يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۴ - Jan 28, 2007
كارشناسان از آلبوم موسيقي ماه ني مي گويند
حفظ سنت مداحي، رعايت شأن اهل بيت
012075.jpg
012078.jpg
گروه ادب و هنر- در هفته گذشته هم زمان با آغاز ماه محرم سازمان تبليغات اسلامي، آلبوم موسيقي ماه ني شامل 12 نوحه قديمي را روانه بازار كرد.
در اين آلبوم اميرحسين مدرس، گلچيني از نوحه هايي را كه برخي 80 سال قدمت دارند و در مجالس روضه  خوانده مي شدند را بازخواني كرده است. آنهايي كه آلبوم ماه ني را شنيده اند مي گويند اثري سنگين و فاخر و در شأن مقام اهل بيت(ع) است. اميرحسين مدرس، پيش از اين در مقام مجري و بازيگر در ميان مخاطب شناخته شده بود. صداي او را پيش از اين در تيتراژ چند سريال هم شنيده بوديم. او حالا در اولين قدم يك آلبوم اصيل مذهبي را روانه بازار كرده و البته آلبوم ماه ني در ميان خيل عظيم آلبوم هاي پاپ و شبه پاپ مذهبي نياز به حمايت دارد.
وفادار به ملودي هاي قديمي
حميدرضا صدري، آهنگساز اين آلبوم در مورد ويژگي هاي ماه ني مي گويد: ماه ني يك آلبوم مذهبي و مناسبتي است با اين ويژگي كه اداي ديني به نوحه هاي قديمي است. در ساخت موسيقي آن سعي كرديم از ويژگي هاي اصيل نوحه ها دور نشويم. ضمن اين كه وجه نوحه در اين كار بر موسيقي غالب است، يعني شما به عنوان شنونده، بيشتر نوحه مي شنويد تا موسيقي. متأسفانه يك اتفاق بد در سال هاي اخير افتاده و آن اين كه برخي تصور مي كنند نوحه ديگر تكراري شده و بهتر است براي جذاب تر شدن كار، وجه موسيقي غالب شود. آنهايي كه از حال و هواي نوحه هاي قديمي و اصيل به دور بودند، از اين رويكرد جديد استقبال كردند. اما آيا ملودي هاي نوحه بايد برگرفته از ملودي ترانه هاي لس آنجلسي باشد؟ ملودي در تداعي اصل موضوع بسيار حايز اهميت است. ويژگي ملودي هاي نوحه اصالت و اقتدار شان است. نكته اي كه در آلبوم ماه ني رعايت شده است ملودي هايي است كه در چارچوب خاص خود سينه به سينه چرخيده و حفظ شده است. برخي ملودي هاي جديد توهين آشكار به شأن ائمه است. مسائل حاشيه اي نبايد وارد يك اثر هنري شود. ما همپاي امام حسين(ع) زندگي مي كنيم. امام حسين براي همه عزيز و محترم است و در آلبوم ماه ني هم سعي كرديم كارمان حسيني باشد.
صدري در پاسخ به اين سؤال كه در ماه ني چگونه به ملودي هاي قديمي وفادار مانديد مي گويد: نوحه هاي اصلي را امير حسين مدرس جمع آوري كرد، نوحه هايي كه همراه با ملودي بود، سعي كرديم در نحوه اجرا به نوحه هاي اصيل وفادار بمانيم و البته در بعضي قسمت ها بداهه خواني داشتيم. به ملودي ها وفادار مانديم و البته در بعضي قسمت ها از موسيقي كمك گرفتيم. موسيقي اين اثر پاپ نيست. سعي كرديم به اركستر نزديك باشيم تا موسيقي پاپ، چون موسيقي پاپ نوحه ها را از اصالت واقعي دور مي كرد. شايد مردم شور و حال ملودي هاي جديد را بيشتر بپسندند اما ماه ني آلبوم متفاوتي است و قرابتي با بسياري از آلبوم هاي مذهبي كه اين روزها در بازار است، ندارد. ما مي خواستيم شأن محرم حفظ شود، كار ما دلي بود و امير حسين مدرس سال ها دغدغه ارائه اين آلبوم را داشت. ما به هيچ وجه به فكر منافع مالي نبوديم. آهنگساز ماه ني معتقد است جوان ها هم ارتباط خوبي با اين اثر برقرار مي كنند و مي گويد: ذائقه ها متفاوت است اما جوان ها هم از ماه ني استقبال كردند. شايد اين آلبوم به اندازه نوحه هاي متداول امروزي شور نداشته باشد اما عشق دارد، اميرحسين مدرس اين عشق را داشت و به همين خاطر در اولين قدم يك آلبوم مذهبي را روانه بازار كرد.
يك آلبوم متفاوت
اسماعيل اميني، شاعر نيز از آلبوم ماه ني به عنوان يك اثر هوشمندانه و اصيل نام مي برد و مي گويد: ماه ني به اصالت ها پاي بند است و در عين حال از اين هوشمندي برخوردار است كه تركيب متناسبي از سنت و نوآوري را ارائه دهد. قطعاً اين آلبوم با اقبال مخاطب مواجه مي شود و فوق العاده تأثير گذار است. متأسفانه اين روزها اصالت در مداحي كم كم به فراموشي سپرده مي شود و در اين فضا يك آلبوم متفاوت كه سعي در حفظ شأنيت عزاداري دارد، غنيمت است. متأسفانه نوحه خواني به سبك پاپ كه يك انحراف  است اين روزها باب شده اما عزاداري براي امام حسين و بزرگداشت حماسه عاشورا پيوند با فرهنگ و سنت ماست و نبايد ويژگي هاي هنري خود را از بيگانه بگيرد. موضوع اقبال عمومي در مداحي و مرثيه سرايي اصيل نيست و در مرحله دوم اهميت قرار مي گيرد. مهم حفظ شأنيت و حرمت هاست و بخش دوم جاذبه اش كه اهميت كمتري دارد. اگرچه شيوه اجراي اميرحسين مدرس و آهنگسازي هوشمندانه حميدرضا صدري توانسته جاذبه هاي لازم را براي قشر جوان ايجاد كند. اميني استقبال قشر جوان را از آلبوم ماه ني مثبت ارزيابي مي كند و مي گويد: بدون ترديد، اين آلبوم ملايم  كه داراي استحكام هنري است، مورد پسند مخاطب عام و به خصوص جوانان قرار مي گيرد. هرچند كه ماه ني در محتوا و ساختار به هيچ وجه سطحي و به دنبال مخاطب عام نيست.
اميني معتقد است ماه ني سرآغاز خوبي براي جمع آوري آثار ارزشمند مرثيه سرايان و مداحان بزرگ اهل بيت است و مي گويد: بسياري از آنها پير شده اند و شايد ديگر فرصتي باقي نمانده باشد. اين گنجينه ها بايد جمع آوري، ثبت، اجرا و معرفي بشوند. ماه ني مقدمه خوبي بر اين كار است نبايد گنجينه ارزشمند نوحه ها و مرثيه هاي اصيل، با مرگ نسل قديم به زير خاك برود. مطمئن باشيد كه برخي آلبوم هاي نازل امروزي نمي توانند جايگزين اصالت ما بشوند.
بايد تبليغ شود
سلطاني، مديرپخش آلبوم ماه ني استقبال مخاطب را از اين آلبوم مثبت ارزيابي مي كند هر چند معتقد است اين آلبوم مهجور مانده و تبليغات مؤثري در راستاي شناسايي آن به مخاطب انجام نگرفته  است. او مي گويد: ماه ني يك آلبوم آبرومندانه و فاخر است. در زمينه آلبوم هاي مذهبي در يكي دو سال اخير به ندرت چنين آلبومي داشته ايم كه هم به لحاظ محتوايي و هم اجرا غني باشد. اما متأسفانه ماه ني به مخاطب معرفي نشد. مردم ما هم عادت دارند اول موسيقي و اجرا را بشنوند و بعد تصميم گيري كنند. صدايي كه شنيده نشده، چه طور مي تواند مخاطب جذب كند. بهتر بود بعضي از قطعات اين آلبوم از طريق صدا و سيما پخش مي شد تا مخاطب با ماه ني آشنا شود. در مورد فروش آلبوم هاي موسيقي تبليغات حرف اول را مي زند اما متأسفانه ماه ني از اين امكان محروم بود. البته تا به امروز استقبال از آلبوم ماه ني اميدوار كننده بوده ولي در قياس با برخي آلبوم هاي نازل امروزي، من معتقدم اين آلبوم بيش از اين مي تواند مورد توجه قرار بگيرد. ماه ني آلبومي پرمحتوا است كه به خوبي با مخاطب از هر سني كه باشد ارتباط برقرار مي كند.
۸۰ درصد خواسته هايمان را برآورد
رضا مهدوي، رئيس مركز موسيقي حوزه هنري بسترسازي و فضاسازي مناسب در راستاي بهره گيري از گذشته فرهنگي و تاريخ موسيقايي را يك وظيفه دانسته و مي گويد: من معتقدم مذهب، حافظ اصلي موسيقي دستگاهي ما بوده و فكر مي كنم اثري كه برگرفته از اين پشتوانه ملي باشد مي تواند به عنوان اثري نو و ارزشمند پاسخگوي نياز قشرهاي مختلف و به خصوص نياز جوانان امروزي باشد. در مورد آلبوم ماه ني با اميرحسين مدرس كه از نسل جوان، انساني توانا و اهل تحقيق است كار را به خوبي پيش برديم و معتقدم ماه ني ارتباط خوبي با مخاطب برقرار كرده است. هم نسل جوان و هم قديمي ترها نزديكي خوبي با اين آلبوم مذهبي احساس كردند و حتي فضاي الكترونيك و تنظيم امروزي لطمه اي به آن نزده است و مي توان گفت تا هشتاد درصد آنچه را كه مي خواستيم به دست آورده ايم. هرچند كه قطعاً اين كار خالي از اشكال نيست. مهدوي معتقد است در جامعه امروزي دو نوع گرايش در زمينه موسيقي مذهبي وجود دارد و مي گويد: گرايش مسلط برگرفته از توليدات فراواني است كه با قطعات با كلام و بدون كلام و با ملودي هايي كه خاستگاه شان موسيقي ايراني نيست تلفيق مي شود و آثاري را به بازار عرضه مي كند كه برخي اصطلاح لس آنجلسي به خود مي گيرند. در مقابل گرايش اقليت و مهجوري هم وجود دارد كه بر حراست و حفظ دقيق و بدون تغيير سنت مداحي و موسيقي تاكيد دارد. در حال حاضرگرايش مسلط در حال پيش روي است به گونه اي كه به تدريج اصالت ها را از دست مي دهيم و تا جايي پيش مي رويم كه با گرته برداري هاي سطحي و سرگرم كننده جايگاه موسيقي اصيل مذهبي از دست مي رود و نسل جوان ديگر قرابتي با آثار اصيل نخواهد داشت، حاصلش مي شود رواج آلبوم هاي موسيقي كه به هر قيمتي تنها مي خواهند اشك شنونده را دربياورند، عملي كه در دين مذموم است.
ما سعي كرديم در آلبوم ماه ني به دنبال اصالت ها باشيم و حتي اگر از اين آلبوم استقبال فراواني هم نمي شد باز هم خوشحال بوديم چون معتقديم هميشه استقبال از هر چيز خوبي اندك است. اما تا امروز استقبال از آلبوم ماه ني خوب و راضي كننده بوده است هر چند من معتقدم در سال هاي آينده اين استقبال به مراتب بيشتر و بهتر مي شود. در تهيه اين آلبوم به دنبال فروش خوب نبوديم و به همين دليل اگر توجه كنيد ريتم ها به هيچ وجه قرابتي با موسيقي هاي شبه  پاپ امروزي ندارد. در مجموع مذهبي ها چندان به دنبال موسيقي نيستند و جوان  ترها هم به دنبال بعضي آلبوم هاي ريتميك مي روند، اما با همه اينها استقبال از آلبوم اول اميرحسين مدرس رضايت بخش بوده و در قياس با ديگر آثار موسيقي حوزه هنري راضي هستيم.

۶ نمايش در نخستين روز همايش آيين هاي عاشورايي
012069.jpg
گروه ادب و هنر امروز در نخستين روز همايش سراسري آيين هاي عاشورايي 6 نمايش در تئاتر شهر به صحنه مي آيد.
نشست تخصصي معاصرسازي مفاهيم عاشورايي در تئاتر نيز امروز صبح با حضور صاحب نظران و كارشناسان هنرهاي نمايشي در تالار كوچك تئاتر شهر برگزار مي شود.آيين هاي نمايشي ويژه محرم نيز ساعت 4 بعدازظهر با مراسم سقاخواني، سنج زني و چاوش خواني در فضاي باز تئاتر شهر آغاز مي شود و يك مجلس تعزيه نيز ساعت 7 بعدازظهر در خيمه گاه عاشورا در تئاتر شهر به اجرا درمي آيد. غروب روز نهم؛ عمو هاشم، ضريح نام، اگر باران ببارد و به زيرتيغ شب عنوان نمايش هايي است كه در تالار اصلي چهارسو، سايه و تالار نو تئاترشهر امروز به صحنه مي آيد. دو طفلان مسلم به كارگرداني شهربانو كفگي و سياوش اكبري صفت در تالار هنر از ديگر اجراهاي روز نخست همايش  عاشورايي است.سومين همايش آيين هاي عاشورايي به شكل رقابتي برگزار مي شود و ايرج راد، فرشاد فرشته حكمت و فرشيد ابراهيميان داوري نمايش ها را برعهده دارند. بزرگداشت هاشم فياض آخرين بازمانده نسل تعزيه خوانان قديم ايران نيز همزمان با اجراي نمايش عمو هاشم برگزار مي شود. عمو هاشم نوشته داود فتحعلي بيگي است كه براساس خاطرات زنده ياد فياض نوشته شده و كارگرداني آن را مريم تصرف برعهده دارد.

يك هفته با ادبيات
شلوغ ولي بي سروصدا
روند برگزاري نخستين جشنواره  ملي شعر يعني جشنواره بين المللي شعر فجر ملموس تر مي شود.هفته پيش مهلت ارسال آثار به پايان رسيد. بنابه گفته دست اندركاران اين كنگره براي گرفتن آثار از شاعران كشور علاوه بر فراخوانهاي مطبوعاتي 2000 دعوت نامه  الكترونيكي براي شاعران ارسال شده است.
همچنين داوران دو بخش از بخش هاي ده گانه معرفي شدند. در بخش شعر سپيد و نيمايي بنابر اعلام دبيرخانه كنگره، شاپور جوركش، مصطفي علي پور، عباس باقري، ميراحمد ميراحسان و محمد باقر كلاهي اهري داوري خواهند كرد و در بخش اشعار ملي و ميهني، محمدرضا عبدالملكيان، پرويز بيگي حبيب آبادي، خسرو احتشامي، غلامرضا كافي و عبدالرضا رضايي نيا، داور جشنواره خواهند بود. در حالي كه هنوز تكليف داوري 8 بخش ديگر در فاصله 8 روز تا شروع جشنواره (16 بهمن) معلوم نيست دست اندركاران جشنواره با شوق و ذوق خبر دادند كه غزلسراي قديمي و محقق درجه يك سبك هندي، استاد محمد قهرمان، دعوت آنها را براي داوري در بخش كلاسيك پذيرفته است.
در همين حين خبر عجيبي از سوي سايت ميراث خبر منتشر شد حاكي از آن كه دو تن از داوران اعلام شده بخش سپيد و نيمايي يعني شاپور جوركش و مصطفي علي پور در مصاحبه با اين سايت اظهار بي اطلاعي از چنين ماجرايي كرده اند و هر دو ضمن يادكرد از صحبت هاي مقدماتي برخي از دست اندركاران جشنواره، تصريح داشته اند كه هيچ قول و قرار قطعي اي تا اين لحظه در كار نبوده است و اين اعلام بدون هماهنگي آنها صورت گرفته است. در بخش داستان، دو خبر از آن سوي مرزها قابل توجه است.
در تركيه، يك روزنامه نگار ترك كه درباره كشتار ارامنه در اين كشور اظهاراتي برخلاف هنجار سياسي و حكومت تركيه كرده بود، به ضرب گلوله افراد ناشناس كشته شد اما ارتباط اين خبر با عالم داستان نويسي، نجات جان اورهان پاموك برنده جايزه نوبل است، چرا كه او اين روزها پس از سالها در تركيه به سر مي برد و اتفاقاً يكي از مشهورترين نويسندگان ترك است كه عليه دولت تركيه درباره كشتار ارامنه اظهار نظر كرده است. رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه دستور داده است براي پاموك محافظ شخصي بگمارند، اين هم يكي از جلوه هاي تأثير جايزه نوبل بر ساز و كارهاي سياسي يك دولت. همچنين مجله تايم، نظرسنجي اي از 125 نويسنده نامدار جهان درباره ده كتاب برتر تاريخ داستان نويسي انجام داد. نتيجه اين نظرسنجي جالب است: سه كتاب از چهار كتاب برتر متعلق به روس هاست. آناكارنينا از تولستوي مقام اول قراردارد و پس از آن، مادام بواري گوستاو فلوبر، جنگ و صلح ايضاً تولستوي و لوليتا ولاديمير ناباكوف آثار بعدي هستند. در داخل نيز اعلام برندگان جايزه ادبي اصفهان، جايزه اي كه از لحاظ تنوع طيف هاي داوران و شركت كنندگان از اكثريت قريب به اتفاق جوايز ادبي ممتاز است، خبري جالب توجه است. بلبل حلبي از محمد كشاورز در بخش مجموعه داستان، شطرنج با ماشين قيامت   اثر حبيب احمدزاده در بخش رمان و روي پل زينب علي زاده برگزيده شدند.
در بخش تأليفات نيز يك خبر داغ شنيديم وخوانديم؛ مجموعه شعر منتشر نشده اي از شاعري كه دريغ رفتنش هميشگي است، سيد حسن حسيني به بازار آمد. از شرابه هاي روسري مادرم ، دفتر شعري است در 64 صفحه كه به گزينش دكتر قيصر امين پور و توسط انجمن شاعران منتشر شده است.

آخرين اخبار از جشنواره 25 فيلم فجر
012072.jpg
گروه ادب و هنر- داوران بخش مسابقه فيلمسازان اول بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر هم معرفي شدند. محمد بزرگ نيا ، كمال تبريزي و احمدرضا گرشاسبي فيلم هاي اين بخش از جشنواره را داوري مي كنند.
همچنين داوران ايراني بخش جلوه گاه شرق؛ مسابقه سينماي آسيا بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجراز سوي دبيرخانه اين رويداد اعلام شد.
طبق اعلام روابط عمومي جشنواره مجتبي راعي داور ايراني اين بخش از جشنواره فيلم فجر است. داوران بخش در جست وجوي حقيقت مسابقه فيلم هاي معناگراي بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز معرفي شدند. آن دمي ژروئه، ديويد گوچ، خيريه البشلاوي، نادر طالب زاده و آنيژكا هولاند فيلم هاي اين بخش از جشنواره را داوري مي كنند. 4 هنرمند و كارشناس آثار مستند كوتاه و بلند بخش چشم واقعيت بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر را داوري مي كنند.
محمد درمنش، دكتر محمد رجبي، ابراهيم فروزش وابراهيم مختاري فيلمهاي اين بخش ازجشنواره را داوري مي كنند. در بخش چشم واقعيت دو سيمرغ بلورين به بهترين فيلم كوتاه و بهترين فيلم بلند و يك سيمرغ بلورين به بهترين تحقيق و پژوهش تعلق مي گيرد. بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
۱۰كشور در بخش جهان اسلام جشنواره فجر
در بخش جهان اسلام بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر آثار بيش از 10 كشور مختلف جهان به نمايش درمي آيد.
در اين بخش 16 فيلم سينمايي شامل عراق تكه تكه شده ، عروسي رانا ، درباره بغداد ، نوار غزه ، پرنده گلين ، رنگ زيتون ، حريم خصوصي ، روز نو در صنعا ، درس اول: شيون ، برنج و نخود ، شش هفته ترس ، روياها ، پشت بام هاي دياربكر ، دور ، هزاران ماه و شش هفته ترسناك از كشورهاي عراق، فرانسه، آمريكا، هلند، هند، امارات متحده عربي و ... به نمايش درمي آيد.
عراق تكه تكه شده ساخته جيمز لانگلي محصول مشترك كشورهاي آمريكا و عراق در سال 2006 است. اين فيلم شرايط امروز عراق را از زبان خود عراقي ها روايت مي كند.فيلم عروسي رانا ساخته هاني ابو اسد محصول مشترك كشورهاي هلند و امارات متحده عربي در سال۲۰۰۲ است.
درباره بغداد به صورت مشترك توسط 9 نفر كارگرداني شده و محصول سينماي آمريكا در سال 2005 است. در ژوئيه سال 2003 سينان آنتون، يك نويسنده و شاعر تبعيدي عراقي به بغداد است. نوار غزه ساخته جيمز لانگلي و محصول سال 2002 آمريكاست. محمد حجازي، پسربچه اي 13 ساله است كه در غزه روزنامه مي فروشد. اين نوجوان جان خود را به خطر مي اندازد و به تانك هاي اسرائيلي سنگ پرت مي كند.
فيلم پرنده گلين به طور مشترك توسط فرانسه و بنگلادش در سال 2002 ساخته شده و كارگرداني آن را طارق مسعود بر عهده دارد.
رنگ زيتون توسط كارولينا ريواس ساخته شده و به عنوان محصول سينمايي مكزيك 2006 به جشنواره آمده است. داستان فيلم درباره خانواده اي فلسطيني است كه پشت ديوار كرانه باختري زندگي مي كند.
فيلم حريم خصوصي سال۲۰۰۴ در ايتاليا توسط ساوريو كاستانتزو ساخته شده است. محمد، پدر خانواده و مدير يك دبيرستان است. بعد از يك درگيري مسلحانه، ارتش اسرائيل طبقه دوم خانه را به دلايل امنيتي تصاحب مي كند و از اين خانواده  مي خواهد آنجا را ترك كنند. روز نو در صنعا به كارگرداني بدر بن هريسي محصول مشترك انگلستان و يمن در سال 2005 است. داستان فيلم به زندگي طارق مي پردازد.
درس اول: شيون ساخته تانرا چاندران محصول سال۲۰۰۳ كشور هند است. داستان فيلم درباره شهينه، دختر۱۰ ساله اي است كه ناچار به ازدواج با مردي مي شود كه 30 سال از او بزرگتر است. برنج و نخود كاري از اوزكان كوچوك محصول سينماي تركيه در سال 2003 است. فهريه و تحسين خيلي كم سن و سال بودند كه با هم ازدواج كردند.
فيلم شش هفته ترس محصول سينماي آلمان در سال 2006 و كاري از هانس يورگ تورن است. داستان فيلم درباره زني به نام جوليا است كه براي شركت در يك كنفرانس مطالعات شرقي به تركيه سفر مي كند.فيلم روياها توسط محمد الدراجي در سال 2005 ساخته شده و محصولي از سينماي عراق است. داستان فيلم در زمان تهاجم به عراق رخ مي دهد.
پشت بام هاي دياربكر به كارگرداني اوزكان كوچوك در كشور تركيه و در سال۲۰۰۵ ساخته شده است. با فرارسيدن تابستان در كردستان، زندگي آدم ها روي پشت بام ها مي رود و تا پايان تابستان همان جا مي ماند. دور كاري از كاظم اوز و محصول سال 2005 كشور تركيه است. داستان اين فيلم در چشمان بسيار تيره ساكنان سالخورده دهكده اي دورافتاده در كردستان شكل مي گيرد كه تنها گذاشته شده اند.فيلم هزاران ماه به كارگرداني فوزي بن سعيد محصول مشترك كشورهاي فرانسه، بلژيك، مراكش و آلمان در سال 2003 است. داستان فيلم در سال 1981 و در ماه مبارك رمضان شكل مي گيرد.
بزرگداشت عاشورا در افتتاحيه جشنواره  فيلم فجر
در برنامه ا ي كه همزمان با دوازده بهمن ماه و آغاز بيست و پنجمين دوره  جشنواره  فيلم فجر طي آيين بزرگداشت عاشورا و محرم در تالار وحدت برگزار مي شود، مراسم هاي آييني به سرپرستي فرزانه كابلي و بخش هاي نمايشي به كارگرداني محمد رحمانيان اجرا خواهد شد. در اين مراسم كه به پاسداشت حماسه  كربلا برگزار مي شود، قرار است دو مونولوگ نمايشي با بازي علي عمراني و مهتاب نصيرپور كه موضوع آن به عاشورا برمي گردد، اجرا شود. كارگرداني مراسم با بيژن ميرباقري و تهيه كنندگي آن با منوچهر محمدي است. منوچهر محمدي مديريت  چهار مراسم جشنواره  فيلم فجر را برعهده دارد و مراسم بزرگداشت سينمايي اين رويداد كه به نكوداشت علي نصيريان و يدالله صمدي اختصاص دارد، روز 15 بهمن برگزار خواهد شد و در روزهاي پاياني در دو بخش ملي و بين الملل برگزيدگان معرفي مي شوند.

اخبار كوتاه
تمديد مهلت جايزه  شهيد آويني: مهلت ارسال فيلم هاي مستند به دبيرخانه نخستين دوره اهداي جايزه بزرگ شهيد آويني [ويژه برترين مستندهاي سال] تمديد شد. پژمان لشكري پور گفت: متعاقب فراخوان اوليه مركز، تعداد 250 فيلم مستند به دبيرخانه جايزه بزرگ شهيد آويني رسيده كه بنا به درخواست برخي از تهيه كنندگان و فيلمسازان، مهلت ارسال اثر به اين رويداد فرهنگي - هنري، تا روز 24 بهمن 1385 تمديد شده است.
ناني مورتي و مديريت جشنواره تورين: فيلمساز ايتاليايي و برنده جايزه نخل طلاي كن دوباره مديريت جشنواره فيلم تورين را پذيرفت و اعلام كرد در بيست و پنجمين دوره اين جشنواره بر فيلمسازان جوان و سينماي تجربي متمركز مي شود. مورتي در حالي به اين سمت منصوب شد كه ماه گذشته خبر انتصاب او به مديريت هنري اين جشنواره با واكنش منفي بخشي از جامعه سينمايي تورين همراه بود. او كه از اتهام يك آلت دست سياسي آزرده شده بود، تنها دو روز پس از انتصاب كناره گيري كرد. اما اين فيلمساز پركار در حضور خبرنگاران ضمن ابراز رضايت نسبت به اينكه مشكلات حل شده، گفت كه براي اجراي برنامه هاي خود به زمان نياز دارد. مورتي در عين حال كه تضمين كرد در فلسفه جشنواره تغييري ايجاد نخواهد شد، از احتمال تغيير بعضي بخش ها خبر داد.
داوران بخش آييني شعر فجر: داوران بخش ديني، آييني نخستين جشنواره بين المللي شعر فجر، كار ارزيابي و بررسي اشعار رسيده به اين بخش را آغاز كردند. محمدرضا سنگري ، هادي منوري ، حسين اسرافيلي ، ابوالقاسم حسيني ( ژرفا) و مرتضي اميري اسفندقه به عنوان داوران بخش ديني، آييني اين جشنواره انتخاب شده اند. بر اساس اعلام دبيرخانه جشنواره، آثار ارسالي در بخش ديني، آييني تا امروز در برگيرنده بيشترين اشعار از لحاظ كمي نسبت به ساير بخش ژهاي جشنواره بوده است.
همايش بين المللي فردوسي: برگزاري كنگره جهاني فردوسي در انجمن مفاخر فرهنگي خراسان رضوي به عنوان برنامه اجرايي سال 87 تصويب شد. ضمن آن كه در اين نشست، همايش بين المللي فضل بن  شاذان نيشابوري در دستور كار سال۸۹ مسئولان اين استان قرار گرفت.
تجليل از پيشكسوتان ادبيات عاشورايي: از بزرگان و پيشكسوتان عرصه ادبيات عاشورايي در نمايشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا تجليل مي ژشود.ساير قسمت هاي بخش ادبي نمايشگاه شامل بررسي اشعار مستقل عاشورايي، كتاب هاي تاليفي و گردآوري شده، نغمه ها و ترانه ها و سرودهاي عاشورايي و انتخاب بهترين اثر عاشورايي است. عبدالجبار كاكايي ، ضياء الدين ترابي ، مصطفي محدثي خراساني و حميدرضا شكار سري داوري بخش هاي ادبي اين نمايشگاه را بر عهده خواهند داشت .
۵۵۴۲ تماشاگر در تئاتر شهر : آمار تماشاگران نمايش هاي روي صحنه در تالارهاي مختلف تئاتر شهر در هفته گذشته اعلام شد.به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، نمايش عشقه نوشته و كار محمد رحمانيان كه اجراي خود را از تاريخ 27 دي در تالار چهارسو آغاز كرده بود سرانجام با 8 اجرا و 980 تماشاگر به اجراي خود پايان داد.نمايش مرگ فروشنده نوشته آرتور ميلر كه از تاريخ 27 آذر اجراي خود را به كارگرداني نادر برهاني مرند در تالار قشقايي آغاز كرده بود، با 26 اجرا و 2994 تماشاگر به پايان رسيد.

آموزش گام به گام جادوگري در بي بي سي
ايسنا: شبكه تلويزيوني بي. بي. سي براساس داستان هاي نوجوان محبوب ادبيات جهان، رموز جادوگري را آموزش مي دهد.
اواخر سال جاري، پخش مجموعه جديدي از بي. بي. سي آغاز مي شود كه براساس داستان هاي هري پاتر ساخته شده است.داستان اين سريال تلويزيوني مربوط به چند كودك است كه سعي دارند به سبك مدرسه پانسيون  هري پاتر، رموز جادوگري بياموزند.به گزارش بي .بي.سي، در هر هفته از اين سريال، اين بچه هاي نوآموز، آنچه را آموخته اند، براي استادان جادوگري خود اجرا مي كنند تا آنها قضاوت كنند يادگيري كدام يك از آنها بهتر بوده و بايد آنجا را ترك كند. از آن جايي كه رموز جادوگري در اين برنامه تلويزيوني قدم به قدم آموزش داده مي شوند، كودكان با تماشاي آن امكان يادگيري آن را خواهند داشت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |