شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۴ - Feb 24, 2007
ترافيك سريال هاي طنز نوروزي
015150.jpg
015192.jpg
015189.jpg
گروه ادب و هنر- پركاري و شلوغي روزهاي آخر سال گريبان سازندگان سريال هاي تلويزيوني را هم گرفته و اين روزها گروه هاي مختلفي در حال تدارك سريال طنزند.
گرچه توليد سريال هاي نوروزي حتي در سال هايي كه محرم و نوروز تلاقي داشتند به يك سنت تبديل شده اما سال 86 كه در ربيع  الاول نو مي شود قطعاً براي توليدكنندگان سريال فرصتي براي ساخت برنامه هاي طنز است و حالا مدتي است كه بازيگراني نظير اكبر عبدي، سيروس گرجستاني، جواد رضويان، مهران غفوريان، رضا عطاران، سعيد آقاخاني و حميد لولايي درگير ساخت سريال كمدي هستند.
جواد رضويان كار ساخت مجموعه تلويزيوني قرارگاه مسكوني را اوايل بهمن ماه در پارك چيتگر آغاز كرد كه پس از گذشت يك ماه ساخت اين مجموعه به نيمه نزديك مي شود. قرارگاه مسكوني نام موقت مجموعه نوروزي است كه جواد رضويان آن را در 15قسمت 15 دقيقه اي براي پخش از شبكه يك سيما مي سازد. لوكيشن اصلي اين مجموعه در پارك چيتگر تهران است و عوامل سازنده اين مجموعه تا پايان كار در اين محل حضور دارند. تحقيق و نگارش اين مجموعه را عليرضا محمودي انجام داده است و موضوع آن درباره تعدادي سرباز در يك قرارگاه است كه براي تعطيلات ايام نوروز تصميم دارند به مرخصي بروند ولي با مشكلاتي رو به رو مي شوند كه اين مشكلات دستمايه اصلي ساخت اين مجموعه است. قرارگاه مسكوني به تهيه كنندگي محمد رضا تخت كشيان ساخته مي شود و بازيگراني چون يوسف تيموري، مهران رجبي، يوسف صيادي، علي صادقي، جواد رضويان و...در آن به ايفاي نقش مي پردازند. شبكه يك بجز اين، سريال حبيب آقا به كارگرداني مهدي مظلومي را براي نوروز آماده مي كند. حبيب آقا نيز با بازي سيروس گرجستاني و سعيد آقاخاني داستان حبيب آقا كارمند اداره دارايي را روايت مي كند كه همه از او انتظار پارتي بازي دارند كه او اهلش نيست اما سرانجام مجبور مي شود به زد و بندي وارد شود كه مشكلات را برايش پديد مي آورد.
گروه فيلم و سريال شبكه 3 سيما نيز مجموعه  ترش و شيرين به كارگرداني رضا عطاران را براي پخش در نظر گرفته است. در اين مجموعه نصرت خانم كه همسر خود را از دست داده است براي امرار معاش به ترشي فروشي رو مي آورد. او در عين حال مستأجر است و بايد منزل را تخليه كند. در اين بين با شخصي به نام جهان آشنا مي شود و اين آشنايي، زندگي نصرت را دستخوش اتفاقاتي مي كند. بازيگران اين مجموعه حميد لولايي، مريم اميرجلالي، شهره سلطاني، رضا شفيعي جم و آناهيتا همتي هستند.
سريال تلويزيوني كيش ومات به كارگرداني جواد افشار هم در دست تهيه شبكه تهران قرار گرفته است. اكبر عبدي از بازيگران اين سريال است و بنا به گفته سيدامير سيدزاده تهيه كننده سريال كيش و مات فضاي داستاني اين سريال كمدي فاخر است كه در آن به وضعيت اجتماعي و اخلاقي آدم هايي كه از پيچ و خم مسائل روزمره زندگي براي رسيدن به مطامع مادي هويت خود را فراموش مي كنند پرداخته مي شود.

همايش هنر مقاومت با معرفي برگزيدگان پايان يافت
گروه ادب و هنر- مراسم اختتاميه اولين همايش هنر مقاومت با معرفي برگزيدگان در تالار هلال احمر يزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين همايش در بخش بازيگري پسران، مجيد حلوايي، جابر رمضاني و عليرضا عباسي بازيگران نمايش تولد يك نمايشنامه از قم و در بخش دختران شيدا زارع براي ايفاي نقش در نمايش روز موعود از تبريز برگزيده شدند.در بخش بهترين نمايش، توليد يك نمايشنامه، اول شد و بدون جنگ از تبريز و اصلاح خونين از اصفهان به طور مشترك دوم شدند و جايزه سوم به مكاشفه يوحنا از كرمان رسيد. برگزيدگان اين بخش جوايز خود را از دست محمدعلي كشاورز، داوود رشيدي، ايرج راد، حميد مظفري و معاون امور هنري وزارت ارشاد دريافت كردند. در بخش هنرهاي تجسمي در رشته هاي نقاشي صادق منيري اول شد و نجمه بربند و آتنا رستگار به طور مشترك دوم شدند و مژگان ماجدين جايزه سوم را گرفت، همچنين از شهريار پورند تقدير شد.
در رشته تصويرسازي ريحانه عليزاده ربيعي برگزيده شد و نگار دهقان حسين آبادي مورد تقدير قرار گرفت. جواد انصاري، فرزين راه نشين و منيژه ميرمحمدي در رشته عكاسي مورد تقدير قرار گرفتند و در رشته كاريكاتور از احسان كرد بهمني قدرداني شد. جايزه اول رشته پوستر را رحمان پور وطن و حسين صبور به طور مشترك گرفتند و زهرا احمد زاده و پيمان بخشي به طور مشترك دوم شدند و جايزه سوم به عبدالرضا محفوظي نژاد رسيد. همچنين تنديس همايش هنر مقاومت به احمد حمدان؛  مسئول اطلاع رساني و تبليغات حماس در تهران و صدوقي، امام جمعه يزد اهدا شد.
در مراسم اختتاميه هنر انقلاب، همچنين محمود شالويي مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري با تاكيد بر رويكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به فعاليت هاي فاخر و ارزشي، موضوع مقاومت را از مهمترين موضوعاتي خواند كه در عرصه هنر مي توان به آن پرداخت و ظرفيت هنر مقاومت را افزايش داد. در مراسم ياد شده امام جمعه يزد و مسئول اطلاع رساني و تبليغاتي حماس در تهران نيز درباره مقاومت سخنراني كردند. اجراي نمايش گروه لبنان و نمايش هايي از هنرستان هاي هنرهاي زيبا و سرود گروه آباده از ديگر برنامه هاي اختتاميه همايش بود.

محمدرضا شجريان: آواز سخت ترين كار
در موسيقي ايران است
مهر: نخستين روز از كارگاه آموزش آواز استاد محمدرضا شجريان با حضور بيش از 300 نفر از هنرجويان در آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي آسمان برگزار شد.
شجريان در اين كلاس 3 ساعته يكي از مشكلات آواز را نبود كلاس خوب براي اين مقوله از موسيقي دانست و گفت: نبود كلاس هاي خوب براي آموزش آواز باعث ايجاد مشكلاتي در اجراي آواز مي شود. هنرجو در تمام كلاسهاي آواز فقط رديف ياد مي گيرد و هيچ كس در هيچ كلاسي دنبال تكنيك و صدا سازي نيست.
وي به عنصر تقليد در يادگيري آواز اشاره كرد و گفت: تقليد صداي استادان آواز يكي از مواردي است كه در آموزش آواز مهم و ضروري است و به جرأت مي گويم من اگر به جايي رسيدم از تقليد صداي استادان بوده است و اين در حالي است كه بسياري تقليد از آواز را بد مي دانند. تقليد زماني ايراد دارد كه مي خواهيم اثري مانند آلبوم يا كنسرت را به شكل كپي كاري به مخاطب ارائه كنيم. اين نوع ارائه كار ايراد دارد ولي اگر تقليد در جهت يادگيري باشد نه تنها مشكلي ندارد بلكه در آواز لازم و ضروري است. محمد رضا شجريان در پايان درباره تكنيك صدا سازي گفت: آواز آموزش نيست، پرورش است و به نظر من مربي آواز بيش از اين كه آموزش دهد بايد پرورش دهد. بنابراين صدا سازي بيش از اين كه آموختني باشد پروردني است، چرا كه آواز سخت ترين و پر زحمت ترين كار در موسيقي ايراني است.

يك هفته با تئاتر
هنرمندان را نرنجانيم
گروه ادب و هنر- هفته گذشته شاهد به صحنه آمدن 14 نمايش در تالارهاي مختلف تهران بوديم كه از آن ميان نمايش هاي روز بخير آقاي وزير به كارگرداني محسن ابراهي عيدپاك به كارگرداني حسن باستاني و اهوياهو كار بهروز
قريب پور نخستين اجراهاي خود را آغازكردند.
خداحافظي اكبرعبدي از تئاتر خبر تأسف بار هفته گذشته بود. عبدي كه پس از سال ها دوري از تئاتر با نمايش اكبرآقا به صحنه برگشته بود پس از 13 اجرا و جذب مخاطبان بسيار به يكي از سالن هاي فراموش شده در اعتراض به عدم تعهدات مالي مسئولان اعلام كرد هرگز كار تئاتر نخواهد كرد و عطايش را به لقايش مي بخشد. اعتراض عبدي اگرچه بيشتر عصبي اما به هرحال حق او بود اما پاسخ مركز هنرهاي نمايشي به عبدي آن هم توسط رسانه ها حركتي عصبي تر و
نسنجيده تر از تصميم اكبرعبدي بود. اگر قرار باشد در برابر هر اعتراض يا گله به حق و حتي ناحق هنرمندان موضعي پرخاشگرانه بگيريم و آنان را برنجانيم چگونه مي توانيم فضا را براي فعاليت هاي هنري مناسب و هنرمندان را كه طبعي حساس دارند به حضور در عرصه هاي مختلف هنري و خلاقيت فراخوانيم. هنرمندان را به جاي دلجويي، نرنجانيم.

فردا، اسكار برندگان خود را مي شناسد
ايسنا: در حالي كه فردا هفتاد و نهمين دوره جوايز اسكار برگزار مي شود، آخرين نظرسنجي ها حاكي از آن است كه 2 فيلم جداافتاده و خورشيد خانم كوچولو داراي بيشترين شانس براي دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم هستند.
تحليلگران سينما بر اين عقيده اند، در ديگر بخش هاي جوايز اسكار برندگان احتمالي تقريباً مشخص هستند و تنها در بخش فيلم اصلي، جداافتاده مارتين اسكورسيزي رقابت سختي با خورشيد خانم كوچولو دارد. در اين بين اگرچه بابل به كارگرداني آلخاندرو گونزالز اينارينو هم شانس كسب جايزه بهترين فيلم را دارد، اما در مقايسه با 2 فيلم ديگر چندان نبايد به موفقيت آن خوش بين بود.
در بخش بهترين بازيگر مرد، جايزه به احتمال فراوان به فارست ويتاكر براي فيلم آخرين پادشاه اسكاتلند خواهد رسيد. در بخش بهترين بازيگر نقش اول زن نيز، هلن ميرن انگليسي براي فيلم ملكه جايزه اول را به خود اختصاص خواهد داد.
تحليلگران سينما همچنين معتقدند مارتين اسكورسيزي شانس نخست كسب جايزه بهترين كارگرداني اسكار است تا بعد از سال ها ناكامي ، براي فيلم جداافتاده اين موفقيت بزرگ را به دست  آورد.
در همين حال، هفته نامه نيوزويك در يك نظرسنجي جداگانه اعلام كرد كه فيلم نامه هايي از ايووجيما به كارگرداني كلينت ايستوود با 28 درصد، گزينه اول دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم است. بعد از آن جداافتاده ، خورشيد خانم كوچولو ، بابل و ملكه ديگر فيلم هايي هستند كه شانس دريافت جايزه اسكار را دارند.

اخبار كوتاه
نقد رمان برگزيده سال: نشست اين هفته شهركتاب به بررسي رمان اندكي سايه نوشته احمد بيگدلي اختصاص دارد. اندكي سايه رمان كم حجمي از احمد بيگدلي است كه چندي پيش برگزيده جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در حوزه ادبيات داستاني شد. اين نشست روز سه شنبه هشتم اسفند با حضور بلقيس سليماني، رضا اميرخاني، حسن محمودي و احمد بيگدلي برگزار مي شود.
نهمين نشست نقد والس: در نهمين نشست از سلسله نشست هاي مشترك نقد ادبي والس و روزي روزگاري كه روز يكشنبه 6 اسفندماه سال جاري برگزار مي شود، كتابهاي ديلماج حميدرضا شاه آبادي و زني با چكمه ساق بلند سبز نوشته مرتضي كربلايي لو مورد نقد و بررسي قرار مي گيرند. سجاد صاحبان زند، مريم عباسيان، پروين سلاجقه و امير احمدي آريان درباره اين دو كتاب صحبت مي كنند. اين نشست ساعت 20- 18 در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار خواهد شد.
اسكار سينماي فرانسه: جوايز سينمايي سزار فرانسه كه معادل جوايز اسكار آمريكاست، امروز به برترين هاي سينماي اين كشور اهدا خواهد شد كه در اين بين، فيلمي  درباره سربازان آفريقاي شمالي در جنگ جهاني دوم با نام بومي كه با عنوان روزهاي افتخار به زبان انگليسي عرضه شده است از نامزدهاي اصلي بخش بهترين فيلم است.
درخواست پليس از سارقان آثار وارهول: پس از سرقت تعدادي از تصاوير ليتوگرافي از يك خودرو در سانفرانسيسكو در آغاز اين ماه، كه اثر امضا و شماره گذاري شده  اندي وارهول به نام ماريلين مارلو را نيز شامل مي شد، پليس به دلالان آثار هنري توصيه كرد كه مراقب اين آثار مسروقه باشند. پليس مي گويد صاحب ماشين يك مجموعه دار شخصي بوده كه پس از توافق با يك گالري محلي قصد فروش برخي از آثار مجموعه خود را داشته است. ارزش اين آثار طبق گفته  مالك به 250 هزار دلار مي رسيد و ما هم اكنون در حال بررسي اين احتمال هستيم كه آيا اين شخص پس از خروج از گالري توسط سارقان تعقيب شده است يا خير. اين آثار شامل كارهاي وارهول، مارك شاگال و خوآن ميرو مي شد كه در اين بين اثر وارهول مشهورترين و باارزش ترين بوده است.
015147.jpg
اكران ارديبهشت عصر جمعه: فيلم عصر جمعه به كارگرداني مونا زندي حقيقي ارديبهشت ماه اكران خواهد شد. اين فيلم بعد از اكران نوروزي و از ارديبهشت ماه 86 به نمايش درمي آيد. عصر جمعه  كه نخستين فيلم بلند مونا زندي حقيقي است، در تازه ترين حضور بين المللي خود موفق به دريافت دو جايزه در فستيوال وزول فرانسه شد. اين فيلم كه در نخستين حضور خود در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم اول شد، فيلمي است زنانه كه معضلات اجتماعي يك زن را روايت مي كند. در اين فيلم بازيگراني همچون رويا نونهالي، هانيه توسلي و مهرداد صديقيان به ايفاي نقش مي پردازند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |