پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
رئيس جمهوري در سودان:
كشورهاي اسلامي با وحدت توطئه هاي
دشمنان را خنثي كنند
گروه سياسي - رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه موج روزافزون بيداري اسلامي، قدرت عظيمي را براي مقاومت در برابر توطئه هاي قدرت هاي زورگو ايجاد كرده و سيطره  آن ها را به خطر انداخته است تصريح كرد: كشورهاي اسلامي با شناخت صحيح دشمنان و وحدت و تلاش و مقاومت، توطئه ها و نقشه هاي تفرقه افكنانه آنان را خنثي كنند. رئيس جمهوري گفت: در شرايط كنوني منطقه اي و بين المللي، ايران و سودان دو كشور دوست و برادر هستند كه نقش مهمي در تقويت وحدت و ارتقاي همكاري هاي كشورهاي اسلامي بر عهده دارند.
محمود احمدي نژاد كه صبح ديروز به سودان سفر كرد، پس از ورود به فرودگاه خارطوم و انجام استقبال رسمي توسط عمر البشير رئيس جمهوري اين كشور،  با وي ديدار و گفتگو كرد.
احمدي نژاد در اين ديدار كه در تالار دوستي خارطوم انجام مي شد و ايسنا خبر آن را منتشر كرد، اظهار داشت: امروز جهان اسلام در معرض تهاجم مشخص و سازمان يافته  استكبار جهاني كه منافع خود را در ضربه زدن به كانون هاي اصلي وحدت و قدرت مسلمانان جست وجو مي كند، قرار گرفته است.
رئيس جمهوري به روابط دوجانبه ايران و سودان اشاره كرد و گفت: ظرفيت هاي دو كشور در بخش هاي گوناگون گسترش بيش از پيش مناسبات را مي طلبد و ايران و سودان مي توانند با ارتقاي سطح همكاري هاي خود و تكميل ظرفيت ها و امكانات از طريق همكاري هاي مشترك، الگوي مطلوبي از روابط خوب دو كشور اسلامي ارايه دهند و در اين راستا مسئوليت سنگيني در جهان اسلام بر عهده دارند. احمدي نژاد همچنين بر آمادگي كامل جمهوري اسلامي ايران براي انتقال تجربيات خود به سودان در بخش هاي مختلف تاكيد كرد.
عمر البشير رئيس جمهوري سودان نيز در اين ديدار با ابراز خوشحالي از سفر محمود احمدي نژاد به سودان، اين سفر را گام مهمي در روند گسترش مناسبات دو كشور تلقي كرد و گفت: اين سفر در زماني صورت مي گيرد كه جهان اسلام در معرض يك تجاوز آشكار از سوي سلطه طلبان قرار گرفته و براي متزلزل كردن ثبات و امنيت در كشورهاي اسلامي تلاش مي شود.
رييس جمهور سودان، وحدت مسلمانان را شرط لازم براي خنثي كردن توطئه ها قلمداد كرد و گفت: ايران و سودان مسئوليت بزرگ و خطيري براي متحد كردن امت اسلامي و آگاهي بخشي به مسلمانان را بر عهده دارند. عمر البشير، ارتقاي شايسته  سطح همكاري هاي دوجانبه  ايران و سودان را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: سودان مايل به استفاده از تجربيات ايران در زمينه هاي مختلف و همكاري هاي مشترك با تهران در همه سطوح است.
رئيس جمهوري براي ديدار رسمي دو روزه از سودان، در صدر هياتي به سودان سفر كرده است. در جريان اين سفر وزراي امور خارجه و جهاد كشاورزي و شهاب الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور، احمدي نژاد را همراهي مي كنند.

لاريجاني تاييد كرد:
نمايندگان ايران و آمريكا
در كنفرانس بغداد
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره احتمال حضور ايران در نشست بغداد كه اواخر اسفند ماه برگزارمي شود،گفت: براي كمك به حل مسايل عراق آنچه را كه بتوانيم، انجام مي دهيم و اگر به مصلحت عراق باشد، در اين اجلاس شركت مي كنيم.
علي لاريجاني روز گذشته پس از ديدار عبدالكريم عنزه (ابورياض ) عضو پارلمان عراق و وزير سابق در امور امنيت ملي اين كشور در خبري كه ايرنا آن را منتشركرد تأكيدكرد: هوشيار زيباري وزير خارجه عراق در تماس تلفني با منوچهرمتكي از جمهوري اسلامي ايران براي شركت در اين كنفرانس دعوت كرده است.
لاريجاني افزود:كشورهاي همسايه عراق مي توانند در برقراري امنيت در اين كشوركمك كنند اما اين دولت عراق است كه بايد تركيب كشورهاي حاضر در اين اجلاس را تعيين كند.
دولت عراق از نمايندگان پنج عضو دايم شوراي امنيت و همه همسايگان عراق دعوت كرده در اين نشست شركت كنند.
همچنين به گزارش مهر دولت بوش پيش از اين با اعلام اينكه به ايران و سوريه در نشست همسايگان عراق درماه آينده خواهد پيوست، گفتگوي دوجانبه با هر كدام از آنها را رد نكرد.
كاندوليزا رايس، وزيرخارجه آمريكا در كميته تخصيص بودجه سناي آمريكا گفت: دولت عراق از ايران و سوريه براي حضور در اين كنفرانس دعوت كرده است و ما اميدواريم كه اين دولتها از اين فرصت براي بهبود روابط با عراق استفاده و برقراري صلح و ثبات در منطقه استفاده كنند.
شان مك كورمك ،سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز گفت: اين اقدام موافق با موضع دولت است كه با ايران و سوريه درصورتي كه اين گفتگوها به مسئله عراق محدود شود، گفتگو خواهد كرد.
ايسنا نيز گزارش داد لاريجاني در ادامه گفتگوي روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني براينكه با توجه به حضور نمايندگان آمريكا و انگليس در اين اجلاس آيا فكر نمي كنيد تجربه شركت ايران در اجلاس بن درباره افغانستان در نشست بغداد نيز تكرارشود و آمريكا با ايران همانند اجلاس بن برخورد كند،گفت: از ترس مرگ نبايد خودكشي كرد. براي حل مساله  عراق آنچه كه بتوانيم و به مصلحت و نفع عراق باشد انجام مي دهيم.
وي همچنين درباره پيشنهادات جديد هسته اي كه از سوي برخي كشورهاي غربي مانند ايتاليا مطرح مي شود اظهار داشت: پيشنهادي مدون به صورت طرح ارائه نشده است، ولي ايده هايي را مطرح كرده اند كه جديد است و درحال بررسي است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبني بر اينكه آيا طبق گزارش البرادعي ايران در روزهاي آينده به دستگاه هاي نصب شده در سالن 3 هزار سانتريفيوژي، گاز تزريق خواهد كرد، گفت : برنامه فني طبق جدول زماني پيش مي رود و ما تصميم تازه اي نگرفته ايم.

فرمانده سپاه پاسداران:
ايران امنيت خاورميانه را تأمين مي كند
اروميه خبرنگار همشهري: فرمانده سپاه پاسداران گفت: ايران تأمين كننده امنيت خاورميانه است.
سرلشكر رحيم صفوي در مراسم بزرگداشت شهداي سانحه سقوط بالگرد سپاه پاسداران آذربايجان غربي در مصلاي امام اروميه اظهار داشت: امروز 5 نيروي سپاه، ارتش، بسيج، نيروي انتظامي و نيروهاي اطلاعاتي كشور ضمن برخورداري از تجهيزات روز، قدرتمندتر از 28 سال گذشته شده اند، طوري كه نه تنها امنيت كشور را تأمين مي كنند بلكه تأمين كننده و تعيين كننده امنيت خاورميانه هستند.
وي با اشاره به حمايت هاي مالي سازمان هاي اطلاعاتي CIA و موساد از گروهك هاي ضدانقلاب ايراني افزود: امروز آمريكا و صهيونيست با تصويب ميليون ها دلار و تجهيز و پرداخت هزينه براي ايجاد ماهواره و شبكه هاي تلويزيوني و هزينه خريد سلاح و مهمات براي اين گروهك ها سعي در ايجاد ناامني در ايران را دارند.

بلر با وجود تأكيد بر تشديد تحريم ها اذعان كرد:
مردم جهان راه حل ديپلماتيك براي
مسأله هسته اي ايران مي خواهند
015891.jpg
گروه سياسي درحالي كه قرار است معاونين وزراي خارجه اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان امروز از طريق ويديوكنفرانس گفت وگوهاي خود را درباره چگونگي رفتار آتي خود با ايران ادامه  دهند، روزگذشته توني بلر، نخست وزيرانگليس با حمايت از افزايش تحريم ها بر ضد ايران تأكيدكرد: چنانچه كشورهاي عضو 1+5 آماده اتخاذ اقدامات شديدتري براي تحريم  ايران باشند احتمال اينكه به نتيجه مورد نظر خود دست يابند بيشتر خواهد بود.
بلر كه در جريان كنفرانسي خبري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ مي گفت و ايسنا خبر آن را منتشركرد در پاسخ به اين سئوال كه آيا اقدام نظامي برضدايران درنظرگرفته شده است يا نه، گفت: مردم خواهان راه حلي سياسي و ديپلماتيك براي اين مسئله هستند. نخست وزير انگليس علاوه برآن از سران كشورهاي جهان خواست در زمينه ايران متحد باشند.
شكست اطلاعاتي
سخنان بلر درحالي مطرح مي شود كه تحليل گران شوراي روابط خارجي آمريكا با اشاره به اينكه اين كشور درباره برنامه هسته اي ايران از طريق هواپيماهاي جاسوسي و همچنين اطلاعات به دست آمده از دانشمندان و دانشگاهيان ايراني كه به خارج سفر مي كنند و يا به خارج از ايران دسترسي دارند و همچنين بازرسان آژانس اطلاعاتي را كسب مي كند تصريح مي كنند: ترديدهاي جدي براي موثق بودن اطلاعات آمريكا درباره ايران وجود دارد.
ليونل بينر از تحليلگران اين شورا تصريح كرد: كارشناسان هسته اي مي گويند كه هيچ مدرك غيرقابل انكاري مبني بر اينكه ايران در حال توسعه برنامه غني سازي مخفيانه با اهداف نظامي است، وجود ندارد و اكثر اطلاعات تصويري و ماهواره اي تصاوير ناقصي از اقدامات ايران ترسيم مي كنند.
مخالفت با حمله
در همين حال ژنرال پيتر پيس، رئيس ستادمشترك ارتش آمريكا در كنگره اين كشور در پاسخ به سئوالي درباره گزارشهايي مبني بر آمادگي ارتش آمريكا براي به راه انداختن حملات هوايي عليه ايران قاطعانه اعلام كرد كه كشورش درصدد دست زدن به حمله عليه ايران نيست. ژان باپتيست ماتي، سخنگوي وزارت خارجه  فرانسه تاكيد كرد: توسل به زور براي حل مسئله  هسته اي ايران غيرقابل تصور و غيرقابل قبول است.
همچنين وزيرخارجه روسيه ضمن ابراز نگراني نسبت به استفاده ازگزينه  نظامي براي حل مسئله  هسته اي ايران و تاكيد براينكه بايد از اتخاذ چنين گزينه اي جلوگيري كرد گفت: تلاش هاي احتمالي واشنگتن در جهت حمله به اهدافي در ايران بي آتيه است.
در عين حال سرگئي لاوروف مشكل تامين مالي ساخت نيروگاه اتمي بوشهررا تنها داراي جنبه فني دانست.
واسيلي ليخاچف، عضو شوراي فدراسيون روسيه و معاون كميته امور بين المللي شوراي اين كشور هم با تصريح به اينكه ايران بايد در آينده نيز روسيه را به عنوان متحد تلقي كند افزود: اين امر بدان معني نيست كه روسيه مي خواهد استقلال انرژي ايران را محدود كند، ولي روسيه به فكر حمايت از امنيت بين المللي است و به همين دليل روابط و تماس با ديگر اعضاي شوراي امنيت را نيز بايد تقويت كند.
اعمال تحريم هاي شوراي اروپا
اين درحاليست كه شوراي وزيران اتحاديه اروپا تدابير محدود كننده در رابطه با ايران براساس قطعنامه 1737 شوراي امنيت را تاييدكرد.
همچنين شوراي وزيران تصميم گرفت كه حساب هاي اشخاص حقيقي و سازمان هايي كه از سوي شوراي امنيت و كميته امورتحريم هاي سازمان ملل نام برده شده اند و ديگر اشخاص و يا سازمان هايي كه به طور مستقيم با برنامه هسته اي و يا طراحي سيستم هاي موشكي در ايران مرتبطند را مسدود كرده و از ورود آنها به كشورهاي عضو اين اتحاديه جلوگيري كند.
در اين گزارش همچنين آموزش اتباع ايراني دررشته هايي كه ممكن است به توليد سلاح هسته اي كمك نمايد نيز ممنوع اعلام شده است.

دادستان كل كشور:
خروج ارز از كشور
بايد مهار شود
مهر: دادستان كل كشور با اشاره به خروج ارز يا منابع ارزي از كشور برخلاف تمام مقررات موجود، تاكيد كرد: خروج ارز از كشور تحت هر عنواني بايد مهار شود.
آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي در همايش تخصصي قضايي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مديريت منابع ارزي كشور را بسيار مهم دانست و تصريح كرد: مديريت منابع ارزي كشور بحث كلاني است كه دولت و بانك مركزي بايد بر آن توجه ويژه داشته باشند، به علاوه مكانيزم تبديل ارز به ريال بسيار مهم است كه نيازمند تدوين يك استراتژي روشن و منطقي با توجه به مسائل و منافع كشور است.
وي درباره سياست هاي اصل 44 نيز گفت: بيانات مقام معظم رهبري ، زمينه ساز نگرش و تحول جديد، برنامه ريزي ها و اقدامات تازه در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي قانون گذاريها، مديريت و تلاش براي تحقق اصل 44 از يك سو و تلاش براي تحقق چشم انداز 20 ساله كشور و براي تحول همه جانبه در نظام اقتصادي كشوراز سوي ديگر است.

اخبار كوتاه
مجمع تشخيص مصلحت نظام: حجت الاسلام  والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در پيامي به همايش ملي پرتو مهر محمد(ص) در شعر امروز پارسي تصريح كرد: ادب و شعر فارسي با بهره گيري از مضامين متعالي فرهنگ نبوي(ص) توانسته است در ابلاغ، اثربخشي و ماندگارسازي پيام هاي ارزشمند، نقشي بي بديل ايفا نمايد. به گزارش مهر، در بخشي از اين پيام آمده است:تاريخ و فرهنگ ملت ايران همواره نشانگر طلايه داري اين ملت در خدمت به نشر و گسترش فرهنگ انسان ساز اسلام و تعاليم رحمت آفرين رسول مكرم اسلام بوده است.
حوزه علميه: جامعه  مدرسين حوزه  علميه  قم به مناسبت چهلمين روز ارتحال آيت الله محمدهادي معرفت با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد به منظور تكريم مقام فقاهت و اخلاق آن فقيه عاليقدر مراسم بزرگداشتي امروز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار مي شود كه حضور پرشكوه امت قدرشناس خاصه علما، فضلا و روحانيون تعظيم تلاش هاي آن مجاهد في سبيل الله خواهد بود.
قوه قضائيه: در جلسه ديدار مردمي روز گذشته سيد محمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضائيه 11 پرونده از تهران و 20 پرونده از شهرستانها مورد بررسي قرار گرفت و هاشمي شاهرودي در خصوص آنها دستورات لازم را صادر كرد. وي در اين جلسه، در خصوص 22 پرونده، پيشنهاد عفو و در مورد 9 پرونده نيز دستور بررسي مجدد را صادر كرد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: همايش ملي سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 با حضور برخي از سران نظام به مدت دو روز از شنبه دوازدهم بهمن ماه در مركز همايش هاي صدا و سيما آغاز به كار مي كند.خبرنگار همشهري كسب اطلاع كرد كه طي اين دو روز سران سه قوه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز سخنراني خواهند داشت.

يادداشت
مذاكرات سازنده، معطوف به فرايند يا نتيجه
دكتر ابراهيم متقي
جهت گيري كشورهاي گروه 1+5 درمورد فعاليت هاي هسته اي ايران به گونه اي تدريجي راديكاليزه مي شود. معاونين وزراي خارجه آلمان، انگلستان، فرانسه، روسيه، چين و آمريكا اجلاسيه لندن را در راستاي تصميم گيري جديد درمورد فعاليت هاي هسته اي ايران برگزار نمودند. اين اجلاسيه كه از تاريخ 26 فوريه 2006 فعاليت هاي خود را آغاز نموده است، تلاش دارد تا به وحدت تاكتيكي براي متقاعدسازي ايران به تعليق فعاليت هاي هسته اي نايل گردد. الگوي جديد كشورهاي 1+5 را مي توان در چارچوب فشارهاي تدريجي در جهت تصاعد بحران دانست.
به كارگيري چنين الگويي منجر به حفظ همبستگي كشورهاي شوراي امنيت براي محدودسازي فعاليت هاي هسته اي ايران گرديده است. اگرچه بسياري از ديپلمات هاي روسيه و چين بر ضرورت به كارگيري راه حل هاي ديپلماتيك تأكيد دارند، اما شواهد موجود بيانگر آن است كه اعمال محدوديت هاي سازمان يافته مي تواند مخاطرات جديدي را براي ايران به وجود آورد. الگوي قطعنامه سازي اگرچه ماهيت ديپلماتيك دارد، اما مي توان آن را مقدمه اي براي تهديدات جدي و پرمخاطره براي امنيت ملي ايران دانست.
درحالي كه مذاكرات ايران با مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي و همچنين برخي ديگر از مقامات سياست خارجي اروپا ادامه يافته است، شواهد نشان مي دهد كه تاكنون نتايج مشخص و قابل قبولي حاصل نشده است. كشورهاي اروپايي ديپلماسي چندشاخه و همچنين الگوهاي مبهم را در مذاكرات هسته اي خود با ايران در پيش گر فته اند. چنين الگويي صرفا به ايجاد موج هاي سياسي مرحله اي منجر گرديده است. شواهد نشان مي دهد كه ديپلماسي هسته اي علي رغم اين كه با پيشرفت هاي مرحله اي روبه رو گرديده اما در برخي از مواقع شاهد روندهاي معكوس نيز بوده ايم. به هر ميزان كه توافق كشورهاي 1+5 افزايش بيشتري پيدا كند، طبعا فشارهاي بيشتري بر حوزه ديپلماسي و سياست امنيتي ايران اعمال خواهد شد. به طوركلي ديپلماسي هسته اي ايران نيازمند پشتوانه هاي استراتژيك مي باشد. عقب نشيني مرحله اي كميسيون اروپا را مي توان به عنوان يكي از نشانه هاي ديپلماسي چندشاخه اي اروپا در برخورد با موضوعات هسته اي ايران دانست. در ديپلماسي شاخه اي هيچ نتيجه اي حاصل نمي شود. فرايندهاي متنوعي شكل مي گيرند، اما اين امر به مفهوم سازماندهي براي نيل به نتيجه مؤثر تلقي نمي شود. زماني كه خاوير سولانا بر اين موضوع تأكيد مي كند كه در مذاكرات هسته اي ايران نقش مستقيمي را عهده دار نخواهد شد، به مفهوم آن است كه فضاي اروپايي محدوديت هاي متنوعي را در ارتباط با ايران ايجاد كرده است. نگراني سولانا به مفهوم آن است كه در روند موجود الگوهاي چندگانه و فرايندهايي كه منجر به اجراي ديپلماسي شاخه اي مي شود، ماهيت خود را از دست داده و در نتيجه زمينه براي كاناليزه شدن سياست هاي عمومي كشورهاي شوراي امنيت در برخورد با ايران فراهم مي گردد.
تهديد كشورهاي 1+5 را مي توان در ارتباط با تنظيم قطعنامه جديدي در مارس 2007 دانست. علي رغم اين كه نمايندگان كشورهاي 1+5 موافقت عمومي خود را با تنظيم قطعنامه هاي جديد در ارتباط با سياست هسته اي ايران اعمال نموده اند، اما تحقق اين امر در زمان محدودي امكان پذير نمي باشد. قطعنامه 1737 را مي توان حاصل تعادل رويكرد كشورهاي شوراي امنيت سازمان ملل دانست. قطعنامه ياد شده براساس 4 ماه فعاليت هاي ديپلماتيك حاصل شد. اما مي توان به اين جمع بندي رسيد كه تنظيم قطعنامه جديد در زمان محدودتري انجام خواهد شد. اگرچه امكان توافق كشورهاي 1+5 در فوريه و مارس 2007 بسيار محدود مي باشد، اما نيل به توافق و اجماع نسبي كشورهاي ياد شده در مارس 2007 به عنوان موضوع اجتناب ناپذيري تلقي خواهد شد. اين امر بيانگر آن است كه به جاي نيل به ديپلماسي سازنده براي رسيدن به اهداف امنيتي، نشانه هاي ديگري از الگوي رفتاري در جهت محدودسازي مرحله اي ايران به چشم مي خورد. چنين الگوهايي را مي توان زمينه ساز ايجاد فشارهاي جديدي عليه ديپلماسي هسته اي ايران دانست.
الگوي رفتاري كشورهاي اروپايي به گونه اي است كه از طريق ديپلماسي شاخه اي، طيف هاي جديدي از مذاكرات ديپلماتيك با ايران را سازماندهي مي كند. هرگونه سازماندهي مي تواند فضاي لازم براي مذاكرات حاشيه اي و غيرمؤثر را فراهم سازد.
بسياري از توافقات انجام شده در چارچوب مذاكرات سازنده ايران در مقاطع زماني بعد با مخاطره و ترديد روبه رو شده است. بنابراين مي توان تأكيد داشت كه فضاي سياسي حاكم بر ديپلماسي هسته اي ايران نشانه هايي از محدودسازي، غافلگيري و همچنين فشارهاي چندجانبه را به وجود آورده است.
هرگونه محدودسازي مرحله اي ايران، مشروعيت بيشتري را براي كشورهاي اروپايي، آمريكا، روسيه و چين به وجود مي آورد. اگرچه برخي از اين كشورها بر ضرورت تداوم راه حل ديپلماتيك تأكيد دارند، اما شواهد نشان مي دهد كه تحقق چنين هدفي صرفا در شرايطي امكان پذير خواهد بود كه نتايج مؤثري در هر مرحله از مذاكرات به وجود آيد. اگرچه فرايند ديپلماسي امر مهم و مطلوبي تلقي مي شود اما واقعيت هاي استراتژيك بيانگر آن است كه نتيجه ديپلماتيك اهميت بيشتر و تعيين كننده تري را براي سياست خارجي ايران به وجود مي آورد.
بنابراين بايد بر اين امر واقف بود كه احتمال به كارگيري استراتژي مبتني بر غافلگيري در ديپلماسي هسته اي كشورهاي 1+5 وجود دارد. چنين روندي توانسته است، سندروم غافلگيري را در ارتباط با فعاليت هاي هسته اي ايران به وجود آورد. تداوم چنين فرايندي عامل بسياري از مخاطرات و محدوديت هاي امنيتي براي ديپلماسي هسته اي ايران خواهد بود. بايد فرايندهاي جديدي مورد توجه قرار گيرد كه زمينه هاي لازم براي نيل به ديپلماسي معطوف به نتيجه را فراهم آورد. مذاكرات سازنده كه ماهيت فرايندي داشته باشد، مي تواند نتايج محدود و مرحله اي را براي جمهوري اسلامي ايران به وجود آورد. اما براي عبور از سندروم غافلگيري لازم است تا زمينه هاي مؤثر براي نيل به ديپلماسي نتيجه گرا فراهم گردد. حوزه ديپلماتيك مي تواند بر امنيت ملي كشور تأثيرگذار باشد. ديپلماسي و امنيت ملي موضوعات رئاليستي و نتيجه گرا مي باشد. بنابراين مذاكرات سازنده نيازمند آن است كه به نتايج مؤثر و قابل قبول منجر شود.

كوتاه از خانه ملت
بررسي بودجه از شنبه در صحن علني
گروه سياسي- دفتر هيأت رئيسه مجلس با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه مجلس شوراي اسلامي به منظور بررسي لايحه بودجه سال 86 كل كشور از روز شنبه 12 اسفند در نوبت هاي صبح و بعد از ظهر جلسه علني خواهد داشت.گفتني است از 24 بهمن تاكنون لايحه بودجه 86 در كميسيون تلفيق در حال بررسي است و بر طبق آيين نامه داخلي مجلس، قرار است كميسيون تلفيق پس از بررسي و تصويب ماده به ماده آن، لايحه بودجه را براي تصويب نهايي و راي گيري در صحن علني به هيات رئيسه مجلس تقديم كند.
حل و فصل بحران لبنان
سليم الحص، نخست وزير اسبق لبنان و هيات همراه با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدار حدادعادل از لبنان به عنوان قلب تپنده جريان اسلام ياد كرد و اظهار داشت: مقاومت 33 روزه لبنان تاج افتخاري براي جهان اسلام بود و مردم لبنان با مقاومت قهرمانانه خود در برابر صهيونيست هاي تا دندان مسلح جهان اسلام و ملت عرب را سرافراز كردند. در ادامه اين ملاقات سليم الحص خواستار تبادل نظر و رايزني ميان جمهوري اسلامي ايران، عربستان و سوريه شد و خاطرنشان ساخت: معتقديم بدون همكاري و تلاش اين سه كشور بحران لبنان حل و فصل نخواهد شد.
بي عدالتي در توزيع اعتبارات
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: با اطمينان مي گويم كه در لايحه بودجه سال 1386 هيچگونه عدالتي در توزيع اعتبارات بين استان هاي توسعه يافته و توسعه نيافته ديده نمي شود. جهانبخش اميني در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: با وجود اين كه از عدالت در توزيع منابع دم زده مي شود، اما متاسفانه در لايحه بودجه سال آينده به عينه ناعدالتي در توزيع منابع را مي بينيم. نماينده كرمانشاه گفت: به عنوان مثال با وجود اين كه استان كرمانشاه جزء استان هاي
نيمه برخوردار و محروم كشور است، اما در لايحه بودجه رشد اعتبارات عمراني اين استان هشت درصد و كمتر از نرخ تورم پيش بيني شده، درحالي كه براي اعتبارات برخي استان ها كه از لحاظ برخورداري از ما وضعيت بهتري دارند، رشد 18 تا 19 درصدي پيش بيني شده و اين عين ناعدالتي است.
تحقيق و تفحص از قوه قضائيه
عضو هيات رئيسه مجلس گفت: كار هيات تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه به مراحل پاياني و جمع بندي گزارش رسيده است. حسين نجابت در گفتگو با مهر، با اعلام اين خبر اظهار داشت: جلسات هيات تحقيق و تفحص از قوه قضائيه به پايان رسيده و خلاصه نويسي و جمع بندي گزارشات و اطلاعات به دست آمده در دستور كار هيأت است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |