يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۴ - Jan 28, 2007
سرنخ هاي تازه از ذخاير عظيم آب در مريخ
012102.jpg
ايسنا: بر اساس تحقيقات جديد، سياره مريخ مقدار بسيار كمي آب در فضا از دست داده و هم اكنون ذخاير فراوان قديمي آب هنوز در اعماق اين سياره پنهان هستند.
بستر رودخانه هاي خشك شده و ساير شواهد و مدارك نشان مي دهد كه مريخ روزي آب كافي براي پر كردن يك اقيانوس جهاني با بيش از 600 متر عمق و نيز اتمسفري ضخيم از دي اكسيد كربن براي گرم نگهداشتن اين سياره به اندازه كافي و در نتيجه نگهداشتن آب مايع در خود داشته است؛ اما اين سياره در حال حاضر بسيار خشك است و اتمسفر نازكي نيز دارد.
برخي دانشمندان مي گويند كه اين سياره سرخ، آب و دي اكسيد كربن خود را به تدريج در اثر جريان بادهاي خورشيدي كه مولكول ها را در بالاي جو اين سياره از بين برده اند، به فضا پراكنده و از دست داده است.

اسلحه جديد ضد شورش
012090.jpg
بي بي سي: ارتش آمريكا نمونه آزمايشي اسلحه جديدي را به نمايش گذاشته است كه در متفرق  كردن جمعيت بدون رساندن آسيب جسماني به آنان قابل استفاده خواهد بود.
به گفته منابع نظامي آمريكا، اين اسلحه كه از آن با نام تفنگ اشعه اي و محافظ خاموش نام برده شده است مي تواند با شليك اشعه به سوي جمعيت، آنان را وادار به فرار كند و مي توان آن را در كنترل جمعيت و مقابله با شورش به كار گرفت بي آنكه باعث تلفات جاني شود.
در نمايش نمونه آزمايشي اين اسلحه در پايگاه هوايي مودي در ايالت جورجيا، اين وسيله به شكل بشقابي بر بالاي يك خودرو سبك نظامي نصب شده بود و آزمايش با شركت تعدادي از نظاميان داوطلب صورت گرفت. گفته مي شود كه برد مؤثر اين اسلحه پانصد متر است اما تا فاصله يك كيلومتري نيز بر هدف هاي خود تأثير مي گذارد. كساني كه در معرض برخورد اشعه ساطع شده از اين اسلحه قرار گرفتند گفتند كه احساس مي كردند كه بدن آنان آتش مي گيرد. البته نوردهي براي مدت چهار دقيقه يا بيشتر موجب سوختن پوست مي شود.
اين اشعه حدود 55 درجه سانتيگراد حرارت دارد اما پس از برخود با بدن انسان، باعث احساس سوزش شديد در زير پوست مي شود. كارشناسان نظامي آمريكا اين وسيله جديد را به مراتب مؤثرتر از ساير اسلحه هاي غير كشنده مانند گلوله هاي لاستيكي توصيف كرده و گفته اند كه مي توان از آن براي مقابله با شورشيان احتمالي استفاده كرد بي آن  كه به غيرنظاميان آسيبي برسد. برد اين اسلحه هم هفده برابر برد مؤثر گلوله هاي لاستيكي است. اين اسلحه جديد تا سه سال ديگر تكميل مي شود و در اختيار نيروهاي آمريكايي قرار مي گيرد.
اين اسلحه براي كار كردن در فركانس  ۹۵ گيگاهرتزي تشعشع الكترومغناطيسي با طول موجي در حدود  ۲‎/۳ ميلي متر طراحي شده است كه در چنين طول موج ميلي متري، موج ها تنها در حدود  ۴‎/۰ ميلي متر در پوست انسان نفوذ مي كنند.

ساخت گوشي هايي
بر مبناي لينوكس
012087.jpg
ايسنا: 6 شركت از بزرگ ترين سازندگان تلفن همراه، اعلام كردند كه در نظر دارند با همكاري يكديگر بر روي لينوكس استاندارد شده براي به كارگيري در تلفن همراه فعاليت كنند و مؤسسه اي به اين منظور تأسيس شده است.
بر اساس اين گزارش همچنان كه اپراتورها و سازندگان تلفن همراه در جست وجوي كاهش هزينه هاي طراحي و گسترش سازگاري ميان مدل هاي مختلف و ايجاد قابليت كاركرد بيشتر در تلفن هاي همراه هستند، لينوكس جاي خود را در ميان تلفن هاي همراه مي يابد.

الگوريتم جديد گوگل براي كم كردن دستكاري نتايج جست وجو
012093.jpg
ايسنا: گوگل بومبينگ رسما توسط موتور جست وجوي گوگل مسدود شد. گوگل بومينگ براي سود بردن از فوايد عناصر الگوريتمي  گوگل طراحي شده بود كه بر مبناي آن سايت خاصي كه به دفعات زياد با استفاده از يك جمله لينك شود، در رتبه بندي جست وجو براي آن جمله، بالاتر قرار مي گيرد و بلاگر ها مي توانستند با پذيرفتن لينك كردن واژه ها و سايت هاي مخصوص و اغلب براي اثرات هجوآلود، از اين ويژگي استفاده كنند.
بر اساس اين گزارش گوگل با آگاهي از كاربرد اين ويژگي، الگوريتم خود را براي كوچك كردن اثرات اين كاربرد، به روزرساني كرده و به گفته يكي از مهندسان اين شركت، اين شركت با بهبود آناليز ساختار لينك وب، شروع به كاهش اثرات گوگل بومبينگ كرده است.

راه اندازي راديوي اينترنتي
آژانس فضايي اروپا
012099.jpg
گروه علمي فرهنگي- آژانس فضايي اروپا راديوي ماهواره اي جديدي راه اندازي مي كند كه براي دريافت آن به نصب زيرساخت هاي انتقالي در سطح زمين نيازي نيست. اين سيستم از ماهواره هاي موجود استفاده مي كند.
نصب راديوي ماهواره اي جديد اروپا ارزان تر از راديوهاي اينترنتي سيريوس و XM در آمريكا خواهد بود، زيرا اين سرويس ها به زيرساخت اضافي بر سطح زمين براي دريافت برنامه ها در بعضي مناطق نياز دارد كه به بالا رفتن هزينه ي اين سرويس ها منجر شده است. به گفته  آژانس فضايي اروپا، راديوهاي ماشين آينده، به شيوه مشابه ريسيورهاي ماهواره براي كانال هاي تلويزيون كار مي كند، هيچ آنتن ديش بزرگي در سقف خود نخواهد داشت و ديش ماهواره اي مسطحي به طور غير قابل رويت در ساختمان آن قرار خواهد گرفت و به ادعاي آژانس فضايي اروپا، حتي گذشتن از تونل ها موجب قطع دريافت برنامه نمي شود.

هك شدن DVDپليرهاي كيفيت بالا
012105.jpg
ايسنا: يك ماه پس از اين كه يك هكر اعلام كرد چگونه مي توان به سيستم رمزنگاري DVDهاي كيفيت بالا نفوذ كرد، هك شدن سيستم رمزنگاري اين DVDها تاييد شد.
كنسرسيومي  متشكل از استوديوهاي فيلمسازي و شركت هاي تكنولوژي كه از سيستم رمزنگاري براي DVDهاي كيفيت بالا پشتيباني مي كردند،  ديروز تاييد كردند كه هكرها با استفاده از نقص هاي موجود در نرم افزارهاي پخش DVD، كليد اصلي سيستم رمز نگاري را دزديده و از آن براي رمزگشايي DVDها ي با كيفيت استفاده كرده اند و كليد اصلي و هم تعدادي از فيلم هايي كه قفل آنها شكست شده،  از طريق سايت هايي كه برنامه ها در آنها به اشتراك گذاشته مي شود، براي دانلود و كپي فرستاده شده اند.
بر اساس اين گزارش قيمت گران ديسك هايي كه با كيفيت بالا رايت مي شوند موجب افزايش ميزان كپي غيرقانوني DVDهاي كيفيت بالا شده اما حمله به اين فرمت جديد انعكاس زيادي داشته است.
هكرها به سيستم AACS حمله نكرده اند بلكه كليدي را دزديده اند كه بين DVD و دستگاه پخش براي باز كردن رمزنگاري از فيلم مبادله مي شود.
اين نقص امنيتي هر دو فرمت كيفيت بالاي Blu-ray و HD DVD را تحت تأثير قرار مي دهد.

آموزش عالي
كاهش تعداد داوطلبان آزمون سراسري
مهر :رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به آخرين جزئيات كنكور 1386 گفت : حدود يك ميليون و 300 هزار داوطلب در كنكور 1386 به رقابت مي پردازند.
عبدالرسول پورعباس با بيان اين مطلب افزود كنكور 1386 از نظر محتوا تغييري نكرده ، اما وزارت علوم براي به كارگيري سيستم هاي مدرن در برگزاري آزمون برنامه ريزي كرده است. ضمن اين كه فرايند انتخاب رشته، اعلام نتايج و انتشار كارنامه كنكور 86 اينترنتي خواهد بود. وي اضافه كرد: ثبت نام كنكور 1386 به صورت كامپيوتري و اينترنتي صورت گرفت، ولي به دليل فشاري كه از طرف خانواده ها بر داوطلبان آمده اين ثبت نام بيشتر به صورت اپراتوري و كامپيوتري انجام شده و كمتر از طريق اينترنت اقدام شده است.وي اضافه كرد : دليل اصلي استقبال تنها 25 درصد داوطلبان از ثبت نام اينترنتي امكان ثبت نام از طريق كامپيوتر بوده است. با توجه به استقبال داوطلبان از ثبت نام اينترنتي در دوره پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي، سال آينده ثبت نام را تنها اينترنتي خواهيم كرد.وي افزود : تأثير قطعي ضرايب دروس اختصاصي سال سوم دبيرستان در قبولي كنكور حتمي است.
انحلال 2 مؤسسه
داراي فعاليت غير مجاز آموزش عالي
گروه علمي فرهنگي- دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: مؤسسه آموزشي مركز گسترش دانشپذير در تهران فاقد مجوز فعاليت آموزش عالي بوده و بايد اين فعاليت ها را بر اساس اخطار قانوني انحلال متوقف كند. به گزارش روابط عمومي وزارت  علوم، همچنين مؤسسه آموزشي مجتمع فرهنگي مشاوران آزمون در اهواز نيز فاقد مجوز فعاليت آموزش عالي بوده كه اخطار قانوني انحلال براي آن صادر شده است. 
۲۸ بهمن ،آغاز ثبت نام پذيرفته شدگان
مرحله تكميل ظرفيت آزمون دانشگاه آزاد
گروه علمي فرهنگي - ثبت نام پذيرفته شدگان مرحله تكميل ظرفيت آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي از 28 بهمن در واحدهاي دانشگاهي آغاز مي شود.
ثبت نام كليه قبول شدگان طي روزهاي 28 الي 30 بهمن در نوبت صبح و بعدازظهر در واحدهاي دانشگاهي مربوطه انجام مي شود. در مرحله تكميل ظرفيت اسامي 35هزار نفر پذيرفته شدند و زمان آغاز به تحصيل اين دسته از داوطلبان نيم سال دوم سال تحصيلي جاري و زمان تشكيل كلاس ها در صبح يا عصر يا هر دو زمان خواهد بود.
مدرسه  آموزش مجازي هتلداري
راه اندازي مي شود
ايسنا : راه اندازي اولين مدرسه  آموزش مجازي هتلداري در صورت تأمين اعتبارات از سوي دستگاه هاي مربوط در كشور راه اندازي مي شود.
مرتضي احمدي ، مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين مطلب گفت: بر اساس تاكيد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر فراگير و عمومي كردن آموزش هاي گردشگري، كميته  برنامه ريزي و توسعه  سازمان با آموزش و پرورش تشكيل شد كه راهكارهاي اجرايي و سياست هاي كلان در آن دائماً در حال پيگيري و تصويب است.
وي با اشاره به اهميت فراگير كردن آموزش هاي خدمات گردشگري و تعميم اين آموزش ها در سراسر كشور گفت: در خصوص فراگير كردن آموزش ها، استفاده از فناوري هاي جديد به ويژه ICT و همچنين آموزش هاي از راه دور مورد نظر است. مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تاكيد كرد: موضوع تعميم آموزش خدمات گردشگري نيز از طريق رسانه هاي جمعي، كتب درسي و وسايل ارتباط عمومي  در كشور پيگيري مي شود.
پذيرش دانشجوي دكتري
در دانشگاه شهيد بهشتي
گروه علمي فرهنگي - شرايط پذيرش دانشجوي دكتري در دانشگاه شهيد بهشتي در 29 رشته گرايش اين اعلام شد.
دانشگاه شهيد بهشتي براي سال تحصيلي 87- 86 در رشته هاي مهندسي هسته اي با گرايش هاي راكتور و پرتوپزشكي ، فوتونيك، مديريت دولتي گرايش سيستم ها، مديريت صنعتي گرايش مديريت توليد و عمليات، مديريت آموزشي، آموزش عالي و برنامه ريزي درسي در آموزش عالي و روانشناسي تربيتي دانشجوي دكتري مي پذيرد.
همچنين داوطلبان مي توانند براي شركت در آزمون دكتري رشته هاي حقوق خصوصي، حقوق عمومي، حقوق كيفري و جرم شناسي، حقوق بين الملل عمومي، معماري، زبان و ادبيات فارسي، زبان و ادبيات فرانسه، تاريخ با گرايش ايران اسلامي، فلسفه با گرايش هاي فلسفه اسلامي، فلسفه جديد و معاصر، زبان و ادبيات انگليسي، آمار قابليت اعتماد، كنترل، زمينه هاي پژوهشي: كيفيت، مدل هاي خطي و فرايند تصادفي نقطه اي، رياضي، شيمي زمينه پژوهش شيمي معدني، زمينه پژوهش شيمي آلي، شيمي فيزيك، شيمي تجزيه، فيزيك در زمينه هاي اتمي مولكولي، گرانش، ذرات بنيادي و ماده چگال، زيست شناسي گرايش سيستماتيك گياهي، اقتصاد، علوم سياسي، فتوشيمي و برق با گرايش الكترونيك اقدام كنند.
داوطلبان بايد مدارك خود را تا تاريخ 3 اسفند به مديريت تحصيلات تكميلي دانشگاه شهيد بهشتي ارسال كنند.
تمديد مهلت ثبت نام
در شعب بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران
گروه علمي فرهنگي - آخرين مهلت ثبت نام مرحله اول پذيرش دانشجو در شعب بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران در سه منطقه آزاد تجاري كشور تا 3 اسفند تمديد شد.
شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران در جزيره كيش در رشته هاي MPH (دوره گواهي عالي بهداشت) و مقطع كارشناسي ارشد رشته هاي آمار زيستي و اپيدميولوژي دانشجو مي پذيرد.شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران در جزيره قشم در رشته هاي آموزش بهداشت و تغذيه در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو تربيت مي كند. همچنين در رشته هاي بهداشت محيط و مديريت خدمات بهداشتي درماني در مقطع كارشناسي ارشد و دوره گواهي عالي بهداشت (MPH) در منطقه آزاد تجاري چابهار دانشجو پذيرش مي كند.
اجراي طرح ترجمان دانش
در دانشگاه علوم پزشكي تهران
مهر: دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان قطب اول توليد علم پزشكي وظيفه مهمي در خصوص توليد علم بر عهده دارد، اما متاسفانه در همه جاي دنيا يك فاصله ميان توليد علم و مصرف علم وجود دارد و صاحبنظران سعي دارند تا با كمك راهكارها و مكانيسم هايي اين فاصله را برطرف كنند. از دانش اين راهكارها به عنوان ترجمان دانش نام برده مي شود. اكبر فتوحي افزود: هم اكنون يك تيم كاري به نام ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشكي تهران مشغول به كار شده اند و كارگاه آموزشي و مشورتي نيز برگزار شده است. اين تيم پژوهشي وظيفه دارد براي پركردن فاصله ميان توليد و مصرف علم راهكار ارائه كند.
ميانگين معدل دانشجويان شاهد و ايثارگر بالاتر از ديگر دانشجويان است
گروه علمي فرهنگي- ميانگين معدل دانشجويان شاهد و ايثارگر، نيم نمره بالاتر از ديگر دانشجويان است.
حسين دهقان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، با اعلام اين خبر گفت: 50?درصد از فرزندان شاهد و ايثارگر كه با سهميه وارد دانشگاه مي شوند، مي توانند بدون اعمال سهميه نيز در همان رشته و دانشگاه و 50 درصد ديگر در رشته و دانشگاه پائين تر وارد دانشگاه شوند.به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، وي با اشاره به اشتغال و كارآفريني گفت: براي دستيابي به فرصت هاي شغلي بيشتر، بايد با افزايش روحيه كارآفريني در جامعه ايثارگري و تشويق آنها، قضاوت هاي نادرست را نسبت به ناتواني كارآفريني ايثارگران از ميان برد.

ژاپني ها واحد پرينتر آي بي ام را خريدند
012096.jpg
همشهري آنلاين- شركت آي بي ام معروف كه بزرگترين و قديمي ترين توليدكننده سخت افزار در جهان است، اعلام كرد كه واحد چاپ و پرينت خود را به شركت ژاپني Ricoh براي سه سال فروخته است.
طبق اعلام سايت اين شركت، واحد پرينت آي بي ام تحت عنوان IfoPrit Solutio را طي سه سال به اين شركت ژاپني واگذار كرده است و Ricoh  با پرداخت 725 ميليون دلار ، 51 درصد سهام را از آن خود كرده و مابقي را طي سه سال آينده پرداخت مي كند. مبلغ كل قرارداد فاش نشده است. طي اين قرارداد Ricoh مي بايست ماليات اين 3 سال را كه به ازاي هر سال مبلغي بين 100 تا 200 ميليون دلار است، نيز پيشتر پرداخت كند.
آي بي ام چند سالي است كه با فروش واحدهاي زير مجموعه خود كه سود كمتري دارند، مبلغ حاصل از فروش آنها را در بخش هاي ديگر سرمايه گذاري مي كند. مسئولان اين شركت اعتقاد دارند كه با كاهش تعداد زير مجموعه ها و تمركز و سرمايه گذاري بر روي واحدهاي سود آور، مي  توانند بازدهي بيشتري داشته باشند به همين دليل در چند ساله اخير اقدام به فروش واحدهاي كم سود و يا ساكن كرده اند. در يكي از بزرگترين فروش هاي خود، واحد توليد ديسك- درايو را به مبلغ 05 /2 ميليارد دلار به شركت هيتاچي فروخت و واحد توليد PC خود را به مبلغ 75/1 ميليارد دلار به شركت چيني Leovo فروخته است.
واحد پرينت آي بي ام داستاني طولاني دارد كه از سال 1991 آغاز شده است. در آن سال مسئولان آي بي ام قسمت توليد دستگاه تايپ و پرينترهاي ارزان قيمت خود را به شركت LEXMARK فروخت و اكنون نيز واحد توليد پرينترهاي كيفيت بالا نيز به Ricoh واگذار شده است. طبق بررسي هاي گذشته در آي بي ام، ارزش كل واحد پرينتر در سال 2003، 34/1 ميليارد دلار بوده كه با سير نزولي كه داشته در سال 2005 به 14/1 ميليارد دلار و در سال 2006 به 1 ميليارد دلار رسيده است. البته مسئولان آي بي ام اعلام كرده اند با وجود سير نزولي ارزش در اين واحد، سود سالانه آن مثبت بوده است. دليل فروش آن نيز ، سرمايه گذاري بر روي پروژه هاي ديگر اعلام شده است. IfoPrit Solutio در حال حاضر 1200 پرسنل در قسمت توليد و 1000 تكنيسين در بخش خدمات پس از فروش دارد.

كشفيات جديد درباره انرژي تاريك
012108.jpg
پارس اسكاي: محققان مركز كيهان تاريك از دانشگاه كپنهاگ ما را يك قدم به درك بهتر از كيهان نزديك مي كنند. آنها توانسته اند ابرنواخترهايي را رصد كنند كه نورشان براي رسيدن به ما تقريباً به اندازه نصف عمر كيهان در راه بوده است. به اين طريق آن ها تاريخ انبساط كيهان را با دقت بسيار بيشتري بررسي كردند و ديد ما را نسبت به علت شتاب دار بودن انبساط كيهان واضح تر كردند.
در انتهاي قرن بيستم، كيهان شناسان متوجه شدند كه برعكس پيش بيني هايي كه مي شد، سرعت انبساط جهان در حال افزايش است. هيچ فرضي در فيزيك نمي تواند علت اين اتفاق را توضيح دهد، بنابراين يا 70 درصد جهان بايد از انرژي با منشأ نامعلوم تشكيل شده باشد كه ماهيتي ضد گرانش دارد و يا آن كه در قانون جهاني گرانش بايد تجديد نظر كرد. به اين انرژي، انرژي تاريك مي گويند.
اكنون محققان مركز كيهان تاريك با انتشار دو مقاله در مورد گزارش رصدهايي كه از ابرنواخترها داشته اند قسمتي از اين پازل را حل كرده اند. به نظر مي رسد كه علي رغم مدل هاي زيادي كه از كيهان در قرن اخير ساخته  شده بهترين طرح همان مدلي است كه اينشتين در 1917 پيشنهاد كرده بود. البته اين مدل در آن زمان چون هنوز انبساط جهان اثبات نشده بود و استنباط او از كيهان يك جهان ايستا بود، مشكل داشت. اين تيم 60 ابرنواختر را به وسيله تلسكوپ 4متري رصدخانه Cerro-Tololo Iter America در مدت 4 سال رصد كردند.
هدف اصلي اين تحقيق، اندازه گيري مقدار انرژي تاريك در كيهان است. با نتايج به دست آمده اشكالي در قانون جهاني گرانش وجود ندارد و با اضافه كردن ثابت كيهاني به مدل كيهان اينشتين مي توان انبساط غيرطبيعي جهان را توجيه كرد.

علمي فرهنگي
حدود ??? هزار فرهنگي در بسيج فعاليت مي كنند
گروه علمي فرهنگي بسيج فرهنگيان از مولفان بسيجي حمايت مي كند و تاكنون نيز چند عنوان كتاب آنها را منتشر كرده است.
ابوالقاسم احمدي، فرمانده مركز مقاومت بسيج فرهنگيان صبح ديروز در جمع خبرنگاران گفت: حدود ??? هزار فرهنگي سراسر كشور در مركز مقاومت بسيج فرهنگيان فعاليت مي كنند.وي اضافه كرد: 6 هزار و ??? نفر از اين فرهنگيان در حوزه ستادي بسيج فعالند و بيش از 3 هزار و ??? نفر آنها را مديران، معاونان وزير و مديران و كارشناسان تشكيل مي دهند.
وي افزود: دو سوم از اعضاي بسيج فرهنگيان را برادران و يك سوم ديگر را خواهران تشكيل مي دهند. احمدي درباره بودجه مركز مقاومت بسيج فرهنگيان گفت: بسيج يك بودجه مستقل دارد و معمولا نيز بودجه خوبي براي آن در نظر گرفته مي شود. وي درباره برنامه هاي تكراري بسيج در ايام دهه فجر و ساير مناسبتها گفت: ما در اين باره فضا را بازكرديم و با اعلام فراخوان از كليه فرهنگيان خواستيم كه ايده هاي خود را به ما منعكس كنند تا اين طرحها در برنامه هاي آينده لحاظ شود. فرمانده مركز مقاومت بسيج فرهنگيان در عين حال گفت: برنامه هاي مركز مقاومت بسيج فرهنگيان در سال آينده با رويكرد جديد و متفاوت از امسال ارائه خواهد شد. وي اظهار داشت: در ايام دهه فجر ، جشنواره ورزشي در رشته هاي واليبال، تنيس روي ميز و فوتبال به طور جداگانه براي خواهران و برادران فرهنگي برگزار مي شود. وي اظهار داشت: در ايام دهه فجر، فرهنگيان بسيج در يك دوره آموزشي مديريت بحران و مقابله با بلاياي طبيعي در تربيت معلم شهيد شرافت شركت خواهند كرد كه ?? ساعت آموزش ضمن خدمت براي آنها محسوب خواهد شد.
آموزش مهارت زندگي بايد در مدارس گسترش يابد
ايرنا: عضو هيأت علمي دانشگاه تبريز گفت: آموزش مهارتهاي زندگي بايد در همه مقاطع تحصيلي در مدارس گسترش يابد.
غلامحسين عدالتي، در جمع مدرسان آموزش خانواده در همدان افزود: در حال حاضر علت بسياري از آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد و طلاق نداشتن مهارت زندگي و نحوه مقابله مناسب با مشكلات است. وي اضافه كرد: اجراي طرح مهارت زندگي، ايجاد اعتماد به نفس در جوانان و جلب مشاركت آنان در مسايل مختلف موجب مصونيت جوانان در برابر آسيب هاي اجتماعي مي شود. عدالتي بيان كرد: مدرسان آموزش خانواده با اعتبار و اعتمادي كه مردم به آنان دارند بهترين افراد براي اجراي طرحهاي مهارت زندگي به جوانان هستند.
برگزاري مسابقه توليد ساختارهاي سه بعدي دانشگاهي توسط گوگل
مهر: مسئولان سايت اينترنتي گوگل مسابقه اي را براي دانشجويان آمريكا و كانادا ترتيب داده اند كه طي آن شركت كنندگان نقشه اي سه بعدي از كمپ هاي دانشگاهي خود طراحي مي كنند.
در جريان اين مسابقه دانشجويان مي توانند از دو بخش Google Sketchup و Google Earth براي شركت در مسابقه استفاده كنند.
دانشجويان نخست يك مدل سه بعدي از كمپ دانشگاهي خود را با استفاده از Google Sketchup طراحي مي كنند و پس از آپلود مدل هاي خود به Google Earth، طرح ها را در تاريخ اول ژوئن سال جاري به وب سايت مورد نظر ارائه مي دهند. ارزيابي مدل هاي دانشجويي را هيأتي از كارشناسان صنعتي از جمله "بابي بروكز" رئيس نوآوري هاي والت ديسني و "كن هرشا" طراح هنرهاي الكترونيكي برعهده دارند. از برندگان اين مسابقه به صورت آنلاين تقدير مي شود و يك تور سه روزه نيز براي آنها به اداره مركزي گوگل در Moutai View در كاليفرنيا جهت شركت در كارگاه طراحان مدل هاي سه بعدي گوگل ترتيب داده شده است.
هزينه اين سفر هوايي، كرايه هتل و هزينه غذاي دانشجويان در مشهورترين رستوران هاي گوگل در دنيا رايگان است
توجه مدارس كاردانش به ايجاد رشته هاي ارزان
ايرنا : سرپرست دفتر آموزش و پرورش كاردانش وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: مدارس كاردانش و فني و حرفه اي بيشتر رشته هاي ارزان ايجاد مي كنند و اين مسئله بر روند آموزش هاي مهارتي كشور اثر سوء گذاشته است.
محمد جواد آيت اللهي گفت: تأسيس رشته هاي كشاورزي و صنعتي معمولاً با هزينه هاي سنگين همراه است و مدارس كاردانش به راه اندازي اين رشته ها از خود رغبتي نشان نمي دهند و بايد با اختصاص بودجه  مناسب، اين رشته ها را در مدارس احيا كرد. وي اظهار داشت: توجه نكردن به ايجاد رشته هاي كشاورزي و صنعتي و به تعبيري گران ، بي توجهي به اشتغال و حل مسئله بيكاري در جامعه است و بايد به اين بخش از آموزش كشور بيشتر توجه شود. آيت اللهي افزود: هم اكنون ?? درصد دانش آموزان دوره متوسطه را دانش آموزان مدارس كاردانش و هنرستان هاي فني و حرفه اي تشكيل مي دهند كه اين رقم در پايان برنامه چهارم توسعه بايد به ?? درصد برسد. به گفته وي هم اكنون بيش از ??? هزار دانش آموز مدارس كاردانش در بيش از ??? رشته به تحصيل اشتغال دارند.
تأسيس 120 مدرسه شبانه روزي ورزش
ايسنا: مديركل دفتر فعاليت هاي ورزشي آموزش  و پرورش از ارايه پيشنهادهايي براي ارتقاي ورزش مدارس شامل افزايش سرانه ورزش دانش آموزي از۵۰۰ به يك هزار تومان، تأسيس 120 مدرسه شبانه روزي ورزش و برگزاري المپيك دانش آموزي در اولين شوراي ورزش پرورشي خبر داد.
مجيد كاشف اظهار كرد: با توجه به دستورالعمل ساخت سالن هاي ورزشي در مدارس جديدالاحداث و ساخت سالن هاي مشاركتي، سرانه فضاهاي ورزشي در 2 سال گذشته با محوريت دختران 50 درصد افزايش داشته است.
وي با اعلام برگزاري اولين جشنواره ورزش همگاني و بازي هاي پرورشي در مدارس كل كشور افزود: اين جشنواره زمستان 85 و بهار 86 در سطح مدرسه، ارديبهشت 86 در سطح منطقه و تير 86 در سطح استان در دوره هاي تحصيلي ابتدايي و راهنمايي برگزار مي شود. وي با بيان اين كه اين جشنواره منجر به تقويت فرهنگ اصيل ايراني و ايجاد نشاط و شادابي در مدارس مي شود، تصريح كرد: جشنواره ورزشي همگاني و بازي هاي پرورشي در مدارس شامل بازي هاي بومي و محلي، طناب زني، هفت سنگ و داژبال براي دختران و علاوه بر اين كبدي براي پسران خواهد بود.
معرفي رئيس جديد ستاد حج عمره دانشجويي
ايسنا : مراسم توديع و معارفه رئيس حج عمره دانشجويي صبح ديروز با حضور رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و جمعي از معاونين و مسئولين نهاد برگزار شد. در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا فقيهي به عنوان رئيس جديد ستاد حج عمره دانشجويي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها منصوب شد. همچنين در اين مراسم از زحمات حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد حسن ابوترابي، رئيس سابق ستاد حج عمره دانشجويي نيز تقدير به عمل آمد .
متراكم ترين مدار حافظه جهان ساخته شد
ايرنا: متراكم ترين مدار حافظه كه قادر به ذخيره ? هزار كلمه در واحدي به ابعاد يك گلبول سفيد خون است ساخته شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لس آنجلس، كارشناسان موسسه فناوري كاليفرنيا و دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس كه سلول حافظه ??? كيلوبيتي را ساخته اند، تراكم حافظه آن را ??? گيگابايت در هر سانتي متر مربع اعلام كرده اند. جيمز هيث، استاد شيمي موسسه فناوري كاليفرنيا كه سرپرستي اين تحقيق را به عهده داشته است امكان استفاده از اين واحد در رايانه هاي لپ تاپ را به اين زودي عملي نمي داند. به گفته هيث هرچند اين ابزاري است كه شركت اينتل در سال ???? به فكر ساختن آن مي افتد، اما اكنون هدف دانشمندان را براي يادگيري نحوه ساخت مدارهاي الكترونيكي كاربردي در ابعاد مولكولي به جلو مي برد.
تاريخ ????بستگي به اعتبار قانون مور دارد كه مي گويد: پيچيدگي يك مدار يكپارچه هر سال دو برابر مي شود. محققان طي مقاله اي كه در شماره روز پنجشنبه مجله "نيچر" منتشر شده است نوشتند: توليدكنندگان درحال حاضر براي بعد از سال ???? راه روشني براي كوچك سازي پيش روي خود ندارند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |