پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
جشنواره بين المللي تئاتر فجر سومين روز خود را پشت سر گذاشت
گروه هاي خارجي از فردا به صحنه مي روند
009768.jpg
گروه ادب و هنر - امروز در چهارمين روز جشنواره بين المللي تئاتر فجر 17نمايش در دو بخش صحنه اي و خياباني به اجرا در مي آيد.
مردنيك به كارگرداني امير دژاكام ، تيغ و ماه كار آتيلا پسياني ، ددالوس و ايكاروس كار همايون غني زاده، وهم سرخ به كارگرداني احمدي نسب و امشب ديگر مهره هاي پشتم ني لبك مي زنند كار زري اماد نمايش هايي هستند كه در مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي آيند. نمايش پائين گذر سقاخانه نوشته اكبر رادي به كارگرداني هادي مرزبان نيز امروز اجراي خود را در تالار وحدت به صحنه مي برد. نمايش جوليوس سزار اثر ويليام شكسپير به كارگرداني مسعود دلخواه و اسب جادويي  كار ايرنا دراگان از لهستان و محال هم ممكن است  كار سيروس هنتي به ترتيب امروز در تالار مولوي ،تالار هنر و تماشاخانه مهر به اجرا در مي آيند.
امروز در بخش خياباني جشنواره نيز نمايش اتودهاي زندگي  ، داشتن و نداشتن ، گل ، آخرين راه ، بعلاوه جمع ، شوشي ، شيلون كش ، اينجا آدمو بد مي شورن در فضاي باز تئاتر شهر ،تالار مولوي ،فرهنگسراي نياوران و فرهنگسراي بهمن به اجرا در مي آيند.فردا جمعه بيست و دوم دي ماه نيز نمايش هاي مرگ دانتون از آلمان ، درسايه از فرانسه ، عذاب از اتريش ، بيژن و منيژه از مشهد ، وهم سرخ از تهران، چگونه مي توان يك قصه  از اصفهان و اسب جادويي  از لهستان به ترتيب در تالار وحدت ،تئاتر شهر،تالار هنر و مولوي به صحنه مي روند.
در بخش خياباني جشنواره فردا يك نمايش خياباني از كشور فرانسه به اجرا در مي آيد.
اجراي اين نمايش كه گردشگر  نام دارد پس از پايان جشنواره همچنان به اجراي خود ادامه مي دهد.
در اين نمايش كه كارگرداني آن را كريشتف اوت برعهده دارد تعدادي عروسك بزرگ با ارتفاع قريب به 4متر حضور دارند. عروسك ها در اين اجرا با مردم ارتباط برقرار مي كنند ،آدرس مي پرسند و حتي از آثار باستاني و مجسمه ها ي شهر ديدن مي كنند.
عروسك ها در اين نمايش تحقق روياهاي كودكان و سمبل آرزوهاي كودكي مردم اند. يكي بود يكي نبود،بمب خنده ،يك پرده شب، اتودهاي زندگي، رهگذر، استخدام و مردي كه زياد مي دانست عنوان نمايش هاي ديگري است كه فردا در بخش خياباني جشنواره شاهد نمايش آن خواهيم بود.

مسابقه بين المللي زندگي پيامبر برگزار مي شود
گروه ادب و هنر مسابقه بين المللي داستان زندگي پيامبر(ص) با 5 هزار دلار جايزه در ميان نويسندگان جهان اسلام برگزار مي شود. اين جايزه حاصل همكاري انجمن نويسندگان كودك و نوجوان و ستاد نكوداشت اصفهان است. ستاد نكوداشت اصفهان، پس از انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام تشكيل شد و از آن جايي كه بعضي از اعضاي فعال انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، نظير جواد جزيني، مدير اجرايي جايزه اصفهاني هستند، احتمالاً جايزه مذكور شكل گرفته است.
اما نكته جالب توجه جايزه داستان زندگي پيامبر اكرم(ص)، جايزه 3 هزار دلاري آن براي رتبه نخست است. اين مبلغ اگر چه در قياس با جوايز مسابقات ورزشي و سينمايي، اصلاً قابل توجه نيست، اما براي تنها يك داستان كوتاه، نخستين بار است كه از سوي ايران جايزه اي با اين مبلغ در نظر گرفته مي شود.
رتبه هاي دوم و سوم جايزه اي كه احتمالاً با نام جايزه اصفهان برگزار خواهد شد نيز هر يك هزار دلار دريافت مي كنند و علاوه بر اين، به 10 نفر از شركت كنندگان ديگر هم، لوح و نشان ويژه اي اهدا مي شود.
نكته جالب توجه ديگر اين مسابقه، توجه به 3 زبان اصلي جهان اسلام است؛ شركت كنندگان مي توانند داستان هاي شان را به زبان هاي فارسي، عربي و انگليسي بنويسند، اما شايد اگر فرانسوي هم به اين سه اضافه مي شد، فراگيرتر بود، چرا كه كشورهاي مسلمان قاره آفريقا، به اين زبان تسلط بيشتري دارند.زندگي پيامبر اكرم (ص)، شخصيت و ويژگي هاي او، رابطه ايشان با كودكان و معجزات حضرت، موضوعاتي است كه در مسابقه اصفهان مدنظر قرار گرفته است. جالب آن كه چاپ شده يا نشده بودن داستان، براي برگزاركنندگان اهميتي ندارد و آنچه مهم است گروه سني 6 تا 15 سال است.

راضيه تجار: ژست سياسي نگيريم
009765.jpg
مهر: راضيه تجار، نويسنده و عضو انجمن قلم ايران با اشاره به نحوه برگزاري جوايز آثار داستاني در ايران گفت: چرا كساني كه داعيه دار حمايت از ادبيات هستند به حرف و قول خودشان از عنوان كردن دريافت چنين كمكي خودداري مي كنند و ادعاي مظلوميت مي نمايند.راضيه تجار تصريح كرد: همه افراد جامعه به گردن دولت حق دارند و مي توانند از دولت طلب كمك كنند، وزارت ارشاد هم بخشي از دولت است و نويسندگان هم از شهروندان جامعه. عضو انجمن قلم ايران ادامه داد: كساني كه متوليان جوايز هستند از دوستداران ادبيات هستند و اگر جايزه اي تا مرز عدم فعاليت پيش مي رود، صرفاً گريبانگير مشكلات مادي نشده است. گاهي خود متوليان انگيزه خود را از دست مي دهند. بهتر است در اين گونه موارد ژست سياسي نگيريم و بدانيم وظيفه ارشاد هم كمك به اشاعه فرهنگ است.

برگزيدگان جوايز كتاب كوستا معرفي شدند
ايسنا: مراسم سالانه اعطاي جوايز كتاب كوستا ي انگليس برگزار شد. جوايز كتاب كوستا (Costa) كه تا سال گذشته با نام جوايز ويت برد شناخته مي شد، هرساله به بهترين هاي ادبيات انگليس در پنج بخش رمان، كتاب  كودك، زندگي نامه، شعر و كتاب اول اهدا مي شود.
در بخش بهترين رمان، ناآرام نوشته ويليام بويد انتخاب اول هيأت داوران نام گرفت. اين رمان كه داستان يك زن جاسوس روسي در جنگ  جهاني دوم است، براي دومين بار بعد از 25 سال، جايزه كتاب كوستا را نصيب بويد كرد. وي در سال 1981 نيز با رمان مردي خوب در آفريقا اين جايزه را به دست آورده بود. با اين حال، بويد براي دريافت جايزه بهترين كتاب سال 2006 كوستا، كه هفتم فوريه اعلام خواهد شد، بايد با چهار كتاب ديگر اين جايزه رقابت كند. به گزارش بي.بي.سي، در بخش شعر، جايزه كوستا به جان هينس براي نامه اي به شكيبايي تعلق گرفت، كه مكان وقوع مضمون شعر، نيجريه است.همچنين جايزه اولين رمان سال 2006 كوستا، براي كتاب دلسوزي گرگ ها به استفان پني تعلق گرفت.

خاموشي: هنرمندان خود را به جهان معرفي كنيم
ايسنا: سومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي، به طور همزمان در نگارخانه خيال شرقي مجموعه صباي فرهنگستان هنر و موزه هنر هاي معاصر تهران گشايش يافت.
مراسم رسمي گشايش اين جشنواره در سومين دور برگزاري، در موزه هنر هاي معاصر تهران برگزار شد و سيدمهدي خاموشي- رئيس سازمان تبليغات اسلامي- در سخناني اظهار كرد: از مرور آثار متوجه اين نكته شدم كه خوشبختانه بعد از انقلاب هنرمندان پيشكسوت به تربيت نسل جوان همت گماشتند؛ اين امر جاي بسي خوشحالي و تبريك دارد.
وي با اشاره به اينكه برخي آثار مي توانند داراي خط مشي هاي جديدي در ارائه متد هاي نوين هنري باشند، افزود: توقع ما اين است كه هنرمندان نسل جوان بتوانند از هويت اسلامي- ايراني و انقلابي خود كه وجه مميزه ما با ديگر كشورهاست و از تاريخچه قوي برخوردار است، دفاع كنند. چه خوب است كه با رعايت اين موازين هنرمندان خود را به جهان معرفي كنيم.
سپس سرپرست موزه هنر هاي معاصر تهران با اشاره به تعامل بين حوزه  هنري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگستان هنر  گفت: اين نهاد ها با تعامل متعهدانه خود توانسته كاري پيوسته و جديدي را در حوزه فرهنگ و هنر، كه از افتخارات ما بعد از انقلاب است، انجام دهند و نتيجه اش را توسط جامعه هنرمندان تجسمي مشاهده كنند.

اخبار كوتاه
كارگاه پست مدرنيزم - كارگاه پست مدرنيزم و نئواكسپرسيونيزم در مجموعه هنرپژوهي نقش جهان برگزار مي شود.
اين كارگاه با سخنراني مهرداد احمديان روز پنج شنبه، 21 دي از ساعت 10 تا 15 در مجموعه هنر پژوهي نقش جهان واقع در خيابان وليعصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، كنار فروشگاه شهر برپا مي شود.
همايش فردوسي و هومر - همايش فردوسي و هومر ساعت 3 بعدازظهر سه شنبه 26 دي  با حضور جمعي از فردوسي شناسان و هومر شناسان در
شهر كتاب مركزي برگزار مي شود.
در همايش فردوسي و هومر محمدعلي اسلامي ندوشن، فتح الله مجتبايي، ميرجلال الدين كزازي، قدمعلي سرامي، ابوالقاسم اسماعيل پور، ونگليس ونيتيس و مركُريوس كارافُتياس (سفير يونان در ايران) درباره مقايسه نگاه فردوسي و هومر به انسان و جهان، تطبيق پذيري شاهنامه و ايلياد، حماسه ايراني و حماسه هاي يوناني، ترفند در شاهنامه و ايلياد،  بررسي تطبيقي چند شخصيت اسطوره اي در ايلياد و شاهنامه،  فردوسي و هومر آينة فرهنگي، سخن مي گويند.
اين همايش با همكاري دبيرخانه شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي، رايزن هاي فرهنگي دو كشور و همزمان در تهران و آتن برگزار مي شود.
جشن بازيگران سينما-اولين جشن بازيگران سينماي ايران به همت انجمن بازيگران سينماي ايران و با دبيري و كارگرداني جمشيد گرگين 22 دي ماه در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
در اين جشن از چهار پيشكسوت سينماي ايران ژاله علو، توران مهرزاد، رضا كرم رضايي و جمشيد لايق تقدير مي شود و 24 تنديس و كارت طلايي انجمن بازيگران سينماي ايران به بازيگران پيشكسوت اهدا مي شود.
تجلي نور اعظم در موزه فلسطين- نمايشگاهي از آثار جمشيد ياري شير مرد همزمان با نامگذاري امسال به نام پيامبر اعظم (ص) از 24دي تا 25 بهمن در موزه هنرهاي معاصر فلسطين بر گزار مي شود.
اين نمايشگاه كه شامل 90 اثر خوشنويسي در قالب 3 آيينه است تجلي حضور نام پيامبر اعظم، مقايسه محور و معناي هويت معنوي فرهنگ و تفكر اسلامي در تاريخ هنر و ميراث ادب و حكمت ايراني را به نمايش خواهد گذاشت.آيينه اول آيات قرآن آيينه دوم روايات و آيينه سوم به اشعار اختصاص يافته است.
آثار ياد شده در دو نگاه مدرن و خط نگاره هاي نوين سيري از جلوه اين حضور نو را در گرايشهاي سنتي و مدرن خط ايران عرضه خواهد كرد.

گزارش
برگزيدگان جشنواره نماز و نيايش
گروه ادب و هنر- دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش به روايت دوربين به كار خود پايان داد و برندگان بخش مسابقه اين جشنواره معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوان، در بخش فيلمنامه هيأت داوران ضمن تقدير از نويسندگان فيلمنامه هاي راه يافته به بخش مسابقه جايزه ويژه خود را شامل لوح تقدير و سكه بهار آزادي به فيلمنامه روز آخوندي ملارحمان نوشته عليرضا نوروزي خراساني (گنبد كاووس) اهدا كرد. بنا بر راي هيأت داوران جايزه سوم فيلمنامه به همراه حمايت از توليد فيلمنامه مذكور) به فيلمنامه يك شب تا صبح نوشته سيد مهدي ميرغياثي (قم) تعلق گرفت. جايزه دوم فيلمنامه به همراه حمايت از توليد فيلمنامه مذكور به فيلمنامه با دست هايم مي خوانمت نوشته خانم رودابه ايزدي اهدا شد. جايزه اول فيلمنامه به همراه حمايت از توليد فيلمنامه مذكور به فيلمنامه آينه - وبلاگ نياز نوشته خانم محبت محبي (مشهد) اهدا شد.
در بخش فيلم، آراء هيأت داوران به اين شرح بود:
جايزه بهترين فيلم تجربي به خاطر تلاش براي تلفيق زبان ادبي با بيان تصويري مناسب به فيلم سفر به ديگر سو به كارگرداني الهه گل محمدي (رشت) تعلق گرفت. هيأت داوران جايزه بهترين فيلم انيميشن را به خاطر اجراي موضوعي تاريخي و هميشگي با نگاهي تازه و نگرشي به فيلم ابراهيم در آتش به كارگرداني فاطمه نصيري فر (تهران) اهدا كرد. جايزه بهترين فيلم مستند به خاطر نگاه جديد و ژرف به موضوع نيايش به فيلم زيباست هنوز به كارگرداني آقاي محسن خنجهاني (تهران) تقديم شد.
بر اساس اين گزارش هيأت داوران بخش فيلم هيچ فيلمي را شايسته عنوان بهترين فيلم به معناي مطلق ندانست. جوايز ويژه هيأت داوران در بخش فيلم مستند به خاطر تلاش براي بيان نو در ارايه فضاي معنوي به فيلم مستند پسر به كارگرداني محسن آقالر (قزوين) اهدا شد.
جايزه ويژه فيلم داستاني به خاطر توجه جدي به مفهوم حضور در نماز به فيلم داستاني روز شك به كارگرداني محمود نوري (تهران) تعلق گرفت. جمال شورجه كارگردان سينما در حاشيه اين مراسم به ايرنا گفت:توليدات سينمايي سال هاي اخير با دور شدن از ارزش هاي ديني و پراكندگي فرهنگ هاي مختلف موجب تنزل سطح سينماي ارزشي كشور شده است.وي با اشاره به لزوم برگزاري جشنواره هاي ديني با موضوع نماز و نيايش گفت:وقفه هفت ساله اين جشنواره براي سينماي ديني كشور چندان مطلوب نيست. ايجاد دبيرخانه دائمي براي جشنواره نماز و نيايش و ساير محافل هنري از اين دست مي توانند نخستين گام در ماندگاري و رونق اين جشنواره ها در نتيجه ارتقاي سطح سينماي ملي كشور شود. گفتني است دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش از 14 تا 17 دي ماه در قم و همزمان در تبريز، زنجان، اراك، زاهدان ،گرگان، ياسوج، خرم آباد، رودبار و تويسركان توسط انجمن سينماي جوانان ايران و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم برگزار شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |