همه براي پيكان پيكان همهبراي
چيست فساد
اقتصادي يادداشت
ايران ديوارهاي پشت
همه براي پيكان پيكان همهبراي
سلطاني احسان
(دستگاه ميليون /1) فرسوده خودروهاي همه ميتوان مصرف اضافه و بنزين سوبسيد هزينه با
كرد جايگزين سال دو مدت ظرف در را
توجه مورد دلاري هزار تا 6 قيمت 5 ارزان خودروهاي توسعه حال در كشورهاي بازارهاي در
نمودهاند خودرو مونتاژ به اقدام فيات و واگن فولكس فورد روسيه هستنددر
پيكان توليد رشد روند ادامه به اگر نيست اغراق.ملي زيان:مهدوي اميرحسين _ اقتصاد گروه
روبه صنعت اين توليدات كل در خودرو صنعت ساله چهل فرزند سهم گرچه.بدهيم را لقب اين
مرثيهاي جاري سال در دستگاه هزار هشت و يكصدوبيست به آن تيراژ رشد اما است گذاشته كاهش
توليد بااست رفته نشانه را كشور هيدروكربوري ذخاير و شهروندان نفسهاي كه است ملي
آن واردات حجم كه يارانهاي بنزين (سيلندر تعداد به نسبت) دنيا روز خودروي پرمصرفترين
قيمتي و كيفيت اين با خودرويي.ميسوزانند را رسيد خواهد دلار ميليارد يك به امسال
ميسازد خودرو ايرانآلايندگي كاهش نه و كيفيت نه قيمت ، نه.مدل 2002 رقباي از بالاتر
همه جيب از اعتباري دولت سويي از.ندارد ديگري انتخاب تا چه ، .ميكند استقبال بازار و
از را رقابت تاب سويي از و ميكند هزينه خودرو مكمل كالاي داشتن نگاه ارزان براي را ملت
.بفروشد پيكان تا است ممنوع واردات.ميستانند جانشين كالاهاي
كه افتاد ي"تور" در هم او.آزمود روند اين با مقابله براي را خود شانس بار يك جهانگيري
اين قطبهاي از يكي دادن تغيير از پس.بودند آزموده را آن شافعي و نعمتزاده اين از پيش
.كرد آغاز خودرو واردات براي را دورخيزي معادن و صنايع وزير (سايپا مديرعامل) صنعت
پايدار خودرو ايران تيم ولي آمد صنايع نوسازي و گسترش سازمان به ويسه رفت ، ابراهيمي
خودرو صنعت استراتژي تدوين از پس صنايع وزارت.شد گود وارد قيمت جبهه در جهانگيريماند
كاهش دقيق عدد ليست اين در.كرد اعلام را داخلي خودروهاي قيمت كاهش ليست امسال بهار در
.بود شده اعلام مدل هر قيمت
."است وزير استنباط درصدي ده كاهش":گفت وزير حضور در روز ، همان غروي منوچهر اما
تا 10 بين 5 كدام هر...و ماكسيما پژو ، پيكان ، پرايد ، قيمت هيچ ، نكرد كه تغييري قيمتها
و نفت وزارت تهران ، شهرداري حالا.برنيامد ايرانخودرو پس از جهانگيري.شد گران درصد
زير مقاله در.نيست تحول به اميدي هنوز اما.ايرانياند خودروسازي منتقد همه راه وزير
.ميپردازد ايراني خودروي ساخت فايده و هزينه ميزان بررسي به صنعتي كارشناسان از يكي
***
خودرو جهاني بازار و توليد
:ميگردند تقسيم مجزا طبقه سه به خودرو جهاني بازارهاي:سلطاني احسان
و كانادا آمريكا ، شامل بالغ داخلي خودرو بازار با كشورهاي:توسعهيافته بازارهاي - 1
.هستند خودرو بازار محرك داخلي تجاري سيكلهاي كه غربي اروپاي
و نابالغ داخلي خودرو بازار با كشورهاي:صادراتي جهتگيري با ظهور حال در بازارهاي - 2
.است شده جهتگيري غربي كشورهاي بازارهاي به صادرات طرف به اصولا كه خودرو داخلي مونتاژ
خودرو توليد محرك كه برد نام ميتوان را جنوبي كره و مركزي اروپاي مكزيك ، زمره اين در
.ميباشند صادراتي بازاري تجاري سيكلهاي آنها
مونتاژ و نابالغ داخلي خودرو بازار با كشورهاي:جهتگيري با ظهور حال در بازارهاي - 3
مهمترين زمره اين در.است شده جهتگيري داخلي مصرف طرف به اصولا كه خودرو داخلي
تحت و بوده دنيا از مستقل آنها در خودرو بازار كه هستند چين و روسيه برزيل ، كشورها
.دارد قرار داخلي تجاري سيكلهاي تاثير
از ظرفيت افزايش اين كه است روبهرو بالايي ظرفيت مازاد با خودرو جهاني توليد اكنون هم
مازاد درصد حدود 50 وجود علت به و ميگيرد ريشه گذشته سالهاي در بالا اقتصادي رشد
اين در خودرو توليد ظرفيت آتي سالهاي در تا ميگردد پيشبيني آسيا ، قاره در خورو ظرفيت
ارزش كاهش از ژاپن و غربي اروپاي خودرو صنايع گذشته سالهاي درنيابد افزايش قاره
يا و منفي جمعيت رشد علت به آينده در و بردهاند سود دلار مقابل در خود داخلي ارزهاي
سياست ادامه با ژاپن.آورد خواهند رو بينالمللي بازارهاي به بيشتر كشورها اين ناچيز ،
و توليد كارخانجات تاسيس در سرمايهگذاري به (Build Where You Sell) فروش محل در ساخت
را خودرو صادرات آتي سالهاي در جنوبي كره و داده ادامه اروپا و آمريكا در خودرو مونتاژ
هستند ، كوچكي توليدكنندگان حاضر حال در كه هند و برزيل روسيه ، چين ، .داد خواهد افزايش
داخلي بازار رشد بر بيشتر كه داشت خواهند ديگر كشورهاي به نسبت بيشتري رشد آينده در
تا 6 قيمت 5 ارزان خودروهاي آسيايي ، توسعه حال در كشورهاي بازار در.كرد خواهند تكيه
و واگن فولكس و خودرو مونتاژ به اقدام فورد روسيه در.بود خواهند توجه مورد دلاري هزار
سرمايهگذاري اتوواز و موتورز جنرال همچنين نمودهاند ، شروع را مشابهي اقدامات فيات
اقدام چك جمهوري در پايين ، مونتاژ هزينههاي دليل به پژو و تويوتا.داشت خواهند مشترك
كرده سرمايهگذاري لهستان در فيات و نمودهاند خودرو توليد براي مشترك سرمايهگذاري به
.است
است ، درمانده صنعت يك جهان سطح در خودروسازي صنعت زير ، مسائل به توجه با حاضر ، حال در
ظرفيت مازاد - 1
مشوقها و قيمتها جنگ - 2
سرمايه برگشت و سود حاشيه نقطهنظر از حدمعمول زير اجرايي قابليت - 3
آسيبپذير و ضعيف عرضه زنجير - 4
شركت سه سود و بوده برخوردار نزولي روند از گذشته دهه در خودرو واقعي بهاي واقع در
حاضر حال در قبل ، سال در 40 درصد حدود 25 از آنها ثابت دارايي به نسبت خودروساز بزرگ
آلمان و ژاپن آمريكا ، جهان ، خودروساز اول كشور سه.است رسيده درصد از 5 كمتر به عملا
خودرو مونتاژ به توجه با كه دارند عهده بر را دنيا توليد كل از نيمي به نزديك كه هستند
.(درصد اول 80 كشور ده) است اين از بيش كشور سه اين سهم جهان ، ديگر نقاط در كشورها اين
ايران اما و
خاورميانه ، در (وارداتي منفصله قطعات مونتاژ + داخلي توليد) خودروساز كشور اولين ايران
حجم نظر نقطه از و جهان در بيستودومين و آسيا در هفتمين آفريقا ، و خاورميانه در دومين
در پنجمين آفريقا ، و خاورميانه در كشور تنها ،(درصد بالاي 50 داخل ساخت) داخلي توليد
سهم.ميرود شمار به (كشور يازده مجموع از) دنيا در دهمين و (كشور پنج مجموع از) آسيا
بالاي 65 ايران در وارداتي منفصله قطعات مونتاژ و داخلي توليد مجموع از داخلي توليد
تازگي به يافته ، توسعه از اعم جهان كشورهاي از درصد از 95 ايران در سهم اين كه است درصد
خودروهاي عنوان تحت ايران ، در خودرو داخلي توليد.است بيشتر توسعه حال در و يافته توسعه
قبل دهه چند مدل و تكنولوژي با و شده خارج رده از خودروهاي ساخت اصل در و) داخل ساخت
ديگر با ايران وضعيت مقايسه براي.ميشود شناخته ملي ، خودرو حاضر حال در و (پيكان مانند
بررسي (داخلي براند) داخل ساخت ميزان حسب بر را خودرو (مونتاژ يا و) توليد آمار كشورها ،
سال در خودرو هزار ده بالاي (مونتاژ يا و ) توليد داراي كشور جهان ، 47 كل درميكنيم
آنها از نيمي از بيش و هزار يكصد از كمتر كشور ميان 14 اين از كه بودهاند ميلادي 2001
بالاي 60 داخل ساخت سهم داراي كشور يازده.داشتهاند توليد دستگاه هزار دويست از كمتر
اقتصادهاي از كشور دو آسيايي ، صنعتي كشور دو غربي ، صنعتي كشور چهار شامل كه هستند درصد
بلوك صنعتي كشور دو اوكراين و روسيه.هستند آسيايي توسعه حال در كشور سه و گذار حال در
حال در كه هستند ، خودروسازي در تاريخي سابقه و صنعتي ساختارهاي بودن دارا با سابق شرق
و ميباشند خودرو جهاني صنعت پيشروان مشاركت با خودرو مونتاژكننده به خودروساز از تبديل
(سهامدار) مالي مشاركت با داخل ساخت از بالايي ميزان ،(پروتون) مالزي و (ماروتي) هند در
كه است جهان توسعه حال در كشور تنها ايران لذا.ميگيرد صورت جهاني خودروسازان فني و
به فرد به منحصر تجربهاي لحاظ اين از و ميگيرد قرار جهان خودرو توليدكنندگان ليست در
و خودروساز شركتهاي از مهمي بخش مالكيت كه است ذكر به لازم همچنين.ميرود شمار
خودروسازي صنعت اصل ، در و بوده ژاپني و آمريكايي شركتهايي به متعلق جنوبي كره قطعهساز
قابل خودروساز شركت يك فقط حاضر حال در.است آمده وجود به شركتها اين توسط كشور اين
از عمدهاي و مهم بخش همچنين و دارد وجود جنوبي كره در (هيونداي) جهاني سطح در رقابت
بسيار صادرات ديگر مهم خيلي نكته.شدهاند ادغام خارجي شركتهاي در كرهاي قطعهسازان
در دارند ، را داخل ساخت سياست كه روسيه و مالزي هند ، كشورهاي منفي صادراتي رشد و ناچيز
.است تايلند حتي و مكزيك كانادا ، قبيل از كشورهايي با مقايسه
شركت ده اكنون ، هم.دارند كامل تفوق خودرو جهاني بازار بر فرامليتي برانددار شركتهاي
در را خود قدرت و دارند عهده به را جهاني فروش از درصد از 95 بيش جهان خودروساز اول
،(ايسوزو شامل) موتورز جنرال شركت شش ميلادي ، سال 2001 در.كرد خواهند حفظ نيز آينده
شامل) رنو و واگن فولكس ،(ميتسوبيشي شامل) دايملر كرايسلر تويوتا ، ،(مزدا شامل) فورد
/4) ، 1/6(درصد 9/13) ، 5/7(جهان توليد كل از درصد 8/23) توليد 8/12 با ترتيب به ،(نيسان
به 80 نزديك دستگاه ميليون (درصد /9) ، 9/4(درصد /9) ، 1/5(درصد 4/10) ، 6/5(درصد 11
توسط جهاني توليد از درصد ميان 50 اين از كه داشتهاند ، عهده بر را جهاني توليد از درصد
دست در جهان در خودرو صنعت شد ، ذكر كه چنانچه.است شده انجام جهان خودروساز اول شركت 3
ديگر ادغام و خريد با فرامليتي شركتهاي اين و دارد قرار بزرگ خودروسازان از تعدادي
ديگر در قطعهسازي يا و مونتاژ واحدهاي تاسيس همچنين و جهان سطح در خودروساز شركتهاي
و مهم نامهاي از بسياري چالش ، از پر محيط اين در و رسيدهاند كنوني موقعيت به كشورها ،
اين كه است اين در توجه قابل نكتهايستادهاند باز رقابت ادامه از جهاني معروف
و دارند فراوطني و جهاني هويتي باشند ، كشور يك به متعلق آنكه از بيش فرامليتي ، شركتهاي
توليد به بتواند مجموعه اين از دور به كه نميخورد چشم به خودروسازي دنيا در اكنون هم
جهاني خودروسازان اين ميزبان جهان كشورهاي و كند اقدام دنيا سطح در رقابت قابل خودروهاي
هيچ ديگر و است مقياس اقتصاد خودروسازي ، صنعت تمركز و ادغام دليل مهمترين.هستند
طراحي ، هزينههاي بتواند تا نيست قادر سال در دستگاه ميليون يك زير توليد با خودروسازي
ميليون پنج تا سه به كه توليدي سطح دهد ، پوشش را موارد ديگر و فروش و بازاريابي توسعه ،
.رسيد خواهد سال در دستگاه
شركت مهمترين.ميدهد پوشش را خودرو مصرف نياز از نيمي حدود در داخلي توليد ايران ، در
از بيش و دارد دست در را داخلي بازار از درصد هفتاد از بيش كه است ، خودرو ايران داخلي ،
مركز يك خارجي ، دفتر فرعي ، 9 شركت دهها صاحب شركت اين.دارند اشتغال آن در نفر هزار 11
.است ورزشي تيم ده از بيش همچنين و خودرو پيشرفته طراحي
به متعلق آن سهام از درصد از 45 بيش اما ميگردد عرضه بورس در خودرو ايران سهام چه اگر
.ميكنند اداره را آن دولتي منتخب مديران و است ايران ملي صنايع نوسازي و گسترش سازمان
به مجددا شده گزارش كه).است دولت كنترل در دولت به متعلق سهام درصد با 48 نيز سايپا
ايران خودرو صنايع در دلار ميليون گذشته 500 سال در 5 (.است رسيده درصد از 50 بيش
جهاني و آينده سال ده طي خودرو ميليون يك توليد از صنعت اين مديران و شده سرمايهگذاري
.ميگويند سخن صادرات و شدن
خودرويي است ، شده ساخته انقلاب از بعد پيكان دستگاه هزار از 700 بيش كه ميگردد برآورد
روز به روز گذشته سالهاي در خصوصا و توليد ابتداي از آن كيفيت كه پيش سال به 40 متعلق
مهمترين نيز اكنون هم.نميشود توليد دنيا در كه است دهه سه تا دو از بيش و يافته كاهش
توليد مجموع از درصد حدود 40 در داخلي خودرويي كه است پيكان كشور در شده توليد خودرو
شركت آن از بعد و پژو ليسانس تحت توليدات پيكان ، از بعد. ميگردد محسوب ايران ، خودرو
خودرو دستگاه و 21800 ترتيب 5450 به ميلادي و 1997 سالهاي 1996 در.دارند قرار سايپا
و سالهاي 1999 ، 2000 در مقدار اين كه شد ، خريداري منفصله قطعات صورت به فرانسه پژو از
.گرديد بالغ دستگاه و 105000 به 10800 ، 44200 ترتيب به 2001
كاملا كشوربازار در رشد تقاضايروبه از خودرو ايران ويژه به و ايراني خودروسازان
همه اين از جهان در خودروسازي هيچ كه ميبرند بهره دولت بيحدومرز حمايت ايزولهو
نيست برخوردار مزيت
شدهاند سمند مبهوت ايراني كنندگان مصرف ;است ممنوع جهان روز وارداتخودروهاي
به خودرو.است شده بسته نيز پژو 206 دستگاه هزار خريد 40 قرارداد سال 2001 ، در همچنين
و گسترده همكاري با شد ، معرفي سمند سپس و پيكان 2000 ايكس 7 ، نامهاي با كه ملي اصطلاح
و كرهايها همكاري با و تست(ميرا شركت) انگلستان در طراحي ، خارجي شركتهاي قاطع
گزارشات لابهلاي در چه اگرميگردد مونتاژ روبوتيزه توليد خط يك در اروپاييها
خارجي شركتهاي اصلي نقش به ميتوان سمند ، خودروي مورد در هيجانبرانگيز بسيار تبليغاتي
ويژه به) قطعات وسيع نسبتا استفاده علت به احتمالا اما برد ، پي خودرو اين طراحي در
.است نشده اشاره داخل ساخت سهم به خارجي (محركه نيروي
با و (پژو خواهر شركت) سيتروئن قطعات با كه است داخل مونتاژ خودروي ديگر زانتيا
با (سيناد) خودرو كيش.ميگردد توليد سال در دستگاه هزار تا 15 توليد 10 برنامهريزي
.ميشود محسوب ايران خودروسازي شركت كوچكترين سال در خودرو توليد 5000 ظرفيت
افزايش ايران در خودرو توليد نشود ، باز خودرو واردات روي بر ايران بازار كه صورتي در
كشور ، در رشد روبه تقاضاي از خودرو ايران ويژه به و ايراني خودروسازان.يافت خواهد
از جهان در خودروسازي هيچ كه ميبرند ، بهره دولت بيحدومرز حمايت و ايزوله كاملا بازار
(دلار ميليارد 25/1) ريال ميليارد هزار ده خودرو ايران.نيست برخوردار مزيت همه اين
در خودروساز شركت هيچ كه موردي است ، كرده پيشفروش آينده سال دو در تحويل براي خودرو
پس خودرو توليدكننده دومين كمي فاصله با ايرانبنمايد نميتواند هم را آن تصور جهان ،
.است مناطق اين توليد كل از سوم يك حدود در خاورميانه و آفريقا قاره در جنوبي آفريقاي از
در ايران توليد كه ميگردد پيشبيني شود ، حفظ منوال همين به ايران وضعيت كه صورتي در
در.بود خواهد پيكان توليد به مربوط آن از نيمي به نزديك كه يابد افزايش آتي سالهاي
محسوب (پيكان خودرو توليد با عمدتا) خودروساز كشور تنها ايران جهان ، از منطقه اين
(ليسانس تحت يا و سرمايهگذاري با) براندهاي مونتاژ به اقدام كشورها ديگر و ميگردد
.مينمايند خارجي
آفريقا شمال و خاورميانه منطقه در خودرو براندهاي بين در را توليد حجم بالاترين پيكان
و (جنوبي آفريقاي در) موتورز جنرال خودروهاي مونتاژ آن از بعد و است داده اختصاص خود به
.دارند قرار (ايران در) پژو
خودرو از استفاده هزينه و سوخت مصرف اقتصادي بررسي
را آن از مهمي بخش كه كشور در موجود خودروهاي از استفاده اقتصادي تبعات بخش اين در
مواردي مهمترين از يكي.شد خواهد تحليل و تجزيه و بررسي ميدهد ، تشكيل داخلي خودروهاي
آلودگي با نزديكي بسيار ارتباط كه است بنزين مصرف ميشود ، مطرح خودرو با ارتباط در كه
در) روز در بشكه هزار مصرف 248 با جهان در بنزين مصرفكننده سيزدهمين ايران.دارد هوا
اين بين در كشور يازدهمين سرانه مصرف نقطهنظر از كه ميرود شمار به (ميلادي سال 2000
قرار ملاك ميتواند بنزين مصرف براي كه ديگري مناسب معيارهاي.ميگردد محسوب كشور سيزده
تعبيري به يا) خريد قدرت برابري سرانه و داخلي ناخالص درآمد به بنزين مصرف نسبت گيرد ،
مصرف نسبت دومين داراي ايران ميشود ، مشاهده چنانچه.است (واقعي داخلي ناخالص درآمد
اين بين در خريد قدرت برابري كل به بنزين مصرف نسبت سومين و داخلي درآمد كل به بنزين
به مصرف بالاي نسبت هم و بالا بنزين مصرف داراي هم ايران مجموع در.است كشور سيزده
به لازماست بنزين پايين بهاي و موجود خودروهاي بالاي سوخت مصرف از ناشي كه است درآمد
كشورهاي ديگر از ايران در خودرو هر بنزين متوسط مصرف مقدار چين ، استثناي به كه است ذكر
.است بيشتر جهان
ارزانترين مورد ، اين در و است نازل بسيار جهان نقاط ديگر به نسبت ايران در بنزين بهاي
ناخالص درآمد سرانه به بنزين بهاي نسبت محاسبه.ميرود شمار به كويت از پس دنيا كشور
.است پايين ايران در (يافته توسعه كشورهاي استثناي) به نسبت اين كه ميدهد نشان داخلي
.است جهان نقاط ديگر اغلب از كمتر بنزين بهاي داخلي ، درآمد به نسبت ديگر عبارت به
داخلي ناخالص درآمد به آن نسبت و بنزين بهاي كه است اين از حاكي مشابهي محاسبات همچنين
برخوردار نازلتري ميزان از نيز جهان در نفت صادركننده مهم كشورهاي ديگر با مقايسه در
و (ايران آمار مركز) مختلف ، 7/1 ، 4/2 آمارهاي براساس ايران در موجود خودروي تعداد.است
شدت به كشور ، در تردد حال در خودروهاي از نيمي از بيش كه شده برآورد دستگاه ميليون 4
مصرف ليتر ميليون همه 39 كه صورتي درهستند سوخت مصرفكننده و آلودهكننده فرسوده ،
متوسط مصرف خودرو ، ميليون سه احتساب با باشد ، داشته اختصاص خودروها سوخت به كشور روزانه
و است سنت حدود 20 در وارداتي بنزين بهاي.بود خواهد ليتر خودرو 13 هر بنزين روزانه
ريال حدود 2000 در بنزين ، پمپ در نهايي مصرفكننده به تحويل براي بنزين شده تمام قيمت
وارد بنزين ليتر ميليون روزانه 4 داخلي ، كمبود جبران براي سال 1379 در.ميگردد برآورده
بعد سال در 3 ليتر ميليون از 12 بيش به فعلي شرايط تداوم صورت در مقدار اين كه شده
دلار ميليارد بر 3 بالغ 1379- دوره 84 طي بنزين واردات ميزان صورت اين در و رسيد خواهد
اين است ، شده اعلام درصد ايران 35 در بنزين مصرف بهرهوري كه است ذكر به لازم.ميگردد
صورت بررسيهاي براساس.ميرود هدر مصرفي بنزين ليتر هر از درصد كه 65 است معني بدان
به فرسوده خودروهاي كردن جايگزين طرح اگر برنامهريزي ، و مديريت سازمان سوي از گرفته
ميليارد /2) ريال تريليون حدود 19 سالانه انرژي مصرف در صرفهجويي محل از درآيد ، اجرا
.ميشود كشور نصيب (دلار
از بيش آن جهاني بهاي كه ميشود مصرف بنزين ليتر ميليارد از 15 بيش ايران ، در سالانه
دولت طرف از بنزين يارانه (ريال تريليون 21) دلار ميليارد و 5/2 است دلار ميليارد سه
كشور در استفاده حال در خودروهاي اغلب بالاي سوخت مصرف به توجه با.ميگردد پرداخت
مصرف اضافه دلار ميليارد يك از بيش دليل ، اين به كه ميگردد برآورد ،(درصد متوسط 40)
بهاي با كممصرف و قيمت ارزان خودروهاي بهاي به توجه با لذا.باشد داشته وجود بنزين
مصرف ، 250 اضافه سالانه هزينه با و هزار بنزين ، 500 سوبسيد سالانه هزينه با دلار ، 5000
ميليون بر 5/2 بالغ ساله پنج دوره يك در رقم اين كه كرد وارد ميتوان خودرو دستگاه هزار
.ميگردد (مصرف اضافه هزينه با) دستگاه ميليون و 25/1 (بنزين سوبسيد هزينه با) دستگاه
خودروهاي همه ميتوان مصرف ، اضافه و بنزين سوبسيد هزينه با كه است معني بدان اين
تامين امكان ضمن لذا.كرد جايگزين سال دو مدت ظرف در را (دستگاه ميليون /1) فرسوده
پرمصرف و فرسوده خودروهاي همه تعويض ،(هزينهها اين اختصاص با) دولت طرف از مالي منابع
بازار نامناسب وضعيت به توجه با همچنين.بود خواهد منطقي و عملي اقدامي كشور ، در موجود
اين حاضرند كه هستند جهان در زيادي خودروساز شركتهاي كه گفت ميتوان جرات به جهاني ،
حتي و ساله پنج يا سه دوره يك طي را آن بهاي و گذاشته كشور اختيار در را خودرو تعداد
مقابل در خودرو واردات اجازه طرح كه است ذكر به لازم زمينه اين در.كنند دريافت بالاتر
.است شده مطرح مسئولين برخي طرف از نيز فرسوده خودروهاي تحويل
است نو خودروي بالاي قيمت فرسوده ، خودروهاي از استفاده دليل مهمترين شد ، ذكر چنانچه
مصرفكنندگان براي را پرمصرف فرسوده خودروهاي بهكارگيري بنزين ، پايين بهاي با همراه كه
به تقاضا مازاد از ايران در نيز نو خودروي بالاي قيمت و ميسازد موجه اقتصادي لحاظ از
.ميگيرد ريشه خودرو واردات امكان عدم و كشور در خودرو توليد بالاي شده تمام قيمت عرضه ،
به توجه با سوخت بهاي افزايش كشور ، در خودرو بالاي بسيار بهاي به توجه با اكنون هم
فقط و بود خواهد غيرعادلانه كشور ، در خودرو بالاي (استفاده هزينه نتيجه در و) قيمت
تحمل قابل ميتواند را بنزين بهاي افزايش كه است كممصرف و قيمت ارزان خودرو تامين
شركتهاي خودرو ، قيمت ارزان واردات راه سر بر موجود مانع تنها.كند توجيه و ساخته
هرگونه از مانع خود قدرتمند و بانفوذ بسيار سياسي لابي با كه ميباشند داخلي خودروساز
.هستند خودرو واردات
از استفاده هزينه اما ميگردد ، محسوب جهان در مقدار كمترين ايران در بنزين بهاي چه اگر
كشورهاي اغلب از ملي ناخالص درآمد به خودرو بهاي نسبت و است زياد بسيار كشور در خودرو
سوخت ، ،(سرمايه سود و استهلاك) سرمايهاي هزينههاي شامل خودرو هزينهاست بيشتر ديگر
استهلاك ميزان) ساله ده استهلاك زمان احتساب با.است ديگر موارد و نگهداري و تعميرات
حدود 4 در يعني نزولي درصد سواري 25 نقليه وسايل براي دارايي وزارت نظر از قبول قابل
، 30(عمومي مصارف براي بانكي وام از استفاده صورت در) درصد سرمايه 18 سود ،(است سال
.است روز در كيلومتر مسافت 50 طي ازاي به مصرفي بنزين بهاي و (شخصي مصارف براي) درصد
بود خواهد زماني از بيش بسيار خودرو بهكارگيري هزينه موجود ، وضعيت در كه ميشود مشاهده
بهاي 2 در بنزين و واقعي بهاي با داخل ساخت خودروهاي يا وارداتي كممصرف خودروهاي از كه
ديدگاه از هم) نقل و حمل هزينه عمومي ، بخش در ويژه به لذا.شود استفاده ريال هزار
ارزان خودروهاي از استفاده و بنزين بهاي افزايش صورت در (مصرفكننده هم و ملي اقتصاد
مصرف از ناشي اقتصادي زيانهاي و هوا آلودگي آنكه ضمن يافت ، خواهد كاهش وارداتي قيمت
.گرديد خواهند مرتفع زيادي حد تا نيز بالا ، سوخت
جهاني قيمتهاي از بيش بسيار كه كشور در خودرو فروش گزاف قيمت عليرغم حاضر ، حال در
خودروهاي بهاي كاهش لذا است ، شده اعلام درصد خودروسازي ، 8 شركتهاي سود حداكثر است ،
.دارد حكايت كشور در خودرو توليد ناكارآمدي از طرفي از كه بود خواهد غيرممكن داخل ، ساخت
در خودرو توليد اقتصادي منافع از خودرو صنعت مدافعان از برخي استدلالها ، اين برابر در
دقيقي و مستند برآوردهاي اينكه به توجه با ميگويند سخن آن از حاصل افزوده ارزش و كشور
بين مقايسه به فقط ندارد ، وجود مردم سلامت و زيست محيط به وارده خسارتهاي زمينه در
در شده ايجاد (داخلي كاذب افزوده ارزش نه و جهاني معيارهاي براساس) واقعي افزوده ارزش
.كرد خواهيم اكتفا خودروها ، اين بنزين بالاتر مصرف از ناشي زيانهاي و خودرو توليد اثر
محاسبه مصرفي سوخت اضافه قبال در خودرو توليد از ناشي افزوده ارزش جبران براي لازم زمان
افزوده ارزش ريال ميليون ده كشور در خودرو يك توليد كه صورتي در مثال عنوان به.است شده
استاندارد مصرف با خودروهاي به نسبت بالاتري سوخت مصرف روز در ليتر دو و باشد دارا
از ناشي زيان با برابر آن توليد افزوده ارزش تا بود خواهد نياز سال باشد ، 8/6 داشته
استفاده مورد زمان اين از بيش خودرو اين اگر ديگر عبارت به گردد ، آن بيشتر سوخت مصرف
خواهد آن بنزين مصرف اضافه از ناشي زيان از بيش خودرو ، اين از استفاده منفعت گيرد ، قرار
.بود
است ، سال از 20 بيش كه كشور در خودرو مصرف عمر به توجه با و محاسبات اين پايه بر
از بيش اگر ترتيب به ريال ميليون توليد 5 ، 10 ، 15 ، 20 افزوده باارزش داخل ساخت خودروهاي
دوره طي آنها مصرف اضافه هزينه باشند ، داشته مصرف اضافه روز در ليتر 3/0 ، 7/0 ، 1 ، 4/1
عمومي خودروهاي براي خصوصا وضعيت اين كه رفت ، خواهد فراتر آنها افزوده ارزش از استفاده
.بود خواهد مسئلهساز بسيار هستند بالايي سوخت روزانه مصرف داراي كه
مصرفي سوخت اضافه ارزش پيكان ، خودرو بهكارگيري عملي شرايط در مشابهي ، محاسبات براساس
طي صورت در و بيستساله استفاده دوره يك در روز ، در كيلومتر طي 50 صورت در پيكان توسط
ميليون 30) خودرو اين واقعي بهاي از ساله ، ده استفاده دوره يك در روز در كيلومتر 100
بگيريم ، نظر در درصد را 50 خودرو اين توليد افزوده ارزش اگر و بود خواهد بيشتر (ريال
اين توليد ترديدي ، بيهيچ ديگر عبارت به رسيد ، خواهند سال پنج و ده به دورهها اين
به كشور ، براي منفعت از بيش (ميگردد شامل را داخل توليد از درصد حدود 40 در كه) خودرو
.ميرساند زيان ملي اقتصاد
خودرو ، از استفاده بالاي دوره و داخل ساخت خودروهاي بالاتر سوخت مصرف به توجه با
وارد خسارتهاي كه حالي در هم آن منتفع ، تا شده متضرر بيشتر خودرو ، ساخت از ملي اقتصاد
خودروهاي از استفاده و هوا آلودگي اثر در) جامعه سلامت و زيست محيط به آمده
با) خودرو واردات آزادسازي و بنزين قيمت افزايش لذا.نشود گرفته نظر در ،(غيراستاندارد
نفع به غيراستاندارد و مصرف پر داخلي خودروهاي توليد بر تكيه از بيش ،(مناسب تعرفه
در مردم بالطبع بنزين ، بهاي افزايش با همچنينبود خواهد كشور صلاح و مصرفكنندگان
تا 25 را سوخت مصرف كه آورد خواهند عمل به را بالاتري خيلي دقت خودرو تنظيم و استفاده
كاهش بالايي ميزان به فرسوده خودروهاي كاربرد طرفي از و آورد پايين ميتواند درصد
مالك تا توانست خواهند مردم اقشار از بيشتري حجم خودرو ، بهاي كاهش به توجه با و مييابد
.كرد خواهد پيدا تحقق بالاتري سطح در اجتماعي عدالت و باشند شخصي خودروي
بيتوجهي با كشور دولتي اقتصاد سيستم چگونه كه ميدهد نشان روشني به فوقالذكر مطالعات
نابودي و بحران ورطه به مزيتها و پتانسيلها همه با را بزرگ صنعت يك ميتواند تمام
به را باشد نميتواند و نيست برخوردار توجهي قابل جايگاه از كه صنعتي مقابل در و بكشاند
.دهد اختصاص بدان را موجود منابع از عظيمي حجم و ساخته مطرح كشور در برتر صنعت عنوان
موفق خودروساز يك نميتواند ايران ديگر ، ملل همه تجربيات به توجه با كه است حالي در اين
توليد اكنون هم طرفي از و باشد جهاني پوشاك و نساجي صنعت يك داراي ميتواند اما باشد ،
زيان جامعه ، سلامت و زيست محيط ملي ، اقتصاد به منفعت ، ايجاد از بيش داخل ساخت خودروهاي
.ميرساند
مخالفت شدت به خودرو واردات با تنها نه هستند ، دولتي اصولا كه كشور خودروساز شركتهاي
خوشي روي نيز خصوصي بخش طرف از جديد خودرو توليد واحدهاي تاسيس به نسبت بلكه ميورزند ،
.نميدهند نشان
شد ، گذاشته كشور خودرو صنايع اختيار در بيشمار امكانات و تسهيلات همراه به زمان سال ده
آنها پوشاك و نساجي صنايع دولتها ، توجه بذل با كشورها ، ديگر در آن طي كه سالي ده
بعد اكنون ، هم و گردند برخوردار جهاني بازارهاي فتح و صادرات رقمي سه رشد از توانستند
ديگر ساله ده حتي و ساله پنج جديد فرصت يك از سخن خودروسازان ساله ، ده فرصت اين از
.باشند مشغول ملي منابع اتلاف به كماكان تا دارند
يا داخلي توليد از درصد با 10 معادل واردات حتي داخلي خودروسازان كه هنگامي راستي به
با رقابت قدرت خاص بسيار شرايط اين تحت و نميآورند تاب را بالا تعرفههاي با واردات
داخلي مصرف جز به شدن ، جهاني و صادرات از سخن نميبينند ، خود در را جهاني خودروساز هيچ
ساخت كيفيت حفظ از سال به سال ايراني خودروسازان اينكه عليرغم و دارد؟ توجيهي چه داشتن
خودرو ساخت فني دانش به دستيابي از سخن ماندهاند ، عاجز دنيا شده خارج رده از خودروهاي
دارد؟ مفهومي چه شدن خودروساز و
توسعه طبل به كشور اقتصاد و صنعت از دفاع بهانه به و متعصبانه كه كساني از بايد لذا
اتلاف براي را توجيهي چه كه پرسيد آنها حاميان و ميكوبند ايران در خودرو صنعت كور
دارد؟ وجود خودروسازي سراب براي چشماندازي چه و دارند؟ ملي محدود منابع
شدن خودروساز فكر به جهاني و داخلي شرايط به توجه با تا بود خواهد سادهانديشي بسيار
متعهدانه مصرف در آينده (هاي) نسل و جامعه به نسبت ما كه داشت خاطر به بايد و باشيم
.داريم بزرگ بس مسئوليتي ملي منابع
از دفاع براي تشكيلاتي گونه هيچ داراي كه مصرفكنندهاي مردم منافع مقابل در چه اگر
از خود سرسختانه دفاع به پرنفوذ و قدرتمند لابيهاي و سياسي گروههاي نيستند ، خود حقوق
جلب خودرو توليدكنندگان نهايي آرمان آن تا است اميد اما ميدهند ، ادامه خودرو صنعت
گونه هر از دور به كشور سياستگذاران و دولتمردان و باشد مصرفكنندگان به خدمت و رضايت
صلاح كشور ، مهم صنعتي بخشهاي و اقتصادي پتانسيلهاي ديگر به كافي توجه بذل ضمن عاملي ،
.باشند داشته نظر در را ايران آينده و امروز
چيست فساد
تعاملي رابطه يك
طولاني قاسم: ترجمه
محافل طور همين و سياسي محافل نمايندگان مالي و اقتصادي سياسي ، مختلف سازمانهاي در
اقتصاد ، و صنعت سران.ميكنند همكاري هم با نزديك از و دارند آشكار حضوري اقتصادي
نزديك تماس در يكديگر با همواره مالي سازمانهاي و دستگاهها مديران و سياسي رهبران
روابط اينگونه وجود خارجي ناظر نگاه از شايد.ميكنند تبادلنظر يكديگر با و هستند
واقع در است ، ديگري چيز واقعيت اما باشد ، استوار مساعي تشريك براساس و اميدواركننده
منافع تامين دنبال به طريق اين از سياسي رهبران طور همين و اقتصاد و صنعت بخش روساي
عنوان تحت آن از كه است چيزي همان اين.هستند وحشتناك بسيار ابعادي در هم آن خود متقابل
.ميكنند ياد "فسادبرانگيز روابط"
سخت اقتصادي علوم نظريهپردازان و دانشمندان تمامي مدرن اقتصاد پدر اسميت آدام زمان از
اقتصاد كه طوري به بيابند ، اقتصادي اصلاحات انجام براي مناسبي راههاي تا هستند تلاش در
اين در جامعي راهحل هيچ تاكنون اما كنند ، خلاص موجود بيشمار موانع و مشكلات قيد از را
اقتصادي علوم دانشمندان ناكامي دليل مهمترين كه گفت بتوان شايد.است نشده ارائه خصوص
پديده ايناست اقتصادي فعاليت هرگونه در اساسي پديده يك به آنها بيتوجهي مسير اين در
است انسانها ميان در فساد به تمايل ديگر عبارت به يا و "فساد احساس" تاثيرگذار بسيار
.ميگيرد قرار آن تاثير تحت شدت به انسانها اقتصادي فعاليت هرگونه كه
اشتغال و توليد روند در فاكتور مهمترين تقاضا كينزيسم اقتصاد محوري نظريه براساس
صورت توليد باشد ، نداشته وجود بازار در كافي تقاضاي اگر اساس اين بر.ميشود محسوب
عنوان به او از كه كينز.ميشود بيكاران شمار افزايش موجب نيز توليد كاهش و نميگيرد
كرده ارائه مهمي بسيار ديدگاههاي اينباره در ميشود ، برده نام اقتصادي پاپ يا پيامبر
مقابله راه بهترين كه بود باور اين بر دوم جهاني جنگ از پس اقتصادي چهره مهمترين.است
كاهش و دولتها جاري هزينههاي افزايش بيكاري بحران طور همين و اقتصادي بحرانهاي با
.است ارزان پول به دستيابي هدف با بهره نرخ
در جنگ از پس سالهاي برجسته اقتصاددان ديگر فريدمان ، ميلتون كه است حالي در اين
"ماليه مكتب" بنيانگذار كه فريدمان ميلتون.است كرده ارائه ديگري ديدگاههاي اينباره
بسيار عامل آزاد بازار اقتصاد در ثبات كه است باور اين بر بوده بينالمللي
به.است كرده استوار اساس اين بر را خود ديدگاههاي او رو اين از.است تعيينكنندهاي
بر ديگر كشورهاي پولي سياستهاي از ناشي تاثيرات اقتصادي ثبات شرايط در وي اعتقاد
.بماند پايدار درازمدت در نميتواند آن پيامدهاي اما است ، توجه قابل چند هر داخلي اقتصاد
بر اقتصادي نوبل جايزه برنده و اقتصادي عرصههاي در نئوكلاسيك نظريه صاحب لوكاس رابرت
و هماهنگي سمت به همواره تقاضا و عرضه اقتصادي مختلف فرايندهاي در كه است اعتقاد اين
عمدتا كه گيرد صورت نيز نوساناتي است ، ممكن مسير اين در البته.هستند حركت حال در تعامل
سمت به مسير اين در كلي روند حال هر در ولي است ، خارجي عوامل و بحرانها تاثير تحت
هرگونه از بايد دولتها لوكاس رابرت اعتقاد به.است جريان در تقاضا و عرضه ميان هماهنگي
سوي از شده اتخاذ تدابير كه چرا نمايند ، پرهيز اقتصادي فرايندهاي در دخالت و نفوذ اعمال
نتيجهاي هيچ درازمدت در اما شود ، سبب را اندكي تغييرات مدت كوتاه در است ، ممكن دولتها
بيثباتي ايجاد بازار در دولتها دخالت تاثير تنها لوكاس اعتقاد به.نميشود حاصل آن از
مخالف ديدگاهها اين با شدت به كينزيستها پست كه است ، حالي در اين.است هرجومرج و
غيرقابل و پيشبيني غيرقابل بسيار پديدهاي خود خودي به بازار گروه اين نظر از.هستند
صحيح مسير در را اقتصادي تحولات و فرايندها نيست قادر بازار اساس اين بر.است اعتماد
دولتها بنابراين.كرد پيشبيني را بازار تحولات آينده نميتوان رو اين از كند ، هدايت
و شده عمل وارد اقتصاد و بازار سرنوشت قبال در خود مسئوليت احساس خاطر به هستند ناچار
براي دولتها.كنند هدايت نظر مورد مسير در را اقتصادي فرايندهاي خاص تدابيري اتخاذ با
بر ناظر مالي و اقتصادي قوانين تدوين همچون مختلفي ابزارهاي از وظيفه اين انجام
.ميكنند استفاده ارزي و پولي سياستهاي طور همين و تجاري و اقتصادي فعاليتهاي
خود منظر از را اقتصادي فرايندهاي ميكنند ، تلاش معتبر اقتصادي مكاتب تمام حال هر در
و احساسات چون عواملي تاثيرات اقتصادي مكاتب اين اغلب كه حالي در كنند ، توجيه نوعي به
و ارقام و آمار ارائه با اقتصادي كارشناسان.ميگيرند ناديده را انساني خاص تمايلات
و ناكاميها علت و تشريح را موجود اقتصادي روابط تا هستند ، تلاش در پيچيده نمودارهاي
شكست دليل نميتوانند ، آنها مواقع اغلب در اما.كنند بررسي را خود موفقيتهاي احيانا
كه است آن واقعيت.نمايند تشريح را خود بيعيبونقص و كامل ظاهر به آموزههاي و ايدهها
تمايلات چون عواملي نقش معمولا و شده اشتباه دچار اقتصادي فرايندهاي تعريف در آنها
انساني ، تمايلات اين از يكي.ميگيرند ناديده اقتصادي مختلف پديدههاي در را انساني
اقتصادي عرصههاي در انساني مشترك احساس اين.است طبيعي مسير از خروج و فساد به تمايل
از دقيق تصويري به نتوانيم كه ميشود موجب آن به بيتوجهي لذا و است تاثيرگذار بسيار
.يابيم دست اقتصادي فرايندهاي و تحولات
و عوامل از برخي ميان متقابل رابطه بيان براي كلي مفهومي اقتصاد كه است آن واقعيت
.تقاضا و عرضه محصولات ، توليد ، تواناييها ، همچون مفاهيمي است ، شده شناخته مفاهيم
پشت در نهفته انگيزه ميان اين در اما.است مفاهيم اين ميان متقابل رابطه بيانگر اقتصاد
واقعي نياز براساس تقاضا آيا.است برخوردار زيادي بسيار اهميت از تقاضا نام به مفهومي
در رواني فاكتورهاي و عوامل اينكه يا است ، طبيعي تقاضاي يك تقاضا آيا است؟ استوار
هستند؟ موثر تقاضا ميزان كاهش يا شكلگيري
اقتصادي يادداشت
توسعه حال در كشورهاي اقتصاد ساختار ضعف
بحري عبدالفتاح
قويدل مهدي:مترجم
در انبوه توليد و ارتباطات انقلاب طبيعي تحول و توسعه "شدن جهاني" معتقدند كه آنهايي
اشتباه در سخت است بيستم قرن آخر سهدهه در ويژه به سرمايهداري رشد ثمره يا بيستم قرن
به هدف با (متحدانش و آمريكا) بزرگ قدرتهاي بزرگ پروژه "شدن جهاني" فرايند.هستند
فرايند يك نه اين.است جهان سطح در سياسي و اقتصادي تواناييهاي و منابع درآوردن كنترل
و هجدهم قرن دو در كه است استعماري سياست ادامه راستاي در پروژه يك صحيحتر بهطور بلكه
.است جهان بر مديريت جديد شيوه شدن جهاني.بود حاكم نوزدهم
به چندمليتي شركتهاي ظهور و توليد فرايند در عظيم تحول و اطلاعات انقلاب بدونشك
بينالملل ، تجارت توسعه به "شدن جهاني" طرفداران.است كرده كمك شدن جهاني پروژه شكلگيري
است جهانيان تمام رفاه و آسايش آن نتيجه كه توليدي عوامل و خدمات و كالا انتقال آزادي
جهاني نيروهاي.ميدهند جلوه مشروع را خود استعماري طرح ترتيب اين به و ميكنند اشاره
ديگر شيوهاي به را "پيرامون" تا ميكند هدايت "مركز" را اقتصادي بعد در ويژه به شدن
.كند حفظ خود زيرسلطه
جهاني ، اقتصاد جديد سيستم پذيرش با هستند توسعه حال در غالبا كه "پيرامون" كشورهاي
سياست اعمال به كردن پشت با و كردهاند باز خارجي هجوم هرگونه برابر در را خود بازارهاي
كسي بر آن نابرابري كه رفتهاند آزاد رقابت اصل سنگين زيربار خود ملي صنايع براي حمايتي
هرگونه رقابت اصل به زدن لطمه صورت در كه پذيرفتهاند توسعه درحال كشورهاي.نيست پوشيده
و اقتصادي مشكلات از خروج راه شدن جهاني كه دارند اميد زيرا شوند متحمل را مجازات
.هستند مواجه آن با كه است شديدي اجتماعي
اقتصاد جديد سيستم خطر به نسبت مليگراها و ملي نيروهاي جهان ، كشورهاي از بسياري در
مهمترين از كه كشورهايي دادهاند ، هشدار ميبرد بين از را ملي هويتهاي كه جهاني
شده گفته توسعه حال در كشورهاي سردمداران به.شدهاند خلع حمايتي سياست يعني سلاحها
كالا پايين قيمت و توليدي امتيازات جهاني ، فناوري به _ ملي توليد با مقايسه در _ است
كاهش خدمات ، داخلي ، صنايع از بسياري رفتن بين از و بيكاري كه درحالي داشت خواهند دسترسي
.است "شدن جهاني" دام در افتادن ثمره از وابستگي افزايش و ملي نخبگان
شدن جهاني ويژه ابزار چندمليتي شركتهاي دارد را خود خاص ابزار كه سيستمي هر همانند
سياسي نيروهاي گرفتن خدمت به در چندمليتي شركتهاي نفوذ و مالي قدرت خاطر به اين.هستند
.است جهان در
ضعف از كه بود خواهد توسعه حال در كشورهاي اقتصاد گردن بر وبالي نهايت در شدن جهاني
عصر به ورود شرايط كه است حالي در اين.ميبرند رنج فني و علمي عقبماندگي و ساختاري
ميشوند محسوب توسعه حال در كشورهاي از دسته آن از عربي كشورهاي.ندارند را شدن جهاني
در شدن جهاني منفي آثار از نفتي غير مواد ناچيز صادرات و نفت به وابستگي به توجه با كه
مثل بالا فناوري با توليدات از عرب جهان توليدي محصولات فهرست در زيرا بود نخواهند امان
محصولات اين.نيست خبري ارتباطات تجهيزات و سنگين صنايع محصولات الكترونيكي ، تجهيزات
حال در كشورهاي كه هم كالاهايي برخي.ميشود ساخته صنعتي پيشرفته كشورهاي در بيشتر
و بالا كيفيت علت به اين.نيست صنعتي جهان محصولات با رقابت قابل ميكنند توليد توسعه
سطح كاهش و آشكار بيكاري امر اين.است صنعتي غرب در شده ساخته كالاهاي قيمت بودن ارزان
جهاني منفي آثار همان اين و داشت خواهد دنبال به توسعه حال در كشورهاي در را مردم زندگي
.است شدن
نتيجه در عربي كشورهاي ويژه به توسعه حال در كشورهاي در داخلي صنايع ميرود انتظار
تجارت سازمان معيارهاي پذيرفتن با كشورها اين زيرا شوند محو رقابت صحنه از شدن جهاني
.ميكنند فراهم جهاني اقتصاد سيستم در خود ملي اقتصادهاي ادغام براي را زمينه جهاني
شركتهاي رفتاري شيوههاي و سياستها بر ميتواند عرب جهان نفت كه باورند براين برخي
ميتوانند چندمليتي شركتهاي زيرا.است توهم فقط باور اين ولي بگذارد تاثير چندمليتي
هدايت در آنها انحصار از و كند وارد زيان آنها فعاليتهاي بر كه را منفي آثار هرگونه
.كنند مهار بكاهد جهاني اقتصاد سياست
عرب بازرگاني اتاق مديركل*
ايران ديوارهاي پشت
زرگر عباس
ايراني مصرفكنندگان اميد افقهاي و بلندتر روز به روز ايران بازار در انحصار ديوارهاي
هيچ.ميدهد ادامه خود حيات به حمايت اكسير با ايران صنعت.ميشود اندكتر روزبهروز
اميد ميشود افزوده حمايت ديوارهاي قطر بر كه چقدر هر.ندارد وجود اصلاح براي روزنهاي
تعرفهاي مختلف موانع.شدهاند عادت بد ايراني توليدكنندگان.ميگردد اندكتر نيز نجات
دورتر رقابتي و آزاد فضاي يك در حيات شرايط از روز به روز را آنان غيرتعرفهاي و
بازار داراي كشور صنعتي توليدات درصد از 70 بيش پژوهشي مركز يك آمارهاي براساس.ميسازد
به.هستند توليدكنندگان بلكه مصرفكنندگان نه ايران بازار حاكمان يعني.انحصارياند
حقوق از يادي تصميمساز نهادهاي از كدام هيچ ايراني ، شهروندان انتخاب قدرت كاهش موازات
جبران كه است چنان آن نيز ايران حقوقي برنظام حاكم رويه.نميكنند شهروندان اقتصادي
سو دو از ايراني شهروندان.است ساخته غيرممكن تقريبا را توليدكنندگان از وارده خسارت
- است20 شده اندك وارداتي ، محدوديتهاي واسطه به آنان انتخاب قدرت - مضيقهاند10 در
آنان از داخلي نامرغوب توليدات قبال در خسارت جبران براي حمايتي كوچكترين حقوقي نظام
.نميكند
.ميشود دست به دست مجلس و دولت بين كه است سالها مصرفكنندگان حقوق از حمايت لايحه
تنها شهروندان كه است گونهاي به كشور ورودي مراكز بر حاكم غيرتعرفهاي و تعرفهاي نظام
حال.ميبينند قاچاق كالاهاي از استقبال را كيفيتتر با و بهتر محصول به دستيابي راه
كه گونه هر ميتوانند توليدكنندگان نباشد ، قاچاق قابل (خودرو مثال عنوان به) كالايي اگر
از خاتمي محمد سيد دولت اقتصادي عملكرد كارنامه.كنند برخورد مصرفكنندگان با بخواهند
.نيست مثبت چندان منظر يك از باشد تمجيد و تعريف قابل كه جهت هر
بازار انحصاري حاكمان قبال در مصرفكنندگان حقوق از حمايت براي موثري اقدام هيچ دولت
كرد خودرو واردات به موظف را دولت اسلامي شوراي مجلس كه زماني در حتي.است نداده انجام
و رسيد پايان به سال كه برد زمان آنقدر قانون اين اجرايي آئيننامه تنظيم ،(سال 1379)
بازار عطش بر پيروزي از غرور با دولت سطح در خود قدرتمند لابيهاي كمك به خودروسازان
.كردند ياد خودرو
واحدهاي بهرهوري بر كه منفي آثار جز به است اقتصادي بنگاهدار بزرگترين دولت اينكه
نظام اين كه ميآورد وجود به تصميمسازي نظام در نيز را بنيادين مشكل اين دارد ، توليدي
كسي رو اين از.كند اتخاذ قاطعي تصميم خود تحتنظارت بنگاههاي منافع برخلاف نميتواند
كارشناسان بنويسند ، روزنامهنگاران كه هرچقدر.نميكند يادي مصرفكنندگان حقوق از
به ايران بازار بر حاكم انحصاري وضعيت در تغييري باشند ، ناراضي شهروندان و كنند انتقاد
.نيست كار پايان اين همه اين با.نميآيد وجود
روزي شهروندان واقعي نيازهاي مقابل در باشند داشته ضخامت كه هم هرچقدر كهنه ديوارهاي
نخواهيم چه و بخواهيم چه.ندارد ديگري سوي و سمت جهاني اقتصاد نظامشد خواهند ويران
و ايران شهروندان نيازهاي همسويي و اتصال نقطه.بپيونديم بينالمللي بازارهاي به بايد
.انحصار بلند ديوارهاي كردن خراب.است جا همين جهاني بازار بر حاكم الزامهاي
رقابت جاي به كه صنايعي سر بر ميداند خدا فقط اما ميريزند ، فرو روزي انحصار ديوارهاي
بيشتر بازار حاكمان رخوت ميگذرد كه روز هر.آمد خواهد چه شدهاند ، تقويت حمايت با
فراموش مسكن با را درد امروز كه كساني.شد خواهد افزونتر نيز فاجعه وسعت اما ميشود ،
.نميماند ما ديوارهاي پشت جهاني اقتصاد.ندارند مرگ از گريزي فردا ميكنند ،
|