يكشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۴ - Jan 28, 2007
دبير شوراي امنيت روسيه
در تهران
گروه سياسي - ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه روزگذشته به منظورمذاكره با مقامات كشورمان وارد تهران شد.
منوچهر متكي وزيرخارجه كشورمان دركنفرانس خبري مشترك با وزيرخارجه بلاروس اظهار داشت: اين رفت و آمدها براي ادامه گفتگوها و حل و فصل مسأله هسته اي از طريق مذاكره است. در عين حال ما معتقديم امكان نيل به يك فرمول جامع الاطراف وجود دارد و هر پيشنهادي را در اين زمينه مورد بررسي قرار مي دهيم. ايوانف پيش از اين درسفري يك روزه وبه منظور مذاكره با مقامات ايران درباره برنامه هسته اي كشورمان خردادماه سال جاري به تهران سفركرده بود.
دبيرشوراي امنيت ملي عربستان نيزكه پس از سفر علي لاريجاني به عربستان ،به كشورمان سفر كرده بود،پنجشنبه گذشته تهران راترك كرد.

هشدار دبير كل اتحاديه عرب به آمريكا:
حمله به ايران تمام خاورميانه را
به جهنم تبديل مي كند
گروه بين الملل - عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب كه براي شركت در كنفرانس داووس به سوئيس سفر كرده است به آمريكا در مورد هر نوع ماجراجويي در خصوص ايران هشدار داد و گفت كه حمله به ايران، خاورميانه را به جهنم تبديل خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، عمروموسي خاطرنشان كرد: گفته بودم كه جنگ عراق درها را به سوي جهنم باز مي كند و اين گونه نيز شد؛ دراين زمان،اين اقدام (حمله به ايران ) تمام خاورميانه را به داخل جهنم مي برد .
وي افزود: هر اقدام نظامي كه هم اكنون در هر جاي خاورميانه انجام شود؛ دلسرد كننده خواهد بود.
اين اظهارات، انعكاسي از اظهارات محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه جمعه گفت: اقدام نظامي عليه ايران سبك سرانه است.
دبير كل اتحاديه عرب همچنين خواستار اعمال ضرب الاجلي شش ماهه براي حل و فصل در گيري اسرائيل و فلسطيني ها شد و تأكيد كرد كه سال 2007 يك سال سرنوشت ساز براي مذاكرات صلح خاورميانه است.
وي در اين باره خاطرنشان كرد : بايد زمان محدود و پايان كاري وجود داشته باشد؛ همه بايد موافقت كنند كه به خودمان شش ماه فرصت دهيم و اين امر بايد در سال جاري باشد.
عمرو موسي گفت: سال 2007، سالي حياتي است و به خاطر اين كه انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال 2008 برگزارمي شود؛ دخالت آمريكا در اين درگيري تضعيف خواهد شد.
دبير كل اتحاديه عرب كه براي شركت در مجمع جهاني اقتصاد به داووس سوئيس سفر كرده است، روز گذشته اعلام كرد: تهديد آمريكا براي اقدام عليه ايران بسيار جدي است و اين مسئله درگيري هاي فرقه اي و قومي را در سراسر خاورميانه گسترش خواهد داد.

وزير خارجه روسيه :
آمريكا بايد دلايل افزايش توان نظامي خود را
در خاورميانه توضيح دهد
مهر : وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه كشورش از آمريكا مي خواهد تا در خصوص افزايش توان نظامي خود در خاورميانه توضيح دهد.
به گزارش ريانووستي، سرگئي لاوروف اعلام كرد كه در جريان ديدار كميته چهارجانبه روند صلح خاورميانه و تماس هاي دوجانبه با طرف آمريكايي، مسكو انتظار دارد كه واشنگتن درباره افزايش حضور نظامي خود در منطقه خاورميانه توضيحاتي را ارائه دهد.
كميته چهارجانبه روند صلح خاورميانه موسوم به گروه چهار متشكل از آمريكا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل مي باشد كه درصدد احياي روند سازش درخاورميانه بين اسرائيل و فلسطيني ها هستند.
لاوروف با اشاره به اينكه اظهار نظرهاي مقامهاي آمريكايي هيچ تغييري در مواضع آنها نشان نمي دهد به خبرنگاران روسي گفت: عملكرد افزايش حضور نظامي در منطقه ادامه دارد. اين هم يكي از مسائلي خواهد بود كه مطرح مي شود و قصد داريم تا واشنگتن روشن نمايد كه چه چيز پشت سر آن وجود دارد و علت اين اقدام چيست  .

احمدي  نژاد: ايران حامي استقلال و پيشرفت بلاروس است
ايرنا: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري با تاكيد بر نقش مهم جمهوري اسلامي ايران و بلاروس به عنوان دو كشور مستقل در دو نقطه راهبردي از جهان گفت: ايران حامي استقلال و پيشرفت بلاروس است.
احمدي نژاد در ديدار سرگئي ماركينوف وزير امور خارجه بلاروس و پس از دريافت پيام كتبي الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهوري اين كشور، افزود: دو كشور بايد با تلاش بيشتر، موانع معدود موجود در راه توسعه و تحكيم مناسبات دوجانبه را برطرف كنند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران علاقه مند به گسترش مناسبات برادرانه و عادلانه با همه كشورها بويژه كشورهاي مستقل است، اظهار داشت:
ايران از پيشرفتهاي بلاروس در زمينه هاي مختلف حمايت مي كند و در اين راستا از هرگونه همكاري و تبادل تجربيات با اين كشور فروگذار نخواهد كرد.
احمدي نژاد بر لزوم معرفي و شناسايي متقابل توانمنديهاي مختلف دو كشور ايران و بلاروس در عرصه هاي مختلف تأكيد كرد و گفت: گسترش و توسعه روابط تهران - مينسك در بخش هاي گوناگون نيازمند اقدامات پايه اي به ويژه برگزاري روابط بانكي و گمركي است كه بايد با كار، تلاش و پشتكار بيشتر مسئولان دو كشور اجرايي شود.
سرگئي ماركينوف وزير امور خارجه بلاروس نيز در اين ديدار نقش و جايگاه ايران و بلاروس در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي را مهم دانست و گفت: مينسك خواستار افزايش مناسبات و همكاري با تهران در همه زمينه ها است.
وزير امورخارجه بلاروس ضمن ارائه گزارشي از آخرين تحولات منطقه اروپاي شرقي، با اشاره به روابط دوستانه دو كشور افزود: انرژي به ويژه نفت و گاز، كشاورزي، معدن، همكاري چندجانبه و ايجاد بازارهاي مشترك و روابط مالي در قالب صندوقهاي پولي چندجانبه از جمله زمينه هاي مناسب براي گسترش و توسعه روابط دوجانبه است.
ماركينوف بار ديگر دعوت رسمي الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهوري بلاروس از دكتر احمدي نژاد براي سفر به مينسك را اعلام و رئيس جمهوري كشورمان ابراز اميدواري كرد اين سفر در فرصت مناسب براي گسترش هرچه بيشتر روابط تهران - مينسك انجام شود.

رئيس جمهوري:
دشمنان مي خواهند با فضاسازي ملت ايران را نگران كنند
012174.jpg
گروه سياسي رئيس جمهوري گفت:دشمنان با فضاسازي و استفاده از عناصر زبون بلندگو به راه انداخته اند تا ملت ايران را نگران كنند و در سايه نگراني خواسته هاي ناحق خود را به ملت ايران تحميل نمايند.
محمود احمدي نژاد كه جمعه شب در مراسم عزاداري سالار و سرور شهيدان، حضرت امام حسين(ع) در مسجد ارك تهران حاضر شده بود، طي سخناني، با بيان اين كه عاشورا مكتب زندگي است، اظهار داشت:همه زيبايي ها و خوبي هاي عالم در مكتب حسيني جمع شده و تنها راه رستگاري و نجات بشريت، مكتب امام حسين (ع) و عاشوراست.
وي با تاكيد بر اين كه امام حسين(ع) كانون همه خوبي ها، عزت، سرافرازي، عشق به انسانها،كمال بشريت، عزت و كرامت انسانها تا آخرت است،گفت:امام حسين(ع) تبلور مظلوميت،انسان كامل و رحمت الهي براي همه عالم بشريت است. احمدي نژاد اظهارداشت:امروز همه دشمنان انقلاب دست در دست هم مي خواهند در مقابل ملت ايران بايستند، اما به لطف الهي و عنايت امام زمان(عج)اين آرزو را كه با جنگ رواني و شايعه منتشر مي كنند به گور خواهند برد.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه امروز كانون اين جوشش، هدايت و بيداري در ايران عزيز است، گفت: دشمنان عاشورا، معنويت و خداپرستي همه به خيال خود بسيج شده اند تا نور الهي را خاموش كنند، اما غافل از آنكه هر كس در برابر اين نور بايستد بدون ترديد نابود خواهد شد.
احمدي نژاد با بيان اين كه امام خميني(ره) آمد و انقلاب را بر پا كرد تا صف بندي ها مشخص شود، تصريح كرد:اكنون رهبر معظم انقلاب ستون خيمه ارزشها، حركت حسيني و مكتب عاشوراست و در مقابل ايشان پشت در پشت قدرت طلبان صف كشيده اند. رئيس جمهوري با بيان اين كه دشمنان ملت ايران آرزوهاي پوشالي خود را به صورت يك جنگ رواني و تير هاي زهرآگين شايعه به سمت انقلاب و ملت ايران نشانه رفته اند، گفت: چيزي جز شرمندگي و شكست نصيب دشمنان ملت ايران نخواهد شد.
احمدي نژاد در پايان تاكيد كرد:با اين عشق حسيني و دلهاي پاك و ايستادگي، به فضل الهي به زودي شاهد سقوط رژيم صهيونيستي و اضمحلال آمريكا خواهيم بود.

انتقاد سخنگوي شوراي نگهبان
از مصوبه تجميع انتخابات در مجلس
012171.jpg
گروه سياسي - سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته به صراحت از مصوبه اخير نمايندگان در مورد تجميع انتخابات رياست جمهوري و مجلس به دليل مغايرت با قانون اساسي انتقاد كرد و از نمايندگان خواست مصوبه اي را تصويب نكنند كه موجب وهن نظام و مجلس شوراي اسلامي شود. عباسعلي كدخدايي كه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت با اعلام اين خبر كه طرح تجميع هنوز در جلسه رسمي شوراي نگهبان بررسي نشده است گفت: آن بخش از طرح كه مغايرت با اصول قانون اساسي داشته باشد مورد ايراد شورا قرار خواهد گرفت چرا كه اجراي طرح مستلزم افزايش عمر اين دوره مجلس و كاهش دوره قبلي رياست جمهوري است كه مسلما مغاير قانون اساسي است.
كدخدايي همچنين پيش بيني كرد: در صورتي كه اين طرح به مجمع تشخيص مصلحت نيز راه يابد، بعيد است كه با نظر مساعد مواجه و تاييد شود.
ايراد به قانون شوراها
وي همچنين از ايراد شوراي نگهبان به لايحه اصلاح موادي از قانون شوراها به دليل در نظرگرفتن وظايف تقنيني و اجرايي براي شوراهاي اسلامي شهر و روستا خبر داد و گفت: بررسي لايحه مذكور هنوز در شوراي نگهبان نهايي نشده و با توجه به استمهال از مجلس همچنان ادامه دارد. لايحه اصلاح ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب، طرح اصلا ح بند 4 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب 1378 و الحاق يك بند به آن نيز از ديگر مصوبات مجلس بودند كه سخنگوي شوراي نگهبان از تاييد آنها خبر داد.
صلاحيت تفسير مجمع تشخيص
كدخدايي همچنين گفت: طرح دوفوريتي استفساريه جزء 3 بند ب ماده واحده، قانون اصلاح تبصره 2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371 مصوب 27 دي ماه سال جاري نيز در اين شورا مورد بحث و بررسي قرار گرفت. وي ادامه داد:  نظر به اين كه ماده واحده اتفساريه جزء 3 بند ب ماده واحده، قانون اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب مجمع تشخيص مي باشد و تفسير مصوبات آن مجمع بر عهده خود مجمع است لذا مصوبه مذكور مغاير با اصل 112 قانون اساسي تشخيص داده شد. اين مصوبه درباره افزايش و برقراري مستمري بازنشستگي نسبت به كساني بود كه پيش از تاريخ اصلاحيه جديد قراردادهايي را با تامين اجتماعي داشتند كه در اين رابطه از مجلس سئوال شد و مجلس پاسخ خود را ارائه داد. كدخدايي تصريح كرد: البته شوراي نگهبان به دليل اشكال شكلي وارد محتوا شد و هرگونه تغييري بر عهده اين مجمع خواهد بود.

محمد جواد لاريجاني:
بايد با همه دنيا مذاكره كنيم
ايرنا:محمدجواد لاريجاني گفت: بايد با همه دنيا مذاكره كنيم. حتي با دشمن ترين دشمنان مان كه آمريكاست به عنوان ايران اتمي مذاكره كنيم و با كلوپ هسته اي وارد تعهدات متقابلي شويم كه قابليت راستي آزمايي داشته باشند.
اين ديپلمات و تحليلگر مسايل بين المللي اظهار داشت: اگرچه در حوزه تكنولوژي هسته اي، فعاليت هاي ديگري نيز وجود دارد اما توانمندي غني سازي اورانيوم، شاخص ورود به كلوپ هسته اي دنيا است. وي با اشاره به قطعنامه 1737شوراي امنيت، تصويب آن را نوعي بداخلاقي و عصبانيت از ايران هسته اي دانست و گفت: كسي براي ورود ايران به كلوپ هسته اي خوشامد نمي گويد، بايد از ديوار به داخل اين كلوپ پريد.
رئيس مركز پژوهش هاي بنيادين تصريح كرد: ايران مي خواهد با شيوه جديدي وارد كلوپ هسته اي شود يعني در چارچوب معاهده ان.پي.تي و بدون آنكه ترقه هسته اي داشته باشد، قصد ورود به كلوپ هسته اي دنيا را دارد.
لاريجاني با اشاره به اثر سوء بروز دودستگي در بين مسئولان و مردم در پي صدور قطعنامه شوراي امنيت تاكيد كرد: بوش به طور رسمي اعلام كرد، وقتي به ايران سخت بگيريم، اين اتحاد از هم پاشيده مي شود اين منفي ترين آثار قطعنامه است و مقابله با اين مهمتر است.
وي تصريح كرد: به اعتقاد من، صرف نظر از اختلاف نظرهايي كه در پيشبرد ديپلماسي هسته اي داريم همه بايد پشت سر رئيس جمهوري، در دفاع از حق هسته اي بايستيم. اين ديپلمات باسابقه گفت: انشعاب بد نيست اما نبايد در مورد سياست هاي دولت در امر هسته اي دوگانگي داشته باشيم. اين ديپلمات باسابقه به نويسندگان و سياستمداران كشور توصيه كرد: مناقشات بر سر اتخاذ راهكارها در مسئله هسته اي را درون خانواده اي كنند تا از اين معارضه بزرگ عبور كنيم. رئيس مركز پژوهش هاي بنيادين افزود: ايده ايران پست اتمي  پايه يك ديپلماسي محتوايي است كه بايد ايده هاي نو را با تكنيك هاي نو به پيش ببريم. اين كارشناس مسايل سياسي گفت: به اعتقاد من، جايي كه مي خواهيم قاطع باشيم، بايد حرف هاي نرم و نازك بزنيم تا بتوانيم كارمان را پيش ببريم و در جاهايي كه نمي خواهيم كار سنگيني انجام دهيم، بايد حرف هاي درشت و كلفت بزنيم.

اخبار كوتاه
سياست خارجي : سيد محمد خاتمي اظهارات منتسب به وي در خصوص كنفرانس هولوكاست در تهران را كه در يك روزنامه  صهيونيستي منتشر شده است،  تكذيب كرد. خبرگزاري فرانسه گزارش داد: محمد خاتمي، رئيس جمهوري سابق ايران روز جمعه گفت و گو با يك روزنامه  اسرائيلي كه در آن به نقل از وي برگزاري كنفرانس هولوكاست در تهران محكوم شده است را تكذيب كرد. روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت روز جمعه مصاحبه اي را به نقل از خاتمي منتشر كرده و به نقل از وي نوشته بود: من به شدت برگزاري كنفرانس (هولوكاست در تهران ) را محكوم مي كنم. اين روزنامه مدعي است كه در حاشيه  اجلاس مجمع اقتصاد جهاني در داووس با رئيس جمهوري سابق ايران مصاحبه كرده است.
مجلس:جلسه  فشرده  مجمع نمايندگان تهران امروز جهت بررسي بودجه 86 با حضور مسئولاني از سازمان مديريت و برنامه ريزي برگزار مي شود. پرويز سروري دبير مجمع نمايندگان تهران در گفت وگو با ايسنا، با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: در اين جلسه از شهردار، شوراي شهر و برخي ديگر از مسئولان تهران جهت حضور دعوت كرده ايم، هم چنين بناست مركز پژوهش ها گزارشي را در مورد بودجه 86 ارائه كند. به گفته وي، قرار است در اين جلسه مسئولان و نمايندگان تهران پيشنهادات خود را در مورد بودجه 86 ارائه كنند تا با ارائه آنها به كميسيون هاي مجلس در بررسي لايحه بودجه به مجلس كمك كرده باشد.
حوزه علميه: آيت الله ناصر مكارم شيرازي اظهار داشت: اهداف واقعه عاشورا در طول تاريخ بشريت ثابت است و تكرار عزاداري ها در هر سال ناشي از اهداف جاويدان اين حماسه است. اين مرجع تقليد تصريح كرد: كساني كه با فرهنگ عاشورا آشنايي درستي ندارند و به اقامه عزاي حسيني توسط شيعيان در هر سال ايراد مي گيرند، بايد بدانند كه اهداف امام حسين (ع) در عاشورا با گذشت زمان تمام شدني نيست. وي اصلاح امت را از اهداف قيام سيدالشهدا (ع) برشمرد و خاطرنشان كرد: هر امتي نيازمند اصلاح است و اين چيزي نيست كه با گذشت زمان از اعتبار ساقط شود.
قوه قضائيه:قربانعلي دري نجف آبادي دادستان كل كشور، در جلسه  ستاد امر به معروف و نهي از منكر شهر ري با عنوان اين كه فلسفه  نهضت حسيني احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر است، بر ضرورت تبيين و تعظيم اين فريضه پربركت ديني تاكيد كرد. به گزارش ايسنا دادستان كل كشور، شناخت معروف و منكر را مقدم بر امر به معروف و نهي از منكر دانست و اظهار داشت: بايد سطح بينش و آگاهي جامعه را نسبت به معروف ها و مصاديق منكرها ارتقا بخشيم و به عنوان يك رسالت همگاني در جهت بسط و احياي معروف و امحاي منكر اهتمام ورزيم. وي گفت: اگر مي خواهيم به عزت و عظمت دست يابيم و فاتح قله هاي بلند آباداني مادي و معنوي شويم بايد امر به معروف و نهي از منكر را به مثابه يك نظام سالم برخاسته از متن مردم، فراگير و همگاني كنيم. اگر مي خواهيم زندان و دعوي و اطاله دادرسي و آسيب پذيري نداشته باشيم بايد جامعه را به سمت سلامت و معنويت هدايت كنيم.
سپاه پاسداران : سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي با تسليت فرارسيدن تاسوعا و عاشوراي حسيني (ع)، تلاقي اين ايام را با دهه فجر عاشورايي انقلاب خميني (ره) گرامي داشت. در بخشي ازاين اطلاعيه كه روابط عمومي سپاه آن را منتشر كرد ، با تكريم و تعظيم ياد و خاطره شهيدان گلگون كفن انقلاب اسلامي و حماسه آفرينان نهضت امام خميني (ره) آمده است: پاسداران انقلاب و بسيجيان سلحشور همراه با ملت بزرگ ايران، با شركت گسترده در مراسم سوگواري و عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش و حضور پرشور و باشكوه در راهپيمايي 22 بهمن ماه 86، ضمن تجديد ميثاق با آرمان هاي جاودان حضرت امام خميني (ره) و بيعت مجدد با رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي - حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) دگر بار نماد وحدت و همبستگي ملي و عزم و اراده پايان ناپذير و عاشورايي خود را در پاسداشت فرهنگ كربلا و دفاع فداكارانه از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي و منافع ملي و حمايت همه جانبه از تصميم دولت خدمتگزار در تكميل و استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي به رخ بدخواهان و دشمنان ايران اسلامي خواهند كشيد.
سياست خارجي: سفارت جمهوري اسلامي ايران در واتيكان خبر يك خبرگزاري ايتاليايي به نقل از سفير كشورمان مبني بر دعوت از پاپ براي سفر به تهران را تكذيب كرد. خبرگزاري آپي كام جمعه ادعا كرد كه پاپ بنديكت شانزدهم احتمالا در آينده نه چندان دور از ايران ديدار خواهد كرد.

تا پايان سال 85
به پايان مي رسد
بررسي موارد اختلافي مجلس و شوراي نگهبان
در مجمع تشخيص مصلحت
012168.jpg
گروه سياسي - دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از تشكيل جلسه روز گذشته مجمع اعلام كرد كه در چند جلسه  اخير و همچنين تا پايان سال جلسات مجمع درباره  موارد اختلافي شوراي نگهبان و مجلس خواهد بود و مجمع تلاش دارد تا پايان سال اين موارد اختلافي را تمام كند.
در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام كه خبر آن را روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر كرد، طرح جلوگيري از خرد شدن اراضي كشاورزي و ايجاد قطعات مناسب فني مصوب مجلس شوراي اسلامي كه مورد ايراد شوراي نگهبان قانون اساسي قرار گرفته بود، در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. در اين جلسه علاوه بر سران قوا و اكثريت اعضاء، وزير جهاد كشاورزي و فقهاي شوراي نگهبان حضور داشتند، پس از طرح موضوع و بحث و استدلال دولت، مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، بدليل اهميت ولزوم بررسي هاي همه جانبه و جامع تر، تصميم گيري در اين خصوص را به جلسات آتي مجمع موكول كرد.
نيازي به مجمع نيست
به گزارش ايسنا،محسن رضايي در جمع خبرنگاران اظهار اميدواري كرد كه موارد اختلافي بودجه  سال 86 بين مجلس و شوراي نگهبان حل و فصل شود و نيازي به مجمع تشخيص نباشد.
دست كم گرفتن دشمن اشتباه است
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره  اظهارات اخير خود درباره  مباحث مربوط به سياست خارجي، گفت: به نظر من ايران توانايي بازدارندگي و خنثي كردن تهديدها را دارد و مي تواند از بسياري از حوادث جلوگيري كند. اروپايي ها هم اكنون از ما مي خواهند كه در لبنان به آن ها كمك كنيم، آمريكايي ها هم خواهان همكاري ما براي امنيت عراق هستند. مهم هوشياري ماست كه بتوانيم از اين توانايي ها استفاده كنيم. هر نوع بي خيالي و نگراني باعث مي شود كه نتوانيم از توانايي هاي خود استفاده كنيم. دست كم گرفتن دشمن و اهميت ندادن به آن و از سوي ديگر ايجاد نگراني، اشتباه و انحراف از اهداف است.
رضايي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره  ارائه  گزارش درباره  اصل 44 قانون اساسي گفت: گزارش هاي مربوط به همايش اصل 44 را آماده كرده  و براي مقام معظم رهبري ارسال كرده ايم. ايشان با دقت اصل 44 را دنبال و آن را پيگيري مي كنند و براي آن اهميت قائل هستند، ما هم به طور مستمر گزارش هاي رسيده در اين باره را به ايشان ارسال مي كنيم.

پادشاه عربستان:
رياض با هيچ كشوري برضدتهران متحد نمي شود
ايرنا : پادشاه عربستان سعودي گفت كه كشورش هيچ خصومتي با جمهوري اسلامي ايران ندارد.
ملك عبدالله به شماره روز گذشته روزنامه السياسه، چاپ كويت گفت: در ديدار اخير با علي لاريجاني فرستاده ايران به عربستان به وي توضيح دادم كه عربستان با هيچ كشوري برضد ايران متحد نمي شود، در امور هيچ كشوري دخالت نمي كند و به هيچ كشوري براي مخاصمه با ايران كمك نمي كند.
وي افزود : ما همچنين نمي خواهيم هيچ كشوري با ما، برادران مان در شوراي همكاري خليج فارس و يا هر كشور عرب ديگر دشمني و يا موضعي خصمانه داشته باشد.
پادشاه عربستان در بخشي ديگر از اين مصاحبه با اشاره تلويحي به تلاشهاي غرب به ويژه آمريكا براي شعله ور كردن آتش اختلافات مذهبي در كشورهاي اسلامي از جمله عراق اظهار داشت: ما تلاش هايي را كه براي دامن زدن به اختلافات عقيدتي ميان سني و شيعه در جريان است به دقت زير نظر داريم، اما آن را يك خطر نمي دانيم.
عبدالله افزود: اگرراه برخورد با اين مشكل را بدانيم، خطري ما را تهديد نخواهد كرد اما اگر در برخورد با آن شكست بخوريم با خطرات بزرگي مواجه خواهيم شد.

پيشنهاد البرادعي درباره برنامه هسته اي ايران
گروه سياسي- دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار تعليق متقابل برنامه غني سازي اورانيوم ازسوي ايران و تعليق تحريم ها ازسوي شوراي امنيت براي پايان بحران برنامه هسته اي ايران شد.
محمدالبرادعي كه اين  پيشنهاد  را در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس مطرح مي كرد باتأكيدبراينكه لازم است مسيركنوني برنامه هسته اي ايران تغييركند به صراحت حق قانوني ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را ناديده گرفت. وي همچنين بارديگر ايده بكارگيري راه حل نظامي در قبال برنامه هسته اي ايران را رد كرد و آن را ديوانگي خواند. به گزارش ايسنا البرادعي در شرايطي اين سخنان را بيان مي كند كه مقامات سازمان ملل تأييد كرده اند ايران قصد دارد ماه آينده  ميلادي كار بر روي تاسيسات غني سازي اورانيوم نطنز را به عنوان بخشي از طرح خود براي ايجاد شبكه اي از ده ها هزار سانتريفيوژآغاز كند.
درهمين حال نيكلاس برنز، معاون وزيرخارجه  آمريكا دراين باره مدعي شد : اگر ايران اين كار را انجام دهد با مخالفت جهاني روبرو خواهد شد. وي افزود: اگر ايران تصور مي كند مي تواند 3000 سانتريفيوژ را بدور از تصويب يك قطعنامه  ديگر در شوراي امنيت  و فارغ از فشار بين المللي بيشتر پشت سر بگذارد، اشتباه مي كند.همچنين شان مك كورمك، سخنگوي  وزارت خارجه آمريكا در مورد ممنوعيت ورود برخي بازرسان آژانس به ايران مدعي شد: اين اقدامات ، نامعقول و نشانه  بي اعتنايي مستمر ايران به خواست جامعه بين المللي است.
بازرسان آژانس درايران
ايرنا گزارش داد: 3 نفر از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي براي بازرسي از تاسيسات اصفهان و نطنز وارد ايران شدند. اين بازرسان حدود يك هفته در ايران حضور خواهند داشت تا بازرسيهاي عادي خود از تاسيسات هسته اي را انجام دهند. پيش از اين ايران از آژانس خواسته بود از اعزام كريس شارليه بازرس بلژيكي و سرپرست بازرسان آژانس انرژي اتمي در ايران كه به گفته برخي منابع اخبار محرمانه ايران را در اختيار كشورهاي بيگانه و منابع رسانه اي آنها قرار مي دهد، خودداري كند.
تكذيبيه كره شمالي
درهمين حال كره  شمالي شايعات منتشرشده مبني بر همكاري هسته اي اين كشور با ايران را تكذيب كرد.
ايسنا گزارش داد، وزارت امور خارجه  كره شمالي در بيانيه اي در خصوص ادعاي رسانه هاي غربي مبني بر همكاري هسته اي تهران - پيونگ يانگ اعلام كرد: اين خبر كذب و ساختگي است و هدف از آن خدشه دار كردن چهره  كره شمالي به اتهام اشاعه سلاح هاي هسته اي است.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف اخيرا در گزارشي ادعا كرده بود كه دو كشور ايران و كره شمالي با يكديگر همكاري هسته اي دارند و پيونگ يانگ درصدد كمك به ايران براي انجام آزمايش هسته اي است.

يادداشت
درس هاي سياسي از عاشورا
حجت الاسلام والمسلين سيدمهدي طباطبايي
قيام سيد الشهداء عليه السلام نقش مهمي در بقاء دين و ديانت كه هويت هر بشري منوط به آن است داشته است، زيرا اساساً هيچ دسته يا گروهي پيدا نمي شود كه بگويد من هيچ اعتقادي ندارم حتي نيست انگاران خود را مقيد و پايبند به نه مي دانند و اين خود نوعي اعتقاد به شمار مي رود. اما بايد ديد كه در ميان همه اعتقادات و پايبندي ها كدام اصلح و انفع براي زيست بشر در طول تاريخ بوده و هست.
به اعتقاد ما اعتقاد برتر اسلام است اما اسلام واقعي و نه اسلام ساختگي، لذا سيد الشهداء(ع) از بيت و نسل اسلام به طور طبيعي تفسير واقعي و روشن اين روايت است كه بقاء دين پيامبر(ص) با حسين(ع) است چرا كه شهادت ايشان نقش مهمي را در بقاء اسلام ايفا كرد. و اما آنچه بايد از اين شهادت بياموزيم: به نظر من  در هر زمان از اعصار تاريخي قسمتي از آثار قيام و رفتار و شهادت سيد الشهداء(ع) بر ما عيان مي شود. در مقطع كنوني بايد مسلمين از دشمن نهراسند. زيرا دشمن هيچ گاه براي ما دلسوز نبوده و نمي تواند باشد. بالاترين نقش در يك انسان براي بقاء خودش مقاومت و پايداري است و ملت ايران تاكنون از نهضت امام خميني(ره) تا پيروزي و از پيروزي انقلاب تا امروز اين قدرت حسيني را از خود نشان داده و پيروزي ما نيز از عاشورا به دست آمده است و بقاي آن نيز از عاشوراست.
مقاومت امروز ملت ما در مقابل آمريكا و همه مرتجعين عرب و همه افرادي كه براي مطامع دنيا از حيثيت خود مي گذرند در واقع برگرفته از عاشوراست.
مرتجعين عرب بدانند كه در واقع اول به حيثيت خود هم لطمه مي زنند و اگر دشمنان به ما رحم نكنند به آنها نيز رحم نخواهند كرد. لذا اميدواريم بر سر عقل آمده و از عاشوراي حسيني و قيام امام حسين(ع) درس بگيرند چرا كه ايشان فرزند پيامبر است و شخصيتي منحصر به شيعيان نيست. به اميد روزي كه پيروزي اسلام بر كفر جهاني ميسر گردد.
* نماينده تهران

پيام رئيس جمهور بلاروس براي احمدي نژاد
012165.jpg
ايسنا : وزيرامورخارجه بلاروس روزگذشته به منظور ابلاغ پيام رئيس جمهور كشورش به رئيس جمهوري ايران وهمچنين دعوت از وي براي سفر به بلاروس وارد تهران شد.
سرگئي مارتينوف، ظهرديروز در كنفرانس خبري مشترك با منوچهرمتكي اظهار داشت: حامل پيامي از سوي رئيس جمهوري كشورم براي رئيس جمهور محترم ايران هستم و در اين سفر از ايشان براي سفر به بلاروس دعوت خواهم كرد.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان پس از ديدار و گفتگو با سرگئي مارتينوف، در اين نشست خبري اظهار داشت: درجريان مذاكرات توافق شد زمان سفر رئيس جمهوري كشورمان به بلاروس نيمه اول سال جديد ميلادي باشد.
متكي درپاسخ به سوالي درمورد درخواست آژانس از ايران براي تجديدنظردر تصميم خود مبني برممنوعيت ورود 38 نفراز بازرسان آژانس انرژي اتمي، گفت: روابط ايران با آژانس بر اساس مقررات حاكم بر همكاري هاي طرفين صورت مي گيرد و ما اين مقررات را همواره بر اساس حقوقي كه در چارچوب ان.پي.تي براي اعضا در نظر گرفته شده است رعايت مي كنيم. وي افزود: در خصوص نوع همكاري هايمان با آژانس تصميم گيري هاي خاص خود را داريم و اين تصميمات كاملا قانوني در روابط ايران و آژانس مشكلي را ايجاد نخواهد كرد.
متكي  درواكنش به مجوز بوش مبني بركشتن و يا دستگيري ايرانيان در عراق كه مشكوك به فعاليت هاي امنيتي و نظامي باشند ،گفت: ايران بخشي از راه حل مشكل عراق است، نه ايجادكننده مشكل درعراق و به همين دليل سياست ايران در چهار سال گذشته حمايت از روند توسعه سياسي و دولت سازي در عراق بوده است.
وزيرامورخارجه كشورمان در پاسخ به سوالي مبني براينكه برخي كارشناسان معتقدند ايران مي تواند در 22 بهمن با توجه به تثبيت فناوري هسته اي در كشور اعلام كند كه سانتريفيوژ هايش را بدون تزريق گاز UF6 آماده نگه مي دارد تا به اين شكل حسن نيتش را يكبار ديگر به دنيا نشان دهد، گفت: ايران به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد، در عين حال كه با همه طرف هاي درگير در مساله هسته اي رايزني هايش را دنبال مي كند.
وي افزود: اين مساله كه برخي كارشناسان مبني بر نگه داشتن سانتريفيوژها در حالت گرم مطرح مي كنند را تاييدنمي كنم، هرچند ما از راه كارهايي كه صلح آميز بودن مساله هسته اي ايران و حقمان براي داشتن چرخه سوخت هسته اي را تاييد كند استقبال مي كنيم.
متكي با اشاره به روابط تجاري ايران و بلاروس خاطر نشان كرد: طبق تفاهمات صورت گرفته قرار است حجم روابط تجاري ايران و بلاروس از حدود 40 تا 50 ميليون دلار به 500 ميليون دلار ارتقا يابد.
وي با اشاره به پروژه هاي مشترك دو كشور گفت: توليد سمند، ايجاد نيروگاه هاي برق، توليد كاميون و تراكتور، همكاري ها در زمينه تجهيزات پزشكي و در سطح سياسي همكاري هاي گروه هاي دوستي پارلماني از اين جمله هستند.
وزير امور خارجه بلاروس در خصوص مساله هسته اي ايران و نگاه كشورش به اين موضوع تصريح كرد:  ايران حق دارد مثل هر كشور ديگري كه عضو ان.پي.تي است از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي استفاده كند و هر مشكلي در اين خصوص بايد از طريق مذاكره حل و فصل شود.

وزير دفاع:
راهبرد آمريكا در منطقه، ايجاد نزاع هاي مذهبي است
گروه سياسي سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به مناسبت ماه محرم در جمع كاركنان وزارت دفاع طي سخناني اظهار داشت: آمريكا براي جبران شكست هاي خود در منطقه، ايجاد و تشديد نزاع هاي مذهبي و قومي را در دستور كار خود قرار داده است.
سردار نجار، نحوة محاكمه و اعدام صدام بطوري كه القاء كند اعدام صدام فقط خواست و اراده شيعيان بوده است، دستگيري ديپلمات هاي ايراني در عراق بطوري كه القاء كند ناامني در عراق توسط ايران شيعي دامن زده مي شود، را در همين راستا ارزيابي كرد.
وي افزود: ايجاد اختلاف بين شيعه و سني در عراق و دخالت و فتنه  انگيزي مقامات آمريكا در امور داخلي لبنان و درخواست از دولت لبنان براي سركوب مردم اين كشور از ديگر نمونه هاي سياست تنش زا و تشنج آفرين آمريكا در منطقه است.
وزير دفاع در پايان تصريح كرد: امنيت، ثبات، آرامش و صلح در منطقه با همكاري، همگرايي، پرهيز از تنش و درگيري، گفتگو و تعامل سازنده و خروج هر چه سريع تر بيگانگان از منطقه تحقق خواهد يافت و حركات و تلاش هاي مذبوحانه آمريكا جز افزايش تنش و منفورتر شدن چهره اين كشور در نزد ملت ها و دولت هاي منطقه ثمر ديگري نخواهد داشت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |