توصيه معاون گردشگري استان تهران به شهروندان:
پيش از انتخاب تور، از صلاحيت آژانس مطمئن شويد
|
|
گروه شهري- معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران، رسيدگي به 800 فقره شكايت مربوط به تخلفات آژانس هاي مسافرتي را شاخص ترين فعاليت اداره متبوع خود مي داند.
محمد حسين احمدي مقدم در گفت وگو با همشهري افزود: عمده ترين موضوع شكايات شهروندان در اين زمينه عمل نكردن آژانس ها به تعهدات خود بوده كه پس از رسيدگي به شكايات، امتياز فعاليت 3 آژانس لغو شد و 14 آژانس به حالت تعليق درآمد، همچنين 211 آژانس تذكر و 146 آژانس اخطار دريافت كردند.
وي با اعلام اين كه در حال حاضر 991 آژانس مسافرتي در استان تهران مشغول فعاليت اند گفت: به منظور نظارت دقيق و كاهش ميزان تخلفات، براي نخستين بار در سال جاري اين اداره بخش خصوصي را به همكاري گرفت تا نظارت بيشتري بر عملكرد آژانس ها اعمال شود. با اين همه به شهروندان توصيه مي شود پيش از سفر و انتخاب آژانس به ويژه براي سفرهاي خارجي حتماً با اين اداره مشورت كنند چرا كه اين اداره آمادگي دارد در اين خصوص به شهروندان مشاوره دهد تا دچار مشكلات احتمالي نشوند. ضمن آن كه كميته هاي مختلفي تشكيل شده كه در صورت دريافت شكايات شهروندان بلافاصله به موضوع رسيدگي و با آژانس متخلف برخورد مي كند.
اين در حالي است كه بايد گفت اگرچه افزايش تقاضا براي تورهاي ياد شده در سال جاري و احتمالاً سال آتي، پديده اي درخور توجه است اما روي ديگر اين سكه كيفيت و نحوه خدمت رساني به متقاضيان اين تورهاست.
بنا بر آنچه تاكنون ديده ايم، از سوي آژانس داران و تورگردانان به اين افزايش تقاضا، پاسخي درخور شأن متقاضيان داده نشده است، به گونه اي كه سرويس دهي ضعيف آژانس هاي موجود از يك سو و ورود آژانسهاي جديد و عاجز از برگزاري تورهاي استاندارد و مناسب از سوي ديگر، باعث افت شديد كيفيت برگزاري تورها شد.
اين نابساماني چنان ابعاد گسترده اي داشت كه حتي دامن برخي آژانس هاي معتبر را نيز گرفت، چنان كه مسافران يكي از اين آژانسها در آنتاليا به خاطر عدم رزرو هتل مجبور شدند هم هزينه گزاف مسافرت را بپردازند و هم يك شب را در خيابان بيتوته كنند!
البته حاصل اين نابساماني شكايت هايي است كه احمدي مقدم به آن ها اشاره كرد. اما از يك سو بايد منتظر تأثير اين 800 فقره شكايتي كه به اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران شده است، ماند و از سوي ديگر بايد ديد باتوجه به پيش بيني وي در افزايش تعداد گردشگران در سال آينده، آيا براي پيشگيري از بروز چنين وقايعي تمهيدي انديشيده خواهد شد يا نه؟
وي در خصوص تسهيلات و برنامه هاي نوروزي بخش گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران گفت: براي استفاده بهينه از تعطيلات نوروزي، كميته تسهيلات نوروزي استان تهران به رياست استاندار تهران تشكيل شده كه ايشان تمامي اختيارات خود را به رئيس اداره ميراث فرهنگي استان تفويض كرده است. از جمله برنامه هايي كه در اين كميته تدارك ديده شده است برپايي نمايشگاه هايي در ترمينال هاي شرق و غرب، ايستگاه راه آهن و فرودگاه است كه طي آن صنايع دستي به معرض نمايش گذارده خواهد شد. همچنين برنامه هايي براي شهرستان هاي استان در نظر گرفته شده كه از آن جمله نمايشگاه سفره هفت سين در كرج و شتر سواري در ورامين خواهد بود. ري گردي از ديگر برنامه هاي اين كميته است كه براساس آن با برنامه ريزي هاي از قبل انجام شده علاقه مندان به بازديد از مناطق ديدني شهرري مي توانند با تسهيلاتي كه از اين طريق ارائه مي شود از جاذبه هاي ديدني شهرري بازديد كنند. افزون بر اين با هماهنگي هاي صورت گرفته با نهادها و سازمان هاي ذي ربط، مسافران ورودي به تهران از تسهيلاتي براي اسكان، بازديد از موزه ها و پارك ها بهره مند مي شوند.
در تورهاي كيش نيز انبوه مسافران از كشتي جاماندند و شب دشواري را در ساحل به صبح رساندند.
احمدي مقدم با اشاره به اين كه 120 آژانس در زمينه شناسايي قابليت هاي گردشگري به ويژه طبيعت گردي استان ها مشغول فعاليت اند، گفت: تا پيش از اين 4 آژانس در تهران، طبيعت گردي را دنبال مي كردند اما اينك بالغ بر 20 آژانس در اين زمينه فعاليت دارند. افزون براين قريب به 2 ماه است كه كميته راهبردي اكوتوريسم در استان تهران تشكيل شده و اين اداره جلسات متعددي با محيط زيست و منابع طبيعي و سازمان هاي ذي ربط برگزار كرده است، اما واقعيت آن است كه ميراث فرهنگي به تنهايي نمي تواند اين كار را به سرانجام برساند، بلكه نيازمند همدلي و مساعدت سازمان هاي ديگر از جمله سازمان حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي است اين در حالي است كه به رغم آن كه مسئولان اين سازمان قول مساعد داده اند اما هنوز اقدام عملي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي پيشگيري از تخريب طبيعت از سوي طبيعت گردان چه تمهيداتي انديشيده ايد، گفت: ما در حال فرهنگ سازي هستيم و تلاش مي كنيم تا فرهنگ حفظ طبيعت بين شهروندان نهادينه شود البته دستيابي به اين هدف در گرو همكاري مستمر صدا و سيما و ساير رسانه هاست، با اين همه آنچه در توان اين اداره بوده از جمله نصب سطل زباله در عرصه هاي طبيعي و عرضه كيسه زباله به گردشگران را تاكنون عملي كرده است.
وي سفرهاي ارزان قيمت و سفر كارت را دو شاخص برجسته در بحث گردشگري ذكر كرد و گفت: براي بهره مندي گردشگران از تسهيلات و تخفيف ويژه با 800 هتل قراردادهايي منعقد شده، همچنين استفاده از 20درصد تخفيف بليت هواپيما و راه آهن نيز در دست بررسي است كه اين تسهيلات در سال 86 رونق گردشگري را در پي مي آورد. همچنين پيش بيني مي شود با تفاهم نامه هايي كه در خصوص سفر كارت با شركت سرمايه گذاري سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي امضا شده، هتلد اران در سال آينده حتي فرصت سر خاراندن را نداشته باشند و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در تمامي فصول سال هتل ها مملو از گردشگران داخلي باشد.
وي ضمن تشكر از شهرداري تهران در خصوص جذب سرمايه گذاري اذعان داشت: خوشبختانه در زمينه جذب سرمايه براي توسعه صنعت گردشگري در تهران اقدامات خوبي صورت گرفته و كلنگ احداث اولين هتل 5 ستاره پس از انقلاب رو به روي بيمارستان ساسان در 18 طبقه امسال به زمين زده شد و انتظار مي رود با تسهيلات ويژ ه اي كه براي ساخت هتل در نظر گرفته شده به ويژه وام هاي كم بهره (8 درصد) در آينده نزديك نياز تهران به هتل تأمين شود چرا كه در حال حاضر در مجموع 100هتل و هتل آپارتمان در تهران وجود دارد كه اين تعداد بسيار كمتر از نياز واقعي كلان شهر تهران است.
چشم انداز
در سال هاي اخير، گردشگري همواره از مسائل مناقشه برانگيز كشور محسوب مي شده، اگرچه متوليان اين صنعت همواره مدعي رشد لحاظ كمي و كيفي اين حوزه بوده اند اما واقعيت هاي موجود حكايت ديگري دارد.
افزايش تمايل به سفر در سال گذشته نكته اي مثبت به حساب مي آيد، اما همه ماجرا به اينجا ختم نمي شود. اين افزايش دو پيامد داشته است. نخست آن كه آژانس هاي موجود توان خدمت رساني مناسب به متقاضيان خود را نداشتند. در نتيجه كيفيت سرويس دهي آن ها، حتي در برخي موارد آژانس هاي معروف، پايين آمد. پيامد ديگر اين افزايش تقاضا، ورود آژانس هاي ناكارآمد به بازار صنعت گردشگري بود كه به طريق اولي تكليف گروه اخير روشن است!
همين مسئله موجب شد تا سيل شكايات به اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران سرازير شود. لذت بردن از وقت و پولي كه گردشگري هزينه مي كند حق اوست؛ آيا دستگاه متولي گردشگري مي تواند او را به حق خود برساند؟
|