شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۴ - Feb 24, 2007
 معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران اعلام كرد:
جزئيات طرح تازه
نظام اخذ عوارض شهري
شهرداري تهران طرح سه شنبه سبز را براي كاهش خطرات چهارشنبه سوري اجرا مي كند
015225.jpg
گروه شهري- با هدف عدالت گستري در شهر و بسترسازي براي توسعه پايدار، نظام اخذ عوارض در تهران تغيير مي كند.
نظام جديد به گونه اي طراحي خواهد شد كه ارزش افزوده ناشي از طرح هاي توسعه به منبع عمده درآمد مديريت شهري تبديل شده و سود ناشي از ساخت وساز نصيب كل شهر و تهران شود، نه فقط اشخاص محدود.
مهندس جليل حبيب اللهيان معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در اين باره گفت، كميته بازنگري در نظام اخذ عوارض از نيمه پاييز آغاز به كار كرده و تاكنون موفق شده است كليات موضوع را تدوين و ارائه كند. در اين كميته هم كارشناسان شهرداري حضور دارند و هم شماري از كارشناسان و صاحب نظران بخش خصوصي.
بقيه از صفحه اول
وي افزود: هدف اين بوده كه مابه التفاوت و سود ناشي از تراكم نصيب شهر شود، يعني حتي كسي كه براي زمين خود مجوز ساخت نمي گيرد نبايد احساس غبن كند و از سوي ديگر مالكاني كه زمين هاي آنها در طرح هاي توسعه شهري از قبيل؛ فضاي سبز، محدوده هاي ترافيكي، فضاهاي فرهنگي و ورزشي و... قرار مي گيرد نبايد نسبت به كساني كه زمين آنها مجوز مسكوني گرفته، متضرر شوند. حتي كسي كه در زمين خود خانه 2 طبقه مي سازد نبايد نسبت به كسي كه في المثل خانه 5 طبقه مي سازد متضرر شود، به واقع سود آن 3  طبقه اضافه نصيب شهر خواهد شد، نه مالك آن زمين.
حبيب اللهيان افزود: بر اين اساس ديگر روي زمين مردم لكه گذاري نمي كنيم. شهر را به واحدهاي كوچكي به اسم محله تقسيم كرده ايم. هر محله حدوداً يك كيلومتر و نيم قطر دارد. تقريباً هم سعي كرده ايم هر محله هويتمند باشد.بر اين اساس تهران حدود 500 محله دارد. بر اساس افق جمعيتي محله نيازهاي اساسي آن از قبيل شريان هاي ترافيكي، مدرسه، مسجد، ورزشگاه و... تعيين مي شود. با توجه به مركزيت معنادار توصيه خواهد شد در كدام بخش از اراضي محله، نيازهاي لازم جايابي بشود. اما اجراي طرح هاي مرتبط اقتضاء اقتصادي داشته و مثل سابق همراه با اجبار نخواهد بود. به اين ترتيب شهروند انگيزه اقتصادي خواهد داشت براي اين كه داوطلبانه در زمين خود، براي مثال مدرسه بساز د.
بانك زمين
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران همچنين اشاره كرد كه به زودي در تهران بانك زمين راه اندازي خواهد شد. در اين بانك كليه اراضي متعلق به شهرداري و ديگر اراضي قابل تملك براي مديريت شهري ثبت شده و بر مبناي افق توسعه محله ها هركدام تعريف كاربري ويژه اي پيدا خواهند كرد.در بانك زمين اراضي به موقع تملك و ذخيره شده و با جلوگيري از تغيير نامناسب و برنامه ريزي نشده كاربري اراضي از تضييع حق شهروندان ممانعت خواهد شد.

انتقاد دبير سابق شوراي عالي ترافيك
از روند اجراي تبصره 13
مهر: تثبيت قيمت بنزين و توجه نكردن به افزايش پلكاني و تدريجي قيمت بنزين يك اشتباه بزرگ بود و افزايش 10 درصدي قيمت بنزين در هر سال، منطق مشخص و درستي داشت.
محمد رئوفي با بيان اينكه تغيير قيمت يكباره بنزين اصلا به صلاح نيست و تبعات زيادي دارد گفت: تا زماني كه حمل و نقل عمومي مطمئن وجود نداشته باشد مشكل بنزين حل نخواهد شد در حالي كه تمام راهكارهاي پيشنهادي از جيره بندي تا افزايش قيمت بنزين تبعات خاص خود را دارد.
وي، تنها راه نجات حمل و نقل همگاني را اجراي درست تبصره 13 دانست و تاكيد كرد: در قانون برنامه چهارم دولت تثبيت كرد كه سهم حمل و نقل عمومي به 75 درصد برسد كه با اين روند به نظر نمي رسد در آينده حمل و نقل قابل اعتمادي در اختيار مردم قرار گيرد.
رئوفي با انتقاد از روند پيگيري تبصره 13 گفت: راهي جز گسترش حمل و نقل عمومي وجود ندارد ولي به نظرمي رسد اختلاف سليقه ها دراين ميان مانع پيشرفت اساسي كار است و مسكن هايي كه در اين زمينه تزريق مي شود كارايي چنداني ندارد.

شهرداري تهران اجرا مي كند
سه شنبه سبز، براي كاهش خطرات چهارشنبه سوري
گروه شهري- شهرداري تهران با اجراي طرح سه شنبه سبز و تشكيل بازارچه هاي محصولات فرهنگي و پوشاك و اجراي مسابقات فرهنگي، سعي در كاهش خطرات سه شنبه آخر سال دارد.
مديركل فرهنگي حوزه معاونت اجتماعي شهرداري تهران، با اشاره به مصادف شدن روزهاي پاياني سال با ماه هاي سوگواري گفت: پيش بيني مي شود كه با توجه به اين موضوع مردم بيشتر رعايت خواهند كرد و در مجموع امسال با مشكلات كمتري روبه رو خواهيم شد.مجيد جوزاني با بيان برنامه هاي ويژه براي چهارشنبه سوري افزود: برنامه هاي اين روز بايد در شوراي فرهنگ عمومي استان تهران بررسي شود. با اين حال شهرداري تهران آمادگي دارد تا با نهادهاي مختلف در اين باره همكاري كند.وي با اعلام اين كه معاونت اجتماعي برنامه هاي خود را ارائه كرده است تأكيد كرد: در اين روز نمايش هاي خياباني، غرفه هاي فروش محصولات فرهنگي و پوشاك ايجاد خواهد شد، اما تصميم براي عرضه مواد محترقه بي خطر در اختيار شهرداري نيست.
مديركل فرهنگي حوزه معاونت اجتماعي شهرداري ارائه برنامه هاي اين روز را مستلزم همكاري همه نهادها در اين مورد دانست و گفت: سه شنبه آخر سال تبديل به يك بحث اجتماعي شده است و ديگر جنبه انتظامي ندارد و مراجع مختلف سعي در كاهش خطرات و كم كردن آسيب هاي آن دارند.جوزاني در ادامه افزود: شهرداري تهران در كنار مردم است و تمام سعي ما اين است كه برگزاري اين آيين ها در شأن مردم و اين ايام باشد.
وي برنامه هاي اجتماعي شهرداري در استقبال از بهار را اجراي برنامه رحلت رسول اكرم(ص) به بزرگترين شكل ممكن، اجراي مسابقات فرهنگي، توزيع بن نيازمندان با محوريت دانش آموزان، ايستگاه هاي مختلف فرهنگي و سلامت و اجراي برنامه روز سيزدهم فروردين عنوان كرد.

نگاه
015222.jpg
هادي خسروي
استقلال در انتظارتصميم نهايي AFC

همايش بين المللي تشيع و خاورشناسان در قم و اصفهان
قم- خبرنگار همشهري: همايش بين المللي تشيع و خاورشناسان در دو مرحله ملي و يك مرحله بين المللي در 3 بخش مباحث مقدماتي، تاريخ انديشه ها و مطالعات تطبيقي و فرقه شناسي در قم و اصفهان برگزار مي شود.دبير اجرايي همايش، زمان پيش همايش اول را هشتم اسفند ماه در مدرسه عالي امام خميني(ره)، پيش همايش دوم را مهرماه 86 در دانشگاه اصفهان و همايش بين المللي آن را اسفند سال 86 اعلام كرد.
رزاقي موسوي، هدف از اجراي اين همايش را آشنايي با ديدگاه هاي بيروني در خصوص شيعه،  نقد كتاب و روش هاي خاورشناسان، بررسي تاثيرانقلاب اسلامي بر شيعه شناسي و... ذكر كرد.وي خاطرنشان كرد: اين همايش به چهار زبان فرانسوي، عربي، فارسي و انگليسي برگزار خواهد شد.

تمديد مهلت نام نويسي
مسافربرهاي شخصي شهري و بين شهري
ايسنا: مهلت نام نويسي مسافربرهاي شخصي شهري و بين شهري، تا 10 اسفند ماه 85 تمديد شد. ستاد شناسايي و ساماندهي مسافربرهاي شخصي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: اين ستاد به منظور پاسخ گويي به استقبال گسترده هموطنان سراسر كشور، در زمينه اجرايي كردن طرح شناسايي و ساماندهي مسافربرهاي شخصي، طرح فوق را به دستور وزير كشور، تمديد كرد. بر اين اساس ستاد شناسايي و ساماندهي مسافربرهاي شخصي از كليه افرادي كه به صورت شخصي يا در قالب آژانس هاي درون شهري و برون شهري، مؤسسات اتومبيل كرايه و شركت هاي حمل و نقل عمومي  كه تاكنون بدون مجوز به جابه جايي مسافر اقدام مي كردند، درخواست دارد با مراجعه به ســـايت اينترنتي www.taxi.org.ir در اين طرح شركت كنند.

با وجود مزيت مترو در توسعه حمل ونقل شهري
وزارت كشور بر احداث مونوريل اصراردارد
گروه شهري- احداث مونوريل در تهران همچنان موضوع مورد مناقشه شهرداري و وزارت كشور است. درحالي كه شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر هفته گذشته صراحتاً اعلام كردند در حال حاضر اولويت توسعه حمل ونقل عمومي تهران، تكميل شبكه مترو است، معاون وزير كشور همچنان بر احداث 5 خط مونوريل اصرار دارد. سيدمهدي هاشمي پنجشنبه گذشته در اين باره مدعي شد كه شهرداري تهران با پذيرش ضرورت احداث مونوريل، قصد دارد طرحي را در اين زمينه به شوراي شهر ارائه دهد.وي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: بررسي هاي كارشناسي در مورد استفاده از قطار هوايي صورت گرفته و از 5 خط پيشنهادي، 2 خط آن به تصويب شهرداري تهران و وزارت كشور رسيده و براي بررسي 3 خط ديگر نيز، كارگروهي در حال بررسي نهايي كريدورهاي پيشنهادي براي اعلام تصميم گيري نهايي است كه نتيجه آن 2 هفته آينده مشخص مي شود.
هاشمي تصريح كرد: شهردار تهران 2 نفر از معاونان خود را به عنوان نماينده تام الاختيار به ما معرفي كرد و آنها به همراه مديرعامل و كارشناسان حمل و نقل مترو تهران در تمامي جلسات بررسي و رسيدگي به مسايل حمل و نقل تهران حاضر بودند. وي در ادامه يادآور شد: اين سازمان به همراهي و پشتيباني شورا و شهرداري تهران، در انجام اين امر مهم تأكيد داشته و ان شاءالله در زماني كه برآوردهاي اعتباري طرح دقيقاً مشخص شد، ضرورت دارد كه نحوه هزينه كرد شهرداري به تصويب شوراي شهر تهران نيز برسد. تجربه هفته هاي گذشته حكايت از آن دارد كه احتمالاً امروز و فردا شركت مترو و معاونت ترافيك شهرداري تهران با صدور اطلاعيه هايي مجدداً بر اولويت تكميل شبكه مترو بر اجراي طرح پرخرج و كم بازده مونوريل تأكيد خواهند كرد.

قاليباف:
همه ما مرهون شهدا هستيم
.گروه شهري- امروز امنيت، استقلال ،آزادي و رفاه خود را مديون شهدا هستيم، چرا كه آنان براي تثبيت نظام و انقلاب از همه چيز خود گذشتند.
شهردار تهران با حضور در دوازدهمين كنگره شهداي منطقه كن و سولقان كه عصر پنج شنبه در حسينيه بزرگ كن و سولقان برگزار شد، افزود: انقلاب ما نشأت گرفته از عاشورا و حركت كربلاست و ريشه در نهضت حسيني و فرهنگ عاشورايي دارد و ترديدي نيست كه انقلاب اسلامي باعث احياء مجدد اسلام و عزت مسلمين و همه آزادي خواهان شد.
محمد باقرقاليباف در ادامه اين مراسم افزود: فرصت هايي كه امروز در اختيار داريم، به بركت رشادت ها و ايثارگري هاي شهدا است و ارزان به دست نيامده، بنابراين منصفانه نيست كه به هر دليل از اين فرصت ها به خوبي استفاده نكنيم.
وي با اشاره به كمال يابي انقلاب در دوران حاضر گفت: يكي از وظايف ما در راستاي اهداف متعالي شهدا و امام شهدا، كارآمد كردن خود و مسئولان با محبت، گذشت، تلاش، ايثار، خردورزي و بردباري است.
شهردار تهران، همدردي و توجه به خانواده هاي شهدا و جانبازان را وظيفه هر ايراني دانست و گفت: نمي توانيم دم از خون شهدا و وفاداري نسبت به آنان بزنيم اما نسبت به اهداف شهدا بي تفاوت باشيم، طبيعتا اين وظيفه بر دوش افرادي مثل من سخت تر از مدير و مسئولي است كه همرزم و همسنگر شهدا نبوده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |