دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
رژيم صهيونيستي با بمب هاي هوشمند آمريكا دهها زن و كودك لبناني را شهيد كرد
روز خونبار در قانا حزب الله: تلافي مي كنيم
رژيم اسرائيل كه پيشتر در سال ۱۹۹۶ با حمله به پناهگاه هاي مردم در قانا صدها نفر را به خاك و خون كشيده بود، اين بار با حمله هوايي به يك پناهگاه كه زنان و كودكان و سالخوردگان در آن مستقر بودند ۵۷ نفر را به قتل رساند كه در ميان آنها ۳۷ كودك به چشم مي خورد
009147.jpg
009087.jpg
گروه بين الملل - اگرچه حملات هوايي اسرائيل به مناطق مسكوني لبنان تاكنون منجر به كشته و زخمي  شدن ۳۸۰۰ نفر شده است، اما حمله هوايي ديروز به قانا يكي از خونبارترين يورش ها طي ۱۸روز جنگ اسرائيل با لبنان بوده است.
در اين حال حزب الله اعلام كرد اقدام خونبار قانا را در ميدان تلافي مي كند.
رژيم اسرائيل كه پيش تر در سال ۱۹۹۶ با حمله به پناهگاه هاي مردم در اين روستا صدها نفر را به خاك و خون كشيده بود، اين بار با حمله هوايي به يك پناهگاه كه زنان و كودكان و سالخوردگان در آن مستقر بودند ۵۷ نفر را به قتل رساند كه در ميان آنها ۳۷ كودك به چشم مي خورد.
مردم بي دفاع براي رهايي از گزند حملات هوايي اسرائيل به اين پناهگاه رفته بودند و به گفته رئيس مجلس لبنان، اسرائيلي ها عمداً آن را بمباران كردند.
بمباران قانا كه در تاريخ تجاوزات اسرائيل ثبت خواهد شد فصل جديدي در رويدادهاي اخير لبنان بر جاي گذاشت كه بازتاب آن در تظاهرات مردمي در لبنان، واكنش هاي جهاني و اظهارنظرهاي مقامات لبناني منعكس شده است.
در پي كشتار مردم قانا، كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا كه در بيت المقدس بسر مي برد سفر خود به لبنان را لغو كرد. اين اقدام از آن روي صورت گرفت كه سينيوره نخست وزير لبنان گفت؛ فعلاً هيچ ضرورتي براي پذيرايي از رايس و گفت وگو با او وجود ندارد.
از سوي ديگر رايس در گفتگو با اولمرت از اسرائيل خواست درباره مزارع شبعا در لبنان نرمش نشان دهد و تا چهارشنبه آتش بس برقرار شود. اولمرت با رد اين پيشنهاد گفت كه اسرائيل به ده تا چهارده روز ديگر براي تكميل عمليات نظامي خود احتياج دارد. آمريكا سعي دارد با خارج كردن اسرائيل از مزارع شبعا در لبنان و بلنديهاي جولان سوريه بين حزب الله و دولت لبنان از يك طرف و بين سوريه و حزب الله فاصله بياندازد.از سوي ديگر،سينيوره و نبيه بري رئيس مجلس لبنان در يك كنفرانس خبري مشترك اعلام داشتند كه تمام گفت وگوها براي حل بحران لبنان را متوقف كرده اند و تا زماني كه آتش بس برقرار نشود هيچ مذاكره اي را نمي پذيرند.
نبيه بري نيز گفت: با كشتار قانا شروط براي تبادل اسرا تغيير كرده است. وي گفت: رژيم خون آشام صهيونيست از ديرباز به ارتكاب جنايت در قانا خود را غوطه ور كرده بود.
وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان نيز گفت: كشتار مردم قانا نشان از شكست اسرائيل در هر دو عرصه سياسي و نظامي است.
اميل لحود رئيس جمهور لبنان نيز طي سخناني اظهار داشت:  آنها مي توانند ما را بكشند اما هرگز قادر نيستند ما را به زانو درآورند.
وي گفت: اگر حمايت برخي دولت ها در جهان به ويژه آمريكا از اسرائيل نبود، اين رژيم جرأت كشتار در قانا را نداشت.
حزب الله: در انتظار انتقام باشيد
حزب الله لبنان پس از كشتار قانا اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي بايد منتظر پاسخ سخت آنان باشد. حزب الله با اعلام اين كه انتقام خون مردم بي دفاع قانا را خواهد گرفت اعلام داشت كه رژيم تل آويو بابت اين جنايت خود مجازات خواهد شد.حزب الله پيشتر گفته بود كه دامنه جنگ ابعاد جديدي خواهد گرفت و پس از آن حمله موشكي به مناطق نزديك تل آويو آغاز شد.
واكنش به جنايات قانا
مردم لبنان پس از اطلاع از جنايت قانا با حمله به دفتر سازمان ملل در بيروت آن را به اشغال خود درآوردند.
كشورهاي ايران، مصر و سوريه بلافاصله اين جنايت را محكوم كردند. پادشاه اردن از اين حمله به عنوان يك جنايت نام برد و محمود عباس فجايع اسرائيل در قانا را محكوم كرد.
كاندوليزا رايس كه در بيت المقدس بسر مي برد بدون محكوم  كردن اين جنايت با فؤاد سينيوره نخست وزير لبنان تلفني صحبت كرد و بابت كشته  شدن مردم در قانا به او تسليت گفت. وي همچنين از اسرائيل خواست تا در حملات خود دقت كند كه مردم بي گناه كشته نشوند.
كميسيون اروپا اين حمله را محكوم كرده و از آن به عنوان اقدامي وحشتناك نام برد.ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه و جك استراو رئيس مجلس عوام انگليس نيز اين جنايت را به شدت محكوم كردند.
محاصره سربازان اسرائيلي
منابع خبري در لبنان از محاصره گروهي از سربازان اسرائيلي در منطقه مرزي طيبه خبر مي دهند.اسرائيلي ها كه در تله چريك هاي مقاومت گرفتار شده اند متحمل تلفات زيادي شدند.خبرها حاكي از كشته شدن دست كم ۸ سرباز اسرائيلي در منطقه طيبه لبنان است. در اين منطقه همچنين تعدادي كماندوي زبده اسرائيلي به اسارت نيروهاي حزب الله درآمدند.
از سوي ديگر تانك هاي اسرائيلي قصد دارند به سوي منطقه كفركلا در جنوب لبنان حركت كنند كه نيروهاي مقاومت به مقابله با آنها پرداخته اند.
تظاهرات در تل آويو
با شدت گرفتن دامنه مقاومت نيروهاي حزب الله و نيز در تيررس قرار گرفتن بخش وسيعي از سرزمين هاي اشغالي ديروز ۱۵۰۰ نفر در تل آويو عليه جنگ تظاهرات كردند. ساكنان اين شهر كه هر لحظه در ترس از حمله موشكي به سر مي برند در تظاهرات خود خواهان پايان درگيري ها و برقراري آتش بس شدند. در واشنگتن نيز هزاران تن طي تظاهراتي اقدامات اسرائيل در لبنان را محكوم كردند.

بلر و شولتز
009084.jpg
گروه بين الملل - در اين عكس توني بلر نخست وزير انگليس (چپ) به ديدار جرج شولتز وزير امورخارجه آمريكا در دوره رياست جمهوري رونالد ريگان (راست) به منزل وي رفته است. در خروجي خبرگزاري رويتر عكس ديدار كه روز شنبه انجام شد منتشر شد، اما خبري از محتواي مذاكرات ذكر نشده است. سياست خارجي آمريكا كه در دوره جرج بوش كه مبتني بر «جنگ پيش دستانه» و «تغيير رژيم» است، را دو نفر مديريت مي كنند. ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا، مديريت سياسي و جرج شولتز استاد اقتصاد دانشگاه كلمبياي آمريكا مديريت اقتصادي و مالي را بر عهده دارد. كم نيستند افرادي كه معتقدند مقابله با تروريسم، گسترش دمكراسي و هر بهانه ديگري پوششي است براي عمليات نظامي آمريكا و در واقع تلاشي است براي حفظ برتري اقتصادي و مالي ايالات متحده در سالهاي آينده.
دلار هژموني خود را با رقيبي مانند يورو در مخاطره مي بيند. روسيه از اول تيرماه روبل را شناور و قابل تبديل اعلام كرده و قرار است مسكو محصولات روسي و بخصوص نفت و گاز خود را براي ارسال به اروپاي مركزي و چين و هند به روبل معامله كند. تهران نيز اعلام كرده با تأسيس بورس نفت در جزيره كيش،قصد دارد معاملات نفتي را به يورو انجام دهد.

بوش: درگيري در خاورميانه فرصتي
براي دستيابي به تحولات بزرگ است
مهر: بوش در سخنراني راديويي هفتگي خود گفت: درگيري در خاورميانه دردناك و فاجعه آميز است، اما اين امر همچنين فرصتي براي دستيابي به تحولات بزرگ در منطقه به شمار مي رود.
رئيس جمهوري آمريكا گفت: تبديل كشورهايي كه دهه ها از سركشي و خشونت رنج برده اند كاري دشوار و زمان بر است، اما نتايج آن براي كشور ما و جهان عميق خواهد بود و هنگامي كه خاورميانه به سمت آزادي و دموكراسي تحول يابد، در صلح زندگي خواهد كرد و آمريكا و همه كشورهاي آزاد از امنيت بيشتري بهره مند خواهند شد.وي با حمايت از جنايات صهيونيستها و توصيف قتل عام مردم و تخريب منازل و تأسيسات زيربنايي به عنوان مبارزه با تروريسم و جنگ افروزي اسرائيل به عنوان نماد آزادي نام برد و افزود: در زماني كه ما براي حل اين بحران كار مي كنيم، بايد اذعان كنيم كه لبنان آخرين تحول در جنگ بين آزادي و تروريسم جاري در منطقه است.
بوش گفت: نبود آزادي در منطقه شرايطي را ايجاد كرد كه احساس خشم و كينه را تقويت و راديكاليسم را تشويق كرد و كار يافتن افراد داوطلب را براي تروريست ها تسهيل بخشيد و نتايج آن را در ۱۱سپتامبر ديديم كه تروريست ها مرگ و ويراني به كشور ما آوردند و حدود سه هزار آمريكايي بي گناه را كشتند.
وي با اشاره به افغانستان و عراق مدعي شد: ما همچنين استراتژي براي آزادي در خاورميانه بزرگ به راه انداختيم كه اين استراتژي زندگي ميليون ها نفر را بهتر كرد و مخالفان آزادي شكست خواهند خورد.

به سبب حملات وحشيانه اين رژيم به لبنان
«جك استراو» از رژيم صهيونيستي انتقاد كرد
مهر: وزير امور خارجه پيشين انگليس براي اولين بار به صورت علني از تهاجم ارتش رژيم صهيونيستي به لبنان و حزب الله انتقاد و آن را نابرابر توصيف كرد.
استراو در سخناني به مسلمانان در شهر بلكبرن در شمال غرب انگليس هشدار داد كه اين حمله اسرائيل ممكن است به افزايش شدت بحران در منطقه خاورميانه منجر شود.
وزير امورخارجه پيشين انگليس در كابينه توني بلر نخست وزير اين كشور كه رئيس مجلس عوام انگليس است، اولين مسئول انگليسي در اين سطح محسوب مي شود كه به صورت علني از حمله اسرائيل به لبنان انتقاد مي كند.
وي افزود: يكي از دلايل زياد نگران كننده من اين مسئله است كه ادامه اينگونه تاكتيكها از سوي اسرائيلي ها ممكن است سبب برهم خوردن بيشتر ثبات مردم شود كه اساسا در لبنان متزلزل است.
استراو در عين حال از حمله به نيروهاي مقاومت حمايت كرد و خطاب به مقام هاي رژيم صهيونيستي گفت: اگر مي خواهيد حزب الله را هدف قرار دهيد بنابراين فقط به حزب الله و نه به همه ملت لبنان حمله كنيد.

نگاه
جنگي از نوع ديگر
عزيز شاه محمدي
رژيم صهيونيستي اسرائيل در حمله قانا جنايت ديگري آفريد. اين منطقه در سال ۱۹۹۶ نيز مورد حمله ارتش متجاوز اسرائيل قرار گرفت و ۱۰۳ نفر مردم عادي و زنان و كودكان شهيد شدند. اين حمله در حالي صورت گرفت كه وزير امور خارجه آمريكا قرار بود براي برقراري آتش بس وارد بيروت شود. چند روز پيش هم نيروي هوايي رژيم صهيونيستي مقر نيروهاي سازمان ملل را در جنوب لبنان در هم كوبيد.
اين حملات در كنار حملات به مناطق مسكوني، پل ها، نيروگاهها، ساختمان هاي بلند و زيرساختهاي اقتصادي و اجتماعي لبنان انجام مي شود. همان گونه كه در مورد عمدي بودن و محاسبه شده بودن اين حملات شكي وجود ندارد، در مورد اعمال تجاوزكارانه اسرائيل كه به دستور واشنگتن انجام مي شود نيز شكي وجود ندارد كه ارتكاب چنين جناياتي به نفع هيچ دولتي در جهان نيست. يعني هيچ كشوري در جهان با اين گونه جنايات نمي تواند منافع ملي و امنيت ملي خود را تأمين كند.
رژيم اسرائيل وقتي بحث مداخله سازمان ملل پيش مي آيد، مقر نيروهاي سازمان ملل را در لبنان هدف قرار مي دهد، وقتي بحث آتش بس پيش مي آيد، جنايات عظيمي در حد قانا را مرتكب مي شود.
سؤال اين است كه هدف از بي اعتبار كردن سازمان ملل و تلاشهاي ديپلماتيك چيست؟ اين سؤال وقتي مهمتر مي نمايد كه اسرائيل خود بهتر مي داند كه با حملات هوايي هيچ دستاورد نظامي قابل توجه و قابل تبديل به يك «امتياز سياسي» به دست نخواهد آورد.
رايس هفته گذشته در كنفرانس رم گفته بود؛ براي ماهها به خاورميانه سفر نخواهد كرد. وزير امور خارجه آمريكا در روزهاي اول حمله اسرائيل به لبنان نيز با اشاره به هدف قرارگرفتن لبناني ها و قتل و جرح بي شمار آنها آلام مردم لبنان را درد زايمان توصيف كرد و گفت خاورميانه جديدي متولد خواهد شد.
حال بايد بپرسيم اين «ماماي جهنم» چه طرحي در ذهن دارد؟
شواهد و قرائن حاكي از آن است كه آمريكا و اسرائيل قصد گسترش فوق العاده دامنه جنگ را دارند. اين strategic overextension نوعي عمليات انتحاري است كه اسرائيل به دستور آمريكا انجام مي دهد. ظاهراً آمريكا و اسرائيل در دام توهم خود درباره «حزب الله» افتاده اند. واشنگتن و تل آويو نمي توانند قبول كنند كه حزب الله جنبشي اصيل و با پايگاه مردمي گسترده است.
در تاريخ ۲۹ تيرماه پايان هفته اول جنگ، پاتريك لانگ افسر بازنشسته اطلاعات كه در ارتش آمريكا و اسرائيل خدمت كرده است در CNN گفت، حملات اسرائيل به لبنان بي معني و بي مفهوم است و هيچ يك از اهداف اعلام شده آمريكا و اسرائيل در لبنان با اين شيوه جنگي تحقق نمي يابد.
بنابراين احتمالاً جنگ فرسايشي منطقه اي در دستور كار قرار دارد. در خاورميانه علاوه بر درگيريهاي عراق، غزه، مرزهاي اسرائيل و لبنان نيز پرمناقشه و خونين خواهد شد.
اگر خبرهاي مربوط به احتمال حمله تركيه به چريكهاي پ.ك.ك.در شمال عراق صحت داشته باشد، منطق جنگ اسرائيل در لبنان روشن مي شود.

نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل درباره لبنان
ايرنا: نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل، به منظور بررسي بحران لبنان، ديروز آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مقر سازمان ملل در نيويورك، پس از حمله اسرائيل به روستاي «قانا» در جنوب لبنان و درخواست «كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل و «فواد سينيوره» نخست وزير لبنان، شوراي امنيت اقدام به برگزاري اين نشست اضطراري كرد.
در حمله هواپيماهاي رژيم صهيونيستي به روستاي قانا، دستكم ۵۲ نفر شهيد شدند.

سيدحسن نصرالله:
اينك دشمن به خط پايان رسيده است
سيد حسن نصرالله در پيامي تلويزيوني كه از شبكه تلويزيوني المنار پخش شد، اعلام كرد: دشمن به پايان خط رسيده و شكست خود را به خوبي درك كرده است.
سيد حسن نصرالله گفت: تاكنون نيرو هاي مقاومت حزب الله توانسته اند مهم ترين ناو اسرائيل را كه به عنوان سومين ناو پيشرفته جهان است هدف قرار دهند. نيرو هاي دريايي دشمن ضربه سختي را از سوي حزب الله دريافت كرده  و بالاخره نخبه ترين افراد نظامي اسرائيل يعني گردان گولاني در نبرد با گروه هاي مقاومت حزب الله در بنت جبيل شكست سختي خورده است و دست از پا دراز تر از صحنه نبرد با نيرو هاي حزب الله فرار كرده است.
دبير كل حزب الله لبنان افزود: براي اثبات ضعف، ترس و شكست سربازان دشمن كافي است به تصاوير پخش شده از سربازان زخمي اسرائيلي در حال بازگشت از صحنه جنگ با حزب الله لبنان نگاه كنيد، اين سربازان در حالي كه بر روي شكم خوابيده  بودند به هلي كوپترها منتقل مي شدند و من به شما مي گويم اين سربازان از پشت هدف قرار گرفته بودند چون در رويارويي با نيرو هاي مقاومت اسلامي پا به فرار گذاشتند و در حين فرار از سوي دلاورمردان مقاومت لبنان شكار شدند.
دبيركل حزب الله لبنان بيان داشت: دشمن تاكنون به رغم تمام ادعاهايي كه مي كند و به رغم تمام حملات وحشيانه اي كه به مناطق مختلف لبنان انجام داده، تاكنون نتوانسته  است حملات موشكي حزب الله را به مناطق اسرائيلي متوقف كند. دشمن به دليل نگراني هاي موجود از افشاي ميزان خسارت هاي نظامي و جاني سربازانش مانع از عملكرد آزاد رسانه هاي خبري در مناطق حساس اسرائيل مي شود. چرا؟ من به شما مي گويم تنها دليل اين امر گستردگي تلفات جاني و نظامي اين دشمن صهيونيستي است زيرا اين رژيم صهيونيستي مي خواهد حقايق را از ملت خود و از جهان پنهان كند، اما ديگر نمي تواند اين خسارت ها را از چشم ملت هاي جهان بپوشاند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |