چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۲ - Feb 21, 2007
ميهمانان احتمالي سينماي نوروزي
در حالي كه هنوز تكليف فيلم هاي اكران نوروزي مشخص نشده، از فيلم هاي اخراجي ها ، سنتوري رئيس و مهمان به عنوان گزينه هاي جدي اين اكران نام برده مي شود.
الهام اناري
014874.jpg
با پررونق  شدن اكران نوروز در سال هاي اخير، حالا اغلب تهيه كنندگان و فيلمسازان متمايل به نمايش فيلم هايشان در اين ايام هستند.
معمولاً از اواخر دي ماه زمزمه ها در خصوص گزينه هاي اكران نوروز به راه مي افتد و معمولاً در روزهاي بعد از جشنواره گزينه هاي اكران قطعي مي شود. به خصوص اين كه چند سالي است كه فيلم هاي موفق جشنواره فجر در اكران نوروزي به نمايش درآمده اند.
با توجه به اين كه چند سالي سينمادارها در تعيين نوبت نمايش فيلم ها، نقش تعيين كننده اي يافته اند، فيلمي شانس بيشتري براي اكران نوروز دارد كه سينمادارها آن را بپسندند.
سينمادارها هم متمايل به اكران فيلمي هستند كه شانس بيشتري براي جذب مخاطب داشته باشد.
تجربه موفق نمايش آثار برگزيده جشنواره در اكران نوروز و صدرنشيني اخراجي ها و سنتوري در جدول بهترين فيلم ها به انتخاب مردم، شانس اين دو فيلم را براي نمايش نوروزي بالا مي برد.
از سوي ديگر از رئيس هم به عنوان يكي از گزينه هاي جدي اكران نوروز نام برده مي شود. آخرين فيلم مسعود كيميايي در جشنواره فجر با اشكالات فني به نمايش درآمد.
همچنين بايد به فيلم مهمان اشاره كرد كه تهيه كننده اش قبلاً ثابت كرده كه راه و رمز فتح گيشه را مي شناسد. يك شب هم در صورت دريافت پروانه نمايش مي تواند در چند سينماي محدود به نمايش درآيد. قرار دادن يك فيلم جشنواره اي در كنار آثاري گيشه پسند مي تواند به تنوع اكران نيز بينجامد.
اما جدي ترين گزينه براي نمايش نوروزي فيلم شب بخير فرمانده است. اين فيلم كه توسط انيسه شاه حسيني كارگرداني شده، حال و هوايي جنگي دارد.
براي شب بخير فرمانده گويا قراردادي از مدت ها قبل براي نمايش در اوايل اسفندماه امضا شده كه گويا در نهايت به ادامه اكران آن در ايام نوروز خواهد انجاميد.
نكته اي كه اغلب اهالي سينما و صاحب نظران بر آن تكيه دارند، رعايت تنوع فيلم هاي نوروزي است و اين كه همه راه ها به فيلم هاي كمدي ختم نشود.
رئيس و سنتوري
مصطفي شايسته پخش كننده فيلم هاي جديد داريوش مهرجويي و مسعود كيميايي نيز در اين باره گفت: سنتوري و رئيس از موقعيت اكران در نوروز 86 برخوردار هستند. بحث نمايش فيلم سنتوري در نوروز 86 وجود دارد و هدايت فيلم قصد دارد پس از هماهنگي با داريوش مهرجويي و فرامرز فرازمند- كارگردان و تهيه كننده اين فيلم- امكان اكران اين فيلم را به عنوان برنامه  نوروزي سال۸۶ فراهم كند و ما اميدواريم كه فيلم تا آن موقع براي نمايش عمومي آماده شود.
وي همچنين در مورد احتمال اكران فيلم رئيس گفت: نمايش اين فيلم در نوروز نيز منوط به صحبت با مسعود كيميايي است و احتمال نمايش رئيس به عنوان برنامه  نوروزي سينماهاي كشور وجود دارد، اما قطعا اين دو فيلم در كنار يكديگر به نمايش گذاشته نخواهند شد.
شايسته، در مورد نقش تنوع موضوعي در موفقيت فيلم هاي اكران نوروزي گفت: تنوع در چيدمان فيلم هاي اكران نوروز، مي تواند موجب جلب نظر بيشتر مخاطب باشد و حق انتخاب را گسترده تر سازد، اما اين شكل اكران كه آرماني ترين نحوه نمايش فيلم هاي ايراني به شمار مي رود، به هماهنگي بيشتر بين صاحبان فيلم ها و صاحبان سالن هاي سينما نياز دارد.
كيميايي هم با اشاره به احتمال اكران رئيس در ايام نوروز گفت: اگر مشكل صداي فيلم حل شود، اين امكان وجود دارد كه در ايام عيد فيلم رئيس در سينماها اكران شود.
كارگردان رئيس پيش از اين گفته بود: در حال اصلاح صداي فيلم رئيس هستم و اگر صداي فيلم به موقع درست شود، تا قبل از 15 اسفند يك نمايش خصوصي براي دوستان منتقد و هنرمندان ترتيب مي دهم. اگر مشكل صداي فيلم حل شود، اين امكان وجود دارد كه در ايام عيد هم فيلم رئيس در سينماها اكران شود. كيميايي درباره بازتاب فيلم رئيس بين تماشاچيان گفت: اگر به فيلمي بگوييم صامت ما يك فيلم صامت را بدون صدا مي بينيم، اما نسخه به نمايش درآمده رئيس با صداي بد به نمايش در آمد و حتي اجازه تفكر در سكوت را به تماشاچيان نمي داد. بنابراين نمي توان در مورد واكنش تماشاچيان با قطعيت بحث كرد.
و اما سنتوري روايتي ساده از جواني به نام علي است كه به خاطر علاقه مندي هاي شخصي و با وجود مخالفت مادرش، به سمت نوازندگي سوق پيدا مي كند و در نواختن سنتور به مهارت خاصي مي رسد، اما استفاده از مواد مخدر زندگي دشواري را براي او رقم مي زند. به نحوي كه پس از چند سال زندگي، همسرش را از دست مي دهد و به حضيض ذلت مي افتد. مهرجويي در اين فيلم موضوعي ساده و اجتماعي را انتخاب كرده و با همان مهارت و توانايي خاصي كه در خلق موقعيت هاي ناب و ماندگار دارد، فيلم را به گونه اي پيش مي برد كه بيننده با زاويه ديد و فضايي جديد آشنا شود.
اخراجي ها
اخراجي ها ساخته مسعود ده نمكي در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر يكي ديگر از گزينه هاي اكران نوروزي سينماهاست. اين فيلم به عنوان فيلم برگزيده تماشاگران در اين دوره از جشنواره شناخته شد و در سال هاي اخير به تجربه ثابت شده فيلم هاي مردمي جشنواره در صورتي كه با فاصله كمي از جشنواره اكران شوند، باز هم مورد اقبال عمومي قرار مي گيرند. ده نمكي در اولين ساخته بلند خود همه فاكتورهاي لازم براي جذب مخاطب را مدنظر گرفته و با بكارگيري بازيگران حرفه اي، فيلمي مفرح ساخته و داستان هاي عاشقانه را دستمايه كارش در يك فضاي جنگي قرار داده است. اكبر عبدي، كامبيز ديرباز، محمدرضا شريفي نيا، نيوشا ضيغمي و نگار فروزنده بازيگران فيلم تازه ده نمكي هستند.
مهمان
فيلم مهمان به كارگرداني سعيد اسدي نيز يكي ديگر از احتمالات اكران نوروزي است كه گفته مي شود در گروه سينمايي قدس به نمايش در مي آيد. در اين فيلم امين حيايي، پوريا پورسرخ، شقايق فراهاني، حسام نواب صفوي، مريم اميرجلايي و محمدرضا شريفي نيا به عنوان بازيگر حضور دارند و فيلم مضموني كمدي دارد. مهمان پس از آواز قو كه در سال 79ساخته شد، جديدترين فيلم اسدي در مقام كارگردان است.
فرح بخش تهيه كننده اين فيلم مي گويد: مردم، در نوروز تماشاي فيلم هاي مفرح را دوست دارند زيرا فضاي نوروز، فضايي شاد و مفرح است، در عين حال كه امسال به دليل پايان ماه هاي سوگواري، نياز به فيلم هاي مفرح بيشتر احساس مي شود. وي تاكيد كرد: منظور من از اكران فيلم شاد، اين نيست كه همه فيلم ها در يك ژانر ساخته شده باشند، بلكه منظورم اين است كه فيلم هاي متنوع در فضايي شاد پيش بروند.
فرح بخش همچنين گفت: از زماني كه تنظيم اكران فيلم ها از بخش دولتي به بخش خصوصي واگذار شد، اكران نوروزي فيلم ها متنوع و پرمخاطب شده و اين قضيه را استقبال بالاي مردم و رضايت مردم از فيلم هاي اكران نوروز در چند سال اخير، ثابت مي كند.
يك شب
سيروس تسليمي، تهيه كننده و پخش كننده سينما به فارس گفـت: اكران يك شب به كارگرداني نيكي كريمي در نوروز 86 تقريبا قطعي شده است. اين تهيه كننده افزود: در حال مذاكره با مسئولان سينما فرهنگ براي اكران اين فيلم هستم. يك شب در چند سينماي ديگر هم علاوه بر سينما فرهنگ به نمايش درخواهد آمد، اما هنوز قراردادي با سينماهاي ديگر بسته نشده است. حدود دو ماه است كه براي دريافت پروانه نمايش يك شب درخواست داده ايم و با دريافت اين پروانه، فيلم در نوروز 86 اكران خواهد شد.
تسليمي در ادامه با انتقاد از اكران فيلم هاي نوروزي گفت: نوروز فرصت بسيار مناسبي است تا پاي مخاطبان به سينما باز شود. اين امر نيازمند ايجاد تنوع در فيلم هاي اكران شده است، اما متاسفانه اين اتفاق نمي افتد. سيروس تسليمي همچنين معتقد است: سينمادارها و نهادهاي دولتي مانند حوزه هنري و بنياد سينمايي فارابي در ايجاد تنوع در اكران نوروزي نقش بسيار پررنگي دارند، اما متاسفانه آنها بيشتر به دنبال فيلم هاي پرفروش در اين ايام مي روند و به همين دليل معمولا ما در نوروز فقط شاهد اكران فيلم هاي طنز هستيم و همين موضوع تنوع نمايش را از بين مي برد. تسليمي در ادامه گفت: سينما در نوروز فرصت دارد تا از همه طبقات، بيننده داشته باشد. اين امر در صورتي محقق مي شود كه به همه نوع فيلمي اجازه اكران داده شود.
يك شب سال گذشته در بخش جشنواره  جشنواره هاي فيلم فجر به نمايش درآمد و در جشنواره هاي متعددي چون كن،  تورين، تسالونيكي، مونترال، ونكوور و مونيخ و... حضور داشت.
يك شب داستان پرسه هاي دختري جوان در خيابان هاي تهران است كه در پرسه هاي شبانه خود با سه مرد همراه شده و از زبان هر يك از آنها داستان هاي مختلفي روايت مي شود.
نيكي كريمي پيش از اين در گفت وگويي اعلام كرده بود، يك شب از اوايل دي ماه در سينماهاي فرهنگ، استقلال و عصر جديد به نمايش گذاشته مي شود.
نيكي كريمي درباره فيلمش مي گويد: كتاب  ناتور دشت را مي خواندم كه اين ايده به ذهنم رسيد. اين كتاب روايت پسري است كه شب را در خيابان هاي نيويورك سپري مي كند.  اين فيلم متعلق به سينماي متعارف نيست، سوژه خيلي شخصي است، بنابراين خيلي علاقه مند بودم آنچه دلم مي خواست انجام بدهم. فيلمبرداري كار درخشان آقاي جعفريان است، قرار گذاشتيم هيچ نور اضافي نداشته باشيم و مي خواستيم به فضايي واقعي نزديك باشيم. در اين فيلم مي خواستم بازيگري به كمك من بيايد بنابراين هيچ كدام از سه شخصيت مرد بازيگر نبودند و فيلمنامه را هم نمي دانستند. سر صحنه به آنها مي گفتم كه بايد چه بگويند و خيلي تمرين نمي كرديم چون خود من بزرگترين ضربه را از كارگرداناني خوردم كه زياد با بازيگران تمرين مي كردند. هانيه توسلي معصوميت توام با هوش را در چهره اش دارد و مناسب نقش اصلي داستان بود. نيكي كريمي يك شب را يك فيلم اجتماعي مي داند كه براي مخاطب ساخته است و مي گويد: من فيلم را يك كالاي صادراتي نمي بينم.
مسئله پروانه نمايش
از طرفي، در حالي كه سنتوري به كارگرداني داريوش مهرجويي يكي از جدي ترين فيلم هايي است كه بحث نمايش آن در نوروز 86 مطرح است، يك منبع آگاه در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها، از احتمال عدم نمايش فيلم سنتوري در نوروز 86 خبر داد. وي گفت: به دليل قوانين جديد اكران، هنوز نمايش اين فيلم و برخي ديگر از فيلم هايي كه صحبت  از نمايش آنها در نوروز 86 در جريان است، قطعي نشده  چرا كه مدتي است اين بحث مطرح شده كه فيلم هايي به اكران عمومي مي رسند كه حداقل يك ماه از دريافت پروانه نمايش آنها گذشته باشد، اما سنتوري و برخي فيلم هاي ديگر، هنوز پروانه نمايش نگرفته اند. با اين حال بسياري از سينمادارها متقاضي اكران اين فيلم ها هستند.

نگاه
سنت احيا شده
گروه ادب و هنر- تا قبل از پيروزي انقلاب، اكران نوروزي از اهميت فوق العاده اي برخوردار بود. به طوري كه در تعيين فيلم هاي نوروزي نهايت دقت صورت مي گرفت تا تنها آثار پرمخاطب در اين ايام به نمايش درآيند. اين رعايت هم شامل فيلم هاي خارجي مي شد و هم محصولات داخلي. در مورد فيلم هاي خارجي در ايام نوروز بيشتر آثار كمدي و موزيكال به نمايش درمي آمد.
جوان هاي قديم حتماً خوب به خاطر دارند نوروزهايي را كه با كمدي هاي نورمن ويزدم سپري مي شد. در دوراني كه سينما مهم ترين تفريح مردم بود و هنوز نه رسانه تلويزيون به اندازه امروز گسترش يافته بود و نه خبري از ماهواره، اينترنت و.... بود، سينما بخش قابل توجهي از اوقات فراغت مردم را پر مي كرد. اين سنت به دلايل متنوع در سال هاي پس از انقلاب دچار انقطاع شد. به طوري كه در اواخر دهه 60 و اوايل دهه،۷۰ اكران نوروز عملاً به اكراني كاملاً مرده تبديل شده بود.
در سال هاي 70 و 71 تعدادي از كم فروش ترين فيلم هاي سال را آثاري تشكيل مي دادند كه در ايام نوروز به نمايش درآمده بودند. طوري كه در آن سال ها كمتر تهيه كننده اي راغب بود فيلمش در ايام نوروز به نمايش درآيد. در آن سال ها از مسافرت هاي نوروزي و پخش گسترده فيلم ها و سريال ها از تلويزيون به عنوان دو عامل بازدارنده اكران نوروزي نام برده مي شد.
هر چند به تدريج و با به نمايش درآمدن فيلم هايي كه پتانسيل جذب مخاطب را داشتند، مشخص شد كه در صورت نمايش فيلم جذاب و تماشاگرپسند، مردم در كنار ديد و بازديدهاي نوروزي و مسافرت، به سينما هم مي روند. در سال هاي اخير اكران نوروز مبدل به پر رونق ترين موسم اكران شد. به عنوان مثال در نوروز 83، پرمخاطب ترين فيلم هاي سال به نمايش درآمدند، به طوري كه هيچ فيلمي در ساير ماه هاي سال نتوانست به آمار فروش فيلم هاي نوروزي نزديك شود.
نمايش فيلم هاي موفق جشنواره فجر در ايام نوروز هم با توجه به فاصله زماني اندك جشنواره يكي از عوامل رونق اكران نوروزي در سال هاي اخير بوده است.
تصور رايجي ميان اهالي سينما وجود دارد كه مردم در ايام نوروز فقط مشتاق تماشاي فيلم هاي كمدي هستند؛ تصوري كه ريشه در سنت برنامه مخصوص نوروز در دهه هاي 40 و 50 دارد. سال گذشته موفقيت فيلم تلخ چهارشنبه سوري ثابت كرد كه چنين فرضياتي صحت ندارد و اگر تماشاگر احساس كند كه با فيلم خوبي مواجه خواهد شد، در كنار ديد و بازديدهاي نوروزي به سينما هم خواهد رفت. بيش از ژانر فيلم، اين جذابيت آن است كه اهميت دارد.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |