شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۴ - Feb 24, 2007
اعتبار سلامت الكترونيكي در ايران يك صدم
درصد ديگر كشورها
015168.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات در اولين  همايش توسعه راهكارهاي IT در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با بيان اين كه اعتبار سلامت الكترونيكي در ايران 01/0 درصدديگركشورهاست افزود: 10 تا 15 درصد توليد ناخالص كشورهاي پيشرفته به بخش بهداشت و درمان اختصاص مي يابد كه از اين ميزان 5 تا 10 درصد آن در سلامت الكترونيكي هزينه مي شود.
عبدالمجيد رياضي با اشاره به اين كه مراجع مسئول بايد به اين امر نگاه ويژه اي داشته باشند، گفت: هرچه ما در فناوري اطلاعات بيشتر هزينه كنيم، در واقع سرمايه گذاري كرده ايم، و از نظر كميت، كيفيت و ميزان خدمات رساني حتما جبران هزينه ها خواهد شد. دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات در خصوص ميزان سرمايه گذاري ملي كشورهاي پيشرفته در زمينه توسعه IT افزود: به طور متوسط 30 درصد از سرمايه گذاري هاي ملي كشورهاي پيشرفته در زمينه توسعه IT بوده است و پيش بيني مي شود اين اقدام 35 ميليون يورو صرفه اقتصادي خواهد داشته باشد.
رياضي با اشاره به دستاوردهاي پروژه سلامت تحت وب در كشور چك گفت: اين پروژه بيش از 90 ميليون يورو در سال 2008 صرفه اقتصادي به دنبال خواهد داشت كه از اين رقم 10 درصد عايد شهروندان، 40 درصد مراكز سلامت و 50 درصد به سهميه ها اختصاص مي يابد.
رياضي درخصوص ايجاد طرح پرونده الكترونيكي بيماران گفت: اين مسئله در مجلس به طور جدي مطرح نيست، چون كل برنامه سلامت الكترونيكي بايد هم از نظر برنامه اجرايي و هم از نظر قوانين و مقررات مربوط به آن به طور همزمان تدوين شوند و به عنوان سند راهبردي سلامت الكترونيكي در مراجع مختلف از جمله هيئت دولت، مجلس و شوراي عالي فناوري اطلاعات كشور به تصويب رسند.

نرم افزار كنترل تلفن همراه فرزندان
015165.jpg
گروه دانش- نرم افزار جديدي براي پدر و مادرها، جهت كنترل فايل هاي عكس و ويدئويي تلفن همراه فرزندانشان، طراحي شد.
شركت نت اينتليجنس كه سال پيش به خاطر نرم افزار SAFEKEEPER برنده جايزه شده بود، امسال نرم افزاري براي موبايل ارائه كرده است كه توسط آن پدر و مادرها مي توانند كليه پارامترهاي تلفن هاي همراه فرزندانشان را كنترل كنند.
گوشي هاي تلفن همراه روز به روز به كامپيوترهاي جيبي نزديك مي شوند و با توليد هر گوشي جديد، دامنه ضبط اطلاعات (شخصي يا غير شخصي ديگران) و انتشار آن بين مردم افزايش مي يابد و به همين دليل كنترل اين وسايل ارتباطي به اندازه كنترل كامپيوترهاي شخصي مهم است.
توسط اين نرم افزار امكان فيلتر كردن و بستن سايت هاي اينترنتي و همچنين جلوگيري از دسترسي به GPRS وجود دارد و همچنين پدر و مادرها مي توانند سايت هايي را كه بچه ها به آنها دسترسي دارند را ببينند و رديابي كنند. به علاوه اين نرم افزار داراي يك پايگاه اطلاعاتي شامل بيش از 30 ميليون فايل شناخته شده نامناسب اينترنتي است كه به محض دسترسي به آنها فيلتر خواهد شد.
از خصوصيات ديگر اين نرم افزار محدود كردن تماس ها، كنترل تماس ها، قفل سيم كارت، فيلتر پيام ها و آنتي ويروس ها است.اين نرم افزار در حال حاضر مراحل پاياني طراحي و آزمايش را طي مي كند و انتظار مي رود در بهار 2007 به بازار عرضه شود.

صورت فلكي ، توانايي كنترل محيط و گرفتن عكس از زمين را دارد
سال 2016،نسل جديد ماهواره ها مي آيند
همشهري آن لاين شركت صنايع ماهواره اي ايريديوم مدعي است تا سال 2016 نسل جديدي از ماهواره ها را توليد مي كند. اين نسل جديد- معروف به ماهواره صورت فلكي- كه توانايي كنترل محيط و گرفتن عكس از زمين را دارد و مبتني بر پروتكل اينترنت خواهد بود، قرار است هفته آينده در كنفرانس تخصصي ماهواره در واشنگتن به نمايش گذارده شود.
قرار است اين شركت متخصص شبكه هاي ماهواره اي، در طول دو سال آينده تمام برنامه ريزي هاي لازم اعم از عقد قرارداد با شركا و تامين منابع مالي لازم را مشخص كند تا در هنگام انجام كار با مشكلي مواجه نشود. اين پروژه كه پيش بيني مي شود براي اجرايي شدن 2 ميليارد دلار هزينه نياز داشته باشد، طبق پيش بيني هاي انجام شده در سال 2016 نهايي خواهد شد و سرويسهاي زير را به كاربران ارائه خواهد كرد: مانيتور كردن محيط و محل مورد نظر، عكسبرداري و سيستم مكان يابي جغرافيايي. گفته مي شود اين سيستم در واقع مكمل GPS كنوني خواهد بو د .
به اين ترتيب اين سيستم امكان مشاهده عوامل محيطي نظير تعيين دما و تعيين سطح اقيانوس ها و امكان گرفتن عكس با كيفيت بالا از مكان هاي مختلف و يا خانه مورد نظر كاربر در هر نقطه از كره زمين را در اختيار مي گذارد و با سيستم GPS پيشرفته آن مي توان محل يا موقعيت مورد نظر خود را در هر نقطه از كره زمين و با دقت اينچ و فوت به دست آورد.
اين سيستم داراي 66 ماهواره مختلف خواهد بود و پايه سرعت انتقال اطلاعات در آن 4/2 كيلو بيت در ثانيه خواهد بود و امكان ارتقاء تا 10 مگابيت در ثانيه را نيز خواهد داشت. اين سيستم ماهواره اي كه مبتني بر IP (پروتكل اينترنت) است، مي تواند به راحتي با نرم افزارهاي شبكه اي ارتباط برقرار كند. IP پروتكل مشترك موجود در تمام سيستم  هاي عامل است.

فرهنگ وآموزش
در بيانيه فرهنگيان تجمع كننده در برابر مجلس تاكيد شد
استيضاح يا استعفاي وزير آموزش و پرورش
گروه اجتماعي- فرهنگياني كه روز چهار شنبه در اعتراض به برگشت لايحه مديريت خدمات كشوري در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كرده بودند با صدور قطعنامه ژاي خواستار استعفا يا استيضاح وزير آموزش و پرورش شدند.
در اين قطعنامه همچنين بر استعفا يا بركناري معاون برنامه ژريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش به دليل توهين به فرهنگيان تأكيد شده است.
كانون صنفي معلمان ايران با صدور قطعنامه ژاي اعلام كرد: به دنبال تجمع روز 15 بهمن ژ نمايندگان تشكل ژهاي صنفي و گروهي از فرهنگيان تهران، دولت و مجلس در يك عقب ژنشيني آشكار، لايحه مديريت خدمات كشوري (نظام هماهنگ پرداخت ها) را با ايرادات فراوان و به منظور فرصت ژسوزي و با يقين به بازگشت آن از سوي شوراي نگهبان پس از تصويب به آن شورا ارسال كردند و شوراي نگهبان نيز در فرصتي كمتر از يك هفته بيش از 20 اشكال فقط به 5 فصل اول اين لايحه وارد كرد و در همان ابتداي كار، نمره صفر در كارنامه كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ژريزي و مجلس شوراي اسلامي به ثبت رسيد.
فرهنگيان همچنين ، خواستار تصويب بدون قيد و شرط فصول 10 و 13 لايحه مديريت (نظام هماهنگ پرداخت ها) كه مربوط به حقوق و مزاياي كارمندان شاغل و بازنشسته است و انعكاس نظريات معلمان و نمايندگان آنان در تشكل ژهاي صنفي از سوي صدا و سيما در قالب گفت و گو يا مناظره با مسئولان شدند.
تصويب آئين نامه
ارزشيابي تحصيلي پايه راهنمايي
مهر: دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش از تصويب نهايي آئين نامه ارزشيابي تحصيلي دوره راهنمايي خبر داد.
بهرام محمديان ، بازنگري در شيوه هاي ارزشيابي تحصيلي و تقسيم 50 درصد نمره مستمر در نتيجه امتحانات پاياني دانش آموزان را از مهم ترين بخش هاي اين آئين نامه عنوان كرد .وي افزود: با نهايي شدن اين آئين نامه از سال تحصيلي 87-86 ، فعاليت هاي عمومي دانش آموزان در تعيين نمره پاياني نقش مهمي خواهد داشت.
كسري 15 ميليارد ريالي آموزش و پرورش
015159.jpg
ايسنا : عضو هيأت رييسه مجلس شوراي اسلامي با اعلام تصويب بودجه 65 هزار ميليارد ريالي آموزش و پرورش در سال 86 در كميسيون گفت: پيش بيني مي شود با تصويب قطعي اين رقم، وزارت آموزش و پرورش تا پايان سال آينده با حداقل 15 ميليارد ريال كسري مواجه شود. حميدرضا حاجي بابايي در اولين همايش مشاوران جوان آموزش و پرورش گفت :65 هزار ميليارد ريال از بودجه امسال آموزش و پرورش عملياتي شده و با تصويب متمم بودجه يكهزار ميليارد تومان نيز به بودجه اين دستگاه اضافه شده و بنابراين، بودجه عملياتي آموزش و پرورش در سال جاري، 75 هزار ميليارد ريال بوده است.
وزير علوم:
مجلس، طرحي براي پذيرش جنسيتي دانشجو ندارد
گروه اجتماعي- مجلس طرحي براي پذيرش جنسيتي دانشجو در دانشگاه ها ندارد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه دومين جشنواره كتاب سال فني مهندسي و علوم كاربردي دانشگاه صنعتي اميركبير در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب اظهار نظر در باره پذيرش جنسيتي داوطلبان آموزش عالي را به زماني مو كول كرد كه مجلس در اين زمينه طرحي داشته باشد.
وي در باره تبعات مناقصه اي شدن بودجه پژوهشي اظهار داشت : پژوهش مناقصه اي نيست.
محمد مهدي زاهدي گفت: در مورد اقدامات وزارت علوم و مجلس شوراي اسلامي در خصوص حقوق آن دسته ازاعضاي هيات علمي كه پيش از سال 84 بازنشسته شده اند گفت: در مذاكره با كميسيوني كه در مورد لايحه مديريت خدمات كشوري فعاليت مي كند زمينه هايي را براي افزايش حقوق اين دسته از اعضاي هيات علمي بازنشسته فراهم كرد و براساس آن مصوبه حقوق هيچ عضو هيات علمي بازنشسته كمتر از 600 هزار تومان نخواهد بود.
اختلال يادگيري در 8 درصد دانش آموزان
015162.jpg
مهر : بر اساس آمار موجود 8 درصد دانش آموزان دوره ابتدايي دچار اختلال يادگيري هستند.
مراكز رفع اختلال يادگيري موجود پاسخگوي نيازهاي استان تهران نيست و تنها در كرج و تهران ، 6 مركز فعال است.
مهناز ياري، كارشناس روانشناسي كودك و اختلالات يادگيري گفت : اختلالات يادگيري از جمله مواردي است كه در صورت شناسايي به موقع به بهترين شكل قابل درمان است و در صورت بي توجهي ، در بزرگسالي تبديل به معضل مي شود.وي افزود: اين قبيل اختلالات در اغلب مواقع ناشي از آسيبهاي ذهني حين تولد، برخي عوامل ژنتيكي و سوءتغذيه بوده و در مقطع ابتدايي به خوبي قابل شناسايي است.
ياري خاطرنشان كرد: 6 مركز موجود در استان تهران تنها 35 مربي دارند در حالي كه بايد به ازاي هر 7500 دانش آموز يك مركز رفع اختلال يادگيري در كشور وجود داشته باشد.
وي تصريح كرد: اختلالات يادگيري از جمله موارد قابل درمان در سنين پايين هستند و بيش از 85 درصد اين اختلالات در مقطع ابتدايي قابل درمان هستند.
تعيين ميزان تعديل برج جهان نما
مهر: كارشناسان يونسكو ، ميزان تعديل برج جهان نما را مشخص مي كنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در باره نظر كارشناسان يونسكو در ارتباط با تعديل برج جهان نما گفت: كارشناسان يونسكو نظر نهايي خود را منوط به بررسي پرونده الحاقي جهان نما كرده اند كه در سال آينده بررسي و اعلام خواهد شد.
اسفنديار رحيم مشايي خاطر نشان كرد : بر اساس بررسي اين پرونده در اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو ، مشخص خواهد شد كه ميزان تعديلي كه تا كنون صورت گرفته كافي بوده يا اين كه مجددا بايد تعديل ادامه پيدا كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |