پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
ايران يك اشتوتگارت صفر
تماشاي برد از روي سكو
عكس: مهدي زارع
009837.jpg
همشهري ورزشي- امير قلعه نويي كه در جايگاه ويژه ورزشگاه آل مكتوم يك بطري آب را مقابلش گذاشته بود، تيمش را مقابل اشتوتگارت برنده از زمين خارج كرد؛ درست مقابل چشمان برونو متسو كه با چهره منحصر به فردش فقط چند صندلي با او فاصله داشت.
قلعه نويي در يك بازي جنجالي و پرحاشيه توسط داور اخراج شد تا به اجبار راهي جايگاه VIP شود. متسو هم كه چند ماه پيش در يك بازي دوستانه به قلعه نويي باخته بود، در ورزشگاه حضور داشت تا حريف روز جمعه تيمش امارات - را بهتر بشناسد.
قلعه نويي براي بازي با اشتوتگارت نسبت به بازي قبلي هفت تغيير را در تركيب اصلي ايجاد كرده بود و نفراتي چون بادامكي، رودباريان، مبعلي، عقيلي، رجب زاده، شكوري، رحمتي و مرتضي اسدي را از ابتدا به ميدان فرستاد.
فرار جواد كاظميان در دقيقه 12 اولين حادثه بازي بود اما پاس عرضي او قبل از رسيدن به مرتضي اسدي، توسط هيلده براند دفع شد. اكثر حركات هجومي ايران در 20 دقيقه ابتدايي از سمت راست و روي فرارهاي كاظميان برنامه ريزي شده بود ولي مصدوميت اين بازيكن محور بازي تيم ملي را به سمت چپ تغيير داد.
در دقيقه 20 نيكبخت به جاي كاظميان كه قادر به ادامه بازي نبود، به ميدان آمد. در اين لحظه حسين بادامكي مي توانست دروازه اشتوتگارت را باز كند ولي دروازه بان اشتوتگارت باز هم ايران را از رسيدن به گل محروم كرد. يك دقيقه بعد رضا عنايتي روي اشتباه مدافع حريف در حالتي تك به تك با دروازه بان اشتوتگارت قرار گرفت اما نتوانست توپ را به گل تبديل كند.
حضور نيكبخت در جناح چپ، اين منطقه را تبديل به نقطه قوت ايران كرد و پاس هاي دقيق اين بازيكن بارها دفاع اشتوتگارت را از بازي خارج كرد. مهم ترين اتفاق بازي در نيمه اول اخراج امير قلعه نويي بود. او كه معتقد بود داور برخورد توپ به دست مدافع اشتوتگارت را پنالتي نگرفته، به تصميم او اعتراض كرد تا در نهايت از كنار نيمكت اخراج شود.
نيمه اول در حالي به اتمام رسيد كه ايران در اكثر دقايق مالك توپ بود و سنگيني بازيكنان اشتوتگارت كه براي گذراندن تمرينات بدنسازي به امارات آمده بودند، كاملا مشهود بود. ايران حداقل مي توانست براي يك بار دروازه اشتوتگارت را باز كند. در طرف مقابل بازيكنان سرشناس اشتوتگارت از جمله يان دال توماسون و فرناندو ميرا هم كار خاصي انجام ندادند.
با گذشت سه دقيقه از نيمه دوم، ايران توسط مهدي رجب زاده به گل رسيد. فرار ديدني نيكبخت از جناح چپ با پاس عرضي او همراه شد تا مهدي رجب زاده براي زدن گل فقط تور دروازه اشتوتگارت را مقابل خود داشته باشد.
در دقيقه 53 ايران مي توانست توسط عنايتي به گل دوم برسد ولي سانتر مرتضي اسدي با اختلاف كمي از بالاي سر عنايتي عبور كرد. لحظاتي بعد بادامكي با پاس عمقي نيكبخت كه جناح راست اشتوتگارت را به سختي آزار مي داد، در موقعيت تك به تك قرار گرفت ولي نتوانست كار خاصي انجام دهد.
مبعلي هم در دقيقه 61 روي يك ضربه ايستگاهي مي توانست دروازه اشتوتگارت را باز كند. در اين لحظات او با هافبك اشتوتگارت درگير شد تا داور به هر دو بازيكن كارت زرد نشان دهد.
در دقايق مياني نيمه دوم فشار حملات اشتوتگارت روي دروازه ايران بيشتر شد. آنها با استفاده از كناره هاي زمين و ارسال توپ هاي بلند، قصد باز كردن دروازه ايران را داشتند ولي قدرت سرزني نصرتي، شكوري و عقيلي اين فرصت را از اشتوتگارت گرفت.
قلعه نويي براي حفظ نتيجه بازيكناني چون ميرقرباني، صادقي و پژمان نوري را به بازي آورد و در نهايت به خواسته خود رسيد تا دومين شكست در اين تورنمنت را تجربه نكند و با نتيجه يك بر صفر با تنها گل مهدي رجب زاده اشتوتگارت را مغلوب كند. تيم او در آخرين بازي تداركاتي خود روز جمعه مقابل تيم ملي امارات قرار خواهد گرفت.

كليد پايتختي فرهنگي جهان اسلام به تاشكند رفت
گروه علمي فرهنگي- پارسال در همين روزها شهر تاريخي اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي شد تا اين شهر همراه دو شهر حلب در سوريه و تيموكتو در آفريقا به عنوان يكي از سه پايتخت فرهنگي جهان اسلام شناخته شود. اما اصفهاني ها پس از يك سال با برگزاري مراسم نكوداشت پايتخت فرهنگي جهان اسلام، به طور رسمي از پايتختي خداحافظي كردند و كليد پايتختي جهان اسلام را به سفير ازبكستان واگذار كردند تا تاشكند به  شكل رسمي به عنوان پايتخت فرهنگي كار خود را آغاز كند.
در يك  سالي كه اصفهان پايتخت فرهنگي بود، 55 همايش ملي و بين المللي مانند همايش هاي اديان الهي، مسابقه هاي قرآني دانشجويان، اجلاس وزيران آموزش و پرورش و رؤساي پليس در اين شهر برگزار شد. اما يك سال پايتختي جهان اسلام موقعيت طلايي براي اين شهر بود، تا از لحاظ فرهنگي در سطح كشورهاي اسلامي و جهان مطرح شود؛ اما اين كار فقط به برگزاري چند همايش محدود شد و پس از يك سال، اقدامات قابل توجهي كه در شأن عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام باشد، در اصفهان انجام نشده  است و متأسفانه دادن اين عنوان با سكوت برگزار شد و با سكوت نيز خاتمه يافت.

احمدي نژاد در اولين همايش ملي نوآوري هاي آموزشي:
محل تحقق توانابودن آموزش و پرورش است
گروه علمي فرهنگي - با حضور محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري، اولين همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، ديروز در تهران آغاز به كار كرد.
رئيس جمهوري، در مراسم گشايش اين همايش با اعلام اين كه ما توانمند بوديم، توانمند هستيم و بايد توانمند باشيم و حتما مي توانيم، گفت: براي توانابودن و توانستن، پايه و مكان اصلي، آموزش و پرورش است.
احمدي نژاد، با ذكر اين كه زيباترين لحظات عمر يك معلم، حضورش در صحنه كلاس درس و در محضر دانش آموزان است، خطاب به مسئولان آموزش و پروش گفت: در تدوين برنامه ها و كتاب هاي درسي و روش هاي ارائه همين برنامه ها و محتواها، حتما فراخوان بدهيد و از همه معلمان استفاده كنيد.
رئيس جمهور، با نشان دادن وسيله اي شيشه اي، از شركت كنندگان خواست حدس بزنند اين وسيله چه چيزي است و سپس با حضار به گفت وگو در مورد وسيله پرداخت و در آخر گفت: اين نمونه بازسازي شده يك سيفون متحدالمركز يا كأس العدل است كه براي استقلال آب و ساير سيالات كاربرد داشته است.
وي، سپس با اشاره به اين كه اين وسيله توسط ابن موسي، يك دانشمند خراساني كه دو برادر مخترع ديگر نيز داشته، 1200 سال قبل ساخته شده و در جمع آوري و تنظيم جريان آب كاربرد داشته است.
رئيس جمهور گفت: اگر يك جوان ايراني بداند كه پدران او در هزاران سال پيش، با خلاقيت و نوآوري خود، آن قدر تجهيزات مهندسي ساخته اند كه مي تواند همين امروز براي او يك زندگي مرفه به بار بياورد، احساس شادابي و هويت مي كند.احمدي نژاد گفت: گروهي را مامور كرده است كه فهرست دانشمندان ايراني را احصا كنند تا از اين طريق، هويت ملي و توانمندي خودمان را به جوانان كشور نشان دهيم. درحالي سخنان رئيس جمهوري، مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت كه پيش از وي، محمود فرشيدي، در سخناني تنها به ارائه گزارش عملكرد وزارت آموزش و پرورش پرداخت. همچنين مهدي نويد،  معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش گفت: وظيفه آموزش و پرورش، تربيت انسان هاي امروز براي زندگي در فرداست.

سلطاني، جانشين عابدزاده
همشهري ورزشي- بهروز سلطاني، مربي جديد دروازه بان هاي تيم اميد ايران از امروز كار خود را در تيم اميد آغاز مي كند. قرار است 51 بازيكن دعوت شده زيرنظر محمد پنجعلي، يكي از مربيان اين تيم تمرين كنند. احمدرضا عابدزاده، مربي دروازه بان هاي تيم اميد ايران كه البته همراه اين تيم به بازي هاي آسيايي دوحه قطر هم نرفته بود، با توجه به وضعيت جسماني اش ديگر در تمرينات تيم اميد شركت نخواهد داشت و از امروز بهروز سلطاني يكي از پيشكسوتان فوتبال جانشين عابدزاده در تيم ملي اميد مي شود. گفتني است تمرينات تيم اميد از صبح امروز در كمپ تيم هاي ملي در دو نوبت صبح و عصر آغاز مي شود.

فرمانده پليس راه كشور خبر داد:
رانندگان متخلف به دادگاه معرفي مي شوند
فارس: فرمانده پليس راه كشور گفت: بر اساس هماهنگي با رئيس قوه قضاييه و ابلاغ به قضات، رانندگاني كه در جاده ها با رانندگي پرخطر موجب سلب امنيت شوند، توسط پليس به دادگاه معرفي مي شوند.سرهنگ عليرضا اسماعيلي ديروز در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در جهت برخورد جدي با رانندگاني كه در جاده هاي كشور با تخلفات پي در پي و رانندگي پرخطر موجب سلب امنيت رانندگان ديگر مي شوند طي هماهنگي با رئيس قوه قضائيه، اينگونه رانندگان توسط پليس به دادگاه معرفي مي شوند.

پيشنهاد تغيير اساسنامه دانشگاه آزاد بدون اطلاع
هيأت مؤسس فاقد وجاهت قانوني است
ايسنا: رئيس دانشگاه  آزاد اسلامي گفت: هر گونه تغيير در اساسنامه دانشگاه  آزاد اسلامي، بدون اطلاع هيأت مؤسس فاقد وجاهت قانوني است.
دكتر عبدالله جاسبي ديروز در حاشيه مراسم اختتاميه مسابقات فوتسال جام رسانه ها، گراميداشت پيامبر اعظم (ص) درباره تغيير و اصلاح اساسنامه دانشگاه  آزاد اسلامي، اظهار داشت: طبق ماده 19 اساسنامه دانشگاه  آزاد اسلامي، هر گونه تغيير در اساسنامه بايد با پيشنهاد هيأت مؤسس باشد.

همشهري، قهرمان فوتسال جام رسانه ها
تيم فوتسال همشهري به مقام قهرماني جام رسانه ها گراميداشت سال پيامبر اعظم (ص) دست يافت.
در بازي پاياني اين رقابت ها كه ديروز در سالن فدراسيون هندبال برگزار شد، تيم همشهري موفق شد 6 بر 4 تيم فرهيختگان را شكست بدهد و به عنوان قهرماني دست يابد.

واكسن سرماخوردگي واقعيت ندارد
مهر: بيماري سرماخوردگي هم به لحاظ علائم و هم به لحاظ عامل ايجاد كننده با بيماري آنفلوآنزا متفاوت است و آنچه در داروخانه ها عرضه مي شود واكسن آنفلوآنزا است و تاكنون در دنيا واكسني تحت عنوان سرماخوردگي و ويروس هاي ايجادكننده بيماري سرماخوردگي تهيه و توليد نشده است و واقعيت ندارد.
بنابراين گزارش، مصرف واكسن آنفلوآنزا با توجه به متفاوت بودن ويروس آنفلوآنزا و ويروسهاي ايجادكننده بيماري سرماخوردگي تاثيري در پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي ندارد.

آغاز كنسرت هاي شجريان با گروه تازه
همشهري آنلاين: پس از 5 سال محمد رضا شجريان با گروه تازه اي از نوازندگان به اجراي برنامه در پاريس خواهد پرداخت.سعيد فرج پوري، نوازنده كمانچه و از اعضاي ثابت گروه دستان كه پيش از اين نيز با استاد شجربان در قالب گروه دل آوا همكاري مي كرد و اينك از اعضاي گروه تازه شكل گرفته همراه شجريان است، ضمن اعلام اين خبر به همشهري آنلاين گفت: شنبه آينده برابر با سيزدهم ژانويه (23 دي) در سالن شماره يك يونسكو در فرانسه به اجراي برنامه مي پردازد.

پيكر مرحوم علي دواني تشييع شد
گروه ادب و هنر پيكر مرحوم حجت الاسلام والمسلمين علي دواني، محقق و پژوهشگر برجسته معاصر صبح روز گذشته با حضور جمع كثيري از روحانيون، دانشجويان و مقامات كشوري تشييع شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين مراسم كه از ساعت 9 صبح ديروز در مسجد دانشگاه امام صادق آغاز شد، تعدادي از مداحان اهل بيت به مديحه سرايي پرداخته و سپس نماز ميت را حاضرين به امامت آيت الله مهدوي كني برگزار كردند.سپس غلامحسين الهام كه داماد آن مرحوم بود از عنايات ويژه مقام معظم رهبري و نماينده ويژه ايشان، اعضاي هيأت دولت و اقشار مردم بابت حضور در مراسم تشييع تشكر كرد و درگذشت علي دواني را به جامعه علمي كشور تسليت گفت.در پايان نيز پيكر آن عالم از كنار مقبره الشهداي دانشگاه امام صادق (ع) به سمت قم تشييع شد.حضور حجت الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، پرويز داوودي، حسين صفار هرندي، محمد جهرمي، علي سعيد لو، علي لاريجاني، احمد مسجد جامعي، مسعود زريبافان، مصطفي پورمحمدي، احمد توكلي، برخي از نمايندگان مجلس و تعداد ديگري از مسئولان نظام از نكات قابل توجه اين مراسم بود.امروز مراسمي به همين مناسبت در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار خواهد شد.
پيام رئيس جمهور
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور نيز در پيام تسليتي درگذشت عالم رباني و مورخ برجسته، حاج شيخ علي دواني را به محضر حضرت بقيه الله الاعظم، مقام معظم رهبري، حوزه هاي علميه و خانواده  آن مرحوم تسليت گفت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آيت الله حائري شيرازي امام جمعه شيراز هم در پيام هايي جداگانه درگذشت اين استاد تاريخ اسلام را تسليت گفتند.
علي دواني از اساتيد دانشگاه امام صادق(ع) كه در طول حياتش 110 جلد كتاب تصنيف، ترجمه، تحقيق و تاليف كرده بود، دوشنبه شب درگذشت.

صنعت نفت آبادان قهرمان جام حذفي شطرنج
همشهري ورزشي - تيم شطرنج صنعت نفت آبادان در پايان سومين دوره جام حذفي (جام خليج فارس) به قهرماني رسيد. اين مسابقات با حضور 96 شطرنج باز در قالب 16 تيم به صورت تيمي و به مدت دو روز به ميزباني جزيره كيش برگزار شد. در پايان اين رقابت ها پس از صنعت نفت آبادان، دانشگاه آزاد بر سكوي دوم ايستاد. سايپا در رده سوم و راه آهن چهارم شد.

صعود برق شيراز به مرحله يك هشتم جام حذفي
ايپنا : برق شيراز سرخپوشان دلوار افزار  را در مرحله
يك شانزدهم جام حذفي 2 بر صفر شكست داد و به مرحله بعدي صعود كرد تا حريف صباباتري شود. تيم برق شيراز موفق شد در مرحله يك شانزدهم نهايي جام حذفي، تيم سرخپوشان دلوار افزار را در خانه با نتيجه 2 بر صفر شكست دهد و به مرحله بعدي صعود كند. گل هاي تيم برق شيراز را ميرهاني هاشمي در دقيقه 30 و مجتبي انصافي در دقيقه 77 به ثمر رساندند. سرخپوشان دلوار افزار تيم دوم باشگاه پرسپوليس است كه در گروه ب مسابقات با 12 امتياز در مكان ششم قرار گرفته است. برق شيراز در مرحله يك هشتم جام حذفي بايد به مصاف صباباتري برود.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |