يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۴ - Jan 28, 2007
خرده فرهنگ هاي شهري احيا مي شوند
روح فرهنگ ايران در كالبد تهران
012117.jpg
گروه شهري - اغراق نكرده ايم اگر بگوييم كلان شهر 10 ميليوني تهران نمايندگاني از چهار گوشه ايران زمين را در خود جاي داده است كه هر يك فرهنگ و خرده فرهنگ خاص خود را دارند. ويژگي هاي خاص هر نقطه، در سفر به نقاط مختلف ايران، به خوبي ديده مي شود. گذشته از تفاوت هاي فرهنگي ياد شده، گروه هاي سني مختلف، علاقمندان به فعاليت هاي مختلف و... نيز هر يك خرده فرهنگ خاص خود را دارند كه در مديريت فرهنگي شهر بايد به آنها توجه شود. اين ويژگي ها با گرد آمدن نمايندگان فرهنگ هاي مختلف در تهران، در تعامل با هم، بر يكديگر تأثير مي گذارند و برآيند آنها جامعه اي چندفرهنگي است كه حاصل آن فرهنگ خاص تهران است و همه آنهاست اما هيچ كدام نيست!
جايگاه خرده فرهنگ هاي محلي كجاست؟
شهرداري تهران در سياست گذاري هاي فرهنگي سال آينده زنده كردن خرده فرهنگ هاي محلي را در دستور كار قرار مي دهد.
مديرعامل موسسه آموزش شهر در گفت و گو با ميراث خبر با تاكيد بر اينكه يكي از دغدغه هاي كنوني شهر تهران و مديران فرهنگي پايتخت بي توجهي به دغدغه هاي فرهنگي پايتخت است، از برنامه هاي جديد در سياست گذاري هاي فرهنگي تهران خبر داد كه بر اساس آن خرده فرهنگ هاي تهران تا حدودي جايگاه گذشته خود را بازمي يابند.
محمدهادي طباطبايي در مورد دلايل اتخاذ اين تصميم هم مي گويد: در ابتداي كار لازم بود به مسايلي بپردازيم كه در ميان خرده فرهنگ هاي مختلف، دغدغه ها و در عين حال ويژگيهاي مشترك تمام شهروندان تهراني باشد. به عبارتي تاكنون آنچه به طور جدي به آن پرداخته شده دست يابي به زبان مشترك شهر است؛ زباني كه در عين سادگي به ترويج اهداف فرهنگي مديران فرهنگي شهر هم كمك كند. اما از اين پس نياز به توجه بيشتر به خرده فرهنگ ها را هم داريم.
به گفته او يكي از سخت ترين مراحل تدوين سياست هاي فرهنگي تهران يافتن نقاط مشترك و به تبع آن زبان مشترك ميان فرهنگ هاي مختلف شهري است.
طباطبايي از اين رويكرد به عنوان توجه به متن كلي جامعه ياد مي كند و در عين حال تاكيد دارد كه هم اكنون پس از گذر از اين دوره زمان آن فرا رسيده كه سراغ خرده فرهنگ هاي محلي برويم: در سال 86 به سراغ آموزش هاي فرهنگي اقشار مختلف متناسب با مقتضيات هر قشر مي رويم. علاوه بر خرده فرهنگ ها در نظر داريم در سال آينده برنامه هاي فرهنگي از كلاس هاي آموزشي گرفته تا كتابهاي فرهنگي را براي هر قشر و گروه سني به طور ويژه اختصاص دهيم.
نمونه هاي اين دسته بندي هم جالب هست. مثلا كتاب هاي ويژه تماشاگراني كه به تماشاي مسابقات ورزشي مي روند؛ اين جمع از ويژگي ها و به تبع آن فرهنگ ويژه اي برخوردار هستند و حال براي آموزش فرهنگ مطلوب در اين فضاها و حتي حق و حقوق مطرح در اين فضاها اين قابليت وجود دارد كه در قالب بحثي مجزا به آن پرداخته شود. بانوان و دانش آموزان دوره هاي مختلف، دختران و پسران و حتي اهالي مناطق مختلف از جنوب تا شمال هر كدام نيازها، تمايلات، ايده ها و تفكرات مجزايي دارند كه مديران شهري موظف هستند براي بالا بردن فرهنگ آن ها و رفع نقايص كنوني برنامه هاي جداگانه اي در قالب كتاب و آموزش حضوري برايشان لحاظ كنند.
حلقه هاي مكشوفه مديريت فرهنگي
امان الله قرايي مقدم، جامعه شناس هم معتقد است: جامعه كنوني از ژخرده ژفرهنگ هاي بسياري تشكيل يافته كه در عين} }تنوع، يك نوع هويت فرهنگي ژمنسجم را براي ژشهر به ارمغان دارند و در اين ميان بايد} }مديران شهر با استناد به ژهمين خرده فرهنگ ها و ژبررسي آن ها در كنار ترويج فرهنگژ} }شهرنشيني، اين گونه ژهويت هاي كوچك و خرد محله اي ژرا هم تقويت كنندژ}.}
به گفته قرايي مقدم در سالهاي گذشته درژ} }بسياري از كلان شهرها فرهنگهاي ژمختلف ژجايي براي خود باز كرده اند و با وجودژ} }برخوردهايي كه گاه بين اين نوع فرهنگ هاي ملي رخ ژداده، هيچ گاه از سوي مديران شهري} }تلاشي براي استفاده از اين ژسرمايه و فرصت نهفته و ژتبديل آن به يك موقعيت مطلوب نشدهژ} }است و به نظر مي ژرسد مديران كنوني شهرداري ژتهران پس از سالها اين طلسم را شكستهژ} }اند و به ژاين موضوع پي برده اند كه شهر  بي ژفرهنگ، در نهايت شهر  بي هويت مي شود وژ} پيش از هر چيز دود اين بي هويتي به چشم ژمسئولان شهر مي رودژ}.}
به اعتقاد قرايي مقدم قرنها پيش حاكمانژ} }شهرها به اين نتيجه رسيده بودند كه ژيكي از ژالزامات اوليه هر نوع محل سكونتي ترويجژ} }اخلاق در ميان ساكنانش است: ژدر دوره كنوني ژاحساس نياز به ترويج اخلاق شهروندي بيش} }از گذشته احساس مي ژشود و بايد ورود ژشهرداري تهران به اين مقوله را به فال نيك گرفتژ} تا شايد بتوان در ژسايه فعاليتهاي ژفرهنگي، اخلاق شهرنشيني را هم ارتقاژ} }داد}.
رييس مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نحوه ورودژ} }به اين مقوله ها را اين طور بيان مي ژكند: يكي از ژدغدغه هاي تهراني ها  ترافيك} }است. البته شايد بتوان گفت كه ترافيك ژبهانه اي شده براي ژناراحت بودن شهروندان. مردم} شاد نداريم، اين ناراحتي و نبود ژشادي هم ريشه در بسياري از ژفرهنگ ها و اخلاق هايي} }دارد كه سالهاست از ژجامعه رخت بربسته و به همين دليل هر روز ژشاهد رنگ باختن بيشتر} }شادي در پايتخت ژهستيم}.
چاره چيست؟
طباطبايي معتقد است كه بايد} }مشكلات را ريشه اي رفع كرد. به عنوان نمونه ژاگر در ژميان شهروندان بتوان ويژگيهاي} }مثبت اخلاقي مانند فروتني، تواضع، راست گويي و خوش ژخلقي را رواج داد، بتدريج ازژ} }ميزان عصبي بودن تهراني ها كاسته مي ژشود و در يك دوره ژطولاني مدت مي توان شادي راژ} }به زير پوست شهر تزريق كردژ}.}اينها جزو مباحث جدي بوده كه از سوي} }شهرداري تهران در اولويت موضوعات كتابژهاي ژفرهنگ شهروندي كه در شهر توزيع رايگان} }شده، قرار گرفته است.
چشم انداز
در سالهاي گذشته درژ} }بسياري از كلان شهرها فرهنگهاي ژمختلف ژجايي براي خود باز كرده اند و با وجودژ} }برخوردهايي كه گاه بين اين نوع فرهنگ هاي ملي رخ ژداده، هيچ گاه از سوي مديران شهري} }تلاشي براي استفاده از اين ژسرمايه و فرصت نهفته و ژتبديل آن به يك موقعيت مطلوب نشدهژ} }است و به نظر مي ژرسد مديران كنوني شهرداري ژتهران پس از سالها اين طلسم را شكستهژ} }اند و به ژاين موضوع پي برده اند كه شهر  بي ژفرهنگ، در نهايت شهر  بي هويت مي شود وژ} پيش از هر چيز دود اين بي هويتي به چشم ژمسئولان شهر مي رودژ}.}

آغاز سرشماري
پرندگان مهاجر در سيستان
012120.jpg
گروه شهري - سرشماري پرندگان مهاجر به سواحل جنوبي استان سيستان و بلوچستان آغاز شد.
پرويز آرامنش، مديركل اداره حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان، با بيان اين مطلب به ايرنا گفت: سرشماري پرندگان مهاجر با همكاري كارشناسان حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان و دو كارشناس از كشور هلند در حوزه استحفاظي چابهار انجام مي شود.
به گفته وي پليكان، فلامينگو، گيلانشاه حنايي، چاخ لق هندي و حواصيل از جمله پرندگان مهاجر به سواحل چابهار هستند.
آرامنش ادامه داد: پارسال ??هزار نوع پرنده از گونه هاي مختلف در چابهار سرشماري
شده بود.
تالاب بين المللي هامون در حوزه شهرستان زابل واقع در شمال سيستان و بلوچستان نيز قبل از بروز خشكسالي ? ساله مأمن و زيستگاه مناسبي براي پرندگان مهاجر از مناطق سيبري به شمار مي رفت.
پيش از خشكسالي بيش از ??? گونه پرنده به اين منبع آبي مهاجرت مي كردند.

آتش سوزي جنگلهاي تالش
012129.jpg
ايسنا: يكهزار مترمربع از جنگلهاي روستاي خرجگيل شهرستان تالش به دليلي نامعلوم طعمه حريق شد.
به گزارش ايسنا، با تلاش ماموران آتش نشاني و اهالي محلي، حريق بدون تلفات جاني مهار شد.
گفتني است ميزان خسارت وارده و علت آتش سوزي تحت بررسي است.

راه اندازي اسكله تفريحي كيش
012126.jpg
ايسنا: مدير عامل شركت خدمات گردشگري كيش گفت: فاز اول اسكله  تفريحي جزيره  كيش به صورت آزمايشي راه اندازي شد.
مصطفي ملك زاده با بيان اينكه اسكله  كيش با كاربري تفريحي بهره برداري شده است، اظهار كرد: اسكله  قديمي اين جزيره به دليل فرسودگي تعطيل شده است، همچنين اين اولين اسكله  كيش بود كه قايق ها در كنار آن پهلو مي گرفتند و سازه اي كوچك داشت كه از نظر هزينه، بازسازي اين اسكله قديمي  به صرفه نبود، بنابراين با فعاليت اسكله  تفريحي جديد، اسكله  قديم تعطيل شده است.
وي افزود:  در اطراف اسكله  تفريحي چهار اقمار وجود دارد كه جهت كاربري رستوران غذاهاي دريايي و فست فوت در صورت دريافت طرحي مناسب و تصويب در كميته  راهبردي تفريحات سالم و ورزش، واگذار مي شود.
مدير عامل شركت خدمات گردشگري كيش، افزود: اين اسكله به نوعي قطب تفريحي و قايق سواري جزيره مي شود كه در اين جهت امكاناتي فراهم خواهد شد تا كشتي هاي آكواريومي  از اين قسمت، مسافر سوار كنند.
وي اظهاركرد: مسئله  اعطاي وام به صاحبان كشتي هاي آكواريومي  جهت بازسازي پيگيري مي شود كه بايد منبعي براي دريافت اين وام ها باشد. ملك زاده افزود: هر كشتي آكواريومي  به دو تا سه ميليون تومان نياز دارد تا بازسازي شود، بنابراين معاونت گردشگري منطقه  آزاد كيش تلاش مي كند تا اين منبع اخذ وام را فراهم كند.
مدير عامل شركت خدمات گردشگري كيش ادامه داد: طرح اسكله سرپوشيده پس از تبديل اقمار ها به رستوران، اجرا مي شود كه به سرمايه گذار در اين بخش نياز است. وي خاطرنشان كرد: اسكله  تفريحي كيش 420 متر طول و 18 متر عرض دارد كه بايد طرح هاي توريستي مناسبي در آن اجرا شود كه طرح هاي خوبي ارائه شده و در كميته  راهبردي تفريحات سالم و ورزش اين منطقه در حال بررسي است. ملك زاده در پايان اظهار كرد:  رستوران هاي قديمي شيشه اي، درخت سبز و كلبه  هور از نمادهاي كيش محسوب مي شوند كه هر يك جذابيت هاي خاص خود را دارد بنابر اين بايد اين مكان هاي از كار افتاده دوباره فعال شود كه به دنبال جذب سرمايه گذار در اين بخش از طريق مزايده هستيم.

ميزان آلايندگي خودروهاي فرسوده
50 برابر خودروهاي استاندارد است
ايرنا: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا گفت: خودروهايي كه با استانداردهاي روز دنيا توليد مي شوند، دو تا 2/0گرم به ازاي هر كيلومتر پيمايش آلايندگي منتشر مي كنند.
دكتر يوسف رشيدي ، افزود: اين درحالي است كه حداقل آلودگي خودروهاي در حال تردد توليد ماقبل سال۱۳۷۹.30 گرم به ازاي هر كيلومتر پيمايش است.
وي ادامه داد: اگر چه برخي خودروها در تعريف خودروهاي فرسوده جاي نمي گيرند، اما ميزان آلودگي آنها 100 گرم در هر كيلومتر پيمايش است.
رشيدي سپس با اشاره به طرح تردد زوج وفرد خودروها، گفت: اگر چه اين طرح مقطعي ترافيك را كم مي كند، اما اين نحوه غربالگري براي خودروها درست نيست، چرا كه در نقاط مركزي شهرآلودگي هوا كم شده،اما اين آلودگي در مناطق حاشيه اي افزايش پيداكرده است.
وي تاكيد كرد: بايد محدوديت ها را نه براساس پلاك، بلكه بر اساس ميزان آلودگي خودروها ايجاد كرد و جلوي تردد خودروهاي آلاينده را گرفت.
اين كارشناس افزود: مقبوليت سفر با خودروهاي شخصي بايد بوسيله عوارض سوخت، ماليات و توليد خودروهاي عمومي پاك كم شود و مردم خود بين استفاده از خودروهاي شخصي و عمومي انتخاب كنند.
وي ادامه داد: هم اكنون ميزان آلودگي هواي تهران به وضعيت اشباع رسيده و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بعنوان يكي از راههاي مناسب براي كاهش آلودگي هواي تهران، اجتناب ناپذير است.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا، گفت: آلاينده منوكسيدكربن و ذرات معلق مهمترين آلاينده هاي هوا هستند كه منجر به حملات قلبي و ايجاد خطر براي گروههاي آسيب پذير مانند كودكان و سالمندان مي شود.
وي تاكيدكرد: براي حل بحران آلودگي هوا بايد با اقدام منسجم، خودروها را براساس سطح آلودگي اجازه تردد داد و دولت و مجلس اين موضوع را كه با سلامت و سرمايه هاي جامعه سر وكار دارد، جدي تر پي گيري كنند.

منطقه حفاظت شده مراكان
بزرگترين ذخيره گاه قوچ و ميش ارمني
ايسنا: رئيس اداره محيط زيست شهرستان خوي گفت: منطقه حفاظت شده مراكان با يكهزار و 800 راس قوچ و ميش ارمني از بزرگترين ذخيره گاههاي اين قوچ در كشور محسوب مي شود.
مهندس عليرضا لطفي افزود: بر اساس سرشماري سال 84 حدود 2 هزار و 800 راس كل و بز در اين زيستگاه زندگي مي كنند و حفاظت مي شوند.
وي با بيان اين كه 5 هزار از گونه هاي مختلف پستانداران در زيستگاه حفاظت شده مراكان زندگي مي كنند، گفت: پلنگ، گربه وحشي، سياه گوش، كبك دري، گرگ، شغال و روباه و گونه هاي ديگر حيات وحش در اين منطقه وجود دارند.
لطفي تصريح كرد: اين منطقه داراي 6 پاسگاه سرمحيط باني است و به صورت شبانه روزي توسط كادر اجرايي اداره محيط زيست حفاظت مي شوند.
وي ادامه داد: امسال با توجه به بارندگي هاي برف نسبت به خريد علوفه اقدام و در مناطق امن جهت استفاده حيوانات وحشي گياهخوار پخش شد.
رئيس اداره محيط زيست خوي با بيان اين كه منطقه شكار ممنوع زرآباد اين شهرستان منطقه ميان بر جهت گدار قوچ و ميش وحشي ارمني منطقه مراكان به منطقه الند محسوب مي شود، تصريح كرد: براي حفاظت از اين گونه اين منطقه، منطقه شكار ممنوع اعلام شده است و تعدادي قوچ و ميش ارمني از جزيره كبودان به لحاظ احياي اين منطقه در آنجا رهاسازي شده است.
وي افزود: منطقه زرآباد قبلا زيستگاه قوچ و ميش ارمني بوده است ولي به علت شكار بي رويه و تخريب محيط زيست از بين رفته اند. لطفي با بيان اين كه در 9 ماهه سال جاري 17 نفر شكارچي غيرمجاز دستگير شده اند، تصريح كرد: 6 قبضه اسلحه جنگي از دستگير شدگان كشف و ضبط شده و 10 فقره پرونده قضايي در اين راستا تشكيل شده است. هم چنين 3 لاشه كل و بز وحشي 3 قطعه كبك و يكهزار و 656 قطعه ماهي در 9 ماهه سال جاري از شكارچيان غيرمجاز كشف و ضبط شده است.
لطفي عملكرد گشت و كنترل نيروهاي حفاظت محيط زيست را بيش از 15 هزار نفر در ساعت اعلام كرد و گفت: در 6 ماهه سال جاري 51 پروانه صيد ماهي، 5 پروانه ساچمه زني و دو پروانه گلوله زني براي جلوگيري از شكار غيرمجاز و تخريب مراتع صادر شده است.

اثر نامطلوب شيرابه زباله ها بر تنفس آبزيان تالاب انزلي
012123.jpg
ايلنا: شيرابه حاصل از دفن زباله اثر نامطلوبي را بر تنفس آبزيان تالاب انزلي داشته است.
براساس اين گزارش، شعله رزمجو، كارشناس محيط زيست، در خصوص اثرات كمي و كيفي دفن زباله رشت، بر كيفيت رسوب حوزه آبخيز تالاب انزلي گفت: نگراني مهم در محيط زيست شمال، دفع انواع پسماندهاي شهري و بيمارستاني در حوزه ژهاي ساحلي درياي خزر است، اين در حالي است كه روند رو به گسترش توليد زباله و دفن آن در شمال مشكلي خطرناك است كه اگر به درستي به آن پرداخته نشود، آلودگي ژهاي برگشت ناپذيري را موجب خواهد شد.
وي افزود: مطالعه اثرات كمي و كيفي دفن زباله ژهاي رشت مورد توجه قرار گرفته، اين در حالي است كه محل دفن زباله در ارتفاع 300 متري حوزه سياه ژرود در انزلي قرار گرفته و بارش سالانه حدود يك هزار و 400 ميلي ژمتر در ارتفاعات اين حوزه شيرابه حاصله از تجزيه زباله را به راحتي وارد شبكه ژهاي زهكشي مي ژكند و از اين طريق به ساير محيط ژهاي آبي و خاكي انتقال داده كه اين امر علاوه بر آلودگي اين محيط ژها سبب آلودگي زيرزميني مي ژشود.
وي تصريح كرد: به منظور مطالعه اثرات اين آلودگي ژها بر آب و رسوب در بالادست و پايين ژدست محل دفن زباله چهارايستگاه انتخاب و با روش ژهاي استاندارد نمونه ژبرداري در چهار فصل شده است كه به اين ترتيب ميانگين غلظت اكسيژن محلول 8 ميلي ژگرم در ليتر، كربن آلي۱۵ ميلي ژگرم در ليتر، نيترات 5/2 ميلي ژگرم در ليتر، آمونياك 3/4 ميلي ژگرم در ليتر و فسفر 6/2 ميلي ژگرم در ليتر تعيين شده است.
وي اظهار داشت: شيرابه حاصل از محل دفن زباله عامل اصلي كاهش اكسيژن و بالا بودن آمونيوم و فسفر در آب اين بخش از رودخانه كه مورد مطالعه قرارگرفته، عوارض بسيار نامطلوبي را بر تنفس آبزيان غيرهوازي محيط آبي در رودخانه دارد.
اين كارشناس محيط زيست گفت: بررسي منابعي كه باعث كاهش كيفيت آب و رسوبات مي ژشود، اهميت زيادي در مديريت دقيق منابع آب و خاك داشته و علل نابود شدن تالاب انزلي را روشن مي ژكند.
آلودگي نفت و ساخت و ساز ساحلي، عامل نابودي آبسنگ هاي مرجاني است
آلودگي نفت و ساخت و ساز ساحلي عاملان اصلي نابودي آبسنگ ژهاي مرجاني هستند.
دكتر محمدباقر نبوي، مديركل محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست، به ايلنا گفت: ميزان توليدات دريايي، ناشي از فتوسنتز فيتوپلانگتون ژها و جلبك ژها بوده كه اولين توليدات دريا را تشكيل مي ژدهند، اين در حالي است كه برخي گروه ژهاي جانوري به ترتيب از اين توليدات اوليه استفاده مي ژكنند.
وي با اشاره به اهميت آبسنگ ژهاي مرجاني گفت: آب ژهاي اقيانوسي علي ژرغم شفافيت و آلودگي كم،به عنوان كم توليدترين بخش دريا محسوب شده و  ۹۰درصد آب ژهاي جهاني را تشكيل مي ژدهند، ضمن اينكه سالانه 18 تا 50 گرم در متر مربع مواد كربني توليد مي ژكنند.
نبوي گفت: آبسنگ ژهاي مرجاني اكوسيستم ژهاي غني بوده و يك هزار و 500 تا 3 هزار گرم در سال مواد اوليه توليد مي ژكنند و علي ژرغم تنوع زيستي فراواني شاخص پاك بودن آب نيز محسوب مي ژشوند.
وي افزود: اكوسيستم مرجاني طي 2 دهه اخير در خليج فارس از بين رفته و صدمات وارده به آن نيز روبه افزايش است.
وي تصريح كرد: فعاليت ژهاي انساني در طول سواحل، در كنار آلودگي ژهاي نفت در حاشيه خليج فارس مهم ژترين عامل نابودي آبسنگ ژهاي مرجاني هستند.

نگاه دوم
توريسم درماني ؛
قابليت هاي بي نظير ايران
گروه شهري- ايران در برخي علوم نظير سلولهاي بنيادي و ترميم ضايعات نخاعي جزو برترين هاي دنيا است و همچنين در مباحثي نظير ناباروري، پيوند كليه و...، قادر به رقابت با كشورهاي پيشرفته جهان است كه همين امر مي تواند زمينه هاي توسعه "توريسم درماني" در كشورمان را فراهم سازد كه علاوه بر جذب گردشگر و درآمدزايي، امكان شناخت قابليت هاي بي نظير ايران براي جهانيان نيز ترسيم خواهد شد.
در حالي كه عنوان مي شود ظرفيت پذيرش سالانه 50 هزار خارجي براي توريسم درماني در كشور وجود دارد، نماينده تام  الاختيار وزير بهداشت در گردشگري سلامت، از برنامه  ريزي هاي صورت گرفته جهت صدور كالا، دارو و تجهيزات به ساير كشورها خبر مي دهد.
محمد جهانگيري در گفت و گو با مهر، با بيان اينكه بخش گردشگري سلامت از سال 1990 به فراخور نياز دنيا رونق بيشتري يافته است، مي افزايد: سهل  الوصول شدن مسافرت ها و هزينه بالاي درماني در كشور هاي غربي باعث شده تا بيماران براي گرفتن خدمت با هزينه كمتر به ساير كشورها عزيمت كنند.
جهاني شدن آزاد سازي تجارت از سويي و بحران هاي مالي از سوي ديگر، عاملي است كه دولت ها به فكر كسب منابع جديد باشند و گردشگري و توريسم از جمله اين منابع به شمار مي رود و پايين بودن هزينه  هاي درماني تمام شده و بهبود تجهيزات پزشكي، به صنعت توريسم رونق بيشتري داده است. در گذشته به علت عدم وجود تخصص هاي لازم غالب مسافرت ها از كشورهاي آسيايي به غربي بوده است، حال آن كه هم اكنون يك ميليون توريسم براي دريافت خدمات پزشكي به آسيا سفر مي كنند.
نماينده تام  الاختيار وزير بهداشت در توريسم درماني، با اشاره به اينكه برنامه چهارم توسعه به مقوله توريسم درماني اذعان دارد، مي گويد: با هدف بهينه  سازي و با توجه به مذاكرات صورت گرفته، تدابيري اتخاذ شده تا ضمن سرآمدي علمي و حفظ عزت و اقتدار ملي به مقوله توريسم درماني نيز پرداخته شود.
ايران هم اكنون در برخي علوم نظير سلولهاي بنيادي و ترميم ضايعات نخاعي جزو برترين هاي دنياست. اين در حالي است كه در مباحثي نظير ناباروري و مباحث تهاجمي راديولوژي، پيوند كليه و كبد، قادر به رقابت با كشورهاي پيشرفته جهان است. البته؛ با توجه به رقابت هاي تجاري موجود در دنيا، بحث درآمدزايي بايد به همراه اتخاذ تدابير مناسب صورت گيرد.
دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت در مورد توريسم درماني چنين اظهار نظر مي كند: نبايد انتظار داشت كه توريسم درماني را بخش دولتي انجام دهد اما در بخش غير دولتي نيز فقط موسساتي اجازه كار دارند كه از كيفيت مناسبي برخوردار باشند چون در غير اين صورت انعكاس نامناسبي در ساير كشورها خواهد داشت بنابراين هيچ كس حق ندارد به خاطر مقدار كمي دلار، شهرت كشور را دچار خدشه كند.
نماينده تام  الاختيار وزير بهداشت در توريسم درماني با بيان اينكه مراكز درماني كه از وزارت بهداشت پروانه و مجوز لازم را اخذ كرده باشد و با تعرفه  هاي اعلام شده از قبل مجاز به درمان بيماري خارجي خواهد بود، مي گويد: اين مراكز از طريق سايت معرفي مي شوند.
محمد شريف ملك زاده، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با انتقاد به اين موضوع كه بهترين آبهاي معدني كشور با موثرترين آثار درماني به حال خود رها شده اند و كوچك ترين اطلاعي از تركيبات و خواص درماني آبهاي معدني در دست نيست، مي گويد: در زمينه استفاده و ساماندهي آبهاي معدني كشور، شركت توسعه گردشگري با اساتيد وزارت بهداشت همكاري گسترده اي را آغاز كرده است.
ملك زاده به خواص رواني، جسمي، روحي، اجتماعي و معنوي استفاده از آبهاي گرم براي استفاده گردشگران اشاره و خاطر نشان كرد: تاكنون آمار دقيقي از ورود توريسم به داخل كشور جهت دريافت مداوا وجود ندارد و همچنين درمان ناقص و بدون اعمال هر كنترلي بر روي بيماران خارجي نوعي ضد تبليغ براي ايران محسوب مي شود واين درحاليست كه ما مي توانيم با استفاده از پتانسيل هاي موجود در حوزه درماني توان ناشناخته را شناسايي و در جهت ارتقاي سلامت استفاده كنيم.
نماينده تام  الاختيار وزير بهداشت در توريسم درماني با تاكيد بر اينكه صرفا مراكزي معرفي مي  شوند كه صلاحيت علمي آنان براي ما احراز شده باشد، مي افزايد: ما ايران را يك شهر فرضي سلامت مي  پنداريم كه بيماران خارجي مي توانند از خدمات درماني آن بهره  مند شوند.
جهانگيري با اشاره به اين كه تعرفه توريسم درماني تعرفه اي آزاد است، مي گويد: تعرفه واقعي همان ارزش خدمات تمام شده است كه مي  تواند براي مراكز مختلف متفاوت باشد لذا هر مركزي بايد تعرفه خود را اعلام تا جهت معرفي و اطلاع  رساني بر روي سايت قرار گيرد و بيمار خارجي به فراخور نياز مركزي را براي مراجعه انتخاب كند.
بيمار براي دريافت خدمات درماني نظير اعمال جراحي با هزينه كمتر به كشوري مسافرت مي كند در بسياري از مواقع فرد با هدف گردشگري به كشوري ديگر عزيمت مي  كند و با پتانسيل  هاي درماني آن آشنا مي  شود و جهت درمان مراجعه مي  كنند. با توجه به پتانسيل منابع طبيعي نظير آبهاي معدني با آثار درماني، تاكنون از اين منابع استفاده علمي نشده است اين در حالي است كه ايران با ويژگي آب و هوايي از پتانسيل بالايي برخوردار است و حتي مي  توان از اثرات درماني نور آفتاب نيز استفاده كرد.
جهانگيري همچنين با تاكيد بر اينكه پرداختن به بحث توريسم درماني بهانه  اي براي ارتقاي سطح خدمات خواهد شد، مي گويد: قرار نيست با پرداختن به مقوله توريسم درماني از توجه به بيماران خود باز بمانيم.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |