پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
رئيس جمهوري:
نوسان قيمت ها را
تا يك سال آينده مهار مي كنيم
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد با اشاره به افزايش قيمت برخي كالاها و اقلام در روزهاي اخير گفت: اين افزايش قيمت ها داراي زمينه ها و ريشه هاي اقتصادي و بعضا سياسي است كه به دولت جديد، ارث رسيده و دولت با تلاش جدي در حال شناسايي آنهاست و ان شاءالله تا يك سال آينده، دولت با همكاري ساير قوا به جايي خواهد رسيد كه اين نوسانات تند را كنترل و مهار كند.
رئيس جمهوري در سخناني در جلسه روز سه شنبه هيأت وزيران كه پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري خبر آن را منتشر كرد ،  با بيان اين كه برخي از عناصر كه در دوره هاي گذشته از رانت هاي مختلف برخوردار بوده ا ند، امروز با به كارگيري ثروت هاي نامشروع خود سعي در ايجاد تلاطم در بازار و بازي با قيمت ها دارند، گفت: كسي تصور نكند كه با ايجاد جو رواني و دامن زدن به نوسانات قيمت ها، ملت ايران از آرمان هاي بحق خود دست خواهد كشيد.
احمدي نژاد هم چنين با اشاره به برنامه هاي دولت براي كاهش هزينه هاي جاري در لايحه بودجه 86 و صرفه جويي نسبت به سال جاري، گفت: امسال دولت موفقيت خوبي در كاهش هزينه هاي جاري خود داشت و اين روند بايد هم چنان دنبال و پيگيري وزرا در اين زمينه نبايد متوقف شود.
وي با تاكيد بر اين كه دشمنان از ضربه زدن به ملت ايران از خارج، مايوس هستند و تلاش دارند با ايجاد رخنه و تفرقه در صفوف به هم پيوسته ملت، در داخل به اهداف خود برسند، افزود: قطعنامه اي كه دشمنان ملت ايران صادر كرده اند نيز در همين جهت است تا برخي از عناصر در داخل كشور، ميدان پيدا كنند و با اقدامات و سخنان خود در جهت سست كردن اراده ملت و ايجاد ترس و رعب تلاش كنند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه موضوع هسته اي امروز يك مطالبه به حق و مشروع ملت ايران است، گفت: موضع برخي ابرقدرت ها در مخالفت با اين حق ملت ايران، سياسي، غيرقانوني و فاقد پايه و مشروعيت حقوقي است.
احمدي نژاد با بيان اين كه ملت ايران يك صف واحد، يكپارچه و متحد است، گفت: امروز مطالبه بهره مندي كامل از انرژي هسته اي براي ملت ايران به مراتب مهم تر و سرنوشت سازتر از بحث ملي شدن صنعت نفت است و همه ايرانيان در همه جاي عالم براي پيگيري اين حق و تحقق آن، در صحنه حاضر هستند. رئيس جمهوري با اشاره به اين كه اگر دشمنان ملت ايران براي محروم كردن اين ملت از حق خود به برخي عناصر داخلي دل خوش كرده اند، كاملا در اشتباهند، گفت: ملت ايران در راه دستيابي به حقوق خود كاملا مصمم و با عزم قوي و اراده مستحكم ايستاده است و اين سخنان و افراد كوچك ترين مانعي در مسير پرافتخار اين مردم فهيم نخواهند بود.
رئيس شورايعالي امنيت ملي با تاكيد بر اين كه وقتي دشمنان نمي خواهند ملتي پيشرفت كند، نبايد به دليل خواست آنها سرنوشت درخشان يك ملت بزرگ و تمدن ساز را ناديده گرفت، افزود: ادامه ايستادگي ملت ايران در اين راه، پيروزي بزرگ و تاريخي و سرنوشت ساز اين ملت را محقق خواهد كرد و موجب جهش در زمينه هاي مختلف علوم، صنعت، كشاورزي و پزشكي خواهد شد و ايران را در صدر كشورهاي صاحب فن آوري جهان قرار خواهد داد.

پيام تسليت مقام معظم رهبري
به مناسبت درگذشت مرحوم علي دواني
گروه سياسي - در پي درگذشت عالم خبير و مورخ و پژوهشگر برجسته مرحوم حجت الاسلام حاج شيخ علي دواني ، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليت صادر فرمودند.
در پيام رهبر معظم انقلاب چنين آمده است:
با تاثر و تاسف خبر درگذشت عالم خبير و مورخ و پژوهشگر برجسته مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ علي دواني رحمت الله عليه را دريافت كردم. تلاش كم نظير ايشان در تحقيق و تاليف درباره رجال علمي شيعه، حقاً درخور تقدير و تمجيد است. ضايعه رحلت اين شخصيت عالم و محقق را به جامعه علمي كشور و به خانواده مكرم و فرزندان شايسته و خدوم و ديگر بازماندگان محترم ايشان تسليت مي گويم و از خداوند رحيم، علو درجات و رحمت و مغفرت براي آن مرحوم مسئلت مي نمايم.

در گزارش همشهري بررسي شد
تحولات در تعامل دولت و مجلس
گروه سياسي 2 هفته آخر كار مجلس شوراي اسلامي قبل از تعطيلات اخير را شايد بتوان دوره اي خاص و استثنايي در روابط دولت و مجلس به شمار آورد؛ هر چند كه به قول حداد عادل انتخابات 24 آذر شرايط جديدي را كه منجر به تقابل دولت و مجلس شود به وجود نياورد اما به نظر مي رسد ضرباهنگ موضع گيري هاي صريح در مجلس كمي تندتر شده است.
اولين جرقه در اين باره با سخنان وزير كشور مبني بر تمديد مدت آزمايش ساعت كار بانك ها زده شد. امري كه منجر به مطرح شدن مجدد طرح تغيير ساعت بانك ها پس از دو ماه با امضاي 186 نماينده شد. هر چند كه وزير كشور بعدها در مجلس چنين اظهار نظري را اساسا رد كرد. راي قاطع مجلس در اين راستا در حالي داده شد كه دولت صبح همان روز كه مجلس قصد داشت در اين خصوص تصميم بگيرد، جلسه اي را برگزار و تصميم گيري را به مجلس سپرده بود اما از طرف ديگر وزير كشور، معاون اول رئيس جمهور و رئيس بانك مركزي را به مجلس روانه كرد تا نمايندگان را مجاب كنند كه از تصميم دولت تبعيت كنند. عليرغم استدلال هاي پورمحمدي اما مجلس رأي فوق العاده بالايي را به بازگشت ساعت كار بانك ها داد تا با لغو مصوبه دولت، داوودي، پور محمدي وشيباني آرام خانه ملت را ترك كنند.
مخالفت شوراي نگهبان با مصوبه مجلس و حتي درخواست مهره هايي چون احمد توكلي، باز هم مجلس را از مصوبه خود منصرف نكرد و نمايندگان در قالب ديگري دولت را در اين زمينه ملزم ساختند.
ولي الله آذروش عضو فراكسيون اقليت مجلس در اين زمينه معتقد است: اتفاقات رخ داده در زمينه تغيير ساعت كاري بانك ها را نبايد به عنوان تعارض و تقابل دولت و مجلس تلقي كرد؛  چرا كه مجلس بر اين باور است كه نمايندگان چون در كنار مردم هستند، بهتر مي توانند نظرات مردم را منعكس كنند.
نماينده اردبيل با تاكيد بر اينكه دولت بايد صرفا مجري مصوبات مجلس باشد افزود: تصميمات دولت در مجموع نبايد حتي ترديد دخالت در امر قانونگذاري را بوجود بياورد. ما قبل از اينكه طرح نمايندگان در خصوص ساعت كار بانك ها به صحن علني كشيده شود، نظر نمايندگان را به اطلاع ايشان رسانده بوديم اما اين امر مفيد فايده واقع نشد.
افزايش سن رأي دهندگان
اما اين تقابل به اينجا ختم نشد و هفته بعد نمايندگان دوفوريت طرحي را تصويب كردند كه طي آن سن رأي دهندگان را به 18 سال افزايش دادند. بعد ازظهر آن روز مسئولين دولت در مصاحبه هاي خود از مخالفت جدي دولت با اين طرح خبر دادند. پس از بررسي جزئيات اين طرح هم پرويز داوودي به عنوان نماينده دولت حاضر شد تا از حساسيت رئيس جمهور نسبت به تصويب اين طرح خبر دهد و نمايندگان را نسبت به مخالفت با تصويب اين طرح هوشيار كند اما اين امر هم مفيد فايده واقع نشد و نمايندگان با رأي بالايي طرح دو فوريتي خود را تصويب كردند.
حسين نجابت عضو هيات رئيسه مجلس در اين زمينه معتقد است تصميم متعارض مجلس با دولت در دو مصوبه اخير مجلس اتفاقي و تصادفي بوده و قبلا هم سابقه داشته لذا اين دو مصوبه را نبايد به منزله تقابل دولت و مجلس تلقي كرد.
وي كه سخنگويي فراكسيون اصولگرايان را نيز به عهده  دارد با تاكيد بر اينكه مطابق قانون اساسي دولت و مجلس كاملا مستقل از هم هستند چنين مي گويد كه عده اي به اينگونه اختلافات دامن مي زنند و دوست دارند اين امر را تشديد كنند ولي در پاسخ به اين عده بايد گفت در مواقع حساس مانند مسائل هسته اي دولت و مجلس هم كاملا هم نظر هستند اما تغيير ساعت بانك ها يا افزايش سن رأي دهندگان از مواردي نيست كه نياز باشد هر كدام دولت با مجلس به خاطر مصالح ملي از نظر خود كوتاه بيايند. مرتضي تمدن نماينده مردم شهركرد هم بر اين باور است كه دولت نهم و مجلس هفتم در مسير مشترك با شعار اصول گرايي و با اهداف نسبتا يكسان و برنامه هاي مشابه نقاط قوت فراواني براي همسويي با هم دارند. شتاب زدگي، اوقات تلخي و خداي ناكرده لجبازي از آسيب هايي است كه اين نقاط مشترك و قوت را مورد تهديد قرار داده است.
اعتراض به حضور
غير از مصوبات مجلس كه برخلاف نظر دولت بودند، روابط دولت با نمايندگان هم دستخوش تحولاتي بود. اولين بار احمد توكلي لب به اين اعتراض گشود. وي در نامه اي به ساير نمايندگان از حضور گسترده مردان دولت در قسمت هاي مختلف مجلسس گله كرده و حضور آنان را مخل كار نمايندگان دانسته بود اما اوج اين ماجرا زماني بود كه درباره فيلم حضور اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهور در مراسم نامتعارفي در تركيه، اعتراض مجلس برانگيخته شد. پيرو اين امر مشايي از ابوطالب و افروغ (نمايندگان تهران) شكايت كرد و سخنگوي دولت هم در كنفرانس مطبوعاتي خود از برخي پشت پرده ها در اين ماجرا خبر دهد. بعد هم 19 تن از نمايندگان در اين زمينه به رئيس جمهور تذكر دادند.
علي عسگري نائب رئيس كميسيون اصل نود هم از دعوت مشايي به مجلس خبر داد و گفت: ابوطالب از مشايي در كميسيون اصل نود مجلس شكايت كرده و بعد از تعطيلي هفتگي، مجلس در اين خصوص تصميم گيري خواهد كرد. وي از مشايي خواست به خاطر حضور در آن جلسه عذرخواهي كند.
آخرين پلان اين ماجرا هم مصاحبه اكبر اعلمي مبني بر فراخواندن رئيس جمهور بابت سوال از احمدي نژاد درخصوص برخي تصميمات دولت بود كه فعلا احتمال وقوع آن بعيد به نظر مي رسد. حال بايد انديشيد در آستانه انتخابات مجلس هشتم پايان اين بازي به كجا خواهد انجاميد؟

ايران، سخنان وزير خارجه انگليس را
محكوم كرد
گروه سياسي- يك مقام مسوول با محكوم كردن  اظهارات وزير خارجه انگليس درباره برنامه هسته اي كشورمان با رد اتهامات بي اساس وي اظهار داشت: نگراني خانم بكت
در خصوص مسايل هسته  اي ايران بيهوده است و ايشان براي رفع نگراني خود مي تواند به گزارشهاي آژانس بين المللي انرژي هسته اي كه بارها برعدم انحراف فعاليت هاي هسته اي كشورمان تاكيد ورزيده، مراجعه نمايد.
وي تصريح كرد: خانم بكت بهتر است به جاي پيگيري سياست رياكاري و ايراد اتهامات بي اساس عليه ساير كشورها به تعهدات انگليس در چارچوب ان.پي.تي به ويژه خلع سلاح هسته اي و قطعنامه خاورميانه عاري ازسلاح هسته اي عمل كند.
اين مقام مسوول با اعلام اينكه مارگارت بكت، وزير امور خارجه انگليس در پي تبليغات و فرافكني است، افزود: سكوت دولت انگليس
در قبال اعتراف صريح نخست وزير رژيم صهيونيستي به دارا بودن سلاح هسته اي و تهديد آميز خواندن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان كه در چارچوب ان پي تي و تحت نظارت آژانس صورت مي گيرد، نمونه مشخصي از برخورد دوگانه انگليس با حقايق تاريخي و واقعيت هاي جاري است و هدفي جز منحرف ساختن افكار عمومي مردم دنيا را دنبال نمي كند.

البرادعي:
غرب با ايران مذاكره كند
009834.jpg
گروه سياسي- محمد البرادعي دبيركل آژانس انرژي اتمي ضمن اشاره همزمان به برنامه هسته اي ايران و كره شمالي خواستار مذاكره مستقيم طرف هاي درگير براي حل و فصل مشكلات پرونده هسته اي ايران شد.
درحالي كه وجه مشترك مواضع اتخاذ شده از سوي دولتمردان كشورها و نهادهاي مختلف درباره برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران حكايت از تأكيد چندباره آنها بر تعليق غني سازي اورانيوم دارد، اما در اين ميان پافشاري آنان بر توجه به راه حل ديپلماتيك در ادامه روند پيگيري پرونده همچنان تداعي كننده تلاش غرب در جهت مشروع نشان دادن رويكرد غيرقانوني آنها به برنامه هسته اي ايران است.
به گزارش ايسنا، محمد البرادعي در كنفرانس علوم و فناوري در خدمت توسعه در الجزاير در سخنان خود از ايجاد فضايي مناسب براي نشاندن طرفين بر سر ميز مذاكره در ايران يا كره شمالي صحبت كرده است.
اين در حالي است كه توني بلر و شينزو آبه نخست وزيران انگليس و ژاپن روز گذشته پس از ديدار و گفتگو با يكديگر در لندن در بيانيه اي خواستار توقف برنامه هسته اي ايران شدند.
در اين بيانيه كه مانند ديگر موضعگيري هاي غرب، به برنامه هسته اي ايران و كره شمالي به موازات يكديگر اشاره كرده و خبرگزاري مهر خبر آن را منتشر كرد ژاپن و انگليس اعلام كردند: ما نگراني عميق خود را از كوتاهي ايران در اتخاذ اقداماتي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت درخواست كرده اند از جمله تعليق كامل تمامي فعاليتهاي مربوط به غني سازي اورانيوم و بازفرآوري، ابراز مي كنيم.
به نوشته روزنامه انگليسي فايننشال تايمز تاثير روند پرونده هسته اي ايران تاثيرات چشمگيري بر ژاپن داشته است، چرا كه سهم اين كشور در حوزه  نفتي آزادگان ايران از 75 به 10 درصد كاهش يافته است. در همين حال حزب محافظه كار انگليس در يك موضعگيري خصمانه از انجام عمليات نظامي  بر ضد تأسيسات هسته اي ايران حمايت كرد. به نوشته روزنامه اينديپندنت، ليام فاكس وزير دفاع دولت سايه انگليس تأكيد كرد: من در برابر ايران يك جنگ طلب هستم، وقتي پاي ايران وسط مي آيد نبايد از انجام هيچ كاري خودداري كنيم.
وي همچنين ضمن حمايت از جنگ طلبان كاخ سفيد خواستار اين شده كه براي جلوگيري ايران از دستيابي به سلاح هسته اي از هيچ كاري روي گردان نشوند.
سفر رايس به خاورميانه
رسانه هاي خبري همچنين بارديگر از سفر كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا به خاورميانه خبر مي دهند.
به گفته شان مك كورمك، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا رايس قرار است فردا (جمعه) به سرزمين هاي اشغالي، فلسطين، اردن، مصر، عربستان سعودي و كويت سفر كرده و با مقامات اين كشورها درباره موضوعات مختلف كه طبيعتا يكي از مهمترين آنها برنامه هسته اي ايران است، گفتگو كند.
به گفته مك كورمك بخش اصلي مذاكرات رايس بر موضوع ايران و نيروهاي افراطي و خشونت گرا در منطقه متمركز خواهد بود. وي همچنين گفت: وزير امور خارجه  آمريكا در خاورميانه از متحدين عربي اش كه از نفوذ ايران در منطقه نگرانند، درخواست مي كند با كمك به دولت نوري المالكي، نخست وزير عراق از استراتژي آمريكا در اين كشور حمايت كنند.
رايس همچنين قرار است در كويت با وزيران امور خارجه  شش كشور حاشيه  خليج فارس ديدار كرده و با آن ها درباره مقابله با نفوذ ايران، سوريه و گروه هاي افراطي كه مدعي است از جانب اين دو كشور حمايت مي شوند، گفت وگو كند.
سفر رايس به منطقه در حالي صورت مي گيرد كه تلاش هاي ايالات متحده در جهت برخورد يكجانبه با ايران ادامه دارد.
پس از آنكه وزارت خزانه داري آمريكا با متهم كردن بانك سپه ايران به سرمايه گذاري در جهت اشاعه  تسليحات هسته اي، اين بانك را در فهرست سياه خود قرار داد و آنرا تحريم كرد، اين كشور چين را نيز براي تجديدنظر در معامله 16 ميليارد دلاري گاز طبيعي خود با ايران تحت فشار قرار داده است.
به گزارش ايسنا سوزان استيونسون، سخنگوي سفارت آمريكا در چين گفته است: با توجه به تحريم هاي اعمال شده عليه ايران و تداوم عدم فرمانبرداري اين كشور، اكنون زمان خوبي براي انجام معاملات جديد تجاري با ايران نمي باشد.
توجه به اين نكته نيز ضروري است كه ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي از روز سه شنبه به چين سفر كرده و يكي از محورهاي اصلي گفتگوهاي وي با مقامات چيني برنامه هسته اي ايران است.
علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز اوايل هفته جاري براي گفتگو با مقامات چيني در مورد برنامه هسته اي ايران به اين كشور سفر كرده بود.
بازرسان آژانس در ايران
بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به منظور بازديد از تاسيسات هسته اي كشورمان وارد ايران شدند.
يك منبع نزديك به آژانس انرژي اتمي با بيان اين كه تعداد اين بازرسان 2 نفر مي باشد، افزود: بازرسان هم اكنون مشغول انجام بازرسي ها از تاسيسات يو سي اف اصفهان هستند و قرار است به مدت يك هفته در ايران حضور داشته باشند.
فارس گزارش داد، آژانس بين المللي انرژي اتمي از سال 2002 بررسي برنامه هسته اي ايران را آغاز كرده و عليرغم تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران، جمهوري اسلامي همچنان به همكاري با بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه مي دهد. در اين راستا تاكنون بيش از 2200 نفر- روز بازرسي از تاسيسات هسته اي ايران انجام شده است.

اخبار كوتاه
رياست جمهوري : محمود احمدي نژاد عصر سه شنبه در ديدار با عبدالله  بن  زايد  آل نهيان وزير امور خارجه امارات متحده عربي تاكيد كرد: ايران براي توسعه مناسبات با امارات در عرصه هاي گوناگون از جمله سرمايه گذاري هاي مشترك محدوديتي ندارد و اميدوارم روابط دو كشور روز به روز گسترش يابد. به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، عبدالله  بن  زايد  آل نهيان وزير امور خارجه امارات متحده عربي نيز در اين ديدار تاكيد كرد: ابوظبي خواستار توسعه و گسترش روابط و مناسبات مستحكم با تهران در همه عرصه هاست. وي همچنين از سوي شيخ خليفه بن  زياد آل نهيان امير امارات عربي متحده رسماً از احمدي نژاد براي سفر به امارات عربي متحد دعوت كرد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام:   با وجود اعلام سفر 2 روزه آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني به شهر مقدس قم، اين سفر به دليل كسالت وي لغو شد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيانيه اي اعلام كرد: برنامه ريزي هاي قبلي انجام و مقدمات اين سفر نيز فراهم شده بود، اما متاسفانه كسالت ناشي از سرماخوردگي، اين سعادت و توفيق را از من سلب كرد. با عرض خالصانه ترين پوزش ها، اميدوارم در اولين فرصت ممكن از فيوض برنامه و زيارت اساتيد و مراجع عظام بهره مند شوم.
وزارت دفاع : وزير دفاع سودان در رأس يك هيأت عالي رتبه نظامي روز جمعه به ايران سفر مي كند. به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، ارتشبد عبدالرحيم محمد حسين وزير دفاع جمهوري عربي سودان كه به دعوت سردار مصطفي محمد نجار به كشورمان سفر مي كند، در طول 4 روز اقامت خود با مقامات بلندپايه سياسي - دفاعي كشورمان ديدار و مذاكره خواهد كرد. دور اول مذاكرات هيأت هاي نظامي ايران و سودان روز شنبه آغاز خواهد شد.
دفاع مقدس: رضا آقانوري عضو هيأت امناي ستاد بزرگداشت شهدا و جانبازان شيميايي كشور گفت: به زودي نقش انگليس در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي و ميكروبي را افشا خواهيم كرد. آقانوري در گفتگو با فارس با اعلام اين خبر با اشاره به وجود اسناد قابل توجهي در اين رابطه، تصريح كرد: اطلاعات كاملي از جنايات انگليس در تجهيز صدام به سلاح هاي شيميايي و ميكروبي را به زودي افشا خواهيم كرد و در صدد ساخت مستندي تلويزيوني در اين زمينه هستيم تا افكار عمومي جهان به خوبي از همدستي جنايتكاران جهان با صدام آشنا شوند.
وزارت خارجه: سيد محمدعلي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه حمله هوايي آمريكا به روستاها و آوارگان سوماليايي در جنوب اين كشور را مغاير با مقررات بين المللي دانست و آن را محكوم كرد. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، حسيني با اشاره به عوارض ناشي از رويكردهاي نظامي و تشنج زاي آمريكا در جهان، خواستار عدم مداخله كشورهاي خارجي در تحولات سومالي و ترغيب تمامي طرف هاي سوماليايي به گفت وگوهاي ملي و مشاركت فراگير براي حل و فصل بحران داخلي سومالي گرديد.
مجتمع قضايي امور اقتصادي: الياس محمودي رئيس مجتمع قضايي امور اقتصادي در مورد اظهارات اخير رئيس جمهوري درباره نقش صاحبان ثروت هاي نامشروع در ايجاد گراني هاي اخير  اظهارداشت: قول قانوني و شرعي مي دهم كه هر پرونده اي كه از طريق قوه  مجريه و هر دستگاه كاشف در ارتباط با موارد مبتلابه دولت به مجتمع قضايي ارسال شود، قاطعانه، با سرعت و با دقت رسيدگي مي شود. محمودي تصريح كرد: ما منتظريم كه رئيس جمهور صاحبان ثروت هاي نامشروع را به ما معرفي كند و ان شاءالله معرفي خواهد كرد و پرونده ها به دستگاه قضائي ارسال مي شود كه پس از ارجاع به مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادي، مسلماً رسيدگي كرده و رسيدگي به آن پرونده ها در دادگاه ها علني خواهد بود.

يادداشت
درباره رابطه دولت و مجلس
جواد جهانگيرزاده
پس از انتخابات اول اسفند سال 82 كه به پيروزي قاطع اصولگرايان در مجلس هفتم منجر شد با تدبير جمعي از پيشروان جريان اصولگرايي، منتخبين مردم كه تا افتتاح مجلس و شروع به كار بيش از سه ماه فرصت داشتند جلسات متعددي برگزار كردند تا براي ارايه خدمت بيشتر به مردم و تقويت انسجام داخلي، مسيري را كه بنا بود در مجلس پيموده شود پيش از افتتاح رسمي مجلس طي كنند تا در نهضت خدمت به مردم تعلل و تاخيري روي ندهد. از اين رو كميته هاي متعددي تشكيل يافت كه يكي از اين كميته ها كميته تعامل مجلس و دولت بود كه اتفاقا به مديريت رييس فعلي مجلس شوراي اسلامي دكتر حداد عادل اداره مي شد و صد البته اين كميته بنا بر ضرورت و اهميت زماني نمود و بازتاب بيشتري داشت. همگان به ياد داريم كه انتخابات مجلس هفتم در زمان دولت اصلاحات برگزار شده بود و زنجيره اين دولت در تمامي اقصي نقاط كشور با تصدي پست هاي اجرايي توسط وابستگان سياسي و فكري جريان اصلاحات تكميل گرديده بود. باوجود اين تفاسير برگزيدگان ملت و افراد برجسته جريان اصولگرايي به ضرورت تنظيم و تقويت روابط ميان دولت و مجلس مي انديشيدند ؛ چراكه نيك مي دانستند بدون وجود چنين ارتباطي، پيشبرد امور كشور و پاسخ به انتظارات منطقي مردم امكان پذير نخواهد بود. حال سئوال ابتدايي اينجاست كه آيا ايجاد ارتباط و تعامل با دولتي كه به لحاظ تفكر سياسي، مشي اقتصادي، نگاه فرهنگي و مديريت اجرايي متفاوت از برگزيدگان جديد ملت بود، ضروري تر مي نمايد يا با دولتي كه محصول  ساليان تلاش و مجاهدت نيروهاي اصولگراست؟ و يا اينكه آيا دولت فعلي كه مي توان آنرا ثمره و محصول مشترك نيروهاي اصولگرا در قالب شوراهاي اسلامي شهر و روستاي دوم و مجلس هفتم دانست مي تواند حرمت مجلس هفتم و نمايندگان آنرا پاس دارد يا دولت اصلاحات؟ در اين خصوص توجه به اين چند نكته ضروري است.
۱ در ميان كانديداهاي دوره نهم رياست جمهوري به تعبيري 4 كانديدا و به تعبيري ديگر 5 كانديدا از مجموع نيروهاي اصولگرا حضور داشتند كه انتظار حمايت همه نمايندگان اصولگراي مجلس از گزينه اي واحد (حال هر كدام از آنها كه باشد) انتظاري به دور از واقعيت هاي سياسي و اجتماعي جامعه بود.
۲ دولت آقاي دكتر احمدي نژاد اولين دولت پس از انقلاب اسلامي بود كه مجلس همسوي او از ارايه راي اعتماد به يك پنجم از اعضاي كابينه وي استنكاف ورزيد. ضمنا آقاي احمدي نژاد اولين رييس جمهوري بود كه بلافاصله و پس از يك سال دو وزير خود را بركنار كرد كه اتفاقا اين دو وزير از ميان چهار وزارتخانه اي بودند كه مجلس در جريان راي اعتماد اوليه به افراد پيشنهادي دولت اعتماد نكرده بود از سوي ديگر اكنون قريب به يك پنجم از اعضاي هيات دولت از نمايندگان دوره هفتم بوده و تاكنون در بحث ترميم كابينه، نمايندگان در اولويت گزينش براي همكاري بوده و مجلس نيز با گشاده دستي با دولت برخورد كرده است.
۳ بودجه پيشنهادي سال 85 تقريبا اولين لايحه بودجه اي بود كه در مجلس مورد بازنگري و تغييرات اساسي قرار گرفت. مجلس به استناد بحث هاي كارشناسي رقم كلي آنرا به ميزان قابل توجهي كاهش داد. مجلس اصرار داشت كه حفظ حرمت دولت برخورد غيركارشناسي و تاييد همه جانبه با لوايح دولت نيست. از اين رو لوايحي مانند صندوق مهر امام رضا ع نيز مورد كنكاش اساسي مجلس قرار گرفت. در برخي از طرح ها مانند ساعات كار بانك ها كه تقابل بين دولت و مجلس جدي تر گشت نمايندگان اصرار مي ورزيدند كه تمامي راه هاي ممكن براي نيل به تصميم گيري مناسب طي گشته ولي دولت نسبت به تذكرات مجلس توجه كافي ننموده است.
۴ دولت فعلي دولتي است كه اظهار مي دارد جهت گيري هاي مستضعف گرايانه تري داشته و تلاش مي كند به توزيع عادلانه تر امكانات بپردازد. سعي مي نمايد با مردم ارتباطات نزديك تري برقرار كند. تقسيم تسهيلات و اعتبارات را استاني نموده و طرح هاي زودبازده را به عنوان فوري ترين چاره ها مطرح مي كند. جهت گيري هاي مهم و اساسي خود را بر مدار اسلام و انقلاب تنظيم كرده و به احياي سياست ها و روش هايي مي پردازد كه قبلا كمتر مورد اهتمام بوده و اصرار مي ورزد كه با موانعي جدي نيز روبه روست. مجلس هفتم نيز اگرچه در اين مسير نقدهاي جدي بر روش ها و رفتارهاي دولت دارد، اما هيچ گاه از مسير حمايت و ارشاد دولت در كنار دفاع از حقوق مردم دور نشده است.
۵ بدون شك حجم مشكلات و چالش هاي موجود دولت فعلي را فقط مي توان با سال هاي دولت مهندس موسوي مقايسه كرد. از سويي شبهه آفريني هاي بي مورد چند كشور خاص، شرايط جمهوري اسلامي ايران را حداقل در نزد نهادهاي بين المللي سخت كرده و از سوي ديگر شكاف هاي اقتصادي موجود در ميان طبقات مختلف اجتماعي و به ويژه ايجاد رخنه هاي بزرگ در سد بزرگ جمعيت عظيم نيروي جوان جوياي كار كه پس از انقلاب متولد شده و تقاضاهاي جدي آن چند سالي با گسترش موسسات آموزش عالي و دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي به تعويق افتاده، اين شرايط را سخت تر و پيچيده تر گردانيده است. نمايندگان مجلس نيز ضمن آگاهي از ژرفا و گستره اين تهديدات و آسيب پذيري ها مانند مقاومت كنندگان سنتي دولت، دستگاه اجرايي زنگ زده، وجود برخي از مديران ناكارآمد و در كنار آن افزايش غيرقابل توجيه سطح انتظارات و توقعات مردم، نشانه هاي آشكار و روشني از همراهي و حمايت دولت را در پرونده خود دارد درعين حالي كه از نقد منصفانه رفتارها و عملكرد دولت نيز غافل نيست.
۶ اين امر هويداست كه برخي از مديران ارشد و مياني مانند استانداران، فرمانداران و مديران دستگاه ها كه مي توانند به بنياد و ايجاد يك ارتباط مستمر، منطقي و همگرا ميان دولت و مجلس مدد رسانند خود به عوامل تشديد اختلافات تبديل گشته و معكوس عمل مي كنند. به راستي آيا نمي توان باور كرد كه تنظيم روابط در سطوح بالا نيازمند تصحيح رفتارها در پايين دست مي باشد؟ آيا شرايط موجود نتيجه موجي نيست كه بستر آن ارتباطات استاني، شهرستاني و منطقه اي است؟
حال قضاوت كنيم آيا در شرايط فعلي به تشكيل كميته ويژه گسترش تعامل دولت و مجلس بيش از گذشته نيازمندتر نيستيم؟ بي توجهي به مجلس و نمايندگان مردم به عنوان يك نهاد برآمده از مردم و به تعبير امام عظيم الشان (ره) عصاره فضايل ملت چه توجيهي خواهد داشت؟ نمايندگان و رييس جمهور كه برگزيدگان بلاواسطه ملت مي باشند نبايد مورد مكرمت و ارجمندي قرار گيرند؟ گسترش گستره و عمق اختلافات مجلس با دولتي كه مسووليت هاي سخت و گران سنگي بر دوش دارد چه آثاري به دنبال خواهد داشت؟ آيا گذشت نزديك به يك و نيم سال از همكاري مجلس هفتم و دولت نهم براي تصحيح رفتارها و رويه ها در اين آزمون بزرگ كافي نيست؟ آيا در تندباد حادثه ها به تفاهم و درك متقابل بيشتر نيازمند نيستيم؟ بپذيريم كه در آزمون سختي قرار داريم و فردا روز نتيجه اقدامات دولت و مجلس به نام نظام اسلامي نوشته خواهد شد و مردم هيچ عذري را از ما نخواهند پذيرفت.
* عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

باشگاه احزاب
ايسنا : حميدرضايي قلعه سخنگوي ستاد انتخاباتي حزب اعتدال و توسعه در انتخابات 24 آذر، گفت: عصر روز سه شنبه اعضا و فعالان ستاد انتخاباتي حزب اعتدال و توسعه با جمع ديگري از افرادي كه در مساله  انتخابات مجلس خبرگان رهبري فعاليت تبليغاتي مي كردند با هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كردند. رضايي قلعه افزود: در اين جلسه مطرح شد كه حزب اعتدال و توسعه در آرايش جريانات سياسي كشور در طيف ميانه قرار مي گيرد و معتقد به مشي و ساز و كارهاي اعتدالي و حاكم سازي عقلانيت و تدبير در مديريت امور كشور است.
وي ادامه داد: در نشست مذكور، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام  به نقش مردم در انقلاب و نظام تاكيد كرد و انتخابات 24 آذر را يك پيروزي براي نظام و انقلاب دانست.
باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت: با وجود تندروي و زياده روي هاي برخي افراد، مجموعه اصلاح طلبان مشي اعتدال و ميانه روي را دنبال مي كنند و افراطيون در مجموعه جبهه اصلاحات نيستند. مرتضي حاجي افزود: جنبش اصلاحات هرگونه تندروي و زياده روي را لطمه به اين جنبش مي داند، چرا كه مردم در انتخابات 24 آذر نشان دادند كه اشتياقي به افراط گرايي ندارند.
ايسنا: محمدرضا تاجيك گفت: اگر بخواهيم گزاره هاي ما در جهان جدي تلقي شوند، بايد قدرت داشته باشيم. رئيس سابق مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري كه در نشستي با عنوان بررسي قدرت نرم در دفتر مطالعات مجمع تشخيص مصلحت نظام سخن مي گفت با بيان اين كه كماكان گفتمان مسلط در مباحث سياسي، اجتماعي،  اقتصادي و بين المللي ما، در يك متن مدرن يا تركيبي از مدرن و سنت است، گفت: ما هنوز اسير تار و پودهاي گفتمان مدرن هستيم كه سرشار از دو انگاري هاست؛ بنابراين ترديدي نيست كه وقتي از قدرت نرم صحبت مي كنيم، قدرت سخت را در نظر نگيريم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |