...ميكند حكايت چون ني از بشنو
مولانا شعر ريتم از مناسب استفاده
جنوب بومي موسيقي در ابداع
كتاب هفته سرود ساخت
موسيقي سابق كل مدير كلهر ، مهدي پاسخ
:گنجهاي داود گفتههاي به سيما و صدا
!شده تعطيل هميشه براي آن و گشوده باز اين
...ميكند حكايت چون ني از بشنو
كسايي حسن استاد يادمان
نوازندگان ، "ني"ساز در كهن ملتي شاديهاي و اندوهها ها ، غربت جداييها ، نواي
.شدهاند معرفي جهان به عرصه اين در اساتيدي و شده نمايان كه سالهاست
حسن" نام نيز بوم و مرز اين هنر و فرهنگ پهنه در كه است قرن نيم از بيش
ازاين كه نداريم سراغ شيفتهاي جان و است آميخته بههم "ني" ساز با "كسايي
.باشد مانده بيبهره آتشين و جانسوز نواي
از "محمدجوادكسايي سيد حاج" پدرش شد ، متولد اصفهان در سال 1307 در "كسايي حسن"
از هنرمندان بسيارياز موسيقي به علاقه دليل به و بود شهر اين مشهور بازرگانان
اديب" ،"شهناز جليل" ،"غلامرضاسارنگ" ،"نوروزي اكبرخان" ،"سيدمحمدطاهرزاده" جمله
رفت منزلش به و دوستي وي با غيره و " صبا ابوالحسن" ،"اصفهاني تاج" ،"خوانساري
.داشتند آمد و
موسيقي رديفهاي فراگيري بر علاوه و شد مند علاقه موسيقي به نوجواني همان از "حسن"
تاج" همايون قبيل از ايراني هنرمندان آثار صفحات از ،"اصفهاني تاج" نزد ايراني
.كرد تمريناستفاده براي ديگران و "ظلي" ،"خوانساري اديب" ،"اصفهاني
به خوش صداي با و ميرسيد ظهور عرصه به "كسايي" در هنري استعداد فضايي چنين در
.ميگرفت بهره مستمر بطور "خوانساري اديب" از راه اين در و ميخواند اصفهان سبك
مجذوب را "حسن" ديوار پشت از نوازنده يك "ني" نواي پاييزي ظهر از بعد يك در
.پرداخت نوازنده تعقيب به و آمد بيرون خانه از كه طوري به كرد خود
.فرستاد "نوايي مهدي" نزد را او مطلعشد ، ساز اين به وي ازعلاقه كه پدرش
در و ميكرد سفر تهران به گاهي و بود اصفهان مقيم و "اسدالله نايب" شاگردان از "نوايي"
.ميكرد نوازندگي بود ، نگذشته آن تاسيس از سالي چند كه راديو
ازدوستان كه "صبا ابوالحسن" با "نوايي" نزد آموزش و ممارست مدتي از پس "كسايي"
.بگيرد فرا را نوازندگي رموز وي ، تعاليم با توانست و شد آشنا بود برادرش و پدر
و صدادهي در استعدادش از برخورداري و خود كوشش و "صبا" تعليمات پشتوانه با وي
.يافت دست شگرفي موفقيتهاي به "ني" نواختن شيوه
ازجمله مشهور نوازندگان و خوانندگان با همكاري طريق از را خود هنري فعاليت وي
.كرد شروع وغيره "قوامي حسين" ،"اصفهاني تاج" ،"بنان غلامحسين" ،"خوانساري اديب"
از يكي را "ني" ،"هنري آفرينش قرن نيم و كسايي استادحسن" كتاب در "سپنتا ساسان"
صوتي ، هارمونيكهاي تعداد و صدادهي لحاظ از كه ميداند ايران بومي و بادي سازهاي
.دارد لطيفي و دلنشين صداي كه است مشكلي و غني ساز
ساز اين در موسيقي درست فواصل اجراي و درخشان تن و مطلوب صداي كردن حاصل
.است بالا كارداني و مهارت مستلزم
را ايراني موسيقي تمامفواصل ميتوان آنها با كه است سوراخ شش داراي ساز اين
فيگور با پريود از صدا يك نواختن براي بايد گاه مناسبت همين به كرد ، ايجاد
نصف انگشت ، سه يا دو با موسيقي ، دستگاههاي و آواز گوناگون گوشههاي از موسيقيايي
را درست صداي كردنآن زياد و كم با و گرفت را ني سوراخهاي چهارم يك حدود يا
.نمود حاصل
در ومطلوب شفاف تن اجراي را "كسايي" "نينوازي" بارز ويژگيهاي از يكي "سپنتا"
.ميداند زير و بم محدوده
ايراني گوشههاي در را ساز اين اجرايي حوزه ،"ني" نوازندگي در ممارست براثر "كسايي"
نبود اجرا قابل "ني" با گذشته در كه گوشهها از كهبسياري بهطوري بخشيد ، وسعت
.است يافته اجرا قابليت ساز اين توسط اكنون
ساخته ضربي وقطعات درآمد رنگ ، مضراب ، چهار قبيل از متعددي و گوناگون قطعات وي
.است هنرجويان و هنرمندان استفاده مورد كه
كه راديو تاسيس اوان در "كسايي":گفت وي ، درباره نوازندگان از يكي "عمومي حسين"
و همنوازي زنده برنامههاي در موسيقي بزرگ استادان همدوش بود ، ساله جواني 15
نه زمان گذشت با كه است هنرمنداني معدود از نيز اكنون و كرد آغاز را تكنوازي
سن اين در نظير كم هنرمند اين ابداعات و پختگي بلكه نداشته ، افول و وقفه تنها
.است انگيز اعجاب
چيرهدستي از نيز سهتار نواختن در اما دارد ، شهرت "ني" نوازندگي به هرچند"كسايي"
.است برخوردار خاصي
يافت ، راه"صبا" محضر به پدرم كه زماني از:گفت استاد ، فرزند "كسايي محمدجواد"
به مشتاقانه و شد گشوده رويش به موسيقي دلانگيز ازباغ تازه دريچههايي
.كرد استفاده استاد سهتار و ويلن نواي از لحظه به لحظه و پرداخت فراگيري
راديو ، پخش محل در سال 1322 در:است آورده سكوت تا موسيقي كتاب در "كسايي حسن"
استاد اجرايبرنامه ، از بعد اتفاقا نواختم ، "ني" با را "صبا" شتر زنگ مضراب چهار
قرار تشويق مورد و رابوسيد بنده پدرانه محبتي با استاد ديدم ، را اصفهاني تاج و صبا
،"عبادي احمد" ،"محجوبي مرتضي" ،"تجويدي علي" ،"شهناز جليل" ،"صبا" استادان وي.داد
،"حسينقوامي" ،"شريف فرهنگ" ،"تهراني حسين" ،"پايور فرامرز" ،"مجد الله لطف"
با ما جوانان:گفت وي.برشمرد خود راديويي همكاران از را غيره و "بنان غلامحسين"
را خاصي خط دنبال دارند توجه آن به كه هم عده آن و بيگانهاند ملي موسيقي
دوره حقيقت به كه و 40 دهههاي 20 ، 30 موسيقي از زيادي حدود تا و گرفتهاند
.گرفتند فاصله است ، ايران موسيقي در ممتازي
آموخت ، "بهسينه سينه" روش به را ايراني موسيقي بايد ابتدا است معتقد "كسايي"
.رفت نت سراغ به لزوم صورت در بعد و كرد درك عميق طور به را آن حالت
و ميداند ايراني موسيقي شايسته هنرمندان و استادان از را "كسايي" ،"دهلوي حسين"
ساز اين درتاريخ وي بارز ويژگيهاي از "ني" از جذاب و شفاف صداي ايجاد:ميگويد
مولوي "ميكند حكايت چون ني از بشنو" زيباي مثنوي كسايي ساز با:افزود وي.است
.پيوست حقيقت به زمان اين در
شدم آشنا"كسايي" با سالگي سن 15 در بار اولين براي:است گفته نيز "ياحقي پرويز"
موسيقي شخصيتهاي بزرگترين از يكي با كه كردم احساس بيتجربگي و جواني وجود با و
.ديد نخواهم هرگز و بودم نديده را وي نظير زمان آن تا زيرا شدهام مواجه دنيا
كدام هر كه دارد وجود مختلفي بادي سازهاي دنيا در كه ميدانند هنر اهل:گفت وي
قادر آنها نوازندگان و شدهاند ساخته اجرايي فراوان امكانات و فني دقيق اسلوب با
به ساختمان لحاظ از كه سازي با "كسايي" كه نيستند تكنيكهايي و ظرايف اجراي به
.مينوازد است ، سادگي اين
و لوله را روزنامهها "كسايي" كه شده ديده:گفت ويلن سرشناس نوازنده اين
عجيب و نمود استفاده آن از "ني" بجاي و كرده ايجاد آن در سوراخهايي سيگار بوسيله
.كرد اجرا آن با نيز را ايراني آوازهاي آنكه
آن نظير و ميكند دلالت استاد نبوغ و مهارت به نكته اين ذكر:افزود وي
.نيست كم ايشان هنري دركارنامه
مقوم بهزاد
اسلامي جمهوري خبرگزاري
مولانا شعر ريتم از مناسب استفاده
همايون موسيقي گروه اجراي به نگاهي
همايون فرزندش توسط آواز مستقل اجراي شجريان ، محمدرضا ايران آواز بيبديل استاد از روزي
:كه گفت ايشان (شجريان همايون مشهوددر تواناييهاي بهدليل) كردم سوال را شجريان
عجله و شتاب شدن مطرح براي آدمي كه است بزرگي امتياز چه و "ندارد عجلهاي همايون"
شهابگونه و شرار شتاب ، دليل به كه (هنر حيطه در) آثار و افراد از بسياري.باشد نداشته
كنسرت اجراي وحدت تالار در (پنجشنبه)ماه آبان دوم.بودند مستعجل دولت ، اما درخشيدند
سالهاست راكه سنتور پرتلاش بردبارو نوازنده حسينپيرنيا ، سرپرستي به همايون ، گروه
و ميآموزد ادعا بدون و نه ، را شدن ولعمطرح اما دارد ، و داشته را شدن مطرح مايه
واقع نيز بيمهري مورد البته و ميجويد و ميبالد ميسازدو آهنگ و ميپويد و مينوازد
ايرج صداي با آشفته رقص خيال ، تحرير كاستهاي خود كارنامه در كه او -بوديم شاهد شود ، مي
بدون كار چند و خلج سعيد صداي با عمر گذر و (شهناز استاد ياد به) عشق رسواي و بسطامي
و سرپرستي با توام شنيدني و زيبا قطعاتي ارائه و ساخت با مزبور كنسرت دارد ، در را كلام
(كمانچه)رئوفي سيامك (بربط)دلنوازي محمد چون نوازندگاني همكاري با شايسته نوازندگي
سان سهيل (كمانچه)قرداش مشتاق (قيچك)آبائي رضا (ني)ورزيده داوود (تار)اعتمادي شهرام
نيما (تنبك)صدرالديني غلامرضا (دايره و دف)رضايي مهدي (تار بم)پارسا سامان و احمدي
-همايون)بخش دو در خليلي خانمحوروش همخواني و رضاييپايور رضا صداي با (رباب)دلنوازي
خشنودي با وحدت ، تالار در حاضرين و تماشاگران انتها در كه پرداخت برنامه اجراي به (نوا
و گيرا توجهي قابل نحو به قطعات و تصانيف و ملوديها اينكه ، آن دليل و رفتند منزل به
از بهدور و جلالالدين مولانا از ريتميك و سماعي اشعاري انتخاب با كه بود زيبا و جذاب
از جديدي اجراي بازسازيو به كه امروزي كنسرتهاي اغلب در رايج كليشههاي و قالبها
.ميكرد حكايت گروهي لازم هماهنگيهاي شوقو و شور و سليقه از ميپردازند ، قديمي تصانيف
جوهره و ذات دليل به (نوا)دوم درقسمت و سريع و نشاطتر با (همايون)اول قسمت در اجرا
گام دليل به گهگاه آواز ، در البته و مينمود انديشمندانه و متفكرانه نوا ، دستگاه
.ميزد پهلو نيز شور موسيقاييبه
و جلوه گروه در مضرابي سازهاي كل در و بود اعتنا قابل حجماركستر و رنگآميزي
و تواضع با گروه خواننده رضايي رضا.كششيداشت سازهاي به بيشترينسبت آوايي برجستگي
آواز خوب اجراي با (باشد خوشنويسياش هنر و خط مشق از شايدمتاثر كه) خود فروتنيخاص
و است شده نزديك بسيار (صدايش محدوده در) كمال و پختگي مرزهاي به كه داد نشان تصانيف و
و هنرمندانه كه ارزشمند و متعهد خواننده خليلي خانم ميدهد ، را بهتر روزهاي اميد و نويد
همراهچند به را ايران اسلامي زنكشور هنرمندان و هنر چراغ عزيزمان ، ميهن در تلاش با
هنرشناس شنوندگان صدا ، در صلابت با توام ظرافت و تسلط با است ، داشته نگاه ديگرروشن تن
.ميداد قرار تاثير تحت را
جان گوش بر سوزنده را عود سيم آوازها ، طنين جواب و قطعات اجراي در هم دلنوازي محمد
در همايون گروه كنسرت اجراي كه بايستيگفت نهايت در.مينمود دلانگيز و مينشاند
با كه نيست دور و ميفزود فرهنگي اميدواريهاي بر شعبان ماه فرخنده و خجسته روزهاي
.باشيم شاهد را كارهايزيباتري و روزها اركستر ، صداي حجم بر افزودن و گروه تقويت
پوراميد عليرضا
جنوب بومي موسيقي در ابداع
بوشهر ليان مرواريد گروه به نگاهي
داراي دارند ، قرار خليجفارس نيلگون كرانه در كه شهرهايي بهويژه كشور جنوبي استانهاي
.است مشهور "بندري" به كه هستند خاصي موسيقي
تكتكو ، توسيلك ، مورباس ، دايره ، نيانبان ، دارد ، را خود خاص ابزارهاي بندري ، موسيقي
.است ايران جنوب بنادر محلي موسيقي مخصوص سازهاي از تيپو دمام ،
.هستند بندري محلي موسيقي از خاصي نوع و گروهها داراي خليجفارس حاشيه شهرهاي از يك هر
تكنيكهاي آميختن با ميكند فعاليت بوشهر استان در كه گروهها اين از يكي كه است چندي
كرده عرضه بازار به را بندري آهنگهاي از جديدي شكل محلي ، موسيقي با روز موسيقي از خاصي
موسيقي شوراي عضو شريفيان محسن سرپرستي به بوشهر استان "ليان مرواريد" موسيقي گروه.است
سال 1372 رااز خود جديد و رسمي كار بوشهر اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره و سيما و صدا
.است كرده آغاز
موسيقي نوع اين در منطقه ، صاحبنام شعراي اشعار از بار نخستين براي "ليان مرواريد" گروه
.بودهاند گروه اين توجه مورد بياباني محمد و آتشي منوچهر از شعرهايي.است برده بهره
از اعم بوشهر استان مختلف شهرهاي بندري موسيقي روي بر كار "ليان مرواريد" گروه ويژگي
.است بوشهر سنتي موسيقي و خارك گناوه ، برازجان ، و ديلم فايز ، از اشعاري با دشتي موسيقي
شش مقدس ، دفاع و فجر جشنواره نظير موسيقي جشنوارههاي در توانستهاند گروه اين اعضاي
با تكخواني بهترين و شريفيان محسن توسط آهنگسازي برتر عنوان يك و تكنوازي اول عنوان
بختياري اسماعيل نوازندگي با را ضربي سازهاي برتر عنوان سه نيز و وزان غلامرضا صداي
.نمايند كسب آزاد
آن سازهاي و بندري موسيقي نوع درخصوص علمي مطالعاتي كار كه بوشهر بندر موسيقي گروه
منطقه هر محلي سازهاي و موسيقي نوع اين مختلف انواع معرفي به تا ميكند تلاش است داشته
قدم نخستين توسيلك و مورباس نام به خارك منطقه محلي ازسازهاي استفاده با آنان بپردازد ،
از و بوده گذشته در جنوب كودكان موسيقي ابزار كه "تكتكو" از استفاده.برداشتهاند را
موسيقي ادوات نگهداشتن زنده براي گروه اين كارهاي از ديگر يكي نيز ميشد ساخته خرما چوب
.است آن كار سبك و محلي
در كه حالي در بخش سه به خرما چوب از تكهاي فوقاني بخش كردن قسمت با بندري كودكان
.ميساختند را تكتكو ساز آن ، دادن تكان و هستند متصل يكديگر به انتها
مرواريد" گروه ويژگيهاي ديگر از طنز و مذهبي ملي ، محلي ، مختلف مضامين و ريتم از استفاده
در پرواز و هنر خانه و كرده بازار وارد سال79 از را خود كاستهاي گروه اين.است "ليان
.دارد برعهده را آنان نوارهاي تكثير و چاپ مسئوليت تهران ،
كتاب هفته سرود ساخت
در كه سرود اين.شد ساخته مختاباد سيدعبدالحسين آهنگسازي به كتاب هفته دقيقهاي سرود5/4
با نوعي به كه است كاري تهيه در آهنگساز و شاعر همفكري حاصل شده ساخته اركسترال فضايي
.است همراه جوانانه و شاد فضاي
(رحيمي ناصر نوازندگي به) فلوت نيز و ترومپت حضور (زهي سازهاي) اركستري سازهاي بر علاوه
.است كننده تعيين سرود اين در محوري ساز دو عنوان به
، سيد كتاب خواننده جاي به.است استوار كتاب و كتاب خواننده ديالوگ بر كار محوريت
بر كر گروه نيز را كتاب شكلدهنده شخصيتهاي و كتاب نقش و ميخواند مختاباد ابوالحسن
.دارد عهده
موسيقي يك نشانههاي و برده بهره بومي ساخت و بافت از بودن ، ريتميك بر علاوه كار فضاي
.دارد مستتر خود در را جدي
را خود ضبط ، مرحله تاجيكي موسيقي پژوهشگر و آهنگساز ساعد محمد سيد نظارت با كه اثر اين
غرب در آهنگسازي تحصيل سال از 5/4 پس مختاباد عبدالحسين آهنگسازي كار نخستين گذرانده ،
تحصيل آهنگسازي دكتري مقطع در و انگليس "گلداسميت" دانشكده در اكنون هم مختاباد.است
با كه آفرينش و مذهب كنفرانس در نفره گروهي 4 همراه به دسامبر روز 23 است قرار و ميكند
از قطعهاي ميشود ، برگزار انگليس ملكه كاخ در انديشه و فرهنگ اهل و دولتمردان حضور
.كند اجرا را خود ساختههاي
موسيقي سابق كل مدير كلهر ، مهدي پاسخ
:گنجهاي داود گفتههاي به سيما و صدا
!شده تعطيل هميشه براي آن و گشوده باز اين
اظهارات به سيما و صدا موسيقي مركز سابق كل مدير "كلهر مهدي" پاسخ زير نوشته:درآمد
مركز رياست" زماني خود كه است (اي 81/7/23 گنجه داوود با همشهري مصاحبه) گنجهاي داود
مركز رياست (771373) و(671363)دوره دو در كلهر.داشت برعهده را"موسيقي اشاعه و حفظ
و مباحث برخي شدن شفاف براي همشهري ، موسيقي صفحه.داشت برعهده را سيما و صدا موسيقي
افكار تنوير براي ميخواهد نيز آگاهان از و ميكند درج را پاسخ اين موسيقي ، مسائل
.نكنند دريغ زمينه اين در نوشته و مطلب ارسال از عمومي
عهده بر را مركز سرپرستياين مدتي ظاهراشما" پرسش به پاسخ در گنجهاي ، داود آقاي
استفتاء با و ونياز ضرورت ، براساس هاشمي آقاي مديريت زمان در بله ، ":گفتهاند ،"داشتيد
".كنم خدمت سمت اين در عنوانمامور به سيما و صدا در كه شد شرعي امام ، تكليف حضرت از
و صدا سازمان موسيقي مركز مدير مسئوليت اينجانب سال 1365كه در كه است ، تذكر به لازم
سازمان مالي امور در كه برادرشان طريق از گنجهاي داود آقاي گرفتم ، عهده به را سيما
باشند داشته حضور هم سيما و صدا موسيقي شوراي در كه كردند علاقه اظهار ميكردند ، خدمت
موسيقي اشاعه حفظ سرپرستيمركز با ارتباط در آن ، از پس و آمد عمل به دعوت ايشان از كه
آقاي) خودشان فراوان اصرار با ميشد ، اداره موقت صورت به مركز مالي امور مسئول توسط كه
حكمي ، طي اينجانب مركز ، نوازندگان و مدرسان از تعدادي دادن قرار واسطه و (گنجهاي داود
سال كهتاپايان زماني تا و كردم واشاعهمنصوب حفظ مركز سرپرست عنوان به را ايشان
در كوتاهي مدت از پس اينجانب ، رفتن از پس امابودند سمت اين در ايشان داشتم ، حضور 1367
و شدند برداشته موسيقي اشاعه و حفظ مركز مديريت از ايشان رياحي ، دكتر آقاي تصدي زمان
آقاي هاشمي ، آقاي زمان آن نه كردند ، اشاره وقت عامل مدير هاشمي آقاي به ايشان كه اين
ايشان ميكنم تصور حالا نه و داشتند ايشان به راجع توصيهاي يا و ميشناختند را گنجهاي
تكليف و (ره)امام حضرت از مسالهاستفتاء جالبتر ، و مهمتر همه واز بياورند بجا را
!است سمت اين با آن ربط و شرعي
من كه اولا":؟ ، گفتهاند"نكرد پيدا تداوم همكاري چرااين پس" كه بعدي سوال در
هم سيما و صدا موسيقي شورايعالي عضو و موسيقي مديركل قائممقام عنوان به همزمان
همانطور كه رياحياست آقايدكتر تصدي دوره به مربوط قاعدتا اين ، ".ميكردم فعاليت
.نينجاميد طول به هم زياد شد عرض كه
كه بود مركز ، اين ترك براي من ديگر دليل اما":كه آوردهاند باز پاسخ ، اين ادامه در
"... و نميشد كلاسيكاعمال و هنري ريشههاي و هويت با موسيقي زمينه در نظرم متاسفانه
دكتر) سازمان رياست درخواست به بنا سال 1373 از اينجانب كه بار دومين كنم ، عرض بايد
و اصرار با هم باز انتخابشدم ، سيما و صدا موسيقي مركز رئيس سمت به مجددا (لاريجاني
منصوب مركز اين سرپرستي به را ايشان كه خواستند من از گنجهاي داود آقاي فراوان ابرام
جانب از حكمي طي باز و اجابتكردم را خواستهايشان اين شود ، مافات جبران كه نمايم
كه دلايلي به بنا اما شدند ، منصوب موسيقي اشاعه و حفظ مركز مدير سمت به ايشان بنده ،
از يكي اتفاقا كه بود مركز موسيقي آموزش شوراي مصوبات انجام در كفايت عدم آن مهمترين
نادر آقاي و شد بركنار سمت اين از ايشان بودند ، كياني مجيد آقاي شورا ، اعضايآن
احكام تمام است بديهي و است واقع خلاف آن دلايل و استعفا قضيه و گرديد منصوب مرتضيپور
.است سازمانموجود بايگاني در عزل و نصب رسمي
دكتر آقاي سال ، حدود 20 از پس خوشبختانه":گفتهاند كه بعدي سوال پاسخبه در اما
مركز احيايدوباره فكر به..از معلم علي همفكرياستاد با سازمان مدير لاريجاني
ضربات از يكي كنم ، عرض بايد "..كياني مجيد آقاي انتصاب با نتيجه در افتادند ،
شد ، وارد انقلاب از بعد در موسيقي هنر وبخصوص هنر عرصه به تاكنون كه جبرانناپذيري
در آهنگساز و خواننده نوازنده ، تعليم مدارس موفقترين از يكي تعطيلكشاندن به همانا
آقاي جناب تصديگري دوره در متاسفانه هم باز بودكه موسيقي اشاعه و حفظ مركز يعني كشور
كه صورتي اين به هم آن بعد ، سال چند در آن بازگشايي و است گرفته صورت دامغاني معلم علي
آنچه و بود نخواهد پاسخگو را پربار گذشته آن از ذرهاي هرگز دارند ، اعتراف هم خودشان
اهل و گذشته استادان تاييداغلب به شده ، بازگشايي اشاعه و حفظ مركز عنوان به امروز
ميطلبد ، موسع مجال آن ، شرح كه لاغير ، و است دوستپروري دوستيابيو بنگاه يك موسيقي ،
بيشتر تحريف ، از موسيقي و هنر محدوده در شايد كه عرضكردم جهت آن از را فوق مطالب اما
است ، شده ما جامعه در قلمزني و سخنپراكني شيوه حاضررايجترين درحال گويا كه تاريخ
.باشم كرده جلوگيري
|