دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
احمدي نژاد اهدا كرد
نشان درجه يك ايران به چاوز
عكس: عليرضابني علي
009150.jpg
گروه سياسي - روز گذشته و طي مراسمي در دانشگاه تهران، نشان عالي جمهوري اسلامي ايران توسط محمود احمدي نژاد به هوگو چاوز رييس جمهوري ونزوئلا اعطا شد.
در مراسم اعطاي اين نشان عالي كه تعدادي از مقامات كشورمان و وزرا و همچنين تعدادي از مقامات كشور ونزوئلا و سفراي خارجي مقيم ايران حضور داشتند، رييس جمهوري كشورمان با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي رييس جمهوري ونزوئلا و سابقه ارزشمند وي در عدالت خواهي و مبارزه با نظام سلطه اظهارداشت: چاوز مردي مبارز است و من وي را برادر و همرزم خود مي دانم.
محمود احمدي نژاد در ادامه با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي به ويژه جنايت قانا تاكيد كرد: در اينجا بعضي از دولت ها نمي توانند از موضع گيري فرار كنند، نمي شود پنهاني دست در دست رژيم جنايتكار صهيونيستي گذاشت و بيرون از صحنه ادعاي همكاري و همدلي با مظلومان و مسلمانان را داشت.
وي در ادامه خطاب به سازمان ملل گفت: اين لكه ننگ بر پيشاني سازمان ملل متحد تا ابد خواهد ماند كه شوراي امنيت با برقراري آتش بس فوري در اين منطقه مخالفت كرد.
به گزارش ايسنا رئيس جمهوري ادامه داد: امروز صحنه لبنان براي بشريت نتايج گرانقدري را به دنبال دارد كه يكي از مهمترين آنها اين است كه دنياي امروز نيازمند انسان هاي صالح است و هرجا انسان هاي ناصالح و بيگانه با خدا در رأس قدرت قرار مي گيرند حاصلي جز جنايت، ظلم و آوارگي براي بشريت ندارند.رئيس جمهوري تاكيد كرد: لبنان در حال حاضر يك آزمايشگاه است. من از تمام دولت ها مي خواهم راه را براي ملت هاي خود باز بگذارند. امروز انگليس به عنوان يكي از پايه گذاران اين رژيم منحوس و آمريكا به عنوان حامي اين رژيم بدون چون و چرا در برابر جنايت هاي اين رژيم مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.وي در پايان اظهار داشت: مي بينيد كه آنها چگونه سازمان هاي بين المللي را به عنوان ابزار در دست خود گرفته و آبرويشان را برده اند، در حال حاضر ما به انسان هايي در عرصه جهان نياز داريم كه هدفشان خدمت به بشريت باشد و فرصت طلب و شهوت ران نباشند.

آخرين گمانه زني ها در باره همزماني
برگزاري انتخابات شوراها و خبرگان
تصميم مجلس خبرگان
ايسنا: سيداحمد خاتمي با تأكيد بر اين كه تصميم در مورد ديرتر يا زودتر برگزار شدن انتخابات خبرگان برعهده  خود اين مجلس است، اظهار داشت: طبق قانون بايد اعضاي جديد مجلس خبرگان حداقل سه ماه قبل از پايان دوره  اخير مجلس خبرگان انتخاب شده باشند.اين عضو مجلس خبرگان كه قبلاً با بحث برگزاري همزمان انتخابات خبرگان با شوراها به دليل هم جنس نبودن اين دو انتخابات مخالفت كرده بود، اظهار داشت: زمان افتتاح مجلس خبرگان دوره چهارم همزمان با اختتاميه دور سوم يعني ۱۵ اسفند است.
گروه سياسي - پس از تصويب برگزاري همزمان انتخابات شوراها و خبرگان توسط مجلس شوراي اسلامي، برگزاري اين دو انتخابات در اواخر آذرماه روند جدي تري به خود گرفته است.
گردهمايي فرمانداران و مديران كل امور اجتماعي و انتخابات شرق كشور از جمله كانون هاي خبرسازي بود كه مسئولان اجرايي و نظارتي كشور آخرين مواضع و اخبار انتخاباتي را در آن مطرح كرده و به بحث گذاشتند.
وزارت كشور حزب سياسي نيست
معاون سياسي وزير كشور احساس مسئوليت شرعي بيش از حد مجريان انتخابات را از تهديدهاي انتخابات پيش رو برشمرد.علي جنتي معاون سياسي وزير كشور در گردهمايي مذكور اظهار داشت: به عنوان مجريان انتخابات نبايد احساس وظيفه شرعي كنيم، چرا كه اين باعث مي شود از قانون جلو بيافتيم و فكر كنيم آن چيزي كه ما مي فهميم اسلام ناب و حقيقت انقلاب است.
وي تصريح كرد: بايد نص قانون را در كمال بي طرفي اجرا كنيم و در مقام مجري يا ناظر نقش داوري و بي طرفي را ميان جناح ها داشته باشيم.
جنتي در ادامه با تاكيد بر اينكه وزارت كشور حزب سياسي نيست ادامه داد: حتي بيان برخي مطالبي كه نشان دهنده نوع گرايشات سياسي ما باشد ايراد دارد.وي با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در جمع مديران نظام گفت: دايره اصولگرايي را آنقدر تنگ نگيريد كه فقط خودمان در آن بمانيم.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش در توضيح لايحه  نظام جامع انتخابات كشور گفت: سامان بخشيدن به وضعيت انتخابات از وظايف اصلي دولت و مجلس است.
هم اكنون ما براي هر انتخاباتي قوانين خاصي داريم كه در اجرا كار را براي مجريان و ناظران مشكل كرده است لذا تلاش كرده ايم تا قوانين مختلف را در قالب نظام جامع انتخابات به نوعي همگون كنيم.
جنتي ادامه داد: در لايحه جديد در بحث تأييد صلاحيت ها، بررسي گزارش هاي مردمي  در مورد افراد به يك نهاد قابل قبول مثل بسيج داده شده تا اين گزارش هاي مردمي را مورد ارزيابي قرار دهد و بعد به شوراي نگهبان اعلام كند.مديركل انتخابات وزارت كشور نيز در اين همايش خواستار شروع سريع آموزش اعضاي شعب در انتخابات آتي شد.
با دولت  اصولگرا، مشكلي نداريم
سخنگوي شوراي نگهبان از مجريان و ناظران انتخاباتي خواست بي طرفي خود را در مراحل برگزاري انتخابات به اثبات رسانند.
عباسعلي كدخدايي نيز در اين همايش اظهار داشت: همه مجريان و ناظران انتخابات مكلف هستند بي طرفي خود را در انتخابات به اثبات رسانند، در غير اين صورت به راي مردم خيانت كرده اند.
كدخدايي، با اشاره به برخي اشكالات در انتخابات چند سال اخير گفت: اكثر اين اشكالات در صورت وجود تفاهم به راحتي حل مي شد و خوشبختانه با توجه به روي كار بودن دولت اصولگرا اميدواريم اين اشكالات وجود نداشته باشد.
دفاع از تصميم مجلس
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تأكيد كرد: همانطور كه اصل تجميع انتخابات با منطق قوي در مجلس راي آورد، مراحل بعدي آن در صحنه  عمل نيز به گونه اي تنظيم خواهد شد كه داوطلب شدن و حضور احزاب و گروه ها با تمهيدات و موفقيت قطعي باشد.
علاءالدين بروجردي، نماينده  مردم بروجرد در خانه  ملت، با اشاره به تصويب تجميع انتخابات در مجلس، زمان دقيق برگزاري انتخابات خبرگان را جزو اختيارات خبرگان دانست و گفت: اگر فرصت براي حضور و فعاليت احزاب و گروه ها كافي نباشد، مي توان در خصوص زمان برگزاري تصميم دقيقي اتخاذ كرد.

آصفي هشدار داد:
با تصويب قطعنامه عليه ايران بسته
پيشنهادي موضوعيت ندارد
واكنش وزير خارجه به كشتار قانا
گروه سياسي - وزير خارجه، فاجعه تروريستي رژيم صهيونيستي در به خاك و خون كشيدن كودكان، زنان و افراد غيرنظامي در شهر قانا را به شدت محكوم كرد و به دولت و ملت مقاوم لبنان به ويژه خانواده هاي معظم شهداي اين جنايت تروريستي تسليت گفت.
منوچهر متكي تصريح كرد: رژيم صهيونيستي در ادامه جنايات از پيش طراحي شده خود و به دنبال چراغ سبز آمريكا در نشست رم بار ديگر دست به جنايتي دهشتناك زد و با هدف قراردادن زنان و كودكان معصوم بيش از پيش چهره ضدانساني و تروريستي خود را آشكار ساخت.وزير خارجه افزود: اين اقدام نشانگر عمق توطئه صهيونيستها عليه جهان اسلام و يادآور خاطرات اندوهبار گذشته در قانا، صبرا، شتيلا و ديگر مناطق فلسطين و لبنان است.
009153.jpg
گروه سياسي - سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران و در آستانه جلسه شوراي امنيت هشدار داد اگر قطعنامه اي عليه جمهوري اسلامي ايران صادر شود، بسته پيشنهادي ديگر موضوعيت نخواهد داشت.
حميدرضا آصفي تصريح كرد ايران از ابتدا روش اصولي را در دستور كار قرار داده و به دنبال مذاكره بوده است.
اروپايي ها روش خود را پس از تحويل بسته تغيير دادند و پرونده را به شوراي امنيت كشاندند كه به معناي تغيير مسير است. وي تصريح كرد ايران منتظر جلسه شوراي امنيت مي ماند و اگر قطعنامه اي عليه ايران صادر شود، بسته پيشنهادي ۱+۵ موضوعيت نداشته و از دستور كار ايران خارج مي شود و اگر اقدام تندي عليه ايران انجام شود، در سياست هاي خود تجديدنظر مي كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه هشدار داد عده اي درپي بحراني تر كردن اوضاع منطقه هستند و با اين رويكرد مسائل و چالش ها را بيشتر مي كنند.سخنگوي وزارت خارجه حمله اسرائيل به لبنان را از پيش طراحي شده دانست و تصريح كرد باتوجه به رفتارهاي اخير آمريكا، مشخص مي شود كه اين دسيسه  آمريكايي - اسرائيلي براي درهم ريختن معادلات منطقه بوده است.
آصفي تصريح كرد كه ايران به لبنان كمك تسليحاتي و نظامي نمي كند و آنقدر شفافيت دارد كه اگر بخواهد كمك نظامي دهد، آن را اعلام كند. وي گفت: از بوش واهمه اي نداريم و حزب الله با توان فعلي توان مقابله با رژيم صهيونيستي را دارد.
جلسه سخنگو درحالي برگزار شد كه همزمان اخبار كشتار بيرحمانه قانا در لبنان منتشر مي شد. آصفي دستاورد سفر كاندوليزا رايس به لبنان را كشتار قانا دانست و گفت برخي سران آمريكا در ارتباط با اين كشتار بايد محاكمه شوند.
حميدرضا آصفي همچنين حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي در سوريه را تكذيب كرده و گفت لاريجاني آخر هفته گذشته به دمشق نرفته است.

مجلس فعال تر مي شود
در خواست براي برگزاري اجلاس فوق العاده
رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي
009156.jpg
گروه سياسي- حمله غيرانساني اسرائيل به پناهگاهي در لبنان و كشتار بيش از ۵۰ زن و كودك موجب شد مجلس شوراي اسلامي عليرغم اين كه در ايام تعطيلات تابستاني به سر مي برد، فعال تر از گذشته در قبال مسائل لبنان وارد ماجرا شده و موضع گيري نمايد.در همين راستا رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي تلفني با رؤساي مجالس كشور هاي عربستان سعودي و كويت خواستار برگزاري نشست فوق العاده رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي شد.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز ضمن اعلام اين  خبر كه دهم مرداد ماه به عنوان روز همبستگي و كمك به مردم لبنان اعلام شده است خاطرنشان كرد كميته روابط خارجي از مسئولان هلال احمر ، كميته امداد، وزارت بهداشت و ساير سازمان هاي كمك رسان دعوت به عمل آورده تا آخرين اقداماتشان را به كميته روابط خارجي مجلس گزارش دهند. جلالي با اشاره به اين كه اين كميسيون جلسات خود را در ايام تعطيلات مجلس نيز درخصوص اوضاع لبنان برگزار مي كند افزود: كميته روابط خارجي مجلس نظرات خود را جمع بندي كرده و به مسئولان ذي ربط ارائه خواهد نمود.
محكوميت كشتار روز گذشته
محسن كوهكن با بيان اينكه سكوت مجامع بين المللي حيثيت نداشته آنها را بيشتر بر باد مي دهد،  گفت: سازمان كنفرانس اسلامي براي تشكيل جلسه، فرآيندي دارد كه بايد آن را طي كند و در حال حاضر نيز در اين رابطه تلاش هايي توسط رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي صورت گرفته و همچنين كميته ويژه مسائل لبنان در مجلس با توجه به تعطيلات تابستاني مجلس براي بررسي موضوع تشكيل شده است.
موسي قرباني عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي نيز  با محكوم كردن جنايت اسرائيل در حمله به يك پناهگاه و كشتار بيش از ۵۰ زن وكودك گفت: اين جنايات ناشي از كينه و عداوت صهيونيست ها از مسلمانان است.وي افزود: اين جنايات توسط اسرائيل مصداق همان چيزي كه در قرآن به آن اشاره شده كه شديدترين و سخت ترين دشمنان مسلمانان، يهوديان هستند، البته اين مساله تنها شامل صهيونيست ها مي شود.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي در مورد علت سكوت و عدم واكنش سران عرب، جوامع بين المللي و عدم تشكيل جلسه سازمان كنفرانس اسلامي در مورد حل مشكل لبنان گفت: اين ها همه ناشي از ضعف برخي دولتمردان عرب و كشور هاي اسلامي و وابستگي آن ها به استكبار جهاني و علاقه مندي شان به پست و مقام شان است.
رضا طلايي نيك، نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ با بيان اينكه آمريكا و اسرائيل در دو نقش مكمل و به عنوان پيمانكار متقابل در طراحي و هدايت جنگ لبنان حركت مي كنند، گفت: اسرائيل در نقش پيمانكار نظامي و آمريكا در نقش پيمانكار سياست در جهت بهره برداري متقابل و مكمل از جنگ لبنان اهداف خاصي را پي ريزي كرده اند.

سيدرحيم صفوي:
آمريكا چاره اي جز پذيرش قدرت ايران ندارد
گروه سياسي - سيدرحيم صفوي تأكيد كرد: آمريكا چاره اي ندارد و بايد ايران را به عنوان قدرت منطقه اي قبول كند.فرمانده كل سپاه پاسداران در اولين گردهمايي مديران ارتباطات و فن آوري اطلاعات كشور افزود: ايران از موقعيت منحصربه فردي در منطقه خاورميانه برخوردار است و نمي توان كشوري را جايگزين ايران كرد.
وي حمله رژيم صهيونيستي به لبنان را طرح از پيش آماده شده و آمريكايي دانست و تأكيد كرد: سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيل و آمريكا با مقاومت حزب الله غافلگير شده اند و اكنون ابهت صهيونيست ها درهم شكسته است.
جمع آوري كمك
بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس نيز اعلام كرد كه از اين پس چادرهاي مربوط به ايستگاه هاي مقاومت در ميادين تهران نسبت به جمع آوري كمك هاي مردم اقدام مي نمايد.

يادداشت
حكم روزگار و شهر سربلند قانا
* عدنان منصور
جنايت روز گذشته صهيونيست ها در قانا جنايتي هولناك و دلخراش است كه دولت تروريست اسرائيل صبح روز گذشته در حق شهروندان بي دفاع مرتكب شد. اين جنايت درپي جنايت هاي ضدبشري كه اسرائيل از هجده روز پيش و تا اين لحظه مرتكب مي شود، قرار مي گيرد.
كشتار ده ها تن كودك و زن بي دفاع كه از گزند بمباران وحشيانه اسرائيل پناه گرفته اند، جنايتي در تمام معيارها و گواه ديگري بر حقيقت برپايي اين دولت تروريستي به جنايت و كشتار.
روزگار بار ديگر حكم كرد كه شهرستان قهرمان و سربلند قانا صحنه جنايات اسرائيل و سپر بلاي لبنان باشد. بار ديگر پس از جنايتي مشابه كه در سال ۱۹۹۶ توسط اسرائيل به وقوع پيوست و طي آن جنايت بيش از ۱۰۵ بي گناه شهيد شده اند آن هم درحالي كه از حمايت سازمان ملل برخوردار بودند، باشد كه شهرستان قانا گواهي روشن بر جنايات هولناك دولت تروريست اسرائيل.
* سفير لبنان در جمهوري اسلامي

باشگاه احزاب
نيازي به شوراي هماهنگي نيست
مريم بهروزي دبيركل جامعه زينب، وجود شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب را در انتخابات شوراها ضروري ندانست و گفت: اگر در انتخابات شوراها احزاب به ائتلاف و يك ليست نرسند ايرادي ندارد زيرا گستردگي اين انتخابات زياد است.
حمايت مؤتلفه از شوراي نگهبان
محمدنبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي از عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات مختلف حمايت كرد و گفت: تاكنون يك بار هم نديديم كه به خاطر تاييد صلاحيت كانديداها از شوراي نگهبان تشكر و تقدير شود.در حالي كه گروه هاي منتسب به اصلاح طلبان وقتي نامزدهاي انتخاباتي شان مورد تاييد قرار نمي گيرد كار شوراي نگهبان را جناحي و گروهي مي دانند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |