دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۸ - Jul 31, 2006
بررسي علل افت فشار خون
مرگ در مدارصفر درجه
مريم غفاري
009039.jpg
فشار خون طبيعي چيست؟
فشار خون طبيعي براساس تعريف به فشار خوني اطلاق مي شود كه حد بالاي آن سيستول يا فشار ماكزيمم برابر يا كمتر از 13 و حد پايين آن (دياستول يا فشار مينيمم) برابر يا كمتر از 8/5 باشد. هر زمان كه اين دو فشار به ميزان 3 عدد كاهش يابد. افت فشار خون شناخته مي شود.در افراد سالمند فشار خون پايين اغلب به علت مصرف زياد داروها،  دريافت كم پروتئين و انرژي، مصرف نمك به مقدار نامناسب، كم خوني، كم شدن آب بدن يا مشكلات غدد فوق كليوي است و در ساير افراد كه رژيم هاي لاغري براي كاهش سريع وزن دارند افت فشار خون موجب سرگيجه و اختلال در ضربان قلب مي شود.شوك افت فشار خون به پايين تر از حد لازم براي حفظ عملكرد هاي حياتي، شامل واكنش فرد نسبت به استرس هاي رواني كه كاملاً  اختلال متفاوتي است، نمي باشد.علائم شايع افت فشار خون شامل سردي دست و پا، نبض ضعيف، گيجي، رنگ پريدگي، تندي تنفس و فقدان ادرار است.مهمترين علل آن خونريزي شديد در اثر جراحت، پارگي آنوريسم، بارداري نابجا، از دست دادن مايعات در اثر سوختگي شديد، اختلال در پمپاژ قلب، مسموميت خوني مانند عفونتهاي وخيم و يا ديابت شيرين هستند.

فشار خون پايين به فشار سيستولي خون پايين تر از 90 ميلي متر جيوه گفته مي شود.
بسياري از افراد به فشار خون بالا حساس اند و در صورت مشاهده آن فوراً  به پزشك مراجعه مي نمايند. بعضي انسانها به طور طبيعي فشار خون پاييني دارند و بدنشان به اين ميزان فشار خون عادت كرده است. كسي كه فشار سيستولش معمولاً  بين 90 تا 110 ميلي متر جيوه است و اين ميزان را طي ساليان دراز حفظ مي كند به نوعي انسان خوشبختي است. زيرا همين فشار پايين او را در برابر بسياري از بيماريهاي عروقي (مانند سفت شدگيها) محافظت مي كند و خطر سكته قلبي و مغزي را در او پايين مي آورد.
اندازه گيري فشار خون يكي از مهمترين معايناتي است كه تمام افراد بايد هرازگاهي نسبت به انجام آن اقدام كنند. 15 درصد افراد سن بالا داراي فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند. به همين علت هر انساني چه مشكل داشته باشد و چه نداشته باشد لازم است كه حداقل هر 6 ماه يك بار فشار خون خود را اندازه بگيرد تا در صورت بالا يا پايين بودن بيش از حد آن نسبت به درمان اقدام كند. در افرادي كه مشكل فشار خون بالا دارند و در حال مصرف داروي ضد فشار خون مي باشند لازم است كه به طور مرتب و ترجيحاً  روزانه فشار خون خود را اندازه گيري كنند.
اگر فشار خون سيستولي از مرز 60-70 ميلي متر جيوه پايين تر بيايد، فرد اصطلاحاً  وارد شوك شده است و اگر اين حالت مدتي ادامه يابد ممكن است جان خود را از دست بدهد. براي مقابله با چنين افت فشارهايي لازم است براي بيمار سرم و مايعات مناسب تجويز شود تا به تدريج فشار خون به ميزان طبيعي بازگردد.
در مورد خطرات فشار خون بالا براي سلامتي، آگاهي بسياري داده شده ولي كمتر كسي مي داند كه در برخي از كشورها فشار خون پايين هم يك مشكل پزشكي به حساب مي آيد. گفته مي شود در آلمان غربي از هر 10 يك نفر از اين مشكل رنج مي برد. تحقيقات نشان داده كه اكثر مبتلايان به فشار خون پايين داراي جثه ضعيف و وزن كم هستند، البته مرداني و زنان مسن هم مبتلا مي شوند.
علائم فشار خون پايين
علائم فشار خون پايين عبارتند از: خستگي مفرط، سرگيجه، خواب آلودگي و غش كردن، همه اين علائم را مي توان به ناراحتي ها و كسالت هاي ديگر هم نسبت داد. چيزي كه باعث اشتباه مي شود آن است كه بعضي از اين علائم در افرادي كه داراي فشار خون بالاهستند هم ديده مي شود.
آيا ميزان فشار خون تغيير مي كند؟
در طول روز، ميزان فشار خون هر شخصي تغيير مي كند. صبح ها ميزان فشار خون بالاتر و شبها پايين تر است و در حالت طبيعي، به هنگام نگراني، استرس و فعاليت فيزيكي بالا مي رود. برخي افراد هنگام ملاقات با پزشك مضطرب شده و ميزان فشار خون آنها بالا مي رود. تقريباً  ميزان فشار خون افراد در نخستين ملاقات با پزشك بالاتر از ملاقاتهاي بعدي است. به همين علت پزشكان اندازه گيري فشار خون را در 3-2 نوبت جداگانه و يا به صورت 24 ساعته توصيه مي كنند و بعد به طور موثق اعلام مي كنند كه فرد دچار فشار خون بالاست يا خير.
علل افت فشار خون
كسي را كه به طور دائم فشار خونش پايين است نبايد با پايين آمدن فشار خون اشتباه گرفت. پايين آمدن موقت فشار خون معمولاً  پس از خونريزي ناگهاني و شديد يا از دست دادن آب بدن به دنبال دوره اسهال سخت، پيش مي آيد. افت ناگهاني فشار خون نيز از اهميت خاصي برخوردار است. ديدن مناظر نامطلوب يا شنيدن خبرهاي ناگهاني باعث مي شود كه رگهاي بدن خود را ول كنند و فشار خون ناگهان افت پيدا كند. در ضمن اسهال و استفراغ هاي شديد و طولاني و تصادف هاي مختلف (كه با خونريزي بيروني يا داخلي همراه است) از ديگر علل شايع افت فشار مي باشند. همچنين اگر بعد از يك حمله قلبي كسي تحت مداواي فشار خون بالاست و بيش از حد معيني دارو مصرف كند فشار خون او پايين خواهد آمد. با همه اينها تخمين زده شده كه از هر 5 نفر يك نفر اين مشكل را دارد. در ميان جوانان زنها بيشتر از مردها در معرض اين مشكل هستند.
آيا فشار خون پايين مناسب است؟
شواهد نشان داده در بعضي نژادها بيشتر از سايرين احتمال داشتن فشار خون پايين وجود دارد. در نژادهاي بوميان استراليايي، آفريقاي شرقي، بنگال، ايتاليايي و فيليپيني فشار خونشان پايين تر از اروپايي هاست. نكته مهم و مثبت در مورد داشتن فشار پايين اين است كه در ميان مردمي كه اين وضع را دارند ميزان مرگ و مير كمتر از كساني است كه فشار بالا دارند. به رغم اين كه بعضي ها بخصوص مردم آلمان، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا ادعا دارند كه فشار خون پايين چيز بدي است، بسياري از شركتهاي بيمه كشورهاي غربي روي اين موضوع كه افراد در سنين متوسط اگر فشار خون پايين داشته باشند و بيماري ديگري نباشد، سالم ترين و طولاني ترين طول عمر را خواهند داشت، تأكيد مي كنند.
زمان مناسب اندازه گيري فشار خون
فشار خون بايد در شرايط خاصي گرفته و بهتر است كسي فشار خون را بگيرد كه به اين امر تسلط كافي داشته باشد و بتواند شرايط لازم را براي اندازه گيري دقيق مهيا كند. بهتر است كه بيمار تا نيم ساعت قبل از اندازه گيري فشار خون غذا و چاي ميل نكرده باشد و سيگار نكشيده باشد، فشار خون بايد در شرايط آرام و بدون استرس اندازه گيري شود. در ضمن لازم است بيمار قبل از اندازه گيري فشار خون فعاليت فيزيكي سنگيني انجام نداده  باشد و قبل از اندازه گيري فشار خون، حداقل به مدت 10 دقيقه در حالت راحت و ريلكس باشد.
منبع: www.salmatiran.ir

دريچه
با كمر درد چه كنيم
شما ممكن است ضمن انجام كارهاي ساده روزمره مثل بلند كردن اشيا، چرخاندن بدن به شيوه نادرست، خوابيدن در وضعيت غيرمعمول يا حتي عطسه كردن دچار كمردرد شويد.
پزشكتان ممكن است يك داروي ضدالتهاب مثل ايبوپروفن براي شما تجويز كند تا از درد و التهاب بكاهد. در موارد شديدتر در صورت نياز داروهاي شل كننده عضلات و مسكن هاي قويتر هم داده مي شوند.امروزه بر خلاف عقيده اي زماني رايج بود، در طول دوره كمردرد فعاليت جسمي سبك تا متوسط و نه استراحت طولاني مدت توصيه مي شود.گرچه در اين مدت بايد از بلندكردن اشياي سنگين يا هر فعاليتي كه ممكن است كمر را تحت فشار بيشتري قرار دهد يا صدمه به آن را تشديد كند اجتناب كرد، اما فعاليت جسمي متعادل ممكن است بهبودي شما را سرعت بخشد.

روز شمار پزشكي
محقق غده تيروئيد
009042.jpg
سميه شرافتي- بارون آنتون فرايهرفون ايزلسبرگ، محقق، جراح و مدرس پزشكي اتريشي كه تحقيقات فراواني بر روي تيروئيد و جراحي اعصاب انجام داد، در 21 جولاي 1860 مصادف با 9 مرداد به دنيا آمد. تيروئيد غده كوچكي است كه در جلوي گردن قرار گرفته و هورمون هاي تيروئيد را توليد و ترشح مي كند. اين غده به شكل پروانه اي است كه بال هاي آن در طرفين ناي گسترش يافته است. اگر اين غده دچار اختلال شود نمي تواند عملكرد مناسبي داشته باشد. مشكلات ناشي از اختلال در كار غده تيروئيد به دو دسته تقسيم مي شوند:  دسته اول مشكلات ناشي از كم كاري تيروئيد و دسته دوم مشكلات ناشي از پركاري غده تيروئيد است.
حمله سيستم ايمني به غده تيروئيد موجب پركاري اين غده مي شود. عللي مانند استرس و فشار روحي- رواني زياد نيز سبب پركاري تيروئيد مي شوند. ولي شناخته شده ترين علت براي پركاري اين غده نقص سيستم ايمني بدن است. كم كاري تيروئيد را نيز تا حدي به ژنتيك مرتبط مي دانند. از اين رو پزشكان توصيه مي كنند چنانچه يكي از اعضاي فاميل دچار كم كاري تيروئيد است بستگان نزديك او به طور مرتب با آزمايش خون، فاكتورهاي هورموني مربوط به فعاليت غده تيروئيد خود را كنترل كنند.
علاوه بر تحقيق روي غده تيروئيد، ايزلسبرگ، در سال 1904 ميلادي عمل جراحي برداشتن يك تومور مغزي را در بيمارستاني در وين انجام داد.

درمانگاه
نياسين، ميزان كلسترول خوب را افزايش مي دهد
009045.jpg
صدف كوه كن- ويتامين ب 3 يا نياسين عضوي از خانواده ويتامين هاي محلول در آب، B است و اين بدان معني است كه در بدن ذخيره نمي شود و براي برطرف كردن نيازهاي بدن به طور مرتب و روزانه بايد مصرف شود.ثابت شده است كه نياسين، بخصوص وقتي با ورزش و رژيم خوب غذايي، همراه شود، مي تواند ميزان كلسترول خوب (HDL) را بين يك چهارم تا يك پنجم افزايش دهد و در عين حال از ميزان كلسترول بد (LDL) و تري گليسيريد نيز بكاهد.افزايش كلسترول خوب درواقع يعني تراكم زياد ليپوپروتئين HDL كه از ناقلين كلسترول محسوب مي شود و با خارج كردن چربي ها از جريان خون، خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي را كاهش مي دهد.
اين ويتامين همچنين اثر داروهاي كاهنده كلسترول را افزايش مي دهد كه براي اين منظور، بايد مصرف ويتامين ب 3 تنها زير نظر پزشك باشد.از منابع خوب غذايي نياسين مي توان به: گوشت بدون چربي، مرغ، ماهي، تخم مرغ، لوبياي خشك پخته شده، نخود، جگر، شير كم چربي يا بدون چربي، پنير، سويا و آجيل اشاره كرد.
منابع ديگر آن نيز شامل مخمر آب جو، سبوس گندم، حبوبات و غلات (به جز ذرت) قارچ و سبزيجات تازه هستند.البته بايد توجه داشت كه ويتامين ب-3 در اثر پختن در آب از بين مي رود. بنابراين تا حد امكان بايد از جوشاندن، پختن و فريز كردن سبزيجات خودداري كرد و در مواردي هم كه نياز به طبخ وجود دارد بايد سعي شود آب آن مصرف شود و درب ظرف حتماً گذاشته شود.براي كاهش خطر ايجاد زخم معده و جلوگيري از به هم خوردگي و آشفتگي معده، بهتر است مكمل هاي نياسين را همراه با غذا مصرف كنيد و در صورت همراهي با داروهاي فشار خون، احتياط هاي لازم را در زمان مصرف، رعايت كنيد.
همچنين افراد مبتلا به آسم بايد از مصرف زياد نياسين اجتناب كنند و افراد مبتلا به ديابت، نقرس و بيماريهاي كيسه صفرا، مكمل نياسين را تنها در صورت مشورت با پزشك معالجشان مصرف كنند.به طور كلي، مسموميت زايي نياسين كم است. ولي، استفاده از مقادير بالاي 2-1 گرم از نياسين آميد، سه بار در روز كه براي كاهش كلسترول خون استفاده مي شود، ممكن است عوارض جانبي ايجاد كند و در بيماران مبتلا به آسم يا زخم معده مشكلاتي ايجاد كند. مقادير بالاي نياسين همچنين مي تواند براي كبد هم سمي باشد و خطر شكلي از ويتامين كه به مرور زمان آزاد مي شوند، بيشتر است. استفاده از مقادير بالاي ويتامين بايد به دقت پيگيري شود، زيرا اين مقادير مكمل تغذيه اي نبوده و در واقع دارو هستند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |