دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۹ - Jan 22, 2007
براي مهار اثرات سهميه بنزين انجام مي شود
گسترش شبكه اتوبوسراني تهران در سال آينده
011289.jpg
گروه شهري- با توجه به قطعي شدن اجراي طرح سهميه بندي بنزين از اوايل سال 86 شهرداري تهران طرح افزايش و تقويت خطوط ويژه اتوبوس را در دستور كار خود قرار داد.
در همين زمينه محمد احمدي بافنده مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران وحومه گفت: برنامه اين است كه علاوه بر تقويت 60 كيلومتر خطوط ويژه اتوبوس فعلي طي دو مرحله در سال 86 مسير خطوط ويژه اتوبوسراني را ابتدا به 180 كيلومتر و سپس تا 300 كيلومتر افزايش داده و با اين اقدام حجم انبوهي از شهروندان را با سرعت زياد جابجا كنيم.وي با تاكيد بر اينكه شهرداري تهران بر خط ويژه كردن بعضي خطوط نظير خط ميدان انقلاب تا آزادي به طول 4/4 كيلومتر اصرار دارد گفت: وزارت كشور، معاونت حمل و نقل و ترافيك و پليس راهنمايي و رانندگي در حال بررسي پيشنهادات ما در اين باره هستند.
بقيه از صفحه اول
بافنده همچنين از طرح افزايش مسيرها و تعداد اتوبوسهاي برقي در سال 86 خبرداد و گفت: در حال حاضر اقدامات اوليه براي احداث اتوبوس برقي در خط راه آهن به ترمينال شرق آغاز و پيشنهادات لازم براي خريد اتوبوسهاي برقي وتجهيزات مورد نياز به وزارت كشور مطرح شده است.
وي سهم دولت در تأمين اعتبارخريد ناوگان حمل ونقل عمومي را 5/82 درصد دانست كه در صورت تقبل تا پايان سال 86 طرح راه اندازي خطوط اتوبوس برقي در سه مرحله اجرا خواهد شد.وي همچنين از ورود 10 هزار دستگاه ون به عنوان مكمل شبكه اتوبوس و ميني بوس درسطح شهر سخن گفت و افزود: سازمان اتوبوسراني از طريق شركتهاي خصوصي تحت پوشش خود آمادگي دارد از كليه متقاضيان ازجمله رانندگان تاكسي هاي فرسوده درخصوص واگذاري ون ثبت نام نمايد.
وي ارزش خودروهاي ون را 13 تا 18 ميليون تومان اعلام كرد و ادامه داد: 10 ميليون تومان از اين رقم به صورت وام با بهره 7 درصد از سوي وزارت كشور به متقاضيان پرداخت مي شود و مابقي ميان مالك و شركت خصوصي تحت پوشش شركت واحد طرف قرارداد به صورت توافقي پرداخت مي شود.وي اظهار داشت: فعلاً يكصد خط براي خودروهاي ون طراحي شده كه امكان افزايش آن نيز وجود دارد.
ديدگاه كارشناسان
درباره طرح سهميه بندي بنزين
درنظرگرفتن شرايط سهميه بندي براي سوخت خودروهاي عمومي و خصوصي توسط دولت واكنش هايي را درميان كارشناسان حمل و نقل و مديران شهري برانگيخت. مجموع نظرات مديران شهري و كارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيك حاكي از آن است كه سهميه بندي سوخت و حركت به سمت واقعي  كردن قيمت آن (به ويژه بنزين) حركتي صحيح و ناگزير است كه هرچه زودتر انجام شود، امكان جلوگيري از زيان هاي ناشي از مصرف بي رويه سوخت و قاچاق آن بيشتر است، اما در اين ميان به نكاتي اشاره كرده اند كه مي بايست پيش از اجراي سهميه بندي بنزين، از سوي دولت و مديريت شهري مورد توجه قرار گيرد.
دكتر كمال شعار، كارشناس حوزه حمل و نقل و ترافيك در اين مورد گفت:  در اينكه بسياري از سفرهاي شهري زائد هستند و به دليل بوروكراسي اداري و ارزان بودن سوخت انجام مي شوند و اينكه منطقي نيست چنين يارانه كلاني در مورد بنزين توسط دولت پرداخت شود ترديدي نيست، اما بايد توجه داشت كه بسياري از نكات در مورد تبعات سهميه بندي بنزين هنوز مبهم است.
اين كارشناس سپس به مشخص نبودن تعداد سفرهاي زائد و سفرهايي كه با سهميه بندي بنزين از چرخه سفرهاي شهري حذف مي شود اشاره كرد و گفت: در اين ميان همچنين سفرهايي نيز هستند كه الزاما زائد نبوده و ممكن است سودآوري عمومي آنها بيشتر از اختصاص حجم بنزين يارانه اي آنها باشد و ممكن است اين سفرها نيز حذف شود.
اين ها مواردي است كه نياز به مطالعه دقيق دارد، مطالعاتي پيش از اجراي طرح سهميه بندي.
به عقيده كمال شعار، شهرداري تهران و شهرهاي بزرگ به همراه دولت بايد همه جوانب سهميه بندي بنزين و همه عواقب مثبت و منفي آن را بسنجند.وي ادامه داد: بايد بررسي شود كه چه تعداد سفر زائد وجود دارد، مبدا و مقصد آنها، كجاست، محورهاي پرسفر شهر كدامند، به چه تعداد اتوبوس، تاكسي و واگن مترو نياز داريم، چه سفرهاي ضروري امكان حذف شدن دارند و اين موضوع چه زيان احتمالي به اقتصاد شهر مي زند.
به عقيده اين كارشناس حمل و نقل بايد تجهيز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي شهر پس از اين بررسي ها پيش از سهميه بندي بنزين صورت بگيرد و بودجه اي كه قرار است در اختيار شهرداري ها قرار داده شود، پيش از اجراي سهميه بندي به آنها تعلق بگيرد چراكه برنامه ريزي براي خريد مواردي مثل واگن مترو يا اتوبوس به چندين ماه زمان نياز دارد.
از سوي ديگر مهندس علي محمد نخعي، كارشناس مديريت شهري نيز با تاييد لزوم سهميه بندي بنزين به تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي پيش از اجراي طرح سهميه بندي اشاره مي كند. به عقيده اين كارشناس دولت بهتر است آنچه كه از حذف سوبسيد سوخت به دست مي آيد را به توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي اختصاص دهد چراكه شهروندان وقتي احساس كنند حذف سفرهاي آنها با خودروي شخصي منجر به افزايش كيفيت و كميت در شبكه حمل و نقل عمومي شهر شده است با رغبت بيشتري به وظايف شهروندي خود در اين زمينه عمل مي كنند.

ويژه  برنامه هاي شهرداري به مناسبت
ايام محرم و صفر
سما: ويژه برنامه هاي مديريت شهري به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان، ايمني مساجد، تكايا و حسينيه ها و همچنين نحوه همكاري با اماكن مذهبي در برگزاري مراسم سوگواري اين ايام اعلام شد.
احمد نوريان معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به صدور دستورالعمل بزرگداشت ايام سوگواري محرم و صفر، براي شهرداريهاي مناطق 22 گانه به منظور ايجاد هماهنگي بيشتر، اظهار داشت: اين دستورالعمل در زمينه اطلاع رساني و تبليغات محيطي، چهره آرائي و فضاسازي شهري، خدمات رساني به مردم، برپايي نشست ها و مراسم مذهبي، كمك و مساعدت به هيأتها و اماكن مذهبي، برپايي ايستگاه هاي فرهنگي و صلواتي و... صادر شده است.
به گفته معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران اجراي نمايش هاي آئيني با موضوع محرم و حماسه حسيني، برپايي نمايشگاه هاي عكس، كتاب و محصولات فرهنگي، برگزاري همايش و شب شعر در خصوص قيام حسيني، برگزاري نشست هاي مذهبي، اجراي مسابقات فرهنگي اعم از كتابخواني، عكاسي، مقاله نويسي، خاطره نويسي و همكاري با مساجد در برگزاري مراسم معنوي زيارت عاشورا و عزاداري از جمله اقدامات تدارك ديده شده براي اين ايام است.
نوريان تصريح كرد: در ايام تاسوعا و عاشورا نيز با توجه به تعطيلي احتمالي برخي از مراكز درماني و بهداشتي، تعدادي پايگاه سلامت، توسط شهرداري تهران و هلال احمر در سطح شهر برپا خواهد شد. وي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه مديريت شهري براي متناسب سازي فضاهاي تبليغي و اطلاع رساني با ايام محرم چه اقدامي كرده است، گفت: سازمان زيباسازي 23 هزار متر مربع از فضاهاي تبليغاتي و اطلاع رساني سطح شهر را جهت فضاسازي معنوي متناسب با اين ايام در اختيار نهادها و سازمان هاي فرهنگي و شهرداري هاي مناطق قرار داده است.
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران همچنين در خصوص نحوه حمايت و پشتيباني مديريت شهري از هيأتها، مساجد و تكايا در ايام محرم، اظهار داشت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به منظور توسعه فرهنگ عاشورايي با برگزاري چهارمين دوره نمايشگاه عطر سيب به 10 هزار مسجد، هيأت مذهبي و حسينيه، اقلام فرهنگي و تجهيزات مورد نيازشان را اهدا خواهد كرد.

جوابيه شوراي اطلاع رساني دولت به گزارش همشهري
شنبه گذشته در روزنامه همشهري گزارشي درج شد با اين مضمون كه سهميه بندي بنزين قطعا بخشي از شبكه حمل و نقل شهري تهران را كه وابسته به مسافربرهاي شخصي است تحت تاثير قرار داده و حجم اين بخش نيز حدود روزانه 5 ميليون سفر برآورد شده بود.اگرچه محتواي گزارش مذكور ضرورت آماده سازي شبكه حمل و نقل شهري در جهت انطباق با اقتضائات ناشي از طرح سهميه بندي بنزين بود، اما شوراي اطلاع رساني دولت از گزارش يادشده صرف انتقاد به سياست دولت در اين زمينه را مستفاد كرده، كه البته ناشي از سوءتفاهم است.
ضمن جلب توجه مجدد شوراي مذكور به محتواي اصلي گزارش مندرج در روزنامه تاريخ 30 دي ماه، درپي متن جوابيه اين شورا از نظر خوانندگان محترم مي گذرد. يادآوري مي نمايد بند سوم جوابيه، متن كامل لايحه توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت است كه چاپ مجدد آن ضروري به نظر نمي رسد.
متن جوابيه دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت به گزارش همشهري
روزنامه همشهري در تاريخ شنبه 30 دي ماه گزارشي تحت عنوان احتمال توقف 5 ميليون سفر درون شهري در تهران منتشر كرد كه متاسفانه اين گزارش حاوي آمار و ارقامي است كه تاكنون چندين بار از سوي دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت تكذيب شده و جاي تعجب است كه چگونه دوباره از سوي آن رسانه منتشر شده است. براي جلوگيري از تشويش اذهان عمومي جوابيه زير براي درج در آن رسانه تقديم مي شود:
۱ گزارش موردنظر به نحوي تنظيم شده كه حاكي از بي توجهي نويسندگان آن به لايحه تقديمي دولت به مجلس تحت عنوان لايحه توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت مي باشد. همان طور كه از عنوان لايحه مشخص است هدف دولت از تنظيم آن توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري است و در كنار اين هدف مديريت مصرف سوخت نيز كه خواست صاحب نظران اقتصادي كشور مي باشد مورد توجه قرار گرفته است.
۲ علاوه بر اين كه گزارش مذكور حاكي از بي اطلاعي يا كم توجهي نويسندگان آن نسبت به لايحه توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت است، متاسفانه حاوي آمار و ارقامي است كه منبع مورد استناد آنها مشخص نيست. در اين گزارش به ميزان سهميه بندي بنزين براي تاكسي ها و مسافربرهاي شخصي اشاره شده و منبع انتشار اين آمار و ارقام مشخص نبوده و مجهول مي باشد كه پيش از اين نيز رسما از سوي دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت تكذيب شده است. يادآوري اين نكته ضروري است كه تاكنون هيچ مصوبه اي در خصوص تعيين ميزان سهميه بندي بنزين از سوي دولت به تصويب نرسيده است.

نگاه
011286.jpg
مهدي كاظمي

كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر آغاز كرد
بررسي بودجه سال 86 شهرداري تهران
گروه شهري- رئيس شوراي شهر، از ارائه لايحه بودجه سال آينده شهرداري تهران و آغاز بررسي آن در كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر خبر داد.
مهدي چمران ديروز در پايان دويست و نود و چهارمين جلسه رسمي( بدون حضور مستمع) شوراي شهر، با بيان اينكه لايحه بودجه سال 86 شهرداري به شورا ي شهر ارائه شده است گفت: بررسي اين لايجه از هم اكنون در كميسيون برنامه و بودجه شورا آغاز گرديده است.
وي با اين حال گفت: بررسي رسمي لايحه بودجه شهرداري تا 15 روز ديگر در شوراي شهر آغاز مي شود گفت: تلاش مي كنيم كه بودجه شهرداري تا پايان بهمن ماه تصويب شود تا شهرداري بتواند در اسفند ماه و قبل از شروع سال جديد نسبت به تنظيم برنامه ها ي خود اقدام كند.
چمران همچنين گفت در جلسه شوراي شهر 2 فوريت لايحه اصلاح بودجه جاري و عمراني سال 85 شهرداري مطرح شد ولي براي بررسي دقيق تر، يك فوريت آن به تصويب رسيد و سعي مي كنيم تكليف اين لايحه تا هفته آينده مشخص شود.
نرخ عوارض هنوزمعلوم نيست
وي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر ميزان افزايش عوارض شهرداري در سال آتي نيز گفت: هنوز ميزان نرخ عوارض معلوم نيست. با توجه به اين كه نرخ هاي ارائه شده بدون سوابق سا ل هاي گذشته بود به همين دليل قرار شد كه براي بررسي تطبيقي، نرخ هاي سال گذشته نيز به شورا ارائه شود تا بتوانيم در مورد عوارض سال آينده تصميم گيري كنيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر، با اشاره به ادامه بررسي هاي مربوط به طرح جامع شهر تهران در جلسه روز يكشنبه با حضور قاليباف شهردار تهران و حبيب اللهيان معاون شهردار گفت: كليات طرح جامع شهر تهران به شوراي عالي شهرسازي و معماري ارسال و جزئيات آن نيز نوشته شده است كه پس از بررسي و جمع بندي متعاقبا ارسال خواهد شد؛ ضمن اينكه بررسي ها پيرامون طرح در جلسه بعد از ظهر روز يكشنبه وجلسات سه شنبه و چهارشنبه ادامه خواهد يافت .
مخالفت با كوتاه شدن دوره شوراها
چمران همچنين در پاسخ به سئوالي در باره پيشنهاد مربوط به كوتاه شدن دوره فعلي شوراها، آغاز زود هنگام فعاليت سومين دوره شوراهاي شهر و روستا را باعث ايجاد اختلال در برنامه هاي فعلي شورا ها دانست و به عنوان رئيس شوراي عالي استانها مخالفت خود را با اجراي چنين طرحي اعلام كرد.
تصويب يك فوريت چندين لايحه
از سوي ديگر در جلسه ديروز همچنين يك فوريت برخي لوايح ديگر به تصويب رسيد كه از لوايح مربوط به تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي هاي شهر تهران در سال 86، اصلاحيه عوارض تمديد پروانه ساختمان هاي نيمه كاره، اصلاحيه عوارض ايمني ساختما ن ها ، اصلاحيه عوارض صدور پروانه و تفكيك اراضي، عوارض صدور و تمديد گذرنامه در شهر تهران، اخذ عوارض ساليانه از وسايل نقليه شماره گذاري شده در تهران، عوارض صدور گواهي نامه رانندگي و تجديد آزمايش رانندگي در تهران، اخذ عوارض از بارنامه هاي صادر شده در شهر تهران، اخذ عوارض از بيمه نامه هاي حوادث صادر شده در تهران، اخذ عوارض از مهاجرين خارجي مقيم درشهر تهران، اصلاحيه عوارض حفظ و گسترش فضاي سبز، تأسيس و فعاليت شركت هاي اتوبوسراني و ميني بوسراني تعاوني و خصوصي در تهران، از جمله اين لوايح به شمار مي رود.

شهر آفتاب 300 هكتار فضاي سبز خواهد داشت
سما: با احداث پروژه شهر آفتاب 300 هكتار، به فضاهاي سبز پايتخت افزوده مي شود.
علي محمد مختاري مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: علاوه بر طرح جنگلكاري اطراف پروژه شهر آفتاب بايد 300 هكتار فضاي سبز در اراضي اين پروژه ايجاد شود.
وي افزود: براساس فاز اول اين پروژه تا 2 سال ديگر 140 هكتار فضاي سبز در مجموعه شهر آفتاب ايجاد مي شود و 160 هكتار فضاي سبز باقي مانده نيز در فاز دوم احداث خواهد شد.وي تصريح كرد: در فاز اول پروژه فضاهاي سبز قسمت جنوبي شهرآفتاب يعني اطراف نمايشگاه بين المللي تكميل خواهد شد.مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران در ادامه گفت: براي ايجاد فضاي سبز در پروژه شهرآفتاب از گونه هاي گياهي ماندگار و سازگار با شرايط اقليمي منطقه استفاده خواهد شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |