دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۹ - Jan 22, 2007
بين الملل
Front Page

ديدار صدراعظم آلمان با رئيس جمهور روسيه
011274.jpg
گروه بين الملل-آنگلا مركل صدراعظم آلمان ديروز در شهر سوچي در ساحل درياي سياه با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديدار و گفتگو كرد.
به نوشته مطبوعات آلماني در اين ديدار، آنگلا مركل به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا و رئيس گروه 8 ديدگاه هاي اروپا را در مورد مسائل به وجود آمده پس از مشكلاتي كه در اثر قطع مقطعي صدور نفت روسيه به اروپا پيش آمد با پوتين در ميان مي نهد.
در مصاحبه اي كه در شماره امروز روزنامه ويرتشافت ووخه به چاپ خواهد رسيد، وزير خارجه آلمان فرانك والتر اشتاين ماير در پاسخ به اين پرسش كه آيا اروپا زيادتر از حد معمول وابسته به انرژي روسيه نيست، گفت كه اشتباه است اگر اين احساس وجود داشته باشد كه اين وابستگي يكجانبه است، بلكه هر دو طرف به نوعي به هم وابستگي دارند و روسيه همانقدر به اروپا وابسته است كه اروپا.
به گفته وي، اروپا به عنوان مهمترين بازار براي روسيه از اهميت ويژه  اي برخوردار است و روسيه مايل نيست اين روابط را دگرگون كند.
يكي از موضوع هايي كه در ماه هاي اخير بحث و جدلهايي را در اروپا به وجود آورده است، اختلاف نظر بين روسيه سفيد و اوكراين بر سر قيمت گاز و ارسال نفت خام از مسير اين دو كشور به اروپا بود كه با تشديد اين اختلاف ها براي مدت كوتاهي جريان نفت به اروپا پس از قطع آن از روسيه، به تأخير افتاد.
در كنار آن، مسئله قيمت گذاري بر فلزهاي استراتژيك از جمله تيتانيوم كه مي توان از آن به عنوان اهرم فشار بر اروپا  استفاده كند، توجه محافل اروپا را به روسيه جذب كرده است.
نماينده حزب دموكرات مسيحي در امور انرژي، اندراس شوكنهوف در مصاحبه اي با روزنامه برلينر زايتونگ كه ديروز به چاپ رسيد، هشدار داد كه ممكن است قطع صدور نفت به اروپا به حربه اي در دست روسيه براي تهديد اروپا تبديل شود و صدر  اعظم آلمان در ديدار با پوتين بايد راهكاري را بيابد كه در درازمدت صدور نفت از روسيه به اروپا برنامه ريزي شود.
به گفته وي، روسيه وجهه خود را در صورت عدم دستيابي به راه حلي كه مورد قبول دو طرف باشد، از دست خواهد داد.
در كنار بحث انرژي، به گفته مقام هاي آلماني اوضاع در كوزوو نيز در ديدار مركل با پوتين به بحث گذاشته خواهد شد.
اتحاديه اروپا نگران پيامد هاي ناشي از استقلال كوزوو است كه صربستان آن را نمي پذيرد.
در كنار اين موضوع، به گفته سخنگوي دولت المان، اولريشت ويلهلم، صدر اعظم آلمان مايل است از روسيه بخواهد در حل اختلاف بين اسرائيل و فلسطين بيشتر  دخالت  كند.

بازگشت فراكسيون مقتدا صدر به مجلس عراق
گروه بين الملل - 3 ماه پس از خروج جريان مقتدا صدر از روند سياسي در عراق، اين فراكسيون بار ديگر به مجلس عراق بازگشت.
مقتدا صدر در آن زمان تهديد كرده بود كه اگر نوري مالكي نخست وزير عراق با جرج بوش ديدار كند، نمايندگان خود را از مجلس عراق بيرون خواهد كشيد و در پي ديدار مالكي با بوش در اردن وي تهديد خود را عملي كرد.
در اين مدت شيعيان و ديگر شخصيت هاي سياسي عراق بارها تلاش كردند تا وي را به روند سياسي در عراق بازگردانند، اما موفق نشدند.
اما چندي پيش و در جريان رواج شايعاتي مبني بر احتمال فرار صدام از اعدام، صدر اعلام كرد كه اگر صدام اعدام شود بارديگر به روند سياسي در عراق بازخواهد گشت. ديروز واحد مركزي خبر به نقل از مشهداني رئيس مجلس عراق از بازگشت اعضاي فراكسيون صدر به پارلمان خبر داد.
از سوي ديگر، به گزارش ايرنا مقتدا صدر در مصاحبه با روزنامه ال پاييس گفت كه تنها راه نجات عراق از خشونت ها خروج نيرو هاي آمريكايي از اين كشور است. وي گفت: آمريكا به دنبال تقسيم عراق به سه منطقه است اما بايد بداند كه هيچ عراقي از اين طرح حمايت نمي كند.
حمله آمريكايي ها به استانداري كربلا
روز گذشته و در آستانه شروع مراسم عزاداري در شهر هاي مقدس عراق به ويژه كربلا، نيرو  هاي آمريكايي به استانداري اين استان حمله كرده و آن را به اشغال خود در آوردند. مقامات محلي هنوز دليل اين اقدام آمريكايي ها را نمي دانند اما به گزارش ايرنا آمريكايي ها بسياري از اسناد و مدارك استانداري را مورد بررسي و كنترل قرار داده و بخشي از آنها را ضبط كرده اند.
از سوي ديگر، نيرو هاي آمريكايي در عراق طي دو روز گذشته رخداد هاي خونباري را پشت سر گذاشتند. ديروز در كربلا شبه نظاميان مسلح پنج سرباز عراقي را به قتل رساندند. در شمال غرب بغداد نيز سه تفنگدار آمريكايي در درگيري با شبه نظاميان كشته شدند. يك روز پيش از آن نيز بر اثر سقوط بالگرد نظامي آنها 13 نظامي آمريكا به قتل رسيدند. اگرچه آمريكايي ها دليل سقوط بالگرد خود را اعلام نكردند، اما گروه موسوم به ارتش مجاهدين مسؤوليت سرنگوني اين بالگرد را برعهده گرفت.
روز گذشته همچنين در دو عمليات تروريستي در بغداد، 6 نفر كشته و 16 تن ديگر نيز زخمي شدند. در بصره نيز يك سرباز انگليسي كشته و چهار تن ديگر مجروح شدند كه حال يك تن از آنها وخيم اعلام شده است.

كوتاه از جهان سياست
كارتر: از انتقاد اسرائيلي ها ترسي ندارم
مهر: رئيس جمهور اسبق آمريكا بار ديگر از كتاب خود تحت عنوان فلسطين؛ صلح نه آپارتايد در برابر انتقادهاي طرفداران رژيم صهيونيستي دفاع كرد .
به گزارش روزنامه جروزالم پست، جيمي كارتر در نشست سالن شهر در دومين روز از يك همايش سه روزه درباره رياست جمهوري وي در دانشگاه جرجيا گفت :به من نسبت يك دروغگو داده شده است؛ يك ضد يهود، رياكار، سارق ادبي و يك ترسو. اين اتهامات مرا نگران مي كند، اما تاثيري در اين حقيقت كه اين كتاب درست است و به آن نياز است، ندارد.
كارتر 82 ساله تصريح كرد: هيچ كدام از انتقادهاي كتاب من با هيچ يك از فرضيه هاي اصولي تناقض ندارد و آن شكنجه و ظلم وحشتناك به مردم فلسطين است و دوم اينكه فرمول براي پيدا كردن صلح در خاورميانه هنوز وجود دارد.
كتاب پرفروش فلسطين: صلح، نه آپارتايد از سوي گروه هاي طرفدار اسرائيل مورد انتقاد قرار گرفته است، اما كارتر گفته است كه وي مي خواهد اين كتاب بحث درباره سياست اسرائيل را تحريك كند ؛ سياستي كه توسط مطبوعات و ديگران (كه تقريباً همگي ساكت بوده اند)، مسكوت گذاشته شده است.

دستگيري متهم به قتل روزنامه نگار ارمني درتركيه
گروه بين الملل- نخست وزير تركيه ديروز خبر از دستگيري قاتل هرانب دينك نويسنده و روزنامه نگار ارمني كرد.
دينك كه از منتقدين سياست تركيه در مورد ارامنه بود، هنگام خروج از دفتر كارش در استانبول با شليك گلوله به قتل رسيد.به گزارش مطبوعات تركيه ضارب كه جوان هفده ساله است در شهر ترابوزان دستگير شد و رجب طيب اردوغان ديروز ضمن اشاره به دستگيري وي گفت كه اين اقدام به وجهه تركيه كه در صدد دستيابي به عضويت در اتحاديه اروپاست خلل وارد كرده است.وي در همين حال از پليس تركيه كه توانست وي را در كمتر از 24 ساعت دستگير كند، قدرداني كرد.

ديدار خالد مشعل و محمود عباس بار ديگر لغو شد
گروه بين الملل  - با وجود تاكيد و اعلام قطعي ديدار خالد مشعل و محمود عباس در دمشق بار ديگر اين ديدار به دليل حل نشدن موانع پيش رو بار ديگر به تعويق افتاد. روز گذشته مقامات حماس و فتح با قطعيت از اين ديدار و حتي موضوعات مورد مذاكره خبر داده بودند و حتي سفر عباس به دمشق تنها به خاطر ملاقات با خالد مشعل بود.
اما ديروز ابومرزوق نايب رئيس دفتر سياسي حماس گفت كه اين ديدار لغو شده است. به گزارش ايرنا وي عدم حصول به توافق سياسي دليل لغو ديدار اعلام شده است.مرزوق به ايرنا گفت علت اصلي لغو ديدار، عدم توافق بر سر شيوه نامه دستور تشكيل كابينه دولت وحدت ملي بوده است كه مي بايست از سوي عباس صادر مي شد. وي حتي اعتراف كرد كه تعدادي از شخصيت هاي معروف سياسي فلسطيني سعي كردند اين ديدار برگزار شود، اما درنهايت نتيجه اي حاصل نشد.

بازگشايي مدارس طالبان در جنوب افغانستان
گروه بين الملل  سخنگوي طالبان در تماسي تلفني از مكاني نامعلوم با آسوشيتدپرس گفت: شوراي رهبري طالبان تصميم گرفته است تا مدارس مذهبي خود را در مناطق تحت كنترل اين گروه در افغانستان بازگشايي كند.
عبدالحي مطمئن با اعلام اين خبر به آسوشيتدپرس گفت: از ماه مارس، آموزش اسلامي حداقل در شش استان جنوبي اول براي پسران و در مرحله بعد براي دختران شروع مي شود. وي گفت: برخلاف تبليغات آمريكا كه طالبان را ضد آموزش و تحصيل مي خواند، اين مدارس به زودي كار خود را شروع مي كند. طالبان در شش سالي كه در قدرت بود دختران را از حضور در كلاس درس منع مي كرد و بعد از آن هم مدارس را براي دختران ممنوع مي دانست و به همين دليل تا كنون چندين مدرسه را بيشتر در مناطق جنوبي اين كشور به آتش كشيده است. بعد از بركناري طالبان تا كنون تعداد كودكان افغان كه به مدرسه مي روند پنج برابر شده است. اكنون در افغانستان 5 ميليون كودك براي تحصيل به مدرسه مي روند.

حزب الله:
اعتصاب مخالفان دولت لبنان گسترده و مؤثر خواهد بود
ايرنا: شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله در جمع گروهي از زنان مخالف دولت لبنان اعلام كرد: مخالفان روز سه شنبه آينده به اعتصاب گسترده و سراسري در خاك لبنان دست خواهند زد.
وي افزود: اين حركت، تاثير بسياري خواهد داشت و علاوه بر داخل، داراي پيامي  به خارج نيز است.
نعيم قاسم افزود: مخالفان از خيابان ها خارج نخواهند شد تا اينكه به اهداف خود كه مشاركت در اداره امور سياسي كشور و يا برگزاري انتخابات زود هنگام است دست يابند.
مخالفان دولت فواد سنيوره نخست وزير لبنان موسوم به نيروهاي ?مارس طرفداران خود را به اعتصاب عمومي در روز سه شنبه آينده فراخوانده اند.
آنان ديروز با صدور بيانيه اي در بيروت اعلام كردند: با وجود گذشت هفت هفته از آغاز اعتصاب در مركز بيروت، موافقان سنيوره نيروهاي ??مارس هنوز به اقدام هاي خود ادامه مي دهند و در اين راه با كسب قدرت از خارج، بر سر طرح ها و تلاش ها براي حل مشكل سياسي در لبنان مانع  تراشي مي كنند.

روزهاي جنگ سرد در مقايسه با امروز، بهشت بود
گروه بين الملل سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه در نخستين جلسه از شوراي عمومي وزارت دفاع گفت: تهديدهاي امروز بسيار خطرناك تر از تهديدهايي است كه دنيا در دوران جنگ سرد با آن روبرو بوده است.
وي گفت: دنيا مدام در حال تغيير است و تهديدها هم روز به روز وبا سرعت شكلي ديگري مي گيرد. روزهاي جنگ سرد وقتي همه چيز قابل پيش بيني و محاسبه شده بود اكنون ديگر گذشته، آن روزها در مقايسه با امروز مانند بهشت است.
ايوانف كه معاون نخست وزير روسيه هم هست در اين گفتگو ادامه داد، امروز تهديدآميزترين روند در جهان، تكثير سلاح كشتار جمعي است.

نگاه
دكترين نظامي جديد روسيه
گروه بين الملل آكادمي علوم نظامي روسيه۲ روز پيش در كنفرانسي در وزارت دفاع اين كشور گزارش رئيس اين آكادمي را درباره دكترين نظامي جديد روسيه بررسي كرده است. اين دكترين بعد از بررسي به ارتش ابلاغ مي شود. نكات اصلي اين دكترين جديد را به نقل از محمت گريف رئيس آكادمي علوم نظامي روسيه مي خوانيد.
۱. تغييرات در وضعيت ژئوپلتيك و سياسي- نظامي روسيه و جهان ضرورت تدوين دكترين جديد نظامي را نشان داده است. به همين دليل ولاديمير پوتين رهبران ارتش را مامور تدوين دكترين جديد كرد.
۲ . گام اول شناسايي تهديدهاي بالقوه و بالفعل پيش روي روسيه است. بعد از آن بايد انواع جنگها و درگيري هاي مسلحانه اي كه تا سال 2015 پيش رو خواهيم داشت را پيش بيني و شناسايي كنيم.
۳ . بايد از تاكيد بيش از حد بر سياست و ايدئولوژي پرهيز كنيم و به جاي آن بر تلاش عملي براي تقويت امكانات دفاعي متمركز شويم.
۴ . عوامل محيط زيستي و انرژي دلايل و انگيزه هاي اصلي درگيري هاي نظامي 10 تا 15 سال آينده هستند. بعضي كشورها تلاش خواهند كرد تا منابع انرژي كشورهاي ديگر را به كنترل درآورند. همانطور كه در جنگ عراق چنين شد. كشورهاي ديگر هم چاره اي جز مقاومت يا مرگ ندارند. دير يا زود جامعه جهاني بايد دامنه و ماهيت توليد را محدود، قانونمند يا دگرگون كند.
۵ . شكاف عظيم ميان استانداردهاي زندگي ثروتمندان و بقيه دنيا به تروريسم و جنگ همه با همه منجر مي شود. اين تهديد جدي براي امنيت ماست. البته فقر تنها دليل تروريسم نيست.
۶ . ماهيت تهديدهاي آينده به ساختار سياسي آينده دنيا بستگي دارد. حتي ابرقدرتهايي مانند آمريكا هم نمي توانند با بار سنگين مسئوليت و رهبري كنار بيايند و آن را تحمل كنند.
۷ . هيچ مشكلي در دنياي امروز بدون مشاركت روسيه حل نمي شود. هيچ جايگزيني براي دنياي چند قطبي با محورهايي چون آمريكا، اتحاديه اروپا، روسيه، چين و هند وجود ندارد.
۸ . تحليل روندهاي كنوني دنيا نشان مي دهد مسير سياسي كه واشنگتن در پيش گرفته به رويارويي آن با بسياري از كشورها منجر خواهد شد.
۹ . در دكترين جديد نظامي روسيه فقط تهديدهاي نظامي مورد توجه نيست و ديگر تهديدهاي سياسي، ديپلماتيك، اقتصادي و اطلاعاتي هم مد نظر قرار گرفته است.
۱۰ . استفاده از سلاح هسته اي و تكثير سلاح كشتار جمعي همچنان روسيه را تهديد مي كند.
۱۱ . قدرتهاي برتر دنيا با تهديدهاي مشتركي رو به رو هستند كه تنها با تلاش مشترك قابل حل است. به همين دليل دكترين نظامي روسيه بايد شامل مفادي هم راستا با مفاد دكترين هاي نظامي ديگر كشورها به ويژه در جنگ با تروريسم باشد.
۱۲ . در جنگهاي آينده سلاح هسته اي مهمترين و قابل اتكاترين ابزار بازدارنده استراتژيك در برابر تهاجم خارجي است. اما اين موضوع نبايد مسكو را به اشتباه بيندازد چون از سلاح هسته اي در همه جا نمي توان استفاده كرد.
۱۳ . در دكترين جديد نظامي روسيه تحول نيروهاي مسلح، توسعه سيستم دفاع هوايي و فضايي منسجم و استفاده از جنگ افزارهاي تكنولوژيك ديده شده است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   داخلي    |    شهري    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |