چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۲ - Feb 21, 2007
بنيانگذار يكي از ثروتمندترين مؤسسات دنيا از سرمايه گذاران براي پيشرفت علم كمك خواست
سخنراني داغ مدير گوگل
014859.jpg
ايرنا: مؤسس و مدير شركت گوگل روز شنبه در يك همايش علمي اعلام كرد پيشرفت علم نيازمند كمك سرمايه گذاران است و از سوي ديگر دانشمندان براي كمك به بشريت بايد به دنبال راه حل مشكلات اساسي انسان ها باشند.
لري پيج در سخنراني خود در همايش انجمن پيشرفت علوم آمريكا در سانفرانسيسكو اعلام كرد: هم اكنون افراد زيادي با تخصص بازاريابي در جهان علم وجود دارند، اما متأسفانه اين افراد كمك زيادي به ثمر بخش شدن تحقيقات دانشمندان نمي كنند.
لري پيج، ??ساله ??سال قبل، پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه استنفورد، ايده ارزشيابي كردن
وب سايت هاي اينترنت را براي بهبود عملكرد موتورهاي جستجو پايه ريزي كرد كه اين ايده مورد توجه سرمايه گذاران قرار گرفت و هم اكنون اساس عملكرد موتور جستجوي گوگل را تشكيل مي دهد. گوگل هم اكنون يكي از ثروتمندترين شركت هاي دنياست.لري پيج در جمع صدها دانشمند حاضر در اين همايش گفت: محققان بايد به سرمايه گذاران در تحقيقات علمي نزديكتر شوند، زيرا اگر دانشمندان مورد حمايت اين افراد قرار نگيرند، در بازاريابي محصولات و فناوري هاي خود موفق نخواهند بود. پيج در بخش ديگري از سخنانش چند ايده علمي را به عنوان مثال مطرح كرد كه با سرمايه گذاري مي توانند به حل برخي مشكلات بزرگ انسان ها بينجامند. وي اظهار داشت: سالانه تنها در كشور آمريكا ??هزار نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي دهند و اين درحالي است كه براي حل اين مشكل مي توان كنترل حركت خودروها را در اختيار رايانه ها قرار داد. به عقيده پيج، هر چند بسياري از مردم ايده كنترل خودروي خود توسط رايانه را خوشايند نمي دانند، اما حقيقت اين است كه اگر رايانه ها هدايت خودروها را در اختيار بگيرند، انسان هاي بسيار كمتري در حوادث رانندگي جان خود را از دست خواهند داد.
پيج به عنوان ايده اي ديگر مطرح كرد به جاي هزينه هاي سنگين راه سازي در كشورهاي كمتر توسعه يافته، بهتر است اين هزينه ها براي طراحي و ساخت هواپيماهاي سبك و كوچكي صرف شوند كه هر كدام از آنها كمتر از خودروهاي شخصي بنزين مصرف مي كنند و مي توانند با سرعت بالا مسافران خود را جابه جا كنند.
وي در پايان سخنان خود يادآور شد دليل اصلي عدم موفقيت بسياري ايده هاي علمي، عدم توجه انسان ها به اين ايده ها بوده  است نه مشكلات فني خود آنها.

مايكل داگلاس: فناوري باعث همبستگي مي شود
014862.jpg
همشهري  آنلاين: مايكل داگلاس، بازيگر مشهور هاليوود جملات جالبي درباره فناوري و جايگاه آن در دنياي امروز گفته است. او در مصاحبه با برنامه THIS WEEK شبكه ABC گفت فناوري مي تواند كودكان و نوجوانان جهان را به سمت درك بهتر فرهنگ و اديان جوامع مختلف بشري سوق دهد. او همچنين در ادامه سخنانش افزود: فناوري به كودكان كمك مي كند كه سريع تر و آسان تر خود را قسمتي از اين جهان بزرگ بدانند. اين هنرپيشه 62 ساله در حال حاضر عضو گروهي بين المللي است كه با استفاده از تكنولوژي و ابزارهاي پيشرفته، به عنوان مثال ويديو كنفرانس از طريق اينترنت، بين كودكان جهان از كشورهاي مختلف ارتباط برقرار كرده تا قدرت درك و فهم آنها نسبت به جهاني كه در آن زندگي مي كنند افزايش يابد. در سال 2003 اين گروه برنامه اي را تشكيل دادند كه در آن دانش آموزان عراقي و آمريكايي با يكديگر ملاقات كنند. داگلاس در مورد اين برنامه گفته بود: اين بهترين فرصت براي دانش آموزان آمريكايي بود كه با نگاه كردن در چشم عراقي ها و گفت وگو با آنها، به فرهنگ و جوهر انساني آنها پي ببرند.

افتتاح مركز تحقيقات آسانسوردر دماوند
دماوند- خبرنگار همشهري: نخستين مركز تحقيقات و آزمايشگاه آسانسور كشور در شهرستان دماوند افتتاح شد.
مهندس روزبه ميرعبداللهياني مديرعامل اين مركز با اشاره به اين كه مركز تست آسانسور دماوند نخستين مركز در نوع خود در كشور است، هزينه برج و تجهيزات مربوط به آن  را حدود 250 ميليون تومان عنوان كرد و اظهار داشت: به طور متوسط روزانه 3 آسانسور در اين مركز آزمايش مي شود.
وي با اشاره به اين كه تدوين استانداردهاي مربوط به آسانسور تقريباً از سال 74 شروع شده است افزود: در سال 1380 اين استانداردها اجباري شد و امسال نيز بعضي از قطعات ايمني آسانسور مانند ترمز ايمني و وافر هيدروليك بايستي داراي استاندارد كيفي باشند و امكان استفاده از قطعات ساخت ايران وجود ندارد مگر اين كه گواهينامه هاي لازم را كسب كرده باشند.

دستيابي محققان به يك فناوري جديد
توليد واكسن زنده دوگانه برونشيت- نيوكاسل در ايران
مهر: محققان مؤسسه واكسن و سرم سازي رازي به دانش فني جديدي در توليد واكسن زنده دوگانه برونشيت - نيوكاسل دست يافتند.
معاون توليد و تحقيق فرآورده هاي بيولوژيك مؤسسه واكسن و سرم سازي رازي با بيان اين خبر افزود: نمونه خارجي واكسن زنده دوگانه برونشيت - نيوكاسل در داخل كشور وجود ندارد. مسعود مقدم پور با بيان اين كه اين واكسن از تخم مرغ SPS توليد مي شود، گفت: تخم مرغ SPS را در خلاء خشك و به صورت قرص درآورده و آن را در ويال هاي هزار يا 2 هزار دوزي قرار داده و به بازار عرضه مي كنند.وي يادآور شد: اين تخم مرغ كه از آلمان وارد مي شود از لحاظ كيفيت با تخم مرغ هاي معمولي متفاوت است و آن را تحت كنترل شديد قرار مي دهند تا هيچ آنتي بادي و جرم بيماري زا داخل تخم مرغ قرار نگيرد. مقدم پور افزود: واكسن زنده دوگانه برونشيت - نيوكاسل يك قطره چشمي است و براي پيشگيري از بيماري برونشيت - نيوكاسل (طيور) به جوجه هاي زير يك هفته تزريق مي شود و براي جلوگيري از تكرار تزريق واكسن را كمباين و چندگانه مي كنند و به صورت جداگانه به هر بيمار تزريق نمي كنند. واكسن زنده برونشيت - نيوكاسل پس از 3 سال تلاش مستمر در مرحله آزمايشگاهي توليد و در حال انجام مرحله نيمه صنعتي است و اميدواريم اين واكسن در سال 86 به توليد انبوه برسد و وارد بازار شود.

فرهنگ وآموزش
انتقاد رؤساي دانشگاه ها از طرح مجلس درباره كنكور
ايسنا: روساي 31 دانشگاه  كشور در نامه اي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از طرح كميسيون آموزش و تحقيقات درباره سنجش و پذيرش دانشجو با هدف حذف آزمون سراسري، بر لزوم نگاه جدي علمي و كارشناسانه در جهت به روز كردن و رفع نواقص آن تاكيد كردند. روساي دانشگاه ها در اين نامه پيشنهاد كردند: با انجام مطالعه و پژوهش جدي و عميق توسط مركز پژوهشهاي مجلس نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات، بهداشت و درمان،  وزارتخانه هاي ذيربط و نمايندگان منتخب دانشگاه هاي كشور نسبت به طراحي و تدوين طرح جامعي كه پشتيباني تمامي طرفهاي ذيربط را به همراه داشته باشد اقدام شود.
راه اندازي اينترانت دانشجويي
مهر: اينترانت دانشجويي با هدف رفع نيازهاي جامعه دانشجويي كشور به زودي در اختيار دانشجويان علوم پزشكي قرار مي گيرد.
محمدعلي محققي معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب گفت: اينترانت دانشجويي برنامه جامع فرهنگي، دانشجويي و علمي است كه داراي قابليت جستجو و انتخاب است و طيف وسيعي از برنامه ها و نرم افزارهاي موجود فرهنگي را در خود دارد. وي ياد آور شد: محل استفاده اينترانت دانشجويي بيشتر خوابگاه هاي دانشجويي خواهد بود.
برگزاري كارگاه بين المللي مگاترونيك در تبريز
تبريز- خبرنگار همشهري: مدير قطب مگاترونيك دانشگاه تبريز هدف از برگزاري اين كارگاه آموزشي را فراهم آوردن فرصت مناسب براي دانشگاهيان، مراكز علمي و پژوهشي و دست اندركاران صنعت كشور براي آشنايي با آخرين يافته هاي علمي از جمله روشهاي نوين توسعه و تكنولوژي هاي جديد در زمينه موضوعي مگاترونيك اعلام كرد.علي رستمي، مگاترونيك و پيش نيازهاي تحولات صنعتي، ربات هاي صنعتي، سيستم هاي ميكروالكترومكانيكي، نانوتكنولوژي و كاربردهاي آن در مگاترونيك را از ديگر محورهاي اصلي اين كارگاه اعلام كرد.
سايت مركزي دانشجويي كشور در تبريز
سايت كامپيوتري مركزي دانشجويي كشور به مناسبت سالگرد 29 بهمن ماه 56 در دانشگاه تبريز افتتاح شد.
رئيس دانشگاه تبريز در مراسم افتتاح سايت گفت: اين سايت با 120 دستگاه رايانه بزرگترين سايت كامپيوتري كشور است و از لحاظ تكنولوژي يكي از پيشرفته ترين تكنيك هاي ارتباطي جهان در آن به كار رفته است.
تغييرات جديد درآزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي
گروه اجتماعي - مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت اطلاعات تكميلي كدهاي صحيح 2 دانشگاه علوم پزشكي در دفترچه راهنماي آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي سال 87 - 86 را اعلام كرد. بر اين اساس، كد۸۲ دانشگاه علوم پزشكي گلستان و كد۵۵ سازمان انتقال خون ايران اعلام شد.
همچنين مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي اعلام كرد اين مؤسسه، خدمات خوابگاهي و اياب و ذهاب به پذيرفته شدگان در اين مؤسسه ارائه نمي دهد. ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي تا 15 اسفند دارد.
تقاضا براي تاسيس دانشگاه آزاد در تركيه
تبريز خبرنگار همشهري: دانشگاه آزاد اسلامي تبريز در نمايشگاه دستاوردهاي زنان آذربايجان در آنكارا شركت كرد. در اين نمايشگاه بيش از 30 غرفه از فعاليت هاي اجتماعي و هنري زنان فرهيخته آذربايجان شركت داشتند.
بيشتر بازديدكنندگان ضمن درخواست تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي در تركيه، خواهان دريافت اطلاعاتي در رابطه با نحوه جذب دانشجوي خارجي، تعداد و عناوين رشته هاي تحصيلي و ساير فعاليت هاي اين دانشگاه بودند.
در واكنش به سؤالات مسابقه سيره نبوي تهيه مي شود
طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش
گروه اجتماعي- در واكنش به سؤالات توهين آميز به ساحت مقدس نبي اكرم (ص)در جريان برگزاري آزمون ضمن خدمت فرهنگيان استان تهران، طرح استيضاح محمود فرشيدي، وزير آموزش و پرورش توسط نمايندگان مجلس تهيه مي شود.
علي عسگري نايب رئيس كميسيون اصل 90 در اين باره در جمع خبرنگاران گفت: عذرخواهي شفاهي وزير آموزش و پرورش براي اين اقدامات صورت گرفته و برخورد با طراح سؤالات كفايت نمي كند و به زودي نمايندگان مجلس طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش را تهيه مي كنند.
نماينده مشهد افزود: ما فكر مي كنيم از نظر فرهنگ معرفتي ،آموزش و پرورش در حال حاضر با مكتب فكري امام(ره) به نحوي در حال فاصله گرفتن است. وي گفت: آموزش و پرورش به سمت جمود، تحجر و خشك مقدسي نزديك مي شود.
عماد افروغ نيز با اشاره به سؤال چهارم اين آزمون و با بيان اين كه خجالت مي كشم اين سؤال را بخوانم؟ گفت: اين سؤالات نشان مي دهد اگر حتي اشكال شكلي هم نداشت كه دارد، اما دو مولفه را زير يك گويه  خاص نمي آورند و اين نشاندهنده  اين است كه طرف سواد تنظيم سؤالات را نداشته است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با وقيح خواندن اين سؤالات افزود: به خودم اجازه نمي دهم آنها را تكرار كنم.
مرتضي تمدن عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، در اين باره گفت: وظيفه  نمايندگان پيگيري جدي اين موضوع است و نبايد هيچ مسامحه اي در اين امر صورت گيرد. همچنين عليرضا زاكاني عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطرنشان كرد: قرار است وزير آموزش و پرورش در اين خصوص به كميسيون بيايد و پاسخ دهد .
وي در خصوص انتظار از احمدي نژاد در اين موضوع، گفت: انتظار ما انتظار به جايي است و برخورد خيلي سريع با دست اندركاران امر و التيام بخشيدن به مسئله اي كه حوزه  اعتقادي مردم را جريحه دار كرده مي باشد. هم چنين بازشناسي جرياني كه منجر به اين امور شده مورد انتظار ماست، چرا كه فقط برخورد كافي نيست و ريشه هايي كه منجر به اين موارد مي شود بايد خشكانده شود. اين برخوردها هم امكان مصونيت براي آينده دارد و هم شرايط فعلي التيام پيدا مي كند.
از سوي ديگر۳۰ نماينده مجلس در تذكري به وزير آموزش و پرورش بررسي و پيگيري علل طرح سؤالات موهن و جسارت آميز و دور از شان رسول اكرم در آزمون سيره نبوي آموزش ضمن خدمت فرهنگيان را خواستار شدند.
همچنين وزير آموزش و پرورش در مجلس اعلام كرده كه كتاب مورد استفاده براي سؤالات در اين آزمون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چاپ شده است.
اعتراض دانشجويان دانشگاه خليج فارس
مهر: نماينده صنفي دانشجويان دانشگاه خليج فارس بوشهر از اعتراض دانشجويان اين دانشگاه نسبت به نصب دوربين محل اجتماع دانشجويان خبر داد. محمد حيدري افزود: در حال حاضر داخل كريدورهاي دانشكده ادبيات اقدام به نصب دوربين شده است، اما مسئولان دانشگاه خليج فارس بوشهر عنوان مي كنند كه قصد نصب دوربين در كليه معابر دانشگاه وجود دارد. جلوگيري از سرقت اموال دانشگاه دليلي است كه مسئولان نسبت به نصب دوربين در معابر دانشگاه عنوان مي كنند.
اين در حالي است كه حسن تاجيك رئيس اين دانشگاه انگيزه اصلي نصب دوربين در اين دانشگاه را ايجاد امنيت بيشتر عنوان كرد و گفت : دوربين ها با اپراتوري دانشجويان فقط شب ها فعال خواهند بود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |