پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
آثار گمشده سپهري، آغداشلو ، زنده رودي و ... سر از آگهي مزايده يك شركت ساختماني در آوردند
چوب حراج به 260 تابلوي معاصر
عكس: مهدي بيات
015882.jpg
گروه ادب و هنر- ماجرا از يك آگهي شروع شد؛ آگهي مزايده يك شركت ساختماني وابسته به وزارت صنايع براي فروش تعدادي تابلوي نفيس نگارگري.
۲۶۰ تابلو از آثاري كه كارشناسان 28 سال رد آنها را گم كرده بودند شامل كارهايي از سهراب سپهري، آيدين آغداشلو، اردشير محصص و... سر از ساختماني در شهرك غرب در آوردند. چون شركت ساختماني ديگر احتياجي به آنها نداشت.


گروه ادب و هنر- بيش از 260 تابلوي نقاشي معاصر شامل آثاري از سهراب سپهري، آيدين آغداشلو، زنده رودي و... كه بسياري از نقاشان و كارشناسان هنري از يافتن آنها نااميد شده بودند، در يك آگهي مزايده شركتي ساختماني پيدا شدند.
شركت ساختماني و خدمات نوساز وابسته به وزارت صنايع در يك آگهي در روزنامه ايران تعدادي از تابلوهاي نفيس خود را تا 15 اسفند به مزايده عمومي گذاشته است كه در ميان اين آثار كارهاي گمشده اي از نقاشان نامي معاصر به چشم مي خورد. تابلوها در طبقه هشتم اين شركت واقع در شهرك غرب تهران در اتاقي بزرگ روي هم چيده شده تا بازديد كنندگان و خريداران آنها را ببينند.
محمد ميرزايي مدير عامل اين شركت هدف از اين مزايده را ورود اين آثار كمياب به جامعه همگان مي داند و معتقد است بايد اين آثار در معرض ديد همگان قرار گيرد.
براساس آنچه ميرزايي مي گويد بيش از 260 تابلو در ساختماني متعلق به شركت نوساز در ميدان فردوسي نگهداري مي شدند كه با فروش آن ساختمان به وزارت آموزش و پرورش، تابلوها براي مزايده به ساختمان شهرك غرب نقل مكان كرده است. هرچند كه ميرزايي مالكيت اين آثار كه 28 سال به گفته وي تحت نظر كارشناسان و مرمت گران آثار هنري بوده را در اختيار وزارت صنايع مي داند اما پيگيري  هاي خبرنگار همشهري حكايت از اين دارد كه اين آثار پيش از انقلاب از سوي يك سرمايه دار كه صاحب صنايع بهشهر بوده از هنرمندان خريداري شده و پس از انقلاب به مصادره در آمده است و ظاهراً از آنجا كه دارايي هاي اين شركت به وزارت صنايع رسيده اين تابلوها نيز پس از اين همه سال به مزايده گذاشته شده اند. آيدين آغداشلو هم به ياد دارد كه تابلوهايش را به شخص حقيقي براي يك مجتمع صنعتي فروخته است.
اما مهم تر از مالكيت اين آثار بحث فروش آنهاست. ظاهراً دستگاه هاي دولتي كه طبق قانون موظف بودند براي خريد آثار هنري هزينه كنند، اكنون به جاي خريد، رو به فروش اين آثار آورده اند. فاجعه اينجاست كه به دليل عدم شناخت درست شركت ساختماني از آثار هنري دلالان براي اين مزايده دندان تيز كرده اند. ميرزايي هم مي گويد كه تاكنون برخي افراد قيمت هاي بالا پيشنهاد داده اند ولي ما گفتيم كه شرايط بايد به گونه اي باشد كه همه بتوانند از نزديك اين آثار را ببينند. در حقيقت گردانندگان شركت شرايط مزايده را مي دانند ولي سر از قوانين فروش آثار هنري در نمي آورند.
اين در حالي است كه مطابق آيين نامه اموال تاريخي، فرهنگي و هنري در اختيار دستگاه هاي اجرايي مصوبه سال 82 هيات دولت اموالي كه سابقه تاريخي يا ارزش فرهنگي و هنري دارند قابل خريد، فروش يا معامله، معاوضه يا مزايده نبوده و حتي هرگونه تغيير، مرمت و جابجايي بايد زير نظر شوراي كارشناسان ميراث فرهنگي و نمايندگان وزارت كشور صورت گيرد. مسلماً بسياري از مسئولان فرهنگي از وجود چنين مزايده اي اظهار بي اطلاعي مي كنند اما سؤال اينجاست كه اكنون و با اطلاع يافتن از چنين حادثه اي اقدام آنها چيست! آيا بايد منتظر باشيم تا اين آثار را در حراجي هاي كريستي و... خارج از كشور ببينيم؟
تا 15 اسفند و پايان اين مزايده ظاهراً قانوني فقط چند روز فرصت باقي است.

موضوع انيميشن هاي ايراني قديمي است
گروه ادب و هنر- بوردو انيماتور سرشناس اهل كرواسي كه امسال به عنوان داور بخش بين الملل در اين جشنواره حضور دارد معتقد است انيميشن هاي ايراني ، هم از نظر تصويري و هم از نظر ذهني بر سنت هاي ملي استوار هستند هر چند كه كافي نيست.
او مي گويد: به نظر من آثار انيميشن بايد مثل شعر باشند. چون انيميشن يك هنر خالص است. معمولاً اين آثار به شكل گروهي خلق مي شوند. يعني يك كارگردان، فيلمنامه نويس، انيماتور و فيلمبردار با هم همكاري مي كنند. اما اين شيوه براي من چندان دلچسب نيست و ترجيح مي دهم به شكل انفرادي كار كنم.
اين انيماتور كه جزء تيم توليد كننده مجموعه پروفسور بالتازار بود و در جشنواره پويانمايي نيز عضو هيأت داوران است، در باره شيوه كار خودش عنوان كرد: من انيميشن را مثل يك نقاشي خلق مي كنم. صفحه سفيدي كه هيچ چيز روي آن نيست و بايد از هيچ شروع كرد و با انيميشن به انتها رسيد. بوريوي داونيكوويچ كه در دنيا از شهرت جهاني برخوردار است و با نام مستعار بوردو شناخته مي شود،  در آكادمي هنرهاي زيباي زاگرب به تحصيل پرداخت. او با خلق فيلم ملاقات بزرگ همراه با گروهي از هنرمندان كرواسي در ساخت اولين اثر انيميشن اين كشور حضور داشت. بوردو از 1985 تا 1991 رياست جشنواره زاگرب را بر عهده داشت و بين سال هاي 1994 تا 2000 نيز دبير كلي شوراي آسيفا را عهده دار بود.
نانسي مري داور انگليسي-كانادايي بخش مسابقه بين الملل پنجمين جشنواره پويانمايي تهران نيز معتقد است ضعف انيميشن ايران در قديمي بودن موضوعات آن است در حالي كه بايد زبان جهاني براي بيان موضوعات انتخاب و حتي حكايت هاي بومي و قديمي را با زبان جهاني بيان كرد. مري با بيان اين مطلب گفت: كارهايي كه ديدم بسيار خوب بودند و داستان هاي فولكلوريك و بسيار جذاب داشتند. بيشتر كارهايي كه ديدم انيميشن هاي عروسكي بودند اما من شخصاً انيميشن هاي ديگر را ترجيح مي دهم. نمي توانم انيميشن ايران را با ساير كشورهاي منطقه مقايسه كنم. انيميشن خاور دور كه مختصات و ويژگي هاي خودش را دارد. اگر بخواهم مقايسه كنم انيميشن ايران بيشتر با روسيه و يا اروپاي شرقي قابل مقايسه است.
نانسي مري در سال 1989 به مركز فيلم كانادا ملحق شده و در ابتدا براي بخش فروش و بازاريابي آثار مستند و پويانمايي اين مركز فعاليت  مي كرد. او مدتي مسئوليت بخش اروپا و خاورميانه را به عهده داشت و اكنون رييس فروش و بازاريابي اروپا و آفريقاي مركز ملي فيلم كانادا است. پنجمين دوره جشنواره بين المللي انيميشن امروز با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان مي دهد.

برگزاري نشست تخصصي
سيري در هنر انقلاب
گروه ادب و هنر- در نشست پژوهشي تحليلي سيري در هنر انقلاب كارنامه اين هنر و ويژگي ها و ابعاد مختلف و آسيب شناسي آن در 28 سال پس از انقلاب با حضور دكتر مرتضي گودرزي(ديباج) و شهروز نظري در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
در اين نشست كه همزمان با برپايي نمايشگاه بين المللي هنر به روايت بيداري و به بهانه ارائه آثار هنري انقلاب ايران و 8 انقلاب بزرگ تاريخ معاصر جهان براي نخستين بار و در سطحي گسترده برگزار شد، ابتدا دكتر گودرزي(ديباج) با اشاره به اين كه هنوز اتفاقي به عظمت و گستردگي انقلاب را هيچ كس به طور كامل و شايسته درك نكرده، خاطرنشان كرد: بايد فضا و اتمسفر فرهنگي را كه بستر ظهور هنر انقلاب بود بشناسيم و هرگونه تحليلي را با درك آن انجام دهيم. وي كه دبير نمايشگاه و همايش بين المللي هنر انقلاب مي باشد، مراحل و مقدمات شكل گيري اين حركت را از چند سال پيش بيان كرد و اظهار داشت: بسياري از آثار در همين جريان مطالعات و پژوهش هاي منجر به برگزاري نمايشگاه شناسايي شده و در زمينه هاي ديگري چون خوشنويسي، حجم و... نيز نظير اين حركت را بايد انجام داد.
وي افزود: اين نخستين گام و اقدام مهم در زمينه معرفي هنر انقلاب و دستاوردهاي آن بود، اما مسلماً آخرين نخواهد بود.

اخبار كوتاه
ماه قرمز كليد خورد: فيلمبرداري فيلم سينمايي ماه قرمز به كارگرداني سعيد ابراهيمي فر و به تهيه كنندگي سيما فيلم در تهران آغاز شد. مهدي كريمي تهيه كننده ماه قرمز اعلام كرد: عليرضا مهابادي اولين بازيگري است كه جلوي دوربين رفته است. لوكيشن هاي اين فيلم، در تهران، مازندران و شهرك سينمايي دفاع مقدس خواهد بود.
نشست جذابيت در سينما: اين نشست با حضور مسعود نقاش زاده ، مجتبي راعي و مسعود فراستي در مركز سازمان هاي غيردولتي و فعاليت هاي داوطلبانه شهرداري تهران برگزار مي شود. موضوع اصلي اين نشست جذابيت در سينما و چگونگي ايجاد آن در توليد يك فيلم بر اساس مقاله اي از سيدمرتضي آويني است.
ادامه فيلمبرداري فرزندصبح: با فيلمبرداري بخش زيادي از فيلم فرزند صبح آخرين ساخته بهروز افخمي 20درصد باقي مانده آن بهار سال آينده انجام مي شود. فرزند صبح مراحل فني و لابراتواري نسبتا پيچيده اي دارد كه به گفته افخمي احتمالا بايد خارج از كشور انجام شود. اين فيلم كه زندگي حضرت امام خميني(ره) را از تولد تا هفت سالگي به تصوير مي كشد، از مهر ماه سال 83 فيلمبرداري بخش اول آن آغاز و تير ماه۸۴ متوقف شد.
افتتاح جشنواره قاهره با فيلم هاي ايراني: هفدهمين دوره  جشنواره  فيلم هاي كودكان قاهره 10 تا 17 اسفند ماه با نمايش بيش از هشت فيلم ايراني در كشور مصر برپا مي شود. پشت پرده  مه پرويزشيخ طادي، چوپان دروغگو سيروس حسن پور، حيات غلامرضا رمضاني از جمله فيلم هاي ايراني است كه قرار است در اين جشنواره به نمايش درآيند.
انتشار بخت گمشده: آلبوم بخت گمشده به آهنگسازي و خوانندگي امين الله رشيدي منتشر مي شود. رشيدي گفت: بخت گمشده ادامه آلبوم هاي 5گانه من با عنوان هاي عطر گيسو ، افسونگر ، من عشقم ، دلم تنگ است و چشم شب منتشر مي شود كه شامل 10 آهنگ روي اشعار مرحوم نواب صفا، تورج نگهبان، عبدالله الفت، ابوالقاسم حالت و پرويز وكيلي است كه هركدام از اين آهنگ ها در دستگاه هاي ايراني از جمله چهارگاه و اصفهان ساخته شده اند.
نمايش آئين هاي زرتشتي: نمايشگاه عكس، تابلوهاي نقاشي، سفره هاي آئيني و لباس هاي سنتي زرتشتيان در آستانه نوروز از دهم تا شانزدهم اسفندماه در فرهنگسراي ملل برگزار مي شود. جلوه هايي از دين زرتشت به صورت نمايشگاهي از عكس و تابلوهاي نقاشي (براي آشنايي با نيايشگاه ها، جشن ها و آداب و رسوم زرتشتيان)، سفره هاي آئيني (براي شناخت بهتر و كاملتر چند جشن و آئين زرتشتي ايراني) و لباس هاي سنتي از 10تا 16 اسفند در فرهنگسراي ملل به نمايش درمي آيد.
تاسيس اركستر ملي گلستان: اركستر ملي گلستان به رهبري كيوان ساكت و به همت حوزه هنري استان گلستان راه اندازي شد. كيوان ساكت گفت: اين اركستر به همت حوزه هنري گلستان شكل گرفته كه با انتخاب و گزينش نوازندگان، 35 نفر به عنوان نوازنده، 20 نفر گروه كر و 5نفر نيز به عنوان كانديد آواز انتخاب شده اند.

يك پايان هفته هاليوودي
015828.jpg
گروه ادب وهنر- شبكه هاي سيما باز هم براي آخر هفته بينندگان خود، فيلم هاي سينمايي مختلفي را براي پخش آماده كرده اند.
شب بخير و موفق باشي امشب ساعت 22 از برنامه سينما يك روي آنتن مي رود. اين فيلم به كارگرداني جورج كلوني فضاي پر سوءظن و وحشت دهه  50 را كه سناتور مك كارتي با دستگاه تفتيش عقايد خود، سينماگران و روشنفكران آمريكايي را به دليل گرايش هاي چپ گرايانه شان به ستوه آورد، بازآفريني مي كند. كلوني با به تصوير كشيدن زندگي روزنامه نگار جسوري به نام ادمارو كه نقش او را ديويد استراتون بازي مي كند به طور غيرمستقيم به فضاي تيره و پرسوء ظن پس از حوادث يازدهم سپتامبر پرداخته است. در تعطيلات آخر هفته شبكه سه سيما فيلم هاي دشمن پشت دروازه  ، در تعقيب قاتل 2 و تكرار فيلم شركت را روي آنتن مي فرستد. فيلم سينمايي در تعقيب قاتل 2 امروز ساعت 20 از شبكه سه پخش مي شود. تكرار فيلم شركت فردا ،جمعه ساعت 10:45 از شبكه سه پخش مي شود. سيدني پولاك سال 1993 اين فيلم را بر مبناي فيلمنامه اي از ديويد ريب و رماني از جان گريشام جلوي دوربين برد. در اين فيلم آمريكايي تام كروز، جين هكمن، اد هريس، هالي هانتر، ديويد استراترن و جين تريپل هورن به ايفاي نقش پرداختند.
فيلم سينمايي دشمن پشت دروازه فردا ساعت 22:30 از برنامه صد فيلم شبكه سه روي آنتن مي رود. اين فيلم به كارگرداني ژان ژاك آنو در سال 2001 ساخته شد و آلن گدار فيلمنامه اين فيلم 131 دقيقه اي را در ژانر اكشن، درام، تاريخي و تريلر نوشت. دشمن پشت دروازه محصول مشترك كشورهاي آلمان، آمريكا، انگلستان و ايرلند است و جود لاو، اد هريس، باب هاسكينز، ريچل ويتس و ران پرلمن در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
فيلم سينمايي بارتن فينك به كارگرداني جوئل كوئن نيز فردا ساعت 18:15 از شبكه دو روي آنتن مي رود. داستان فيلم سينمايي بارتن فينك در سال 1941 رقم مي خورد. شخصي به نام فينك كه نمايشنامه نويس تئاتر در نيويورك است، از طرف هاليوود براي فيلمنامه نويسي به لس آنجلس دعوت مي شود تا يك نمايشنامه خارق العاده بنويسد. ژانر فيلم كمدي و درام است و جان تورتورو، جان گودمن، جودي ديويس و مايكل لرنر در آن به ايفا نقش پرداخته اند. زمان اصلي بارتن فينك 116 دقيقه و محصول مشترك آمريكا و انگلستان است كه سال 1992 نامزد سه جايزه اسكار شده است. اين فيلم سال 1991 در جشنواره كن برنده سه جايزه نخل طلا، بهترين بازيگر مرد و بهترين كارگرداني شد.

شب هاي شعر عاشورا
سومين دهه را شروع كرد
گروه ادب و هنر - شب هاي شعر عاشورا، قديمي ترين كنگره شعر مردمي كشور، ديروز وارد بيست و يكمين دوره خود شد.
در مراسم افتتاحيه اين دوره شب هاي شعر عاشورا كه امسال، موضوع فرزندان شهيد حضرت زينب(ع) را به اقتراح گذاشته است، حجت الاسلام والمسلمين سيدابوالقاسم حسيني (ژرفا)، شاعر و پژوهشگر ادبي، در سخنراني مراسم افتتاحيه، نسبت به حركت قهقرايي اشعار آييني در سال هاي اخير هشدار داد و گفت: مهمترين حركت لازم براي تكامل شعرآييني، احياي جريان نقد اين اشعار است. وي با اشاره به جامعيت ديني ، علت ريزش شاعران و نويسندگان مذهبي را احساس محور بودن ادبيات آييني و خالي بودن شعرها و داستان هاي اين گونه محتوايي از آموزه هاي ژرف ساختي مكتب اهل بيت دانست و افزود: شعري كه محورش نمايش دادن كرامت ها و معجزات اوليا يا روايت غم هاي آنان است، در نهايت برانگيزنده است اما اگر عمق انديشگي نداشته باشد، اين انگيزش تنها تا مدت محدودي دامنه دارد و به همين خاطر است كه شاعران زيادي را مي بينيم كه پس از چند سال از قافله شاعران مذهبي راه خود را جدا مي كنند.
شب هاي شعر عاشورا، تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |