چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۲ - Feb 21, 2007
سلامت در ايران
ايست قلبي و تصادف
شايع ترين  علت مرگ تهراني ها
مدير اداره كل سلامت شهرداري تهران، افزايش تراكم جمعيت، آلودگي هوا، عدم توزيع مناسب خدمات سلامت و افزايش حوادث ترافيكي را از عمده چالش هاي حوزه سلامت در تهران خوانده و گفته است: شايع ترين علت مرگ در تهران ايست قلبي ناشي از آلودگي هواست و در هر 9دقيقه يك تهراني جان خود را بر اثر حوادث ترافيكي از دست مي دهد.
به گزارش ايسنا، دكتر تقي زاده با بيان اينكه يك سوم از كشته شدگان در حوادث ترافيكي تهران عابرين پياده هستند، تاكيد كرده آمار جهاني به طور كل بسيار كمتر و تنها 10 درصد است و اين تفاوت آماري عدم فرهنگ سازي لازم براي عابرين پياده در خصوص استفاده از پل هاي عابر و خطوط مخصوص عابرين را نشان مي دهد. وي در پايان اضافه كرده، افزايش استرس، اضطراب و بيماري هاي مستعد كننده نظير ايست قلبي از مهمترين نتايج نامطلوب افزايش آلودگي هوا در تهران است زيرا در 6 ماهه اول امسال 24 هزار شهروند تهراني فوت كردند.
بروشورهاي آموزشي اورژانس براي چهارشنبه سوري
معاون حوادث عمليات اورژانس كشور از توزيع بروشورهاي آموزشي در خصوص چهارشنبه سوري در مدارس خبر داده است.
دكتر رضا دهقان ژپور، معاون حوادث عمليات اورژانس كشور، گفته است: براي اطلاع رساني و آموزش نوجوانان بروشورهاي حاوي اطلاعات مهم و هشدارهاي لازم تهيه شده كه اواخر ماه اسفند در مدارس توزيع مي ژشود تا بتوانيم از اين طريق مانع جذب نوجوانان و جوانان به خطرات روز چهارشنبه آخر سال شويم.
غربالگري نازايي در كشور
بودجه مي خواهد
در حالي كه از امروز و به مدت 3 روز، سيزدهمين كنگره باروري و ناباروري كشور با حضور متخصصان در سالن حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود، دكتر احمد حسيني، دبير انجمن باروري و ناباروري ايران گفته است، اجراي طرح غربالگري نازايي در حال حاضر در هيچ مركز درماني اجرا نمي شود، زيرا با وجود برخورداري از تكنولوژي لازم، هزينه سنگين اجراي اين پروژه هنوز فراهم نشده است.
وي تاكيد كرده در حال حاضر تنها اقدامي كه در زمينه غربالگري ناباروري در ايران اجرا مي شود،  اجراي طرح PGD يا تشخيص ژنتيكي قبل از لانه گزيني جنين در موسسه پژوهشي باروري و ناباروري رويان است كه اين پروژه نيز تنها به بررسي علمي مسائل ژنتيكي ناباروري مي پردازد. وي افزوده: تكنولوژي اجراي اين پروژه در ايران موجود است اما به دليل هزينه سنگين، انجام اين طرح هم اكنون مقدور نيست. شايد تا چند سال آينده توانايي انجام آن در كشور فراهم شود.

بيدار شو!نمير!
كارشناسان در گفتگو با همشهري علت هاي احتمالي مرگ دختري كه اين هفته زير عمل جراحي زيبايي بيني در گذشت را بررسي كردند
سميه شرافتي
014871.jpg
صبح روز شنبه 28/11/85 دختري 20 ساله حين عمل جراحي زيبايي بيني در بيمارستاني در شمال تهران جان خود را از دست داد. اين دختر جوان بعد از انتقال به اتاق عمل و تزريق داروي بيهوشي به حالت اغما فرو رفت و در ساعت 14 و 10 دقيقه بر روي تخت اتاق سي  سي  يو جان باخت. اين در حالي بود كه پزشكان بيمارستان در مراحل اوليه تحقيق احتمال دادند علت مرگ دختر جوان حساسيت به مواد بيهوشي بوده است. اتفاق روز شنبه اين هفته، شايد تاكيدي عيني و البته تلخ، بر هشداري بود كه مدتهاست به داوطلبان جراحي هاي زيبايي داده مي شود.
***
جراحي زيبايي بيني يكي از اعمال جراحي است كه مانند انواع ديگر جراحي، بدون عارضه نيست. نه مي توان گفت عوارض ناشي از اين جراحي ها به طور صرف مربوط به جراح است و نه هيچ عامل ديگري را مي توان بطور كامل مقصر قلمداد كرد. در كتب پزشكي، براي هر نوع عمل جراحي، درصد مشخصي به عنوان احتمال ايجاد عوارض مطرح شده است؛ عوارضي كه حتي در پيشرفته ترين بيمارستان هاي دنيا و زير دست زبردست ترين جراحان هم ممكن است ايجاد شود.
اغلب متخصصان گوش و حلق و بيني محتمل ترين عارضه راينوپلاستي را عوارض ناشي از بيهوشي مي دانند. دكتر احمد خاص احمدي، متخصص گوش و حلق و بيني و نماينده مجلس شوراي اسلامي ضمن بيان اين كه بيهوشي علاوه بر اين كه در تمام جراحي ها ممكن است براي بيمار خطرآفرين باشد در راينوپلاستي هم بدون عارضه نيست، به همشهري مي گويد: جراحي راينو پلاستي خودش به تنهايي نمي تواند عامل فوت بيمار باشد، البته بر خلاف تصور عمومي، داروهاي بيهوشي نيز الزاماً نمي توانند عامل فوت بيمار باشند.
وي با تاكيد بر اين كه يكي ديگر از علت هاي فوت بيماران در اين مواقع انسداد لوله هاي هوا است، مي گويد: اين لوله ها كه در حين جراحي به بيمار اكسيژن مي رسانند ممكن است قطع شوند و اكسيژن رساني به بيمار را مختل كنند.
به گفته اين متخصص گوش و حلق و بيني يكي ديگر از احتمالاتي كه ممكن است باعث فوت بيمار در حين عمل راينوپلاستي شود بدخيم شدن شرايط بيمار در ريكاوري است: ممكن است بيمار در اين شرايط دچار اسپاسم هاي شديد شود و اگر در اين زمان او را به بخش انتقال دهند و از او مراقبت هاي ويژه به عمل نياورند، بيمار جان خود را از دست خواهد داد. به هرحال بعد از درآوردن لوله هاي هوا بعد از عمل بيمار، نياز به مراقبت هاي ويژه خواهد داشت.
استانداردها رعايت مي شوند
جراحي زيبايي بيني از جمله جراحي هاي غير اورژانسي است. براي همين بايد در مراكزي انجام شود كه حداقل استانداردها در آن بخصوص استانداردهاي بيهوشي رعايت شده باشد و به دست افرادي انجام شود كه از نظر علمي احساس مسئوليت كنند و براي بيمار اهميت قائل شوند.
دكتر حكمت آرا، رئيس انجمن جراحان گوش و حلق و بيني و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن بيان اين جملات مي گويد: متأسفانه در كشور ما متخصصين بيهوشي وقتي اقدام به بيهوش كردن بيمار مي كنند، در حين عمل جراحي نظارت بر روي بيمار را به دست تكنسين بيهوشي سپرده و به طور مستقيم بيمار را كنترل نمي كنند و يا وقتي بيمار كاملاً به هوش نيامده او را به ريكاوري انتقال مي دهند كه همين در بسياري از مواقع باعث قطع تنفس بيمار، سياه شدن او و در نهايت مرگ مي شود. دكتر حكمت آرا با اشاره به اينكه در جراحي ها سعي مي شود فشار بيمار در پايين ترين حد نگه داشته شود ادامه مي دهد: در اين مواقع براي كاهش فشار بيمار از داروهايي استفاده مي شود كه خونريزي بيمار را به حداقل مي رساند و اين بيهوشي در يك لحظه اتفاق مي افتد بايد نهايت دقت از سوي متخصص بيهوشي صورت گيرد.
دكتر نراقي، متخصص گوش  و حلق  و بيني هم با اشاره به اين كه متأسفانه سيستم مانيتورينگ براي كنترل شرايط بيمار حين عمل جراحي در بيمارستان ها و مراكز درماني ما به صورت روتين و استاندارد وضعيت بيمار را گزارش نمي كنند، مي گويد: در اعمال جراحي راينوپلاستي كه بخصوص جراحي هاي ناحيه سر و گردن است اگر اين سيستم  به صورت دقيق وضعيت بيمار را كنترل نكند و با دادن آلارم پزشك را متوجه خطرات جدي مثل جا به جا شدن لوله هاي هوا يا قطع شدن آنها نكند، مسلماً بيمار جان خود را از دست خواهد داد؛  اتفاقي كه تا به حال بارها شاهد آن بوده ايم.
داروها مقصرند
به طور كلي جراحي هاي راينوپلاستي به دو صورت بيهوشي عمومي و بي حسي موضعي انجام مي شوند. سال هاي قبل كه امكانات بيهوشي پيشرفت كافي نداشت و داروها قديمي بودند خيلي از جراحان بي حسي موضعي را براي جراحي انتخاب مي كردند، ولي امروزه اين داروها جاي خود را به داروها و امكانات پيشرفته تر دادند. دكتر محسن نراقي، متخصص گوش و حلق و بيني و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در اين رابطه معتقد است: امروزه داروهاي بيهوشي مثل هالوتان كه دارويي قديمي براي بيهوشي بود جاي خود را به داروهاي ديگري داده اند. اين دارو در آمريكا و در خيلي از كشورهاي پيشرفته منسوخ شده ولي متأسفانه در كشور ما و در اكثر مراكز درماني براي بيهوش كردن بيمار هنوز هم از آن استفاده مي شود. اين دارو از جمله داروهايي است كه در بسياري از مواقع براي بيمار بيهوش شده خطرات جدي به وجود مي آورد.
يكي از احتمالات ديگري كه متخصصان راينوپلاستي به آن اشاره مي كنند حساسيت نسبت به بعضي از اين داروهاي بيهوشي است. دكتر نراقي در اين باره مي گويد: متأسفانه اين داروهاي بيهوشي براي بيمار حساسيت ها و شوك هايي را ايجاد مي كنند كه تا زماني كه به بيمار تزريق نشوند نمي توان از حساسيت بيمار نسبت به اين داروها باخبر شد. مثلاً دارويي مثل پني سيلين را مي توان ابتدا بر روي بيمار تست كرد و از بي خطر بودن آن مطمئن شد ولي اين داروهاي بيهوشي اين مزيت را ندارند و در بسياري از موارد براي بيمار خطرات جدي ايجاد مي كنند.
بنا به گفته اين متخصص اگر امكانات و روش هاي بيهوشي در كشور ما رو به پيشرفته شدن بروند و استانداردهاي لازم براي يك بيهوشي سالم فراهم شود خطرات آن حتي از عوارض ناشي از بي حسي موضعي نيز كمتر خواهد بود.
هشدارها شنيده نمي شوند
مي گويند ايران رتبه اول دنيا را در جراحي زيبايي بيني دارد. مي گويند بيماران بايد از عوارض و خطرات احتمالي جراحي آگاه شوند و بعد بيني شان را به جراح بسپارند. مي گويند بسياري از داوطلبان جراحي زيبايي بيني مشكلات رواني  دارند كه اگر به درمان آن پرداخته شود، ديگر سراغ عمل جراحي نمي روند. مي گويند هر روز 2 نفر در دنيا زير عمل جراحي زيبايي بيني مي ميرند. همه اينها را مي گويند و باز مي گويند ايران رتبه اول دنيا را در جراحي زيبايي بيني دارد.

محققان مي گويند
شكلات، غذاي مغز
014868.jpg
گمان نكنيد شكلات فقط عشق بچه هاست و چيزي نيست به جز يك هوس كودكانه. به تازگي پژوهشگران انگليسي گفته اند ز گهواره تا گور، شكلات فايده دارد. آنها در تحقيقات خود نشان داده اند مصرف شكلات عملكرد مغز را بهتر مي كند و باعث مي شود احتمال زوال عقل در هنگام پيري كم شود.
به گزارش رويترز، نتايج اين تحقيقات در اجلاس سالانه ارتقاي علوم آمريكا در سان فرانسيسكو ارائه شده است. اين كه محققان دانشكده پزشكي ناتينگهام انگليس چه طور به اين نتيجه رسيدند، به اين ترتيب بوده كه آنها يكي از اجزاي كاكائو به نام فلاوانول را در يك تركيب كاكائويي مايع بررسي كردند. همزمان با مصرف كاكائو در افراد، جريان مغز آنها را هم ارزيابي كردند. مقايسه جريان خون مغزي قبل و بعد از مصرف اين تركيب كاكائويي، نشان داد اين ماده مي تواند جريان خون مغز را بهتر كند. اين افزايش جريان خون فايده هاي زيادي براي مغز دارد؛ از جمله اين كه برخي اختلالات در ديواره رگها را درمان مي كند و نيز باعث مي شود عملكرد مغز، حداقل در يك دوره سه ساعته، تقويت شود. به اين ترتيب از بروز آلزايمر و زوال عقل كه بيماري دوران سالمندي است، با مصرف كاكائو و شكلات جلوگيري مي شود.
شير مادر، باعث پيشرفت
اجتماعي مي شود
يك تغذيه راحت و بي دردسر، يك عمر بهره مندي از فايده هايي كه روز به روز تعداد بيشتري از آنها را مي شناسيم. متخصصان مي گويند شير مادر، علاوه بر همه فايده هايي كه بر سلامت روح و جسم بچه ها دارد، مي تواند باعث شود كه آنها در آينده از لحاظ شغلي و اجتماعي هم بيشتر از ساير هم سن و سال هايشان رشد و پيشرفت كنند.
نتايج يكي از اين مطالعات كه كار محققان دانشگاه بريستول انگلستان است، به تازگي منتشر شده است. در اين مطالعه بيش از 1400 زن و مرد، از 60 سال قبل، يعني از سالهاي قبل از جنگ جهاني دوم، بررسي شدند. پيشرفت ها و شكست هاي شغلي و نيز موقعيت اجتماعي اين افراد در طي اين سالها پيگيري شد. نتايج به اين ترتيب بود كه 58 درصد كساني كه شير مادر خورده بودند، پيشرفت كرده بودند. در حالي كه در بين شيشه شيري ها، فقط 50 درصدشان پيشرفت كرده بودند. البته در اين بررسي متوجه شدند كه هيچ رابطه اي بين درآمد خانواده و پيشرفت هاي شغلي فرزندانشان وجود نداشت.خبرگزاري رويترز در ادامه گزارش اين تحقيق از اين محققان نقل قول كرده شير مادر آرامش و حمايت رواني بيشتر كودك را باعث مي شود و نيز ضريب هوشي او را بالا مي برد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |