دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۹ - Jan 22, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خوشا آنكه اختيار زبان خويش دارد و بر گناه خويش بگريد.

نهج الفصاحه، حديث 1918
امروز با حافظ
تا راهرو نباشي كي راهبر شوي
اي بي خبر بكوش كه صاحب خبر شوي
تا كيمياي عشق بيابي و زر شوي
دست از مس وجود چو مردان ره بشوي
آب و هوا
011277.jpg

عكس روز
011283.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ لئونل نيل
اين كشتي كانتينري كه درتوفان هاي چند روز اخير اروپا اسير شده بود ديروز در سواحل انگليس به گل نشست. از 2500 كانتينر موجود در كشتي ناپولي، دست كم
150 كانتينر حاوي مواد شيميايي بسيار سمي است.

تلويزيون
011241.jpg

در شهر چه خبر
توصيه هاي آتش نشاني
سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان به هيأت هاي عزادار توصيه كرد ،هنگام حمل علامت(علم) مراقب شبكه هاي هوايي برق باشند و توصيه هاي ايمني اين سازمان را جدي بگيرند. مديرعامل سازمان مزبور از اعضاي هيات هاي عزادار خواست از بالارفتن از تيرهاي برق براي نصب پلاكارد و علايم عزاداري خودداري كنند. افرادي كه مسئوليت مساجد و تكايا را بر عهده دارند بايد از اطلاعات كامل در امور ايمني برخوردار باشند و داشتن كپسول هاي پودر و گاز CO2 نيز براي مساجد الزامي است. استعمال دخانيات در هنگام ورود و خروج از درب مساجد و با توجه به انبوه جمعيت نيز ممنوع است. از روشن كردن آتش روباز در مساجد و زير چادرها، بستن پارچه و پلاكارد در مجاورت بخاري ها و استفاده از شيلنگ هاي گاز بيشتر از ?/? متر بايد خودداري شود. همچنين توقف نكردن خودروها مقابل چادرهاي عزاداري، استفاده نكردن از لامپ هاي پرمصرف با حرارت زياد در زير چادرها و استفاده از سيم كشي برق به روش اصولي از ديگر مواردي است كه بايد رعايت شود. امسال تعدادي كپسول اطفاء حريق در اختيار هيات هاي عزادار قرار داده مي شود.

مرغ بسته بندي
توزيع مرغ كشتار روز بسته بندي شده در بازارهاي استان خوزستان آغاز مي شود. قرار است مرغ كشتار روز كه به صورت فله عرضه مي شد از اين پس در بسته بندي هاي بهداشتي و با درج مشخصات كامل از قبيل تاريخ توليد و انقضاء، روانه بازارهاي مصرف استان شود. 6 كشتارگاه صنعتي مرغ فعال در استان، كار بسته بندي مرغ هاي كشتار شده را به عهده دارند .يك كشتارگاه ديگر نيز به زودي فعاليت خود را آغاز مي كند. از شهروندان خواسته شده به منظور حفظ سلامت خود، از خريد مرغ فله خودداري كرده و فقط مرغي كه در بسته بندي بهداشتي عرضه شده باشد را مصرف كنند. خريداران توجه داشته باشند مرغ كشتار روز عرضه شده در بسته بندي بهداشتي قرار است بدون افزايش قيمت نسبت به مرغ فله در بازار عرضه شود.

۷ ميليارد sms
هيچ يك از چاپارهاي ايراني كه براي رساندن پيام گاهي هفته ها و ماه ها در راه بودند تصورش را هم نمي كردند كه روزي ركورد 7 ميلياردي ارسال پيام كوتاه طي 10 ماه نصيب ايراني ها شود. مجموع پيام هاي كوتاه ارسالي از ابتداي سال تاكنون بالغ بر 7 ميليارد است كه در دنيا يك ركورد به شمار مي رود. طبق آخرين آمار در 6 ماه اول سال به طور ميانگين در هر ماه 600 ميليون sms ارسال شده و در يك ماه اخير نيز در حدود يك ميليارد sms مبادله شده است كه مجموع پيام هاي كوتاه ارسالي از ابتداي سال تاكنون بالغ بر 7 ميليارد است. طبق آمار شركت ارتباطات سيار در چهار روز اول فروردين ماه امسال، به طور ميانگين 40 ميليون sms در روز ارسال شده است. همچنين در مناسبت هاي خاص مانند شب عيد فطر، قربان و شب يلدا اين تعداد تا 50 ميليون sms نيز رسيده است. در عيد غديرخم بالغ بر 72 ميليون پيام كوتاه تلفن همراه در يك روز ارسال شد كه ركورد جديدي را به ثبت رساند .

فروشنده خاموش
در حالي كه بسته بندي در كشور هاي پيشرفته و توسعه يافته به فروشنده خاموش معروف است، اما بسياري از بسته  بندي هاي محصولات غذايي توليد داخل از ابتدايي ترين امكانات مربوط به بازكردن بسته بندي محروم هستند. براي نمونه بسياري از كودكاني كه با شوق و ذوق بسيار پول توجيبي يك روز خود را صرف خريد بيسكويت مي كنند در برخي موارد پس از نااميدي از يافتن نخ آسان بازشوي آن ،يك بيسكويت خردشده روي دستشان مي ماند . بسياري از خريداران معتقدند كه توليدكنندگاني كه به بهانه گراني شكر قيمت ها را تا۳۰درصد بالا بردند چرا همچنان نسبت به حقوق مصرف كنندگان بي توجه اند.

بازار
011244.jpg
آخرين نرخ خدمات لوله كشي و عايق كاري

متقاضيان خدمات لوله كشي هماهنگ با نرخ نامه اتحاديه صنف آهنكاران، مي توانند براي كسب اطمينان بيشتر، ميزان اجرت پيشنهادي شاغلين اين حرفه را پيش از شروع به كار، با اين اتحاديه در ميان بگذارند.
در چند هفته گذشته ورود چند جبهه هواي سرد به همراه كمبود سوخت و نياز ساكنان شهرهاي مختلف شهر به گرماي بيشتر، بازار لوله كشي و به طور كلي صنف تأسيسات ساختماني را رونق بخشيده است. در چنين شرايطي برخي تعميركاران نرخ هاي نامتعارفي را ارائه مي كنند كه نياز به شفاف كردن نرخ ها را گوشزد مي كند.
اتحاديه آهنكاران با شماره تلفن هاي۷۷۵۳۱۷۵۹-77531400 آماده است به انتقادات و پيشنهادات شهروندان در مورد خدمات ارائه شده توسط شاغلين اين صنف پاسخ دهد.

سكه، طلا و ارز
011247.jpg

عاشوراي شعر
ذبح عظيم
سيد محمدحسين شهريار
شيعيان! ديگر هواي نينوا دارد حسين
روي دل با كاروان كربلا دارد حسين
از حريم كعب? جدش به اشكي شست چشم
مروه پشت سر نهاد،  امّا صفا دارد حسين
مي برد در كربلا هفتاد و دو ذبح عظيم
بيش از اين ها، حرمت كوي منا دارد حسين
بس كه محمل ها رود منزل به منزل با شتاب
كس نمي داند عروسي يا عزا دارد حسين!
رخت ديباي حرم چون گل به تاراجش برند
تا به جايي كه كفن از بوريا دارد حسين
بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غيب
ورنه، اين بي حرمتي ها كي روا دارد حسين؟
سروران، پروانگان شمع رخسارش، ولي
چون سحر، روشن، كه سر از تن جدا دارد حسين
سر به قاچ زين نهاده راه پيماي عراق
مي نمايد خود، كه عهدي با خدا دارد حسين
او وفاي عهد را با سر كند سودا، ولي
خون به دل از كوفيان بي وفا دارد حسين
دشمنانش بي امان و دوستانش بي وفا
با كدامين سر كند؟ مشكل دو تا دارد حسين
سيرت آل علي(ع) با سرنوشت كربلاست
هر زمان از ما يكي صورت نما دارد حسين
آب خود با دشمنان تشنه قسمت مي كند
عزت و آزادگي بين تا كجا دارد حسين
دشمنش هم آب مي بندد به روي اهل بيت
داوري بين با چه قوم بي حيا دارد حسين
ساز عشق است و به دل هر زخم پيكان، زخمه اي
گوش كن عالم پر از شور و نوا دارد حسين
دست آخر كز همه بيگانه شد، ديدم هنوز
با دم خنجر نگاهي آشنا دارد حسين
شمر گويد: گوش كردم تا چه خواهد از خداي
جاي نفرين هم به لب ديدم دعا دارد حسين
اشك خونين گو بيا بنشين به چشم شهريار
كاندر اين گوشه عزايي بي ريا دارد حسين

مسابقه با جايزه‎/۷
اين شعر از كيست؟
اين بيت باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است‎/ باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است از كدام يك از شاعران است ؟
A) كليم كاشاني
B ) محتشم كاشاني
C ) صائب تبريزي
D) منوچهري دامغاني
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي C,B,AوD را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202- 0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند ( 5 نفر از تهران و
۵ نفر از شهرستان ها) به قيد قرعه بين 30 تا 10 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز خواهد شد. از آنجايي كه برندگان بين ساعت۱۶ تا 18 مشخص مي شوند شركت كنندگان در اين ساعات تلفن خود را روشن بگذارند تا با آنها تماس گرفته شود. پاسخ صحيح و اسامي برندگان را فردا در همين ستون بخوانيد.
اسامي برندگان مسابقه شماره 6 : تهران؛محمدعلي حسن پور، ناصر مقدم،
سيد حميدرضا موسوي، احمد عبدلي و مهدي انصاري، كاشان؛ زهرا حيدري و احسان عسگري- قائم شهر؛ نادره طياري- چالوس؛ پيمان مجلسي- كرمانشاه؛ مريم السادات ملكوتي
پاسخ صحيح مسابقه ديروز گزينه B (سال 61 هجري قمري) بود.

آلودگي هواي تهران
011280.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
تخيل
خيلي دوست داشت تا آن النگويي كه با خانمش در ويترين طلافروشي ديده بود به مناسبت سالگرد ازدواجشان بخرد ولي نمي توانست. يك ماه بود كه به علت پرداخت نكردن مهريه در زندان بود.
محمد غفاري

گشتي در دنياي خبرها
مدير متقلب
نيويورك: يك دادگاه اعلام كرد، مدير فروش اخراجي يكي از هتل هاي آمريكا مستحق دريافت بيمه بيكاري نيست. اين خانم كه در يكي از مجلل ترين هتل ها فعاليت مي كرد هر روز بيشتر اوقات خود در محل كار را به تايپ كردن اختصاص مي داد در حاليكه تايپ كردن در چارچوب شرح وظايف وي تعريف نشده بود. به همين دليل مدير هتل بارها به وي تذكر داد كه در وقت اداري كارهاي شخصي انجام ندهد اما مدير فروش به تذكرات وي توجهي نكرد تا اينكه حكم اخراجش صادر شد. اما روز گذشته در دادگاه مشخص شد كه اين خانم هر روز تمام اقداماتي را كه براي فرار از وظايف خود در هتل انجام مي داد در كامپيوتر تايپ مي كرد. در بخشي از نوشته هاي وي آمده است: من در محل كار به حدي خود را مشغول نشان مي دهم كه آنها تصور مي كنند از جان برايشان مايه مي گذارم در حاليكه از صبح تا شب مشغول سير در اينترنت، بازي و ارسال پيام كوتاه هستم. چه قدر خوب است كه انسان براي كاري كه انجام نمي دهد پول خوبي بگيرد. به گفته قاضي پرونده نوشته هاي وي بالغ بر 300 صفحه است و اين خانم قصد دارد آن را در قالب يك كتاب منتشر كند.
اشتباه تلويزيوني
توكيو: چند روز قبل يك شبكه تلويزيوني در ژاپن مدعي شد كه اگر شهروندان هر روز به مدت 2 هفته نوعي سويا به عنوان صبحانه و شام ميل كنند وزنشان به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت. در پي پخش اين برنامه تلويزيوني مردم ژاپن به فروشگاههاي اين كشور هجوم آوردند و اين نوع سويا را خريداري كردند. اما در حالي كه فروشگاهها با كمبود اين نوع سويا مواجه شده اند مدير اين شبكه تلويزيوني رسما از مردم عذرخواهي كرد و گفت كه رژيم غذايي پيشنهادي كارشناس تغذيه اين شبكه پايه و اساس علمي نداشته و بينندگان نبايد انتظار كاهش وزن داشته باشند.
سقوط از طبقه هفدهم
ورشو: يك مرد با سقوط از طبقه هفدهم يك هتل زنده ماند. اين مرد ساعت يك و 30 دقيقه بامداد يكشنبه پس از اينكه همراه با يكي از دوستانش به هتل محل اقامتشان بازگشتند در راهروي طبقه هفدهم هتل با يكديگر مسابقه دو سرعت دادند كه متاسفانه اين مرد نتوانست در انتهاي سالن تعادل خود را حفظ كند و به ديوار شيشه اي دوجداره انتهاي راهرو برخورد و از آنجا سقوط كرد. خوشبختانه وي روي سايبان طبقه همكف هتل فرود آمد و اينگونه از مرگ نجات يافت. جالب اينكه در جريان اين حادثه وي تنها از ناحيه پا دچار شكستگي شد.
مرغابي جان سخت
وين: چند روز قبل يك شكارچي،يك مرغابي را با تير هدف قرار داد و اين حيوان را شكار كرد. شكارچي پس از بازگشتن به منزل، مرغابي شكارشده را داخل يخچال قرار داد تا در فرصتي ديگر آن را براي خانواده اش كباب كند. اما اين پايان ماجرا نبود چون 2 روز بعد هنگامي كه همسر شكارچي در يخچال را گشود متوجه شد كه مرغابي به وي خيره شده و اين حيوان جان سخت زنده است. به همين دليل همراه با دخترش او را به كلينيك حيوانات بردند و در آن مكان، تير از بدن مرغابي بيرون آورده شد. دامپزشكان مي گويند با توجه به اينكه در يخچال، در فواصل زماني كوتاه باز و بسته مي شد به همين دليل مرغابي جان سخت با وجود تيرخوردن زنده ماند.
شرمندگي والدين
كاليفرنيا: معمولا بسياري از والدين با دروس فرزندان دبستاني خود آشنا نيستند و هنگامي كه فرزندانشان از آنها كمك مي خواهند نمي توانند آنها را راهنمايي كنند وشرمنده مي شوند. البته والدين براي اينكه خود را توجيه كرده باشند مي گويند كه زمان آنها، كتاب ها و روش تدريس با حالا تفاوت عمده  اي داشت. به هر حال اين مشكل كم و بيش در سراسر جهان وجود دارد. به همين دليل يك شبكه تلويزيوني در آمريكا قصد دارد با برگزاري يك مسابقه نشان دهد كه اطلاعات والدين آمريكايي در مورد دروس كتابهاي دبستاني فرزندانشان تا چه حدي پايين است. در اين مسابقه از هر يك از شركت كنندگان 6 سؤال از دروس دوره دبستان پرسيده خواهد شد تا ميزان معلومات آنان مشخص شود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |