يكشنبه ۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۶ - Dec 24, 2006
استخراج كد معيوب Workstation Service مايكروسافت
نقصي ديگر
007491.jpg
گروه علمي فرهنگي- جزييات كد سوء استفاده از نقص بسيار حساس موجود در عملكرد WorkstatioService شركت مايكروسافت در دسترس قرار گرفته است. اين نقص چندي پيش به عنوان بخشي از update مرتب ماهانه شركت اصلاح شد. اين نقص در Microsoft Bulleti MS06 مورد توجه قرار گرفت و مي تواند به مهاجمان خرابكار امكان به دست گيري سيستم هاي مشكل دار را دهد. اين نقص به مهاجمان اين اختيار را مي دهد كه انواع اكانت كاربر جديد را ساخته و يا برنامه هاي مختلف و View جديدي را نصب نمايند، با اين نقص مهاجم مي تواند اطلاعات را حذف و يا تغيير دهد. تحليلگران امنيتي آن را در زمره خطاهاي جدي و بحراني طبقه بندي كرده اند.
شركت مايكروسافت در يك بيانيه خاص كه ايميل شده است در رابطه با اين مشكلات گفته ، شركت به خوبي مطلع است كه كد اين نقص با جزييات كامل در اينترنت منتشر شده است و ادعا مي شود اين نقص در Workstatio Service اشاره شده در MS06-070 مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
در اين يادداشت اينترنتي آمده است كه جمعي از مهندسين امنيتي در بخش امنيتي مايكروسافت (Microsoft Security Respose Ceter) اكنون در حال بررسي صحت اين ادعا هستند و شركت نتيجه اين تحقيقات را در اولين فرصت منتشر خواهد كرد.
اين شركت گفته است كه اين نقص تنها در سيستم هاي ويندوز 2000 جدي و خطرناك است. سرويت مدير مسئول بخش لابراتوارهاي مديريت نقايص در شركت Qualys Ic در اين رابطه مي گويد، شركت وي تاكنون حداقل دو مورد از سوء استفاده از كد را به قصد به دست گيري Workstatio Service مشاهده كرده است. وي مي گويد شركت وي در حال بررسي هر مورد از اين نقايص است تا از ميزان تأثير اين سوء استفاده ها مطلع شود. سرويت مي گويد، يكي از موارد بسيار مهم اين تحقيقات سرعت سوء استفاده از اين نقص مي باشد، تاكنون دليلي مبني بر استفاده ويروس و يا كرم خاصي از اين نقص وجود ندارد، و تنها مسأله مهم مسأله زمان است.
سرويت مي گويد: تنها چند ساعت وقت لازم است تا پچ ها را بر عكس كرد و نقايص جديد ايجاد كرد. يكي از كدهاي قابل استخراج اين نقص توسط شركت ايميونيتي در اختيار عموم قرار گرفته است. اين شركت تست كننده نفوذ به سيستم ها مستقر در ميامي مي تواند يك كد proof-of-cocept را عليه اين نقص يك ساعت پس از عرضه پچ آن توسط مايكروسافت عرضه كند. كورچينسكي يكي از محققين ارشد شركت ايميونيتي مي گويد، اين شركت مي تواند كد
سوء استفاده را در عرضه سه ساعت تهيه كند. اين كد مورد آزمايش قرار گرفته است و عليه چندين نسخه از ويندوز 2000، از جمله با سرويس پك 3 و سرويس پك 4 به خوبي كار مي كند. او مي  گويد، تنها فاكتور خاص آن است كه يك مهاجم به يك setup كنترل كننده دامين احتياج دارد و بايد در همه جاي اطراف ماشين كه مورد هجوم قرار گرفته است به راحتي در دسترس باشد.
شركت Immuity كد exploit را كه در سرويس كلاينت به نقايص حمله مي كند براي etware ساخته است كه اين كد نيز توسط مايكروسافت مطرح شد. اين نقص و پچ آن در MS06-066 توصيف شده است.

رصد نخستين طليعه خورشيدي استريو
007488.jpg
گروه علمي فرهنگي- دو رصدگر دوقلوي ارتباطات زميني خورشيد متعلق به سازمان فضايي آمريكا (ناسا) با نام مخفف استريو نخستين تصاوير خود از خورشيد را ارسال كردند و بدين ترتيب فرصت تازه اي براي دانشمندان درخصوص برآورد عملكرد اين ستاره مهيا ساختند. به گزارش مهر، استريو با استفاده از دو سفينه فضايي تقريباً يكسان واقع در خط سيرهاي متفاوت، پرانرژي ترين وقايع رخ داده در سطح خورشيد و اتمسفر زيرين اين ستاره را بررسي مي كند و سفر خورشيد را از فضاهاي بين ستارگان مورد مطالعه قرار مي دهد.
اطلاعات ارسال شده از اين دو سفينه به دانشمندان كمك مي كند تا نخستين تصاوير سه بعدي از خورشيد را خلق كنند. در يكي از تصاوير ارسال شده خروج توده اي از هاله خورشيدي نمايش داده شده و در تصاوير ديگر اتمسفر بسيار داغ اين ستاره به تصوير كشيده شده است. بنا بر گزارش پايگاه اطلاع رساني ناسا، اين اطلاعات چشم انداز جديدي از فوران هاي توده اي هاله خورشيدي را نيز به وجود مي آورد. اين فوران ها شامل انفجارات شديد سطح خورشيد هستند كه بيش از 10 ميليارد تن از جو اين ستاره را با سرعت يك ميليون مايل در ساعت از تاج خورشيدي جدا كرده و به فضا پرتاب مي كنند.

نخستين ماهواره تجسسي ايتاليا
007485.jpg
گروه علمي فرهنگي- ايتاليا بزودي ?ماهواره تجسسي به فضا پرتاب مي كند و عضو كلوپ كوچك كشورهايي مي شود كه داراي اين نوع ماهواره هستند.
روزنامه ايتاليايي"ايل جورناله" در شماره جمعه نوشت: اين نوع ماهواره تجسسي به نام كاسمواسكايمد Cosmo SkyMedتوسط شركت آلكاتل آلنيا اسپيس براي آژانس فضايي ايتاليا و وزارت دفاع اين كشور ساخته شده است. نخستين پرتاب اين ماهواره احتمالا در ماه مه آينده از كاليفرنيا انجام مي گيرد و دومين پرتاب نيز در سه ماهه آخر سال ????صورت خواهد گرفت.
دو ماهواره ديگر نيز در سال ????و ماهواره پنجم نيز بعد از سال ???? پرتاب مي شوند. اين طرح كه از سال ????آغاز شده بود ، جمعا ???ميليون يورو هزينه در برداشته است كه البته قيمت نهايي آن در مجموع كمتر از ?/?ميليارد يورو نخواهد بود.
اين سيستم ماهواره اي كه در ارتفاع ???كيلومتري رها مي شود، استفاده غيرنظامي و نظامي خواهد داشت و علاوه برپيشگيري از بلاهاي طبيعي، نظارت برسرزمين و محيط، توان كنترل تمام سطح كره زمين را حتي در تاريكي دارد.

علمي فرهنگي
ابلاغ بخشنامه جديد اخذ كمك هاي مردمي
گروه علمي فرهنگي- با صدور بخشنامه  جديد از سوي وزارت آموزش و پرورش به سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها، اخذ كمك هاي مردمي  ساماندهي مي شود.
به گزارش همشهري، در بخشي از اين بخشنامه كه به  سازمان هاي آموزش و پرورش استان هاي كشور ابلاغ شده، آمده  است: كمك هاي مردمي  ياد شده مطابق آيين نامه اجرايي قانون اصلاح ماده ?? قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش داراي ويژگي هايي از جمله اعطاي آن (كمك ها) از سوي اولياي دانش آموزان و ساير افراد به صورت داوطلبانه باشد. اين كمك ها خارج از فصل نام نويسي دريافت شود و نام نويسي مشروط به پرداخت آن نباشد.
اخذ وجوه در برابر ارايه رسيد رسمي آموزش و پرورش، كه در اختيار مديران مدارس قرار گرفته است، انجام شود. مديران مدارس با همكاري انجمن اوليا و مربيان و با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي اوليا جهت دريافت قبوض به آموزش و پرورش منطقه مراجعه كنند.
سهم نيم درصدي ايران در توليد علم
ايسنا- مديركل پژوهش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: سهم ايران در توليد علم نيم درصد است.
بهزاد سلطاني اضافه كرد: براي ايجاد نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري سهم توليد علم جهاني ايران بايد تا پنج درصد افزايش يابد.
راه اندازي پايگاه خبررساني آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي- سايت خبررساني اداره كل امور اداري وزارت آموزش و پرورش به آدرس اينترنتي Edari.MEdu.ir راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين پايگاه خبري تمامي بخشنامه ها، آيين نامه و دستورالعمل هاي اداري درج و بخشي از آن نيز براي ارائه نظريات، پيشنهادها و سؤالات معلمان، مديران، مسئولان و كليه صاحب نظران تعليم و تربيت در نظر گرفته شده است.
۲۰۰ مركز جديد علمي كاربردي تأسيس مي شود
ايسنا: رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: بر اساس تحقيقاتي كه انجام شده 87 درصد فارغ التحصيلان اين دانشگاه جذب بازار كار شده اند.
حسين بلندي افزود: در حال حاضر براي اجرايي كردن اهداف اين دانشگاه حدود 400 مركز فعال مشغول پذيرش دانشجو مي باشند كه به زودي 200 مركز جديد ديگر نيز به اين تعداد افزوده مي شود.
اعلام نحوه تأثير فعاليت هاي پرورشي در كنكور
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس چگونگي تأثير فعاليت هاي پرورشي در پذيرش داوطلبان دانشگاه ها را تشريح كرد.
علي عباسپور تهراني فرد گفت: بر اساس طرح سنجش و پذيرش دانشجو رتبه دانش آموزان در مسابقات بين المللي و كشوري براي ورود آنها به دانشگاه لحاظ مي شود. وي افزود: دليل عمده لحاظ سوابق پرورشي دانش آموزان در پذيرش دانشجو، عدم رشد يك بعدي دانش آموزان و توجه به فعاليت هاي پرورشي مدارس است.
موبايل قصه گو
فارس: ژاپني ها به زودي به جاي آنكه وقت خود را صرف خواندن كتاب كنند، از طريق موبايل هاي خود به متن كتاب گوش خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، انتشارات ژاپني كوتونوها پنج شنبه گذشته اعلام كرد كه از تكنولوژي فروش موسيقي هاي آن لاين در اينترنت و گوشي هاي موبايل به منظور دانلود نمودن كتاب استفاده خواهند كرد. به گفته اين انتشارات، كتاب ها در بخش هاي مختلف، هر بخش حداكثر هشت دقيقه به صورت آوايي ضبط شده، كه هركدام بين 105 تا 200 ين (90 سنت تا يك دلار و 70 سنت) قيمت خواهند داشت.

اعلام تازه  ترين مصوبه هاي شوراي گسترش آموزش عالي
گروه علمي فرهنگي- تازه ترين مصوبه  هاي شوراي گسترش آموزش عالي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام شد.
به گزارش همشهري، شوراي گسترش آموزش عالي، پذيرش دانشجو براي دوره دكتري رشته مهندسي عمران ـ سازه دانشگاه صنعتي  سهند، زيست شناسي ژنتيك مولكولي پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري و مديريت دولتي گرايش مديريت منابع انساني، دانشگاه پيام نورـ مركز تهران را تمديد كرد.
شورا در مقطع كارشناسي ارشد با ايجاد رشته روابط بين الملل در دانشگاه تربيت معلم تهران،  زبان و ادبيات فارسي در مركز جهاني علوم اسلامي، مهندسي مواد -ريخته گري(تمديد پذيرش) دانشگاه صنعتي سهند، مهندسي كامپيوتر گرايش هوش مصنوعي دانشگاه شهيد بهشتي، علوم جانوري گرايش بافت شناسي و جنين شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز و حقوق خصوصي دانشگاه اصفهان به صورت يك بار پذيرش دانشجو موافقت كرد. در همين مقطع ايجاد 12رشته در دانشگاه پيام نور مراكز تهران و شهرستان ها به صورت يك بار پذيرش دانشجو به تصويب شورا رسيد.
در مقطع كارشناسي، دانشگاه بوعلي  سينا براي رشته مهندسي معماري به صورت يك بار پذيرش، دانشگاه شهيد بهشتي براي رشته حسابداري(به صورت مجازي) و دانشگاه صنعت آب و برق(شهيد عباسپور) براي رشته  هاي مهندسي فناوري اطلاعات(به صورت مجازي) و مهندسي كامپيوتر گرايش نرم  افزار(به صورت مجازي) از شورا موافقت اصولي دريافت كردند.
آغاز ثبت نام آزمون دستياري تخصصي پزشكي
مهر: دفترچه راهنماي آزمون سي وچهارمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشكي در اختيار داوطلبان شركت در اين آزمون قرار گرفت.
كيقباد طاهرنژاد با بيان اين خبر افزود: دفترچه سي وچهارمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشكي در تاريخ اعلام شده در دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشورعرضه مي شود و داوطلبان مي توانند نسبت به تهيه دفترچه و ثبت نام اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: مدت ثبت نام در اين آزمون، تا 20 دي ماه خواهد بود.
تدوين آيين نامه شوراي مشاوران دانشجويي
روساي دانشگاه ها
ايسنا: مدير كل مطالعات فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تحقق تشكيل يك انجمن علمي براي هر دانشكده و تهيه آيين نامه شوراي مشاورين دانشجوي روساي دانشگا ه ها خبر داد.
غلامرضا خواجه سروي با بيان اينكه آيين نامه  هاي جديد نيز در اين دفتر تهيه شده است گفت: آيين نامه شوراي مشاوران دانشجويي روساي دانشگاه ها يكي از اين آيين نامه هاست، اين آيين نامه با هدف دسترسي مستقيم دانشجويان صاحبنظر، حساس و فعال به بالاترين مقام مسئول فرهنگي دانشگاه يعني رئيس دانشگاه و مطرح كردن قانوني مسايل و مشكلات در حوزه دانشجويي تدوين شده است.
اختصاص بودجه عمراني به وزارت علوم در متمم بودجه
مهر: معاون حقوقي وزارت علوم با بيان اين كه در متمم بودجه سال جاري، بخش عمراني دانشگاه ها نيز در نظر گرفته شده است، به بودجه سال آينده وزارت علوم اشاره كرد و گفت: دانشگاه هاي تابعه وزارت علوم با توجه به كسري بودجه امسال و افزايش ظرفيت دانشجو به بالغ بر 1100ميليارد تومان بودجه نياز دارند.
سيدمحمد حسيني گفت: سال جاري بودجه دانشگاه هاي تابعه وزارت علوم معادل 770ميليارد تومان بود كه با توجه به كسري بودجه امسال، وزارت علوم بالغ بر 1100ميليارد تومان را براي سال آينده دانشگاه ها در نظر گرفته است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |