پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
ده تاثيرآب و هوايي بر تاريخ
زمين داغ زير پاي تاريخ
009798.jpg
فرهادجم - زمين در سال 2007 گرم ترين روزهاي خود را تجربه مي كند. اگر اين پيش بيني دانشمندان تحقق يابد، اين سال مي تواند دروازه ورود به عصري جديد در تاريخ كره زمين باشد. زمين گرم مي شود و يخ هاي قطبي را بيش از پيش ذوب مي كند. اين تنها يكي از خطرات گرم شدن زمين است.
چندي پيش ماهواره ها شكافي غول آسا را در يخ هاي قطب شمال رصد كردند كه به جدا شدن قطعه اي غول پيكر از يخهاي قطبي مي انجامد و اين كوه يخي را بر آبهاي اقيانوس شناور مي سازد كه مي تواند تأثيري ويرانگر بر هرچه در راهش قرار مي گيرد بگذارد. يخ بيش از آب نور خورشيد را منعكس مي كند.
بدين ترتيب ذوب شدن يخ ها به معناي جذب بيشتر نور خورشيد و گرم تر شدن زمين است. لستر براون بوم شناس پرآوازه در جايي مي گويد ما در يك آستانه قرار داريم كه اگر از آن بگذريم ديگر هيچ كس نمي تواند جلوي فرآيند ذوب يخها را بگيرد.
افزايش گرماي زمين قطعاً اقليم سراسر جهان را تحت تأثير قرار مي دهد. براي كشوري همچون ايران كه به واسطه خشكي شديد زيست بومي بسيار شكننده دارد اين خطر شايد افزون تر از ديگر كشورها باشد.
تصور كنيد اگر ميزان بارندگي در ايران در يك دوره 10 ساله به نصف كاهش پيدا كند چه خواهد شد. تجربه اي نزديك به اين را در دهه هفتاد از سر گذرانديم كه منجر به نابودي بسياري از ذخاير طبيعي ايران در هشت استان جنوبي و شرقي كشور شد.
گرماي بي سابقه
سازمان هواشناسي بريتانيا در گزارشي هشدار داده است كه گرماي بخشي از اقيانوس آرام به دليل طولاني شدن پديده گرمايشي ال نينو در اين اقيانوس همراه با تاثير گازهاي گلخانه اي مي تواند باعث افزايش بي سابقه دماي هواي كره زمين در سال جاري شود.
از زمان شروع ثبت تغييرات دماي جهان در سال 1914، بيشترين درجه حرارت جهان در سال 1998 - نه سال پيش - ثبت شد.
به گزارش بي بي سي و به گفته كارشناسان، به احتمال شصت درصد دماي متوسط سطح كره زمين در سال جاري به حد آن در سال 1998 برسد يا از آن بيشتر باشد.
گرماي هوا در سال گذشته در بريتانيا به بالاترين ميزان از سال 1914 رسيد اما انتظار مي رود سال 2007 شاهد گرماي بي سابقه در بسياري ديگر از نقاط جهان باشد.
متوسط دماي كره زمين در سال 14 درجه سانتيگراد است و به گفته سازمان هواشناسي بريتانيا، احتمال دارد متوسط گرماي زمين در سال جاري 54/0 درجه از اين حد بيشتر شود.در سال 1998، دماي زمين 52/0 درجه سانتيگراد بيش از حد متوسط بود.
گزارش پيش بيني بلند سالانه وضعيت هوا توسط مركز مطالعاتي هدلي، وابسته به سازمان هواشناسي بريتانيا، با همكاري دانشگاه ايست انگليا تهيه شده است.
پديده ال نينو
به گفته رييس مركز هدلي، افزايش بي سابقه گرما در سال 2007 از دو عامل ناشي مي شود: نخست روند گرمايش كره زمين در اثر افزايش گازهاي گلخانه اي و دوم طولاني شدن زمان پديده ال نينو El io.
گازهاي گلخانه اي عمدتا حاصل استفاده بشر از سوخت هاي فسيلي است اما پديده ال نينو به طور طبيعي روي مي دهد.
اين پديده هر سال حوالي كريسمس - عيد ميلاد مسيح - در آب هاي اقيانوس آرام در سواحل غربي آمريكاي جنوبي بروز مي كند و به همين دليل نيز ال نينو نام گرفته كه به زبان اسپانيولي به معني نوزاد است.
با وقوع ال نينو، گرماي سطح اقيانوس افزايش مي يابد و انتقال گرما به هواي گرم مجاور آن، باعث گرم شدن نسبي هوا مي شود.
در برخي سال ها، افزايش دماي آب سطحي در منطقه اي گسترده اي تر و براي مدتي طولاني تر روي مي دهد كه نتيجه آن افزايش غير متعارف مناطق نزديك به آن به خصوص در نيمكره جنوبي است.
تغييرات هوا در اين مناطق به نوبه خود بر دماي هوا در ساير نقاط زمين نيز تاثير مي گذارد.
به گفته پرفسور كريس فولاند، رييس مركز مطالعاتي هدلي، معمولا بين زمان وقوع غيرعادي پديده ال نينو و گرم شدن هواي كره زمين حدود چهار ماه يا بيشتر فاصله است.
علاوه بر گرم شدن نسبي هوا، تاثيرات ديگر طولاني شدن ال نينو شامل افزايش بارندگي و جاري شدن سيل در برخي نقاط و كاهش بارندگي و گاه آتش سوزي جنگل ها در نقاط ديگر كره زمين است.
اقليمِ تاريخ ساز
همه آنچه كه گفته شد حكايت از آن دارد كه ممكن است بشر پا به يك دوران بحران اقليمي گذاشته باشد. اين گونه بحران در تاريخ جهان بي سابقه نيست و پيش از اين نيز تغييرات و پديده هاي اقليمي نقش قابل توجهي بر رويدادهاي تاريخي داشته اند.
به مناسبت آغاز سال 2007 ميلادي كه همچنان كه گفته شد احتمالاً نقطه آغاز يك بحران اقليمي در كره زمين خواهد بود و شايد گرمترين سال در كل تاريخ جهان باشد، مروري داريم بر 10 تغيير اقليم كه به تغيير مسير تاريخ منجر شدند.
?  -  فرهنگ غرب در نتيجه جنگ هايي كه بين ايران و يونان در گرفت موجوديت يافت. امپراتوري ايران كه در آن زمان در راس همه قدرتها قرار داشت، به طرف يونان لشكر كشي كرد. در سال 480 قبل از ميلاد در جنگ سالاميس و آشنايي فرمانده ارتش يونان با علوم بادهاي دريايي و به دليل عدم آشنايي ايرانيان با علوم دريايي چون جذر و مد بعلاوه طوفان دريايي كه در طول جنگ اتفاق افتاد باعث شكست ايرانيان در اين جنگ شد.
۲ -  در قرن 13 كوبلاي خان فرمانده امپراتوري مغول بود. او ارتش خود را براي تصرف ژاپن صف آرايي كرد، ولي به دليل باد موسمي كه از اقيانوس هند مي وزيد موفق به تصرف ژاپن نشد. كاهن شينتو معتقد بود كه اين طوفان نتيجه اجابت دعاهايش بوده است.
۳ - ناوگان اسپانيا در سال 1588 در برابر تمدن غرب مغلوب گشت. اسپانيايي ها مطمئن به پيروزي بودند. فيلپ دوم فرمانده ناوگان دريايي به جنگ عليه پروتستان هاي انگلستان كه رهبري آن را اليزابت اول به عهده داشت برخاست اما باد مانع از به موفقيت رسيدن ارتش اسپانيا شد.
۴ -  در سال 1709 چارلز پنجم پادشاه سوئد رهبري اولين قدرت مهاجم اروپا را در لشكركشي به روسيه در زمستان بر عهده داشت. زمستان باعث فرسودگي قدرت عظيم سوئد شد. در طول جنگهاي بزرگ شمالي اين جنگ تاثير زيادي بر جهان باقي گذاشت.
۵  -  زماني كه واشنگتن فرمانده ارتش آمريكا شد، ارتش متشكل از داوطلباني بود كه فاقد يونيفرم و حتي سلاح بودند. در مقابل ارتش انگليسي ها مجهز به بهترين نيروي جنگي بود. در 22 آگوست سال 1776 ژنرال واشنگتن توانست در يك نبرد طولاني در جزيره اي شكستشان دهد. تاريخ آمريكا نشان مي دهد كه يك مه غليظ باعث شده كه نيروهاي استعماري انگليس در آن جنگ عقب نشيني كنند.
۶  -  كشوري در بحران ناشي از پرداخت وام هاي سنگين به مستعمره نشينان آمريكا كه در جنگ عليه انگلستان بوده، رنج مي برد. خشكسالي بهاره باعث بالا رفتن سريع قيمت مواد غذايي شد و بالاخره رعد و برق و طوفان شديد از راه رسيد و محصول تمام مزارع را نابود كرد. در نتيجه توده مردم گرسنه، حداكثر آمادگي براي دگرگوني و تغيير را داشتند و بدين ترتيب انقلاب فرانسه به وقوع پيوست.
۷ -   در 30 آگوست سال 1800 همان روزي كه هزاران برده در ريچموند ويرجينيا به رهبري مردي به نام گابريل عليه برده داران قيام كردند، با گرفتن زرادخانه و آزادي برده ها وضعيت خود را تغيير دادند. در عوض باد و بوران شديد مانع از توطئه خيانتكاران و دسيسه چيني برده داران عليه برده ها شد.
۸  -  در سال 1812 ناپلئون بزرگترين ارتش اروپا را با بيش از 600 هزار نيرو در اختيار داشت. نقشه او يك قشون كشي جسورانه به روسيه بود، او نقشه حمله را آنچنان برنامه ريزي كرده بود كه نگران هيچ چيزي نبود. زمستان نزديك بود. ناپلئون مطمئن بود كه سربازانش مسكو را تسخير مي كنند. سربازان فرانسوي در قشون كشي به روسيه ابتدا جواهرات و اشيا قيمتي را گرفتند و به ميهن بازگشتند.
ناپلئون براي بار دوم زمينه تصرف را آماده كرد اين بار روسيه بسيار سردتر بود. ارتش زميني ناپلئون يك شهر را ويران كردند دماي هوا به كمتر از 40 درجه سانتيگراد زير صفر رسيده بود ، سربازان احساس گرسنگي و سرماي شديد مي كردند به طوري كه در يك شبانه روز 50 هزار اسب از سرما كشته شدند و لباس سربازان مناسب سرماي زياد نبود.
بنابراين از 600 هزار سرباز جنگي تنها 150 هزار نفر مجروح به خانه بازگشتند و اين شروعي بود براي پايان دادن به امپراتوري بزرگ ناپلئون و ظهور قدرت روسيه در اروپا.
۹ -  آدلف هيتلر كه از تاريخ عبرت نگرفته بود تصميم به حمله تكراري (همانند حمله ناپلئون) به مسكو را گرفت، و نتيجه از قبل هم بدتر شد. در اينجاست كه تاريخ تكرار شد. در سپتامبر سال 1941 عمليات Typhoo (يكي از عمليات هاي نظامي كه در بدترين شرايط آب وهوايي كاربرد داشت ) در اتحاد جماهير شوروي اجرا شد. ارتش آلمان بر پيروزي خود عليه حكومت استالين و نواختن مارش پيروزي در ميدان سرخ مسكو مطمئن بودند، اما هواشناسان هيتلر او را در هر دو جبهه مسكو و استالينگراد در اتحاد جماهير شوروي به زانو درآوردند و ورق جنگ عليه آلمان ها برگشت.
۱۰ -  در يكي از روزهاي تابستان سال 1945 هيروشيما شاهد هواي خوبي بود. در ساعت 9:7 صبح هوا كمتر از 3%داراي پوشش ابري بود كه هواپيماي جنگي از حيطه تشخيص رادارها گذشت. اولين بمب ؛ آسمان براي استفاده از سلاح هسته اي به اندازه كافي صاف بود. فقدان پوشش ابر كار هيروشيما را ساخت و بمب درست به هدف برخورد كرد. در صورتي كه پوشش ابر در كاكورا تاثير ديگري داشت.
در 8 آگوست دومين بمب هسته اي به نام B29 براي كاكورا در نظر گرفته شده بود، اما آسمان مورد نظر (كاكورا) پوشيده از ابر بود. در نتيجه هدف اصابت بمب، ناكازاكي اعلام شد!
چشم انداز
آب و هوا از ديرباز همواره منشأ تغييرات عميق گونه هاي حياتي در طول تاريخ كره زمين بوده است. ميليون ها سال است كه دوره هاي متناوب و طبيعي يخبندان و گرما، پي در پي چهره زمين را دگرگون كرده است. اكنون ما در يكي از دوره هاي گرم و بين يخبندان زندگي مي كنيم. اما بشر به ياري هوش خود، چهره طبيعت را عميقاً دگرگون كرده و موازنه طبيعت را در جهت منافع كوتاه مدت خود بر هم زده است. اكنون زمين بيش از هر دوره ديگر گرم است و گازهاي گلخانه اي ناشي از فعاليت هاي انساني يكي از عوامل بسيار تأثيرگذار بر اين پديده محسوب مي شود. دانشمندان پيش بيني كرده اند زمين در سال 2007 گرم ترين روزهاي خود را سپري خواهد كرد.

تخريب برج جهان نما آغاز شد
009804.jpg
009807.jpg
ميراث آريا: تعديل ارتفاع دو طبقه ديگر از برج جهان نما براي جلوگيري از قرار گرفتن نقش جهان در فهرست آثار در معرض خطر يونسكو شروع شد.
فريبرز دولت آبادي معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اعلام اين مطلب گفت: در بازديدي كه روز گذشته از جهان نما داشتم عمليات تعديل ارتفاع جهان نما شروع شده و قطعاً تا قبل از اول فوريه تعديل ارتفاع صورت خواهد گرفت.
دولت آبادي با اشاره به ديدار خود با استاندار، افزود: وي بسيار مصمم است كه عمليات تعديل ارتفاع جهان نما با سرعت انجام شود و ايران به تعهدات خود عمل كند.
دولت آبادي در خصوص تخريب دو طبقه ديگر از برج گفت: در گذشته دو طبقه تعديل شده  بود و دو طبقه ديگر نيز هم اكنون در حال تعديل است و با تخريب اين چهار طبقه مشكل منظر بصري از بين خواهد رفت.
وي ادامه داد: ادامه تخريب برج جهان نما منوط به تصميم گيري است كه در ارتباط با پرونده ثبت محور فرهنگي- تاريخي گرفته خواهد شد.
معاون حفظ و احياي آثار تاريخي اظهار داشت: پرونده محور فرهنگي- تاريخي براي ثبت جهاني تا اول فوريه تهيه خواهد شد و درصدد هستيم كه تصميم گيري در خصوص جهان نما را نيز در ارتباط با همين پرونده انجام دهيم. به اين صورت كه جهان نما نيز به عنوان يكي از الحاقات محور فرهنگي- تاريخي ميدان نقش جهان به ثبت برسد.
مترو از چهارباغ عبور نخواهد كرد
فريبرز دولت آبادي، هم چنين گفت: در جلسه اي كه در اصفهان برگزار شد، نتايج مطالعات گروه كارشناسي ميراث اصفهان مورد بررسي قرار گرفت و بر اساس رأي كارشناسان در حوزه هاي مختلف، مترو به طور قطع از چهارباغ عبور نخواهد كرد.
وي درباره ساير مسيرهاي پيشنهادي عبور متروي اصفهان گفت: سه مسير ديگر پيشنهاد شده كه هفته آينده در جلسه اي با حضور كارشناسان و مسئولان ساير دستگاه هاي مرتبط، مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
دولت آبادي گفت: رأي نهايي عبور مترو از يكي از اين سه مسير هفته آينده اعلام خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، گروه 10 نفره كارشناسي عبور مترو از اصفهان شامل كارشناسان حمل ونقل، سازه، مهندسي آب، ژئوتكنيك، باستان شناسي، مهندسي زراعت، زمين شناسي، تونل و ديناميك سازه هستند.

تشكيل كميته گردشگري ورزشي استان تهران
مهر: در راستاي توسعه گردشگري ورزشي در تمامي استان هاي كشور، كميته گردشگري ورزشي استان تهران تشكيل شد.
بنا بر اين گزارش، كميته گردشگري ورزشي استان تهران با حضور رئيس سازمان استان تهران و اعضاي اين كميته و دبير كميته گردشگري ورزشي كشور آغاز به كار كرد.
در اين جلسه كامبيز بابايي، با بيان جايگاه ويژه استان تهران به جهت تردد ورزشكاران داخلي و خارجي و حجم كثير مسابقات ورزشي و همچنين وجود بيش از 200 جاذبه ثبت شده در استان كه در نوع خود بي نظير است به نقش مهم و اساسي استان در اين حركت اشاره كرد.

پايش كارخانه آلومينيوم اراك
009801.jpg
ايلنا: مقرر شده كه آزمايشگاه ژهاي معتمد سازمان، كارخانه آلومينيوم سازي اراك را مورد پايش قرار داده و نتيجه را براي تصميم ژگيري بعدي به سازمان انعكاس دهند.
دكتر حسن اصيليان - معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست- در خصوص كارخانه آلومينيوم اراك و آلايندگي آن گفت: آمار بيماري مردم - ناشي از آلايندگي ژهاي كارخانه آلومينيوم اراك- بايد مبناي تحقيقاتي داشته و مطالعات علمي روي آن صورت گرفته باشد اما در مجموع، سازمان جلساتي را با شركت ايرالكو داشته و هيات مديره اين شركت، خود را موظف كرده و قول داده ژاند كه استانداردهاي لازم را رعايت كنند. اصيليان گفت: در صورتي كه نتوانند به تعهدات خود عمل كرده و نظرات سازمان را تامين كنند، قطعا نسبت به انتقال اين واحد به مكان ديگري اقدام خواهد شد.وي تصريح كرد: تاكنون برنامه ژهايي براي كاهش آلايندگي اين كارخانه وجود داشته اما مقرر شده كه واحدهاي قديمي كه تعدادي از آنها نيز تعطيل شده و نيز واحدهاي جديدالاحداث، استانداردهاي جديدي را كه مورد نظر سازمان است، رعايت كنند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بازديدهايي از اين كارخانه توسط اداره كل محيط زيست استان مركزي صورت گرفته و گزارش هايي نيز ارائه شده؛ ضمن اين كه جلساتي را در ستاد مركزي برگزار كرديم كه بر اساس آن، مقرر شده كه آزمايشگاه هاي معتمد سازمان، كارخانه را مورد پايش قرار دهند و نتيجه را براي تصميم گيري بعدي به سازمان انعكاس دهند.

عجايب ايران
رشم
009795.jpg
آرش نورآقايي - اصلاً من سال هاي سال بود كه درباره رشم به تفكر و خيال پردازي ام... جاده دامغان به جندق، 10 كيلومتر مانده به معلمان، روستاي رشم. مكاني كه يكي از معتبرترين اسطوره شناسان كشورمان، مهرداد بهار كه به قول خودش ديوانه ديدار كوير بود، را به رؤياپردازي كشانده بود.
در اسطوره ها آمده كه فريدون سه پسر داشت؛ سلم و تور و ايرج. او دنيا را سه بخش كرد. شرق را به تور، غرب را به سلم و ميانه دنيا را به ايرج داد. ايران جزو اين ميانه دنيا بود و ايرج پادشاه ايران.
در تواريخ ارمني ساسانيان خود را ماهاايرجي ها مي نامند و در متون ساساني نام قهرمان خانواده شان ايرگ (ايرج) است. همه اينها براي اين بود تا بگوييم رشم گورستاني دارد كه جهت گورهايش شرقي- غربي ( به شيوه گورهاي اسلامي) نيست بلكه شمالي- جنوبي است. قدمت برخي از اين گورها به سه هزار سال هم مي رسد. سنگ قبر اين گورها به صورت قلوه سنگ هاي بزرگ نتراشيده اي است كه خطوطي روي آنها كنده شده. اهالي روستا اين گورستان قديمي را به ايرجي  ها نسبت مي دهند. (در نزديكي خور هم روستايي به نام ايرج داريم.) رشم يك روستاي تاريخي با اصالت كويري است كه معماري صخره اي و پلكاني دارد. خانه هاي روستا از روبه رو به طرف زمين هاي زراعي و از پشت به كوه تكيه دارند. در اطراف روستا، كوه هايي با معادن بسيار وجود دارند. تحقيق در آنها ما را به اين نتيجه مي رساند كه ساكنان كهن اين ناحيه با اين معادن و طريقه استخراج از آنها آشنا بوده اند.
رشم علاوه بر همه اينها، چشمه هايي دارد كه شادابي زندگي را به كوچه هاي آن مي آورند. ديدن اين روستا در بيابان دور از انتظار است.

نگاه دوم
طي پنج سال آينده
تهران به لحاظ زيست محيطي قابل زندگي نخواهد بود
مهر: مديركل طرح و برنامه ريزي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: 50 درصد ترافيك پايتخت، تك سرنشين ها هستند و با ادامه چنين روندي تا سال 1390 تهران قابل زيست نخواهد بود.
بر اساس اين گزارش، مهندس مهدي صفري مقدم در نشست افزايش بهره وري معابر تهران افزود: منكر كارهايي كه در گذشته انجام شده نيستم و اين كارها نيز بخشي از راه حل ترافيك شهري هستند اما در اين راه حل ها تنها رفع بحران ترافيك آن هم در درصدي كم مورد توجه است و مهم ترين مسئله شهري يعني زيست محيط به فراموشي سپرده مي شود.
وي گفت: با افزايش اتوبان و جاده جداي از ترغيب مردم به خريد بيشتر ماشين، باعث افزايش شديد آلودگي هوا در ديگر مسايل زيست محيطي مي شويم، اما با افزايش و ارتقاي سطح ناوگان حمل و نقل عمومي جداي از حل مشكل ترافيك از آلوده تر شدن شهر پرهيز كرديم، اين واقعيتي تلخ است كه در چنين شهر بزرگي سيستم حمل و نقل شهري در بدترين شرايط قرار دارد و كمترين بودجه به آن اختصاص داده مي شود متاسفانه بايد گفت بيشتر آناني هم كه سوار اتوبوس و مترو مي شوند به دليل توان اقتصادي پايين آنان است بي شك هر كدام از آنان نيز اگر توان اقتصادي خوبي داشتند خودرو شخصي تهيه مي كردند.
صفري مقدم در ادامه با مقايسه آماري تهران و لندن گفت: در تهران 270 كيلومتر بزرگراه، 90 كيلومتر خطوط ريلي، (با احتساب مترو كرج) و 70 كيلومتر خط ويژه اتوبوس وجود دارد اما شهر لندن كه جمعيت آن تقريبا برابر تهران است 100 كيلومتر بزرگراه، 1224 كيلومتر خط ريلي و 253 كيلومتر خط ويژه اتوبوس دارد. آنها در بخش حمل و نقل عمومي به شدت از ما جلو هستند اما جالب آن كه در اتوبان كه بيشتر براي خودروهاي شخصي است از ما عقب هستند، چون نيازي به اتوبان بيشتر و نابود كردن شهر خويش ندارند، اما متاسفانه ما هنوز به دنبال ساخت بيشتر اتوبان در بهترين زمين هاي شهرهايمان هستيم.

اقصي نقاط
رابطه ذوب شدن يخ هاي اقيانوس و كاهش دي اكسيدكربن جو
ايسنا: ذوب شدن يخ هاي اقيانوس منجمد شمالي به اين اقيانوس امكان مي دهد كه دي اكسيدكربن را از اتمسفر جذب كند و اين پديده مي تواند برخي از تاثيرات پديده گرم شدن تدريجي زمين را جبران كند.
بر اساس اين گزارش، دانشمندان جامائيكا ضمن كشف اين پديده اعلام كردند: يخ هايي كه طي 30سال گذشته ذوب شده اند، مقدار دي اكسيدكربن جذب شده توسط اين اقيانوس را تا سه برابر افزايش داده است.
يك تيم تحقيقاتي به سرپرستي نيك بيتز از موسسه علوم اقيانوسي برمودا ميزان جذب دي اكسيدكربن را در اقيانوس منجمد شمالي با اندازه گير ي هايي در درياي چوكچي و حوضچه كانادا در سال هاي 2002 تا 2004 محاسبه كردند.
اين محققان دريافتند كه ميزان جذب دي اكسيدكربن از اتمسفر در طول ماه هاي تابستان كه ميزان يخ اين اقيانوس به حداقل مي رسد، به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا مي كند. بيتز در اين باره اظهار داشت كه يخ درياها به عنوان مانعي براي تبادل اين گاز عمل مي كند.
در مجموع، اين محققان محاسبه كردند كه كل اقيانوس منجمد شمالي مي تواند سالانه تا سقف 66ميليون تن دي اكسيدكربن جذب كند و امكان افزايش اين مقدار در صورت ادامه پديده ذوب شدن يخ ها وجود دارد اما با اين حال، اين مقدار هنوز نمي تواند پديده گرم شدن تدريجي زمين را به تعادل برساند.در حال حاضر ميزان تصاعدات گاز دي اكسيدكربن در سراسر جهان برابر با 30ميليارد تن در سال است.

صندوق ملي محيط زيست با يك
ميليارد تومان راه اندازي مي شود
خبرگزاري فارس: معاون توسعه مديريت و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست از راه اندازي صندوق ملي محيط زيست با يك ميليارد تومان اعتبار خبر داد.
سيدخلاق ميرنيا گفت: سرمايه اوليه صندوق ملي محيط زيست از سر جمع اعتبارات سازمان محيط زيست تامين مي شود و سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز بايد با به كارگيري اين بودجه موافقت كند.
وي در ادامه افزود: اعضاي هيئت مديره صندوق ملي محيط زيست از طرف معاونت توسعه مديريت و امور مجلس به رئيس سازمان حفاظت محيط زيست پيشنهاد داده شد و با موافقت وي هيئت مديره اين صندوق نيز شكل گرفته است.
معاون توسعه مديريت و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست درباره زمان آغاز به كار اين صندوق اظهار داشت: در حال حاضر راه اندازي اين صندوق تنها معطل تامين سرمايه اوليه است.
دولت مي تواند با رعايت اصول 72 و 85 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي تقليل آلاينده هاي محيط زيست، صندوق ملي محيط زيست را وابسته به سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل دهد كه منابع مورد نياز صندوق از طريق كمكهاي بخش غيردولتي، داخلي و خارجي تامين مي شود و جريمه هاي زيست محيطي واحدهاي آلاينده نيز با تشكيل اين صندوق وارد آن مي شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |