كارنامه انتظار در
فقر سرزمين انتهاي
نامدار خانوادههاي
آمريكايي4 قضاوت
كارنامه انتظار در
ابتدايي اول كلاس كتابهاي بررسي
خورسند مريم
تغيير نتيجه و كرد پيشه صبر بايد ديگر سال سه تا دوم و اول پايههاي در آزمون حذف با
نشست نظاره به تحول و تغيير و واكنش همه آن با را اول كلاس درسي كتابهاي
اين باگذشت اما.است گذشته جديد تحصيلي سال آغاز از روز ده و ماه يك اوليها كلاس براي
و دقايق در كه اول كلاس معلمان نگرانيهاي و واهمهها پارهاي از هنوز اندك ، زمان مدت
.است نشده كاسته شدند ، آشنا جديد كتاب اين با آخر لحظات
رنگين صفحات روز هر داده رخ كه بزرگي اتفاق از بيخيال اولي كلاس ميليون يك به نزديك
آنها تحصيلي سال انتهاي به چشم هزاران و ميروند جلو و ميزنند ورق را جديد كتابهاي
قرار اگر اما باشند ، جديد كتابهاي تدريس نتيجه و آزمون نخستين نتيجه شاهد تا شده دوخته
تا دانشآموزان همين و نبوده خبري امتحان و آزمون از شده ، ارائه صحبتهاي مطابق باشد
و كرد پيشه صبر بايد ديگر سال سه تا روند ، پيش خويش معلم با همراه دبستان سوم پايان
.نشست نظاره به تحول و تغيير و واكنش همه آن با را اول كلاس درسي كتابهاي تغيير نتيجه
آمده پيش تغييرات واسطه به آن كتابهاي و پرورش و آموزش كه باورند اين بر بسياري چند هر
كه مسئله اين پذيرش فرض با حتي اما است اساسي بازنگري نيازمند داخلي و جهاني جامعه در
زبانشناسان ، خبره ، كارشناسان نظر تحت منطقي ، اصول همه با اول كلاس درسي كتابهاي
شده تدوين و طراحي...و شده شناخته گرافيستهاي و نوجوانان و كودكان مطرح نويسندگان
شتاب همه اين پرسيد بايد است ، پيشين كتابهاي از پربارتر بسيار كارايي لحاظ از و است
.بود چه براي آخر لحظات در بررسي و تحقيق همه اين محصول و ثمره جايگزيني براي
اول كلاس معلمان از بسياري دورافتاده ، نقاط ويژه به و كشور مدارس از بسياري كه حالي در
معلمان همين از زيادي درصد و بوده مواجه كتاب اين تدريس پيششرطهاي و امكانات كمبود با
بسياري سوي از نكته اين اعلام.ميكنند نرم پنجه و دست كتاب اين تدريس نحوه با همچنان
ميكند ، گفتن سخن به وادار را شاگردان و است خوبي كتاب كتاب ، اين كه اول كلاس معلمان از
كمك وسايل كمبود و تدريس روش براي وقت كمبود به معلمان همين كه ميشود مطرح حالي در
.ميكنند اشاره تدريس براي نياز مورد آموزشي
"نشانهها" آموزشي كمك وسايل از خبري هنوز تحصيلي سال از ماه يك گذشت وجود با..."
ميتوانستند معلمان خود شايد ميكردند برگزار را آموزشي كمك كلاسهاي زودتر اگر نيست ،
فراهم را كتاب اين تدريس نيازمند كمكآموزشي وسايل از برخي تا كنند پيدا را مجال اين
".كنند
از تدريس روش آموزش كلاسها براي كشور مختلف نقاط از بسياري در ميدهد نشان امر شواهد
.است آمده عمل به دعوت مدارس مديران
در را اول كلاس تدريس تجربه خود دانشگاهي مدرك خاطر به مدارس مديران معمولا..."
و كند شركت توجيهي جلسات در مدرسه مدير ميدهد تشخيص پرورش و آموزش.ندارند خود كارنامه
داريد انتظار دهد قرار اول كلاس معلمان اختيار در را توجيهي جلسات اين نتايج وي سپس
درستي به را نياز مورد اطلاعات چگونه ندارد اول كلاس خصوص در اطلاعاتي چندان كه مديري
".كند منتقل
انبوه از معلمان اين از بسياري.گرفت ناديده نميتوان را معلمان از دسته اين اعتراض
سوابق وجود با اينكه و ميكنند صحبت مانده باقي بيپاسخ آنها براي همچنان كه سوالاتي
مواجه مشكل با كتاب اين با ناآشنايي و ناآگاهي خاطر به اول ، كلاس تدريس در ساله چندين
.هستند
اين چه اگر دارد ، خود كارنامه در را اول كلاس تدريس سال سابقه 27 كه آنهايي از يكي
روش و خوب كتاب كتاب ، اين":ميكند تاكيد همچنان اما ميكند معرفي نوآوري كتاب را كتاب
امكانات و داشته تسلط تدريس روش اين به معلم اينكه به مشروط است تدريس براي كاملتري
خصوص به كشور مدارس از بسياري كه حالي در.باشد گرفته قرار وي اختيار در نيز آموزشي كمك
ميكنند استفاده مدرس تربيت فارغالتحصيلان يا و سربازها معلم از كه افتاده دور مناطق
".بود ناخوشايندي نتايج منتظر بايد
تحصيلي سال پايان تا كه ميشود مطرح نكاتي و ميرود كنار آرام آرام خوشبينانه پردههاي
بزرگ ، تهران همچون شهري حاشيه مدارس.داد انجام نميتوان كاري هيچ آن شرايط بهبود براي
داشت انتظار نميتوان چندان كه هوا و آب بد و محروم مراكز حتي و روستاها كوچك ، شهرهاي
كه هستند مواجه دانشآموزاني عظيم خيل با اكنون باشد داشته كاركشته و باتجربه معلماني
گذشت كودكان اين نحيف شانههاي از بايد جديد كتاب تدريس روش يادگيري و تجربه كسب براي
را اول كلاس تدريس نسيمشهر محروم منطقه در كه معلمان همين از يكي.رسيد تجربه به تا
خود همپايه همكاران ديگر و خود سردرگمي از دارد خود كاري پرونده در بار نخستين براي
داده توضيحاتي هم مدرسه مدير شده ، ارسال ما براي نگارهها عنوان تحت كارتهايي:ميگويد
حتي را اوليه امكانات مدرسه وقتي اما دادهاند مدرسه مدير به هم ويدئويي فيلم يك.است
وسايل از معلم مناطق اين در تا ميرود انتظار چگونه ندارد ، آموزشي فيلم اين ديدن براي
شده معرفي كتاب جلد به 52 اشاره با وي.بگيرد بهره مطالب بهتر تفهيم براي كمكآموزشي
كتاب جلد بايد 22 معلم شده گفته":ميگويد كتابخواني فرهنگ ترويج براي كتاب پايان در
و تصميمگيران آيا.كنند فراهم والدين يا مدرسه را مابقي و بخواند دانشآموزان براي را
.است تهران شهر شمالي منطقه همچون 5 كشور مناطق همه كردهاند تصور كتاب اين تهيهكنندگان
مدرسه كه مناطقي در خصوص به كشور مدارس از بسياري در اول كلاس نفري جمعيتهاي 50 به وي
كلاس جديد كتاب تدريس پيششرطهاي از انتقاد با و كرده اشاره دارد اول كلاس پايه يك فقط
ما مدارس آيا باشد نفر بايد 15 كلاس جمعيت حداكثر كتاب اين تدريس براي:ميافزايد اول
.كردهاند تدوين كتاب اساس اين بر كه است ويژگي چنين داراي
.دارد ادامه...اما باشد خوب ميتواند كتاب اين كه مطلب اين بيان با اعتراضات
يا دو حتي كه ما استانهاي از بسياري در نميتواند كتاب اين ميشود گفته ديگر سوي از
و رشد مراحل كه است مشخص كتاب در اساسي ايرادات به توجه با.باشند موفق هستند ، زبانه سه
.است نگرفته قرار توجه مورد چندان زبان افعال تكوين
در كه مطرح زبانشناس چند طريق از بتوان دقيقتر بررسي براي را كتاب اين ميرسد نظر به
نكته اماداد قرار بررسي مورد كردهاند ، كار كودكان كتابهاي خصوص در نيز گذشته
وجود كودكان كتاب و ادبيات حوزه در كه مطرح زبانشناس استاد چند اينكه قابلتوجهتر
براي كردهاند اعلام و بوده بياطلاع اول كلاس جديد كتابهاي شرايط از جملگي دارند
بايد امور اين و دهند انجام را كاملي تحقيقاتي امور بايد كتابها اين خصوص در اظهارنظر
انجام ميگرفته ، قرار اوليها كلاس دسترس در و شده تدريس كتابها اين اينكه از پيش
نيز آنها كه دارد امر اين از حكايت كودك روانشناسان و عصبشناسان با گفتوگو.ميشد
آنكه از پيش كتاب اين كه دارند اتفاقنظر نكته اين بر و هستند بيگانه بسيار كتاب اين با
كارشناسان كنكاش و بررسي مورد بايد گيرد قرار دانشآموزان اختيار در شتابزده چنين اين
چپ به راست از نوشتن كتاب اين مشكلات بزرگترين از يكي ميشود گفته.ميگرفت قرار امر
اختيار در تصويري و فكري زمينه هيچ آن از پيش اينكه بدون است كودكان براي يكباره به
كودك نويسندگان انجمن مديره هيات رئيس حجواني ، مهدي ديگر سوي از.شود داده قرار كودكان
اول گام عنوان به پرسشگري اصل به كشور در موجود آموزش نظام از انتقاد به نوجوان و
تلاشها و ندارد شايستهاي منزلت پرسش ما آموزش نظام در:ميگويد و كرده اشاره پيشرفت
كتابهاي تنها نيز تلاشها اين تكيهگاه و محوراست دانشآموزان حافظه پرورش به معطوف
.ميشود تدريس ديگر كتابهاي كنار در كه هستند كتابهايي شكل ، بهترين در كه است رسمي
بود نخواهد جستوجوگري انسان ميكند تحصيل نظامي چنين در كه دانشآموزي وي اعتقاد به
جز ديگري كتابهاي به و آورد پژوهش به روي خود پرسشهاي پاسخ به يافتن دست براي كه
داده كتابخواني و مطالعه شعار چه اگر آموزشي نظام اين دركند مراجعه درسياش كتابهاي
و است درسي كتابهاي به اندازه از بيش توجه هستيم ، آن شاهد عمل در آنچه اما ميشود
.غيردرسي مطالعه به بيتوجهي
* * *
اول كلاس دانشآموزان از زيادي گروه اختيار در و شده پخش كتابها.است افتاده اتفاق آن
اما ميكنند تدريس را قديمي كتاب هنوز كشور مدارس از درصد چند 40 هر.است گرفته قرار
كه عدهاي.كنند شركت واحد آزمون يك در مشخص سال يك در كلاساوليها اين همه است قرار
همان با ديگر عدهاي و آموختند بنويسيم و بخوانيم جديد كتابهاي با را نوشتن و خواندن
.قديمي كتابهاي
اين از بسياري درصد معلمان ، آگاهي و آموزش براي شده تعيين پيش از برنامهريزي وجود با
در اكنون.هستند مواجه مشكل با تدريس چگونگي براي خود ابتدايي سوالات در همچنان معلمان
تصميمگيري همه اين حاصل و شود برداشته نيز دوم و اول كلاس آزمون تا است قرار شرايط اين
والدين از كس هيچ شرايط اين در.گيرد قرار ارزيابي مورد ديگر سال سه در !تحقيق بررسي ، و
نداريد خود اولي كلاس فرزند به كمكرساني در سهمي هيچ شما كه اكنون نميپرسد اولي كلاس
فرزند معلم بر را كنجكاوي و استرس همه آن ميتوانيد چگونه نميدانيد آن اصول از هيچ و
.نكنيد تحميل خود
همين و كرد خواهد تغيير نيز تحصيلي پايههاي ديگر كتابهاي.ميگذرد تحصيلي سال روزهاي
پاياني روزهاي كه آنها ترها ، قديميگرفت خواهد قرار شاگردان ميز روي شتابزده گونه
خاطر به خوب را تاريخ نشستهاند ، انتظار به اول كلاس تدريس براي را خود بازنشستگي
نتيجه تنها و افتاد اتفاق دور چندان نه گذشتهاي در كه مشابهي تلخ تجربههاي.ميآورند
كردن قضاوت براي گروهي تعبير به شايد.است بوده كشور آموزش نظام در بحران ايجاد آن
تحقيقات منتظرنتيجه بايد شايد.باشد زود اول كلاس جديد كتاب بازتابهاي درباره
و تحقيقات نتايج شايد ماند ، كودك روانشناسان و عصبشناس پزشكان زبانشناس ، استادان
پرورش و آموزش نمره و دهند امتحان بخواهند كودكان اين كه اين از زودتر گروه اين بررسي
شايد.دهد پاسخ اگرها و اما و سوالها از خيلي به و شود منتشر كنند ، مشخص كار اين در را
از قسمتي نرسيدن وجود با و اول پايه معلمان نشدني تمام اعتراضهاي وجود با همچنان بتوان
غيرمنتظره اتفاق اين به كشور ، مختلف مدارس از خيلي به كتاب اين تدريس كمكآموزشي وسايل
اين اگر هستند ، پرورش و آموزش كارنامه در شده درج نمرات منتظر بسياري.بود اميدوار
.شود منتشر كارنامه
فقر سرزمين انتهاي
زنان قاچاق از مانيتور ساينس كريستين گزارش
قاچاق نقاط ساير به شرقي اروپاي از سال هر كه دختراني و زنان تعداد مورد در تخمينها
ميشود برآورد نيز نفر هزار تا 120 ميشوند
كه وقتي پس داشت مولداوي در خود آينده به اندكي اميدهاي فرزند ، سه مطلقه مادر لودميلا ،
بود ، شده پيشنهاد ايتاليا در متفاوت مشاغل خانمها به آن در كه ديد را روزنامهاي آگهي
كه پيوست ديگري زن سه به و سپرد والدينش به را خود فرزندان او.نداد راه خود به ترديد
اروپا شرق در سابق شرق بلوك كشورهاي بر حاكم فقر از يافتن رهايي براي راهي جستوجوي در
بين مرز در.شدند منتقل بالكان فراسوي به جنوب ، سوي به خودرو يك توسط زنان اين.بودند
آنها دريافت (شود افشا فاميلش نام نبود مايل كه) لودميلا كه بود مقدونيه و صربستان
خواست ما از كه شديم مواجه مردي با":ميآورد ياد به او.ميروند سو كدام به واقعا
اينجا در":ميدهد ادامه او ".ميرسيم نظر به چگونه ببيند تا درآوريم را خود لباسهاي
نرخگذاريمان تا مينگريستند حيوانات بسان را ما آنان.شد روشن ما براي چيز همه كه بود
".كنند
.است انسان قاچاق شده شكوفا يوگسلاوي در اخير ساليان طي كه تجارتهايي معدود از يكي
بلغارستان و روماني اوكراين ، مولداوي ، ويژه به و شرقي اروپاي كشورهاي فقيرترين از زنان
غربي كشورهاي در كودكان از پرستاري و آشپزي هتلها ، مستخدمي چون مشاغلي يافتن وعده با
خريد احشام مانند و قاچاق مرزها فراسوي به آنانميشوند كشيده فساد به و ميشوند اغوا
.ميشوند واداشته غيراخلاقي كارهاي به و شده فروش و
غربي نواحي از يكي فساد مراكز در كار براي و شد فروخته دلار قيمت 400 به لودميلا
اظهارات براساس بعد سال دو طي.شد فرستاده هستند ، آلبانياييتبار اكثرشان كه يوگسلاوي
.كردند معامله دلار تا 750 را او واسطه قاچاقچيان اوقات برخي كه شد فروخته دفعات به خودش
قاچاق نقاط ساير به شرقي اروپاي از سال هر كه دختراني و زنان تعداد مورد در تخمينها
ميشوند منتقل شرقي اروپاي به اغلبشان كه ميشود برآورد نيز نفر هزار تا 120 ميشوند
و فساد كه جايي ميمانند ، باقي سابق يوگسلاوي قلمرو داخل در لودميلا مثل هم بسياري اما
درآمدي منبع به را غيراخلاقي اعمال و انسان قاچاق ناكارآمد و ضعيف قانون مجري نهادهاي
كمك براي كه خارجياني.كردهاند تبديل يافته سازمان جنايتكار گروههاي براي آسان و سهل
اين تغذيه براي عاملي به شدهاند سرازير منطقه اين به جنگ از پس بالكان بازسازي به
.شدهاند تبديل بازار
حافظ نيروهاي منتشرشد ژوئيه ماه در كه _ يونيسف _ متحد ملل كودكان صندوق گزارش براساس
مشتريان اعظم بخش بالكان در بينالمللي نهادهاي غيرنظامي كاركنان و منطقه در مستقر صلح
اعمال دستاندركار جنايتكار گروههاي سود و هستند مقدونيه و كوزوو بوسني ، در بازار اين
عالي كميسارياي دفتر براي كه ريس مادلين.ميشود تامين اينان دلارهاي از غيراخلاقي
به صلح حافظ نيروهاي هجوم دارد اعتقاد ميكند كار سارايوو در ملل سازمان پناهندگان
را زنان قاچاقچيان":.است بوده كشور اين به زنان خصوصا و انسان قاچاق رونق دليل بوسني
ادامه او ".است مستقر كشور اين در صلح حافظ نيروي هزار كه 50 چرا آوردهاند بوسني به
در اما ميدهد تشكيل بوميان را فساد مراكز مشتريان اعظم بخش امروز كه هرچند":ميدهد
".داشتند پرپول جيبي كه بودند آنان.بودند خارجيان اماكن اين مشتريان اكثر ابتدا
نيروي عملكرد بهبود و وضعيت ارتقاي براي كه ملل سازمان پليس افسران حتي موارد برخي در
مراجعهكنندگان و مشتريان زمره در خود ميشدند اعزام مناطق اين به كوزوو و بوسني پليس
عملكرد نحوه بر ملل سازمان فرستادگان كه جايي بوسني ، در.ميگرفتند قرار فساد مراكز به
به غيراخلاقي اعمال دليل به ملل سازمان افسر زمان 18 اين تا دارند نظارت محلي پليس
.شدهاند بازگردانيده موطنشان
متهم مشكل نگرفتن جدي به را بينالمللي نهادهاي و موسسات ساير و ملل سازمان منتقدان ،
متهم كاركنانشان خطاهاي دادن پوشش به را نهادها اين حتي موارد برخي در و ميكنند
اوت ماه در است نبراسكا لينكن اهل ملل سازمان بازرسان از كه بالكواك كاترين.ميكنند
سال در او.شود پيروز بود ، شده تشكيل او شكايت به رسيدگي براي كه دادگاهي در شد موفق
قاچاق در بينالمللي نهادهاي برخي مشاركت مورد در گزارشاتي بررسي حال در كه هنگامي 2001
مورد را آمريكا پليس افسر يك او مورد يك در.شد بركنار كار از بود بوسني در انسان
يك.بود هزاردلار قيمت به بوسني به شده قاچاق زن يك خريد به متهم كه قرارداد بازجويي
بود بوسني به مولداويتبار زن چهار قاچاق به مظنون ناتوي سرباز يك به مربوط ديگر مورد
.است يافته افزايش انسان قاچاق كردن متوقف براي تلاشها گذشته سال دو طي كه هرچند
اين.كرد داير انسان قاچاق با مبارزه پليس واحد يك بوسني در ملل سازمان ژوئيه 2001 در
را شبانه كلوپ و 124 بردند يورش غيرقانوني اماكن به مورد شش از بيش اول سال در نيرو
كرده خريداري را زنان اين كه كساني و انسان قاچاقچيان اسارت از را زن و 131 كردند تعطيل
قرار تعقيب تحت قاچاقچيان از تزايدي به رو تعداد آنكه علاوه به.رهانيدند بودند ،
معلوم است داده كاهش را انسان قاچاق حد چه تا عمل در تلاشها اين اينكهگرفتهاند
ميكنند برخورد زناني با كمتر روزها اين آنها ميگويد كوزوو در ملل سازمان پليس.نيست
واحد سخنگوي فلچر بري.دارند شكايت كوزوو به غيرقانونيشان و اجباري انتقال از كه
اين به اخلاق خلاف اعمال براي كه زناني اكثر امروز ميگويد كوزوو به ملل سازمان اعزامي
قاچاق كارشناسان از كريگر يوليا اما آمدهاند كوزوو به خود ميل با ميشوند منتقل ايالت
اجباري معمولا ميشوند قاچاق كه زناني ميگويد اروپا همكاري و امنيت موسسه در انسان
به حاضر كه شدهاند مرعوب آنچنان زنان اين اكثر":ميكنند تكذيب را خود انتقال بودن
".نيستند شده ، آنها به كه تظلماتي افشاي
از جلوگيري براي كه تلاشهايي با خود دادن مطابقت در كه كردهاند ثابت انسان قاچاقچيان
اماكن گردانندگان معمولا.دارند بالايي قابليت و توانمندي ميگيرد ، صورت آنان اقدامات
اقامتي اماكن و رستورانها.مييابند آگاهي پليس حمله از يورشها از قبل غيرقانوني
.ميگيرند سر از را خود فعالت جديد مديريتي با و جديد نامي تحت و سريعا شده تعطيل
و هتلها به فزايندهاي حال در شكل به زنان بوسني ، و مقدونيه مقامات اظهارات براساس
يورش و شناسايي رستورانها ، و هتلها با قياس در كه ميشوند فرستاده شخصي اقامتگاههاي
در اروپا همكاري و امنيت سازمان حقوقي مشاوران از مصطفي آريانا.است دشوارتر آنها به
.ميخرند را آنها و ميكنند تباني قضات با انسان بزرگ قاچاقچيان دارد ادعا كوزوو
محلي دولتهاي آموزش و مسئوليتپذيري افزايش است لازم آنچه باورند اين بر كارشناسان
شهود و قضات شود ، تشديد بايد مرزي مراقبتهاي:است مشكلات اين با مستقيم رويارويي براي
.بنگرند قرباني چشم به شده قاچاق زنان به شوند ترغيب محلي مردم و گيرند قرار حمايت مورد
تا شود ترسيم فقير دركشورهاي بهتري اقتصادي دورنماي زنان براي دارد ضرورت آنكه نهايتا
زناني از بسياري يونيسف گزارش اساس بر.نبينند اقامتگاهشان و موطن ترك به ضرورتي آنان
شرم احساس با آنان همهميافتند انسان قاچاقچيان دام به دوباره بازميگردند خانه به كه
خانه به بازگشت براي لودميلا.ميكنند نرم پنجه و دست آينده از اطمينان عدم و
ارائه غيبتش براي بايد توضيحي چه بازگشت از پس نميدانست واقعا اما ميكرد لحظهشماري
".بگويم چه فرزندانم و والدين به بايد نميدانم":ميگويد اشكبار چشماني با او.دهد
نامدار خانوادههاي
قاسمي سهيلا:ترجمه
باشكوه ، قصرهاي.است بزرگ هم گنجهايشان و ثروت عزاداريها ، هوسها ، بزرگ ، خانوادههاي
دستورات آقامنشانه ، رفتارهاي وحشي ، انگورهاي از پوشيده كاخهاي مرفه ، و اختصاصي هتلهاي
را افراد خصوصي خاطرات كه قيمتي سنگهاي به مزين شخصي گهواره هزار سي از بيش و سلطنتي
كرسن دو بلانش.هستند بزرگ خانوادههاي اين ويژگيهاي نشاندهنده ميكنند ، حفظ خود در
آنها":است معتقد ميپردازد درخشان و معتبر خانوادههاي شجرهنامه بررسي به كه
سال كتاب.ميشوند بچهدار سايرين از بيش معمولا و هستند بزرگي خانوادههاي
اين جامعه كل در كه كرده ارزيابي نفر را 4 آنها فرزندان تعداد ميانگين بزرگ خانوادههاي
معمولا آنها اينكه يكي دارد اساسي علت دو امر اين.است فرزند متوسط 9/1 طور به مقدار
خوبشان مادي وضعيت اينكه ديگر و شدهاند تربيت دارد مذهبشان در ريشه كه آموزشهايي تحت
".ميكند فراهم برايشان را امكان اين
خانواده يك اقتصاددانان نظر از":ميدهد توضيح تاريخنگار ، بروتون ، - گاستون تريستان
معناي به كارخانه ، يك ايجاد از پس بلكه است ، اعتبار و ثروت با مترادف تنها نه بزرگ
تجارت به نسل يك تنها كه كساني با بزرگ خانوادههاي.است متعدد نسلهاي براي كالا توليد
".باشد بوده اوج در و معروف نسل سه بايد حداقل خانوادهاي چنين.نميآميزند پرداختهاند
نسل اين جزو كه حريصي و بيايمان افراد مشهور تبهكاراناست سوم نسل بزرگ خانواده و
حفظ دوم نسل و آورده دست به زحمت با اول نسل كه را آنچه تمام كه دارد احتمال هستند ، سوم
خانواده ده حتي ميتوان زحمت به معيار ، اين به توجه با.بدهند دست از راحتي به كرده
مشهور سال صد از بيش كه برناردو يا سيدو بولوره ، تتنژه ، روچيلد ، مثل فرانسوي بزرگ
حفظ را خود منافع ناكاميها و جنگها عليرغم كه توانستهاند آنها.كرد پيدا بودهاند ،
و (كارفور) دفوره ،(اوشان) موليه ترتيب اين به پس.دهند توسعه نيز را قلمروشان و كنند
در.نميآيند شمار به خانوادهها اين جزو شدهاند ثروتمند تازه كه آن دليل به گيشار
وجود ثروتمندي بسيار خانوادههاي فرانسه ، در عمومي اموال توزيع علت به و سالهاي 50
يكم و بيست قرن همين در شايد و ندارند قدمت كافي اندازه به كدام هيچ آنها اما دارند ،
بسياري و پينو آرنو ، ،(اورئال) بتانكور خانوادههاي.يابند دست موفقيتهايي به بتوانند
حساب به بزرگ خانوادههاي جزو هنوز شد ذكر كه دلايلي به توجه با فرانسه صنعت بزرگان از
.نميآيند
تحمل غيرقابل پرستار يك
به دوباره خودشان و بسپارند پولانس - رون به را كارشان دادهاند ترجيح مريو خانواده
امپراتوري از.بپردازند ميكند ، فعاليت عمومي بيماريهاي زمينه در كه مريو ، بيو
بر اما.است نمانده جاي بر چيز هيچ نيز صابون و روغن صنعت در راستوان خانواده افسانهاي
دوباره و گيرند كار به ديگر جايي در را خود استعداد توانستهاند نسلها برخي آنها ، خلاف
عنوان به.دارند نگه اوج در همچنان را نسلشان و خانوادگي سلسله ديگر باني يك كمك با
الكلي نوشيدنيهاي توليدكننده جديد گروه راس در را خود دوباره كوانترو بئاتريس مثال
يك رئيس بسيار ، تلاش با نيز معتبر خانواده يك مادر دوشابانكس فرانس - ماري.داد قرار
باقي بزرگ خانواده بزرگ ، خانواده يك چگونه و چرا خبشد غذايي محصولات مستقيم عرضه شركت
اين به ميكند؟ جلب خود سوي به را توجهات و است ثروتمند هنوز كه دليل اين به است؟ مانده
نام توانسته خانوادهاي چنين چطور كند؟ حفظ را خود اقتصادي قدرت توانسته كه علت
توانستهاند چطور آنها شود؟ جاودانه نوعي به و كند تبديل طلايي نشاني به را خانوادگياش
آورند؟ دست به را موفقيت كليد و دهند تشخيص را فرصتها
جشني لامبر هتل محوطه در است سرد پاريس در هوا كه سال 2002 ژوئن ماه شبهاي از يكي در
چشم به "رسيد خواهد فرا روز و ميرسد پايان به شب" شعار ورودي سردر روي.پاست بر
چهره) ساله روچيلد 93 گيدواست زندگي شرايط ناپايداري يادآور جمله اين.ميخورد
"ثروت شگفتيهاي" عنوان تحت كتابش انتشار گراميداشت براي (فرانسوي روچيلدهاي برجسته
روز چند.ندارد وجود اندوه براي جايي هيچ.است كرده دعوت جشن به را پاريس ساكنان تمامي
كاخ يعني خود تابستاني اقامتگاه به ميورزد ، عشق زندگي به كه نجيبزاده مرد اين ديگر
از تشريفات اين.بود خواهد نوههايش و اسبها كنار در نرماندي در او.رفت خواهد موتري
كودكي دوران بايد بارون يك البته كودكي؟ دوران.بودهاند صورت همين به او كودكي دوران
.باشد داشته طلايي
هميشه او.داشتم تحمل غيرقابل انگليسي پرستار يك من.نبود طور اين واقعا":ميگويد او
كه را وحشتناكي موجود اين ما.بسازيم شني قلعههاي ساحل ، در كه ميكرد مجبور را ما
صدا [كن حفر كن ، حفر] ديگ ديگ بازي و شوخي بين بگيريم ، فاصله او از نميتوانستيم
من.بكنيم را زمين قلعهها اين ساختن براي كه ميكرد مجبور را ما مدام چون ميكرديم
فرصت كردن گردش تنها براي او نوههاي آيا ".كنم گردش پاريس در تنها نداشتم اجازه
آزادي من از بيشتر خيلي نوجواني سن در آنها":ميگويد خودش دارند؟ اختيار در بيشتري
بچه كه زماني.ندارد را بيستم قرن اوايل وجهه ديگر روچيلد نام حال هر به چون.دارند
.است شده قبل از متعادلتر ما شهرت ميكنم فكر ميآمد حساب به ستاره يك پدربزرگم بودم ،
".انسان نام نه است ، موسسات نام يادآور بيشتر روچيلد حالا
به و است دنيا نامهاي مشهورترين از يكي هم هنوز روچيلد نام چون است فروتني نهايت اين
.ميشود محسوب "نام جادوييترين" آگت كلود گفته
آمريكايي4 قضاوت
تاديب سياست
هياتهاي ميتواند سياست.ميآورند حساب به را سياسي ملاحظات هم تربيت و اصلاح ماموران
بر گذاشتن اثر بر عفو هيات اعضاي.دهد سوق محكوم فرد آزادي بر تصميم سوي به را عفو
حتم طور به تقريبا اعضا.هستند مستعد ميكنند انتخاب را آنها كه ايالتي فرمانداران
آزاد التزام قول با كه اشخاصي اگر چون ميكنند اتخاذ محتاطانه صورت به را آزادي تصميم
است ممكن دو هر يا فرماندار سياسي رقباي گروهي ، رسانههاي شوند ، جرم مرتكب شدهاند
.بدانند مقصر را فرماندار
جنايي دادگاه به دادن سياسي جنبه
به دادن سياسي جنبه از ميتواند جزايي دادگاه سيستم و شهروندان براي جدي مشكلات ايجاد
از استفاده براي را فرصتها سياسي رهبران آن ، طريق از كه روندي شود ، ناشي جزايي دادگاه
.ميكنند تصرف انتخابيشان ، موقعيت و قدرت محبوبيت ، بر افزودن براي جنايي دادگاه مسائل
اثرگذار ، نظم و قانون آن در كه سياسي فعاليتهاي در سهولت به خيلي ميتواند كردن سياسي
سياستمداران ميشود سياسي خيلي جزايي دادگاه مسائل كه هنگامي.شود مشاهده است متداول
احساسات مردم ، عواطف به توسل از عبارتست كه شوند درگير "هوچيگري" در كه ميشوند وسوسه
و باز تفكر دشمن سياسي هوچيگري.مردم افكار و اذهان جاي به تعصبات كارگيري به و شديد
.است جنايي مشكلات حل براي راهحلهايي يافتن در روشن
پيشگيري سياست
برنده كه زماني _ ميافتد اتفاق كه جزايي دادگاه مسائل سر بر غيرضروري سياسي مشاجرات
عدالت كسب و جرم كنترل از مهمتر مالي"رسمي ماموران" براي سياسي كشمكشهاي در شدن
به دادگاه روند كه است اين نامطلوب نتيجه يك.كند فلج را دادرسي روند ميتواند _ ميشود
زيرا نداشت عضوي هيچ آخر 1998 ماه سه در "آمريكا حكميت كميسيون".ميگرايد ركود
كميسيون در"ديدگاه هفت" با انتخابات سر بر نميتوانستند دموكراتها و جمهوريخواهان
وضع هدفش مهمترين كه شد ايجاد كنگره وسيله به سال 1984 در كميسيون اين.كنند موافقت
اين تشكيل.است فدرالي جرمهاي محكومشدگان براي مجازات مقدار تعيين براي قوانيني
توسعه به كمك موجب همچنين و فدرال احكام در اختلافات و تفاوتها كاهش آغاز باعث كميسيون
.شد "جرم سياست" كارآمد و موثر
جنايي دادگاه درباره گستردهاي بحثهاي
در حقوق استاد "پكر هربرت" بخورد؟ شكست "تشريفات رعايت مدل" يا جرم كنترل مدل بايد آيا
سيستم دو كه تشريفات رعايت مدل و جرم كنترل مدل.كرد تشريح را مدل دو استانفورد دانشگاه
به شده ، ذكر علت دو بين تنش.ميدهد نشان را جنايي دادگاه در ارزشها اجراي در رقيب
.است مشاهده قابل جنايي دادگاه سيستم در اكنون ناهماهنگي و درگيري واسطه
باشد حاكم است بايسته كه جرم كنترل مدل
:هستند جرم كنترل مدل پيوستگي كليد زير مثبت گزارههاي
وضعيت يك نظم اينكه براي باشد جنايي دادگاه وظيفه مهمترين بايد جرم از جلوگيري _ 1
.است آزاد جامعه يك براي لازم
.شود متمركز قربانيان حقوق احقاق بر بايد متهم حقوق از حمايت جاي به جزايي دادگاه _ 2
مجرم كردن محكوم و دستگيري بازرسي ، تحقيق ، كردن آسانتر براي بايد پليس قدرت _ 3
.شود گسترده
.شود رفع بايد ميبندد را پليس دست كه قانوني فني نكات _ 4
طور به را موارد و باشد "مونتاژ انتقالدهنده خط يك" مثل بايد جزايي دادگاه روند _ 5
.بدهد حركت خودشان مسير سوي به سريع
فرض بايد متهم كند ، ضبط را متهم اتهامات دادستان و دهد انجام را دستگيري پليس اگر _ 6
.است اعتماد مورد و معتبر بسيار دادستان و پليس يافتههاي چون است مجرم كه شود
واقعي جرم كردن اثبات يا حقيقت كشف بايد جزايي دادگاه روند در اصلي هدف و موضوع _ 7
.باشد متهم فرد
شود حكمفرما است بايسته كه تشريفات رعايت مدل
تشكيل بخشها اين از كه است جرم كنترل مدل مخالف طرحي تشريفات رعايت شده طبقهبندي مدل
:ميشود
كار مقرر جريان] مقرر تشريفات كردن فراهم بايد جزايي دادگاه كاركرد مهمترين _ 1
.باشد قانون تحت انصاف ، اصل يا [قانون در دادگاه
زيرا قربانيان حقوق نه شود متمركز (متهم) مدعيعليه حقوق بر بايد جزايي دادگاه _ 2
.است كرده مطرح را متهم حقوق از حمايت وضوح به حقوق اعلاميه
.شود جلوگيري ماموران [خودسرانه] فردي تعدي از تا شود محدود بايد پليس قدرت _ 3
قدرت مراجع نيستند ، (تشريفات و تكنيكها) قانوني فني نكات صرفا اساسي ، حقوق _ 4
قانون راهنماي خطوط و باشند پاسخگو قضايي رويه و قوانين برابر در بايد جنايي دادگاه
.باشند داشته دوام و قوام بايد دادگاه روند در عدالت و انصاف تامين براي
رشته يك از كه آيد نظر به ناهموار و پرمانع مسير يك همچون بايد جزايي دادگاه روند _ 5
به اندازه همان به و بگيرد خود به را "حمايتي رويه" يك شكل كه است شده تشكيل موانعي از
.شده محكوم واقعي مجرمين [حقوق] از حمايت به كه بپردازد بيگناه واقعا افراد از حمايت
زماني بايد شخص يك.بشناسد مجرم ميداند مسلم آنچه براساس فقط را كسي نبايد دولت _ 6
.باشد كرده طي واقعيت و حقيقت يافتن براي را قانوني رويه دولت كه شود شناخته مجرم
تشريفات مدلرعايت و جرم كنترل مدل ارزيابي
عادلانه قضاوت يك به نياز است ديگري مدل از برتر مدلها اين از يكي اينكه اظهار براي
رعايت مدل كه حالي در ميكند منعكس را محافظهكارانه ارزشهاي جرم ، كنترل مدل.داريم
كدام كه ميكند تعيين سياست ، هواي و حال.را (آزاديخواهانه) ليبرال ارزشهاي تشريفات ،
سياستهاي) سياسي آزاديهاي طي.دهد شكل خاص زمان يك در جزايي دادگاه سياست به مدل
اواسط ازبود بيشتر دادگاه در تشريفات رعايت سياستهاي و اصول م ، دهه 1960 (ليبرالي
و است بوده نوسان در مسلط سياسي فلسفه عنوان به محافظهكاري قرن 21 اوايل تا دهه 70
.كردهاند تنظيم جرم كنترل مدل شكل در را جزايي دادگاه سياستهاي محافظهكاران ،
|