شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۴ - Feb 24, 2007
با ارائه يك طرح جديد
سناتورهاي آمريكايي اختيارات جنگي بوش را محدود مي كنند
015207.jpg
گروه بين الملل دموكرات هاي سنا در حال رايزني براي تدوين قانوني هستند كه در صورت تصويب، اختيارات اعطايي به جورج بوش، رئيس جمهور ايالات متحده درمورد جنگ عراق را ملغي مي كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس اكثريت دموكرات سنا به رهبري هري ريد قصد دارند در پايان تعطيلات يك هفته اي سنا رايزني پيرامون تدوين پيش نويس اين قانون را آغاز كنند.
گفته مي شود اگرچه هنوز درمورد محتواي اين قانون و لحني كه براي نگارش آن به كار گرفته مي شود توافقي نشده ليكن چنانچه سنا به آن رأي مثبت دهد اختياراتي كه در چارچوب قانوني كه در سال 2002 ميلادي تصويب شد و در آن به بوش اختيار صدور فرامين نظامي بدون مشورت با كنگره اعطا شد، لغو خواهد شد.
قانون سال 2002 ميلادي با اين ديدگاه تصويب شده بود كه رئيس جمهور به اختيارات بيشتر براي تصميم گيري هاي نظامي نياز دارد تا بتواند از كشور در برابر آنچه از آن تحت عنوان تهديدهاي رو به تزايد از جانب عراق ياد شده بود، صيانت به عمل آورد درحالي كه حاميان قانون جديد اين گونه استدلال مي كنند كه با توجه به رفع اين تهديد دليلي براي برخورداري بوش از اختيارات جنگي گسترده وجود ندارد.
در چارچوب اين طرح حق تصميم گيري بوش به صدور فرامين مربوط به جنگ عليه القاعده، آموزش نيروهاي عراقي و صيانت از مرزهاي عراق محدود خواهد شد. پيش بيني مي شود اين قانون كه اختيارات بوش را محدود كرده و دست او را براي مديريت جنگ عراق و ساير تصميم گيري هاي نظامي خواهد بست موجب درگرفتن مجادلات جدي در سنا شود.
روزنامه نيويورك تايمز روز گذشته با انتشار مطلبي از دور جديد تلاش دموكرات هاي كنگره براي تحديد اختيارات جنگي بوش خبر داد و پيشنهاد چنين قانوني را نماد بالا گرفتن تنش هاي سياسي بين دو حزب پيشرو آمريكا و تداوم رويارويي دموكرات ها و بوش بر سر رويكردهاي كاخ سفيد در عراق توصيف كرد.
حركت در راستاي تدوين پيش نويس اين قانون و طرح آن در سنا، اجراي طرح جديد بوش در عراق كه بر اعزام نيروهاي تازه نفس به اين كشور استوار است را در محاق قرار خواهد داد. درحالي كه قطعنامه هفته گذشته مجلس نمايندگان آمريكا كه در آن از سياست جديد بوش در عراق انتقاد شده بود براي كاخ سفيد الزام آور نبود اما اين قانون در صورت تصويب مشكلات زيادي را فراروي سياست هاي خاورميانه اي بوش قرار مي دهد.
قرار است متن پيش نويس اين قانون را ژوزف بايدن، سناتور ايالت دلاور ورئيس كميته روابط خارجي و كارل لوين، سناتور ميشيگان و رئيس كميته نيروهاي مسلح سنا تدوين كنند و به احتمال زياد سعي خواهد شد به قانون جديد ضدتروريسم آمريكا كه قرار است سنا از روز سه شنبه بررسي آن را آغاز كند، منضم شود.

آلبرايت: حمله به عراق بزرگترين فاجعه در تاريخ آمريكاست
گروه بين الملل- مادلين آلبرايت، وزير امور خارجه پيشين آمريكا با انتقاد شديد از سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا در عراق و سرزمين هاي اشغالي تاكيد كرد: حمله آمريكا به عراق به عنوان بزرگترين فاجعه در تاريخ سياست خارجي آمريكا در تاريخ به ثبت خواهد رسيد.
آلبرايت در نشستي با جيمي كارتر، رئيس جمهور پيشين آمريكا در مركز كارتر در آتلانتا كه با حضور گروهي از فعالان سياسي برگزار شد، گفت: جورج بوش اعتبار اخلاقي آمريكا را زير سئوال برده است.
وي افزود: عراق بزرگترين فاجعه در تاريخ آمريكاست زيرا آمريكا عناصر خوب و نكات مثبت قدرت و نيز اقتدار اخلاقي خود را از دست داده  است. وي افزود: ماموريت رئيس جمهور بعدي آمريكا احياي جنبه هاي خوب و نكات مثبت قدرت آمريكا خواهد بود.
آلبرايت كه در دوران رياست جمهوري بيل كلينتون، رئيس جمهور پيشين آمريكا وزير امور خارجه او بود، تاكيد كرد: دولت كنوني آمريكا به اشتباه تصور مي كند با اقدامات يكجانبه مي تواند صلح را در خاورميانه برقرار سازد. كارتر كه از منتقدان سياستهاي جنگ طلبانه بوش است، نيز طي اظهاراتي گفت: جنگ در عراق و سياست پيشگيرانه اي كه دولت بوش در پيش گرفته، احساسات خصمانه نسبت به آمريكا و ترس از آن را در سراسر جهان افزايش داده است. وي افزود: حمله غيرموجه به عراق باعث كشته شدن دهها هزار نفر از غيرنظاميان اين كشور شده است.

ادامه بحران سياسي ايتاليا
گروه بين الملل- رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا كه عصر روز چهارشنبه هفته گذشته به دنبال راي منفي سناي اين كشور به طرح پيشنهادي او پيرامون سياست خارجي ايتاليا از سمت خود كنار ه گيري كرده بود احتمالاً بار ديگر از سوي جيورجيو ناپوليتانو، رئيس جمهور مامور تشكيل كابينه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز اگر چه ناپوليتانو مخالفتي با ادامه نخست وزيري پرودي ندارد اما تزلزل دولت او كه پس از پيروزي ضعيف در انتخابات پارلماني آوريل سال گذشته ميلادي قدرت را در دست گرفت، موجب شده احزاب اپوزيسيون و در صدر آنها حزب محافظه كار به رهبري سيلويو برلوسكوني، نخست  وزير پيشين ايتاليا خواستار كناره گيري وي از قدرت شوند.پرودي 67 ساله رياست شصت و يكمين دولت ايتاليا پس جنگ جهاني دوم را برعهده داشت كه گمان مي رود با توجه به اكثريت ضعيف ائتلاف او در پارلمان رايزني ها براي تشكيل دوباره هيات دولت به رهبري او به بن بست برسد.
موقعيت پرودي پيش از اين به دنبال ارائه لوايحي چون اعطاي حقوق قانوني به زوج هايي كه با يكديگر زندگي مي كنند اما با هم ازدواج نكرده اند مطابق با زوج هايي كه رسماً به عقد هم درآمده اند و مخالفت شديد كليساي كاتوليك با اين لايحه تضعيف شده بود. علاوه بر اين اكثريت ضعيف ائتلاف حاكم در پارلمان كه تنها يك كرسي بيشتر از احزاب اپوزيسيون در اختيار دارند موقعيت دولت چپگراي ميانه رو پرودي را به مخاطره افكنده بود.
پافشاري دولت پرودي بر تمديد دوره ماموريت 1800 نيروي ايتاليايي در افغانستان و موافقت با توسعه پايگاه نيروي هوايي ارتش آمريكا در نزديكي ونيز از ديگر مواردي بود كه مخالفت هاي گسترده اي را با دولت پرودي رقم زد تا آنجا كه حتي جناح هايي از كمونيست ها، كه متحد او تلقي مي شدند هم منتقد سياست خارجي دولت بودند.
اگر چه واحدهاي نظامي ايتاليا مستقر در افغانستان در دوران نخست وزيري بر لوسكوني به اين كشور اعزام شده بودند اما پرودي خواستار تمديد دوره استقرار آنها به رغم مخالفت گسترده افكار عمومي با ادامه حضور نيروهاي ايتاليايي در افغانستان بود.
به نظر مي رسد ناپوليتانو كه خود زماني كمونيست بوده مجدداً پرودي را مامور تشكيل كابينه كند. در اين صورت او مي تواند با تركيب كنوني هيات دولت براي كسب راي اعتماد به پارلمان برود يا افراد جديدي را براي تصدي وزارتخانه ها معرفي كند.

بازتاب
مأموريت شاهزاده سعودي
مترجم: نيلوفر قديري
شاهزاده بندر بن سلطان 22 سال به عنوان سفير عربستان در آمريكا به رايزني و معامله مشغول بود. او در اكثر تصميمات و طرح هاي آمريكا در خاورميانه نقش و نفوذ داشت. در دوران رياست جمهوري جورج بوش شاهزاده بندر نزديكي آمريكا به ليبي را طراحي كرد و 2 ماه قبل از جنگ عراق نقشه هاي اين حمله را در اتاق جنگ و از نزديك ديد.
در تابستان سال 2005 مدت كوتاهي بعد از اين كه بندر به كشورش بازگشت و ديگر سفير نبود،  ديگر موقعيت گذشته را از دست داد و حتي بعضي فكر مي كردند او اگرچه در سمت مشاور امنيت ملي موقعيت بالايي داشت اما ديگر محرم امير عبدالله پادشاه عربستان نيست. اما اكنون بندر بار ديگر به عرصه قدرت بازگشته است. از آغاز سال تاكنون شاهزاده بندر بار ديگر رايزني هاي خود را در خاورميانه شروع كرده است.
در ماه گذشته بندر سه نشست با علي لاريجاني رئيس شوراي عالي امنيت ملي ايران، 2 ديدار با ولاديمير پوتين در مسكو و رياض داشته است و در مذاكرات مهم رهبران فلسطين در مكه هم حضور داشته است. بعد از اين مذاكرات هم بدون هيچ پوشش خبري و در كمال بي خبري براي باخبركردن جورج بوش از نتايج مذاكرات به واشنگتن رفته است. او به عقد پيمان ميان رهبران فلسطين كمك كرد و در رسيدن به تفاهم مشترك ميان ايران و عربستان درباره لبنان هم نقش پررنگي داشت. بندر همچنين در مناقشه اخير آمريكا با ايران بر سر برنامه هسته اي تهران، در چندين ديدار با مقامات بلندپايه 2 كشور گفت وگو كرده است.
آيا بندر مي تواند آمريكا را از رشته بحران هايي كه در خاورميانه در آنها گرفتار شده نجات دهد؟ شايد نه. اما دوست قديمي  واشنگتن يكي از معدود گزينه هايي است كه دولت بوش اكنون در اختيار دارد. كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا با رد گفت وگو با ايران و سوريه و تحريم دولت تحت رهبري حماس در فلسطين عملاً از رايزني ها منزوي شده و به كناري رفته است.
بنابراين آمريكا ديگر گزينه اي براي پيشبرد تلاش هاي ديپلماتيك در حل مناقشه لبنان و فلسطين ندارد كه به آن تكيه كند. رايس علي رغم اين كه در گذشته دولت مصر را به رفتارهاي غير دمكراتيك متهم كرده  بود اما براي حل مناقشات به سراغ قاهره هم رفت و نتيجه نگرفت. به اين ترتيب اكنون فقط عربستان سعودي باقي مانده و شاهزاده بندر. او در آخرين سفر خود به واشنگتن گزارشي از گفت وگوها و رايزني هايش ارائه كرد. اما نبايد فراموش كرد كه به هر حال بندر اول منافع عربستان را در نظر دارد و بعد آمريكا را.
دولت بوش وقتي اين موضوع را به ياد آورد كه رهبران حماس و فتح در مذاكرات مكه به توافق رسيدند. سياست دولت بوش آن است كه حماس به سود فتح و محمود عباس تضعيف شود. اما توافقي كه در مكه ميان رهبران 2 طرف به دست آمد اين گونه نبود و طرح هاي رايس براي فراهم كردن زمينه تحقق اهدافش در مذاكرات سه جانبه اش با عباس و ايهود اولمرت نقش بر آب شد.
واشنگتن مجموعه اي از خطوط قرمز را در مذاكرات مكه مشخص كرده و تأكيد كرده بود كه اولاً حماس بايد مجبور به نفي خشونت و به رسميت شناختن اسرائيل شود، دوماً اسماعيل هنيه نخست وزير دولت خودگردان و از رهبران حماس نبايد در دولت بعدي نخست وزير باشد. بندر هر دوي اين خطوط قرمز را در هم شكست و از آن عبور كرد.
اين به آن معني نيست كه دوست قديمي  خانواده بوش اكنون ديگر در كاخ سفيد جايي ندارد. هدف اصلي بندر از نظر دولت بوش حل موضوع ايران است. اگر بندر بتواند زمينه را براي برگزاري مذاكرات استراتژيك ميان ايران و آمريكا فراهم كند، كار بزرگي براي واشنگتن انجام داده است.
واشنگتن پست‎/ 19 فوريه

كوتاه از جهان سياست
پس از بازگشت از ايران
نيروهاي آمريكايي عمار حكيم را بازداشت كردند
ايرنا: نيروهاي آمريكايي صبح ديروز سيد عمار حكيم فرزند سيد عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و رئيس ائتلاف يكپارچه عراق را بازداشت كردند.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، عمار حكيم كه دبيركل مؤسسه شهيد محراب و تبليغات اسلامي عراق است، هنگام بازگشت از ايران به عراق در مرز بدره از سوي نيروهاي آمريكايي بازداشت شد.
نيروهاي آمريكايي پس از متوقف كردن خودروي حامل عمار حكيم و محافظانش، اقدام به خلع سلاح محافظان وي كرده  و سپس آنها را بازداشت كردند. اين گزارش حاكي است كه دولت عراق و مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در تلاش براي آزادي عمار حكيم و محافظانش هستند.

تصميم انگليس براي افزايش نيروهايش در افغانستان
گروه بين الملل - دولت انگليس قصد دارد با اعزام هزار نيروي تازه نفس به افغانستان تعداد نيروهاي كنوني خود در اين كشور را افزايش دهد.
به گزارش روزنامه انگليسي گاردين دس براون، وزير دفاع انگليس قرار است روز دوشنبه با حضور در پارلمان انگليس جزئيات اعزام اين نيروها را براي نمايندگان مجلس تشريح كند. تصميم افزايش تعداد نيروهاي انگليسي در افغانستان كمتر از يك هفته پس از آن كه توني بلر، نخست وزير انگليس اعلام كرد 1600 نيروي انگليسي در ماه هاي آينده از عراق خارج مي شوند اتخاذ شده است.
انگليس اكنون بيش از 5 هزار نيرو در افغانستان دارد كه در ولايت هاي جنوبي اين كشور متمركز هستند.

آزمايش موشكي پاكستان
مهر: ارتش پاكستان اعلام كرد كه يك فروند موشك بالستيك دوربرد را با موفقيت آزمايش كرده است.
سخنگوي ارتش پاكستان با اعلام اين مطلب به خبرگزاري فرانسه گفت: برد موشك شاهين 2 يا حتف 6 ، 2 هزار كيلومتر است و محل پرتاب آن اعلام نشده است.
اين موشك قابليت حمل كلاهك هسته اي را دارد و آزمايش آن دو روز پس از امضاي توافقنامه كاستن از خطرات حوادث هسته اي بين هند و پاكستان صورت گرفت. پاكستان آذرماه گذشته نيز موشك هاي بالستيك خود را آزمايش كرده بود. مقام هاي پاكستاني تأكيد كردند كه اين آزمايش خللي به روابط هند و پاكستان وارد نمي كند. اين آزمايش در حالي انجام گرفت كه وزير خارجه پاكستان از هند ديدار مي كرد تا پس از بمب گذاري در قطار دوستي بين هند و پاكستان روابط دو كشور را بررسي كند.

محكوميت نظامي آمريكايي به خاطر تعرض
به دختر 14ساله عراقي
گروه بين الملل- در ادامه رسيدگي به پرونده جنايت محموديه يك نظامي  آمريكايي به جرم تجاوز و قتل يك دختر 14 ساله عراقي و كشتار فجيع سه تن از افراد خانواده وي به 100 سال زندان محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه گروهبان پائول كارتز 24 ساله به جرم خود در خصوص تجاوز و قتل اعتراف كرده و گفته خواسته با سوزاندن جسد دستگاه قضائي را گمراه و از حكم اعدام در حق خود جلوگيري كند. اين دومين نظامي  آمريكايي است كه در خصوص اين پرونده مجرم شناخته مي شود. جيمز بركر 23 ساله در ماه نوامبر 2006 به مشاركت خود در اين جرم اعتراف و به حبس ابد محكوم شد. سه نظامي  ديگر آمريكايي نيز به جرم مشاركت با اين دو نظامي  آمريكايي مورد محاكمه قرار مي گيرند. اين پنج نظامي  آمريكايي در 12 ماه مارس سال 2006 در محموديه در 30 كيلومتري جنوب بغداد با تجاوز به يك دختر 14 ساله، وي، پدر و مادر و خواهر كوچكش را به قتل رسانده و جسد آنها را سوزاندند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |