پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۹ - Mar 1, 2007
فرمانده نيروي انتظامي:
تلفات سالانه حوادث رانندگي برابر با زلزله بم است
015852.jpg
گروه اجتماعي- فرمانده نيروي انتظامي گفت: در حوزه راهنمايي و رانندگي با رقم 27 هزار كشته و 270 هزار مجروح ، ساليانه شاهد وقوع حادثه ژاي مانند بم در كشور هستيم.
سردار اسماعيل احمدي ژمقدم، در همايش سراسري پليس راهنمايي و رانندگي و فرماندهان پليس راه كشور، با تاكيد بر لزوم پيش ژبيني حوادث توسط راهنمايي و رانندگي، گفت: با تشكيل دفتر مطالعات كاربردي در راهنمايي و رانندگي زمينه پيش ژبيني حوادث فراهم شده است.
احمدي ژمقدم خاطرنشان كرد: 65 درصد حوادث رانندگي در 30 كيلومتري شهرها و 85 درصد حوادث رانندگي در ساعات روز اتفاق مي ژافتد، بنابراين بايد در اين حوزه ژها انرژي بيشتري صرف شود.
به گفته احمدي ژمقدم طرح تردد زوج و فردخودروها به آخر عمر خود رسيده است و به نظر مي ژرسد اين طرح ديگر تأثيرات اوليه را ندارد.
فرمانده نيروي انتظامي گفت: در 10 سال آينده، تعداد خودروها به 20 ميليون و ميزان مصرف سوخت دو برابر خواهد شد كه در مقابل آن، پليس راهنمايي و رانندگي نيز بايد رشد و توسعه لازم را داشته باشد.
وي افزود: در حال حاضر ترافيك در شهرهاي بزرگ به ويژه شهر تهران به شرايط بحراني رسيده است و شهرهاي بزرگ از خودرو اشباع شده ژاند.
به گفته احمدي ژمقدم، تا زماني كه در موضوع ترافيك به بحران نرسيم، مسئولان و مردم نسبت به پذيرش راهكارهاي جديد تمكين نخواهند كرد. وي افزود: در حال حاضر در بحث ترافيك به بن ژبست رسيده ژايم و بايد براي حل اين مشكل، فكر و چاره ژاي نو انديشيده شود.
احمدي ژمقدم با اشاره به توجه دولت به حوزه راهنمايي و رانندگي افزود: براي سال آينده اعتبارات ناجا تنها در حوزه راهنمايي و رانندگي افزايش يافته است و در ساير بخش ژها افزايش اعتبار نداشته ژايم.
افزايش۴۰ درصدي توان پليس راهور درنوروز
از سوي ديگر رئيس پليس راهور ناجا با تشريح برنامه هاي نوروزي راهنمايي و رانندگي گفت: توان نيروهاي پليس كشور نوروز امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزايش مي يابد.
سردار محمد رويانيان در حاشيه هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران افزود: امسال كنترل خاصي بر روي كاميون ها و مسافربرهاي عمومي صورت مي گيرد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به كشته شدن يكهزار و 700 نفر در نوروز سال گذشته گفت: از 25 اسفند 84 تا 15 فروردين 85 ، روزانه 85 نفر در تصادفات نوروز كشته شدند.
وي با اشاره به افزايش يك ميليون دستگاه خودرو و يك ميليون موتورسيكلت نسبت به سال گذشته پيش بيني كرد: تعداد سفرها در نوروز امسال به دليل مصادف شدن با ايام ربيع الاول افزايش يابد.
سردار رويانيان با اشاره به اين كه در نوروز امسال به طور جدي با سرعت و سبقت غيرمجاز، نبستن كمربند ايمني و نقص فني خودروها برخورد مي شود، گفت: عوامل راهنمايي و رانندگي ضمن برخورد محترمانه با اين دسته از رانندگان نسبت به تخلف آنها كوتاه نمي آيند، چرا كه اين تخلفات مهمترين عوامل مرگ ومير در نوروز سال 85 بوده است.

تابستان سال آينده
۱۰۰۰فروشگاه عرضه لباس زنانه افتتاح مي شود
گروه اجتماعي- استاندار تهران، با تاكيد بر اينكه زنان بايد در انتخاب لباس و پوشش آزاد باشند، گفت: تنوع ژخواهي و تحول ژگرايي خصلت جوانان است و دولت وظيفه دارد كه به اين نياز جوانان پاسخ دهد.
كامران دانشجو، استاندار تهران، در نشست مشترك اعضاي دبيرخانه زنان سرزمين من، با طراحان و توليدكنندگان لباس، گفت: در بحث پوشش، اگر الگوي مناسبي ارائه نشود، مشخص است كه جوانان به سوي الگوهاي ديگر مي ژروند و وظيفه ما ارائه الگوي مناسب است.
وي با تاكيد بر اينكه تنوع ژخواهي تهديد نيست، گفت: استعدادها و خلاقيت ژهاي خوبي در طراحان وجود دارد و مي ژتوانيم با حفظ فرهنگ ايراني- اسلامي و حدود شرعي، مد و طرح ژهايي را ارائه  ژكنيم كه در جامعه خود و جامعه ديگران طرفدار داشته باشد. وي يادآور شد: زنان بايد در انتخاب لباس و پوشش آزاد باشند و بايد الگوي مناسب از سوي طراحان ارائه شود.
به اعتقاد دانشجو، داشتن تنوع در پوشش و لباس حق همه جامعه است. يك لباس واحد، جامعه و روح آن را كسل مي ژكند، چرا كه انسان تنوع طلب است.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره لباس مشاغل در سال آينده، خواستار ياري طراحان در اين زمينه شد. وي در خصوص طرح ساماندهي مد و لباس در مجلس گفت: وزارت كشور در اين طرح به عنوان سازمان و ارگاني ديده نشد، در حالي استانداران، نمايندگان عالي دولت بوده و ميژتوانند در اين زمينه در استان ژها موثر باشند و بايد استانداران را موظف به ورود به مسئله كرد.
استاندار تهران همچنين گفت: بهتر است كه متخصصان امور شرعي نيز با دبيرخانه جشنواره مد و لباس همكاري كنند و ما از ورود آنان به اين بحث استقبال مي ژكنيم. در اين جلسه، مفتح، معاون وزير بازرگاني، از افتتاح يكهزار فروشگاه عرضه لباس زنان با طرح ژهاي ارائه شده از سوي دبيرخانه زنان سرزمين من در تهران خبر داد و گفت: اين فروشگاه ژها تا پايان تابستان سال آينده به 2 هزار فروشگاه مي ژرسد و لبا س ژهاي ارائه شده در اين فروشگاه ژها داراي مارك دبيرخانه زنان سرزمين من خواهد بود.رئيس فراكسيون زنان مجلس نيز در اين نشست گفت: براساس طرح ساماندهي مد و لباس پس از تصويب طرح لباس در كميته وزارت ارشاد، طراحان از تسهيلات بانكي برخوردار مي شوند. فاطمه آليا افزود: طرح ساماندهي مد و لباس به تصويب شوراي نگهبان رسيده و در حال حاضر دولت در حال تدوين لايحه اجرايي اين طرح است.

در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي
همه زنان سرپرست خانوار
تحت پوشش بهزيستي قرار مي گيرند
گروه اجتماعي- در صورت تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سازمان بهزيستي قادر است تمامي زنان سرپرست خانوار پشت نوبتي اش را تحت پوشش قرار دهد.
مهدي عبدوس، معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي كشور، با اعلام اين خبر گفت: طرح افزايش 75 هزار خانوار به جمع خانواده هاي تحت پوشش سازمان بهزيستي از سوي اعضاي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است و چنانچه اين طرح در صحن علني مجلس شوراي اسلامي نيز راي بياورد 75 هزار خانوار جديد تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار خواهند گرفت.بر اساس گفته هاي عبدوس در صورتي كه خانوارهاي پشت نوبت زن سرپرست تحت پوشش قرار گيرند اين سازمان مي تواند نسبت به ثبت نام پشت نوبتي زنان سرپرست خانوار اقدام كند.معاون پشتيباني سازمان بهزيستي افزود: سازمان بهزيستي قصد دارد در سال آينده تعداد افراد تحت پوشش كالابرگ يارانه اي را از 5/1 به 3 ميليون نفر برساند.وي گفت: سعي داريم تا در سال آينده خانواده هاي پشت نوبت، خانواده هاي تحت پوشش گروه پيشگيري، خانواده هاي معتادين و خانواده  هاي مراجعه كننده به مراكز كاهش آسيب، طلاق يا مشاوره كه از سوي كارشناسان نيازمند تشخيص داده شده اند را در فهرست افراد گيرنده كالابرگ يارانه اي قرار دهيم و تعداد اين افراد را به 3 ميليون نفر برسانيم.وي با اشاره به اينكه در آستانه سال نو كالا برگ يارانه اي ميان افراد واجد شرايط توزيع شده است افزود: امسال به هر نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزيستي، كالابرگ اقلام پروتئيني شامل گوشت قرمز، گوشت سفيد، حبوبات، تن ماهي، خرما و شير ارائه مي ژشود.

برگزاري سومين همايش زنان كارآفرين
گروه اجتماعي - سومين همايش كارآفريني زنان با موضوع تمركز بر روي كارآفريني زنان دانش آموخته دانشگاهي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
فرشته سليماني، دبير اين همايش گفت: در سومين همايش زنان كارآفرين موفق يا حتي ناموفق به عنوان نمونه هايي از تلاش براي كارآفريني و تبادل تجربيات گوناگون اين عرصه ارائه مي شود.وي گفت : ميزگردي هم با حضور كارآفرينان نمايندگان بخش هاي دولتي و خصوصي برگزار مي شود و به سؤال هاي حقوقي و مالياتي زنان كارآفرين پاسخ داده مي شود.
سليماني افزود: رويكرد اصلي اين همايش كارآفريني دختران فارغ التحصيل دانشگاه هاست. در حالي كه در همايش هاي قبلي مسئله اساسي كارآفرين بودن زنان و چالش هاي پيش رو و توسعه كارآفريني بود و موضوع دانش آموختگي مدنظر نبود.وي همچنين گفت : در سومين همايش زنان كارآفرين مسائل دانش آموختگان از دو جهت بررسي مي شود، اول اين كه دولت و خانواده ها براي فارغ التحصيل شدن اين قشر هزينه پرداخته و اكنون بايد بازخورد اين هزينه را در جامعه ديد و نكته دوم اينكه آيا رشته هاي تحصيلي كارآفريني با نوع كار آنان هماهنگ هست يا نه؟ جدا از همگون بودن كار و تحصيل، بايد بررسي كرد آيا اين تحصيل مي تواند جوابگوي نياز جامعه باشد و گذراندن دوران تحصيل در شغل كارآفرينان چه نقشي داشته است

نشست منطقه اي قضات دادگاه هاي نوجوانان
گروه اجتماعي ششمين نشست منطقه اي و علمي قضات ويژه كودك و نوجوان در اهواز برگزار شد.
در اين نشست دو روزه قضات ويژه اطفال و خانواده از استان هاي بوشهر، هرمزگان، لرستان، خوزستان و مسئولان دفاتر حمايت از حقوق كودك و خانواده سراسر كشور حضور دارند. آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه در پيام خود به اين نشست آورده است : برقراري وحدت رويه و ارتقاي كيفيت رسيدگي به مسائل خانواده و كودك و همچنين نحوه مواجهه علمي و منطقي تر با مسائل اين حوزه، اقدام شايسته اي است كه علاوه بر ايجاد حمايت هاي قضايي، زمينه ساز رفع ابهامات و خلأهاي قانوني موجود است.

با مردم
حذف رشته ها پس از دريافت پول؟!
@ دانشگاه علم و صنعت در فراخوان ثبت نام براي دوره هاي فراگير كه هزينه آن براي هر داوطلب۲۰ هزار تومان بود،حدود 25 رشته اعلام كرده بود.حالا بعد از ثبت نام، اعلام كرده كه در 23 رشته پذيرش
ندارد، بي آن كه داوطلبان بتوانند، وجوه پرداخت شده را پس بگيرند!
محسني- كرج
ضرورت توجه به روحيه كودكان
پس از آن كه دانش آموزان دبستان اسوه واقع در خيابان بهار را براي ديدار از يك مركز فرهنگي همجوار با گورستان در خيابان اشرفي اصفهاني بردند، به دليل مشاهده قبرستان و دفن ميت، فرزندم دچار كابوس شده است. چرا در اين موارد، ملاحظه سن و سال و روحيه حساس اطفال را نمي كنند؟
ولي دانش آموز
سختگيري بي جا
ديپلم هنرستان صنعتي برق و كارگر ماهر رشته الكترونيك هستم، اما هر جا براي كار مراجعه مي كنم، از من سوابق تجربي مي خواهند. آيا همه كساني كه امروز تجربه كاري دارند، از ابتدا چنين مهارت هايي را داشتند؟ چرا براي جذب جوانان با حذف سختگيري هاي بي جا، تسهيلات فراهم نمي شود؟
فريد- ورامين
تير برق در آستانه سقوط
از يك ماه پيش روي پل بزرگراه آزادگان، تير چراغ برق كج شده و ممكن است با وزش باد شديد سقوط كند. بهتر است سريعاً، در اين مورد اقدام شود.
مهدي سوري- تهران
شرايط مناسب نبود
افزايش بهاي همشهري تا 2 برابر به اين دليل كه در شرايط خاص بيم همگاني از افزايش قيمت ها اتفاق افتاد تأثير منفي به جا گذاشت. بهتر بود افزايش قيمت در حد متعادل تري انجام مي گرفت.
محمود معصوميان- تهران
افزايش قيمت منطقي است
@ به نظر من افزايش قيمت روزنامه همشهري منطقي است، چون بعد از حدود 10 سال در مقايسه با قيمت ساير روزنامه ها، بهاي همشهري تغيير چنداني نكرده بود. بايد واقعيت را پذيرفت.
حسن خزري- تهران
توقع از روزنامه ملي
همشهري يك روزنامه ملي است و 2 برابر شدن بهاي روزنامه روي جامعه تأثير مي گذارد. خيلي  ها حتي قدرت خريد روزانه روزنامه 100 توماني را ندارند در حالي كه دوست دارند روزنامه بخوانند.
منوچهر پاكزاد- تهران
تقاضاي يك جانباز
جانباز 70 درصدي هستم. براي تأمين مسكن به سازمان ها و ارگان هاي ذي ربط مراجعه كرده ام، اما هنوز نتيجه نگرفته ام. شايسته است مسئولان، مرا در اين راه ياري دهند. يادآوري مي كنم كه در حال حاضر در يكي از ادارات مركز حالت اشتغال دارم، اما از همين طريق هم مساعدتي در حق من انجام نشده است.
نام محفوظ
با مردم: نام و تلفن تماس پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
علاقه مند به نوسازي ميني بوس ها هستيم، اما...
مسئول محترمي كه از طريق راديو اعلام كرد ميني بوس داران از طرح تعويض ميني بوس هاي فرسوده استقبال نكرده اند، بهتر است به اين دليل مهم عنايت داشته باشند كه شرايط سنگين براي خريد خودروهاي جديد، مبلغ بالاي وديعه و اقساط زياد آنها در توان ميني بوس داران نيست. بنابراين درخواست مي شود در صورت امكان شرايط را سهل تر كرده و اقساط را مقداري پايين بياورند، يا اين كه از انواع ديگر خودروها چون ون يا تاكسي در اين طرح استفاده كنند تا اكثر ميني بوس داران كه علاقه مند به داشتن خودروي نو هستند بتوانند از طريق اين طرح نسبت به تعويض و تبديل ميني بوس هاي فرسوده اقدام نمايند.
رضا احمدي- كرج

ويزاي كار براي
۳۰۰ هزار افغان داوطلب
گروه اجتماعي- مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور با اعلام صدور ويزاي كار براي 300 هزار افغان داوطلب بازگشت، اظهار كرد: حدود۳۰۰ تا 350 هزار تبعه غيرقانوني افغان در سال جاري دستگير شده اند.
احمد حسيني در دوازدهمين اجلاس سه جانبه برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه اتباع افغان در مشهد گفت: با گسترش روابط دو كشور ايران و افغانستان، مهاجران مي توانند قانوني به ايران سفر كنند. وي اظهاركرد: از سال 2001 تا 2005، روند بازگشت در سطح بالا و نزديك به 62 درصد بود و حدود يك ميليون و 400 هزار نفر از اتباع افغان به كشور خود بازگشته اند؛ اما اجلاس دوازدهم در حالي برگزار مي شود كه سال گذشته به اهداف خود نرسيده ايم.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |