سايه روشن
گفت وگو با عسل بديعي درباره تا صبح
همان جواب هميشگي؛ وقت نبود
|
|
مريم درستاني- عسل بديعي كه يك سال پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به دنيا آمده حالا در سريالي بازي مي كند كه مربوط به آن روزهاست؛ سريالي به نام تا صبح كه با 2 كارگردان ساخته شده است. با بديعي در آخرين لوكيشن هاي سريال تا صبح به يك گفت وگوي شبانه نشستيم،تا او بعد از پايان گفت وگو براي بازي آماده شود. در حالي كه امين زندگاني پشت صحنه سريال را ترك مي كرد و پروانه معصومي وارد اتاق گريم مي شد.
***
* تا صبح چه ويژگي هايي داشت كه عسل بديعي را براي اولين بار مقابل دوربين تلويزيون قرار داد؟
- خوب دلايل زيادي بود مثل اين كه كار در دفتر معتبري تهيه مي شد، فيلمنامه به نظرم جذاب آمد. از نقش مستانه و ويژگي هاي آن هم خوشم آمد. حضور بازيگران ديگر و كارگردانان اين كار كه تجربه كار را داشتند هم به بقيه اضافه شد .
* دليل اين تفاوت مي تواند در تناسب فضاهاي سريال ها با فضاهاي واقعي اين گونه كارهاي انقلابي- تاريخي باشد، ذهنيت شما از يك كار تاريخي چيست؟
- من يك سال قبل از انقلاب به دنيا آمدم، خوب در مدرسه و دوران تحصيل، در ايام دهه فجر و از طريق پدران و مادرانمان روايتهاي زيادي درباره انقلاب خودمان شنيده بوديم، به اين شكل كه شما مي گوييد و عدم تناسبي كه نام مي بريد، پس نبايد هيچ كار تاريخي بسازيم.
* چرا نسازيم، بسازيم. اما از همين الآن براي ساخت سريال انقلابي مربوط به ايام دهه فجر تلاش كنيم، نه اين كه هنوز تا صبح در حال ضبط است و داستان در حال گره گشايي هاي پاياني است.
خوب ما محدوديت هاي خاص خودمان را داريم، ما براي رسيدن به معناي انقلابي آن دوره يك شهرك سينمايي بيشتر نداريم كه مربوط به دهه 40 30 است، به اين شكل به دليل محدوديت زماني، كاراكترها و شخصيت ها نيز كمتر به آن فضا نزديك مي شوند. اما اين كار براي قدم اول خوب است.
* چگونه اين شرايط را توصيف مي كنيد ؟
- شرايط ممكن است هيچ وقت براي اجراي نقش ايده آل دست به دست هم ندهد. من با اين فضاي ساخت سريال آشنا نبودم،هر روز ما بالاي 22 ساعت كار مي كرديم و اين بر روي تمركز بازيگر تأثير دارد، ما گاه 12 ساعت با يك گروه كار مي كرديم و 8 7ساعت هم با گروه ديگر. اكثر لوكيشن ها پايين شهر بود و اگر ديگر شرايط سخت كار را اضافه كنيد، حاصلش اين مي شود كه شايد اگر من از ابتدا با اين فضا آشنا بودم، اين كار را انتخاب نمي كردم. قطعاً دوست داشتم در اولين حضورم در تلويزيون پررنگ تر و بي نقص تر حاضر شوم، اما الآن هم پشيمان نيستم.
* چه تجربه بزرگي از حضور در اين كار براي بازي خودتان گرفتيد؟
- حفظ روند حسي يك بازيگر را در طول كار توانستم ياد بگيرم، در سينما شما نهايتاً 45 روز درگير يك شخصيت هستيد و افت و خيز نقش خيلي سريع اتفاق مي افتد و چارت حسي بازيگر مشخص است. اما در سريال، حفظ روند حسي خيلي سخت تر است. من مثل كلاس فشرده به آن نگاه كردم و الآن هم ناراضي نيستم.
|