يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۴ - Jan 28, 2007
۸۹ كشته و زخمي در درگيري هاي داخلي فلسطين
012207.jpg
گروه بين  الملل - با وجود تلاش مقامات ارشد فلسطين جهت ايجاد تفاهم ميان گروه هاي سياسي و نظامي  در اين سرزمين و محكوم كردن هر نوع خشونت داخلي، بارديگر درگيري ميان هواداران فتح و حماس منجر به بحراني شدن فضاي سياسي فلسطين شد.
در درگيري هاي دو روز گذشته در فلسطين كه از آن به عنوان خونين ترين رخداد هاي اخير در اين سرزمين نام مي برند 89 تن كشته و مجروح شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر تا بعدازظهر ديروز درگيري ميان هواداران فتح و حماس منجر به قتل 19 نفر و جراحت 70 تن ديگر شده است.
اين درگيري ها كه با تيراندازي هاي دو طرف همراه بود، در نزديكي بيمارستان شفاء در غرب غزه روي داد و بر اثر آن يك غير نظامي فلسطيني مجروح شد كه حال وي نيز وخيم گزارش شده است.
شاهدان عيني همچنين از استقرار گسترده نيروهاي امنيتي و شبه نظاميان در خيابان هاي غزه خبر دادند.
ساكنان غزه نيز به شدت از ادامه  درگيري ها بين جنبش هاي فتح و حماس ابراز نگراني كردند.
براساس اين گزارش، بسياري از اماكن تجاري شهر غزه ديروز به دليل نگراني  از درگيري ها بسته بود.
آسوشيتدپرس نيز گزارش داد:  مردان مسلح از فتح و حماس با شليك گلوله هاي خمپاره و پرتاب نارنجك مقابل يك مجتمع امنيتي در غزه با يكديگر درگير شدند.
مقامات امنيتي اظهار داشتند، يكي از كانون هاي اصلي درگيري ها مجتمع سرويس هاي امنيت بازدارنده بود كه وابسته به محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان بود.
اين درگيري ها در حالي به وقوع پيوست كه جنبش جهاد اسلامي  فلسطين به عنوان ميانجي وارد مذاكره با دو طرف شده بود.
به موازات اين حوادث جنبش فتح با انتشار بيانيه اي از تعليق مشاركت در گفت و گوهاي ملي فلسطين خبر داد و از محمود عباس خواست تا هرچه سريعتر براي بررسي اوضاع بحراني به فلسطين بازگردد. عباس در حال حاضر جهت شركت در كنفرانس داووس در سوئيس به سر مي برد.حماس همچنين از تمامي شخصيت هاي فلسطيني خواست تا در جهت جلوگيري از تشديد در گيري ها تلاش كنند.
از سوي ديگر به رغم اينكه حماس اعلام داشت كه در شرايط فعلي شركت خود در گفت و گو هاي ملي فلسطين را به حالت تعليق در مي آورد اما اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين ديروز گفت كه تصميم راسخ دارد كه به گفت و گوهاي ملي ادامه دهد. وي در عين حال گفت كه حتماً سرنخ هاي اين درگيري ها و كساني كه پشت سر آن قرار دارند را شناسايي و معرفي خواهد كرد.
اسماعيل هنيه همچنين در گفت وگو با روزنامه الحيات- چاپ لندن- تاكيد كرد:  دولت آمريكا به نتايج انتخابات دموكراتيك در فلسطين احترام نمي گذارد و با اعمال تحريم عليه دولت فلسطين اين موضوع را اثبات كرده است. وي بار ديگر از دولت جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا خواست تا در برخورد خود با دولت حماس تجديدنظر كند.
وي راهكار مناسب جهت خروج از بحران كنوني در فلسطين و تشكيل دولت متحد ملي را احترام به اجماع ملي فلسطينيان با استناد به سند ملي فلسطين و پايبندي به منافع عالي مردم فلسطين و عدم چشم پوشي از آنها به دليل اعمال فشارهاي خارجي دانست.
وي در اين مصاحبه بار ديگر مخالفت خود را با انجام انتخابات زودهنگام پارلماني و رياست تشكيلات خودگردان در فلسطين اعلام كرد.
هنيه در پاسخ به اين سؤال الحيات كه آيا جانبداري محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان از دولت حماس از ابتداي امر مي توانست مانع تحريم جامعه بين المللي عليه فلسطينيان شود، بيان داشت: اگر اين جانبداري از دولت حماس صورت مي گرفت حداقل امر اين بود كه مردم فلسطين گرفتار اين تحريم ظالمانه نمي شدند. من بارها به ابومازن گفته ام اگر شما دست در دست ما مي گذاشتيد چنين تحريمي  اعمال نمي شد.

كوتاه از جهان سياست
يديعوت آحارونوت:بوش دستور پيگرد
فعالان حزب الله لبنان را صادر كرد
ايسنا: روزنامه  يديعوت آحارونوت نوشت: بوش به عناصر اطلاعاتي آمريكا دستور داده تا فعالان حزب الله لبنان را به طور محرمانه تحت پيگرد قرار دهند.
اين روزنامه  عبري نوشته است كه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا از عناصر وزارت اطلاعات اين كشور خواسته است تا فعالان حزب الله لبنان را به طور محرمانه تحت پيگرد قرار دهند. آحارونوت با متهم كردن ايران به حمايت مالي از حزب الله لبنان و گروه هاي فلسطيني در گزارش خود آورده است: تصميم گيري جديد بوش در راستاي سياست هاي جديدش مبني بر جلوگيري از حمايت هاي مالي ايران از حزب الله لبنان و گروه هاي فلسطيني به ويژه جنبش حماس صورت مي گيرد.
يديعوت آحارونوت هم چنين اعلام كرد: بوش تصميم گرفته همزمان با افزايش نفوذ ايران در خاورميانه به سياست هاي خود شدت ببخشد و در همين راستا از وزارت اطلاعات آمريكا خواسته تا به طور محرمانه فعاليت فعالان حزب الله لبنان را تحت نظر قرار دهند.

دبيركل جديد سازمان ملل فهرست دارايي هايش را منتشر كرد
گروه بين الملل - بان كي مون دبيركل جديد سازمان ملل براي اولين بار در تاريخ اين سازمان دارايي هاي خود و همسرش را در آغاز دوره مسئوليت اعلام كرد. بر اساس گزارش مالي كه دبيركل جديد جمعه شب منتشر كرد، دارايي او و همسرش بين 2/1 تا 5/2 ميليون دلار است. او همچنين اعلام كرد كه حقوقش به عنوان وزير خارجه كره جنوبي سال گذشته 100 هزار دلار بوده است. بان در ژانويه سال 2004 وزير خارجه كره جنوبي شد اما در نوامبر سال 2006 از اين سمت كنار رفت تا جانشين كوفي عنان به عنوان دبيركل سازمان ملل شود.
در سازمان ملل او در سال 403958 دلار حقوق دريافت خواهد كرد. بان كي مون به صورت رايگان و بدون پرداخت هزينه در خانه مخصوص دبيركل اقامت خواهد داشت. بعد از آنكه تحقيقات درباره برنامه نفت دربرابر غذاي سازمان ملل در عراق نشان داد كه تخلفات گسترده اي در اين برنامه صورت گرفته و فساد بعضي مقامات سازمان ملل در آن ديده شده است، بحث درباره شفافيت فعاليت مالي سازمان ملل بالا گرفت. البته اين تحقيقات و شفاف سازي شامل دبيركل نمي شود. سال گذشته از كوفي عنان خواسته شد به صورت داوطلبانه گزارش مالي از خود ارائه كند. او ابتدا از اين كار سرباز زد اما بعد از مدتي قبول كرد و اين گزارش را ارائه نمود.

طالبان، مظنون انفجار اخير اسلام آباد
گروه بين الملل- بازرسان مسئول رسيدگي به پرونده  بمب گذاري انتحاري در هتلي در پايتخت پاكستان اعلام كردند كه مشغول انجام تحقيقات در خصوص احتمال دست داشتن افراط گرايان حامي  طالبان در اين حمله هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پليس پاكستان نيز اعلام كرد كه در حال بررسي باقي مانده جسد به جاي مانده از بمب گذار انتحاري است كه پس از مشاهده  مخالفت ماموران هتل ماريوت پاكستان در اسلام آباد از ورود وي به ساختمان اقدام به منفجر كردن مواد منفجره اي كه به كمر خود بسته بود، كرد و بر اثر آن يك نگهبان كشته شد.
جاويد چيما، رئيس اداره مديريت بحران وزارت كشور پاكستان اظهار داشت: كارشناسان در حال بررسي اجزاي بدن بمب گذار انتحاري براي شناسايي وي هستند.
چيما هم چنين گفت كه تصوير كلي صورت فرد بمب گذار به كمك شاهدان ترسيم شده است.
يك مقام ارشد امنيتي پاكستان كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ما به شبه نظامياني كه مخالف اقدامات دولت عليه عناصر طالبان در منطقه هستند، مظنونيم.
وي افزود: به نظر مي رسد فرد بمب گذار به درستي آموزش نظامي  نديده و از اطلاعات دقيقي تغذيه نشده بود. همين مسئله بيانگر آن است كه وي احتمالاً از طرف گروه هاي قبيله اي در شمال غرب كشور ماموريت داشته تا يك گروه كاملاً مجهز و سازمان يافته.

گيتس از طرح بوش براي فرستادن نيروهاي بيشتر به عراق پشتيباني كرد
012204.jpg
گروه بين الملل- رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در نخستين نشست خبري خود گفت كه تصويب قطعنامه بر ضد طرح بوش براي فرستادن نيروي بيشتر به عراق به نفع دشمنان آمريكا است.
كميسيون امور خارجه سناي آمريكا هفته گذشته اين طرح را تصويب كرد ولي گيتس گفت كه مخالفان اين فرستادن نيرو به عراق بايد بدانند كه اين مخالفت در تضاد با منافع آمريكا است. به گزارش خبر گزاري فرانسه از واشنگتن،وي تأكيد كرد كه فرماندهان آمريكايي مستقر در عراق بايد تجهيزات و امكانهاي كافي در اختيار داشته باشند.
وي در ادامه افزود كه مخالفت با طرح رئيس جمهور آمريكا تنها موجب افزايش توان و تقويت مواضع دشمنان و رقيبان آمريكا خواهد شد.
فرمانده تازه نيروهاي آمريكايي در عراق داويد پيترايوس نيز در كميسيون نيروهاي مسلح سناي آمريكا اعتراف كرد كه اوضاع در عراق بسيار نگران كننده است.وي گفت كه بدون ترديد نيروهاي نظامي آمريكا در عراق روزهاي دشواري را در پيش دارند.
واكنش بوش به مصوبه سنا:
تصميم گيرنده من هستم
جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در واكنش به مصوبه سنا كه او را از اعزام سربازان بيشتر به عراق منع كرده بود، گفت كه تصميم گيرنده من هستم.
دريك نشست مطبوعاتي از بوش پرسيده شد، چرا فكر مي كنيد كه بدون حمايت كنگره مي توانيد به طرح خود ادامه دهيد؟
بوش جواب داد: يكي از مسائلي كه اكثراً در كنگره ابراز كردند فاجعه در صورت شكست آمريكا است، در اين زمينه من تصميم گيرنده هستم و بايد راهي براي جلوگيري از فاجعه پيدا مي كردم.خبرگزاري ايرنا از واشنگتن در خبري اضافه مي كند كه بوش گفته است: مجبور بودم كه راهي براي جلوگيري از اين فاجعه پيدا كنم و به عبارت ديگر بايد راهي را كه فكر مي كردم كارساز مي شود طراحي كنم، به همين دليل با ارتش و گيتس وزير دفاع همكاري كردم تا راهي كه به نظر موفق مي رسد، ارائه دهيم و مجري اين طرح ژنرال پترائوس است.
رئيس جمهوري آمريكا گفت: تقاضاي من از كنگره اين است كه مي دانم كه بدبيني و نگراني وجود دارد و عده اي حتي قبل از اين كه اجازه كار به اين طرح بدهند آن را محكوم مي كنند ولي آنها مسئوليت جدي و تعهد دارند كه طرحي را كه كارساز باشد، ارائه دهند.
بوش افزود: به صحبتهاي بسياري از اعضاي كنگره گوش داده ام، پيشنهادهاي آنها را شنيده ام و طرحي كه احتمال موفقيت آن بيشتر از ديگر طرحهاست، انتخاب كردم چرا كه من هم مانند بسياري در كنگره متوجه هستم موفقيت نقش خيلي مهمي در امنيت اين كشور دارد.
در اين نشست از بوش پرسيده شد: سياست مقابله با ايرانيان در عراق ممكن است به عنوان اقدام تحريك آميز در منطقه تلقي شود آيا اين موجب نگراني شما نمي شود؟
رئيس جمهوري آمريكا جواب داد: برخي سعي دارند بگويند حال كه ما قصد متوقف كردن نفوذ خارجي در عراق را داريم، پس اين به معني گسترش عمليات به ماوراي مرزهاي عراق است، اما اين فرض نادرست است.
بوش گفت: ما معتقديم كه مشكلات خود را با ايران مي توانيم از طريق ديپلماتيك حل كنيم و در اين زمينه مشغول كار هستيم و در واقع ما در اين جبهه پيشرفتهاي خوبي داشتيم.

رهبر اخوان المسلمين مصر : تكفير شيعيان را
محكوم  مي كنم  
مهر: رهبر اخوان المسلمين مصر با دعوت از همه مراجع شيعه و اهل تسنن به وحدت، به شدت تكفير شيعيان از سوي برخي شخصيت هاي متحجرو متعصب را محكوم كرد .
به گزارش روزنامه السفير، محمد مهدي عاكف با محكوم كردن تكفيرشيعيان، علماي شيعه و اهل تسنن را به تلاش براي توقف خشونت هاي طايفه اي درعراق دعوت كرد.
رهبر اخوان المسلمين مصر همچنين هشدار داد كه واشنگتن از اختلاف شيعه و سني به عنوان مقدمه اي براي تهاجم و دشمن ستيزي عليه تهران استفاده مي كند.
عاكف درپيام هفتگي اش با عنوان شيعه و سني ، برادران مسلمان و دسيسه هاي دشمنان تاكيد كرد: اسلام ديني است كه پيروان خود اعم از شيعه و سني را به ارتباط قوي و محكم فرا مي خواند.
مقام مذهبي اخوان المسلمين با اشاره به اين مسئله خاطرنشان كرد: دسيسه هاي اشغالگران مسئول همه تفرقه هايي است كه بين شيعيان و اهل تسنن دركشورهاي اسلامي به وجود مي آيد و همين اشغالگران به دنبال راه هاي ايجاد تفرقه و به دنبال پررنگ كردن نقاط اختلاف هستند و همچنين درصدد هستند احساس نفرت را بين برادران ديني وملي با شعار تفرقه بينداز و حكومت كن بر  انگيزند.
عاكف دراين پيام خود اظهارداشت : اي مسلمانان ، پيش از اين علما و مراجع اهل تسنن از جمله شيخ حارث الضاري و مراجع شيعيان از جمله آيت الله علي سيستاني را دعوت كردم و امروزهمه ائمه و مراجع از جمله درايران و عراق را به (وحدت)دعوت مي كنم.
وي درادامه گفت : اينها مي توانند احساس برادري را بين مسلمانان شيعه و سني احيا كنند وهمچنين براي نجات اسلام و مسلمين از كشتار وحشيانه ونجات عراق از تقسيم و اشغالگري و نجات ايران از دشمن ستيزي و نجات مسلمانان از سياست صهيونيست ها و آمريكايي ها و نجات فلسطينيان از فراموشي،از علماي اهل تسنن مي خواهم كه تكفير شيعيان را محكوم كنند و همه اهل تسنن را از ورود به اين مسئله هشدار مي دهم.

در گفت و گوي پلوسي با طالباني و مالكي عنوان شد
حمايت رئيس كنگره آمريكا
از انتقال امور امنيتي به عراقي ها
گروه بين الملل - نانسي پلوسي رهبر اكثريت دموكرات و رئيس كنگره آمريكا در سفر غير مترقبه خود به بغداد طي ديدار با نوري  مالكي، نخست وزير و جلال طالباني، رئيس جمهور عراق حمايت خود را از انتقال كامل امور امنيتي در اين كشور به مسئولان عراقي اعلام كرد. وي همچنين در ديدار با مالكي خواستار تداوم گفت و گو ميان گروه هاي عراقي و تحقق طرح آشتي ملي در اين كشور شد.
حمايت صدر
از طرح جديد امنيتي
يك منبع موثق در دفتر مقتدا صدر در گفت و گو با واحد مركزي خبر از حمايت مقتدا صدر از طرح امنيتي بغداد خبر داد. اين منبع كه نامي از وي برده نشده اظهار داشت كه نيروهاي صدر آماده همكاري در اين خصوص هستند. اين خبر در حالي منتشر مي شود كه هواداران صدر در شهرك صدر بغداد بار  ها با نيرو هاي آمريكايي درگير شده و هم اكنون افزون بر 600 عضو اين گروه به ويژه فرماندهان ارتش المهدي- بازوي نظامي گروه مقتدا صدر در زندان هاي آمريكايي ها به سر مي برند.
بر اساس طرح امنيتي جديد بغداد 85 هزار نيروي نظامي شامل 50 هزار نيروي پليس و سرباز عراقي و 35 هزار نيروي  آمريكايي در بغداد مستقر مي شوند. موافقت صدر با طرح جديد امنيتي در بغداد در شرايطي اعلام مي شود كه اهل تسنن عراق به شدت مخالف  آن هستند.
ديروز همچنين اعلام شد كه كميته مبارزه با فساد در عراق حكم جلب۱۱۰ تن از مسئولان عراقي را صادر كرده است. اين افراد شامل 20 وزير پيشين۲۰، معاون وزير و 70 مدير كل است.
ديروز همچنين در تداوم خشونت ها در عراق بر اثر انفجار بمب كارگذاشته شده در يك خودرو در شرق بغداد 13 نفر كشته و 40 تن ديگر زخمي شدند.

تأكيد قاهره بر توليد سوخت هسته اي در مصر
ايرنا: دانشمندان  علوم  هسته اي  مصر ضمن  تأكيد بر توليد سوخت  هسته اي  در داخل  اين  كشور اعلام  كردند كه  مصر در آينده  نزديك  با كمبود شديد انرژي  روبه رو خواهد شد.اين  دانشمندان  سياست هاي  وابستگي  انرژي  هسته اي  به  كشورهاي  بيگانه  را رد كرده  و خواستار اجراي  مراحل  توليد سوخت  هسته اي  در كشور خود شدند.
روزنامه هاي  مصري  به  نقل  از اين  دانشمندان  كه  در همايشي  درباره  انرژي  هسته اي  در قاهره  شركت  كرده  بودند نوشت  كه  آنان  خواستار تأمين  امنيت  جاني  خود شدند.به  گفته  آنان  بسياري  از دانشمندان  هسته اي  عراق  به  عناوين  مختلفي  كشته  و يا ناپديد شده اند.
طارق  محمد النمر استاد علوم  فيزيك  دانشگاه  طنطاي  مصر با تأكيد بر استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي  گفت ، وجه تمايز كشورها در قرن  بيست  و يكم  تنها ميزان  برخورداري  آنها از دانش  هسته اي  خواهد بود.
وي  افزود، برخورداري  از دانش  هسته اي  باعث  شكوفايي  اقتصادي  و سياسي  كشورها مي شود.

هانس بيليكس :
واشنگتن تلاش كرد از من به عنوان
ماشه جنگ عراق  استفاده كند
گروه بين الملل- هانس بيليكس رئيس پيشين بازرسان تسليحات هسته اي سازمان ملل متحد، بار ديگر از تهاجم نظامي آمريكا به عراق به بهانه كشف سلاح كشتار جمعي ابراز تاسف كرد و گفت: آمريكا تلاش هاي بسياري كرد تا از ما (بازرسان سازمان ملل) به عنوان ماشه جنگ عراق استفاده كند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از پكن، اين مقام سابق بازرسان سازمان ملل در مصاحبه اختصاصي با نشريه چيني زبان گلوبال تايمز چاپ چين، گفت: از زمان وقوع جنگ عراق حدود چهار سال مي گذرد اما من هنوز، شروع تهاجم نظامي به عراق را بزرگترين تأسف خود مي دانم.
وي افزود: در آن زمان (قبل از شروع جنگ آمريكا عليه عراق) من گفتم كه سلاحهاي كشتار جمعي در عراق كشف نشده است.
بيلكس ?? ساله كه در استكهلم پايتخت سوئد به پرسش خبرنگار گلوبال تايمز پاسخ مي داد، با اشاره به  فشارهاي جرج بوش به بازرسان تسليحاتي سازمان ملل، گفت: فشارهاي آمريكا به بازرسان سازمان ملل در آن زمان بسيار زياد بود.
وي با بيان اين مطلب كه آنها (دولت جرج بوش) مي خواستند من به صورت ماشه اسلحه جنگ عراق درآيم خاطرنشان كرد: دولت آمريكا از گزارش ارايه شده توسط بازرسان در فوريه سال ???? ميلادي، ناخرسند بود چرا كه ما در گزارش خود به صراحت اعلام كرده بوديم كه در عراق سلاح كشتار جمعي پيدا نشده است.
هانس بيليكس به فشارهاي آمريكا براي تجديد نظر در گزارش ياد شده اشاره كرد و گفت: به دنبال فشارهاي آمريكا براي تجديد نظر در اين گزارش به آنها گفتم كه گزارش ما همانند پيشگويي وضعيت هواست. همه قضاوت هاي ما مبتني بر حقايق است و نمي توانيم در صورتي كه ابرها را نمي بينيم پيش بيني كنيم كه باران خواهد آمد.
وي گفت: من به صراحت به آنها گفتم كه ما در خدمت سازمان ملل هستيم و كارمندان دولت آمريكا نيستيم بنابراين نبايد در انتظار باشيد كه من بر اساس خواست و مطالبات يك كشور (آمريكا)، حقايق را تحريف نمايم.
بيليكس كه پس از حدود سه ماه از آغاز تهاجم نظامي آمريكا به عراق از سمت خود استعفا داد، در پاسخ به پرسشي در ارتباط با بحث انرژي هسته اي اضافه كرد: من خواهان رشد و پيشرفت دانش هسته اي هستم و خواستار بحران هسته اي نيستم.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص گسترش برنامه هسته اي از سوي كشورهاي مختلف، گفت تا زماني كه كشورهاي مختلف داراي برنامه هسته اي هستند طبيعي است كه كشورهاي ديگري نيز به اين سمت گام برمي دارند. وي با بيان اين نكته كه برخي مي خواهند با سلاح هسته اي امنيت خود را تضمين كنند، به برنامه هاي هسته اي كره شمالي اشاره كرد و گفت: كره شمالي نمي خواهد به عراق دوم تبديل شود. وي همچنين به  همسويي رسانه هاي غربي با آمريكا براي تهاجم نظامي اين كشور به عراق اشاره كرد و گفت: در ابتدا شايد بسياري از افكار عمومي توسط رسانه هاي غربي براي تهاجم نظامي آمريكا به عراق، آماده شده بودند اما اكنون بسياري از مردم (آمريكا) پشيمان هستند.

توافق درباره افزايش نيروي ناتو در افغانستان به بعد موكول شد
خبرگزاري فرانسه: وزراي امور خارجه كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو در نشست خود در بلژيك با افزايش تلاش هاي اقتصادي و نظامي براي مقابله با شبه نظاميان در افغانستان موافقت كردند، اما هيچ توافق مشخصي درباره افزايش شمار نيروها در افغانستان و يا بيشتر شدن منابع مالي كمك  هاي خارجي در اين كشور صورت نگرفت. در اين نشست وزير امور خارجه آمريكا نيز خواستار حملات جديد عليه مهاجمان طالبان شد.
همزمان با نشست وزيران خارجه  ناتو در بروكسل آمريكا از آمادگي خود براي تخصيص مبلغ 6/ ۱۰ميليارد دلار بودجه در افغانستان و تمديد مهلت ماموريت بيش از 3 هزار سرباز آمريكايي براي چهار ماه ديگر در اين كشور خبر داد.
ياپ دي هوپ شفر، دبير كل ناتو در پايان مذاكرات وزيران خارجه اين سازمان گفت:  پيام صريح و روشني وجود دارد مبني بر اينكه جامعه  بين الملل درصدد پيشبرد برنامه هاي خود در افغانستان است. شفر افزود: اين پيام، يعني تلاش هاي مضاعف در زمينه  بازسازي و ما شاهد آنيم كه كشورهاي بيشتري در حوزه ي بازسازي و توسعه ي افغانستان مشاركت مي كنند.
وي در ادامه گفت كه بحث افزايش شمار سربازان ناتو در افغانستان احتمالا در نشست وزيران دفاع اين سازمان در تاريخ 8 تا 9 فوريه در سويل اسپانيا مورد بررسي قرار مي گيرد.
از سوي ديگر كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا در بحبوحه ي پيش بيني ها در خصوص احتمال افزايش حملات طالبان به موازات سپري شدن فصل سرما اظهار داشت كه هم پيمانان ناتو بايد مبارزات گسترده اي را در سراسر افغانستان آغاز كنند.
وي در حضور وزيران خارجه  ساير كشورهاي عضو ناتو تصريح كرد:  اگر قرار باشد در بهار حملاتي صورت پذيرد اين حملات بايد از جانب ما ( نيروهاي ناتو) باشد. اين مبارزه بايد سياسي، اقتصادي و ديپلماتيك باشد و بلكه بايد يك مبارزه ي نظامي باشد.
رايس هم چنين جزئيات برنامه  مالي آمريكا براي دو سال آينده در افغانستان - تخصيص 6/ ۱۰ ميليارد دلار بودجه -را ارايه كرد.
اين در حالي است كه عمليات ها و برنامه هاي آمريكا در افغانستان از سال 2001 تا كنون مجموعا 14/1 ميليارد دلار هزينه براي واشنگتن در برداشته است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |