پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
آمريكا۲۰ هزار نيروي نظامي ديگر به عراق مي فرستد
009852.jpg
گروه بين الملل - راهبرد تازه  آمريكا در مورد عراق كه امروز از سوي جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني تلويزيوني به اطلاع مردم آمريكا  رسيد، از هم اكنون چالش ميان موافقان و مخالفان دخالت نظامي آمريكا در عراق را نمايان كرده است.
روزنامه فيلادلفيا اينكو اير نوشت كه بوش هنوز درنيافته است كه اهداف آمريكا در عراق براي ايجاد يك دموكراسي نوپا، واقع گرايانه نبوده است و او بايد به محتواي گزارش بيكر درباره گفت وگو با همسايگان عراق عمل كند.
به نوشته مطبوعات آمريكايي، بوش در سخنراني خود خواستار بودجه زيادتري براي جنگ در عراق شد و صدميليارد دلار ديگر از كنگره درخواست كرد.
بقيه از صفحه اول
علاوه بر آن وي درصدد است بيست هزار نيروي تازه نفس ديگر به عراق اعزام كند.در همين رابطه بوش به كمكهاي بشردوستانه به عراق و تقويت توان رزمي نيروهاي عراقي با همكاري نيروهاي امريكايي اشاره دارد.
تغييرات سياسي در افراد درگير در دخالت امريكا در عراق از جمله انتصاب سفير تازه امريكا در عراق به نوشته روزنامه هاي امريكايي از جمله نيويورك تايمز را بايد در همين راستا ارزيابي كرد.
راهبرد تازه آمريكا در حالي از سوي بوش اعلام شد كه در گزارش بيكر – هاميلتون از دولت امريكا خواسته شده بود از تعداد سربازان امريكايي در عراق بكاهد و جدول زمانبندي شده اي را براي خروج از عراق اعلام كند.
رييس جمهوري امريكا پس از دريافت گزارش بيكر- هاميلتون گفته بود كه براي تصميم گيري در مورد سياست امريكا در عراق عجله نخواهد كرد و خود هنگامي كه زمان آن رسيده باشد نظر خود و سياست آتي امريكا در عراق را اعلام مي كند.
مطبوعات امريكا در آستانه سخنراني بوش به اين نكته نيز اشاره كردند كه دولت امريكا هنوز راهبردي اساسي براي عراق ندارد و كادر تازه بايد پوشش اطلاعاتي بهتري داشته باشد. بركناري رامسفلد و ابوزيد نيز به نظر مي رسد نظر مردم امريكا را در مورد دخالت امريكا در عراق چندان تحت تاثير قرار ندهد.
اكثريت سناتورهاي دموكرات كه مخالف سياست امريكا در عراق هستند ولي به نظر مي رسد كه با راهبرد تازه بوش در عراق به عنوان آخرين گزينه ممكن براي رهايي از بن بست بوجود آمده در عراق موافقت كنند ولي به نوشته واشنگتن پست اين موضوع به منزله تاييد سياستهاي وي نخواهد بود.

تلاش برخي سران 14 مارس در لبنان
براي جلوگيري از سفر عون به عربستان
واحد مركزي خبر: يك روزنامه چاپ لبنان از تلاش برخي سران 14 مارس براي جلوگيري از سفر رئيس حزب مسيحي جريان ملي آزاد لبنان به عربستان خبر داد.
روزنامه الاخبار نوشت وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقيخواه دروزي لبنان و سعد حريري رهبر فراكسيون مستقبل در مجلس اين كشور به عنوان دو تن از سران جريان حاكم لبنان تلاش مي كنند تا مانع از سفر ميشل عون از رهبران مخالف دولت فواد سنيوره به عربستان شوند.
اين روزنامه افزود: جنبلاط و حريري نگران بازتاب اين سفر در صحنه داخلي لبنان به ويژه انعكاس اهميت جايگاه ميشل عون به عنوان يك شخصيت مقتدر مسيحي هستند.
اين در حالي است كه دعوت مقام هاي عربستان از رئيس حزب مسيحي جريان ملي آزاد پس از دعوت از مسئولان حزب الله، اعتراف عملي به جايگاه مخالفان دولت فواد سنيوره در لبنان است.
در اين ميان، فرانسه نيز مخالف دعوت از ميشل عون براي سفر به عربستان است.
گفتني است عربستان از دبيركل حزب الله خواسته بود به دعوت ويژه ملك عبدالله به منظور سفر حج به اين كشور سفر كند اما به دلايل امنيتي، سفر وي لغو و معاون وي به عربستان رفت.
در همين حال در روز چهاردهم دي شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله و محمد فنيش وزير مستعفي دولت فواد سنيوره با ملك عبدالله پادشاه عربستان ديدار كردند كه در اين ديدار دو طرف به صراحت تبادل نظر و بر ضرورت جلوگيري از هر گونه فتنه مذهبي تاكيد كردند.
برخي رسانه هاي لبنان نيز ديدگاه ملك عبدالله درباره سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله و روابط با ايران را مثبت ارزيابي كردند.

كوتاه از جهان سياست
حبس ابد طه ياسين رمضان به حكم اعدام تبديل مي شود
واحد مركزي خبر: دادگاه جنايي ويژه محاكم سران رژيم سابق عراق، قرار است هفته آينده در جلسه اي حكم دادگاه بدوي مبني بر حبس ابد طه ياسين رمضان معاون صدام را نقض و آن  را به اعدام تبديل كند.
به نوشته روزنامه الدستور، جعفر موسوي رئيس هيأت دادستاني اين دادگاه با تأييد اين خبر گفت: دادگاه تجديدنظر، حكم حبس ابد طه ياسين رمضان از متهمان اصلي كشتار مردم شهر دجيل را كه در دادگاه عالي جنايي صادر شده است نقض مي كند و از اين دادگاه مي خواهد اين حكم را به اعدام تبديل كند.جعفر موسوي افزود: جلسه دادگاه كه هفته آينده برگزار مي شود بيش از 5 دقيقه طول نخواهد كشيد و در آن متهم، وكلاي مدافع و دادستان حضور خواهند داشت.
پيش از اين، حكم اعدام صدام ديكتاتور سابق عراق به اتهام قتل عام 148 تن از مردم دجيل اجرا شده است و برزان تكريتي و عواد بندر از سركردگان رژيم بعث در انتظار اجراي حكم اعدام هستند.

افزايش نژاد پرستي در روسيه
ايرنا: معاون مركز مطالعات مساله بيگانه ستيزي سووا در روسيه گفت: در سال ????ميلادي در اين كشور ?? نفر به دست نژادپرستان به قتل رسيده و حدود ??? تن مجروح شدند.
خبرگزاري اينترفكس به نقل از خانم گالينا كوژونيكووا نوشت: سال گذشته بيش از ??? فقره جرم بر اساس نژادپرستي در روسيه ثبت شد.
به گفته كوژونيكووا، اينگونه جرايم در ??استان و جمهوري روسيه ثبت شده است و در اكثر آنها نژادپرستان شركت داشتند. وي افزود: مسكو و سنت پترزبورگ از نظر تعداد حملات نژاد پرستان در مكان نخست قرار دارند.

استقرار ده ها هزار نيروي ارتش در آستانه انتخابات بنگلادش
گروه بين الملل - در آستانه برگزاري انتخابات سراسري 22 ژانويه در بنگلادش بيش از 60 هزار سرباز در نقاط مختلف اين كشور جهت تامين امنيت انتخابات مستقر شده اند.
وزارت كشور بنگلادش با اعلام اين خبر از عمليات استقرار 60 هزار سرباز در 64 ناحيه و حدود 500 منطقه  كشور خبر داد.
دولت بنگلادش اين تصميم را در بحبوحه اعتراضات فزاينده نسبت به امنيت انتخابات و مخالفت ها براي تحريم اين راي گيري ها اتخاذ كرده  است.
گروه هاي حقوق بشر ضمن انتقاد از طرح استقرار سربازان امنيتي در بنگلادش اعلام كرده اند، افسران ارتش چه بسا از اختيارات خود جهت بازداشت معترضان سوء استفاده كنند. اپوزيسيون بنگلادش يعني حزب عوامي ليگ، حزب ناسيوناليست (BP)    مقامات اين كشور را به تلاش براي تقلب در انتخابات سراسري متهم ساخته است.

اعزام اسكادران جنگنده رادار گريز آمريكا به كره جنوبي
گروه بين الملل - ارتش  آمريكا ديروز اعلام  كرد، به زودي و در ماه جاري ميلادي  بين  15 تا 24 فروند جنگنده   رادار گريز را به  كره جنوبي اعزام كند.
سخنگوي  نيروهاي  آمريكايي  در كره جنوبي  گفت ، يك  اسكادران  از جنگنده هاي  اف  - 117 نايت  هاوك  كه  بين  15 تا 24 فروند خواهد بود، ماه جاري  در اين  كشور مستقر مي شوند.او اين  امر را يك  اقدام  عادي  خواند و بدون  اشاره  به  محل استقرار و يا مدت  زمان  حضور اين  جنگنده ها در كره جنوبي  افزود: استقرار اين هواپيماها با هيچ گونه  خطر و يا تهديدي  مرتبط نيست.
اين  درحالي  است  كه  ژنرال  بل ، فرمانده  نيروهاي  آمريكايي  در كره جنوبي  روز سه شنبه  گفت ، به  اعتقاد او كره شمالي ، زماني  در آينده دومين  انفجار هسته اي  خود را انجام  مي دهد.پيونگ  يانگ  اكتبر گذشته  نخستين انفجار هسته اي اش  را انجام  داد.
آمريكا در حال  حاضر، داراي  29 هزار نيروي  نظامي در شبه جزيره  كره  است  كه  وظيفه   حمايت  از ارتش  680 هزار نفري  كره   جنوبي  را در برابر ارتش  قدرتمند 1/ 1 ميليون   نفري  كره شمالي ، برعهده  دارند.

ادامه حمله آمريكا به سومالي
گروه بين الملل-حمله هوايي وزميني آمريكا به مناطقي در سومالي بارديگر نقش آمريكا را دراين كشورنمايان كرد.
آمريكا ادعا كرده است كه به نقاطي كه نيروهاي وابسته به القاعده در آنجا متمركز بوده اند، حمله كرده است ولي اطلاعات دريافتي از خبرگزاريهاي مختلف نشان از حمله آمريكا به مردم عادي دارد.
آسوشيتدپرس از سومالي گزارش داد كه در حمله هواپيما ها و هليكوپتر هاي آمريكايي بيش از 31 نفر كشته شده اند.پس از كشته شدن هجده نظامي آمريكايي در سال 1993 در موگاديشو كه منجر به فرار آمريكايي ها از سومالي شد، اين نخستين بار است كه آمريكا بطور علني در سومالي دخالت مي كند.
در حالي كه بيشتر كشورهاي جهان حمله آمريكا به سومالي را محكوم كرده اند، نخست وزير دولت موقت سومالي از آن حمايت كرد و گفت كه دولتش از آمريكا براي سركوب افراد وابسته به القاعده كه به گفته وي در سومالي حضوردارند كمك خواسته است.
هنوز هيچ مدركي كه نشان دهد نيروهاي وابسته به القاعده در سومالي حضوردارند ارائه نشده است.

نگاه
چند نكته درباره استراتژي جديد بوش در عراق
عزيز شاه محمدي
۱ سخنراني تلويزيوني بوش درباره استراتژي جديد آمريكا در عراق، حاكي از آن است كه تدوين استراتژي نظامي از بغداد به واشنگتن منتقل شده است و طرح هاي نظاميان (ژنرال ابي زيد و ژنرال كيسي) منطبق با دستور كار سياسي نومحافظه كاران نبوده است.
۲ انطباق نداشتن طرح هاي نظامي كه از شهريورماه رامسفلد نيز با آنان هم داستان شده بود موجب بركناري رامسفلد و ژنرال ابي زيد و ژنرال كيسي شد.
۳ ماه گذشته جرج بوش در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: به شدت به ساختار فرماندهي نظامي پايبند است. اما برخلاف نظر ژنرال هاي آمريكايي
(در عراق) دستور افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق را صادر كرد.
۴ استعفاي ژنرال ابي زيد از فرماندهي Cetcom و ژنرال كيسي از فرماندهي نيروهاي آمريكا در عراق، نشان مي دهد كه ديدگاه نظامي آمريكايي در عراق مخالف افزايش نظامي نيروها در عراق است.
۵ رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا كه ازجمله تهيه كنندگان گزارش بيكر هاميلتون بوده و اين گزارش در جنبه نظامي بازتاب نظرات نظاميان آمريكايي در منطقه است، تا يك ماه پيش خواستار خروج تدريجي نيروهاي آمريكايي از عراق و مذاكره با ايران و سوريه بوده است. گيتس حالا بايد با قرباني كردن نظر كارشناسي خود، نظر رئيس خود را تامين كند.
۶ نومحافظه كاران آمريكايي معتقدند، چون آمريكا ضعيف انگاشته مي شود مخالفت با آمريكا هر روز دامنه و عمق بيشتري مي يابد. لذا براي چاره جويي آمريكا بايد قدرت خود را بنماياند. قدرتي براي تخريب اراده و قدرتي براي تخريب توان تلافي .
۷ ژنرال ديويد پترائوس فرمانده لشكر 101 هوابرد آمريكا كه جانشين ژنرال كيسي مي شود ظاهرا قرار است اعمال قدرت معطوف به تخريب اراده و تخريب توان تلافي را به اجرا گذارد.
۸ بوش چيزي براي ازدست دادن ندارد. لاجرم باتوسل به شيوه اسرائيلي جنگ، به ناچار به افزايش نيروي نظامي در عراق تن داده است. در جنگ تابستان ميان حزب الله و اسرائيل نيز كابينه اسرائيل مدت ها برسر حمله سراسري به لبنان تأمل كرد. در نهايت حمله سراسري به لبنان صورت گرفت اما تلفات سنگين و ادامه ضربات حزب الله شكست قطعي نظامي تل آويو را رقم زد.

ديلي تلگراف فاش كرد:
توافق آمريكا، اسرائيل و عربستان
براي عمليات مخفيانه سيا عليه حزب الله
فارس: يك روزنامه انگليسي فاش كرد رئيس جمهور آمريكا با همكاري رژيم صهيونيستي و عربستان به سازمان جاسوسي آمريكا دستور داد، عملياتي مخفيانه را عليه حزب الله لبنان و در حمايت از دولت فواد سينيوره نخست وزير لبنان آغاز كند.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف در گزارشي فاش كرد جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا به سازمان اطلاعات مركزي آمريكا اجازه داده است عليه حزب الله لبنان به عمليات مخفيانه دست بزند كه اين بخشي از نقشه مخفيانه بوش براي كمك به دولت لبنان و جلوگيري از گسترش نفوذ ايران در منطقه است.نمايندگان سنا و مجلس نمايندگان آمريكا نيز از اين نقشه رئيس جمهور آگاه شده اند كه بر اساس آن به سيا دستور داده شده است به كمك هاي مالي و لجستيكي از دولت فواد سينيوره،
  نخست  وزير لبنان بپردازد.
اين روزنامه با بيان آنكه دستور مذكور پيش از كريسمس و پس از مذاكره ميان دستياران بوش و مسئولان عربستان سعودي امضا شد، نوشت: جزئيات اين دستور كه تنها در اختيار تعداد معدودي از مسئولان كاخ سفيد قرار دارد،  در اختيار مسئولان اين روزنامه نيز قرار گرفته است.
بر اساس اين دستور، سيا و ديگر سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا به تأمين هزينه هاي مالي گروه  هاي مخالف حزب الله در لبنان پرداخته و نيز هزينه مالي كساني را كه به حمايت از دولت سينيوره در لبنان فعاليت مي كنند، نيز پرداخت خواهند كرد. مخفيانه بودن اين عمليات باعث خواهد شد تا دولت آمريكا بتواند آن را به صورت رسمي انكار كند.
به نوشته اين روزنامه، اقدام بوش در راستاي سياست جديد آمريكا با حمايت عربستان سعودي،  اردن و مصر به همراه اسرائيل براي جلوگيري از نفوذ گسترده ايران در منطقه است.
اين مقاله در ادامه به نقل از يك مسئول دولتي آمريكا نوشت: سينيوره تحت محاصره است و ما همواره به دنبال راهي براي كمك به متحدانمان هستيم. همانطور كه ريچارد آرميتاژ، معاون سابق وزير امورخارجه آمريكا،  گفته است، حزب الله اصلي ترين گروه تروريستي است و ايران و سوريه نيز هرگز از حمايت از اين گروه خودداري نكرده اند. به نوشته اين روزنامه شاهزاده بندر بن سلطان، سفير سابق عربستان در آمريكاو مشاور امنيت ملي عربستان يكي از افراد دخيل در اين برنامه است و اسرائيل كه ايران را اصلي ترين تهديد براي خود مي داند نيز از آن حمايت كرده است.

كريم ماسيموف نخست وزير جديد قزاقستان شد
ايسنا : با كسب راي اعتماد از پارلمان قزاقستان، كريم ماسيموف به عنوان نخست وزير جديد اين كشور انتخاب شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، پارلمان قزاقستان به ماسيموف راي اعتماد داد. ماسيموف 41 ساله از جمله سياستمداران صاحب نفوذ و از نزديكان سياسي نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور است.
پيش از معرفي به عنوان نخست وزير از سوي نظربايف، ماسيموف مدتي به عنوان وزير دادگستري، وزير حمل ونقل و ارتباطات و هم چنين مشاور ارشد رئيس جمهور فعاليت داشته است.

وزارت خارجه فرانسه
ارسال هواپيماهاي شناسايي به لبنان را تأييد كرد
واحد مركزي خبر: سخنگوي وزارت خارجه فرانسه با تاكيد بر ارسال چند فروند هواپيماي شناسايي اين كشور به جنوب لبنان گفت درباره بكارگيري اين هواپيماها تاكنون تصميم گيري نشده است.
ژان پاتيست ماتييه همچنين در مصاحبه با روزنامه لبناني النهار گفت: سفير فرانسه در لبنان به هيچ وجه در مسائل داخلي اين كشور دخالت نمي كند و تصميمي براي كارشكني در هرگونه راه حل براي برون رفت از بحران اين كشور ندارد. حزب الله لبنان با هرگونه پرواز تجسسي هواپيماهاي فرانسوي برفراز اين كشور مخالفت كرده است.

گفت وگوهاي المرت با مقامات
چيني در پكن
گروه بين الملل - ايهود المرت نخست وزير اسرائيل كه براي ديدار و گفت وگو با مقامات چيني در اين كشور به سر مي برد ديروز در گفت وگو با خبرنگاران چيني گفت: عقب نشيني يك جانبه  اسراييل از مناطق فلسطيني امكان پذير نيست و تجربه جنگ اسراييل با حزب الله و ادامه حملات موشكي گروه هاي فلسطيني به مناطق اسراييلي عدم موفقيت اين امر را ثابت كرده است.
المرت تصريح كرد: من تشكيل كشور مستقل فلسطيني در كنار كشور مستقل اسراييلي را تاييد مي كنم و براي تحقق اين امر اسراييل مجبور خواهد بود كه از مناطق گسترده ي فلسطيني كه امروز آن را در اختيار دارد، عقب نشيني كند و بايد بگويم ما آمادگي انجام اين عقب نشيني را داريم.
المرت گفت: محقق شدن تشكيل دو كشور مستقل فلسطيني و اسراييلي امروز به واسطه ي گفت وگوهاي جدي و مفيد بيشتر امكان پذير است تا عقب نشيني اسراييل.
يك مقام مسئول بلندپايه اسراييلي كه المرت را در اين سفر همراهي مي كند در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: محور گفت وگوهاي المرت با مقام هاي مسئول چيني بر روي مسائل بسيار حساس و مهم منطقه متمركز خواهد شد.
اين مقام مسئول افزود: با توجه به آن كه چين عضو دايم شوراي امنيت و يكي از دارندگان حق وتو است، بسيار مهم است كه تل آويو درباره  ارزيابي بسياري از مسائل مهم چون قضاياي فلسطين، سوريه، لبنان و ايران با مسئولان اين كشور مشورت ها و رايزني هاي لازم را انجام دهد.
اين مسئول اسراييلي تاكيد كرد،  براساس استراتژي فعلي تل آويو، دولت اسراييل تلاش هاي گسترده اي را بر سر موضوع تحكيم روابط خود با كشورهاي شرق آسيا آغاز كرده است و در راستاي اين تلاش ها تزيپي ليوني، وزير امور خارجه ي اسراييل به زودي طي هفته  آينده عازم ژاپن و كره  جنوبي خواهد شد.
خبرگزاري فرانسه نيز اعلام كرد كه قرار است المرت در دومين روز سفرش به چين و در ديدارش باهو جين تائو، رييس جمهوري چين چندين قرارداد دوجانبه را امضا كند.
به گفته  يك مقام دولتي چين دو طرف سه توافق نامه در خصوص روابط فرهنگي، صادرات ميوه از اسراييل و خريد فن آوري تصفيه ي آب از چين را امضا كنند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |