پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
هشدار وزارت بهداشت:
موج جديد ايدز
در راه است
گروه اجتماعي - وزارت بهداشت هشدار داده است الگوي شيوع ايدز در كشور به سرعت در حال انتقال از اعتياد تزريقي است.
اين خطر كه از آن با عنوان «موج سوم ايدز» نام مي برند براي كشوري كه جمعيتي به شدت جوان دارد و نزديك به 70 درصد جمعيت آن زير 30 سال قرار دارند، مي تواند بسيار نگران كننده باشد.
اين وضعيت را چنانچه در كنار طرز تلقي فرهنگي جامعه قرار دهيم كه با «ننگ دانستن» بيماري ايدز راه اعلام و آشكار شدن و در نتيجه هر نوع پيشگيري و درمان را سد مي كند ، نگراني ما صد چندان خواهد شد. زيرا در چنين شرايطي بر سرعت انتقال ايدز از طريق روابط جنسي به شدت افزوده خواهد شد؛ به نحوي كه اگر فاصله موج اول و دوم ده سال است، موج سوم در فاصله بسياري كوتاه تري گسترش پيدا خواهد كرد. از اين رو، چنانكه رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت هشدار داده، ضروري است پيش از سر گشودن موج سوم شيوع ايدز در كشور، بسيج همگاني براي آموزش و پيشگيري آغاز شود. 
مراكز آموزشي، مدارس و دانشگاه ها بايد در كنار برنامه آموزش مهارت هاي زندگي به مسئله پيشگيري از ايدز، آسيب ها و پيامدهاي آن به طور جدي اقدام كنند كه فردا خيلي دير است.
مشروح اين خبر را در صفحه 6 بخوانيد.

بازنشستگان سهام عدالت مي گيرند
وزير رفاه وعده داد مشكل افزايش مستمري بازنشستگان تأمين اجتماعي از طريق واگذاري سهام عدالت حل شود
009792.jpg
گروه اجتماعي- وزير رفاه گفت: سهام عدالت به تمامي بازنشستگان كشور تعلق مي گيرد.
عبدالرضا مصري، وزير رفاه و تأمين اجتماعي، با اعلام اين خبر افزود: دولت در قالب سهام عدالت تفاوت دريافتي ها را با تدبير برطرف مي كند، به اين معنا كه به بازنشستگان ميزاني از سهام عدالت واگذار خواهد شد كه فاصله بين دريافتي آنها و حداقل هزينه  هاي زندگي تأمين شود. مصري در حاشيه همايش تجليل از خيرين و نيكوكاران بهزيستي كشور با تاكيد بر اينكه سهام عدالت به تمامي بازنشستگان تعلق مي گيرد و هيچ گروهي از بازنشستگان از چتر حمايتي سهام عدالت بيرون نخواهند ماند توضيح داد: ميزان سهام عدالتي كه به بازنشستگان اعطا مي شود متفاوت است، در واقع ميزان سهام بازنشستگان بنا به حقوق دريافتي آنها تفاوت هايي دارد، اما همه بازنشستگان از اين سهام برخوردار مي شوند.
به اعتقاد وزير رفاه اعطاي اين سهام بهترين راه براي برطرف كردن مشكل معيشتي بازنشستگان است. وي در اين باره گفت: در واگذاري اين سهام بدون ايجاد منابع جديد در قانون بودجه و افزايش نقدينگي كه سبب ايجاد تورم در كشور خواهد شد به همين دلايل اعتقاد كلي بر اين است كه بهترين روش براي پر كردن خلايي است كه در زندگي بازنشستگان بوجود آمده است. وزير رفاه در پاسخ به اين سوال كه سهام از چه زماني در اختيار بازنشستگان قرار خواهد گرفت، افزود: واگذاري سهام عدالت به بازنشستگان از سال آينده اجرايي خواهد شد، مهمترين مشكل در زمينه واگذاري اين سهام نبود يك بانك اطلاعاتي جامع و كامل است. وي با اشاره به آمار نزديك به 2 ميليون و 400 هزار نفر بازنشسته كشوري و لشكري و تأمين اجتماعي گفت: بيش از 75 تا 80 درصد از اين تعداد حداقل بگير ها هستند كه مشكل بخشي از آنها از طريق سازمان بازنشستگي كشوري و لشكري حل شده و نزديك به 400 تا۶۰۰ هزار نفر از اين گروه كه تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي اند هنوز مشكل دارند، مشكل اين گروه در قالب سهام عدالت پاسخ داده خواهد شد. اگر از اين طريق نيز مشكل حل نشود ناچار راه حل ديگري براي برطرف كردن مشكل آنها پيش مي گيريم.
وزير رفاه با اشاره به شكايت مطرح شده در كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي از سازمان تأمين اجتماعي گفت: خواسته دولت و هم مجلس اجراي يكسان سازي حقوق بازنشستگان است، اما بودجه مورد نياز براي اين يكسان سازي 450 ميليارد تومان در سال است كه تأمين اين هزينه تا كنون ميسر نبوده است .وزير رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص كسري بودجه سازمان بهزيستي و مشكل در پرداخت مستمري مددجويان اظهار كرد: مستمري مددجويان سازمان بهزيستي در سال هاي 81 تا 84 حدود حداقل 8 هزار تومان و حداكثر 18 هزار تومان بود كه در سال هاي 84 و 85 به ترتيب 100 و 50 درصد افزايش يافته است. مصري، با بيان اين كه فعلاً كمبودي در بودجه بهزيستي نداريم، اظهار كرد: با توجه به اين كه۵۰ درصد بودجه سازمان بهزيستي، استاني و 50 درصد به صورت متمركز تأمين مي شود، نسبت به رقم هايي كه به محرومان اختصاص پيدا مي كند كسر بودجه وجود ندارد و تنها براي افراد پشت نوبتي اميدواريم با لحاظ بودجه مناسب در لايحه متمم اين افراد تحت پوشش قرار گيرند.

با مردم
حادثه ناگوار به 2 علت
پيش از ظهر روز جمعه 15 دي ماه هنگام سفر با خودرو شخصي و از طريق آزادراه زنجان، شاهد حادثه دلخراشي بودم كه طي آن مادر جواني كه راننده يك دستگاه خودروسواري را بر عهده  داشت و پسر نوجوانش نيز كنار او بود بر اثر سرعت غيرمجاز و واژگوني خودرو و پرتاب شدن به بيرون، جان خود را از دست داد و پسرش كه كمربند ايمني داشت تنها دچار جراحات سطحي شد. نكته مهم اين است كه چرا سرعت مجاز را رعايت نمي كنيم و از كمربند ايمني استفاده به عمل نمي آوريم تا اين قبيل حوادث ناگوار رخ ندهد؟
م. دهشيري- زنجان
كمبود هاي طبقه بندي مشاغل
با تشكر از اجراي طرح طبقه بندي مشاغل در شهرداري تهران اميدواريم به مدرك تحصيلي- سابقه كار و نوع تخصص در اين طرح بهاي لازم داده شود.
م. حسيني- تهران
حق ريشه مرادآبادي ها
مرادآباد پونك در روزگاري نه چندان دور، روستاي آبادي بود كه ساكنانش با كشت و كار و زحمات شبانه روزي بخشي از نيازهاي مردم تهران را تأمين مي كردند، اما حالا كه تهران ديروز، كلان شهر امروز شده و تا مرادآباد دامن كشيده حق ريشه ساكنان بومي مرادآباد كه در واقع حقوق كار و زحمت چند نسل است، هنوز پرداخت نشده است، اميدواريم، به اين مسأله عنايت بيشتري شود.
اكبر خسروي پور- مرادآباد پونك
مزاياي سيگار نكشيدن
رعايت حقوق ديگران، از هر ادب و تواضعي بالاتر است. از رانندگان محترم شركت واحد اتوبوسراني تقاضا دارم حتي الامكان،  سعي كنند در اتوبوس و هنگام رانندگي سيگار نكشند. هم براي سلامتي خودشان و هم براي سلامتي مسافراني كه همه روزه با اتوبوس در سفر هستند.
محمدخداميان- تهران
براي رفع تبعيض كهنه
اخباري كه درباره اجراي نظام هماهنگ پرداخت در رسانه ها منعكس مي شود، اميدواركننده است. شايسته است اين طرح هر چه زودتر به اجرا درآيد تا تبعيض موجود ميان حقوق و دريافتي كساني كه از لحاظ تحصيلات و سابقه خدمت در يك سطح هستند برطرف شود.
محمدرضا يوسفي- اصفهان
توسعه ناموزون در تبريز
بارها در مورد توسعه ناموزون شهر تبريز كه فضاهاي طبيعي اين شهر را به كام خود كشيده است، هشدار داده ايم. اميدوارم، شوراي اسلامي شهر تبريز در دوره جديد، در جهت هدايت اين توسعه به بستر توسعه پايدار اقداماتي جدي به عمل آورد، پيش از آن كه اين شهر چون تهران دچار مسائل بغرنج حمل و نقل و آلودگي هوا شود.
سوسن پورمشايخ- تبريز
تقاضاي تجديد نظر در عيدي
اعلام رقم 175 هزار تومان عيدي كارمندان با توجه به نرخ تورم و گراني روزافزون كالاها چندان منصفانه نيست، ضمن آن كه عيدي اعلام شده در مورد كاركنان تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي را حق طبيعي آنها مي دانم. خواستار تجديد نظر در مبلغ عيدي كارمندان هستم.
مهناز ايماني- بجنورد
فروش آپارتمان و عدم تحويل سند
فروشندگان آپارتمان به افراد متقاضي، موظف به تحويل سند هم هستند. اما اگر از اين كار خودداري كردند، كدام اهرم قانوني بايد حقوق خريداران را تأمين نمايد. اين مشكلي است كه از 12 سال پيش با آن روبه روييم.تقاضا دارم، اين مسئله حقوقي با ارائه طريق قوه محترم قضائيه، حل و فصل شود.
فاطمه حسيني- تهران
آلودگي شديد زرجوب
@ آلودگي رودخانه زرجوب رشت به صورت يك معضل جدي درآمده است، با توجه به نقش پساب  آلاينده  بعضي از واحدهاي صنعتي و فاضلاب هاي خانگي در اين آلودگي، توقع داريم از راه هاي قانوني، اين آلودگي ها مهار شود.
گ- صفر- رشت
خشونت و بدآموزي
@ فارغ از فيلم ها و سريال هاي پليسي داراي ارزش سينمايي كه از شبكه هاي سيما پخش مي شود، برخي فيلم ها به لحاظ نمايش خشونت هاي شديد و انواع روش هاي جدل و قتل، حتي جنبه  بدآموزي دارند. اميدوارم اين نكات مورد توجه قرار گيرد.
ن. خسرو نژاد- بندرعباس
فوق العاده ويژه معوقه
فوق العاده ويژه معوقه كاركنان بازنشسته سازمان حفاظت محيط زيست تاكنون و به هر دليل پرداخت نشده است. اميدواريم اين بخش از حقوق تلاشگراني كه سالهاي دراز براي حفظ محيط زيست كشورمان زحمت كشيده اند، پرداخت گردد.
جمعي از كاركنان بازنشسته سازمان حفاظت محيط زيست
مشكلات ترافيكي يك طرح
با توجه به مشكلات ترافيكي گوناگون كه به علت عمليات احداث پل روگذر ميدان استخر تهرانپارس به وجود آمده از شهرداري تهران تقاضا داريم، با در نظر گرفتن اولويت  ويژه، اين طرح را هر چه سريع تر به انجام برسانند.
جمعي از ساكنان خيابان استخر تهرانپارس
تخلفات كوچك، پيامدهاي سنگين
@ در تهران توقف دوبله خودروها، يكي از عوامل مهم ايجاد ترافيك سنگين و راهبندان هاي طولاني دست كم  توجهي به اين گونه تخلفات در نهايت، مشكلات سنگين تري را به ترافيك بيمار تهران تحميل مي كند. حتي در خيابان وليعصر مشاهده مي شود كه خودروها به راحتي پاي تابلوهاي توقف مطلقاً ممنوع پارك مي كنند. در بسياري از شهرهاي بزرگ جهان، ساماندهي ترافيك و استقرار قانون از برخورد جدي با تخلفات كوچك آغاز شده تا تخلف نكردن به صورت عادت درآمده است.
مروت الله ابوالفضلي- تهران
راهي براي توليد كار
بارها تقاضا كرده ايم در استان چهارمحال و بختياري هنرستان  هاي فني- حرفه اي با توجه به نياز اين استان به تعداد كافي ايجاد شود تا فارغ التحصيلان در فعاليت هاي مرتبط با كشاورزي و صنعت مشغول به كار شوند اما هنوز اين خواسته ها جامه عمل نپوشيده است.
رئيسي- شهركرد
مخابرات طالقان
@ از مخابرات طالقان تقاضا داريم، به متقاضياني كه از 3 الي 4 سال قبل فيش تلفن در اختيار دارند، تلفن واگذار شود و اگر مشكلات فني در اين مورد وجود دارد، برطرف گردد.
محمود سليميان- طالقان

هشدار رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت:
موج سوم ايدز در راه است
009789.jpg
فارس: رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: خطر موج سوم بيماري ايدز از طريق ارتباط جنسي كم كم خودش را نشان مي دهد و اگر به موقع مداخله نكنيم با افزايش ناگهاني اين بيماري در كشور مواجه مي شويم.
محمد مهدي گويا،  افزود: موج اول بيماري ايدز در ايران از سال 66 با شناسايي بيماراني كه از طريق فرآورده هاي خوني وارداتي به اين بيماري مبتلا شده بودند شروع شد، موج دوم اين بيماري از حدود سال 75 و 76 با شناسايي بيماراني كه عمدتاً در زندان ها يا خارج آن از طريق اعتياد تزريقي و تزريق مشترك مبتلا شده بودند ادامه يافت و اكنون نيز در اين موج قرار داريم.
وي ادامه داد: از يكي، دو سال پيش علايم ورود به موج سوم اين بيماري به چشم مي خورد و اگر به موقع مداخله نكنيم و آموزش همگاني در اين زمينه به خصوص در بين جوانان و همسران افراد آلوده به خوبي انجام نشود از يكي، دو سال آينده وارد موج سوم بيماري ايدز مي شويم كه از طريق رابطه جنسي افزايش ناگهاني تعداد مبتلايان به اين بيماري را باعث مي شود. رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: برنامه ريزي براي مداخله و كنترل موج سوم بيماري ايدز در كشور از حدود يك سال پيش شروع شده و تدوين استراتژي دوم برنامه كنترل ايدز در ايران نيز به همين منظور انجام شده است كه با تصويب بودجه هاي مورد نياز آن از سال آينده اجرا مي شود.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت اضافه كرد: در صورتي كه برنامه هاي كنترلي و آموزش عمومي در مورد بيماري ايدز به طور كامل اجرا نشود مانند برخي كشورها از جمله روسيه، اوكراين، برخي كشورهاي آسياي ميانه و برخي كشورهاي آفريقايي با افزايش ناگهاني موارد جديد بيماري ايدز كه عمدتاً از طريق تماس جنسي به وجود مي آيند، مواجه مي شويم. بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي وزارت بهداشت تاكنون 14 هزار و 90 نفر بيمار مبتلا به ويروس ايدز در ايران شناسايي شده اند و طي سه ماه گذشته 388 مورد جديد اچ آي وي مثبت در ايران شناسايي شد. اين آمار همچنين نشان مي دهد كه تاكنون 1760 نفر در ايران بر اثر اين بيماري جان خود را از دست داده اند و 864 نفر وارد فاز بيماري ايدز شده اند.

برخورداري جانبازان زير 25 درصد از حقوق حالت اشتغال
گروه اجتماعي- معاون حقوقي بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: بر اساس لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران معيار تعيين از كارافتادگي و برخورداري از حقوق حالت اشتغال، نداشتن شغل تلقي شده است، به گونه اي كه اگر جانبازي به رغم توانايي اشتغال به دليل نبود نظام اشتغال مناسب نتواند كار پيدا كند، از كارافتاده تلقي مي شود.
به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران حسين وفايي در خصوص لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران اظهار كرد: متوسط سن والدين شهدا 72 سال، ميانگين سن فرزندان شهدا 29 و متوسط سن جانبازان نزديك به 50 سال است. بنابراين با توجه به تأخير 7 ساله در تدوين اين لايحه اميدواريم با تصويب نهايي اجراي آزمايشي اين لايحه براي 4 سال، فرصت خدمات رساني به جامعه ايثارگري را از دست ندهيم. معاون حقوقي بنياد شهيد و امور ايثارگران همچنين اظهار كرد: يكي از موارد مورد اشكال لايحه بر اساس اعتراضات ايثارگران ماده 66 اين قانون بود كه ارائه خدمات به جامعه ايثارگري را منوط به رعايت شئونات ايثارگري دانسته است كه اين بند از اين لايحه حذف شد. وفايي خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي به جانبازان كمتر از 25 درصد تنها براي خود جانباز خدمات بيمه تكميلي درمان و براي خانواده وي بيمه پايه درمان ارائه مي شود و اين جانبازان از ساير خدمات بي بهره اند كه در لايحه جديد پيش بيني شده است در 23 ماده جانبازان كمتر از 25 درصد نيز مشمول دريافت خدمات شوند كه از جمله آنان برخورداري از حقوق از كارافتادگي است

ارائه رفاه كارت به مستمري بگيران تهراني از ماه آينده آغاز مي شود
مهر: ارائه رفاه كارت به مستمري بگيران تهراني به صوت آزمايشي از بهمن امسال در چند مرحله انجام مي شود كه در صورت استقبال بازنشستگان، ظرف مدت حداكثر 6 ماه بخش عمده اي از مستمري بگيران تهراني، رفاه كارت دريافت خواهند كرد.
مديرعامل بانك رفاه كارگران در خصوص حذف دفترچه بانكي مستمري بگيران و تبديل آن به رفاه كارت براي دريافت مستمري، گفت: اين طرح از بهمن امسال در چند فاز انجام مي شود.پيمان نوري افزود: در مرحله اول پيش بيني شده براي 20 هزار مستمري بگير تحت پوشش شعب تأمين اجتماعي تجريش، جنت آباد و آيت الله كاشاني رفاه كارت صادر شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا دارندگان رفاه كارت، مي توانند از خود پرداز، پايانه فروش و پايانه داخل شعب بانكي بدون هيچ محدوديتي استفاده كنند، گفت: دارندگان رفاه كارت براي استفاده از خدمات الكترونيكي از جمله برداشت وجه هيچ محدوديتي ندارند، در عين حال استفاده از پايانه هاي داخل شعبه در پايان هر ماه بر اساس طرح نوبت بندي انجام مي شود. در مرحله اول اين افراد قادر خواهند بود از خودپردازهاي بانك رفاه استفاده كنند اما هيچ محدوديتي براي استفاده از پايانه هاي فروشگاهي نخواهند داشت.

۵۰ هزار زنداني آزاد شده بلاتكليفند
گروه اجتماعي- مديركل دفتر اقدامات تأميني سازمان  زندان ها گفت: ابلاغ نشدن آيين نامه اجرايي جز 3 بند ه تبصره 19 قانون بودجه سال 85 از سوي وزارت كار باعث بلاتكليفي 50 هزار زنداني پس از گذشت 10 ماه از سال شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان زندانها، حميدرضا علي اكبري افزود: عدم ابلاغ اين آيين نامه  مي تواند عاملي براي بازگشت زندانيان آزاد شده به چرخه جرم و افزايش آسيب هاي اجتماعي باشد.
وي با اشاره به سابقه تسهيلات اشتغال زايي از سوي مراكز مراقبت  پس از خروج سازمان زندانها گفت: اين مراكز از سال 78 تا سال 84 با حمايت مجلس، دولت و به ويژه سازمان مديريت و برنامه ريزي با ارايه تسهيلات اشتغال زايي به زندانيان آزاد شده، ميزان بازگشت اين افراد به زندان را به پايين ترين سطح جهاني يعني 3 درصد رسانده و موجبات دلگرمي زندانيان و خانواده  ايشان را نسبت به نظام جمهوري اسلامي فراهم آورد.
مديركل دفتر اقدامات تأميني سازمان زندان هاي قوه قضاييه، واگذاري اختيارات شوراي عالي اشتغال سازمان مديريت به وزارت كار را يكي از دلايل عدم ابلاغ آيين نامه  اجرايي اين تسهيلات دانست و گفت: با واگذاري اين اختيارات، با گذشت 10 ماه از سال جاري ما هنوز آيين نامه اجرايي آن را دريافت نكرده ايم و اين در حالي است كه 75 درصد اعتبار مذكور به حساب واريز شده است؛ يعني قريب به 70 ميليارد ريال در حساب ها موجود است اما امكان تخصيص به استان ها به دليل عدم وجود آيين نامه  اجرايي و عدم انعقاد قرارداد با بانك  عامل وجود ندارد.

نظام هوشمند
۳۰ درصد هزينه هاي درمان را كاهش مي دهد
گروه اجتماعي - مخبر كميسيون بهداشت مجلس گفت: اجراي سيستم هوشمند بيمه  درمان، 30 درصد از هزينه ها را كاهش مي دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اخبار پزشكان ايراني ،مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: هم اكنون با وجود جمعيت۷۰ ميليوني كشور، بيش از 80 ميليون دفترچه بيمه خدمات درماني در دست مردم است و اين در حاليست كه۲۰ تا 25 درصد مردم، فاقد دفترچه بيمه هستند. عوض حيدرپور شهرضايي با تأكيد بر هوشمند شدن سيستم بيمه اي كشور گفت: با طراحي سيستم بيمه هوشمند و استفاده از نظام نرم افزاري بيمه، حدود۳۰ درصد هزينه هاي پرداختي در بيمه كاهش مي يابد. حيدرپورشهرضايي عنوان كرد: كميسيون بهداشت و درمان مجلس تلاش خواهد كرد در لايحه بودجه سال 86 و در تبصره مربوطه پيشنهادي، وزارت رفاه را موظف به اجراي كامل سيستم هوشمند بيمه درماني كند تا هر فرد بيش از يك دفترچه درماني در اختيار نداشته باشد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |