پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
رئيس سازمان اطلاعات ملي ايالات متحده:
ارتش چين ، تهديدي براي آمريكاست
015906.jpg
گروه بين  الملل- اظهارات مايك مك كونل، مدير سازمان اطلاعات ملي آمريكا كه نوسازي ساختار ارتش چين را به منزله تلاش پكن براي دستيابي به موازنه نظامي با آمريكا و تهديدي بالقوه عليه واشنگتن توصيف كرده به عامل تنش زاي جديدي در روابط جمهوري خلق چين و ايالات متحده تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كوئل روز گذشته با حضور در كميته نيروهاي مسلح سنا تصريح كرد چين به دليل تقويت توان موشكي خود و حركت در راستاي نوسازي ساختار ارتش اين كشور تهديدي بالقوه عليه ايالات متحده است.
آنچه مك كوئل گفت به نوعي به اظهارنظر اخير ديك چني، معاون رئيس جمهور ايالات متحده پيرامون افزايش توان نظامي چين و هزينه هاي نظامي اين كشور شباهت داشت. چني كه هفته گذشته به ژاپن، استراليا و چند كشور خاورميانه سفر كرد در توقف سه روزه خود در استراليا از برنامه هاي نظامي چين انتقاد كرد و پيگيري طرح نوسازي ساختار ارتش خلق چين را با سياست اعلام شده پكن كه تاكيد دارد مترصد تبديل شدن به قدرتي جهاني از طريق راهكارهاي صلح آميز است در تناقض توصيف كرد.
آنچه چني را به چنين موضع گيري اي واداشت آزمايش اولين موشك ضدماهواره چين بود. ارتش چين با اين آزمايش موفقيت آميز كه در آن يكي از ماهواره هاي قديمي و از رده خارج شده اين كشور در مدار زمين هدف قرار گرفت به باشگاه كشورهاي برخوردار از توان تهاجمي عليه ماهواره هاي در حال گردش در مدار زمين متشكل از ايالات متحده و روسيه پيوست.
ون جيابائو، نخست وزير چين نخستين مقام اين كشور بود كه به ادعاهاي چني در مورد گسترش توان نظامي چين پاسخ داد. او روز گذشته با تاكيد بر اين كه كشورش براي هيچ كشور ديگري تهديد محسوب نمي شود، خاطرنشان كرد روند نوسازي ارتش اين كشور به شكل صلح آميز پيگيري مي شود.
سازمان اطلاعات دفاعي آمريكا بودجه نظامي سالانه چين را بين 80 تا 115 ميليارد دلار برآورد مي كند كه حتي با بودجه نظامي ژاپن كه جمعيت و وسعتي كمتر از چين دارد نيز قابل قياس نيست.
به اعتقاد كارشناسان نظامي ايالات متحده هدف چين از تقويت توان نظامي اين كشور كسب آمادگي لازم براي رويارويي با بحران هاي احتمالي در تنگه تايوان در صورت اعلام استقلال اين جزيره است كه پكن آن را بخشي لاينفك از قلمرو خود تلقي مي كند.

وزير دادگستري سودان:
دادگاه بين المللي
حق متهم كردن شهروندان سوداني را ندارد
گروه بين الملل - وزير دادگستري سودان در واكنش به اقدام دادگاه بين المللي جنايات هاي جنگي در اعلام متهمان به ارتكاب جنايت در ايالت دارفور اعلام كرد: دادگاه بين المللي حق محكوم كردن شهروندان سوداني را ندارد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ديلي تلگراف، محمد علي المردي، ديروز اعلام كرد: مداركي كه بر اساس آن دادگاه بين المللي دو تن ازشهروندان سوداني را به عنوان نخستين متهمان وقايع سودان در ايالت دارفور معرفي كرده غير واقعي بوده و اين دادگاه حق متهم كردن شهروندان سوداني را ندارد.
المردي در ادامه گفت: افرداي كه در دادگاه عليه اين دو نفر شهادت داده اند؛ كساني هستند كه همگي عليه دولت مركزي اسلحه به دست گرفته و با نيروهاي دولتي جنگيده اند.
در همين رابطه احمد محمد هارون، وزير كشورسابق سودان در امور بشردوستانه، اعلام كرد: من بيگناه بوده و حاضرم از خود دفاع كنم.
هارون در ادامه گفت: من از دستورات اطاعت مي كردم و در اين كار افراد ديگري نيز با من همراه بودند.
اين وزير سابق سودان ديروز از اردن به كشورش بازگشت وگفت كه به هيچ وجه نگران اين اتهامات نيست.
دادگاه بين المللي جنايات جنگي اسامي اولين متهمان به ارتكاب جنايات در دارفور را اعلام كرد كه در ميان اين اسامي، نام يكي از وزيران سابق دولت سودان به چشم مي خورد.
دادگاه بين المللي جنايت هاي جنگي احمد محمد هارون، وزير كشور سابق سودان در امور بشر دوستانه و علي كاشايب، فرمانده شبه نظاميان جنجاويد را به عنوان اولين متهمان جنايت ها در دارفور اعلام كرده بود.

تظاهرات هزاران بوسنيايي
در اعتراض به حكم ديوان كيفري بين المللي
گروه بين الملل- بيش از 5 هزار بوسنيايي كه بيشتر آنها مسلمان بودند در اعتراض به حكم صادره  ديوان كيفري بين المللي كه به موجب آن دولت صربستان از مسئوليت مستقيم در نسل كشي مسلمانان بوسني در سال هاي 1992 تا 1995 تبرئه شد، در شهر سارايوو دست به تظاهرات زدند.
ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه اين تظاهرات به مدت دو ساعت در خارج از دفاتر دولتي و با شعار عدالت براي قربانيان نسل كشي برگزار شد.
جمعي از قربانيان جنگ در بوسني در سال هاي 1995-1992 و نيز كهنه سربازان اين كشور مسئوليت سازماندهي اين تظاهرات را برعهده داشتند. بوسني دولت صربستان را به پاكسازي قومي و نژادي در جريان جنگ متهم ساخته است.
ديوان كيفري بين المللي لاهه دوشنبه  گذشته صربستان را از همدستي و ايفاي نقش مستقيم در نسل كشي مسلمانان بوسني تبرئه، اما اعلام كرد كه صربستان به دليل كوتاهي در جلوگيري و قتل عام نزديك به 8 هزار بوسنيايي مسلمانان در سال 1995 قوانين بين المللي را زير پا گذاشته است.

درخواست مفتي اعظم بيت المقدس
از سازمان كنفرانس اسلامي
واحد مركزي خبر: شيخ محمد حسين مفتي اعظم بيت المقدس و سرزمينهاي فلسطين خواستار برگزاري فوري اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي براي بررسي آخرين تحولات درباره مسجد الاقصي و نجات آن از اقدامات تخريبي صهيونيستها شد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از قدس، شيخ محمد حسين در بيانيه اي تصريح كرد: كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بايد براي جلوگيري از ادامه تعرض اسرائيل به مسجد الاقصي و توقف ساخت و سازها در اطراف آن اقدام فوري انجام دهند.
محمدحسين يادآور شد: مقامات اسرائيل به يهوديان افراطي مجوز ساخت يك كنيسه يهودي را در منطقه بازار القطانين و در فاصله كمتر از صد متري نزديك باب المغاربه داده اند.

چين و كاهش نفوذ سياسي نظامي آمريكا
مراكز مهم تحقيقات روابط بين الملل معمولا در كشورهاي توسعه يافته غربي واقع هستند. همين كشورها هم هستند كه جهت گيري هاي مدرن را در سياست جهان مشخص مي كنند. اما اين قانون استثنايي هم دارد و آن مؤسسه تحقيقات بين المللي در دانمارك است. دانمارك كشوري كوچك در قاره اروپاست كه به سختي بتوان به آن عنوان عضو برجسته و پيشروي روابط بين الملل را داد. اما اين مؤسسه دانماركي به طور مرتب كارهاي تحقيقاتي درباره روابط و مناسبات بين الملل ارائه مي كند كه بسيار قابل اتكا و مثبت هستند. ماه گذشته اين مركز نتايج تحقيقي را درباره توان موشكي چين ارائه كرد.
معمولا در بحث درباره هر گونه سلاح كشتار جمعي، سيستم جهاني كنترل تكنولوژي موشكي هم با اهميت است. اين سيستم در سال 1987 توسط گروه هفت پايه گذاري شد. چين عضو اين سيستم نيست. پكن معمولا ترجيح مي دهد كه بار خود را با وظايف بين المللي سنگين نكند. پيش از پايان جنگ سرد چين نقش مهمي در بازار ساخت موشك و تكنولوژي موشكي نداشت. اما در اوائل دهه 1990 اين شرايط تغيير كرد. اقتصاد چين دچار تحول بزرگي شد و رهبران مجموعه دفاعي اين كشور اجازه يافتند كه بدون حضور و كنترل دولت براي خود درآمد كسب كنند. همزمان چين در سياست خارجي هم فعال تر شد و اولين قراردادهاي مهم خود را در صنعت موشك با عربستان سعودي در سال 1988 و پاكستان در سال 1992 منعقد كرد. اين دو قرارداد درواقع با دو كشور از متحدان سنتي آمريكا منعقد شده بود و به اين ترتيب آمريكا بازار خود را در اين دو كشور از دست مي داد. اين وضعيت ادامه يافت تا اينكه امروز مي توان گفت چين از نظر نظامي  در حال برتري يافتن بر آمريكاست. اكنون مشتريان چين در اين بازار به سه دسته تقسيم مي شوند: كشورهايي كه براي آمريكا محور شرارت خوانده مي شوند، متحداني كه در آينده هر لحظه ممكن است براي آمريكا اتفاقي غير منتظره رقم بزنند مانند عربستان و پاكستان، و كشورهاي آمريكاي لاتين مانند برزيل و آرژانتين.
چين تلاش مي كند كه به نظام جهاني كنترل موشك ها و تكنولوژي موشكي بپيوندد. اگر چنين شود به بسياري از تكنولوژي هاي برتر غرب دست پيدا مي كند.
دفتر تحقيقات كنگره آمريكا اخيرا گزارشي درباره چالش هاي پيش روي آمريكا در آسيا منتشر كرده است. در اين گزارش به سه چالش اشاره شده: ظهور چين به عنوان يك قدرت اقتصادي، سياسي و نظامي؛ احتمال جنگ ميان كشورهاي همسايه و افزايش تهديد افراط گرايي اسلامي. هر چقدر هم كه چين بيشتر تاكيد و اصرار مي كند كه تقويت توان نظامي اش تهديدي براي آمريكا يا كشور ديگري نيست، آمريكا بيشتر به اين تفكر نزديك مي شود كه چين تهديد بالقوه جدي براي آينده است. كارشناسان كنگره به دولت بوش هشدار داده اند كه سياست تمركز و تجمع نيروي نظامي آمريكا در خاور ميانه و توجه بيش از حد به تحولات اين منطقه، واشنگتن را از شرق دور غافل كرده كه اين به سود آمريكا در تعاملش با چين نيست. البته آمريكا هنوز متحدان قدرتمندي در شرق آسيا دارد كه مي تواند در برابر چين به اين متحدان چشم اميد داشته باشد. اين پنج متحد آمريكا در منطقه كشورهاي فيليپين، استراليا، تايلند، ژاپن و كره جنوبي هستند. اما درباره دو كشور آخر ملاحظات جدي وجود دارد. كره جنوبي درگير مناسبات هسته اي با كره شمالي است و ژاپن هم در سالهاي اخير سياست خارجي مستقل تري در پيش گرفته است.
به هر حال چالش هايي كه در سالهاي آينده از ناحيه چين براي كاخ سفيد، پنتاگون و وزارت خارجه آمريكا پديد خواهد آمد بسيار بيشتر و پيچيده تر از خاور ميانه خواهد بود.
پراودا / 26 فوريه

جهان سياست
سفر  وزير دفاع لبنان به آمريكا
گروه بين الملل- الياس المر،   وزير دفاع لبنان طي روزهاي آتي با هدف دريافت كمك هاي تسليحاتي و گفت وگو با مقامات آمريكايي پيرامون وضعيت ارتش لبنان راهي واشنگتن مي شود.
به گزارش روزنامه لبناني النهار قرار است المر در اين ديدار، كه اولين سفر وزير دفاع لبنان به ايالات متحده در دو دهه گذشته است از كاخ سفيد بخواهد به دولت لبنان براي نوسازي ساختار ارتش اين كشور كمك كند.
اين خبر در حالي منتشر شد كه روز گذشته منابع خبري از تصميم امارات متحده عربي براي اهداء 12 فروند بالگرد نظامي از نوع اوگت ساخت فرانسه و شناورهاي نظامي پيشرفته به ارتش لبنان پرده برداشتند. امارات پيش از اين نيز محموله اي متشكل از سلاح هاي سبك و تجهيزات ضدشورش در اختيار سازمان امنيت لبنان قرار داده بود.مدتي قبل نيز وليد جنبلاط، دبيركل حزب ترقي خواه لبنان و از فعالان سياسي اقليت دروزي اين كشور به واشنگتن سفر كرده بود. روزنامه لبناني الديار روز گذشته فاش كرد قرار است سمير جعجع، فرمانده حزب موسوم به نيروهاي لبناني نيز طي روزهاي آينده براي ديدار با مقامات ارشد ايالات متحده از جمله جورج بوش، رئيس جمهور كشورعازم واشنگتن شود.
افزايش بودجه دفاعي در هند
واحد مركزي خبر: بودجه دفاعي هند سال مالي 2008-2007 افزايش يافته است. به گزارش واحد مركزي خبر از دهلي، چپيدامبارام وزير دارايي هند ديروز در پارلمان اين كشور بودجه سال مالي 2008-2007 را ارائه كرد.
در اين بودجه سهم دفاعي با در نظر گرفتن برنامه مدرن سازي نيروهاي مسلح هند به 8/7 درصد كل بودجه افزايش يافته است.بودجه دفاعي در سال مالي 2007- 2006 ميلادي 890 ميليارد روپيه بود كه اين رقم در بودجه امسال به 960 ميليارد روپيه افزايش يافته است. وزير دارايي هند اعلام كرد: چنانچه نياز باشد منابع مالي بيشتري براي وزارت دفاع اين كشور فراهم خواهد شد.
سفر وزير خارجه انگليس به افغانستان
ايسنا: يك روز پس از ديدار ديك چني و بمب گذاري انتحاري در افغانستان كه دست كم 14 كشته و 20 مجروح بر جاي گذاشت، وزير خارجه  انگليس ديروز در ميان تدابير شديد امنيتي در كابل با مقامات اين كشور ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مارگارت بكت، وزير امور خارجه  انگليس ديروز چند ساعت پس از آن به افغانستان وارد شد كه ديك چني، معاون بوش در پي وقوع بمب گذاري در نزديك پايگاه نيروي هوايي آمريكا در بگرام، كابل را به مقصد واشنگتن ترك كرد.در همين حال حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان در بدو ورود مارگارت بكت به كشورش از وعده بريتانيا به افغانستان مبني بر اعزام 1400 سرباز ديگر به اين كشور جهت مبارزه  گسترده تر با شبه نظاميان طالبان و گروه هاي افراطي استقبال كرد. قرار است وزير امور خارجه انگليس با رييس جمهور افغانستان و تني چند از فرماندهان نيروي ائتلاف در اين كشور و همچنين برخي از نيروهاي ناتو ديدار و گفت و گو كند.

حمله موشكي گردان هاي قدس به مناطق صهيونيست نشين
گروه بين الملل - گردان هاي قدس جنبش جهاد اسلامي فلسطين در واكنش به شهادت 3 نفر از فرماندهان خود به دست نيروهاي اسرائيلي عصر روز گذشته مناطق صهيونيست نشين را هدف حمله موشكي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري رويترز اين جنبش در اولين واكنش به عمليات نظامي رژيم صهيونيستي در اردوگاه جنين و شهر نابلس در كرانه باختري و شهادت سه نفر از فرماندهان اين جنبش چند فروند موشك از شمال نوار غزه به سوي مناطق صهيونيست نشين شليك كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |