چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۲ - Feb 21, 2007
تهديد موشكي مسكو عليه رادارهاي آمريكا در اروپا
014904.jpg
گروه بين المل- نيكولاي سولوسف، فرمانده نيروي دفاع موشكي روسيه روز گذشته اعلام كرد چنانچه جمهوري چك و لهستان با استقرار سامانه هاي سيستم دفاع موشكي آمريكا در خاك خود موافقت كنند روسيه اين سامانه ها را هدف قرار خواهد داد.
او كه با خبرگزاري اينترفاكس روسيه مصاحبه مي  كرد، گفت: اگر دولت هاي لهستان و چك چنين تصميمي اتخاذ كنند اين تاسيسات در فهرست اهداف موشك هاي استراتژيك روسيه قرار مي گيرد.
اظهارات سولوسف كه جدي  تـرين هشدار مسكو به ايالات متحده پس از اعلام تصميم دولت بوش براي استقرار دوسامانه سيستم دفاع موشكي اين كشور در شرق اروپا تلقي مي شود در كانون توجه رسانه هاي غربي قرار گرفته كه از آن به عنوان نماد افزايش شكاف  بين مسكو و واشنگتن ياد كرده اند.
در حالي كه مقامات ارشد روسيه طي روزهاي اخير بارها بر مخالفت خود با استقرار اين سامانه ها در شرق اروپا پاي فشرده اند ميرك توپولانك، نخست وزير جمهوري چك كه به لهستان سفر كرده روز گذشته در كنفرانس خبري مشتركي با ياروسلاو كاچينسكي، همتاي لهستاني خود از تصميم اين دو كشور براي ميزباني سامانه هاي سيستم دفاع موشكي آمريكا پرده برداشت.
واشنگتن بيستم ژانويه اعلام كرد از ورشو و پراگ خواسته با طرح پنتاگون براي استقرار ايستگاه هاي راداري سيستم دفاع موشكي آمريكا در قلمرو خود موافقت كنند. انتشار اين خبر با واكنش تند ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه روبه رو شد و انتقاد برخي متحدان آمريكا در اتحاديه اروپا را به همراه داشت.
فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در واكنش به اين درخواست ضمن ابراز ناخرسندي از اينكه دولت بوش پيش از مذاكره با دولت هاي لهستان و جمهوري چك موضوع را با مسكو در ميان نگذاشته بود، انتقاد كرد.
سرلشكر يوري بالويفسكي، رئيس ستاد مشترك ارتش روسيه پيش از اين تهديد كرده بود چنانچه ايالات متحده تصميم خود براي استقرار پايگاه هاي راداري سيستم دفاع موشكي در شرق اروپا را پيگيري كند مسكو از معاهده 1987 منع توسعه موشك هاي هسته اي ميان برد با آمريكا خارج خواهد شد.
چنانچه برنامه آمريكا براي احداث دو واحد راداري جديد براي سيستم دفاع موشكي در شرق اروپا اجرايي شود اين دو پايگاه به تاسيسات رهگيري كنوني اين سيستم در دو ايالت كاليفرنيا و آلاسكا در آمريكاي شمالي منضم شده و اولين تأسيسات مرتبط با اين سيستم خواهند بود كه در خارج از قلمرو ايالات متحده راه اندازي مي شوند.
براساس نظرسنجي اي كه اوايل هفته گذشته در لهستان انجام شد 53 درصد لهستاني ها با استقرار اين پايگاه هاي راداري در خاك كشورشان مخالف هستند. با اين حال توپولانك روز دوشنبه در ورشو تصريح كرد جمهوري چك و لهستان براي اعلام موافقت خود با درخواست آمريكا اقدام به برگزاري همه پرسي عمومي در اين دو كشور نخواهند كرد.

رانده شدن طالبان
از منطقه تصرف شده
ايسنا: دولت افغانستان اعلام كرد، نيروهاي افغان و ائتلاف اوايل ديروز منطقه اي در جنوب غربي اين كشور را كه كنترل آن براي 24ساعت در دست نيروهاي طالبان بود، بازپس گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت كشور افغانستان اعلام كرد، كنترل دهكده  بكوا در استان فراه در دست نيروهاي دولتي و بين المللي است و نيروهاي امنيتي نيز در آنجا حضور دارند.
سخنگوي وزارت كشور افغانستان گفت: نيروهاي دولتي و بين المللي اوايل صبح ديروز بكوا را تصرف كردند و اين امر باعث شد كه نيروهاي طالبان از اين منطقه عقب نشيني كنند.
وي افزود: نيروهاي طالبان زماني كه فهميدند نيروهاي امنيتي به اين دهكده رسيده اند از اين منطقه خارج شدند.
مقامات استاني افغانستان اعلام كردند كه حدود 300 نيروي طالبان روز دوشنبه به اين دهكده حمله كردند و باعث فرار نيروي پليس ضعيف اين منطقه شدند.
در همين حال نيروهاي انگليسي مستقر در افغانستان ادعا كرده اند در آنچه كه آنها آن را بزرگترين عمليات ناتو در استان هلمند در جنوب افغانستان خوانده اند به موفقيت دست يافته اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، بيش از 250 سرباز انگليس ناتو به مقرهاي اصلي طالبان در گرمسير در نزديكي رود هلمند حمله كردند.
سخنگوي ارتش انگليس گفت: ما قادر به ضربه زدن به آنها و ايجاد خلل در فرماندهي و كنترل آنها در بزرگترين عمليات در اين منطقه شده ايم.

نتايج نظر سنجي در تركيه اعلام شد
مخالفت مردم با رياست جمهوري اردوغان
واحد مركزي خبر: براساس نتايج نظرسنجي جديدي كه در مطبوعات تركيه منتشر شد بيشتر از 50 درصد از مردم اين كشور مخالف آن هستند كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور كه در ماه آوريل برگزار خواهد شد، به پيروزي برسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آنكارا، براساس نتايج اين نظرسنجي بيش از 57 درصد از مجموع 2 هزار و 403 سئوال شونده، اعلام كردند مايل نيستند كه رجب طيب اردوغان به رياست جمهوري تركيه دست يابد، در همين حال تنها 35 درصد از سئوال شوندگان تمايل خود را براي پيروزي اردوغان در انتخابات رياست جمهوري آينده تركيه اعلام كردند و بقيه افراد در اين زمينه نظر خاصي نداشتند.
افراد شركت كننده در اين نظرسنجي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه اگر اردوغان در انتخابات آينده شركت نكند دوست دارند چه كسي رئيس جمهور آينده اين كشور شود 24درصد از آنها اعلام كردند مايل هستند عبدالله گل وزير امور خارجه كنوني تركيه كه دست راست اردوغان به شمار مي رود به رياست جمهوري دست يابد.
براساس قوانين حاكم در تركيه، رئيس جمهور اين كشور با رأي اعضاي مجلس ملي براي يك دوره واحد 7 ساله انتخاب مي شود. درواقع سمت رياست جمهوري در تركيه اساسا يك عنوان افتخاري است چراكه رئيس جمهور در عرصه اجرايي اختيارات و قدرت محدودي دارد با اين همه در اين روزها بحث و مشاجره درباره رئيس جمهور آينده تركيه در اين كشور داغ شده است.
محافل سياسي تركيه معتقدند كه رجب طيب اردوغان و بولنت ارينچ رئيس پارلمان تركيه كه به علت انتقادهاي خود از نظام لائيك تركيه شهرت دارد، از بخت بيشتري براي تصدي رياست جمهوري تركيه برخوردار هستند.
اردوغان كه در حال حاضر رياست حزب عدالت و توسعه تركيه وابسته به جريان اسلامگراي اين كشور را برعهده دارد از سال 2002 قدرت را در تركيه در دست دارد. وي بارها اعلام كرده است تا آوريل آينده درباره تصميم خود در زمينه نامزدي مجدد براي تصدي سمت رياست جمهوري تركيه حرفي نخواهد زد.

كوتاه از جهان سياست
تظاهرات ضدآمريكايي ژاپني ها
در اعتراض به ورود چني
گروه بين الملل - مردم ژاپن روز گذشته در اعتراض به سفر ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا به اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش روزنامه گلف نيوز صدها نفر از ملي گرايان ژاپني و هواداران گروه هاي راستگرا روز گذشته مقارن با ورود چني به توكيو به خيابان ها ريختند، مقابل هتل محل اقامت چني و سفارت آمريكا تجمع كردند و با ظاهر شدن خودروي حامل وي به سر دادن شعارهاي ضدآمريكايي از جمله يانكي به خانه ات برگرد پرداختند.
چني در نخستين مرحله از سفر آسيايي اش ديروز وارد توكيو شد و قرار است در اقامت دوروزه اش در ژاپن با امپراتور، نخست وزير و وزير امورخارجه ژاپن ديدارهاي جداگانه داشته باشد. وي همچنين براي نيروهاي آمريكايي مستقر در ناو هواپيمابر كيتي هاوك نيز سخنراني خواهد كرد.
چني از ژاپن عازم استراليا خواهد شد و سپس براي بازديد از بزرگترين رزمايش ضدتروريسم آمريكا در جزيره گوام اقيانوس آرام عازم اين جزيره مي شود.

استعفاي وزير خارجه كلمبيا
گروه بين الملل- ماريا كونسوئلو آرائوخو، وزير امور خارجه كلمبيا روز گذشته به دليل افشاي رابطه چند تن از بستگانش با سركردگان گروه هاي شبه نظاميان راستگراي اين كشور استعفا داد.
به گزارش آژانس خبري بوليواري دادگاه عالي قضائي كلمبيا پنج شنبه گذشته دستور بازداشت شش تن از اعضاي ائتلاف حامي  آلوارو اوريبه، رئيس جمهور اين كشور در كنگره از جمله آلوارو آرائوخو، برادر وزير خارجه كلمبيا را صادر كرد. دادگاه عالي قضائي كلمبيا همچنين از دادستاني اين كشور خواست درباره ارتباط پدر ماريا آرائوخو با يك مورد آدم ربايي توسط شبه نظاميان تحقيق كند.

درخواست علني شدن عملكرد جاسوسان آمريكايي در اسپانيا
گروه بين الملل- خوزه آنتونيو آلونسو، وزير دفاع اسپانيا خواستار علني شدن مقررات مربوط به عملكرد جاسوسان آمريكايي در اين كشور شد.
به گزارش رويترز آلونسو روز گذشته از دولت اين كشور خواست نحوه عملكرد سرويس هاي مخفي نيروهاي دريايي و هوايي آمريكا را به اطلاع عموم برساند.
وزراتخانه هاي دفاع اسپانيا و آمريكا ژانويه گذشته درباره چگونگي عملكرد سرويس تحقيقات جنايي نيروي دريايي و دفتر تحقيقات ويژه نيروي هوايي آمريكا در اسپانيا با يكديگر به توافق رسيدند. بر اساس اين توافقنامه سرويس هاي مخفي نيروي دريايي و هوايي آمريكا مي توانند در اسپانيا با مأموران امنيتي و اطلاعاتي اين كشور در رابطه با موضوعات مشترك همكاري كنند. در چارچوب اين قرارداد مأموران سرويس هاي مخفي نيروي هوايي و دريايي آمريكا بايد مقررات اسپانيا را رعايت كنند و قبل از اجراي عمليات خود مقامات مادريد را در جريان امر قرار دهند.

قتل جاسوس آمريكا در پاكستان
گروه بين الملل- افراد مسلح روز گذشته يك مرد افغان را به اتهام جاسوسي براي آمريكا در استان وزيرستان شمالي افغانستان مثله كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه يك مقام امنيتي پاكستان با اعلام اين خبر از كشف جسد قطعه قطعه شده يك تبعه افغان در ساعات پاياني روز دوشنبه در كنار جاده اي در نزديكي مرز مشترك با افغانستان خبر داد. كنار جسد كه سر و دست و پاهايش از بدن جدا شده بود يادداشتي قرار داشت كه روي آن نوشته شده بود: جاسوس آمريكا.
بستگان فرد كشته شده جسد را به ولايت خوست افغانستان منتقل كردند. در گذشته افراد ديگري به همين شيوه و به اتهام جاسوسي براي آمريكا از سوي افراد مسلح در پاكستان كشته شده اند.

نگاه
رنجوري در روابط خارجي آلمان
دكتر محمدجواد لاريجاني
۱ سياست خارجي آلمان در دوران خانم مركل منفعل، مرعوب و با علائم حاد از بيماري گناه آلماني شده است:منفعل است زيرا توان ارائه ايده هاي جديد و تحرك ديپلماتيك را از دست داده است. كافي است كه دوران فعلي را با زمان آقاي كهل و حضور گنشر در رأس ديپلماسي آلمان مقايسه نمائيد: در بحبوحه جنگ تحميلي، و درحالي كه شركت هاي آلماني به صنايع شيميايي رژيم صدام كمك مي كردند، آلمان اولين كشور اروپايي بود كه رسما متجاوز بودن صدام را اعلام نمود و در تكوين و تصويب قطعنامه 598 سازمان ملل متحد در كنار آندره ئوتي و ناكازونه نقش برجسته اي ايفا نمود. همچنين در امر اتحاد دو آلمان و تمهيد مقدمات آن بسيار داهيانه عمل كردند. حال مقايسه نمائيد با وضعيت امروز سياست خارجي آلمان كه در لاك خود فرو رفته و توان هيچ تحركي را ندارد!
۲ خانم مركل سياست خارجي مرعوبي را براي كشور آلمان به ارمغان آورده است: كافي است به دوران رقيب ايشان آقاي شرودر توجه نمائيد: علي رغم تمام تهديدها و فشارهاي واشنگتن، دولت آلمان تا لحظه آخر با حمله نظامي آمريكا به عراق مخالفت نمود. اگرچه برخي از سياستمداران فعلي اين كشور معتقدند دليل ترس فراوان خانم مركل ميراث سنگين فشارهاي ناشي از همان سياست است ليكن، موضع آلمان نشان از آن داشت كه اين كشور مي تواند در خانواده بين المللي دست دوم  نباشد و براي خود موضع رسمي و مستقل داشته باشد. به خصوص، در زماني كه فضاحت لشكركشي آمريكا به عراق آشكار شده است و دولت واشنگتن به سوي استيصال كامل پيش مي رود. خانم مركل نه تنها بايد احساس سربلندي از موضع قبلي كشورش نمايد كه بايد متهورانه تر عمل كند! بدون شك، سياست خارجي مرعوب خانم مركل، به حيثيت بين المللي آلمان شديدا لطمه زده است.
۳ اما مرض گناه آلماني كه از بعد از جنگ جهاني دوم همواره علائم خود را در رفتار دولتمردان اين كشور با درجه حدت و ضعف مختلف نشان مي داد، در دوران خانم مركل به صورت يك بيماري حاد، رفتار خارجي اين كشور را تحت تأثير مستقيم قرار داده است.در تابستان 1945 ميلادي، هنگامي كه قواي متحدين سرتاسر كشور آلمان را به تصرف خود درآوردند، بر سر هر كوي و برزني تابلوي بزرگي نصب شده بود و روي آن نوشته شده بود شما خودتان گناه كار اصلي هستيد .
درحالي كه مردم آلمان اولين قرباني رژيم خودكامه سوسياليزم ملي و دولت نازي بودند! همان رژيمي كه در سال 1936 ميلادي منطقه راين لند را تصرف كرد و دولت فرانسه عكس العملي نشان نداد تا رابطه خوب با دولت آلمان بهم نخورد و اين همان هيتلري است كه چرچيل در نامه اي به وي نوشت: من از درگاه خداوند مي خواهم كه مردي با توان فكري و قدرت تصميم گيري به مانند جناب عالي براي مردم انگلستان بفرستد! و اين محبت ها و حجم عظيم دادوستدهاي اروپا با آلمان درست در زماني صورت مي گرفت كه دولت هيتلر با روش ديكتاتوري خشن خود هر نفس مخالفي را درجا خفه مي كرد و كنيسه ها را آتش مي زد و يهوديان را تبعيد مي نمود! به عبارت ديگر جوامع غربي با هيچ يك از اين امور به نحو اصولي مشكلي نداشته و ندارند. مشكل از زماني شروع شد كه منافع اقتصادي و حوزه سيطره آلمان خطرناك شد.حال خانم مركل، پس از اين همه سال گناه آلماني را به نحو جالبي زنده كرده است: گويي ملت آلمان بايد تا ابد غلام حلقه به گوش رژيم صهيوني باشند!!عكس العمل ايشان نسبت به اظهارات رئيس جمهور محترم ايران نمونه كامل كاسه داغ تر از آش است.
۴ تازه كاري و ناشي گري خانم مركل را مي توان براي مدت كوتاهي پذيرفت، به خصوص دستگاه ديپلماسي اين كشور هم توسط افراد دانا و توانمندي مديريت نمي شوند. اما آثار ماندگار و پرهزينه اين خطاهاي بزرگ را بر منافع آلمان نمي توان ناديده گرفت.
سياستمداران آلماني كه به ظاهر براي مسئله هولوكاست سينه چاك هستند بايد بدانند كه يهودستيزي مرضي كاملا غربي و مربوط به جوامع اروپايي است و البته علي رغم مصوبات شداد و غلاظ و قوانين رسوا در مورد هرگونه ترديد و ارتداد نسبت به اين واقعه آن طور كه رژيم صهيوني انشاء مي كند، علي رغم همه اين سخت گيري ها، يهودي ستيزي آتش زير خاكستري در دنياي غرب است و اتفاقا اين عكس العمل هاي عجولانه همه باعث رشد اين پديده شده است. خانم مركل اگر واقعا ديني تاريخي و سنگين بر دوش خود نسبت به يهوديان آلمان احساس مي كند بهتر است به دولت ياغي در تل آويو توصيه نمايد كه به جنايات خود در سرزمين هاي اشغالي و در دنيا عليه فلسطينيان مظلوم خاتمه دهند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |