شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۴ - Feb 24, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
خدا رحمت كند كسي را كه مازاد گفتار خود را نگه دارد و مازاد مال خود را خرج كند.

نهج الفصاحه، حديث 1653
امروز با حافظ
مهر بر لب زده خون مي خورم و خاموشم
من كه از آتش دل چون خم مي  در جوشم
تو مرا بين كه درين كار به جان مي كوشم
قصد جانست طمع در لب جانان كردن
آب و هوا
015210.jpg

عكس روز
015219.jpg
عكس: گتي ايميجز‎/ كيتون گاسكل
ديروز اعلام شد كشور تايلند صاحب 2 هزار و 500 فيل اهلي و يك هزار و۵۰۰ فيل وحشي است در حالي كه در سال 1950 تعداد فيل هاي اين كشور به عدد 50 هزار مي رسيد. اين فيل در بانكوك براي سرگرم كردن جهانگردان مشغول بازي بسكتبال است.

در شهر چه خبر
پنير ماهي
در شرايطي كه بسياري از خريداران همچنان با طعم ماهي مشكل دارند و سرانه مصرف ماهي ر ابه 7 كيلو در مقابل سرانه 12كيلويي جهاني رسانده  اند، آمدن پنير ماهي، بستني ماهي، برگر ماهي، سوسيس ماهي و بالاخره كوفته ماهي به ويترين مغازه ها و سوپرماركت ها برخي صورت ها را ديدني مي كند. براي قضاوت روي طعم اين محصولات كمي زود است اما به گفته مسئولان، پنير ماهي مهمان جديد سفره ايراني براي سال جديد است. در حال حاضر بر روي فرآورده هاي دريايي، عمليات طعم زدايي انجام مي شود تا صاحبان سليقه ها و ذائقه هاي متفاوت بتوانند از آنها استفاده كنند و در حقيقت مي توان گفت تمامي اين محصولات فقط داراي خواص مفيد ماهي هستند كه اين كار از راه افزودن پروتيين ماهي و امگا 3 به آنها صورت پذيرفته است. پس نگراني در مورد طعم آنها بي مورد است.

كالاي بي اتيكت
به نظر مي رسد نصب اتيكت قيمت روي كالا و خدمات بد جوري جلوي نرخ هاي سليقه اي و بسته به تيپ و جيب خريدار را مي گيرد كه برخلاف هشدارهاي پيوسته مسئولان باز هم بيشترين ميزان تخلفات فروشندگي به اين مورد اختصاص يافته است. اين مورد در شهرستان ها هم ملاحظه مي شود. براي نمونه رئيس سازمان بازرگاني كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: دراين  استان كه در زمينه مبارزه با گران فروشي بين استان هاي محروم و نابرخوردار كشور مقام اول را كسب كرده است ، بيشترين تخلف اصناف و بازاريان  به ويژه در ايام نوروز مربوط به درج نكردن قيمت بوده است.

جشنواره كارت پستال
در آستانه فرا رسيدن سال نو ديدن انواع كارت پستال خالي از لطف نيست. جشنواره كارت پستال با عنوان كودكان جهان در آستانه سال نو، چهارم اسفند ماه با حمايت و همكاري يونيسف در كرج آغاز شد. اين جشنواره داراي دو بخش دستي و ديجيتال است كه دو گروه شامل اساتيد، مدرسان، دبيران و دانشجويان، فراگيران ودانش آموزان در آن شركت دارند. تكنيك خلق آثار آزاد بوده و تا روز مسابقه علاقمندان مي توانند در اين جشنواره نام نويسي كنند كه شمار آنان تاكنون به يكصد نفر رسيده است. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي ??????? و ???? -??????? تماس حاصل كرده يا به دبيرخانه اين جشنواره در كرج، سه راه حسن آباد، بوعلي بيستم مراجعه كنند.

تخفيف هتل ها
تخفيف 30 درصدي خدمات هتلداري در تهران از اول تا پانزدهم فروردين نشان مي دهد تهران حتي در شرايط مطلوب ترافيكي فقط براي كار جاذبه دارد و كمتر كسي اين شهر را به عنوان مقصد گردشگري انتخاب مي كند. در استان تهران ?? باب هتل، ?? هتل آپارتمان و پنج پانسيون وجود دارد كه  اين مراكز ظرفيت پذيرش بيش از ?? هزار و ??? مسافر را دارند.

بازار
015237.jpg
با عسل فروشان متخلف برخورد مي شود

پيش از اينها شكرك زدن عسل هاي نامرغوب ملاك خوبي براي تشخيص آنها بود اما اين روزها تكنولوژي توليد مواد نامرغوب افزايش يافته و تشخيص كيفيت محصولاتي كه دست فروش ها توليد مي كنند بسيار مشكل است. اين معضل به همراه ضرر و زيان توليدكنندگان عسل مرغوب به دليل قيمت پايين عسل توزيعي دست فروش ها باعث شد تا با همكاري اتحاديه توليدكنندگان عسل دماوند، بهداشت محيط و بازرگاني شهرستان، اقداماتي براي برخورد با فروشندگان عسل نامرغوب صورت بگيرد. از اين پس يك تيم بازرسي متشكل از اين نهادها با مراجعه به واحدهاي فروش عسل نسبت به آزمايش عسل آنها اقدام و در صورت نامرغوب بودن، از فروش اين نوع عسل در بازارجلوگيري مي كنند . در حال حاضرعسل آويشن و گون بهترين نوع عسل توليدي شهرستان دماوند است و ميزان برداشت عسل از هر كلني در اين شهرستان به طور متوسط 12 كيلوگرم است. در بازار قيمت هر كيلوگرم عسل مرغوب آويشن و گون بين 50 تا۱۰۰ هزار ريال متغير است. زنبورداران شهرستان دماوند بيشترين عسل را در استان تهران توليد و به  بازار مصرف استان عرضه مي  كنند.

سكه، طلا و ارز
015240.jpg

فرهنگسرا
نمايش و نقد فيلم باز هم سيب داري در موزه امام علي ع
فيلم باز هم سيب داري به كارگرداني  بايرام فضلي با بازي ذبيح افشار، ليلا موسوي، علي يعقوبي، احمدرضا اكبري و مريم بوباني ازجمله فيلم هاي بخش مسابقه و بين الملل جشنواره فيلم فجر فردا در موزه امام عليع به نمايش درمي آيد. داستان اين فيلم در فضايي بي زمان و مكان شكل مي گيرد و مردي ايلاتي به همراه زني جوان كه از يك ده جنگ زده فرار كرده اند، سفري پرماجرا را آغاز مي كنند. نمايش و نقد فيلم باز هم سيب داري در ساعت 16 روز يكشنبه با حضور كارگردان، عوامل فيلم، طهماسب صلح جو و رضا درستكار منتقد سينما در موزه امام عليع واقع در خيابان ولي عصرعج، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 برگزار مي شود.

جشنواره خلاقيت كودكان
سومين جشنواره فرهنگي هنري خلاقيت كودكان با همكاري دفتر توسعه هنرهاي كودكان و آموزش و پرورش منطقه 4 و با هدف پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي هنري كودكان از تاريخ 5 لغايت 10 اسفندماه در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود. شركت كنندگان اين جشنواره در 3 بخش نقاشي، سرود، نمايش به صورت 22 گروه نمايش، 27 گروه سرود و 568 تابلو نقاشي آثار خود را به معرض نمايش مي گذارند و به رقابت مي پردازند. مراسم اختتاميه اين جشنواره در تاريخ 12 اسفندماه است و به برگزيدگان ديپلم افتخار، لوح افتخار، تنديس جشنواره و جوائز ارزنده اي به رسم يادبود اهدا خواهد شد. علاقه مندان براي شركت در اين جشنواره مي توانند در اين تاريخ از ساعت 9تا 14 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره -فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره 77326777 تماس بگيرند.

مسابقه با جايزه‎/۳۲
كدام ويژگي؟
كدام يك از ويژگي هاي زير در مورد منوريل صحيح است؟
(پاسخ را در صفحه 20 بيابيد.)
A) مناسب براي شهرهاي پرجمعيتC) داشتن ويژگي تفريحي و تزئيني
B) مقرون به صرفه بودنD) استقبال گسترده در سراسر دنيا
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود.
شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
(علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه 31
015243.jpg


تلويزيون
015246.jpg

آلودگي هواي تهران
015213.jpg
آلودگي هواي تهران

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
امتحان
چوپان دروغگو تلفن را برداشت و زنگ زد به نزديك ترين دوستش؛ پينوكيو. به او گفت: مي تواني به من كمك بكني؟ پينوكيو گفت: چه كمكي از دست من برمي آيد؟ چوپان دروغگو گفت: من ديگر نمي خواهم دروغگو باشم. براي همين، هر حرفي كه مي زنم روي تو آزمايش و امتحان مي كنم. اگر دماغت دراز شد معلوم است كه حرفم دروغه، ولي اگر تغييري در دماغت ايجاد نشد، معلوم مي شود كه من هم مي توانم راست بگويم.
سيدهومن ابراهيمي كيا

گشتي در دنياي خبرها
در آستانه مرگ
كانزاس سيتي: يك مرد بي خانمان كه هر شب داخل سطل هاي بزرگ زباله يك فروشگاه مي خوابيد اين بار بدشانسي آورد و در آستانه مرگ قرار گرفت. وي كه به خواب عميقي فرو رفته بود، متوجه حضور ماموران جمع آوري زباله در پاركينگ فروشگاه نشد. به هر حال ماموران شهرداري وي را همراه با محتويات سطل بزرگ زباله داخل خودروي حمل زباله خالي كردند و راننده نيز براي اين كه فضاي بيشتري براي انبار كردن زباله در مخزن كاميون ايجاد كنند تيغه فشرده كردن زباله ها را به كار انداخت. در حالي كه تيغه آهني تنها چند سانتيمتر با بدن مرد خواب آلود فاصله داشت وي از خواب پريد و با فرياد كشيدن، راننده را از حضور خود داخل مخزن زباله آگاه كرد. راننده نيز بلافاصله تيغه را از كار انداخت و اورژانس را خبر كرد. البته مرد بي خانمان به شدت آسيب ديده و در بيمارستان بستري است.
مددكار خلافكار
واشنگتن: يك مددكار اجتماعي در آمريكا كه چند بار در هفته براي مشاوره دادن به زندانيان به يكي از زندانهاي اين كشور مي رفت به جرم قاچاق پول و مواد مخدر به داخل زندان دستگير شد. هنگامي كه وي كار خود را در اين زندان آغاز كرد، آشپز زندان از وي پرسيد كه چه نوع غذايي دوست دارد كه وي در پاسخ اعلام كرد همه نوع غذايي به جز سيب زميني مي خورد. اما چند روز پيش هنگامي كه وي در زندان مشغول كار بود يك خانم از بيرون زندان براي وي يك بشقاب مملو از پوره سيب زميني آورد. با توجه به اين كه مأموران مي دانستند وي از سيب زميني متنفر است به همين دليل به وي مشكوك شدند و به بازرسي غذاي وي پرداختند. در جريان اين بازرسي مشخص شد كه چند گرم ماده مخدر ماري جوآنا و 200 دلار پول داخل اين پوره سيب زميني جاسازي شده بود. ظاهراً اين مددكار 37 ساله به زندانيان مواد مخدر مي فروخت.
رسوايي وزير دفاع
سرزمين هاي اشغالي: بار ديگر وزير دفاع اسرائيل رسوا شد. پس از ناكامي ارتش اسرائيل در جنگ لبنان، مردم اسرائيل خواهان بركناري پرتيز شدند چون وي را يك وزير بي كفايت مي دانند. اما چند روز قبل در جريان يكي از مانورهاي نظامي ارتش اسرائيل، پرتيز در حالي با دوربين مشغول تماشاي اين مانور بود كه درپوش هاي لنزهاي اين دوربين هنوز روي آن بود و فراموش كرده بود درپوش ها را بردارد. به همين دليل روزنامه هاي اسرائيل عكس وي را در صفحه اول خود چاپ كردند و به تمسخر او پرداختند.
ركوردشكني بر فراز فيل
015216.jpg
بانكوك: يك مرد ماجراجو از شهر نيويورك كه عادت دارد ركوردشكني هاي عجيب انجام دهد ديروز ركورد انجام پرس سينه را روي يك فيل شكست. اين مرد در هواي گرم و شرجي شهر بانكوك روي يك فيل 40 بار پرس سينه در طول يك دقيقه انجام داد و يك ركورد جديد نصيب خود كرد. البته صاحب فيل يك تخته مسطح روي اين حيوان قرار داده بود و مرد ماجراجوي 54 ساله روي اين تخته، ركوردشكني خود را انجام داد.
جلوگيري از افزايش جمعيت
مكزيكو سيتي: نرخ رشد جمعيت در يكي از استانهاي كشور مكزيك همواره در حال افزايش است، به همين دليل مقامات اين استان براي كاهش اين نرخ دست به ابتكار جالبي زده اند. آنها دانش آموزان دبيرستانهاي استان را مجبور كرده اند تا چند ساعت در هفته به نگهداري از عروسك هاي كامپيوتري بپردازند. داخل اين عروسك ها كه به شكل نوزاد انسان طراحي شده، يك تراشه كامپيوتري قرار داده اند كه اين تراشه باعث مي شود عروسك دقيقاً حركات يك نوزاد را شبيه سازي كند. به عبارتي ديگر عروسك پوشك خود را خيس و گريه مي كند، گرسنه مي شود و پس از خوردن شير، دل درد مي گيرد. به همين دليل والدين اين عروسك ها كه دانش آموزان هستند با مشكلات نگهداري نوزاد آشنا مي شوند. مقامات اين استان مي گويند لمس كردن اين مشكلات باعث مي شود كه آنها پس از ازدواج به فكر بچه دار شدن نيفتند و يا به يك بچه بسنده كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |