براي مهار اثرات سهميه بنزين انجام مي شود
گسترش شبكه اتوبوسراني تهران در سال آينده
|
|
گروه شهري- با توجه به قطعي شدن اجراي طرح سهميه بندي بنزين از اوايل سال 86 شهرداري تهران طرح افزايش و تقويت خطوط ويژه اتوبوس را در دستور كار خود قرار داد.
در همين زمينه محمد احمدي بافنده مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران وحومه گفت: برنامه اين است كه علاوه بر تقويت 60 كيلومتر خطوط ويژه اتوبوس فعلي طي دو مرحله در سال 86 مسير خطوط ويژه اتوبوسراني را ابتدا به 180 كيلومتر و سپس تا 300 كيلومتر افزايش داده و با اين اقدام حجم انبوهي از شهروندان را با سرعت زياد جابجا كنيم.وي با تاكيد بر اينكه شهرداري تهران بر خط ويژه كردن بعضي خطوط نظير خط ميدان انقلاب تا آزادي به طول 4/4 كيلومتر اصرار دارد گفت: وزارت كشور، معاونت حمل و نقل و ترافيك و پليس راهنمايي و رانندگي در حال بررسي پيشنهادات ما در اين باره هستند.
بقيه از صفحه اول
بافنده همچنين از طرح افزايش مسيرها و تعداد اتوبوسهاي برقي در سال 86 خبرداد و گفت: در حال حاضر اقدامات اوليه براي احداث اتوبوس برقي در خط راه آهن به ترمينال شرق آغاز و پيشنهادات لازم براي خريد اتوبوسهاي برقي وتجهيزات مورد نياز به وزارت كشور مطرح شده است.
وي سهم دولت در تأمين اعتبارخريد ناوگان حمل ونقل عمومي را 5/82 درصد دانست كه در صورت تقبل تا پايان سال 86 طرح راه اندازي خطوط اتوبوس برقي در سه مرحله اجرا خواهد شد.وي همچنين از ورود 10 هزار دستگاه ون به عنوان مكمل شبكه اتوبوس و ميني بوس درسطح شهر سخن گفت و افزود: سازمان اتوبوسراني از طريق شركتهاي خصوصي تحت پوشش خود آمادگي دارد از كليه متقاضيان ازجمله رانندگان تاكسي هاي فرسوده درخصوص واگذاري ون ثبت نام نمايد.
وي ارزش خودروهاي ون را 13 تا 18 ميليون تومان اعلام كرد و ادامه داد: 10 ميليون تومان از اين رقم به صورت وام با بهره 7 درصد از سوي وزارت كشور به متقاضيان پرداخت مي شود و مابقي ميان مالك و شركت خصوصي تحت پوشش شركت واحد طرف قرارداد به صورت توافقي پرداخت مي شود.وي اظهار داشت: فعلاً يكصد خط براي خودروهاي ون طراحي شده كه امكان افزايش آن نيز وجود دارد.
ديدگاه كارشناسان
درباره طرح سهميه بندي بنزين
درنظرگرفتن شرايط سهميه بندي براي سوخت خودروهاي عمومي و خصوصي توسط دولت واكنش هايي را درميان كارشناسان حمل و نقل و مديران شهري برانگيخت. مجموع نظرات مديران شهري و كارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيك حاكي از آن است كه سهميه بندي سوخت و حركت به سمت واقعي كردن قيمت آن (به ويژه بنزين) حركتي صحيح و ناگزير است كه هرچه زودتر انجام شود، امكان جلوگيري از زيان هاي ناشي از مصرف بي رويه سوخت و قاچاق آن بيشتر است، اما در اين ميان به نكاتي اشاره كرده اند كه مي بايست پيش از اجراي سهميه بندي بنزين، از سوي دولت و مديريت شهري مورد توجه قرار گيرد.
دكتر كمال شعار، كارشناس حوزه حمل و نقل و ترافيك در اين مورد گفت: در اينكه بسياري از سفرهاي شهري زائد هستند و به دليل بوروكراسي اداري و ارزان بودن سوخت انجام مي شوند و اينكه منطقي نيست چنين يارانه كلاني در مورد بنزين توسط دولت پرداخت شود ترديدي نيست، اما بايد توجه داشت كه بسياري از نكات در مورد تبعات سهميه بندي بنزين هنوز مبهم است.
اين كارشناس سپس به مشخص نبودن تعداد سفرهاي زائد و سفرهايي كه با سهميه بندي بنزين از چرخه سفرهاي شهري حذف مي شود اشاره كرد و گفت: در اين ميان همچنين سفرهايي نيز هستند كه الزاما زائد نبوده و ممكن است سودآوري عمومي آنها بيشتر از اختصاص حجم بنزين يارانه اي آنها باشد و ممكن است اين سفرها نيز حذف شود.
اين ها مواردي است كه نياز به مطالعه دقيق دارد، مطالعاتي پيش از اجراي طرح سهميه بندي.
به عقيده كمال شعار، شهرداري تهران و شهرهاي بزرگ به همراه دولت بايد همه جوانب سهميه بندي بنزين و همه عواقب مثبت و منفي آن را بسنجند.وي ادامه داد: بايد بررسي شود كه چه تعداد سفر زائد وجود دارد، مبدا و مقصد آنها، كجاست، محورهاي پرسفر شهر كدامند، به چه تعداد اتوبوس، تاكسي و واگن مترو نياز داريم، چه سفرهاي ضروري امكان حذف شدن دارند و اين موضوع چه زيان احتمالي به اقتصاد شهر مي زند.
به عقيده اين كارشناس حمل و نقل بايد تجهيز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي شهر پس از اين بررسي ها پيش از سهميه بندي بنزين صورت بگيرد و بودجه اي كه قرار است در اختيار شهرداري ها قرار داده شود، پيش از اجراي سهميه بندي به آنها تعلق بگيرد چراكه برنامه ريزي براي خريد مواردي مثل واگن مترو يا اتوبوس به چندين ماه زمان نياز دارد.
از سوي ديگر مهندس علي محمد نخعي، كارشناس مديريت شهري نيز با تاييد لزوم سهميه بندي بنزين به تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي پيش از اجراي طرح سهميه بندي اشاره مي كند. به عقيده اين كارشناس دولت بهتر است آنچه كه از حذف سوبسيد سوخت به دست مي آيد را به توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي اختصاص دهد چراكه شهروندان وقتي احساس كنند حذف سفرهاي آنها با خودروي شخصي منجر به افزايش كيفيت و كميت در شبكه حمل و نقل عمومي شهر شده است با رغبت بيشتري به وظايف شهروندي خود در اين زمينه عمل مي كنند.
|