دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
ماجراي معافيت فعاليت هاي فرهنگي از پرداخت ماليات
نويسنده فرهنگي تر است يا كتابفروش
سالهاي سال است كه نويسندگان، بدون آن كه وزيران و نمايندگان و وكيلان، حتي يك بار به طور جدي و جزيي به مشكلاتشان فكر كنند، ماليات مي دهند. حتي از حق التحرير روزنامه نگاران در بيشتر روزنامه ها، ماليات كسر مي شود و هيچ كس براي حل اين مشكل اقدامي نمي كند
008991.jpg
008994.jpg
009006.jpg
گروه ادب هنر- كامران محمدي: ماجراي معافيت فعاليت هاي فرهنگي از پرداخت ماليات از آنجا آغاز شد كه محمد قائم پناهي ، معاون سازمان امور مالياتي كشور گفت: به موجب قانون، فعاليت هاي نشر، چاپ و توزيع كتاب از پرداخت ماليات معاف هستند، اما به فعاليت كتابفروشي ها در اين قانون اشاره اي نشده است.
قائم پناهي مسأله را البته به همين جا ختم نكرد و چيزي گفت كه ناشران و كتابفروشي ها را به شدت تحت تأثير قرار داد: كتابفروشي ها و ناشران بايد براساس قانون، اظهارنامه  مالياتي را تكميل كرده و ميزان درآمدشان را مشخص كنند.
اگر چه در ادامه اين جمله، قائم پناهي افزود: و اگر مكلف به پرداخت ماليات شدند مي توانند مستندات خود را در مورد مشمول شدن بند لام ماده 139 ارائه كنند، اما عملاً  اظهار نظر معاون سازمان امور مالياتي به اين معنا بود كه ناشران بايد ماليات بدهند!
بند لام ماده 139 قانون ماليات هاي مستقيم به طور خلاصه يعني فعالان فرهنگي مي توانند ماليات ندهند. اما فعاليت هاي فرهنگي به طور مشخص به چه معنايي است؟ به عبارت ديگر، مصاديق بند لام ماده 139 قانون ماليات هاي مستقيم، شامل چه مواردي مي شود؟
با نظر هيأت وزيران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وظيفه تعيين اين مصاديق را برعهده گرفت، اما در آن چه كه اين وزارتخانه از بررسي بند لام به دست آورده و ابلاغ كرده، اشاره اي به فعاليت كتابفروشي ها نشده است. در واقع، نه تنها قانون مصوب مجلس به مصاديق فعاليت هاي فرهنگي اشاره نكرده، بلكه وزارت فرهنگ نيز كتابفروشي ها را وارد ماجرا نكرده است. با اين حال، ناشران كه ظاهراً  فعاليت  كتابفروشي هايشان را زيرمجموعه اي از فعاليت هاي چاپ و نشر مي دانند، به شدت در پي حل مسأله هستند.
اما معاون فرهنگي وزارت فرهنگ نيز در حمايت از كتابفروشي ها گفته است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسأله ماليات ناشران و كتابفروشان را پيگيري مي كند و تا آنجا كه ممكن است سعي مي كنيم اين مشكل رفع شود.
وزارت فرهنگ طبق گفته محسن پرويز، يك نفر مشخص را مأمور پيگيري اين مسأله مي كند تا پيچيدگي هاي قانوني مشكل را با رفت وآمدهاي زياد برطرف كند.
بگذاريد برگرديم به عقب
حالا مسأله تا حدودي روشن است، اما بگذاريد برگرديم به عقب و آنچه را در اين باره روي داده است يك بار از ابتدا مرور كنيم:
۱ - مجلس شوراي اسلامي قانوني را تصويب كرده است كه به موجب آن، فعاليت هاي فرهنگي از پرداخت ماليات معافند، اما در اين قانون، نگفته است مراد از فعاليت هاي فرهنگي چيست؟
۲ - هيأت دولت در زمان اجراي قانون به اين پرسش رسيده و كار تعيين مصاديق فعاليت هاي فرهنگي را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار كرده است.
۳ - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت هاي فرهنگي را بررسي كرده و به سازمان امور مالياتي كشور اعلام كرده است. در اين فعاليت ها، اشاره اي به كتابفروشي  نشده است.
سيـــد محمود حسني دولت آبادي، مخبر كميسيون فرهنگي مجلس مي گويد: وزارت ارشاد مي تواند با احصاي موارد جديد و افزودن آنها به فعاليت هاي قبلي، دامنه معافيت هاي فرهنگي را به گونه اي تعريف كند كه كتابفروشي  ها را هم شامل شود.
يعني وزارت ارشاد مي تواند هر وقت كه بخواهد، هر فعاليتي را كه بخواهد
زير مجموعه فعاليت هاي فرهنگي تعريف كند و برداشت از قانون را آنطور كه صلاح مي دهد، تغيير دهد. پس مي توانيم برگرديم به اوايل راه.
۱ - كتابفروشي، فرهنگي است؟
اين كه چطور مي شود ناگهان مجلس، وزارت فرهنگ و سازمان امور مالياتي دلشان براي كتابفروشي ها مي سوزد و همه دست به دست هم مي دهند مسأله ماليات آنها حل شود، بحث جدايي است. بسيار اتفاق مي افتد كه تحت تأثير فعاليت هاي يك خبرگزاري يا پيگيري هاي صنفي تشكل هاي فعال داخلي يا خارجي و مواردي از اين دست، همه نگاه ها به سمت يك موضوع واحد معطوف مي شود.
اما پيش از اينها مي توان پرسيد واقعاً  كتابفروشي، كار فرهنگي است؟ به عبارت ديگر، مغازه  كتابفروشي ، يك محيط فرهنگي است؟ در حال حاضر، به جز تعداد كمي از مغازه هاي راسته انقلاب كه مشخصاً  بر فروش كتاب متمركزند و متعلق به ناشران ويژه اي هستند، باقي كتابفروش ها هر كاري مي كنند جز فروش كتاب. از كافه داري گرفته تا فروش اسباب بازي و نوشت افزار و كارت پستال و هديه روز تولد به عشاق جوان و ... اينها فرهنگي است؟
۲ - ما كه بخيل نيستيم
ما كه بخيل نيستيم، اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مي تواند به گونه اي موارد را احصا كند كه كتابفروشي ها- و نه واحدهاي توزيعي برخي ناشران كه شكل مغازه دارند- يا حتي املاكي كه به ناشران اجاره داده شده اند از ماليات معاف شوند، بگذاريد اين اتفاق بيفتد، اما چطور ممكن است همه، از معاون فرهنگي وزارت فرهنگ كه خود صاحب كتاب است به دنبال حل مشكل مالياتي ناشران و كتابفروشان باشند و نويسندگان، يعني اصلي ترين ستون فرايند نشر، پيش از آن كه حتي حق التأليف ناچيزشان را بگيرند، مالياتشان را همان ناشران از چك چند ماه بعد، كسر كنند؟
سالهاي سال است كه نويسندگان، بدون آن كه وزيران و نمايندگان و وكيلان، حتي يك بار به طور جدي و جزيي به مشكلاتشان فكر كنند، ماليات مي دهند. حتي از حق التحرير روزنامه نگاران در بيشتر روزنامه ها، ماليات كسر مي شود و هيچ كس براي حل اين مشكل اقدامي نمي كند.
۳ -چرا وزارت فرهنگ احصا نمي كند؟
نوشتن فرهنگي تر است يا فروختن؟ نويسنده فرهنگي تر است يا كتابفروش و ناشر؟ وزارت فرهنگ چرا نويسندگان را احصا نمي كند؟
۴ -كمي هم ياد بگيريم
نويسنده جماعت حال و حوصله فعاليت هاي صنفي را ندارد. انجمن ها و هسته ها و كانون هايي كه از نويسندگان تشكيل شده  اند هم طبيعي است كه فعاليت هاي درست و حسابي صنفي نمي كنند و حداكثر به محكوميت اين طرف يا آن طرف مشغولند. اما تمام اين ماجرا كه مجلس و دولت را به فعاليت و همكاري براي حل مشكل مالياتي كتابفروشان وادار كرده است، حاصل فعاليت هاي پيگيرانه تشكل هاي صنفي و فعال در حوزه نشر و چاپ است. اتحاديه ناشران، با سختگيري  تمام در اين زمينه، همواره آنچه كه خواسته است را به دست آورده، اما هر روز نويسندگان به همين ناشران ماليات داده اند و هزار مشكل ديگر را ديده اند و ... هيچ. واقعاً هيچ.

نگاه روز
وقت طلايي ارشاد
گروه ادب و هنر- ابراهيم زاهدي مطلق: احتمالاً مسئولان وزارت ارشاد اين روزها در معاونت مربوطه مشغول تعيين داوران كتاب سال هستند. اين كه در بخش هايي به جز ادبيات (داستان و شعر) داوران را چگونه برمي گزينند و معيارهاشان چيست، به اهل همان حوزه مربوط است. اما داوران بخش داستان و شعر را ما حرف داريم و به روش هاي قبلي معترض هستيم.ما مخالفيم كه مثلا آقاي معاون وزير يا مدير دفترشان و مسئول تلفنخانه معاونت مربوطه به يك آقايي زنگ بزند كه شما لطف كنيد چند نفر را دور يك ميز بنشانيد و جمع داوران را تشكيل بدهيد.
ما مخالفيم كه روند گزينش داوران حوزه داستان و شعر آن گونه رقم بخورد كه حداكثر مخارجش چند تا تلفن به چند نفر دوست و رفيق باشد.ما مخالفيم كه يكي دو نفر آدم نه چندان نويسنده و حتي نه چندان منتقد، يا حداكثر يكي دو نويسنده و منتقد نيمه محترم و نصفه معتبر، تصميم بگيرند كه هيأت داوران چه كساني باشند.ما شأن هيأت داوران را بالاتر از اين مي گيريم؛ مي گوييم انتخاب داوران بايد به عهده هيأتي مركب از نمايندگان نهادها و انجمن هاي مختلف نويسندگان، روزنامه نگاران، وزارت ارشاد و كميسيون فرهنگي مجلس باشد.داوراني كه با تلفن يك مسئول دفتر يا تلفنچي معاون وزير و يا حتي شخص معاون وزير انتخاب شده باشند، حداكثر در همان حد مشروعيت دارند و كتابهايي هم كه برمي گزينند حداكثر اعتبارشان همان است كه ديده ايم.داوراني كه جرأ ت گزينش آثار برتر را دارند، داوراني هستند كه پشتوانه اعتبارشان بسيار بيشتر از يك تلفن است. وزارت ارشاد و شخص وزير كه انصافاً عنايت ويژه به ادبيات داستاني داشته اند، امسال تحول اساسي در اين كار به وجود بياورند تا
باقيات صالحاتي باشد براي خودشان كه مي گفتند ما بايد 20 سال آينده را ببينيم و خودمان را در آن مشاهده كنيم.

محض اطلاع
گراميداشت شهريار در كنگره شعر دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- در اولين روز از برگزاري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس كه مصادف با روز ملي شعر است، ياد و خاطر استاد شهريار، گرامي داشته مي شود.
به گزارش ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، اين دوره از كنگره سراسري شعر دفاع مقدس روز دوشنبه 27شهريور ماه كه مصادف با روز شعر و ادب پارسي و بزرگداشت استاد شهريار است، افتتاح مي شود و بعد از انجام برنامه هاي شعرخواني و تقدير از برگزيدگان، عصر روز چهارشنبه 29شهريورماه به كار خود پايان مي دهد.

محض اطلاع
داوران جشنواره كتاب دفاع مقدس مشخص شدند
مهر: حميدرضا شاه آبادي، كامران پارسي نژاد، مجيد قيصري ، قاسمعلي فراست و اميرحسين فردي به عنوان داوران جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس در بخش داستان انتخاب شده اند.
هم اكنون سي اثر منتخب ادبيات داستاني با موضوع دفاع مقدس براي داوري و ارزشيابي فني و محتوايي در اختيار داوران قرار گرفت.
اميرحسين فردي، دبيرعلمي جشنواره، هدف از برگزاري اين جشنواره را حمايت از آثار و ادبيات دفاع مقدس دانست و گفت: شناختن آثار برتر در طول يك سال و تشويق از پديد آورندگان آثار و حمايت از مولف و ناشر، ازجمله هدف هاي اين جشنواره است.
در اين جشنواره همچنين آثاري كه در قالب زندگينامه سرداران و شهدا با عنوان زندگينامه داستاني مطرح است، جداگانه با داوران مجزا مورد داوري قرار مي گيرند.

چهره روز
مشفق كاشاني: با تشكيل انجمن صنفي شاعران كاملاً موافقم
008997.jpg
مهر: مشفق كاشاني، شاعر پيشكسوت معاصرگفت: شعر شاعر محصول رنج، فكر و مشاهدات اوست و اين محصول بدون رنج و دقت نظر به دست نخواهد آمد. كاشاني افزود:
بي ترديد شاعر امروز هم مانند ساير شهروندان دنياي امروز، نيازمند آرامش و امنيت كاري و شغلي است تا بتواند به امور خلاقه بپردازد.
مشفق كاشاني تصريح كرد: من اساسنامه انجمن صنفي شاعران را امضاء كرده ام، چرا كه وجود تشكلي صنفي براي پيگيري مسائل و مشكلات كاري اين قشر فرهنگي را لازم و ضروري مي دانم، اگر مي خواهيم شاعر به سلوك ادبي و تلاش فرهنگي خود ادامه بدهد و آثار ماندگار و با صلابتي از خود به يادگار بگذارد، بايد براي حل مشكلات صنفي و كاري او هم فكري شود.
وي با تاكيد بر وجود وفاق و همگرايي ميان شاعران كشورگفت: انجمن صنفي شاعران مي تواند در بسياري از امور اين قشر فرهنگي، كارساز و موثر باشد، ويژگي ديگر آن، در كنار هم قرار گرفتن چهره هاي فعال ادبي در جامعه امروز ماست، بنابراين با تشكيل انجمن صنفي شاعران كاملا موافقم.

اليور استون:  مي خواستم در مركز تجارت جهاني
اميد را نشان دهم
009000.jpg
گروه ادب و هنر- اليور استون فيلمساز سياسي سينماي معاصر آمريكا اظهار اميدواري كرد كه مركز تجارت جهاني كمك كند تا درد و رنج مردم آمريكا در ارتباط با حادثه يازدهم سپتامبر كاهش يابد.
به نوشته آسوشيتدپرس، خالق فيلم هاي اسكاري و جنجالي جي .اف.كي و جوخه نظامي مي گويد كه ساخته جديدش- كه حول محور يك موضوع داغ و جنجالي است- نگاهي تازه به موضوع حمله هواپيماها به دو ساختمان مركز تجارت جهاني دارد. به گفته او: اگرچه مضمون اصلي فيلم درباره مرگ و ويراني است، اما من تلاش كردم در دل اين قصه چيزهايي مثل اميد، زندگي و تلاش براي بقا را مطرح كنم. ما بايد دوباره به گذشته نگاه كنيم و سعي كنيم از آن بياموزيم .
مركز تجارت جهاني كه نهم آگوست به روي پرده سينماها مي رود، نيكلاس كيج و مايكل پنا را در نقش دو مامور آتش نشاني دارد كه داوطلب مي شوند تا جان تعدادي از مردم عادي را كه در داخل ساختمان برج جهاني اسير شده اند، نجات دهند. اما اين دو مامور خودشان در داخل ساختمان اسير مي شوند و يك گروه امداد بعد از 24 ساعت موفق مي شود آنها را نجات دهد. فيلم بر اساس يك ماجراي واقعي ساخته شده است.بعد از يونايتد 93 فيلم جديد استون دومين محصول صنعت سينماست كه در ارتباط با حادثه يازدهم سپتامبر توليد مي شود. فيلم هفته قبل براي بازماندگان اين حادثه نمايش خصوصي داده شد. ماموران آتش نشاني و پليسي كه فيلم را ديدند، سخت تحت تاثير فيلم و قصه آن قرار گرفتند. اين در حالي است كه اتحاديه پليس نيويورك خواستار عدم نمايش فيلم براي بازماندگان حادثه شده بود.

هنرمندان موسيقي صدا و سيما جنايات
رژيم صهيونيستي را محكوم كردند
فارس: هنرمندان و دست اندركاران مركز موسيقي و سرود صدا و سيما بيانيه اي در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي صادر كردند.
اين هنرمندان در اين بيانيه آورده اند: ما هنرمندان مركز موسيقي و سرود صدا و سيما امروز و در اين مقطع حساس تاريخي، در كنار همه هنرمندان آزادانديش جهان ضمن محكوم نمودن جنايات ددمنشانه رژيم اشغالگر قدس و حاميان اين رژيم بالاخص، استكبار جهاني و ابراز نفرت از سكوت وقيحانه مجامع بين المللي، حمايت قاطع خود را از ملت مظلوم فلسطين و لبنان اعلام نموده و همه آزاد مردان جهان را به همدردي و همراهي دعوت مي نماييم.
بيانيه مذكور به امضاي اين هنرمندان رسيده است: رئيس مركز موسيقي و سرود صدا و سيما، كرم رضايي پيريايي- قائم مقام مركز موسيقي و سرود حسين تقي پور - درويش رضا منظمي - مجيد انتظامي - علي رحيميان- شاهين فرهت - شهريار فريوسفي - سيدمحمد ميرزماني- ساعد باقري- محمد گلريز - مجيد آل طه- حسين يوسف زماني - امير بكان - مجيد اخشابي- محمد بيگلري پور - فضل اله توكل- احمدعلي راغب- محمدرضا چراغعلي - دكتر محمد سرير - مصطفي كمال  پورتراب - نادر مشايخي - جابر اطاعتي - هادي آرزم - عبدالحسين مختاباد - بهزاد خدارحمي - فريدون خوشنود- مهرداد دلنوازي - محمد دلنوازي - علي رئيس فرشيد- مليحه سعيدي - آذر هاشمي - چكاوك يغمايي- جليل عندليبي - محمدرضا عقيلي - مهيار فيروزبخت- جمال  الدين منبري - شهرام مظلومي - مسعود نظر - مزدا انصاري - محمد عبدالحسيني - جمشيد برازنده - آزاد ميرزاپور - شهرام منظمي – سهيل محمودي- ايرج قنبري - اسماعيل اميني - حسن فدائيان - علي بلوريان - محمد معتمدي - نادر اسماعيل زاده - سيدعلي تفرشي - افشين رامين - محمدسعيد ميرزايي.

جيمز باند در مقابل مرد آهني
گروه ادب و هنر-  دو كاراكتر معروف سينمايي جيمز باند و مرد آهني براي جذب بيشتر تماشاگران، با يكديگر رقابت فشرده و سنگيني را در سال آينده خواهند داشت.
به نوشته سايت فيلم استو، فيلم هاي جيمز باند 22 و مرد آهني   روز دوم ماه مه 2007 روي پرده سينماها مي روند. سازندگان هر دو فيلم مي گويند به قدري به موفقيت مالي محصولات خود اطمينان دارند كه از وجود يك رقيب جدي سينمايي در كنار خود هراسي ندارند.
آنچه كه در اين رابطه جالب به نظر مي رسد اين است كه هنوز كار فيلمبرداري هيچ يك از اين دو فيلم آغاز نشده است.
دو كمپاني پارامونت و سوني كه تهيه كنندگان جيمز باند جديد هستند، تازه چند روز قبل قرارداد همكاري با دانيل كريگ، مامور دو صفر هفت جديد سينما را – براي حضور در دومين فيلم جيمزباندي اش- امضا كردند. شركت انتشاراتي مارول هم كه قصد ساخت نسخه سينمايي قصه معروف كميك استريپي اش مرد آهني را دارد، هنوز مشغول تست گريم از بازيگراني است كه قرار است نقش مرد آهني را روي پرده سينماها بازي كند.
تحليلگران اقتصادي مي گويند اكران عمومي دو فيلم جيمزباند 22   و مرد آهني بازار فصل تابستان سينما را پررونق مي كند، به ويژه كه تابستان سينماي 2007 كار خود را با اين دو فيلم پر سر و صدا شروع مي كند.
خوب است بدانيد شركت مارول مدتي قبل اعلام كرد قصه هاي كميك استريپي اش را خودش به صورت فيلم سينمايي توليد مي كند و اولين فيلم جيمزباندي دانيل كريگ، كازينورويال، زمستان امسال روي پرده سينماها مي رود.

جشنواره فيلم مايكل مور و تظاهرات عليه بوش
009003.jpg
گروه ادب و هنر- ميشيگان خودش را آماده تظاهرات عليه جورج بوش مي كند. دومين جشنواره فيلم تراورس سيتي از 31 ژولاي تا 6 آگوست در ميشيگان برپا مي شود. مايكل مور مستندساز ضدبوش مدير و مؤسس اين جشنواره بين المللي است.به نوشته سايت بي بي سي، مايكل مور كه از برگزاري دومين دوره جشنواره بسيار خشنود به نظر مي رسد، مي گويد: هنوز هم نمي توانم اين استقبال عظيم را باور كنم. موفقيت جشنواره ما حكايت از اين مي كند كه مردم عادي تشنه تماشاي فيلم هاي خوب هستند. همين نكته باعث شد تا براي امسال به فكر جذب فيلم هاي خارجي و مستند بهتر و پرباري براي جشنواره باشيم. مور كه دو سال قبل هنگام دريافت اسكار بهترين مستند سال عليه رئيس جمهور آمريكا صحبت كرد، مي گويد كه جشنواره اش حال و هوايي هنري و سياسي دارد. به گفته او: مگر مي شود آدم مستندساز باشد و نسبت به حوادث و وقايع پيرامون خود بي تفاوت باشد؟ ما هنوز پس زمينه جنگ عراق و حمله آمريكا به اين كشور را داريم. اوضاع در افغانستان، لبنان و آمريكاي جنوبي بحراني است. مستندهاي جشنواره امسال اين مسائل را در كنار ديگر مشكلات بين المللي به نمايش مي گذارد. تحليلگران پيش بيني مي كنند گروه هاي طرفدار صلح در زمان برگزاري جشنواره، تظاهراتي عليه جنگ عراق و سياست هاي خارجي بوش به راه بيندازند.
جشنواره امسال تراورس سيتي كه در شهر زادگاه مور برپا مي شود از تري جرج تقدير ويژه خواهد كرد. او كه درام سياسي هتل رواندا را كارگرداني كرده است، مهمان افتخاري جشنواره است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |