چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۲ - Feb 21, 2007
آغاز به كار خبرگان چهارم با پيام رهبر معظم انقلاب
عكس:محمد توكلي
014877.jpg
گروه سياسي- پس از برگزاري همزمان انتخابات شوراها و خبرگان در 24 آذرماه، منتخبان ملت در مجلس خبرگان رهبري روز گذشته رسماً طي مراسم افتتاحيه اي با حضور رؤساي سه قوه و مقامات برجسته كشور، كار خود را آغاز كردند.
غير از اعضاي مجلس خبرگان، رئيس دفتر مقام معظم رهبري، ناطق نوري، رحيم صفوي، سرلشكر فيروزآبادي، محمدرضا باهنر و جمعي ديگر از اعضاي هيأت رئيسه مجلس، وزراي اطلاعات، نيرو، آموزش و پرورش، كار، معاون اول و معاون پارلماني رئيس جمهور، دادستان تهران و جمعي از مسئولان عالي رتبه قضائي، آيت الله مهدوي كني و محمدي گيلاني و جمعي از سفراي كشورهاي خارجي ساعت 8:30 دقيقه صبح ديروز در محل سابق مجلس گردهم آمدند تا مراسم افتتاحيه چهارمين دوره مجلس خبرگان را برگزار كنند.
علي مشكيني، هاشمي رفسنجاني و احمد جنتي با هم وارد جلسه شدند كه لحظاتي بعد با حضور احمدي نژاد و حداد عادل، مراسم افتتاحيه آغاز شد.
احمدي نژاد پس از ورود به سراغ آيت الله مشكيني رفت و پس از آن دقايقي را به خوش و بش با هاشمي رفسنجاني پرداخت و در صندلي خود كنار هاشمي شاهرودي مستقر شد.
پس از قرائت قرآن و سرود ملي، علي مشكيني، ميرمحمدي، مهدوي و رمضاني به عنوان اعضاي هيأت رئيسه سني، اداره جلسه را برعهده گرفتند و بلافاصله از محمدي گيلاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري خواستند پيام ايشان را قرائت كند.احمد جنتي كه خود از اعضاي خبرگان به شمار مي آيد به عنوان دبير شوراي نگهبان و رئيس هيأت نظارت بر انتخابات خبرگان گزارشي را در خصوص اين انتخابات ارائه كرد.
گزارش جنتي
وي گفت: انگيزه مردم در اين انتخابات صرفاً اداي وظيفه شرعي، حفظ ولايت فقيه و دفاع از جمهوري اسلامي بود، در حالي  كه در انتخابات هاي ديگر انگيزه هاي سياسي دخالت دارند. وي با اشاره به تعويق يك ماه انتخابات خبرگان از تجميع انتخابات به عنوان تجربه اي موفق ياد كرد و ابراز اميدواري كرد از اين تجربه در انتخابات هاي بعدي نيز استفاده شود.
وي همچنين با اشاره به وجود 59 كانديداي غيرمعمم در انتخابات اخير گفت: معمم بودن براي شوراي نگهبان ملاك نمي باشد ولي از اين تعداد تنها 4 نفر تحصيلات حوزوي داشتند كه دو نفر از آنها نيز در آزمون علمي حدنصاب لازم را كسب كردند اما آراي مردم را نتوانستند به دست بياورند. پس از گزارش جنتي، مراسم تحليف برگزار شد و منتخبان سوگند ياد كردند كه در ايفاي وظيفه سنگيني كه به  عهده دارند يعني تشخيص و معرفي بهترين فرد براي مقام والاي رهبري امت، خود را در پيشگاه خداوند مسئول دانسته و كوچك ترين مسامحه اي را روا ندارند.
نطق رئيس سني
اما علي مشكيني كه رياست سني اجلاس صبح ديروز را بر عهده داشت در حالي سخنان خود را آغاز كرد كه رئيس جمهور به علت سفر استاني به گيلان جلسه را ترك كرده بود. وي در ابتدا از وضع موجود كشور و انسجام قواي سه گانه ابراز خوشحالي كرده و اعتراض از امور خارج از وظيفه، فكر جدي به حال ملت، عكس العمل به مغروران جهان، ابتكار بي سابقه سفرهاي استاني، كوشا بودن در خدمات خاص، پررنگ بودن وعظ و سخنراني ها، روش خردمندانه در انتصابات، تبعيت صميمانه از رهبري و مرور كريمانه از خطوط سياسي را از مهم ترين ويژگي هاي دولت برشمرد.مشكيني در ادامه، مجلس شوراي اسلامي را در خط امام دانست و از قوه قضائيه به خاطر فعاليت هاي قوي تشكر كرد. وي در ادامه به اختلافات ميان شيعه و سني اشاره كرد و گفت: علماء بايد فكر كنند بعد از 100 سال زندگي صلح آميز چرا فتوا به تخريب مراقد و كشتن شيعيان مي دهند و اين آيا دليلي جز افزايش دسيسه هاي ابليس و بيگانگان دارد؟
رئيس سني مجلس خبرگان، اسلام را مهاركننده تروريسم عنوان كرد و افزود: ما از حقوق بشر دفاع كرده و با تروريسم مخالفيم.وي خطاب به آمريكا گفت: ما از حق قانوني خود در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي نخواهيم گذشت و آن  را حق مسلم و قانوني هر كشوري مي دانيم.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، مجلس خبرگان را منتخب بلاواسطه فردي و حافظ رهبري و فداييان خاص اسلام دانست و عدم دريافت حقوق از سوي اعضاي اين مجلس براي انجام مهم ترين عمل نظام را دليلي بر اين مدعا عنوان كرد.
مشكيني به انتصاب مقام معظم رهبري پس از فوت امام(ره) اشاره كرده و افزود: خبرگان آن روز انتخابي كردند كه هرچه زمان مي گذرد حقانيت و استواري انتخاب شان روشن تر مي شود و نداي آفرين بر آن هنوز شنيده مي شود و مي گويند آيت الله خامنه اي رهبر مقتدري است كه توان اداره جهان اسلام را دارد.
انتخاب هيأت رئيسه دائم
پس از سخنان مشكيني، جلسه بابت تنفس تعطيل و ادامه جلسه به صورت غيرعلني برگزار شد. آيت الله علي مشكيني در جلسه غيرعلني روز گذشته به عنوان تنها نامزد رياست مجلس خبرگان با 71 رأي از مجموع 80 رأي به عنوان رئيس انتخاب شد و در ادامه از ميان 2 نامزد نائب رئيسي، هاشمي رفسنجاني با 65 رأي و محمد يزدي با 49 رأي به عنوان نواب رئيس اول و دوم برگزيده شدند. دري نجف آبادي و سيداحمد خاتمي نيز به ترتيب با 68 و 56 رأي به عنوان دو منشي هيأت رئيسه موفق به كسب آراء شدند. تعيين اعضاي كميته تدوين بيانيه پاياني از ديگر اقدامات جلسه ديروز بود.

رئيس جمهوري در گيلان
014880.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري گفت: بدون توليد و افزايش ثروت عمومي امكان پيشرفت وجود ندارد و بايد از ذره ذره خاك اين سرزمين ثروت بسازيم.
محمود احمدي نژاد در سخناني در اولين روز بيست و پنجمين سفر استاني خود،با بيان اينكه مردم گيلان الگوي نجابت، پاكي، صبر و مقاومت و مجاهدت در راه خدا هستند، ادامه داد: اين سرزمين مهد پرورش ميرزا كوچك خان جنگلي قهرمان يگانه اي است كه در مقابل ظلم وابسته به استكبار و استعمار يك تنه ايستاد و از شرف و حيثيت مردم ايران شجاعانه دفاع كرد.
احمدي نژاد كه ظهر ديروز در ورزشگاه شهيد عضدي شهرستان رشت سخن مي گفت، در بخش ديگري از صحبت هاي خود با تاكيد بر اينكه ماموريت بزرگ امروز ساختن ايران است گفت: اولين عامل در ساختن كشور،كار و تلاش مثبت و توليد ثروت است كه همه ما موظفيم دست به دست هم دهيم و با همه توان كشور را پيش ببريم.
به گزارش مهر،رئيس جمهوري توزيع عادلانه ثروت را كار ديگر دولت خواند و گفت: اگر همه استعدادها شكوفا شود اما در اختيار عده اي خاص قرار گيرد به آرمان ها و اهداف خود نخواهيم رسيد .وي همچنين گفت: دولت اصرار دارد شركت ها، موسسات و كارخانجاتي كه روزي با دلارهاي نفتي انباشته شده است بين مردم توزيع كند.
احمدي نژاد بخش مهمي از سياست هاي اصل 44 را توزيع عادلانه ثروت ها خواند و گفت: 40 درصد از اين ثروت ها از طريق سهام عدالت و 40 درصد ديگر از طريق بورس با ضوابطي كه اين ثروت ملي در اختيار افرادي با ديدگاه هاي خاص كه به دنبال منافع خاص هستند قرار نگيرد توزيع مي شود.
رئيس جمهوري با بيان اينكه طي 15 سال تحت عنوان خصوصي سازي قريب به 3 هزار ميليارد تومان ثروت مردم در اختيار عده اي خاص قرار گرفته است، گفت: امروز دولت علاوه بر اينكه تلاش خواهد كرد ثروت انباشته به طور عادلانه توزيع كند با تصميمات قاطع به دنبال احقاق حقوق كارگران خواهد بود. به گزارش ايسنا، احمدي نژاد با اشاره به پرونده هسته ايران گفت: آن ها مي دانند كه دستيابي ايران به چرخه  سوخت هسته اي يك جهش بزرگ است و مي خواهند ملت ايران را از اين جهش بزرگ محروم كنند. رئيس جمهوري افزود:عده اي خود را طرفدار مذاكره و گفت وگو نشان مي دهند. ما هم از گفت وگو استقبال مي كنيم؛ چراكه ملت ما اهل گفت وگو و منطق است. آن ها به ما مي گويند بياييد مذاكره كنيد ولي شرط مي گذارند كه ما فعاليت هاي هسته اي مان را تعليق كنيم. رئيس شوراي عالي امنيت ملي در بخشي ديگر از سخنان خود تاكيد كرد: اگر آن ها مي گويند چرخه  سوخت هسته اي ما متوقف شود، آن ها نيز فعاليت هاي خود را متوقف كنند تا در يك شرايط عادلانه گفت وگو شود. احمدي نژاد همچنين عصر ديروز در بين مردم شهرستان هاي رودبار، فومن و شفت حاضر شده و براي آنان سخنراني كرد. به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري را در اين سفر سيد مجتبي ثمره هاشمي و علي سعيد لو و جمعي از مقامات و وزرا همراهي مي كنند.
فردا جلسه  هيات دولت در رشت برگزار خواهد شد.

پايان سفر 6 روزه رئيس مجلس به تركيه و اندونزي
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي  بامداد ديروز پس از سفري 6 روزه به كشورهاي اندونزي و تركيه وارد تهران شد.
غلامعلي حداد عادل پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره  دستاوردهاي سفر 6 روزه  خود گفت: در اين سفر كه 2 گروه از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  و معاونت وزارت امور خارجه ما را همراهي مي كردند با رؤساي مجالس و رئيس جمهوري كشور اندونزي و رئيس جمهوري، رئيس مجلس و نخست وزير كشور تركيه ديدارهايي انجام داديم و در خصوص همكاري هاي ميان ايران و اندونزي و ايران و تركيه، مسائل منطقه اي، بين المللي و هسته اي بحث و گفت وگو كرديم.

يادداشت
عبور از معادله ديجيتالي قطعنامه 1737
دكتر ابراهيم متقي
اگرچه ضرب الاجل تعيين شده در قطعنامه 1737 شوراي امنيت در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران در حال اتمام مي باشد، اما شواهد نشان مي دهد كه به دليل افراطي  بودن مفاد قطعنامه تصويب شده، امكان نيل به توازن بر اساس جهت گيري عمومي قطعنامه كار دشواري مي باشد.
مهمترين چالش مصوبه شوراي امنيت را بايد در معادله ديجيتالي قطعنامه مورد توجه قرار داد. از آنجايي كه ديپلماسي امري پيچيده، پرفراز و نشيب و همچنين برگشت پذير مي باشد، بايد مفاد قطعنامه مصوبه شوراي امنيت عليه ايران را فاقد شاخص هايي دانست كه بر اساس آن امكان نقش آفريني ديپلماتيك فراهم مي شود. ابتكارات اتحاديه اروپا را مي توان به عنوان روند جديدي تلقي نمود كه با شاخص هاي ديپلماسي هسته اي همخواني بيشتري دارا مي باشد. كنفرانس مونيخ به عنوان نقطه عطف معادلات ديپلماتيك- امنيتي براي حل نسبي بحران هسته اي ايران با قدرت هاي بزرگ تلقي مي شود. ابتكارات تيم هسته اي ايران در شوراي عالي امنيت ملي را مي توان ارزشمند و كارساز دانست. طبيعي است كه مجموعه هاي فعال در تيم هسته اي ايران توانسته اند حفظ اصول امنيتي و همچنين انعطا ف پذيري ديپلماتيك را به گونه مؤثري انجام دهند. مذاكرات چندجانبه مقامات شوراي عالي امنيت ملي ايران در اجلاسيه بروكسل، مذاكرات آلمان و همچنين تحرك ديپلماتيك- امنيتي در محور تهران- وين- مسكو را مي توان زمينه ساز ايجاد فضاي سياسي و امنيتي جديد در روابط ايران و اروپا دانست. اگر كشورهاي اروپايي معادله غني سازي در چارچوب مدار چهار درصدي را مورد پذيرش قرار دهند، طبعاً در آن شرايط زمينه براي عبور از بحران موجود فراهم مي شود. ضرورت هاي ديپلماتيك ايجاب مي كند كه هرگونه انعطاف پذيري بر اساس منافع مشترك و آينده نگري امنيتي انجام گيرد. از آن جايي كه فعاليت هاي هسته اي ايران ماهيت صلح آميز دارد، بنابراين طبيعي است كه غني سازي در مدار چهار درصدي مي  تواند مطلوبيت هاي تكنولوژيك ايران را فراهم سازد. از سوي ديگر، در چنين فرآيندي، زمينه براي بازسازي روابط ايران با جامعه بين المللي ايجاد خواهد شد. اين امر نشان مي دهد كه مقاومت امنيتي و همچنين تحرك ديپلماتيك مي تواند مطلوبيت هاي بيشتري را براي ايران به وجود آورد.
در چنين شرايطي، فضاي بين المللي نيز نسبت به ايران تغيير يافته است. اظهارات اخير خانم رايس در مورد ضرورت بازسازي روابط سياسي و امنيتي با ايران و همچنين مشاركت در موضوعات منطقه اي را مي توان در زمره نشانه هايي دانست كه فضاي ديپلماتيك جديدي را براي ايران و ساير كشورهاي درگير در بحران هسته اي به وجود آورده است. به اين ترتيب، مي  توان شواهد متنوعي را ملاحظه نمود كه علي رغم مفاد غير اصولي قطعنامه 1737 شوراي امنيت سازمان ملل، زمينه براي بازسازي روابط ايران با كشورهاي اروپايي و قدرت هاي مؤثر بين المللي فراهم شده است. مدار همكاري هاي ايجاد شده را بايد زمينه ساز صلح و امنيت بين المللي دانست. به هر ميزان، مشاركت بين المللي و همچنين چندجانبه گرايي در معادلات منطقه اي و بين المللي ايجاد گردد،  طبعاً زمينه هاي لازم براي ايجاد تعادل، صلح و امنيت حاصل مي شود.
در شرايط موجود، مي توان به اين جمع بندي رسيد كه نظام بين الملل، بازي با معادله ديجيتالي در ارتباط با بحران هسته اي را تغيير داده است. حوادث منطقه اي و بين المللي نشان مي  دهد كه تمامي طرف هاي درگير تمايل به وضعيت ميانه در حال بحران هسته اي را دارا مي باشند. ضرورت هاي وضعيت ميانه ايجاب مي كند كه اولاً ديپلماسي هسته اي تداوم پيدا كند. ثانياً، ديپلماسي به عنوان گامي در جهت نيل به بازي برد- برد منجر شود. ثالثاً روند متعادل سازي و شفاف سازي فعاليت هاي هسته اي ايران بر اساس پادمان هسته اي انجام پذيرد و در نهايت اين كه هيچ گونه پيش شرطي به عنوان محور اصلي حل بحران هسته اي تعيين نگردد. امنيت سازي در روند طولاني، پرفراز و نشيب، همراه با اراده براي ايجاد تعادل حاصل مي شود. عبور از معادله ديجيتالي قطعنامه 1737 مي تواند چنين شرايطي را فراهم سازد.

مقابله با حمله هوايي در رزمايش اقتدار
مهر: عمليات مقابله با حمله  هوايي و هلي برد و انهدام مواضع دشمن فرضي پيش از ظهر ديروز در مرحله دوم از رزمايش بزرگ اقتدار 85 با موفقيت انجام شد.
در اين مرحله از رزمايش، يگان هاي شركت كننده و واحدهاي دفاع هوايي با مراحل پدافند هوايي، عمليات ضد بالگرد، ضد هواپيما و ضد موشك را از طريق ارتباط با شبكه اينترانت و ديده بان بصري اجرا كردند.
از برجستگي هاي اين مرحله از رزمايش علاوه بر گستردگي منطقه، برقراري شبكه گسترده ديده باني بصري از مبادي ورودي تا مركز با به كارگيري سيستم ارتباطي مطمئن، نفوذناپذير و غيرقابل اختلال (اينترانت) داخلي نيروي زميني سپاه است كه توسط متخصصين توانمند اين نيرو طراحي و ساخته شده است.

پيام مقام معظم رهبري
به مناسبت گشايش چهارمين دوره مجلس خبرگان
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي  به مناسبت افتتاح چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري پيامي  صادر كردند. متن اين پيام كه توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري قرائت شد، به اين شرح است:
بسم  الله الرحمن الرحيم
تشكيل چهارمين دوره مجلس خبرگان، گام موفق ديگري است كه ملت بزرگ ايران در استمرار موفقيت در جبهه هاي گوناگون، برداشته و با حضور قاطع خود در سالي كه به نام پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله مزين است، پيام روشني به همه بدخواهان داده است.
اين بيعت چندين باره مردم با نظام جمهوري اسلامي  و وفاداري هوشمندانه و شجاعانه آنان به اصل مترقي ولايت فقيه، مسئوليت خطير و سنگين منتخبان معتمد آنان يعني اعضاي محترم اين مجلس معظم و نيز مسئولان نظام در رده هاي گوناگون را به آنان يادآوري مي كند و الطاف و تأييدات الهي را در پيمودن مسير حياتي اين نظام در برابر آن مجسم مي سازد.
الگوي نوين مردمسالاري ديني، راه جديدي را به بشريت ارائه كرده است كه زندگي انسان در آن، از آفات نظام هاي بنا شده بر استبداد فردي و حزبي يا برآمده از نفوذ زرسالاران و چپاولگران و از غرقه شدن در وادي ماديگري و اباحيگري و دورافتادن از معنويت، مبرا گردد و تقابل و تضاد خداپرستي با مردم گرايي را در عمل تخطئه كند.
هرگز انتظار نبوده است كه نظام هاي مبتني بر زر و زور و قدرت هاي مستكبر و باندهاي تحكم و استثمار، در برابر اين پديده بي تفاوت بمانند و با آن ستيزه نكنند. اين الگوي نوين، در رشد خود و در بقا و استحكام خود در دستيابي به هدفهاي خود، حجتي قاطع بر ضد همه نظام هايي است كه به نام انسان گرايي مردم را از خدا و معنويت بيگانه ساختند و با نام مردمسالاري انسان ها را به شكل هاي گوناگون در پنجه  اقتدار خود فشردند.
توطئه هاي متراكم و پيوسته دشمنان نظام اسلامي  پس از نوميدي از نابود كردن اين نظام، همواره در جهت جلوگيري از دستيابي جمهوري اسلامي  به آن هدف ها و الگو شدن براي ديگر ملت هاي مسلمان بوده است. امروز و هميشه، وظيفه اساسي مسئولان گوناگون جمهوري اسلامي  آن است كه در پيمودن مسيري كه ملت ايران را به آن هدف هاي والا مي رساند، درنگ را جايز نشمرند و به حول و قوه الهي، مسيري را كه اسلام عزيز مشخص ساخته و در گفتار و رفتار امام راحل يگانه ما تجلي يافته و با فداكاري شهيدان و ايثارگران طراوت و صفا گرفته، دنبال كنند و به اذن الله آن هدف ها را يكي پس از ديگري به دست آورند.
شاخص هاي اصلي اين راه، پايبندي به تكليف شرعي، شجاعت در اقدام، حزم و حكمت در تدبير و صداقت و وفاداري به مردم است. و عدالت اجتماعي، سلامت اخلاقي، پيشرفت علمي، قدرت و ثروت ملي، از جمله مهم ترين هدف هاي اين نظام اسلامي  است.
خدا را سپاس بي پايان مي گوييم كه كشور و ملت ما و مسئولان دلسوز در مدت نزديك به سه دهه راه هاي دشواري را پيموده و از گردنه هاي خطرناكي به سلامت گذشته اند.
ادامه اين مسير نيز با همان ايمان و توكل و عزم راسخ پيمودني است.
شرط مهم موفقيت هاي آينده، وحدت كلمه و تلاش پرحوصله و اعتماد به وعده الهي است و در اين صورت تحقق آرمان هاي نظام اسلامي  قطعي است، ان شاءالله.
از خداوند متعال متضرعانه مسألت مي كنم كه مسئولان و همه ملت عزيز ايران را مشمول تفضلات و تأييدات خود قرار دهد و دعاي مستجاب حضرت بقيه الله ارواحنا فداه را شامل حال گرداند. لازم مي دانم تشكرات فراوان خود را از اعضاي محترم دوره پيشين مجلس خبرگان ابراز دارم.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيد علي خامنه اي

كوتاه از خانه ملت
قانون انتخابات اصلاح شد
گروه سياسي- نمايندگان مجلس روز گذشته با كليات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس موافقت كردند.
نوين سازي شيوه اخذ رأي و شمارش آرا، يك مرحله اي  شدن انتخابات مجلس از جمله نتايج اين مصوبه است كه در صورت تصويب نهايي آن اعمال خواهد شد. مخالفين اين طرح تبعيض آميز  بودن برگزاري يك مرحله اي و همچنين مغايرت با لايحه مجامع انتخابات را از جمله دلايل مخالفت خود اعلام كردند اما 132 نماينده از 206 نماينده حاضر در جلسه به اين طرح رأي مثبت دادند. براساس تصميم نمايندگان همچنين انتخابات ميان دوره اي مجلس در حوزه هاي فاقد نماينده، همزمان با يكي از انتخابات مذكور در اصل 6 قانون اساسي انجام مي شود.
تذكر به مسئولان اجرايي
برقراري امنيت در استان سيستان و بلوچستان، عملكرد خصمانه ژاپن در برخورد با پرونده هسته اي ايران و همچنين بلوكه كردن اموال 10 شركت ايراني، اعتراض به دولت سعودي درخصوص فعاليت هاي تفرقه افكنانه علماي درباري و وهابي نسبت به فتواي اخير مفتي عربستان در مورد تخريب اماكن مقدس شيعيان و بررسي علل طرح سؤالات موهن و دور از شأن رسول اكرم(ص) در آزمون سيره نبوي آموزش ضمن خدمت فرهنگيان از موارد حائز اهميت در مذاكرات ديروز نمايندگان بود.
ابوترابي رئيس جلسه شد
محمدحسن ابوترابي فرد كه به علت حضور حداد عادل و محمدرضا باهنر در مراسم افتتاحيه مجلس خبرگان پس از مدت ها از ابتداي جلسه اداره جلسه علني ديروز را برعهده داشت در سخنان پيش از دستور خود با اشاره به ديدار دست اندركاران اجراي سياست هاي اصل 44 با مقام معظم رهبري گفت: براي لبيك به رهبري بايد اراده خود را در بودجه 86 نمايش دهيم و پا را از حد شعار فراتر بگذاريم. وي تاكيد كرد براي اجراي اصل 44 اقدام شايسته اي انجام نشده است.
درخواست از احمدي نژاد
علي ديرباز نماينده بندرعباس در نطق پيش از دستور خود خطاب به رئيس جمهوري گفت: چرا استاندار هرمزگان را از استان محروم و نيازمند به وجود چنين شخصيتي گرفتيد؟ مگر در شعارهاي خود توزيع عادلانه امكانات را مطرح نكرديد پس چرا چنين مدير قابلي را به تهران منتقل كرديد؟ لازم به ذكر است شيخ الاسلام، استاندار هرمزگان به عنوان مسئول دفتر رئيس جمهور جايگزين غلامحسين الهام شده است.

البرادعي : ديگر موضوع تعليق غني سازي مطرح نيست
014883.jpg
گروه سياسي- دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با تصريح به اينكه موضوع تعليق غني سازي ديگر درباره فعاليت هاي هسته اي ايران مطرح نيست، گفت: اكنون بايد از دستيابي ايران به ظرفيت غني سازي صنعتي و همچنين محدود نشدن فعاليت بازرسان آژانس در ايران سخن گفت.
محمد البرادعي قبل از آنكه روز گذشته با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره آخرين تحولات پرونده هسته اي ايران گفتگوكند، در جريان مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز تأكيد كرد: ايران از مرداد ماه گذشته بر فناوري هسته اي تسلط پيدا كرده و ممكن است تنها شش ماه با توانايي غني سازي صنعتي فاصله داشته باشد. به گزارش ايسنا البرادعي همچنين با اشاره به اينكه تا دقايق آخر به تلاش هايش براي متقاعد ساختن ايران به اينكه راهي را براي مذاكرات بيابد، ادامه خواهدداد، افزود: اگر ايران تا پيش از ارائه گزارش به شوراي امنيت راهي براي ازسرگيري مذاكرات پيدانكند، وي گزارشي منفي از واكنش ايران به قطعنامه 1737 به شوراي امنيت ارائه خواهدداد. البرادعي در ادامه گفتگوي خود با فايننشال تايمز براي چندمين بار طرح خود مبني بر تعليق متقابل غني سازي و تحريم هاي شوراي امنيت را تكرار كرد و در عين حال خواستار مذاكره مستقيم تهران و واشنگتن شد. اين درحاليست كه البرادعي 2روز قبل در كنفرانسي در لندن تصريح كرده بود بن بست برنامه هسته اي ايران تنها از طريق اعمال تحريم حل نمي شود بلكه كشورهاي غربي بايد نگراني هاي امنيتي ايران را درك كرده و به اين كشور تضمين امنيتي بدهند.
ديدار تأثيرگذار
از سوي ديگر علي لاريجاني روز گذشته درحالي با البرادعي ديدار كرد كه يكي از ديپلمات هاي آژانس اين ديدار را تأثيرگذار و نشانه اي مثبت توصيف كرد. اين ديپلمات در گفتگو با خبرنگار ايرنا دروين تأكيد كرد: ديدار لاريجاني و البرادعي از اين نظر مثبت بود كه نشان مي دهد هنوز راه هايي براي مذاكره وجود دارد. همچنين پيش از اين برخي مقامات در دفتر خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز از مذاكره قريب الوقوع سولانا و لاريجاني خبرداده بودند، هرچند كه هنوز تاريخي براي ديدار آنها تعيين نشده است.
حمايت آلمان
خبرازسرگيري مذاكرات لاريجاني وسولانا كه با توافق آنها برسرپيشنهاد غني سازي 4درصدي انتشار يافت، حمايت كشورهاي اروپايي وازجمله آلمان را درپي داشته است.
هربرت هونزويتس، سفير آلمان در تهران در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه اين پيشنهاد از طرف لاريجاني در جريان مصاحبه  مطبوعاتي وي درمونيخ مطرح گرديد،  گفت: اين پيشنهاد به يك سال قبل برمي گردد كه از طرف رسانه هاي ايراني نيز مباحثي پيرامون آن مطرح شد. وي پيشنهاد غني سازي 4 درصد را مفيد توصيف كرد كه در مسير حل مشكلات گامي به جلو محسوب مي شود.
روسيه، پايبندبه تعهد
در تحولي ديگر سخنگوي آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه گفت: كشورش به تعهد خود براي ارسال سوخت و تكميل نيروگاه اتمي بوشهر پايبند است.
به گزارش ايرنا، سرگئي نوويكف در گفتگو با خبرنگاران گفت: بر اساس توافق قبلي، ايران قرار بود هرماه ??ميليون دلار به شركت اتم استروي اكسپرت بابت ساخت و تكميل نيروگاه بوشهر پرداخت كندكه درسه ماهه پاياني سال ???? ، ?? درصد و در ماه ژانويه سال 2007 نيز ?5درصد از اين مبالغ از سوي ايران پرداخت شده است. درچنين شرايطي خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات ها گزارش داد كه ايران درحدود 9 تن محموله  گاز هگزافلورايد اورانيوم (UF6)را به تاسيسات هسته اي نطنز منتقل كرده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |