پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ورود به بهشت بر مردم بدزبان حرام است.

نهج الفصاحه، حديث 1330
امروز با حافظ
در كوي او گدايي بر خسروي گزيدن
داني كه چيست دولت، ديدار يار ديدن
از دوستان جاني  مشكل توان بريدن
از جان طمع بريدن آسان بود، وليكن
آب و هوا
009855.jpg

عكس روز
009861.jpg
عكس: همشهري / گلناز بهشتي
روز گذشته در بيستمين روز فصل زمستان، درختان خيابان هاي مختلف شهر تهران از جمله بزرگراه آفريقا، هرس شدند.

در شهر چه خبر
سالاد بي گوجه
قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگي مرز 2 هزار و پانصد تومان را زير پا گذاشت و اين روزها بسياري از ظروف سالاد بدون اين محصول سر سفره ها حاضر مي شود. با اينكه جلوي عنوان گوجه فرنگي مرغوب در نرخ نامه ميادين ميوه و تره بار قيمت 410 توماني خودنمايي مي كند و اين مراكز خود را ملزم به رعايت اين قيمت مي دانند با اين حال در ساعات تعطيلي ميادين ميوه و تره بار خريداران چاره اي جز مراجعه و خريد گوجه فرنگي از مغازه  هاي سطح شهر با قيمت بالاي 2 هزار تومان ندارند.

لغزندگي جاده
سرماي شديد و بارندگي هاي اخير موجب شد تا لغزندگي جاده كرج- چالوس به طول انجامد و براي روزهاي آينده نيز اين محور با ريسك بالاي تردد روبه رو شود. برخلاف زمان بارش برف كه با تلاش مأموران راهداري ظرف حداكثر 24 ساعت اين محور باز مي شد، لغزندگي هاي اخير به سختي مرتفع مي شود و بنابراين كندي رفت وآمد و مخاطرات رانندگي آن را فرا گرفته است. به گفته مسئولان اداره راه و ترابري گچسر، به همراه داشتن زنجير چرخ و لاستيك يخ شكن و ديگر لوازم ايمني و گرمايشي از ضروريات سفر در اين جاده است.

كد ارزان
در حالي كه قيمت ثبت نام سيم كارت در سال 84 ، 360 هزار تومان بود، در حال حاضر سيم كارت كد 7 زير قيمت دولتي در بازار آزاد معامله مي ژشود. طبق اظهار فروشندگان، سيم كارت كد 7 تلفن همراه همچنان با كاهش قيمت روبه رو است و استقبالي از آن صورت نمي ژگيرد. بر اين اساس، در بازار ديروز تهران سيم كارت كد 7 حدوداً با 40 هزار تومان كاهش نسبت به قيمت دولتي آن 325 هزار تومان خريداري شد و 335 هزار تومان به فروش رفت. همچنين، سيم كارت صفر كد 2 ، 580 هزار تومان در خريد و 590 هزار تومان در فروش قيمت داده شد. سيم كارت صفر كد 3 به 480 هزار تومان در خريد و 490 هزار تومان در فروش رسيد و سيم كارت صفر كد 4 نيز 370 هزار تومان خريداري و 380 هزار تومان به فروش رفت. اين در حالي است كه قيمت سيم كارت صفر كد 6 و 5 بين 420 تا 425 هزار تومان در خريد و 430 تا 435 هزار تومان در فروش اعلام شد. همچنين سيم كارت كاركرده كدهاي يك، دو، سه، چهار، پنج و شش به ترتيب 570، 470، 430، 340، 370 و 360 هزار تومان خريداري مي ژشود و 580، 480، 440، 370۳۵۰،۳۸۰، هزار تومان به فروش مي ژرسد. قيمت سيم كارت ژهاي فروشگاه ژهاي مختلف بين 5 تا 10 هزار تومان در نوسان است.

پيشگيري از ايدز
فرهنگسراي تفكر با هدف آگاه سازي نسل جوان نسبت به آسيب ها و تبعات رفتارهاي پرخطر، كارگاه آموزشي پيشگيري از ايدز برگزار مي كند. كارگاه آموزشي پيشگيري از ايدز ويژه جوانان بالاي 18 سال بوده و روز پنج شنبه 28 دي ماه جاري از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات فرهنگسرا ميزبان علاقه مندان است. علاقه مندان براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني، شهر زيبا- بلوار شهران- نرسيده به فلكه دوم- فرهنگسراي تفكر- واحد كارشناسي مراجعه كنند.

طلا و ارز
009828.jpg

آلودگي هواي تهران
009858.jpg

تلويزيون
009831.jpg

سينما
009867.jpg
ستاره است
كارگردان: فريدون جيراني
بازيگران: نيكي كريمي، امين حيايي، انديشه فولادوند و مژگان ربان
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ 1، صحرا، فلسطين 2، پارس 2، شقايق و سپيده 2
خلاصه داستان: ستاره سينما  به دلايل حرفه اي با گريم يك معتاد وارد پارك مي شود و به دنبال آشنايي اش با يك معتاد واقعي، ماجراهاي داستان سرراهش قرار مي گيرد.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
خاطرت كي رقم فيض پذيرد، هيهات
مگر از نقش پراكنده،  ورق ساده كني
خدايا!
چشم به راه دوختن و دل به انديشه تباه فروختن، راه و رسم انتظار نيست .ما را راه و رسم انتظار بياموز!
خدايا!
چشم به راه دوختن و چشم اميد به ديگران داشتن، خلاف ادب انتظار است. به ما ادب انتظار بياموز!
خدايا!
چشم به راه دوختن و يا به راهي ديگر سپردن، خلاف قاعده انتظار است. قواعد انتظار را به ما بياموز!
خدايا!
چشم به راه دوختن و دست به كار ديگر زدن، با اصول انتظار منافات دارد. اصول انتظار را به ما بياموز!
خدايا!
مگر نه حضرت موعود، آينه دار جمال توست؟! به ما چشم بصيري بي زنگار عطا كن كه آينه دار جمال تو را پيدا كنيم و تماشا كنيم.
Smshojaee.persiablog.com

نظر شما
009864.jpg
بارزترين خصلت حضرت علي ع چيست؟
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در 2 تا 5 دي ماه سال جاري از تهراني ها در مورد بارزترين خصلت حضرت امام علي ع سئوال كردند.
در اين نظرسنجي به طور تصادفي با تعدادي از مردم تهران تماس گرفته شد. نظر 1180 نفر از مردم كه پاسخگوي پرسش اين نظرسنجي بودند به اين شرح است: از ميان پاسخگويان 26 درصد جوانمردي، 13 درصد عدالت، 11 درصد يتيم نوازي و كمك به بي بضاعت ها،  10 درصد بخشايش و گذشت،  7 درصد فروتني و بزرگواري،  5 درصد امانت داري و درستكاري۴، درصد قدرت و شجاعت، 3 درصد ايمان، 2 درصد ساده زيستي و بخشندگي، و 2 درصد صبر و بردباري را بزرگترين خصلت حضرت علي ع مي دانند و معادل 17 درصد نمي دانند بارزترين خصلت حضرت عليع چيست.
همچنين جواب پاسخگويان به پرسش چه اوقاتي به ياد حضرت هستند؟ در نمودار نشان داده شده است: اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

كارلو پونتي درگذشت
گروه ادب و هنر كارلوپونتي، تهيه كننده ايتاليايي و همسر سوفيا لورن در ژنو و در سن 94 سالگي درگذشت. پونتي تهيه كننده آثار كلاسيك بزرگي بود و با كارگردانان نامداري چون فدريكو فليني و آنتونيوني همكاري داشت. از مهم ترين فيلم هاي او مي توان به دكتر ژيواگو ساخته ديويد لين اشاره كرد.
به گزارش بي. بي. سي، پونتي از 10 روز پيش به دليل مشكل ريوي در بيمارستان بستري شده بود. كارلو پونتي در سال 1957 با سوفيا لورن بازيگر مشهور ايتاليايي ازدواج كرد. سوفيا لورن آن زمان در اوج محبوبيت تنها 32 سال سن داشت. گرچه اين ازدواج ديري نپاييد اما آن دو دوباره در سال 1966 بار ديگر با هم ازدواج كردند. اين تهيه كننده سوفيا لورن را وقتي كه تنها 15 سال سن داشت كشف كرد. او سوفيا لورن را زير بال و پر خود گرفت تا درس بازيگري بخواند و زبان انگليسي بياموزد. سپس نامش را تغيير داد و از بازي او در فيلم هاي كم  هزينه ايتاليايي بهره برد. پونتي به دليل قوانين كليساي كاتوليك نمي توانست از همسر اول خود جدا شود. براي همين سوفيا لورن و كارلو پونتي به مكزيك رفته و در آنجا با هم ازدواج كردند، سپس به فرانسه رفتند و تبعه اين كشور شدند. در سال 1962 سوفيا لورن براي فيلم دو زن كه به تهيه كنندگي كارلو پونتي ساخته شده بود برنده جايزه اسكار شد. چهار سال بعد پونتي نامزد جايزه اسكار براي فيلم دكتر ژيواگو شد. گذرگاه كاساندرا از ديگر آثار مشهور اين تهيه كننده است.

بازار
009825.jpg
محو نرخ ها

با اين كه تمامي توليدكنندگان انواع سس هاي سالاد طي يك سال گذشته هيچ تغيير خاصي در نرخ محصولات خود نداده اند اما اين وظيفه را برخي مغازه داران و سوپرماركت ها با محو كردن قيمت كارخانه و نوشتن قيمت دلخواه به عهده گرفته اند.
بنابراين خريداران با آگاهي از اين موضوع كه قيمت خريد جديد و قديم در مورد اين كالا صحت ندارد مي توانند از محل هايي خريد كنند كه محصولات غذايي را به نرخ مندرج روي كالا عرضه مي كنند. به گفته دست اندركاران بازار، علت ثبات يك ساله نرخ سس ها را بايد در تبليغات گسترده رسانه ها درباره كالري بالاي اين محصولات جست وجو كرد كه اين تبليغات طرفداران تناسب اندام را از دايره خريداران آن حذف كرد.
با اين وجود سس هاي هزار جزيره، فرانسوي، سبزيجات و انواع تند اين افزودني ها همچنان طيف وسيعي از خريداران را تشكيل مي دهند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
ملاقات غير منتظره
آقا گرگه با كلي زحمت توانست id شنگول و منگول را به دست آورد و بعد از مدتي كه با آنان چت كرد، با هم قرار گذاشتند تا يكديگر را ملاقات كنند. وقتي به سر قرار رفت با ديدن چوپان دروغگو و اهالي ده كه منتظرش بودند، بلافاصله پا به فرار گذاشت.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
بازگشت به زندان
فلوريدا: 10 سال قبل يك مرد در آمريكا به جرم سرقت از بانك به تحمل 70 ماه حبس محكوم شد. وي پس از سپري كردن دوران محكوميت خود از زندان آزاد شد و به كار پرداخت. اما چندي پيش وي احساس كرد كه از كار روزانه خسته شده و دلش براي زندان تنگ شده است. به همين دليل تصميم گرفت جرمي مرتكب شود تا مجددا به همان زندان قبلي بازگردد. او براي رسيدن به اين هدف به شعبه بانك مراجعه كرد و خطاب به يكي از كارمندان اين مكان گفت: من قصد دارم پول از شعبه شما سرقت كنم البته مي توانيد پليس را خبر كنيد. اينگونه بود كه پليس با حضور در محل او را دستگير و روانه زندان كرد.
گل رز براي متخلفان
دهلي نو: پليس راهنمايي و رانندگي در هند براي تشويق موتورسيكلت سواران به استفاده از كلاه ايمني، يك دسته گل رز در اختيار آنها قرار مي دهد. بر اين اساس پليس به محض مشاهده موتور سواري كه از كلاه ايمني استفاده نمي كند يك دسته گل رز قرمز به همراه كلاه ايمني به وي هديه مي دهد. يكي از ماموران پليس مي گويد: ما متوجه شديم كه جريمه كردن موتورسواران متخلف نتيجه مثبتي دربر ندارد اما با اجراي اين طرح جديد بسياري از آنها تشويق به استفاده از كلاه ايمني شده اند.
دستگيري مربي بسكتبال
نيويورك: يك مربي بسكتبال كه در يكي از مدارس كشور آمريكا به آموزش دانش آموزان مي پرداخت توسط پليس دستگير شد. اين مربي حين تمرين، بازيكناني را كه دستورات وي را به درستي اجرا نمي كردند كتك مي زد. او همچنين در فصل زمستان هنگامي كه با اتوبوس تيمش را به مسابقات خارج از خانه مي برد با سطل روي سر بازيكنان آب سرد مي ريخت و مجبورشان مي كرد پنجره هاي اتوبوس را باز كنند تا از سرما به خود بلرزند. وي در آينده اي نزديك در دادگاه محاكمه خواهد شد.
پياده روي و كسب درآمد
ليسبون: كارمندان دولت در پرتغال همواره از دستمزدهاي پايين خود گله مند هستند اما ظاهرا فراموش كرده اند كه با پياده روي مي توانند به درآمد خود بيفزايند. بر اساس قوانين كشور پرتغال، كارمندان دولت به ازاي هر كيلومتر پياده روي از محل كار خود تا خانه و بالعكس 15/0 يورو پاداش نقدي دريافت خواهند كرد كه اين رقم در صورت استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به 12/0 يورو كاهش خواهد يافت. با آنكه اين قانون 30 سال قبل در اين كشور به تصويب رسيده اما بيشتر كارمندان دولت از آن بي اطلاع هستند.
سرقت براي يادگاري
لندن: چند روز قبل در همين ستون نوشتيم كه مردي در انگليس با حضور در رستوران در يك عمليات كاملا ماهرانه، كاسه توالت اين مكان را به سرقت برد. اما ديروز خبر رسيد كه اين مرد با مراجعه به يك كلانتري خود را به پليس معرفي كرد و كاسه توالت را پس داد. وي در توجيه اين سرقت گفت، قصد داشته كاسه توالت را به عنوان يادگاري در منزلش حفظ كند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |