دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۹ - Jan 22, 2007
الماس هاي فضايي
011214.jpg
پارس اسكاي: يكي از زمين شناسان دانشگاه فلوريدا به تازگي ادعا كرده كه الماس هاي سياه در گذشته از فضا به زمين آمده اند.
الماس هاي سياه رنگ نادري كه تنها در برخي نقاط جهان يافت مي شوند، احتمالا در پي برخورد يك شهاب سنگ بزرگ با زمين در ميلياردها سال قبل، از فضا به زمين منتقل شده اند. اين الماس ها كه از آنها با نام كربونادو نيز ياد مي شود تاكنون تنها در كشور برزيل و نيز جمهوري آفريقاي مركزي شناسايي شده و برخلاف ساير انواع الماس ها، هر كدام از اين الماس هاي سياه رنگ از ميليون ها كريستال الماس بسيار كوچك تشكيل شده اند. از ديگر ويژگي هاي غيرعادي اين الماس ها، وجود منفذهاي كوچك در سطح آنهاست كه محققان تاكنون توجيه قانع كننده اي براي پيدايش اين منافذ پيدا نكرده اند. الماس هاي عادي معمولا در عمق 200كيلومتري زير زمين شكل مي گيرند كه در آن فرايند، عنصر كربن تحت فشار بسيار زياد به الماس تبديل مي شود. دانشمندان معتقدند منافذ الماس هاي سياه رنگ احتمالا در اثر تماس آنها با گاز در حين شكل گيري، ايجاد شده اند اما در اعماق 200كيلومتري زمين هوايي وجود ندارد كه بتواند اين منافذ را در الماس هاي سياه رنگ توليد كرده باشد.
به گفته استفن هاگرتي زمين شناس دانشگاه بين المللي فلوريدا در ميامي آمريكا، گفت: وجود منافذ عجيب روي سطح اين الماس ها و نيز اين مطلب كه الماس هاي ياد شده نه در معادن عادي و فقط در نقاط خاصي از زمين يافت مي شوند، احتمالا نشانه ورود آنها از فضا به كره زمين است. اين محقق عقيده دارد الماس هاي سياه رنگ احتمالا در پي سقوط يك سنگ آسماني از فضا به زمين منتقل شده اند. سنگ آسماني مذكور احتمالا داراي قطري در حدود يك كيلومتر بوده و ميلياردها سال قبل در زماني كه زمين و ماه به شدت توسط شهاب سنگ ها بمباران مي شدند، از فضا به زمين اصابت كرده است. عمر الماس هاي كربونادو پيش از اين بين 2 تا 4 ميليارد سال تخمين زده شده است. در آن دوران آمريكاي جنوبي و آفريقا به يكديگر متصل بوده اند كه دليل كشف شدن الماس هاي ياد شده تنها در دو كشور برزيل و كشور آفريقاي مركزي، همين مطلب است. به گفته هاگرتي، ذرات تشكيل دهنده اين الماس ها احتمالا ميلياردها سال قبل در پي انفجار يك ستاره به صورت گاز در فضا منتشر شده است و اين گازها بعدها به ابرهاي گازي پيوسته اند كه منظومه شمسي از آنها شكل گرفته است. با گذر زمان بيشتر اين گازها درون منظومه شمسي فشرده شده و به شكل يك سنگ آسماني درآمده اند و آن سنگ آسماني در نهايت به زمين اصابت كرده است.
محققان اين دانشگاه به علاوه با استفاده از تجهيزات طيف سنجي ساختار اين الماس هاي سياه رنگ را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند ساختار آنها به ميزان زيادي مشابه ساختار بقاياي برخي سنگ هاي آسماني است كه در گذشته روي زمين كشف شده است.

ميزي براي شارژ دستگاه هاي الكترونيكي
011211.jpg
ايسنا: به كمك فناوري هاي جديد، ميزي در حال طراحي است كه دستگاه هاي الكترونيكي بي سيم با قرار گرفتن بر روي آن شارژ مي شوند.
ميزهاي آينده تنها با قرار گرفتن دستگاه هاي بي سيم مانند تلفن همراه، لپ تاپ و يا دستگاه هاي پخش موزيك قابل حمل، بر روي آن ها قادر به شارژ اين دستگاه ها خواهند بود. در اين ميزها كه با همكاري يك شركت فني و يك شركت سازنده وسايل چوبي در حال ساخته شدن هستند، فناوري به نام eCoupled به كار مي رود كه فرد با استفاده از آن مي تواند به راحتي دستگاه مورد نظرش را براي شارژ شدن بر روي ميز قرار دهد،  بدون اين كه نياز به كابل يا شارژر اصلي در اطراف آن باشد.
اين فناوري كه قبلا توسط چند شركت براي شارژ محصولاتي مانند مسواك به كار رفته، برق را از طريق يك فيلد مغناطيسي منتقل مي كند و تنها خود به اتصال به برق نياز دارد.

تلويزيون اينترنتي با كيفيت بالا
011208.jpg
بي بي سي: موسسان سرويس تلفن اينترنتي اسكايپي، در حال راه اندازي سايتي هستند كه اولين سرويس تلويزيون اينترنتي با كيفيت خوب در جهان است. نرم افزاري به نام ژوست براي تلويزيون آن لاين عرضه شده است كه شبكه هاي پخش كننده برنامه هاي تلويزيوني را قادر مي سازد برنامه هاي خود را روي اينترنت در اختيار كاربران قرار دهند. به اين ترتيب، كاربران مي توانند به انواع برنامه هاي تلويزيوني روي اينترنت دسترسي داشته باشند.
فردريك دوال - مدير اجرايي اسكايپي در دفتر ژوست در لندن- مدعي شد كه اين سرويس، تجربه اي متفاوت از ساير تلويزيون هاي اينترنتي موجود ارائه خواهدكرد. وي گفت: ما مي خواهيم كه يك  بار ديگر كل تجربه تلويزيون ديدن را ايجاد كنيم . او در هنگام توضيحاتش، كانال هاي تلويزيوني را با استفاده از نرم افزار ژوست روي يك تلويزيون صفحه عريض به حضار نشان داد.
اين سرويس هنوز در مرحله آزمايشي است اما هزاران نفر دعوتنامه اي براي دانلود (پياده كردن) و آزمايش آن را بر روي سايت اختصاصي اش پر كرده اند. برنامه هاي ورزشي، مستند و موسيقي را مي توان با اين نرم افزار ديد اما هنوز چيزي كه بسياري از مردم را به چشم پوشي از عادات تلويزيوني موجود آنها وسوسه كند، ديده نمي شود. با اين حال، دوال مي گويد اين فقط مرحله آزمايشي است و وقتي اين سرويس در ماه هاي آينده به طور كامل راه اندازي شود، چيزهاي جالب بيشتري براي ديدن وجود خواهد داشت. با استفاده از فناوري اشتراك فايل ها، مي توان برنامه هاي تلويزيوني را بر حسب تقاضا مشاهده كرد.
اما رقبا اين ادعا كه ژوست در زمينه تلويزيون اينترنتي پيشتاز است را رد مي كنند. در بريتانيا، بي تي ويژن كه در دسامبر راه اندازي شد، فايل هاي ويدئو را بر حسب تقاضا از طريق اينترنت پرسرعت عرضه مي كند و كانال چهار مي گويد كه با سرويس جديدي برنامه هايي را با كيفيت دي وي دي براي دانلود روي كامپيوتر، در دسترس قرار مي دهد.

علمي فرهنگي
دومين همايش بررسي علل فروپاشي سلطنت پهلوي برگزارشد
گروه علمي فرهنگي- دومين همايش بررسي علل فروپاشي سلطنت پهلوي با عنوان سقوط ،با حضور جمعي از مسئولان ،انديشمندان، فرهيختگان، مورخان، پژوهشگران و دانشجويان، ديروز در دانشگاه تهران برگزارشد.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري در اين همايش  گفت : امام خميني ره ملت ايران را بيدار كرد و با جهان بيني الهي به ملت ايران عزت بخشيد. وي افزود: هيچ پديده اي در جهان بدون علت به وجود نمي آيد، فراز و نشيب ها، عزت ها و ذلت ها، سقوط ها و صعودها همه معلول علت ها هستند كه بايد مورد بررسي قرار گيرند. اين عضو جامعه روحانيت مبارز با بيان اين كه بخش عظيمي از قرآن كريم به گذشتگان اختصاص دارد، گفت: خدا در آيات خود عنوان مي كند كه خداوند ذلت و عزت را مي دهد اما عامل اصلي عزت و ذلت خود انسان ها هستند.
اين عضو جامعه روحانيت مبارز افزود: انگليس و آمريكا بستر را براي سلطه  خود در ايران فراهم كرده بودند و به همين منظور به تحقير ملت ايران مي پرداختند به گونه اي كه آمريكا در سال هاي آخر نقشه  كاپيتولاسيون را مطرح كرد كه امام
خميني ره در مقابل آن موضع بسيار شديدي گرفت.
در آيين افتتاحيه  اين همايش نيز حجت الاسلام احمد خزايي، رئيس موسسه  مطالعات و پژوهش هاي سياسي اظهار داشت: از آن جا كه وظيفه  هر پژوهشگر تاريخ، واكاوي پديده هاي تاريخي است و همچنين انقلاب اسلامي ما بي ترديد مهم ترين رويداد در عصر حاضر و سرمنشأ تحولات زيادي در كشور، منطقه و جهان شده، بنابراين دغدغه  بسياري جستجو در علل سقوط رژيم طاغوت و دلايل و اسباب پايداري ملت ايران است. رئيس ستاد دومين همايش بررسي علل فروپاشي سلطنت پهلوي گفت: هرچه بيشتر در ريشه هاي انقلاب اسلامي جستجو و بحث كنيم و تمام زواياي آن را بسنجيم، بسيار مفيدتر از آن است كه به صورت كلي در اين بحث وارد شويم.
نظام ارزشيابي تحصيلي
مانع استفاده از وسايل كمك آموزشي است
مهر: عضويت هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس گفت: نظام ارزشيابي درس هاي كشور طوري طراحي شده است كه استفاده از وسايل كمك آموزشي از نگاه معلمان و دانش آموزان چندان ضروري به نظر نمي آيد.
محمود مهرمحمدي درباره محدوديت هاي استفاده از وسايل كمك آموزشي در مدارس افزود: نوع امتحان و طرح سؤالات پاياني دانش آموزان نشان از نوعي بي نيازي استفاده از وسايل كمك آموزشي دارد.
ايجاد موزه علمي مجازي و دانشگاه مجازي
ابوريحان بيروني
ايسنا: مشاور وزير علوم در امور فناوري اطلاعات و ارتباطات از ارتقاي پهناي باند شبكه دانشگاهي، ايجاد موزه علمي مجازي از اختراعات مخترعان مسلمان، طراحي دانشگاه مجازي ابوريحان بيروني و تاسيس كنسرسيوم فناوري اطلاعات دانشگاه ها خبر داد.
محسن شفازند گفت: مسئوليت اصلي، كليدي و مهم وزارت علوم، توسعه، رشد و مديريت دانش و فناوري و تربيت نيروي انساني متخصص و خلاق به منظور رفع نيازهاي معنوي و مادي و حل مسايل در ايران اسلامي و مرجع و الگو شدن در جهان است، بنابراين ضروريست اين وزارتخانه براي تسلط بر دانش و فناوري برنامه مدون و عملياتي خود را تهيه و اجرا كند. وي افزود: بر اين اساس، برنامه هاي IT وزارت علوم در بخشهاي زيرساخت، آموزش، پژوهش، سيستمهاي سازماني و روابط بين المللي با اهداف و ماموريت هاي خاص تدوين شده است.

آموزش عالي
جزئيات آيين نامه اجرايي استفاده از فرصت مطالعاتي
مهر: آيين نامه اجرايي استفاده از فرصت مطالعاتي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها، دانشكده ها و موسسات تحقيقات علوم پزشكي كشور به منظور ايجاد فرصت لازم جهت بهره گيري اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از دستاوردهاي علمي و پژوهشي و آشنايي آنها با دانش نوين در عرصه هاي علوم پزشكي تدوين شده است.
بر اساس اين آيين نامه، اعضاي هيأت علمي علوم پزشكي كشور مي توانند از دوره فرصت مطالعاتي در هر نوبت حداقل سه ماه و حداكثر 12 ماه استفاده كنند.
اعلام نتايج رشته هاي نيمه متمركز آزمون كارداني به كارشناسي
گروه علمي فرهنگي- نتايج رشته هاي نيمه متمركز آزمون كارداني به كارشناسي امروز اعلام مي شود.اسامي پذيرفته شدگان نهايي برخي رشته هاي نيمه متمركز آزمون كارداني به كارشناسي سال 85 امروز (دوشنبه) از طريق نشريه پيك سنجش منتشر مي شود.بر اساس اعلام سازمان سنجش كشور، كليه پذيرفته?شدگان بايد طبق برنامه زماني اعلام شده در نشريه پيك سنجش براي ثبت نام به محل قبولي خود مراجعه كنند.
امكان ويرايش اطلاعات داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد
گروه علمي فرهنگي- امكان مشاهده ويرايش اطلاعات ثبت نامي داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد سال 1386 فراهم شد.
براين اساس داوطلبان شركت كننده در آزمون كارشناسي ارشد سال 1386 از امروز( دوشنبه) به مدت يك هفته فرصت دارند تا با مراجعه به پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sajesh.org نسبت به مشاهده و در صورت لزوم ويرايش اطلاعات تقاضانامه ثبت نامي خود اقدام كنند.
استفاده از اين امكان نيازمند داشتن شماره پرونده و كد رهگيري است.
اسامي پذيرفته شدگان رشته هاي نيمه متمركز
آزمون فني و حرفه اي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي- اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي نيمه متمركز هنرهاي تجسمي (نقاشي)، گرافيك و تربيت بدني آزمون ورودي دوره هاي كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي سال 1385 امروز از طريق نشريه پيك سنجش منتشر مي  شود.
پذيرفته شدگان بايد طي روزهاي 14 يا 15 بهمن براي ثبت نام به آموزشكده هاي فني و حرفه اي محل قبولي خود مراجعه كنند.
آيين نامه تشكل هاي اسلامي بايد اجرا شود
ايسنا: معاون حقوقي و پارلماني وزير علوم گفت: آيين نامه تشكل هاي اسلامي معيار عمل تشكل هاي دانشجويي است و نمي توان به صرف انتقاد به يك بند، آن را زير سوال برد و اجرا نكرد.
سيد محمد حسيني اظهار داشت: فعاليت هايي كه در دانشگاه انجام مي شود بايد در چارچوب ضوابط و مقررات خاص خود باشد و نوعي وحدت رويه در نحوه تعامل با تشكل ها را شاهد باشيم.
مدارك امتحانات سي  .آي .اي
در مقطع آموزش عالي قابل ارزشيابي نيست
گروه علمي فرهنگي- مدرك امتحانات سي . آي . اي مربوط به دوره متوسطه است و در مقطع آموزش عالي قابل قبول نيست.
اداره كل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اين كه اخيراً مدارك اين امتحانات در دوره هاي كارشناسي   ارشد و دكتري براي بررسي و ارزشيابي به اين اداره ارائه شده است، اضافه كرد: با توجه به كاربرد مدارك سي. آي. اي در مقطع متوسطه اين مدارك در آموزش عالي است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |