يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۴ - Jan 28, 2007
شرمم كشد كه بي تو نفس مي كشم هنوز
عكس:مسعود خامسي پور
012162.jpg
حكايت آن كه مي ماند غريب تر است. آن كه رفت و مرگ را به هزيمت كشاند و اين مي ماند و بايد مرگ او را هضم كند، او كه رفته است و شرابه هاي خونش گل به گل شعله  آتش جاويد را در دشت غريب براي آيندگان گيرانده است.
يكي در شب عاشورا گفتش: اگر هزار بارم در پيش پايت بكشند، هزار ويكمين مرگ را باز منم.
هر سال شهيدان كربلا در ما حلول مي كنند و صدها هزارمين مرگ خود را باز در كالبد دست ها و سينه ها زنده مي شوند، در چرخش مستانه زنجيره ها و عربده استخوان فرساي طبل ها و سنج ها؛اين برق ديوانه اي در نگاه زنجيرزنان حسين،تولد دوباره اراده ايست كه عاشقانه به مسلخ مي رود.

با هر مرگي هزار ها جان دارند
ابرند چو بشكنند باران دارند
انگشتر خون به دست خاكسترهاست
با نام تو جشن مرگ سوزان دارند

عطرافشاني گلزار شهدا در سراسر كشور
012111.jpg
گروه اجتماعي - مديركل تبليغات مراكز فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، با اشاره به برنامه ژهاي ستاد دهه فجر كميته ايثارگران از غبارروبي و عطرافشاني 18 هزار گلزار شهدا در سراسر كشور خبر داد.
اسكندر يارنسب، جانشين كميته ايثارگران و مديركل تبليغات مراكز فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، در جمع خبرنگاران، افزود: امسال مانند سال ژهاي گذشته، ستاد دهه فجر در روز 19 بهمن ژماه در گلزار شهداي سراسر كشور ميهماني لاله ژها را برگزار مي كند و همزمان در تمام گلزارها در سراسر كشور پيام مقام معظم رهبري قرائت خواهد شد.
وي تصريح كرد: پيام مقام معظم رهبري در 19 بهمن ژماه توسط نماينده ولي فقيه در بهشت زهرا قرائت خواهد شد. يارنسب تصريح كرد: ژ همزمان با ميهماني لاله ژها تمام مزار شهدا در تمام شهرها گلباران خواهد شد. وي ادامه داد: همچنين 220 هزار پرچم بر مزار 220 هزار شهيد در سراسر كشور به اهتزاز در خواهد آمد.
مديركل تبليغات مراكز فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: ويژه برنامه ميهماني لاله ژها 19 بهمن ژ در بهشت زهرا به عنوان نماد ملي و بيشترين شهيد، گلزار شهداي ارامنه به عنوان اقليت ديني، گلزار شهداي سنندج به عنوان شهداي اهل تسنن و 30 گلزار روستايي در استان ژهاي كشور كه بيشترين شهدا را داشته باشند برگزار خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: همچنين مسابقه انفجار نور در مطبوعات به مناسبت بيست وهشتمين سالگرد انقلاب اسلامي در دهه فجر برگزار خواهد شد. يارنسب افزود: گروه ژهاي نمايشي راويان نمايش انقلاب در روز 19 بهمن ژماه نمايشي براي نسل جديد با موضوع انقلاب و دفاع مقدس برگزار خواهند كرد.
وي افزود: همچنين امسال با هماهنگي ژهاي انجام شده از زندانيان سياسي مسلمان قبل انقلاب براي سخنراني در مدارس و مساجد دعوت به عمل آمده است. جانشين كميته ايثارگران تصريح كرد: در سال جاري، وصاياي امام و شهدا در خصوص انقلاب تدوين شده و به تمام دستگاه ژها براي استفاده تبليغاتي ارسال شده است.
وي افزود: همچنين در مراسم ميهماني لاله ژها و جشن هاي پيروزي انقلاب (12 تا 22 بهمن ژماه) ايثارگران حضور نمادين خواهند داشت.

زمان دستيابي به راهبرد بلندمدت براي
مقابله با ايدز فرارسيده است
ايسنا: رئيس صندوق جهاني اعلام كرد: پس از دو سال مبارزه شديد عليه بيماري ايدز، زمان دستيابي به يك راهبرد بلندمدت براي مقابله با اپيدمي اين بيماري فرا رسيده است.
ريچارد فيچم، رئيس اجرايي صندوق جهاني براي مبارزه با ايدز، سل و مالاريا در اجلاس داووس در گفت و گو با خبرگزاري رويتر اظهار داشت: در حالي كه ما موتور قدرتمندي را براي مبارزه با اين بيماري راه انداخته ايم و اين امر هم اكنون اتفاق افتاده است، در حال حاضر توجه ما بايد روي يك اقدام و مبارزه بلندمدت متمركز شود. وي در جمع كارشناسان و متخصصان از سازمان هاي بين المللي و شركت هاي توليد دارو در يك نشست ماهواره اي در طول اجلاس جهاني اقتصاد براي گفت وگو درباره نحوه رشد همه گيري ايدز تا سال  ۲۰۲۵ سخنراني كرد. وي در ادامه گفت:  در ۲۰ سال اول در زمينه اقدام براي كاهش كشتارهاي ويروس مرگبار ايدز در جهان در حال توسعه ناكام بود، اما در پنج سال اخير اين روند تغيير كرده است.

كودكان مناطق محروم از شهريه رايگان
مهدكودك برخوردار مي شوند
گروه اجتماعي- مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي اعلام كرد: يك وعده غذاي گرم روزانه، ميان روستا مهدهاي 14استان غيربرخوردار كشور تا يك ماه آينده توزيع مي شود.
محمد حسين جوادي به ايسنا گفت: اين طرح از طريق اعتبار۸۶۰ميليون توماني دفتر فقرزدايي وزارت رفاه در سال جاري اجرا مي شود و در مرحله دوم در تلاشيم تمامي روستامهدها و مهدهاي كودك  مناطق محروم شهري از سال آينده مشمول اين طرح شوند.
وي تصريح كرد: اين طرح ضمن آنكه نوعي حمايت از دهك هاي پايين جامعه محسوب مي شود، نوعي آموزش تغذيه صحيح به مادران در خصوص پيشگيري از سوءتغذيه كودكان مناطق محروم و جذب آنها در روستامهدهاست.
به گفته مدير كل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي با اجراي طرح پرداخت يارانه كودكان مهدها در مناطق محروم، تعداد كودكان برخوردار از خدمات مهدهاي كودك در 6 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته و به 100 هزار كودك رسيده و اين در حاليست كه تعداد اين كودكان در سال هاي گذشته ملموس نبوده است.
۳۰ درصد كودكان كار، دوباره به خيابان باز مي گردند
از سوي ديگر مديركل بهزيستي استان تهران گفت:30 درصد كودكان كار پس از ترخيص بالاجبار از سوي خانواده هاي خود كه اكثر آنان نيز نيازمند نيستند، به خيابان ها بازگردانده شده و مورد سوء استفاده قرار مي گيرند.
محمد نفريه به مهر گفت: اكثر كودكان كار خياباني داراي خانواده هستند و مدت كوتاهي پس از جمع آوري؛ خانواده و بستگان آنان، كودكان را از مراكز بهزيستي تحويل مي گيرند.
مديركل بهزيستي استان تهران در خصوص سوء استفاده خانواده ها و بستگان از كودكان كار، خاطرنشان كرد: تعداد زيادي از خانواده هاي كودكان كار و همچنين گروه ها و باندهاي مختلف از اين كودكان سوء استفاده مي كنند و بهزيستي به دليل خلاء قانوني نمي تواند اقدامي انجام دهد.
وي تاكيد كرد: البته براي حمايت از كودكان، قانوني در مجلس وجود دارد ولي هنوز به تصويب نرسيده كه بتوان از طريق آن خانواده را در نگهداري كودك خلع يد كرد. بنابراين فعلا نمي توان در اين زمينه كاري صورت داد و ضروري است كه نمايندگان مجلس در خصوص تصويب قانون حمايت از كودكان، اقدام كنند.نفريه گفت: متاسفانه در خصوص جمع آوري و نگهداري كودكان كار سيكل معيوبي وجود دارد و كودكان پس از جمع آوري و ساماندهي در مراكز بهزيستي، پس از مدت كوتاهي توسط خانواده هاي خود از مراكز ترخيص و مجدد به خيابان بازگردانده مي شوند و براساس تحقيقات انجام شده در بسياري از موارد خانواده فقير و نيازمند نبوده و از امكانات اوليه زندگي برخوردار هستند، اما با بازگرداندن كودكان به خيابان ها، از آنان سوء استفاده مي كنند.
مديركل بهزيستي استان تهران، عدم خريد كالا از كودكان كار را بهترين راه براي جلوگيري از سوء استفاده از آنان دانست و اظهار داشت: بهترين روشي كه مي توان از طريق آن كاري كرد كه ديگر خانواده ها به اجبار كودكان خود را به خيابان ها براي كار نفرستند اين است كه مردم از اين كودكان خريد نكنند، چون هر نوع كمكي به اين كودكان، باعث بازگشت مجدد آنان به خيابان ها مي شود..

همكاري سازمان ثبت و برنامه عمران سازمان ملل
گروه اجتماعي - نماينده سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران با معاون قوه قضاييه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، در اين ديدارحسينعلي اميري وكنوت استبي(kut ostby)، زمينه هاي همكاري متقابل ميان سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با دفتر برنامه هاي عمراني سازمان ملل متحد را بررسي كردند.
بر اساس اين گزارش رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به نقش موثر اين سازمان در زمان الحاق جمهوري اسلامي ايران به سازمان تجارت جهاني اشاره و بر توانمندي هاي اين سازمان در زمينه همكاري زيرساختي با WTO تاكيد كرد. همچنين در اين ديدار كه كارشناسان دفتر برنامه هاي عمراني سازمان ملل متحد (UDP) نيز حضور داشتند، طرفين مذاكره كننده با توجه به عضويت جمهور اسلامي ايران در سازمان جهاني مالكيت معنوي (WIPO) و نمايندگي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در اين سازمان در خصوص گسترش همكاري ها و نقش فعال و كارآمد جمهوري اسلامي ايران در سازمان جهاني مالكيت معنوي بحث و تبادل نظر كردند. ملاقات اخير زمينه مناسبي براي آشنايي بيشتر نماينده دفتر سازمان ملل در جمهوري اسلامي و كارشناسان دفتر برنامه هاي عمراني سازمان ملل متحد با فعاليت هاي سازمان ثبت و مقامات اين سازمان بود.

با وجود اعلام ممنوعيت از سوي سازمان تبليغات اسلامي
پليس امسال با علم كشي برخورد نمي كند
012114.jpg
ايلنا:رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: با وجود اعلام ممنوعيت علم ژكشي توسط هيات ژهاي مذهبي از سوي سازمان تبليغات اسلامي، پليس امسال با اين موضوع برخورد نمي ژكند.
سرهنگ مهدي احمدي، رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: علم ژكشي توسط هيات ژهاي مذهبي از سوي سازمان تبليغات اسلامي ممنوع اعلام شده؛ اما پليس امسال با اين پديده برخورد نمي ژكند. وي افزود: در سال آينده با بررسي روايت و تعابير موجود در زمينه موضوع علم ژكشي نسبت به ساماندهي و اجراي اين امر اقدام خواهيم كرد.
احمدي با اشاره به جمع ژآوري شمايل نسبت به ائمه اطهار توسط نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: پليس در صورت بي ژتوجهي هيات ژهاي مذهبي در مورد جمع ژآوري شمايل، راساً به اين كار اقدام كرده و شمايل را از سطح خيابان ژها جمع ژآوري مي ژكند. رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: پليس در جمع ژآوري شمايل به هيچ وجه به محو صورت شمايل با اسپري ژهاي رنگي اقدام نمي ژكند. اين در حالي است كه در بسياري از نقاط تهران ديده شده كه ماموران نيروي انتظامي در جمع ژآوري شمايل با اسپري ژهاي سفيدرنگ صورت شمايل را محو مي ژكنند

فرصت مشمولان سال 1366 براي شركت در دانشگاه
پليس: رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: متولدان نيمه نخست سال 1366 اگر به موقع به مدرسه رفته و مدرك تحصيلي خود را گرفته باشند دو بار فرصت شركت  در آزمون هاي دانشگاهي  را دارند.
سردار كارگر افزود: متولدان نيمه دوم سال 1366 نيز فقط يك بار مي توانند در آزمون هاي دانشگاهي شركت كنند.رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا درباره وضع خدمت زير پرچم مشمولا ن متاهل گفت: اگر اين مشمولان بدون غيبت به خدمت اعزام شوند مي توانند در محل سكونت همسرشان خدمت كنند.كارگر يادآور شد افرادي كه به خدمت اعزام مي شوند اگر در آزمون هاي دانشگاهي قبول شوند در هر مرحله از خدمت كه باشند به آنها براي ادامه تحصيل مرخصي داده مي شود

با مردم
همراه دل ها به سوي نينوا
چقدر زيباست كه دارندگان تلفن همراه به پاس حرمت نهادن به حريم محرم و صفر و به نيت همراهي پويندگان ارزش هاي برآمده از ايثار و شجاعت شهيدان كربلا، ملودي يا زنگ تلفن خود را به نواي گرم مراثي اصيل محرم يا فرازي از زيارتنامه ها بسپارند تا پيشاپيش هر مكالمه، دل ها همراه همنوايي ها به نينوا بپيوندد.
زينب ثمالي مشهد
حق و حقوق كاركنان
در آستانه واگذاري شركت نيمه دولتي سديد ريخته گر به بخش خصوصي، اعمال تعديل نيروهاي كاري در سطح وسيع، موجب نگراني كاركنان شده. اميد است كه با توجه مسئولان، حق و حقوق كاركنان محفوظ بماند.
محمدرضا. ر تهران
بيمه بيكاري
@ پس از 17 سال كار مداوم در بيمارستان ايران و در پي تعطيلي اجباري آن براي پرداخت حق و حقوق كاركنان، در حالي كه براي همه 36 ماه بيمه بيكاري محاسبه شده است، براي بنده به اين دليل كه يك زن مطلقه مي باشم و مجرد محسوب مي شوم، تنها 26 ماه سابقه بيمه بيكاري محاسبه شده است. حال با سن بالا و عدم توانايي براي يافتن كار جديد، روبه رو هستم و خواستار تجديد نظر در محاسبه سوابق بيمه بيكاري خود هستم.
مريم.پ تهران
متضرر شدم
در اغلب نقاط دنيا، در صورت وجود حتي يك قطعه معيوب در خودروهاي توليدي، به سرعت آن خودرو را جمع آوري مي كنند اما شركت توليدكننده پژو 405، در طول چند سال اخير، عليرغم آتش سوزي هاي مرگبار در اين خودرو، در اين خصوص اقدام نكرد.
رحمت الله خسروي رجايي شهر كرج
سرقت قطعات خودرو
سرقت مكرر قطعات خودرو از روي خودروها در خيابان ابوذر (فلاح سابق)، توجه بيشتر براي شناسايي عوامل سرقت را ضروري مي سازد. با عنايت به اين واقعيت كه ساكنان اين محله اغلب از اقشار كم درآمد جامعه هستند.
جمعي از ساكنان خيابان ابوذر
زيان ديدم
@ طبق اصرار و توصيه يكي از بستگان براي رفع برخي مشكلات خانوادگي در طول يك سال 7 بار به دعانويسان مختلف مراجعه كردم و نه تنها نتيجه عايدم نشد، بلكه به لحاظ مالي هم زيان ديدم. بنابراين به هموطنان توصيه مي كنم كه براي حل مشكلات خود با اتكاي به پروردگار تلاش و استقامت به خرج دهند و متوسل به دعانويسان نشوند.
ر.مقدم اروميه
قطع بيمه پدرم
پدرم متولد سال 1309 است و حدود 12 سال پيش با دارا بودن شرايط لازم از جمله 60سال سن و 10 سال سابقه پرداخت بيمه، عضو بيمه اختياري تامين اجتماعي شد. اما مدتي است كه بدون هيچ گونه توضيح و اطلاعي بيمه او را قطع كرده اند.
ف.ق تهران
پارك ملي لار را حفظ كنيم
پارك ملي لار با مساحتي بيش از 30 هزار هكتار گنجينه ارزشمندي از گياهان و درختان بومي ايران و مجموعه اي كم نظير از حيوانات وحشي و گونه هاي ناياب پرندگان است كه به دليل بر هم خوردن اكوسيستم زيست محيطي تهران بزرگ به اين پارك پناهنده شده اند. نبايد اين پارك به هر دليل در معرض راهسازي و تخريب قرار بگيرد. زيرا دو نيم شدن پارك بر اثر جاده سازي به نابودي كامل آن در درازمدت منجر خواهد شد.
محمد مستعد بروجرد

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |