دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۹ - Jan 22, 2007
با تقديم لايحه از سوي رئيس جمهور
مجلس بررسي بودجه 86 را آغاز كرد
قيمت نفت 33.7، قيمت دلار۰ 885 ، افزايش 3.6 درصدي
بودجه عمومي دولت ، افزايش 22 درصدي
بودجه شركت هاي دولتي
011292.jpg
گروه اقتصادي-محمود احمدي نژاد هنگام ارائه لايحه بودجه در تشريح نكات مهم اين لايحه گفت: بودجه كل كشور در سال 85 بيش از 191 هزار ميليارد تومان بود كه اين رقم امسال به 229 هزار ميليارد تومان رسيده است كه بخش عمده آن متعلق به شركت هاي دولتي است. به گفته وي كل بودجه 6/19 درصد، بودجه شركت ها، بانك ها و موسسات انتفاعي 2/22 درصد و بودجه عمومي 6/3 درصد رشد داشته است.
وي رشد درآمدهاي مالياتي در بودجه امسال 4/18 درصد ، ساير درآمدها 2/22 درصد و مجموع درآمدها را 3/18 درصد اعلام كرد و با اشاره به اينكه مصرف ارز نفتي از 38 ميليارد و 192 ميليون دلار در سال 85 به 29 ميليارد و 555 ميليون دلار در سال 86 كاهش يافته، تصريح كرد: استفاده از حساب ذخيره ارزي 38 درصد و هزينه هاي جاري نسبت به سال جاري، 6/5 درصد كاهش يافته است.
وي نسبت درآمدهاي غيرنفتي به كل بودجه را 7/44 درصد دانست و افزود: همچنين سهم درآمدهاي نفتي به كل بودجه عمومي از 3/58 درصد در سال 85 به 9/42 درصد در سال 86 كاهش پيدا كرده است.
احمدي نژاد اظهار داشت: نسبت هزينه هاي جاري و مصرفي به كل بودجه از 7/62 درصد در سال 85 به 1/57 درصد در سال 86 كاهش پيدا كرده است. همينطور سهم هزينه هاي عمراني از 2/27 درصد در سال 85 به 5/28 درصد در سال 86 افزايش يافته است.
وي گفت: نسبت هزينه هاي عمراني به هزينه هاي جاري كه نسبت مهمي است از 42 درصد در سال 85 به 50 درصد در سال 86 افزايش يافته است و سهم عمراني استاني كه در جهت محروميت زدايي است 15 درصد افزايش پيدا كرده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه كل بودجه عمومي ما امسال 59 هزار و 152 ميليارد تومان است كه به 61 هزار و 264 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است، تأكيد كرد: تراز عملياتي بودجه ازمنفي 14 هزار و 988 ميليارد تومان در سال 85 به منفي 8 هزار و 867 ميليارد تومان رسيده است.وي افزايش بودجه عمراني كشور را از 15 هزار ميليارد سال گذشته به 17 هزار و 500 دانست و با اشاره به اينكه قيمت نفت در بودجه سال آينده 7/33 درصد در نظر گرفته شده، تصريح كرد: ما رقم تبديل دلار به ريال را در بودجه سال گذشته 895 تومان گذاشتيم كه امسال به 890 تومان كاهش داده ايم.وي گفت: تسهيلات خوبي براي توسعه سرمايه گذاري در داخل كشور در بودجه ديده شده است و ساز و كارهاي آن را نيز هماهنگ كرديم. براي استفاده از منابع خارجي ساز و كار تعيين كرده ايم.رئيس جمهور تصريح كرد: براي تقويت بانك ها پيشنهاد داده ايم 3 هزار و 500 ميليارد تومان به سرمايه بانك ها افزوده شود چون بانك ها امروز نقش كليدي در اقتصاد ما دارند.
احمدي نژاد اظهار داشت: به اشتغال و ازدواج جوانان در بودجه 86 توجه ويژه اي شده است. وي افزايش قيمت مسكن را كاذب خواند و با بيان اينكه لايحه جداگانه اي در اين زمينه تهيه شده گفت: در قانون بودجه براي حمايت از توليد مسكن راهكارهايي پيش بيني شده كه محور اصلي آن حذف قيمت زمين از قيمت تمام شده مسكن است. جهت گيري اصلي دولت از اين به بعد حمايت از ساخت مسكن خواهد بود و همينطور حمايت از مسكن ايثارگران و افراد تحت پوشش نهادها و نيروهاي حمايتي و گروه هاي كم درآمد. وي از تأمين حقوق كارمندان و بازنشستگان به نسبت عكس دريافتي به عنوان يكي از تحولات بودجه ياد كرد و افزود: من فكر مي كنم نمايندگان با روحيه اي كه در جهت حمايت از كارمندان و اقشار مردم دارند حتما اين موضوع را تصويب خواهند كرد.
احمدي نژاد متذكر شد: براي حمايت از پژوهش هاي كاربردي ما پيشنهاد داده ايم حداقل 1 درصد و حداكثر 4 درصد از هزينه هاي جاري دستگاه ها و شركت ها براي پژوهش به دانشگاه ها اختصاص داده شود.وي از كاهش نرخ تسهيلات بانك ها، هدفمند كردن يارانه ها، كنترل بازار، حمايت كامل از توليد داخلي و صادرات و ارتقاء و حمايت كامل از فرهنگ بومي و فرهنگ اسلامي و ارزش هاي متعالي انقلاب به عنوان مواردي كه در دستور كار دولت هستند ياد كرد.
وضعيت اقتصادي كشور
رئيس جمهور ديروز قبل از ارائه گزارش بودجه 86 ، در سخناني به ترسيم وضعيت سياسي و اقتصادي كشور پرداخت.
آقاي احمدي نژاد با اشاره به رشد اقتصادي كشور كه در سال 85 از 6 درصد گذشته گفت: دولت براي تحقق چشم انداز و برنامه  چهارم، برنامه هاي اقتصادي خود را تدوين كرده و از مهم ترين جهت گيري هاي دولت و مجلس در اين زمينه همراه كردن عدالت و پيشرفت است.
احمدي نژاد توزيع سهام عدالت را اقدامي بزرگ و توزيع ثروت انباشته  دولت را در بين اقشار كم درآمد و محروم دانست و گفت: تا نيمه اول سال   86 ،  ۲۰ ميليون نفر سهام عدالت دريافت مي كنند و تا پايان سال جاري بين فرهنگيان، پرستاران، بازنشستگان نيز توزيع خواهد شد.
رئيس جمهور ادامه داد: صادرات غيرنفتي در بودجه  سال  ،۸۵  ۵/ ۱۰ ميليارد دلار شده است كه براي اولين بار در تاريخ كشور نسبت به آن چه در برنامه گنجانده شده افزايش پيدا كرده است. رئيس جمهور همچنين با بيان اين كه دولت در راستاي ايجاد اشتغال تلاش زيادي كرده گفت: موقعي كه دولت را تحويل گرفتيم بيش از  ۳ ميليون بيكار داشتيم. ما تمام توان خود را به كار برديم و اقدام به ايجاد بنگاه هاي زودبازده اقتصادي كرديم. وي افزود: در صنايع پايه اي مثل فولاد، آلومينيوم و در طي يك سال گذشته سرمايه گذاري ما 13 ميليارد دلار بوده است.
همچنين تقاضاي سرمايه گذاري خارجي نيز در اين ارتباط روز افزون بوده است و سرمايه گذاري خارجي در بخش هاي غير نفتي بيش از 8 ميليارد دلار بوده است.

نشست سه جانبه خط لوله صلح پنج شنبه
در تهران برگزار مي شود
.گروه اقتصادي-   نشست 3 جانبه ايران، پاكستان و هند براي بحث در مورد قيمت گاز صادراتي ايران پنج شنبه در تهران برگزار مي شود. روزنامه ديلي تايمز، چاپ پاكستان به نقل از يك مقام پاكستاني نوشت: روز پنج شنبه 25 ژانويه كارشناسان سه كشور در تهران براي بحث در مورد خط لوله صلح گرد خواهند آمد.به نوشته اين روزنامه هيأت پاكستاني به سرپرستي احمد وقار، معاون وزير نفت و منابع طبيعي اين كشور، روز چهارشنبه وارد تهران مي شود.اين مقام پاكستاني افزود: در اين نشست گزينه هاي مختلف در مورد قيمت گاز صادراتي ايران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مجلس بررسي لايحه بودجه 229 هزار ميليارد توماني را آغاز كرد
قوت ها و ضعف هاي بودجه 86
011250.jpg
گروه اقتصادي- با تقديم لايحه بودجه 229 هزارميليارد توماني سال آينده كشور از سوي رئيس جمهوري، كار بررسي و تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.
رويكرد دولت در كاهش هزينه هاي جاري و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي، مهمترين ابعاد بودجه سال آينده محسوب مي شود، اما رشد بودجه شركت هاي دولتي و ترديد نسبت به توانايي دولت در صرفه جويي، كاهش هزينه هاي جاري و تخصيص بودجه عمراني مهمترين نگراني كارشناسان نسبت به بودجه 86 است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي درباره بودجه سال 86 اظهار داشت: اگر تعيين قيمت پايه 7/33 دلار براي هر بشكه نفت در بودجه آينده پايدار باشد، ضريب ثبات بودجه به شرط آن كه ارقام آن صحيح ديده شده باشد، بالا مي رود.
احمد توكلي در خصوص واگذاري مسئوليت پرداخت حقوق كاركنان دولت به وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز توضيح داد: اين اقدام، انضباط مالي را بيشتر مي كند و مانع كسري بودجه مي شود.
دكتر بهروز هادي زنوز درباره بودجه سال آينده گفت: از آنجا كه بودجه داراي ابعاد فني و سياسي است و سازمان مديريت مسئول جمع بندي ابعاد فني آن است، طي سال جاري شاهد بوديم كه با تغييرات صورت گرفته در اين سازمان و تضعيف آن بخشي از بودجه توسط وزارت اقتصاد و بخشي نيز توسط معاون اول رئيس جمهوري تدوين شدكه به طور طبيعي نبايد انتظار داشت اين بودجه به طور كاملا كارشناسي و غيرعجولانه تدوين شده باشد.
وي در مورد ساختار بودجه نيز گفت: اتخاذ قيمت پايه 7/33 دلاري براي نفت صادراتي، واقع بينانه و قابل تقدير است اما قدر مسلم اين است كه دولت عملا با بودجه هاي انبساطي سال هاي 84 و 85 به جداول برنامه چهارم در استفاده از درآمدهاي نفتي وفادار نبود و كاهش استفاده از درآمدهاي نفتي در بودجه سال آينده نيز به علت كاهش محتمل قيمت نفت بوده است و با وجود كاهش استفاده از حساب ذخيره ارزي به نظر مي رسد اين حساب همچنان در سايه قرار گيرد. وي در مورد پيش بيني بودجه سال 86 براي رشد درآمدهاي مالياتي نيز گفت: با توجه به اينكه طي 9 ماهه نخست امسال درآمدهاي مالياتي دولت 82 درصد تحقق يافته بنابراين انتظار اينكه درآمدهاي مالياتي دولت در سال آينده نيز تحقق يابد، دور از انتظار نيست.
هادي زنوز با اشاره به سخنان وزير اقتصاد مبني بر درآمد 7 هزار ميليارد توماني دولت از محل فروش سهام شركت هاي دولتي كه قرار است 3 هزار ميليارد تومان آن وارد بودجه شده و بقيه صرف بازپرداخت بدهي هاي دولت شود، گفت: طي سال هاي جاري همواره شاهد بوديم كه دولت اين درآمدها را بيش از واقع در نظر گرفته و همين دليل، در برآورد بيش از حد درآمدها شاهد نوعي كسري بودجه ضمني خواهيم بود. وي درباره كاهش 6/5 درصدي هزينه جاري دولت در بودجه سال آينده اظهار داشت: به نظر مي رسد منشأ اين كاهش، صرفه جويي ارزي دولت از محل سهميه بندي بنزين و عدم واردات آن است بنابراين تحقق اين كاهش، مستلزم اجراي صحيح سهميه بندي بنزين است كه به نظر مي رسد مقدمات سهميه بندي هنوز مهيا نيست و 3 ميليارد دلار صرفه جويي از اين بخش، مورد ترديد است.عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: بر اساس قانون برنامه چهارم، دولت موظف به افزايش حقوق و دستمزد كاركنان و كارمندان خود متناسب با رشد تورم است، اما به نظر مي رسد در بودجه سال آينده چنين رشدي صورت نگرفته باشد. در واقع دولت به جاي اينكه اقدام به كاهش پرسنل رسمي خود كند خود را مجبور به افزايش ناچيز حقوق آنها كرده است. وي پرداخت حقوق و دستمزد از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي را نشانه انضباط مالي بيشتر دولت دانست.
كاهش هزينه جاري دشوار است
دكتر محمد طبيبيان با بيان اينكه به علت شرايط اقتصادي و سياسي كشور، دولت بايد بودجه را انقباضي مي بست، گفت: بر اساس ارقامي كه اعلام شد به نظر مي رسد دولت بودجه سال 86 را انقباضي بسته است، اما اجراي اين بودجه و كاهش هزينه هاي اجرايي كار ساده اي نيست. طبيبيان افزود: سعي دولت در جهت انقباضي بسته شدن بودجه مطلوب است، اما بايد به اين نكته كه كاهش هزينه هاي جاري در چه زمينه هايي صورت مي گيرد، نيز توجه شود.
رئيس موسسه علوم بانكداري درباره كاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي نيز گفت: اگر بودجه سال 86 در عمل بر روي قيمت پايه هر بشكه 7/33 دلار بسته شود، مطمئنا منطقي خواهد بود، اما عملي شدن اين سياست و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي دشوار است. طبيبيان افزود: مساله اصلي اين است كه طي سال جاري با تضعيف سازمان مديريت و برنامه ريزي كه مسئول كارشناسي و نظارتي و اجرايي بودجه است،  اجراي بودجه و سياست هاي كاهش هزينه هاي جاري دشوار خواهد بود. وي افزايش 22 درصدي بودجه شركت هاي دولتي را نيز خلاف سياست هاي اصل 44 و يك اشكال اساسي بودجه عنوان كرد.
دولت ناگزير از كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي بود
دكتر غلامرضا تاجگردون، معاون سابق سازمان مديريت و برنامه ريزي، درباره رويكرد بودجه 86 گفت: رويكرد كلي بودجه كه در جهت كاهش هزينه هاي جاري و كاهش درآمدهاي نفتي بوده، مطلوب است اما هرچند رشد 22 درصدي بودجه شركت هاي دولتي به علت اينكه خلاف جهت سياست هاي اصل 44 است نگران كننده است، نبايد از نظر دور داشت تا زماني كه اين شركت ها واگذار نشوند، ناگزير از سرمايه گذاري هستند. بعلاوه در بخش شركت هاي دولتي بانك ها سهم بزرگي دارند كه تاكنون هيچ يك واگذار نشده اند و ناگزير به رشد سرمايه گذاري هاي خود هستند.وي كاهش استفاده از درآمدهاي نفتي و حساب ذخيره ارزي را نيز معلول برداشت هاي بي رويه دو سال اخير از حساب ذخيره ارزي دانست و گفت: حساب ذخيره ارزي هم اكنون قاعدتاً موجودي قابل توجهي ندارد .وي در مورد رشد ناچيز بودجه عمراني نيز اظهار داشت: ظرفيت بودجه عمراني كشور ما بيش از اين نيست و اقدام دولت در عدم افزايش چشمگير بودجه عمراني مطلوب است.

گفت وگوي امروز
كاهش قيمت نفت به زير 28 دلار بعيد است
گروه اقتصادي- كاهش قيمت نفت در سال جاري ميلادي با وجود انتظار براي افزايش قيمت ها موجب برخي نگراني ها در كشورهاي نفتخيز و اعضاي اوپك شده  است. با نرسي قربان كارشناس بازار نفت گفتگو كرده ايم:
***
با توجه به قيمت هاي جاري در بازار جهاني نفت اين روند را در آينده چگونه ارزيابي مي كنيد؟
نوسان قيمت نفت بيش از همه به تحولات آب و هوايي و نوسانات بورس هاي نفتي واكنش نشان مي دهد.در حال حاضر به رغم فرارسيدن زمستان در نيم كره شمالي، آمريكا به عنوان بزرگترين بازار مصرف نفت خام با آب و هواي ملايمي روبه رو است و اين امر در كاهش روند رشد قيمت ها مؤثر بوده است. يك عامل ديگر تمايل سرمايه هاي بزرگ به خريد در بازار دادوستد آينده نفت است كه نقش عمده و مهمي در نوسان قيمت ها دارد.
با توجه به اين تحليل به نظر شما سطح قيمت ها در سال جاري ميلادي در محدوده چه قيمتي خواهد بود؟
پيش بيني قطعي قيمت در بازار نفت غيرممكن و غير معقول است ولي با توجه به عوامل بازار مي توان محدوده اي براي نوسان قيمت ها در نظر گرفت كه اين امر نيز نمي تواند بطور قطع و دقيق محقق شود.آنچه كه از روند جاري بازار مشاهده مي شود بازار نفت در سال ميلادي جاري در يك محدوده قيمتي 40 تا حداكثر 60 دلار در نوسان خواهد بود.
چرا تأثير تصميم هاي اوپك در كاهش توليد آثار جدي در بازار ندارد؟
تأثير تصميم هاي اوپك نيز تحت تأثير تحولات بازار است. در واقع زماني كه روند قيمت ها روبه بالاست تأثير تصميم هاي اوپك نيز افزايش مي يابد و زماني كه قيمت ها روند رو به كاهش دارد نقش اوپك نيز كاهش مي يابد. در عين حال بايد به عامل عربستان سعودي به عنوان يك كشور مهم توليدكننده نفت كه نقش مؤثري در اوپك دارد توجه كرد. در هفته گذشته موضع عربستان در مورد عدم نياز به اجلاس فوق العاده و تأكيد بر تعادل بازار به كاهش بيشتر قيمت منجر شد.

اعلام فهرست جديد كالاهاي مخابراتي مشمول ممنوعيت خريد خارجي
گروه اقتصادي- فهرست جديد كالاهاي مخابراتي كه خريد آن براي شركت هاي تحت پوشش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ممنوع است اعلام شد.محمد كرم ژپور عضو هيأت مديره شركت مخابرات ايران ، با بيان اين كه در اين بخشنامه ممنوعيت خريد تجهيزات نظير آنتن ژهاي تلفن سيار باند 900، انواع دكل،انواع كانكس و اتاقك ژهاي تجهيزات موبايل و مراكز پيام كوتاه تأكيد شده است، خاطرنشان كرد: تاكنون 7 ميليون از 25 ميليون سوئيچ تلفن ثابت در كشور توليد داخل بوده است كه با بومي كردن توليدات داخل و توسعه منافع ملي در صدد هستيم سوئيچ با ظرفيت 20هزار شماره را در داخل توليد كنيم.

از اسفند ماه
امكان عرضه تندر( ال-90 ) تا پايان سال
گروه اقتصادي- با توليد 150 خودروتندر ( ال-90) در بهمن ماه و در صورت تأييد كيفيت اين خودروها، امكان توليد و عرضه 2 هزار خودرو تندر تا پايان اسفند وجود دارد.
مدير عامل شركت پارس خودرو در زمينه روند توليد و زمان عرضه ال ،۹۰ گفت: با مجوز هفته گذشته شركت رنو به پارس خودرو بر اساس ظرفيت هاي  خطوط توليد امكان توليد 20 دستگاه ال۹۰ در هر ساعت در اين شركت وجود داشته و تا پايان اسفند ماه 2 هزار تندر توليد خواهد شد كه امكان عرضه محدود اين خودرو در سايپا را فراهم مي سازد.
در حالي كه پيش از اين قائم مقام ايران خودرو از اعلام شرايط ثبت نام اين خودرو در دهه فجرخبر داده بود. سيد حسين اميري در اين زمينه،گفت: امكان عرضه اين خودرو در اسفندماه و پيش فروش آن در گروه سايپا در همه مدل ها در بهمن ماه وجود دارد. وي در زمينه برخي اظهار نظر ها در مورد قيمت 12ميليون توماني مدل فول اين خودرو، گفت: گرچه در متن قرارداد تنها قيمت پايه اين خودرو 6 هزار و 750 يورو با نرخ امروز 8ميليون و۱۰۰ هزار تومان ذكر شده و براي قيمت فول اين خودرو رقمي ذكر نشده اما معتقدم قيمت مدل فول (اي۲) اين خودرو بيش از 10 ميليون و۵۰۰ هزار تومان نخواهد بود. وي افزود: اين خودرو در سه مدل اصلي اي۰-1 و۲ و در مجموع در۷ مدل عرضه خواهد شد و گرچه هنوز قيمت ساير مدل هاي اين خودرو مشخص نشده اما اين آپشن ها به قيمت پايه خودرو اضافه خواهد شد. حساسيت بر روي قيمت پايه اين خودرو وجود دارد و در مورد ساير مدل ها هنوز قيمت نهايي نشده است.
مجلس بر قيمت تندر
نظارت مي كند
از سوي ديگر مخبر كميسيون صنايع مجلس با بيان اينكه اگر خودروسازان ال.90 را در مدل فول به قيمت بيش از 10 ميليون تومان عرضه كنند كميسيون صنايع و معادن در مورد اين انحراف از مسئولين قرارداد سؤال خواهد كرد، افزود: توليد انبوه اين خودرو آغاز شده و بايد تا اسفندماه به بازار عرضه شود .

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |