چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۲ - Feb 21, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين چيزي كه انسان پس از مرگ از خود باقي مي گذارد 3 چيز است؛ فرزند پارسا كه براي او دعا كند، صدقه جاري كه پاداش آن به او رسد و دانشي كه پس از وي از آن بهره مند شوند.
نهج الفصاحه، حديث 1531
امروز با حافظ
چرا نه خاك سر كوي يار خود باشم
چرا نه در پي عزم ديار خود باشم
به شهر خود روم و شهريار خود باشم
غم غريبي و غربت چو بر نمي تابم
آب و هوا
014910.jpg

عكس روز
014916.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ اسكات اولسن
اينجا سيلوي گندم شمال آيووا است كه يك صخره نورد از ديوار بيروني يخ زده اين سيلو بالا مي رود. كلاس هاي آموزش صخره نوردي به دليل هموار بودن منطقه، در اين مكان برگزار مي شود. مدرس اين كلاس ها يك استاد دانشگاه است.

بازار
014940.jpg
روغن خوراكي سالم تر

اگر چه هنوز روغن هاي مايع مخصوص سالاد بدون درج مخاطرات آنها براي مصارف سرخ كردني، توليد و توزيع مي شوند و بسياري از شهروندان هم اين روغن ها را در دماي بالا مورد استفاده قرار مي دهند، اما اخبار خوبي از ورود روغن هاي نيمه جامد بدون اسيد چرب ترانس به بازار در آينده اي نزديك به گوش مي رسد.
مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: اين روغن هاي نباتي به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب غيراشباع باعث كاهش كلسترول خون و در نتيجه كاهش خطر ابتلا به امراض قلبي و عروقي مي شوند. وزارت بهداشت نيز در راستاي سياست هاي خود براي اصلاح الگوي مصرف روغن، شركت هاي توليدي روغن نباتي كشور را به توليد روغن هايي با خواص تغذيه اي سالم و بدون اسيد چرب ترانس تشويق مي كند.
خوشبختانه صنايع روغن نباتي كشور در اين زمينه پيشرفت هاي قابل توجهي داشته اند و طي سال هاي اخير ميزان اسيدهاي چرب ترانس در روغن هاي جامد نباتي كاهش يافته است.

در شهر چه خبر
منزل تا منزل
امسال خودرو ها به سراغ مسافران نوروزي مي آيند. با اجراي طرح منزل تا منزل كه در پايانه هاي مسافربري استان تهران اجرا مي شود، شهرونداني كه اقدام به پيش خريد بليت هاي نوروزي كرده اند با اعلام نشاني منزل و تاريخ حركت به دفتر خريد بليت، خودروي سواري موردنظر در روز مقرر، آنان را از در منزل به مقصدشان خواهند رساند. پيش فروش بليت هاي نوروزي سواري هاي كرايه از ?? اسفندماه در ?? دفتر فروش بليت در سطح شهر تهران آغاز مي شود. متقاضيان مي توانند با اتحاديه شركت هاي مسافربري سواري استان تهران براي دريافت اطلاعات بيشتر، تماس بگيرند. از سوي ديگر پيش فروش بليت هاي اتوبوس نوروزي در دفاتر فروش بليت سطح شهر تهران آغاز شد و تا بيستم اسفندماه ادامه دارد. 4 پايانه مسافربري غرب، شرق، جنوب و بيهقي در قالب ??? شركت تعاوني، مسافران استان تهران را جابجا مي كنند.

روز پرخطر
گويا همچنان براي آتش بازي چهار شنبه آخر سال برنامه قانوني و ساماندهي  شده اي وجود ندارد و بچه ها همچنان طعمه مواد محترقه خطرناك مي شوند. پليس از چند روز گذشته با تعدادي از مغازه هاي رنگ فروشي سطح شهر كه مواد اوليه مواد منفجره و محترقه توزيع كرده بودند، برخورد كرد. همچنين خريداران بايد آگاه باشند كه براي امسال هيچ نوع مواد محترقه اي از منظر پليس مجاز محسوب نمي شود و بنابراين مسئولان انتظامي  هيچ مركز مجازي را براي فروش مواد محترقه توصيه نمي كنند. البته  شهرداري تهران برخي فرهنگسراها را براي برگزاري آيين شب چهارشنبه  آخر سال در نظر گرفته  است كه به توصيه  پليس تهران بر اين مراكز نيز بايد نظارت كاملي صورت گيرد.

گوشي گران مي شود
آگاهان بازار يك بار ديگر، گراني بيشتر گوشي تلفن همراه را در صدر پيش بيني هاي خود قرار داده اند. به گفته آنها مدت زمان زيادي از افزايش تعرفه ها مي گذرد و تأخير در توليد گوشي در حدي بوده كه امكان تأمين نياز بازار داخل به اين محصول فراهم نشده و فقط قاچاقچيان گوشي به سود هنگفتي رسيده اند. ابراهيم درستي رئيس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري و تلفن همراه، تعرفه مناسب براي واردات CBU گوشي تلفن همراه را بين 15 تا 20 درصد ارزيابي مي كند و معتقد است كار توليد گوشي بايد ابتدا طي 3 تا 5 سال به صورت مونتاژ انجام شود و پس از آن به بررسي توليد پرداخت تا به توليد به صورت SKD و CKD دست يافته شود.

ابر سياه
ابر سياه تهران در بهمن ماه امسال نسبت مدت زمان مشابه 10 درصد كوچكتر شده بود. وضعيت هواي تهران از نظر شاخص آلاينده  منواكسيدكربن، در بهمن ماه  امسال ?? درصد در شرايط سالم بوده است. همچنين هواي شهر تهران در ?? درصد از روزهاي بهمن ماه  سال جاري در شرايط ناسالم و ??درصد در شرايط پاك بوده است و در هيچ يك از روزهاي بهمن ماه سال جاري شاهد شرايط بسيار ناسالم و خطرناك در هواي پايتخت نبوده ايم.

آلودگي هواي تهران
014913.jpg

تلويزيون
014946.jpg

مسابقه با جايزه‎/۳۰
چند گروه خبري؟
پيام هاي كوتاه (SMS) خبري همشهري از اين پس در چند گروه به مشتركان عرضه مي شود؟ (پاسخ را در همين صفحه پيدا كنيد.)
A)ه۷C)ه۱۰
B)ه۵D)ه۱۲
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. (علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه 29
014937.jpg


نخستين لابراتوار حفظ قرآن
كانون قرآن فرهنگسراي خاتم در راستاي پيشبرد اهداف ديني اقدام به راه اندازي لابراتوار حفظ قرآن كرده است. اين كانون در نظر دارد به منظور يادگيري، حفظ و تشويق هر چه بيشتر قرآن پژوهان كلاس هاي ويژه اي را با عنوان لابراتوار حفظ قرآن با استفاده از امكانات و تجهيزات مخصوص و به صورت تخصصي همراه با اساتيد مجرب ويژه كودكان و نوجوانان برگزار كند. اين لابراتوار روز جمعه 4 اسفند ماه ساعت 15 با حضور جمعي از مسئولان فرهنگي- ديني افتتاح مي شود.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره تلفن هاي 7-66207065 تماس بگيريد.

چگونگي اشتراك پيام هاي خبري همشهري اعلام شد
گروه اجتماعي - مدير مركز اطلاع رساني الكترونيك همشهري، نحوه اشتراك شهروندان براي دريافت پيام هاي خبري همشهري را اعلام كرد.
محمد مهاجري گفت: گروه هاي خبري SMS كه تاكنون تعداد آنها محدود به
7 مورد (اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، شهري، ورزشي، IT و سياسي) بود با افزوده شدن گروه هاي بورس، خانواده، سلامت و بهداشت، علمي  و بين الملل در 12 گروه خبري ارائه سرويس خواهند كرد.
مشتركان هر گروه خبري روزانه بين 7 تا 12 خبر دريافت مي كنند و هزينه اشتراك هر گروه براي يك دوره 3 ماهه، 90000 ريال است ومشتركاني كه تعداد گروه هاي بيشتري را برگزينند از تخفيف برخوردار مي شوند. وي همچنين اعلام كرد خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاري ها با ارائه معرفي نامه از مديريت هاي خود به طور رايگان از 2 گروه خبري بهره مند مي شوند، البته 289000 مشترك رايگان فعلي، مانند گذشته از خدمات خبري بهره مند خواهند شد؛ اما ميزان اخبار ارسالي كمتر از گذشته خواهد بود.
لازم به ذكر است آگهي مربوط به نحوه اشتراك در روزهاي آينده منتشر خواهد شد.

سكه، طلا و ارز
014943.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
فرشته مرگ
صداي در چرتش را پاره كرد، با صداي لرزان پرسيد: كيه؟
- باز كن پيرزن! منم فرشته مرگ...
وقتش رسيده بود.ميشه چند دقيقه صبر كني تا آماده شوم؟
- آره... ولي زودتر...
از در عقب خانه گريخت و با همه توان باقي مانده كهنسالي اش در حالي كه گاه و بيگاه عقب را مي پاييد، تا سر مزرعه ذرت دويد... خانه محقرش كوچك شده بود و از دور كور سويي از پنجره هايش بيرون مي ريخت.
دستي بر شانه اش خورد: خب، آماده اي بريم؟
احسان مرادي

گشتي در دنياي خبرها
ثروتمند شدن پس از سفر
بروكسل: در حدود 2 هفته قبل اعلام شد كه يك شهروند بلژيكي در مسابقه بخت آزمايي اتحاديه اروپا برنده 100 ميليون يورو شده است. اما در طول اين 2 هفته برنده براي دريافت جايزه خود مراجعه نكرد و شايعه شد كه شهروند برنده، بليت خود را گم كرده است. بر اساس قوانين اين مسابقه، درصورتيكه برنده تا 20 هفته خود را براي دريافت جايزه معرفي نكند آنگاه جايزه به حساب شركت برگزار كننده واريز خواهد شد. اما ديروز برنده اين بليت خود را معرفي كرد. اين مرد همراه با همسرش به مسافرت خارج از كشور رفته بودند به همين دليل از همه جا بي خبر بودند. اما هنگامي كه به خانه بازگشتند متوجه شدند كه 100 ميليون يورو ثروتمند تر از زمان قبل از سفر خود هستند.
خط اتوبوس زنانه
جاكارتا: يك شركت اتوبوسراني غير دولتي در اندونزي يك خط جديد اتوبوس راه اندازي كرده كه اين خط تنها مختص به مسافران زن است. در اين خط جديد 5 دستگاه اتوبوس به مسافران خدمات ارائه مي دهند كه تنها مسافران زن قادر به استفاده از اين اتوبوس ها خواهند بود. البته رانندگان اين 5 اتوبوس مرد هستند. گفته مي شود كه شركت اتوبوسراني بسيار تلاش كرد تا 5 راننده زن براي اين اتوبوس ها استخدام كند اما در نهايت قادر به انجام چنين كاري نشد.
درخواست براي نرفتن به عروسي
بوينس آيرس: يك زوج در آرژانتين با انتشار آگهي در روزنامه هاي پرتيراژ اين كشور از دوستان، بستگان و آشنايان خود خواسته اند تا از اين پس آنها را به مراسم عروسي دعوت نكنند. با توجه به اينكه در يك سال اخير چندين بار اين زوج در تعطيلات آخر هفته به مراسم عروسي دعوت شده اند به همين دليل از اين رفت و آمدها كلافه شده و تصميم گرفته اند ديگر پا به مراسم عروسي نگذارند. معمولا مجالس عروسي در آرژانتين تا 5 صبح روز بعد از عروسي به طول مي انجامد به همين دليل ميهمانان، خسته و فرسوده به خانه مي رسند.
جسد مقابل تلويزيون
نيويورك: ديروز پليس نيويورك پس از ورود به منزل يك پيرمرد 70 ساله با جسد وي كه مقابل تلويزيون قرار داشت مواجه شد. داستان از اين قرار بود كه همسايگان اين پيرمرد او را از يك سال قبل نديده بودند. با توجه به اينكه وي نابينا و مبتلا به ديابت بود تصور مي كردند در بيمارستان بستري شده است غافل از اينكه حين تماشاي تلويزيون دچار حمله قلبي شده و از دنيا رفته بود. به گفته پليس به دليل اينكه ميزان رطوبت در هواي خانه بسيار اندك بود، جسد پيرمرد فاسد نشد. جالب اينكه در طول اين يك سال، تلويزيون خانه وي روشن بود.
استرس معلمان
لندن: ديروز اعلام شد نيمي از معلمان كشور انگليس دست كم براي يكبار قصد استعفا داشته اند چون آنها معتقدند فشارهاي روحي شغل آنها طاقت فرساست. معلمان عامل اصلي اين فشارهاي روحي و رواني را رفتار نامناسب دانش آموزان مي دانند به گونه اي كه 60 درصد آنان معتقدند كه دانش آموزان به آنها احترام نمي گذارند. اين معلمان همچنين از شلوغ بودن كلاس هاي درس، طولاني بودن ساعت كار و همچنين دخالت هاي والدين در روش هاي تدريس گله مند هستند.
ازدواج در قبرستان
دالاس: يك زوج در آمريكا قصد دارند چند ماه ديگر مراسم عروسي خود را در يك قبرستان برگزار كنند. با توجه به اينكه بسياري از بستگان آنها از دنيا رفته و در اين قبرستان دفن شده اند به همين دليل با يكديگر توافق كرده اند كه مراسم عروسي در اين قبرستان برگزار شود. البته آنها براي دريافت مجوز چندين ماه با شوراي شهر محل زندگي خود مذاكره كردند تا اينكه سرانجام مجوز برگزاري اين مراسم در قبرستان شهر صادر شد.
خنده كارمندان
توكيو: دانشمندان مي گويند، زنان در محل كار بيش از مردان مي خندند. البته هر چه سن كارمندان بالاتر مي رود به موازات آن مدت زمان خنده آنان در محل كار كاهش مي يابد. اما شادترين كارمندان در آژانس هاي مسافرتي و هواپيمايي شاغل هستند در حالي كه كارمندان شاغل در بخش تجارت و داد و ستد كالا كم خنده ترين كارمندان به شمار مي آيند چون هم كار آنها جدي تر است و هم قوانين و مقررات سخت تري دارند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |