حق درباره نگهبان شوراي ايرادات مجلس
كرد برطرف را زنان طلاق
چشمه هفتهنامه سردبير و مسئول مدير
شدند فراخوانده دادگاه به اردبيل
شد توقيف "قزوين ولايت" نشريه
شد منتشر فردا امروز ، ديروز ،
نشد برگزار روزنامهنگاران صنفي انجمن عمومي مجمع
گرفتند انتشار مجوز ماهنامه دو
بازتاب
ميبازند جان كشور جادههاي در نفر روزانه 53
مطبوعات در زنان مسائل بررسي ميزگرد
ميشود برگزار امروز ايران
توانم مي من
است موثر نابينايان آموزش در بصيرت چشم
سلامت معلول ، كودكان والدين سازي آگاه
ميكند تضمين را رواني
حق درباره نگهبان شوراي ايرادات مجلس
كرد برطرف را زنان طلاق
به نگهبان شوراي ايرادات خود ، ديروز جلسه در مجلس حقوقي و قضايي كميسيون:اجتماعي گروه
.كرد برطرف را زنان طلاق حق درباره مجلس مصوبه يك
آمده مجلس قبلي مصوبه در:گفت ايرنا به مجلس حقوقي و قضايي كميسيون مخبر كاظمي ، محمد
.كند طلاق تقاضاي دادگاه از قوانين ، براساس ميتواند نيز زن كه بود
مجلس ، مقصود نيست معلوم كه بود گرفته ايراد نگهبان شوراي:افزود ملاير مردم نماينده
مواد 1119 ، طبق ميتواند زن كه شد تصويب ديروز جلسه در رو ، اين از.است قوانين كدام
.كند طلاق تقاضاي و مراجعه دادگاه به مدني قانون و 1130 1129
آن موجب به كه فعلي قوانين از بخش آن مورد در كميسيون آيا كه سئوال اين به پاسخ در وي
موضوع اين:گفت داشته ، مصوبهاي ميشود ، محروم مهريه دريافت از طلاق تقاضاي صورت در زن
.است شده ذكر طلاق انواع قالب در و مدني قانون در
كه مشكلاتي لحاظ به بائن طلاق.داريم رجعي يا و بائن طلاق مدني ، قانون در:افزود كاظمي
دارد ، شوهرش از كه كراهتي واسطه به زن كه است طلاقي نيز خلع طلاق.ميشود واقع دارد ، زن
.ميگيرد طلاق حكم و ميبخشد را مهريهاش
در فقهي موازين طبق.است فقه در موضوع اين ريشه:گفت مجلس حقوقي و قضايي كميسيون مخبر
مهريه رو ، اين از.بدهد شوهر به مالي يا و مهر بايد بگيرد ، طلاق ميخواهد زن كه مواردي
.شود صادر طلاق حكم تا ميشود بخشيده زن سوي از قانون همين طبق
در بعدي بحث:گفت مجلس حقوقي و قضايي كميسيون مصوبات ديگر مورد در ملاير مردم نماينده
بايد بود گفته نگهبان شوراي.بود عده ايام در مرده شوهر همسر نفقه مجلس ، مصوبه اصلاح
اين ميتوان نيز كنند ، پرداخت را نفقه ميتوانند كه كساني اموال از متوفي ، ماترك از غير
.كرد پرداخت را مبلغ
ماده 187 بار ، ششمين براي مجلس حقوقي و قضايي كميسيون همچنين ديروز ، جلسه در:گفت وي
و اصلاح بود ، گرفته قرار نگهبان شوراي ايراد مورد بار پنج كه را توسعه سوم برنامه قانون
.كرد تصويب
چشمه هفتهنامه سردبير و مسئول مدير
شدند فراخوانده دادگاه به اردبيل
با اردبيل چشمه هفتهنامه سردبير نجفي دارا و مديرمسئول اكبرجعفري:اجتماعي گروه
.شدند خوانده فرا دادگاه به اردبيل استان انتظامي نيروي شكايت
عدم مورد در مطلبي درج به واكنش در اردبيل انتظامي نيروي اكبرجعفري گفته به
شمارههاي از يكي در مغان اصلاندوز در نيرو اين آموزشي پادگان در بهداشت رعايت
وي.است كرده شكايت اردبيل چشمه سردبير و مديرمسئول از نامه هفته اين گذشته
انتظامي نيروي اطلاعات حفاظت در حضور با گذشته هفته اواخر:گفت دوشنبه روز
شكايت مورد مطلب زمينه در شده مطرح پرسشهاي به قضايي ضابط عنوان به اردبيل
.كرد ذكر محترمانه را وي با انتظامي ماموران برخورد وياست داده پاسخ نيرو اين
عمومي دادگاه در مقدماتي تحقيقات طي از پس شكايت اين پرونده وي گفته به
.شد خواهد مطرح اردبيل
آغاز اردبيل در استاني درگستره را خود انتشار سال 78 از اردبيل چشمه نامه هفته
.است شده منتشر شماره تاكنون 104 و كرده
محاكمه مورد مدعيالعموم شكايت با مطلب يك درج پي در سال 79 نامه هفته اين
.شد توقيف ماه چهار مدت به و گرفته قرار
شد توقيف "قزوين ولايت" نشريه
.است شده صادر قزوين ولايت نشريه توقيف قرار:اجتماعي گروه
:گفت نشريه اين توقيف مورد در ايسنا با گفتگو در ولايت نشريه سردبير بالدران مجيد
و ماده 6 يك تبصره و و 12 بندهاي 11 و ماده 6 بند 8 استناد به طاهري قاضي دستور براساس
اين در سال 79 در گرفته صورت اصلاحات با و سال 64 مصوب مطبوعات قانون و 34 مواد 23 ، 30
آن ، بند 5 خصوص به اساسي قانون اصل 156 و مذكور قانون اجرايي نامه آيين يك ماده و قانون
نشريه سردبير.است شده صادر ثانوي اطلاع تا قزوين ولايت نشريه انتشار عدم و توقيف قرار
تعيين سال 81 آذر روز 21 روزنامه مسئول مدير اتهامات به رسيدگي وقت:كرد خاطرنشان ولايت
.است شده
شد منتشر فردا امروز ، ديروز ،
.شد منتشر "فردا ديروز ، امروز ، " خبري و فرهنگي اجتماعي هفتهنامه شماره نخستين
جنگ ، تاوان تا جنگ از روشنفكر ، زن هويت كامو ، آثار بازخواني چون مطالبي نشريه اين در
به غيره و دانشگاه سوي آن به رفتن بيكاري ، ازدواج ، بودهاند ، معما من براي هميشه زنها
.است رسيده چاپ
نشد برگزار روزنامهنگاران صنفي انجمن عمومي مجمع
به دوشنبه ايران ، ديروز روزنامهنگاران صنفي انجمن عمومي مجمع دوم نوبت:اجتماعي گروه
.نشد برگزار شركتكننده اعضاي نرسيدن حدنصاب به دليل
تشكيل براي نفر ، حدود 470 يعني راي ، حق داراي اعضاي سوم يك حضور انجمن ، اساسنامه طبق
.است الزامي دوم نوبت در عمومي مجمع
گفته به.هستند ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن بازرسان نامزد دوره اين در نفر 10
نزديك آينده در عمومي مجمع سوم نوبت برگزاري تاريخ روزنامهنگاران ، صنفي انجمن مسئولان
.ميشود اعلام
گرفتند انتشار مجوز ماهنامه دو
انتشار با خود جلسه سومين و پنجاه در دوشنبه روز مطبوعات بر نظارت هيات:اجتماعي گروه
.كرد موافقت نشريه چهار مسئولي مدير وتغيير نشريه دو
رهبري معظم مقام نمايندگي نهاد صاحبامتيازي به "پرسمان" ماهنامه انتشار با جلسه اين در
صاحب به "انديشه اشراق" ماهنامه و فقيهي سيدمحمدرضا مسئولي مدير به و دانشگاهها در
.شد موافقت براتي احمد مديرمسئولي به و بسيج مقاومت نيروي امتيازي
.كرد موافقت نشريه وضعيت 4 تغيير درخواست با همچنين جلسه اين در نظارت هيات
بازتاب
كودكآزاري و مجلس
كه افزود كودكان از حمايت طرح به را تبصرهاي نگهبان شوراي نظر تامين براي ديروز مجلس
قرار پيگرد تحت گيرد ، قرار شكنجه و آزار مورد خويش والدين توسط كودكي اگر آن براساس
.گرفت نخواهد
خانوادهها ، واكنش اخير سال چند طي (ناتني و تني از اعم) والدين توسط كودكآزاري افزايش
از حمايت طرح تا شد باعث موضوع اين.برانگيخت را وجدان با و آگاه افراد و حقوقدانان
.شود ارائه مجلس به نمايندگان از تعدادي توسط كودكان اينگونه
تامين جهت مجلس نپذيرفت ، را والدين بازخواست و تنبيه نگهبان شوراي آنكه از پس متاسفانه
اگر عادي شرايط در كه چرا.برد بين از را طرح اين وجودي عملادليل نگهبان ، شوراي نظر
از استفاده با نمايد ، كودك يك عليه خشونت و تعدي به اقدام كودك يك والدين غيراز فردي
سويي از تا داشت سعي مذكور طرح.داد قرار پيگرد تحت را او ميتوان قانوني مواد ديگر
ذيصلاح مراجع به را آن تا كند وادار ميشوند خبر با جنايتي چنين وقوع از كه را كساني
اطلاع را آن و شده آگاه جنايات اين وقوع از كه كساني مجلس تصويب براساس) دهند اطلاع
ديگر سوي از و (شد خواهند محكوم جريمه ريال ميليون پرداخت 5 يا زندان ماه به6 ندهند
.دهد قرار تعقيب تحت را كودكاني چنين والدين
با مغاير مصوبهاي چنين اگر كه شد مطرح نگهبان شوراي از پرسش ين$ گذشته روز يادداشت در
اما.ميكنند پيشنهاد والديني چنين با مقابله براي قانوني راهحل چه آنها است ، شرع
.كرد وارد مجلس نمايندگان به ميتوان نيز را ديگري انتقاد
را نگهبان شوراي نظر مختلف دلايل به بارها قانونگذاري ششدوره طي در مجلس نمايندگان
چرا كه است اين سئوال.دادهاند ارجاع مصلحت تشخيص مجمع به را خود مصوبه و نپذيرفته
مجمع به را آن و كرده حمايت خود مصوبه از نشدند حاضر بيپناه ، كودكان از حمايت براي
.بفرستند
خواهند مثبت راي تشخيص مجمع در مصوبه اين به نگهبان شوراي اعضاي شده شنيده كه طور آن
.داد
اتهام از تا ميدادند ارجاع مجمع به را خود مصوبه نمايندگان نميبايست آيا ترتيب اين به
دارند؟ مبرا را خود والدين توسط كودكان آزار تاييد
كدخدازاده علي
ميبازند جان كشور جادههاي در نفر روزانه 53
براثر كه دارد آن از نشان آماري بررسيهاي:اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
معاون اين از پيش هرچند.ميبازد جان نفر يك دقيقه هر30 كشور ، در رانندگي سوانح
.بود كرده اعلام دقيقه را 26 زمان اين ترابري و راه وزير
روزانه 53 كشور ، درجادههاي رانندگي حوادث قربانيان متوسط بررسيها ، اين براساس
آمارتصادفات بالاترين ايران كشور ، جمعيت ميزان با قياس در كه شده گزارش نفر
.است داده اختصاص خود به را درجهان
در سال 1380 تصادفات از ناشي مير و مرگ ميزان كه ميدهد نشان قانوني پزشكي آمار
نشان را افزايش درصد سال 1379 ، 15 به نسبت كه شده ذكر تن و 727 هزار كشور ، 19
در كه شده اعلام نفر هزار نيز ، 117 حوادث اين از ناشي جسمي صدمات شمار.ميدهد
.است داشته افزايش سال 79 ، 6/8درصد با قياس
نفر ، ميليون يك هر ازاي به ايران در كه است آن مويد همچنين شده ارائه آمار
در آمار اين درحاليكه ميشوند ، كشته رانندگي تصادفات اثر بر نفر سالانه 270
.است نفر ميليون يك هر ازاي به نفر تا 3 توسعهيافته 2 كشورهاي
مطبوعات در زنان مسائل بررسي ميزگرد
ميشود برگزار امروز ايران
زنان مشكلات و ايران مطبوعات در زن" موضوع با زنان مسائل بررسي ميزگرد:اجتماعي گروه
برگزار زن روزنامهنگاران انجمن محل در آبانماه هفتم سهشنبه امروز "روزنامهنگار
"عبدي عباس" ميشود برپا ايران ، زن روزنامهنگاران انجمن همت به كه ميزگرد اين در.ميشود
مشكلات و ايران مطبوعات در زن وضع درباره مطالبي بيان به "صدر شادي"و "محبيان امير" ،
.ميپردازند آنها فراروي
توانم مي من
متولي سازمانهاي ايجاد پساز اما بود تحميلي جنگ جانبازان به خدمات ارائه اوليه هدف
گرفت قرار توجه حركتيمورد -جسمي معلولان همه به خدماترساني جانبازان ، امور
انتخاب رعد نيكوكاري آموزشي مجتمع از گزارش تهيه براي را تابستان آغازين روزهاي از يكي
بوديم منتظر ايستگاه در.رسانديم مجتمع سرويس به مقرر ساعت راس را خود همكارم با كرديم ،
.رسيدند راه از همراه با يكي تنها ، يكي دست به واكر يا عصا يا و ويلچر با افراد كه
براي وسط در كه بود در سه با اتوبوسي سرويس.شدند سوار نفر تقريبا 25 و آمد سرويس
معلولان خاص رعد مجتمع به كه نكنيد فراموش البتهبود شده تعبيه ويلچري افراد استفاده
اتوبوسراني شركت خط هيچ در را اتوبوس اين نظير ميرويموگرنه حركتي جسمي
حكايت صحبتشان لحن كه شدم همكلام خانم كارآموز چند با مسير طول در.ديد نخواهيم تهران
به تا كرديم طي را شيبداري مسير همگي و كرد توقف اتوبوس.نداشت مجتمع از كامل رضايت از
به مجهز ساختمان.است قدس شهرك در واقع طبقه سه ساختماني رعد ، مجتمع.رسيديم مجتمع درب
از را خود فعاليت مجتمع اينميباشد ويلچريها استفاده براي وسيع فضاي با آسانسور دو
.كرد آغاز تهران شهر جنوب در كوچكي اتاق در تهراني نيكوكاران از جمعي همت با سال 1363
نام و بود جنگ جانبازان به خدمات ارائه تحميلي ، جنگ سالهاي آن در مجتمع تاسيس از هدف
مجتمع ، جانبازان ، امور متولي سازمانهاي ايجاد پساز.است "رعد" سوره از برگرفته آن
قدس شهرك به سال 1372 از و داد قرار خود هدف را حركتي جسمي معلولان كليه به خدماترساني
.شد منتقل
باره اين در مجتمع عمومي روابط مدير بذلي احمد.ميكند فعاليت بخش سه در رعد مجتمع
كنج در يابان توان نبايد كه داريم باور ما.است آموزشي فعاليتهاي اول بخش:ميگويد
مولد و شده اجتماع وارد تا بياموزند را مهارتهايي كه است لازم بلكه بنشينند ، منازل
تا كرديم سعي لذا "ميتوانم من" كه بپوشانند عمل جامه رعد مجتمع شعار اين به و شوند
اين است ممكن.كنيم ايجاد شد ، خواهد اشتغال به منجر كه را حرفهاي و فني مختلف رشتههاي
خانوادههايشان و كارآموزان پيشنهاد به يا و نياز به توجه با مختلف دورههاي در رشتهها
نقشهكشي ، خوشنويسي ، رايانه ، آموزش به ميتوان رشتهها اين جمله از.كند پيدا تغيير
حصيربافي ، معرق ، عكاسي ، سفال ، شيشه ، تراش نقاشي ، فلزكاري ، فيلمبرداري ، قاليبافي ،
مجوز با كلاسها اين.هستند داير حاضر حال در كه كرد اشاره خياطي و الكترونيك حسابداري ،
در دوره پايان از پس كارآموزان.ميشود برگزار كشور حرفهاي و فني آموزش سازمان از رسمي
دريافت مدرك اجتماعي امور و كار وزارت از و كرده شركت حرفهاي و فني آموزش سازمان آزمون
شوند انتخاب مجربي مربيان آزمونها ، در كارآموزان بيشتر موفقيت براي شده كوشش.ميكنند
در كه بهطوري دهند ، قرار كارآموزان اختيار در را آموزشها بهترين كوتاه زمان مدت در كه
فعاليتهاي دوم ، بخش.داشتيم قبولي حرفهاي 89درصد و فني سازمان آزمون در ما سال 1380
ارائه به اقدام يابان توان جسمي و فيزيكي مشكلات كاهش منظور به رعد مجتمع.است توانبخشي
مشاوره كاردرماني فيزيوتراپي ، ميتوان توانبخشي بخشهاي جمله از.ميكند توانبخشي خدمات
.برد نام را مددكاري و
و پزشكي خدمات ارائه ذهاب ، و اياب چون خدماتي.دارد حمايتي خدمات به اختصاص سوم بخش
رايگان حركتي جسمي معلولان براي رعد مجتمع امكانات كليه از استفاده.وام اعطاي بعضا
.است
بزرگ شهر سطح در يابان توان پراكندگي به توجه با:گفت ذهاب و اياب مشكلات خصوص در بذلي
ميدان براي اكنون هم.هستيم روبهرو مشكل با ذهاب و اياب خدمات ارائه در طبعا تهران
نيز تهرانپارس و آزادي ميدان براي نزديك آينده در و داريم سرويس راهآهن ميدان و انقلاب
.گذاشت خواهيم سرويس
كارآموز پذيرش
هر:داشت اظهار خدمات ارائه و كارآموز پذيرش نحوه درباره مجتمع عمومي روابط مسئول
صورت در.ميشود معرفي پذيرش شوراي به جسمي وضعيت مختلف ابعاد بررسي جهت مراجعهكننده
توانبخشي خدمات از آموزش با همراه و شده مشخص فرد نياز مورد توانبخشي خدمات نوع پذيرش ،
طي و است آموزشي كلاسهاي در شركت توانبخشي ، خدمات از بهرهمندي لازمه.ميشود بهرهمند
آمادگي مجتمع كودكاناستثناييداشتيم ، پرورش و آموزش سازمان بامسئولان كه جلساتي
اعلام دانشآموزان تابستاني فراغت اوقات غنيسازي رابراي خود
عزيزان اين همچنينشد روبهرو دانشآموزان و سازمان مسئولان استقبال با كه كرد
.كنند شركت رعد مجتمع زيارتي تفريحي اردوهاي در ميتوانند
اشتغال
فعاليتي چه حركتي جسمي معلولان اشتغال راستاي در رعد مجتمع كه سوال اين به پاسخ در بذلي
در اشتغال واحد.دارد اشتغال واحد عنوان با بخشي رعد مجتمع:كرد خاطرنشان ميدهد ، انجام
كارخانهها ، مديران كردن مجاب ديگر و تعاوني شركتهاي ايجاد يكي:است فعال زمينه دو
.حركتي جسمي معلولان استخدام جهت در وزارتخانهها و سازمانها حتي و شركتها
مجتمع موسسان كه منشوري مطابق:داد توضيح مجتمع هزينههاي تامين چگونگي درباره بذلي
هيچ از رعد مجتمع ضمنا.است ممنوع اقتصادي فعاليت هرگونه انجام از مجتمع نوشتهاند ،
مردم كمكهاي هزينهها تامين منبع مهمترين و نميكند استفاده دولت مالي كمك گونه
عبارتند كه ميرسانند ياري مجتمع به داوطلب و هميار گروه دو براين علاوه.است نيكوكار
ايجاد نظير فعاليتهايي با گروه دو اين.جوانان همياري گروه و بانوان همياري گروه از
مجموعه به آن از حاصل درآمدهاي اهداي و موسيقي برنامههاي اجراي و خيريه بازارچههاي
.ميكنند كمك
يابان توان به معرفي
متاسفانه كه داشت اظهار او.كردم سوال مجتمع پيرامون اطلاعرساني كيفيت درباره بذلي از
نشده منعكس كامل بهطور مجتمع فعاليتهاي مداوم ، تلاشهاي عليرغم گذشته سال طول 18 در
عهدهدار منسجم شكل به را اطلاعرساني وظيفه عمومي روابط واحد كه گذشته سال يك طي.است
به را مجتمع فعاليتهاي سيما و صدا و مطبوعات با ارتباط برقراري با تا كرديم شده ، سعي
وجود از كه است تهران استان توانيابان آشنايي اقدام اين از اصلي هدف.كنيم معرفي جامعه
و سينما خانه جمله از كشور هنري جامعه با همچنين.هستند بياطلاع رايگاني مركز چنين
البته.دهيم انجام را اطلاعرساني نيز هنر طريق از تا كرديم برقرار ارتباط عكاسان خانه
علاقهمند بازديدكننده هر از باز آغوش با مجتمعداريم هم مجتمع از عمومي بازديد
.ميشود داده ترتيب نيز كارآموزان آثار از نمايشگاههايي سال طول در.ميكند استقبال
اين بنابر.است اجتماعي آسيبهاي كاهش منظور به مشاركت فرهنگ توسعه مجتمع ، اهداف از يكي
انتخاب از پس شعبهها اين.شود اقدام شعبههايي تاسيس به نسبت كشور سراسر در تا شده سعي
منتقل آنها رابه سالهاش تجارب 18 رعد مركزي مجموعه و ميكنند عمل مستقلا امنا هيات
و يزد رعد مجتمع يابانمشهد ، شعبهها ، مجتمعتوان اين جمله از.مينمايد
منطقه در شعبههايي نيز آينده در.هستند تهران غربي جنوب در واقع سينا شهرك در شعبهاي
.شد خواهد افتتاح هشتگرد و قزوين كرج ، تهران ، خاوران
وزارت مجوز با سال 1378 از رعد مجتمع:داشت بيان چنين را مجتمع ديگر فعاليتهاي بذلي
در كه مشكلاتي به توجه با.كرد "توانياب" فصلنامه انتشار به اقدام اسلامي ارشاد و فرهنگ
مجتمع اعضاي تلاش با نشريه از شماره چهار حال به تا دارد وجود تخصصي نشريات چاپ راه
افزايش خانوادهها ، آموزش هدف با نشريه اين.است بهار 81 ويژه پنجم شماره و شده منتشر
تهيه يابان توان به نسبت مردم ديدگاه تغيير و فرهنگسازي و يابان توان در زندگي به اميد
-مجتمع با مرتبط مراكز و دانشگاهها مجتمع ، حاميان مجتمع ، اعضاي -مشتركان دست به و شده
.ميرسد
در را آنها و ميپردازد خانوادهها آموزش به جلسات برگزاري با كه مربيان و اوليا انجمن
استفاده مجتمع عملكرد كيفيت بهبود در نظراتشان از و داده قرار مجتمع عملكرد جريان
مجتمع پيشين كارآموزان گردهمايي با پنجشنبه روزهاي كه رعد كارآموختگان انجمن.ميكند
در مجتمع مسئولان.ميپردازند خود تجربيات و اطلاعات تبادل به اعضا و داده جلسه تشكيل
مجتمع برنامهريزيهاي در كارآموزان ازنظراتكارآموختگانو و كرده شركت جلسات اين
.است خلاق كارآفرينان انجمن انجمن ، سومين.ميگيرند بهره
ريخته سال 80 مهرماه در انجمن طرح:ميگويد باره اين در انجمن اين اعضاي از رحمتي آمنه
اهداف و شدند آن عضو نفر و 10 شد برپا سال همان ماه بهمن در 25 انجمن جلسه اولين اما شد
از نمايشگاه دو حال به تا انجمن.شد تبيين معلولان اشتغال راستاي در انجمن برنامههاي و
.است كرده برگزار اعضا آثار
يابان توان دل درد
خدمات او.ميكند استفاده مجتمع امكانات از كه است سال دو ساله ، مدت بيست ميلادي ترانه
كه است اين مجتمع بزرگ حسن:ميگويد و ميكند ارزيابي فرد به منحصر خود نوع در را مجتمع
از ميلادي شكايت.ميشوند آشنا يكديگر عقايد و افكار با مستقيم ، ارتباطي در معلولان
اوليه آثار كه حالي در نگهميدارد خود براي را كارآموزان هنري آثار كه است اين مجتمع
.دارد بسياري ارزش او براي فرد هر
محاسنش عليرغم مجتمع او نظر به.ميداند خود نگرش تغيير اصلي عامل را مجتمع رحمتي
كارآموزان به مجتمع مسئولان برنامهريزيهاي تمام مثال عنوان بهدارد نيز محدوديتهايي
به مجتمع وعده اولين كه است حالي در ايننميكنند فكري كارآموختگان براي و دارد اختصاص
.است اشتغال ايجاد كارآموزان
لطيفي روحيات توانيابان:ميگويد است كار به مشغول هماكنون كه كارآموختهاي خانم
.ميكنند توجه مساله اين به كمتر مجتمع مسئولان و دارند
اظهار مجتمع عملكرد از كرده فراهم را اشتغالش زمينه خود كه كارآموختهاي.م.ح آقاي
ديگر.است شده برداشته مجتمع تفريحي -ورزشي اخيراامكانات:ميگويد و ميكند نارضايتي
.است باخته رنگ مسئولان و كارآموزان ميان صميميت كه اين
راه تعاوني داشتيم قصد كارآموختهام دوست با پيش چندي كه ميدارد اظهار همچنين او
:ميگويد ادامه در سربالاوند داود.نپذيرفتند اما خواستيم حمايت مجتمع از.بيندازيم
تهيه آن هزينه تنها كه دادم پيشنهادي من اما بود بسيار هزينه مستلزم دوستان اين تقاضاي
به نميتوانند كه توانياباني براي هفته هر ميخواستمبود ويدئو و تلويزيون دستگاه يك
و آوردند بهانهاي بار هر مجتمع مسئولان و بگذارم نمايش به فيلمي بروند تئاتر و سينما
.نشد عملي امر اين
آرزوهايم از بسياري به رعد مجتمع به ورود با:سالهميگويد سه و بيست قنبري مرتضي
كمي پشتكار يابان توان از عدهاي:ميدارد اظهار كارآموزان شكايت درباره او.رسيدهام
سرويس كه حالي در ميكنند اعتراض و مينويسند نامه نباشد ، سرويس روزي اگر مثلا و دارند
و بوده حركتي و جسمي معلولان خدمت در سال رعد 18 مجتمع هرحال به.نيست مجتمع وظيفه دهي
مجتمعي چنين كه داشت توجه بايد.است آورده فراهم را عزيزان اين اشتغال زمينههاي بعضا
اختلاف نتيجه در.دارد سروكار متفاوت فرهنگهاي با مختلف سني گروههاي از افراد با
به ضروري هرحال در.است مشكل افراد تمام خواستههاي تامين و بود خواهد زياد سليقهها
را خود تجربيات و كنند استقبال حركتهايي چنين از معلولان جامعه و دولت كه ميرسد نظر
.دهند ارائه جريان اين كيفيت بهبود براي
وفا شروين -بدر هما
است موثر نابينايان آموزش در بصيرت چشم
بحران جامعه در مختلفي موارد و مسايل با اجتماع در كه هستند اقشاري از يكي دانشجويان
ذهن در تصويري چه با باشد هم نابينا دانشجويي اگر بگيريد نظر در حال ميشوند ، مواجه زده
.كرد خواهيم ملاقات آن با خود
دانشجويان براي خانواده از دوري و خوابگاهها مناسبسازي عدم اقتصادي ، مشكلات بيكاري ،
آن با نابينا دانشجويان كه است مسايل از نمونههايي تنها قبيل اين از مسائلي و شهرستاني
.ميشوند مواجه
مشكلاتي هم عادي افراد براي چه اگر كه است مسايلي از يكي كتابخانهها و كتابخواني مقوله
.است حادتر و جدي بسيار نابينايان براي مورد اين اما كرده ، ايجاد را
اگر كه تفاوت اين با ولي ميكند تلاش كنكور در قبولي براي افراد ساير مثل نابينا ، فرد
اضطراب هم و كنكور اضطراب هم نابينا شخص دارد ، را كنكور اضطراب تنها عادي و سالم شخص يك
.دارد سراسري روزآزمون در را خود منشي
كنكور براي را خود كه معلولاني مشكل مهمترين رفع جهت در اقدامي هنوز تاسف كمال با
.است نگرفته صورت ميكنند آماده
را زبان يا عربي منشياش ميبينند امتحان روز كه دريغ ولي ميخواند درس خوب او اگرچه
.ميرود هدر به شبانهروزياش تلاش كه اينجاست.نميخواند خوب
براي جديدتري مسايل دانشگاه به ورود از پس بگيريم نظر در را حالت خوشبينانهترين اگر
خواهد پيش پرسشها اين و استادان درك و خوابگاه خصوص در نگرانيهايي آمد ، خواهد پيش او
خواهند درك را او استادان آيا داد؟ خواهند قرار اختيارش در مناسب خوابگاه آيا كه آمد
است؟ آماده او پذيرش براي دانشجويان ذهن آيا كرد؟
به نابينا ورود از پس.ميشود محسوب كارها پرارجترين و سخت از تحقيق و تعليم بيترديد
كار او از هم اساتيد و نيست آماده درسياش كتابهاي و جزوات از يك هيچ دانشگاه
.ميخواهند
از و است شده علمي مراكز وارد آرزو از دنيايي با و بخواند درس ميخواهد سويي از دانشجو
فرصت باشد داشته تجربه با استادان كه درصورتي ندارد ، اختيار در هيچچيزي ديگر سوي
...صورت اين غير در و داشت بيشتريخواهد
گذراندن حال در مشكلات اين همه وجود با كه داريم سراغ زيادي نابينايان حاضر حال در
به عشق با تنها و خود جان بر مشكلات اين خريدن با و هستند ارشد كارشناسي و دكترا مقاطع
رشتههاي تخصصي كتب هنوز اما دادهاند ، قرار خود مقصود منزل سر را معرفت قله يادگيري
هيچ در تخصصي كتابخانههاي هنوز و است نشده تبديل هم نوار روي حتي و بريل خط به درسي
.نميشود يافت كشور جاي
وجود صورت در يا و ندارد وجود يا باشد معلولان مراجعه به مربوط كه واحدي دانشگاهها در
موجود نيز وفناوري ، تحقيقات علوم وزارت در حتي بخش اين.دارد نامناسب بسيار سرويسدهي
.نيست
نصرتي فرشاد
غرب فلسفه ارشد كارشناسي دانشجوي
سلامت معلول ، كودكان والدين سازي آگاه
ميكند تضمين را رواني
و كنجكاو موجودي كودك ، .زندگياند جلوههاي زيباترين تجلي و والدين آمال كعبه فرزندان ،
مسير در را او و آموخت وي به را تازهاي چيزهاي ميتوان همواره كه است انرژي از سرشار
.داد قرار جسمي و روحي بالندگي و رشد
فرزند ، اين اگر بهويژه ميكنند ، طلب خداوند از را فرزندي جوان زوج يك كه زماني از
سراسر پرانرژي و شاداب زيبا ، هوشمند ، كودكي داشتن فكر باشد ، آنان زندگي ثمره نخستين
از استقبال براي خويش امكانات تمامي با تا ميكوشند و ميسازد شعف از مملو را وجودشان
لحاظ از را شرايطي چنين معمولا مادران و پدران اكثر.شوند مهيا نورسيده ميهمان اين
به آنان از برخي با ارتباط در را واقعيت نهايت در تقدير دست اما ميكنند تجربه عاطفي
ولي ميآيد دنيا به اشتياق و هيجان و شور از بستري در كودك.ميزند رقم ديگري گونه
.نيست برخوردار كامل سلامت از آنان جگرگوشه فرزند كه درمييابند شگفتي كمال با والدين
سهولت به والدين رو اين از هستند ، بارزي باليني نشانههاي داراي معلوليتها از پارهاي
نقايص برخي مثال عنوان به.نمايند مشاهده خود كودك در را آنها به مربوط علائم ميتوانند
شمار به موارد اين جمله از...و داون سندروم ماكروسفالي ، ميكروسفالي ، مانند ژنتيك
تركيب سر ، حد از بيش كوچكي يا بزرگي دليل به نقايص اين به مبتلا كودكان كه چرا ميروند ،
بودن دارا نيز و (يكديگر از چشمها زياد فاصله و غيرطبيعي بيني) صورت اجزاي نامتناسب
قابل راحتي به بدن مختلف اندامهاي غيرطبيعي شكل و پاها و دستها در اضافي انگشتان
داده تشخيص زماني خفيف ذهني كمتوانيهاي همچون معلوليتهايي مقابل ، در.تشخيصاند
زيرا ميگيرد ، قرار اجتماعي ارتباطهاي برقراري و آموزي زبان مرحله در كودك كه ميشوند
از برخي حتي و ميآموزند كودكان ساير از ديرتر بسيار را گفتن سخن ذهني كمتوان كودكان
.نيستند جملات صحيح بيان به قادر نيز مدرسه به ورود سن تا آنان
تولد از پس ماههاي نخستين در آن شناسايي كه است معلوليتهايي جمله از شنوايي نقص
آغاز را كردن قون و قان همسالان ، ساير با همزمان ناشنوا كودك هرچند.است امكانپذير
زودي به نميباشد ، خود فعاليت صوتي بازخوردهاي دريافت به قادر كه آنجا از اما ميكند
عدم.نميشود شنيده وي از گفتن سخن به تمايل از حاكي صدايي ديگر و ميكند اختيار سكوت
.ميرود شمار به حسي نقص اين نشانههاي ديگر از نيز صوتي محركهاي به نسبت واكنش
تشخيصاند ، قابل تولد از پس هفتههاي نخستين در عمدتا بينايي ، نقايص به مبتلا كودكان
كودك آن از گذشته و باشد چشم ظاهري قسمتهاي ديدگي آسيب از ناشي نقص اين اگر خصوص به
محيط در موجود ديداري محركهاي ساير و والدين نگاههاي تشخيص به قادر بينايي معلول
مساله همين.نيست برخوردار آنها تعقيب براي لازم انگيزه از طبيعتا و نبوده خود اطراف
با نهايت در و شوند ترديد دچار خويش فرزند چشمان سلامت به نسبت والدين تا ميشود موجب
سوال حالاست محروم بينايي نعمت از كودكشان كه دريابند را واقعيت اين پزشك ، به مراجعه
نشان خود از واكنشي چه معلول فرزند تولد با مواجهه در مادران و پدران كه است اينجا
.يابند دست موضوع اين به نسبت درستي درك به ميتوانند چگونه و ميدهند
كمك به كه هستند نشانههايي داراي باليني لحاظ از هركدام حركتي و حسي ذهني ، معلوليتهاي
حال.كرد شناسايي يابند بروز تولد بدو در نارساييها اگر حتي را مبتلا فرد ميتوان آنها
مواجه معلول فرزندي تولد با بار نخستين براي كه مادري و پدر ذهن دريچه از تا نيست بد
به تا ميكنند تجربه عاطفي لحاظ از آنان كه را آنچه و بنگريم مساله اين به ميشوند
.كنيم بررسي يابند ، دست موضوع اين به نسبت صحيح پذيرش
متولد معلول نهايت در باشد ، نقص و بيعيب حيث هر از ميرفت انتظار كه دردانهاي كودك
نقش ميپروراندند ، ذهن در وي باره در والدين كه را روياهايي و آرزوها تمامي و ميشود
تجارب نخستين سرگرداني ، و نااميدي احساس شرايطي ، چنين در كه است طبيعيميسازد برآب
اصطلاحا را ، رخداد اين از ناشي بهتزدگي رواني بهداشت در.بود خواهد مادر و پدر عاطفي
.ميكنند عنوان نوظهور شك
زندگي بايد چگونه فرزندمان":كه ميشوند مواجه اساسي سوال اين با معلول كودك والدين
سوال اين به پاسخگويي اما "دهد؟ ادامه زندگي به ديگران مانند ميتواند او آيا كند؟
اين.نيست سادهاي كار ندارند ، دانشي هيچگونه معلوليت مساله به نسبت كه كساني براي
به تا ميكوشند مادر و پدر رو اين از ميسازد ، دشوار بسيار واقعيترا پذيرش ناآگاهي ،
و تنش احساس از رهايي براي آنان ديگر عبارت به.سازند آرام را خود انكار ، مكانيزم كمك
پزشك سخنان شنيدن از پس حتي و ميكنند انكار را آن حقيقت ، اين با مواجهه از ناشي اضطراب
را خويش فرزند و پنداشته نادرست را تشخيصها تمامي كودك ، معلوليت بر مبني روانشناس يا
محض واقعيت اين تسليم مدتي ، از پس آنان اوصاف اين تمام باميدانند مبرا نقصي هر از
از حاكي احساسات مرحله اين در.مييابند (ناگزير) بيدفاع آن برابر در را خود و ميشوند
چنين آنان.ميافكند سايه مادران و پدران اين از بسياري روح و قلب بر گناه و خشم
چنانچه.شدهاند مرتكب گذشته در كه است گناهاني نتيجه كودكشان معلوليت كه ميپندارند
به.شد خواهند متوصل واكنشي رفتارهاي به كنند ، غلبه خود گناه براحساس نتوانند والدين
حمايت و توجه مورد را خويش فرزند تا ميكوشند احساس اين كاهش منظور به آنان ديگر بيان
.دهند قرار خود افراطي
اين.ميرود شمار به معلول فرزندان والدين واكنشهاي ديگر از اجتماعي انزواي و افسردگي
جامعه ديدگان از را او بايد كه افراد ساير با متفاوت است موجودي معلول ، كودك كه تصور
براي آنها.ميگردد آنان اجتماعي روابط شدن محدود و والدين انزواي موجب داشت ، پنهان
دوستان چشم از مختلف عناوين به را خود كودك شوند ، واقع سوال مورد كمتر لحاظ اين از آنكه
فاميلي روابط دايره از را خود است ، ممكن كه آنجا تا ميكنند سعي و كرده پنهان آشنايان و
.سازند دور
يك كه نقشي براهميت ميتوانيم اطمينان كمال با شد ، اشاره بدان كه آنچه به توجه با
بحران مختلف مراحل از گذار براي والدين به كمك راستاي در خانواده مشاور يا روانشناس
چگونه روانشناسان اما.ورزيم تاكيد ميكند ، ايفا رواني سلامت به دستيابي و روحي
آنان به را روان و روح سلامت و دهند ياري فرزندان معلوليت پذيرش در را والدين ميتوانند
.يافت خواهيد نوشتار اين بعدي بخش در را پرسش اين پاسخ بازگردانند؟
حسيني عليخواجه
ارشد كارشناس
روانشناسي
|