پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
هابل و جشن 20سالگي يك ابرنواختر
015840.jpg
نجوم: 20 سال قبل دانشمندان شاهد يكي از درخشان ترين ابرنواخترهاي 400 سال اخير بودند. ابرنواخترS 1987 A كه درخشندگي آن 100 ميليون برابر درخشندگي خورشيد بود و تا چند ماه در آسمان مي درخشيد. رصدها و بررسي هايي كه به وسيله تلسكوپ هابل و ديگر تلسكوپ هاي بزرگ زميني در 20 سال گذشته روي اين ابرنواختر انجام شده است، ديد اخترشناسان را درباره چگونگي مرگ ستارگان متحول كرده است.
در سال 1987 هنگامي كه ابرنواختر در آسمان ديده شد هابل هنوز در مدار قرار نگرفته بود. 3سال بعد هنگامي كه هابل به فضا رفت، دانشمندان بدون اتلاف وقت به سراغ بازمانده هاي اين ابرنواختر رفتند. از اولين نگاه هابل به اين ابرنواختر در سال 19990 تاكنون اين تلسكوپ فضايي صدها عكس از آن به زمين ارسال كرده است.
اين عكس، جديدترين عكسي است كه هابل از اين ابرنواختر گرفته است.

هشدار به كاربران خانگي و مديران امنيتي شبكه ها
انتشار سريع گونه اي جديد
از يك تروژان خطرناك
015849.jpg
گروه دانش- آزمايشگاه پاندا، از انتشار گسترده گونه جديدي از يك تروژان مخرب با عنوان SpamtaLoad.DO خبر مي دهد كه سرتاسر شبكه جهاني اينترنت را مورد تاخت و تاز خود قرار داده است.
حملات اين تروژان كه در دو روز گذشته اوج گرفته، توسط نامه هاي الكترونيكي ارسال شده به صندوق هاي پستي كاربران اينترنت انجام مي گيرد. حدود 40 درصد از نامه هاي آلوده اي كه از روز گذشته تاكنون كشف شده اند حاوي اين تروژان خطرناك بوده و از آنجا كه اين كد مخرب بسيار جديد، هنوز توسط نرم افزارهاي امنيتي، مورد شناسايي و ثبت قرار نگرفته، رديابي آن تنها از طريق فناوري هاي حفاظت پيشگيرانه، مانند TruPrevet امكان پذير مي باشد.
عنوان نامه هاي الكترونيكي حاوي اين كد خطرناك، شامل مواردي مانند Erro"، Good day، hello، Mail Delivery System است. متن اين نامه ها نيز ممكن است حاوي پيغامي در خصوص ايجاد اشكال در عملكرد ارسال نامه ها و يا متني با كاراكترهاي يونيكد و دودويي باشد. البته خود تروژان،  در فايل ضميمه اين نامه ها قرار گرفته است كه با اجرا شدن توسط كاربر، يك پيغام خطاي غيرواقعي و يا يك متن نامفهوم در برنامه otepad را براي وي نمايش مي دهد.
SpamtaLoad.DO، قادر است با دانلود يك كرم رايانه اي با نام Spamta.TQ در سيستم آلوده و با استفاده از آن، خود را به تمام آدرس هاي الكترونيكي موجود در اين سيستم، ارسال كند.
بنا بر اظهارات لوييس كرونز، مدير آزمايشگاه پاندا، هدف طراحان اين نوع حملات گسترده و ناگهاني، عموماً درگير كردن شركت هاي امنيتي و متمركز نمودن فعاليت آنها براي رفع شرايط حاد امنيتي و سپس پرداختن به اهداف اصلي خود در نهايت آرامش و آسودگي خيال است. گونه هاي مختلف خانواده Spamta، كه همگي از نوع تروژان و كرم هاي رايانه اي هستند، در طول چند سال اخير حضور فعال خود را به شكل امواجي از حملات گسترده و وسيع در سرتاسر شبكه جهاني اينترنت نشان داده اند. بيشتر اين امواج، مانند حملات روز گذشته، در ابتداي شكل گيري خود توسط لابراتوارهاي امنيتي پاندا كشف و رديابي شده اند.
پاندا به منظور كاهش تخريب و احتمال آسيب پذيري رايانه هاي خانگي و شبكه ها، با هشدار به كاربران اينترنت،  اعلام كرده كه ممكن است گونه هاي جديدي از اين تروژان نيز آماده ايجاد موج دومي از حملات مخرب باشند. بنابر اين استفاده از فن آوري هاي حفاظت پيشگيرانه مانند TruPrevet كه قادر است ويروس هاي ناشناخته، ثبت نشده و بسيار جديد را نيز رديابي كنند، بسيار مفيد خواهد بود.
كاربران اينترنت براي اطمينان از عدم آلودگي رايانه ها و شبكه هاي خود به SpamtaLoad.DO و يا ساير كدهاي مخرب جديد، مي توانند از برنامه رايگان و آنلاين Pada ActiveSca استفاده كنند.

موبايل ها
آتش سوزي را اعلام مي كنند
گروه دانش- در حالي كه سيستم هاي هشداردهنده آتش سوزي اين روزها جزء لاينفك انواع سازه ها هستند، كمي ظرافت و نوآوري لازم بود تا انقلابي در اين صنعت ايجاد كند و اين صنعت را متحول سازد.
به گزارش گروه خبري GSM، كارخانه ژاپني Keisoku Gike دستگاه هاي جديد حسگر دودي توليد كرده است كه به طور خودكار بعد از تفهيم وجود دود و آتش سوزي در نزديكي خود با شماره اي كه قبلاً براي آنها تعريف شده تماس مي گيرند و آتش سوزي و وجود دود را گزارش مي دهند.

سگ ها هم
موبايل باز مي شوند!
015843.jpg
گروه دانش- تلفن همراه براي سگ ها هم به بازار آمد. اين تلفن كه PetsCell نام دارد هم اكنون توسط بيشتر شركت هاي آمريكاي شمالي براي ارائه به مردم در دست توليد است. اين تلفن GPS دارد و قابليت برقراري ارتباط صوتي بين سگ و صاحبش را دارد.
به گزارش گروه خبري GSM، اين تكنولوژي راه كار مناسبي براي پيداكردن سگ هاي خانگي گمشده است. كه هم با استفاده از سيستم رديابي GPS و هم ارتباط صوتي با يابنده سگ امكان پذير است. از مشخصات ديگر اين تلفن ضدآب بودن آن با قابليت برقراري ارتباط صوتي دو طرفه هم از طريق اسپيكر و هم از طريق هدفون و همچنين قابليت رديابي از طريق كامپيوتر و موبايل مي باشد. اين وسيله به صاحب سگ اجازه قرار دادن مرز مي دهد و به محض اينكه حيوان از آن مرز عبور كند، صاحبش بــاخـبـر خواهد شد.

فرهنگ وآموزش
تشكيل هسته هاي استعداد درخشان در دانشگاه ها
مهر: شوراي هدايت استعداد درخشان فعاليتهاي دفتر استعداد درخشان را هماهنگ مي كند.
رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي وزارت بهداشت افزود: جايگاه اصلي رسيدگي به امور استعداد درخشان دانشجويان نخبه در دانشگاه ها است زيرا دانشگاه ها به راحتي مي توانند با دسترسي سريعتر به پرونده هاي دانشجويان به مشكلات آنها رسيدگي كنند. رضا لباف قاسمي يادآور شد: ارتقاي دفتر استعداد درخشان و استقلال آن از مجموعه مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي (EDC) فعاليت هاي آن را نيز توسعه مي بخشد .وي گفت: دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور با تشكيل هسته هاي دانشجويي مختلف توانسته اند دانشجويان استعداد درخشان آن دانشگاه ها را به صورت نظام مند دسته بندي كنند.
60درصد مربيان پرورشي، تحصيلات غيرمرتبط دارند
گروه اجتماعي: فعاليت و زمينه شغلي 60درصد از مربيان پرورشي با رشته تحصيلي آنها غير مرتبط است. به گزارش مهر،رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران با اعلام اين مطلب گفت: تحصيلات 40 درصد از مربيان پرورشي با زمينه كاري آنان تطبيق دارد و ساير نيروهاي اين بخش با توجه به ميزان علاقه مندي خود به امور تربيتي، در اين رشته مشغول به كار هستند.
سيدعلي يزدي خواه افزود: در بخش ورزش و تربيت بدني نيز 58درصد از نيروهاي فعال تحصيلات غيرمرتبط با امور ورزشي دارند كه اين امر سبب افت كيفيت فعاليت هاي ورزشي مدارس شده است. از سوي ديگر معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش از جذاب نبودن ساعات پرورشي براي دانش آموزان خبر داد. سيدباقر پيش نمازي افزود: محتواي ساعات پرورشي مدارس دگرگون مي شود و برنامه هاي جديدي به ساعات پرورشي دانش آموزان در مدارس كشور اضافه خواهد شد.
انتقاد از شيوه تدريس ادبيات فارسي
مهر: استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبايي، با انتقاد از نحوه تدريس ادبيات در مدارس كشور، گفت: مسئولان آموزش و پرورش در باره نحوه تدريس و آموزش زبان و ادبيات فارسي در مدارس تجديد نظر كنند.
اصغر دادبه اظهار داشت: در حال حاضر دانش آموزان تنها به يادگيري ظاهر و حفظ برخي اشعار و متون همت مي كنند.وي تصريح كرد: زبان فارسي از زبان هايي است كه در دنيا كشورهاي معدودي از آن استفاده مي كنند و اگر خود ما براي حفظ و ارتقاي جايگاه آن تلاش نكنيم در آينده اثري از آن باقي نخواهد ماند.
توزيع 6هزار بخاري ليزري در مدارس روستايي
گروه اجتماعي- 6هزار دستگاه بخاري ليزري بدون دودكش استاندارد با هدف جلوگيري از خطرات استفاده از بخاري هاي غيراستاندارد در مدارس روستايي توزيع شد. به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، اين بخاري ها بنا به تاييد سازمان بهينه سازي مصرف سوخت داراي كم ترين حد آلايندگي و حداقل مصرف سوخت است و براي استفاده در كلاس هاي درس مناسب است.
پيگيري درخواست  معلمان حق التدريسي
اردبيل خبرنگار همشهري: عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در جمع معلمان اردبيل اعلام كرد: مجلس استخدام معلمان حق  التدريس را به جد پيگيري مي كند.
حسن نوعي اقدم افزود: تمام مشكلات و درخواست هاي معلمان حق التدريسي را تاييد مي كنم و يكي از دغدغه هاي اصلي مجلس و دولت، مربوط به همين موضوع است. درخواست هاي معلمان حق التدريسي بحق و قانوني است و به شما قول مي دهم از اوايل سال 86 نسبت به پيگيري آن و تعيين تكليف وضع استخدامي حدود 60هزار معلم حق التدريسي از طريق دولت و مجلس اقدام نمايم.
براي اولين بار
اسامي قطعي پذيرفته شدگان آزمون
كارشناسي ارشد 86 اعلام مي شود
مهر: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: برخلاف سنوات گذشته براي اولين بار ترتيبي اتخاذ شده است تا هيچ داوطلبي در زمان اعلام نتايج با ستاره يا هر علامت ديگري كه نشان دهنده گزينش مشروط باشد مواجه نشود و تكليف داوطلبان قبل از اعلام نتايج مشخص شده باشد، بنابراين داوطلبان منتسب به ستاره دار نخواهيم داشت.
عبدالرسول پورعباس با اشاره به لغو گزينش مشروط داوطلبان اظهار داشت: دانشجوي ستاره داري كه پذيرش نشده باشد، وجود ندارد و اعلام قبولي داوطلبي كه به دليل نقص پرونده، در مقابل اسم آنها ستاره يا هر علامت ديگري قرار مي گيرد نيز منحصر به سال گذشته نبوده است و هر ساله با چنين مواردي مواجه بوده ايم.
وي در خصوص شرايط گزينش و پذيرش دانشجو در آزمون كارشناسي ارشد 86 افزود: مقوله گزينش در كنكور كارشناسي ارشد 86 به طور مطلق منجر به گزينش مشروط نمي شود و در اعلام نتيجه به گونه اي عمل مي شود كه در مقابل نام هيچ كس علامتي مبني بر نقص پرونده و مدارك قرار نگيرد.
رئيس سازمان سنجش ادامه داد: بدين ترتيب سازمان سنجش شرايطي را فراهم مي كند تا قبل از اعلام نتيجه مشكل داوطلب به هر دليلي حل و پس از آن نتيجه نهايي اعلام شود. وي همچنين افزود: همچنين بر اساس قانون اساسي افرادي كه داراي دين اسلام، مسيحيت، كليمي، زرتشت هستند، مي توانند به ادامه تحصيل بپردازند و سازمان سنجش نيز با پذيرش و گزينش آنها مخالفتي ندارد. افرادي كه به اديان رسمي جمهوري اسلامي ايران پايبند هستند بدون هيچ منعي ادامه تحصيل مي دهند.
رسيدگي به پرونده دوم دانشگاه  هاوايي
مهر: معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از بررسي پرونده دوم دانشگاه هاوايي در جلسه علني دادگاه در 14 اسفند خبر داد.
سيدمحمد حسيني گفت: پرونده اول دانشگاه هاوايي پس از بررسي ها و دادگاه تجديد نظر به ديوان عالي ارجاع داده شده كه ديوان تاكنون موضعي در مورد آن نگرفته است.
وي با بيان اينكه دانشگاه هاوايي اكنون 2 پرونده دارد، افزود پرونده دوم نيز در رابطه با شكايت وزارت علوم به دنبال موضع نگرفتن ديوان عالي از سال 1380 مطرح شد. اين پرونده پس از چندي تبرئه شد و اكنون به جريان افتاده است.
وي اضافه كرد: اين موسسه هيچگونه مجوزي براي فعاليت خود از وزارت علوم دريافت نكرده است.
 ۱۳ اسفند آغاز نام نويسي دوره هاي فراگير پيام نور
گروه اجتماعي- بعد از 2بار تعويق در نام نويسي از داوطلبان دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور، نام نويسي از اين داوطلبان از روز يكشنبه 13اسفند از طريق مراكز پستي و پايگاه اينترنتي اين دانشگاه آغاز مي شود و تا 21 اسفند نيز ادامه خواهد داشت. بر اساس اين گزارش، دفترچه راهنماي پذيرش دانش پذير دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي بر روي پايگاه دانشگاه به نشاني www.pu.ac.ir قابل دسترسي است.
نام نويسي آزمون تافل
همچنين نام نويسي هشتمين دوره آزمون تافل IBT از امروز آغاز مي شود.
بر اين اساس، متقاضيان مي توانند با به همراه داشتن 1قطعه عكس 3 در 4، تصوير صفحه اول شناسنامه و كد ملي و مبلغ 140 دلار هزينه ثبت نام به سازمان سنجش مراجعه كنند.
اين آزمون به صورت IBT برگزار مي شود و با توجه به محدوديت ظرفيت برگزاري، اولويت ثبت نام بر اساس مراجعه داوطلبان خواهد بود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |