معماري آموزش كيفيت ارتقاي و سالم رقابت
ايراني نقاشي در بهشت
مصر هنري آثار :مصري نقاش محمدكاسم ،
است جديد هنر از متاثر
بينالمللي مسابقه فرانسوا لويي مركز
ميكند برگزار تجسمي هنرهاي
آن توسعه شيوههاي و ايران در تئاتر آموزش
معماري آموزش كيفيت ارتقاي و سالم رقابت
شهرسازي و معماري دانشجويي جشنواره اولين برپايي از گزارشي
هنري جنبه همان در محض ، علوم و فني رشتههاي با شهرسازي و معماري رشتههاي اصلي تفاوت
مييابند نمود معماري رشتههاي در بيشتر نوآوريها و ابتكار خلاقيت ، .است
دانشكده همكاري با و هنر فرهنگستان همت به شهرسازي و معماري دانشجويي جشنواره اولين
برگزار زيبا هنرهاي دانشكده محل در (آذر تا 27 24)پيش هفته تهران دانشگاه زيباي هنرهاي
دانشكده عكاسي گروه سرپرست افشارزاده ساسان سخنراني با جشنواره اين از روز اولين.شد
.بود همراه "عكاسي و معماري" درباره زيبا هنرهاي
اينكه ذكر با ابتدا ميگفت سخن تهران دانشگاه شهيدآويني تالار در كه افشارزاده
آن بتواند و باشد داشته سهبعدي فضاي از درستي درك كه است كسي جهان ، معماري عكاس بهترين
البته ، و كند درك را معمار سخن بتواند بايد عكاس:گفت كند ، ارائه دوبعدي عكس يك در را
.باشد دوسويه بايد درك اين
رخ سهبعدي فضاي در كه است هنري معماري:كرد تعريف چنين را عكاسي و معماري هنر وي
براي و است ثبت براي روشي عكاسي امااست زمان و حركت به نياز نيز آن درك براي و ميدهد
.داريم احتياج زمان به نيز آن ديدن بهتر
خواست و است گوناگوني شناسههاي داراي معماري درحوزه عكس كاربردهاي:افزود وي
.بگذارد تاثير آن در ميتواند عكس سفارشدهنده و معمار
بناي عكاس ، خواست:دانست استوار نكته سه پايه بر را معماري عكس شكلگيري افشارزاده ،
.نمايشدهنده نياز و معماري
معمار چون:افزود هستند ، معماران معماري ، بهترينعكاسان كه نكته اين ذكر با وي
قدرت او كه چرا.است معماري عكاس بهترين او خود دريابد ، را معماري پيچيدگيهاي ميتواند
.دارد را ديدن سهبعدي به عادت و درك
حضار براي را هنر اين بزرگان معماري عكسهاي از اسلايد تعدادي پايان ، در افشارزاده
.داد نمايش
معماري هنر استادان و دانشجويان از جمعي حضور با "ميراث" ميزگرد و گفتوگو همچنين
.شد برگزار شهرسازي و معماري دانشجويي جشنواره از روز اولين در
و است فرهنگي مقوله يك ميراث كه اين به اشاره با توسلي مهندس نشست ، اين ابتداي در
دانشگاهي آموزش با نميتوان را مسئله اين:گفت گذاشت ، احترام آن به نميتوان روز به
عرفاني قرآني ، تفسيري ، متون ما كشور در.باشد ما وجود از گوشهاي بايد اين ;كرد اجباري
شهرسازي و معماري درباره وي.است فرهنگي جريان يك دقيقا اين و دارند بسياري ارزش وشعر
ادامه ، در توسلي.ميدهد رخ فرهنگي اتفاق كمتر آن در رشته ، اين مادي كشش دليل به:افزود
مهندس فعاليتهاي درباره تهران ، دانشگاه در معماري رشته تاسيس روند و تاريخ به اشارهاي
سراغ و كرد رها را دانشگاه سيستم ، به اعتراض براي ايشان:گفت معماري ، رشته براي پيرنيا
.رفت سنتي معماري
آثار مرمت هزينههاي درباره سنتي ، معماري نگاهداشت درباره نكاتي ذكر با سپس وي ،
چهارخانه ساخت هزينه با برابر متوسط ، آسيبديدگي با خانهها برخي مرمت هزينه:داد توضيح
.است
برگزار شرح اين به مذكور جشنواره برپايي روزهاي طي ديگري متنوع برنامههاي همچنين
:شدند
مقاله قرائت ، كرمانشاه شهري پاركهاي مكانيابي پروژه ارائه:"آويني شهيد" تالار *
سنت و معاصر فرهنگ بستر در معنوي پديدارشناسي"،"شهرسازي در هايدگر نظريات بررسي"
فضاي" ميزگرد ،"فضا بر پيشرفته تكنولوژي تاثير مفاهيم شناخت" پروژه ارائه ،"اسلامي
و نمايش اجراي ،"صنعتي طراحي و معماري" با ارتباط در خداداد خانم سخنراني ،"آموزشي
.موسيقي اجراي
.شهرسازي و معماري با ارتباط در فيلمهايي نمايش:"قضاوت" سالن *
از بازديد برنامههاي.اسكيس مسابقه انرژي ، و معماري ميزگرد و گفتگو:"معماري" آتليه *
شده انجام برنامههاي جمله از نيز مسعوديه مجموعه و دارالفنون گلستان ، مدرسه كاخ مجموعه
.بودند ديگر
است همراه بسياري مشكلات با ايران معماري كنوني روند
و معماري جشنواره نخستين حاشيه در فرهنگي ميراث سازمان رئيس بهشتي محمد سيد مهندس
را سالمي معماري دانشجوي بايد:گفت نكته اين بيان ضمن ايسنا با گفتوگويي در شهرسازي
نقش حرفهاي ، جامعه در بعدها كه بود اميدوار بتوان تا ;كرد تربيت علمي خلاقيت لحاظ به
.كند ايفا درستي مثبت
.برداشت ميتوان راه اين در كه دانست قدمهايي از يكي تنها را آموزش بهشتي ،
اينباره در تاكنون و است تامل و توجه قابل ما معماري ادبيات موجود ضعف او ، گفته به
.است نشده انجام جدي كار
از كه كنيم گمان نبايد:كرد تاكيد هنر ، فرهنگستان معماري گروه رئيس و پيوسته عضو
صورت هم اينباره در جدي كار كه چرا ;داريم اطلاع تاريخ ، طول در شهرسازي و معماري
.است نگرفته
داشته توجه بايد:شد يادآور شهرسازي ، و معماري دانشجويي جشنواره نخستين درباره وي
توجه با.است شهرسازي و معماري دانشجويي سراسري جشنواره نخستين جشنواره ، اين كه باشيم
ارائهها و دارند درس شرح يك مختلف ، دانشگاههاي در معماري دانشجويان همه كه اين به
كار كه ميشود فراهم دانشجويان براي امكان اين شود ، ديده هم كنار در چنانچهاست متفاوت
را خود آموزشي كار ميتوانند نيز استادان.كنند مقايسه دانشجويان ساير با را خود
.ارزيابينمايند
.دانست ضروري را معماري دانشجويان حركت به رشتهها ساير دانشجويان تاسي بهشتي ،
را معماري آموزش كيفيت سالم ، رقابت
ميدهد ارتقاء
براي:گفت ايسنا با گفتوگو در نيز شهرسازي و مسكن وزارت شهرسازي و معماري معاون
دانشگاهي ، و حرفهاي سطوح در بعدي جشنوارههاي در است ضروري كشور ، سطح در معماري ارتقاي
.گيرد قرار توجه مورد پررنگتر و بيشتر اقدام اين
تشويق با قطع طور به جشنوارهها ، و نمايشگاهها جريانات ، اين:كرد تصريح حناچي پيروز
بر مستقيمي تاثير برخوردارند ، بالاتري كيفيت از آموزشي و حرفهاي جامعه در كه كساني
.داشت خواهد كشور در معماري كيفيت بردن بالا همچنين و معماري تازه ايدههاي آمدن بهوجود
در فعال آموزشي گروههاي بين رقابتيكه:كرد اضافه دانشگاه ، مدرس و معمار مهندس اين
.بود خواهد سازنده قطعا ميافتد ، اتفاق كشور در رشتهها اين
.دهد ارتقاء كشور سطح در را معماري آموزش كيفيت ميتواند سالم رقابت او گفته به
به تخصصي نشريات در حرفهاي فعاليتهاي اين مناسب و درست انعكاس:شد يادآور حناچي
تاثير همچنين.است توجه مورد جشنوارهها اين در كنندگان شركت براي مشوق يك عنوان
كارشان به نسبت تعهد با كه كساني تشويق و دانشجويي كارهاي كيفيت بردن بالا بر مستقيمي
.دارد ميكنند ، عمل
معماري نشريات كه اين بر اذعان با شهرسازي و مسكن وزارت شهرسازي و معماري معاون
ميشود ، منعكس معماري حرفهاي سطح در آنچه:گفت نيستند ، دانشجويان بضاعت حد در موجود
آگاهي و خدمات ارائه هدف با نشرياتامروز اما ;است مفيد رشته اين دانشجويان براي قطعا
.ميشوند توليد كمتر دانشجويي گروههاي به
است آن هنري جنبه در محض فني رشتههاي با معماري اصلي تفاوت
با گفتوگويي طي شهرسازي و معماري دانشجويي جشنواره اولين مدير عزيزي مهدي سيد
رفع در معماري جوايز تعيين و مسابقات و جشنوارهها برپايي نقش و تاثير درباره همشهري
در كه فعاليتهايي و اقدامات تمام بگويم بايد چيز ، هر از پيش:گفت حوزه اين عديده مشكلات
دانشگاه چند هر ;است بوده دانشجويان خود همياري و تلاش با شده ، انجام جشنواره اين زمينه
حركت حاصل اين درواقع.داشتهاند نقش جشنواره اين شكلگيري در نيز هنر فرهنگستان و
انجام به وجه بهترين به را كار و شدند ميدان وارد خودشان كه بوده دانشجويان خودجوش
لوح و جايزه دريافت فكر به بيآنكه و توقعي هيچ بدون دانشجويان بنابراين ، .رساندند
.شدند زحمات اين متحمل باشند ،
نظريات شاهد ما و بود دانشجويان مشاركت جشنواره اين برپايي هدف:گفت ادامه در وي
وقتي بنابراين.گيرند قرار آموزش خدمت در ميتواند نظريات اين كه بوديم آنها از عدهاي
دانشگاهها همه مشاركت حاصل كه چرا شود ، برگزار وجامع فراگير نقاط با جشنوارهاي چنين
تبعات و اثرات مجموع ، در و دهد دست به دانشگاهها علمي وضعيت از شناختي ميتواند ;بوده
وقتي نهايت در و بود خواهد رشتهها همه و دانشگاهها همه خدمت در فراگير جشنواره اين
.مييابد ارتقاء هم كشور شهرسازي و معماري خود قطعا يابد ، ارتقاء ما آموزش
در حد چه تا زيباييشناسي و هنري جنبههاي كه سوال اين به پاسخ در عزيزي دكتر
و معماري رشتههاي اصلي تفاوت":گفت است ، بوده توجه مورد شهرسازي و معماري جشنواره
و ابتكار خلاقيت ، .است هنري جنبه همان در محض ، علوم و فني رشتههاي با شهرسازي
مثلا از بيشتر معماران يعني.مييابند نمود معماري رشتههاي در بيشتر نوآوريها
.ميكنند لحاظ را زيباشناسي جنبههاي و دارند خلاقيت خود طراحيهاي در عمران ، مهندسان
".است زيباييشناسي جنبههاي داراي جشنواره ، اين كارهاي از عمدهاي بخش بنابراين
شهيد تالار در مراسمي طي خود ، چهارم روز پايان در شهرسازي و معماري جشنواره اولين
.يافت پايان تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده آويني
جشنواره برگزيدگان معرفي
شهيد تالار در كه مراسمي در شهرسازي و معماري دانشجويي جشنواره نخستين برگزيدگان
:شدند معرفي شرح اين به شد ، برگزار تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده آويني
فاطمه حسينزاده ، سعيده صالحي ، ابوذر ميروكيليزاده ، مسعود عزيزي ، ارجمند حبيب
مقامهاي رشته در مظاهري بابك كوليوند ، علي بخشي ، شهناز نصراللهي ، فرشاد ياوري ،
افراد عنوان به معماري پاياننامه و شهرسازي پاياننامه درسي ، تحقيقاتي طرح دانشجويي ،
.شدند شناخته برتر
هيات. شد تقدير نمايشگاه در شده پذيرفته اثر از 22 جشنواره داوران هيات همچنين
ايوازيان ، سيمون زرگر ، اكبر اسلامي ، غلامرضا محمودي ، سعيد امير را جشنواره اين داوران
.ميدادند تشكيل پاكزاد و فرد عيني آبادي ، علي محمد
ايراني نقاشي در بهشت
اسلام جهان نقاشي سالانه دو دومين برپايي مناسبت به
.شد شاهرخ اقامتگاه محل پانزدهم قرن اوايل خراسان ، در پايتخت عنوان به هرات:اشاره
گروه وسيله به او پادشاهي شكوه به(850807)گزيد سكني شهر آن در قرن نيم حدود تيمور امير
از يكي عنوان به او سلطنت دوره و شد بيشتر دانان موسيقي و نقاشان شاعران ، متفكران
تالار به كه سلطنتي هنري كارگاههاي در.گرديد مطرح خراسان تاريخ در دورهها روشنترين
آنان از تعدادي كه ميكردند تهيه را خطي نسخ صحافان ، و تذهيبكاران خطاطان ، ميشد ، متصل
نسخ از يكي.گرفت جاي بود ، گردآورينموده شاهرخ كه شاهانه گسترده و مشهور كتابخانه در
در كه نامه معراج محتواي.بود نامه معراج گشت مصور شاهرخ آرايي كتاب مركز در كه خطي
عارفانه استعداد خاطر به قلم اهل شاعري ميرحيدر ، توسط است آمده بحث ، مورد خطي نسخه
تركي به هراتي بخشي مالك توسط و گرديد ترجمه شرقي تركي به است ، شده شناخته قوياش
.گرديد نويسي خوش اويغوري
حاوي و شده انجام هنرمند چندين توسط زياد احتمال به داستان دهنده نشان نقاشيهاي
ورقهها ، برخي بالايي قسمتهاي در.است تركي و عربي زبان به درحاشيه يادداشتهايي
كه است نقاشي داراي 61 خطي نسخه ايندارد وجود فارسي زبان به نوشتههايي شرح از اثراتي
خطي ، نسخه اين نقاشيهاي از برخي توصيف بر علاوه.ميكشد تصوير به را پيامبر معراج داستان
دراين كه است نكاتي ديگر از نيز خطي نسخ چنين تدوين جهت در حامي و هنرمند نزديك رابطه
.است شده پرداخته آن به مقاله
-913) تيموريان حمايت و تشويق و حاكميت تحت كه هنري نوع فهميدن براي كتابخانه موضوع
تهيه مسئول كتابخانهها اعضاي.است برخوردار ويژهاي اهميت از ميآمد وجود به (771
هنر گسترش در هنري موسسه يا كارگاه اين مركزي تاثير.بودند گرانبها صنايع ديگر و كتابها
دورانهاي از.داشتهاند وجود مسلمانان فرهنگ در هميشه كتابها كه است اين بر دال اسلامي
گفته طبق بر.بود شده توام كتاب به علاقهشان با مسلمان قدرتهاي سياسي فعاليتهاي اوليه
به بخشيدن تجسم مسئول كه بودند خطاطان و نقاشان بويژه كتابخانه ، مسئولين لوري و لنتز
.ميآمدند شمار به حاكمان حاكميت و قدرت حقانيت بر اذعان و شاهزادهاي آرزوهاي
راه اين در تيموري حاكمان كه قدمهايي مهمترين از سلسله يك فرهنگي توسعه لحاظ از
بود دربار حمايت هنريتحت كارگاه يك حقيقت در كتابخانهبود كتابخانه تاسيس برداشتند
ادامه كه مهارتهايي و فعاليتها و خطي نسخههاي تهيه جهت در گوناگوني صنعتگران آن در كه
و سازمان نوع و شكل كه بود موسسهاي يك كتابخانه.ميكوشيدند بود كتابآرايي هنر دهنده
تيموري حاكمان بيشتر كلي طور به.ميبخشيد جهت را تيموريان دوران هنرهاي آن قوانين
درجه به را دوران هنر تا بودند فعاليت به مشغول آنجا در هنرمندان و داشتند كتابخانه
خودش كه داشت كتابدار يك كتابخانهها از هريك.برسانند مجلدسازي و خطاطي اعليتذهيب ،
مثال ، عنوان به.ميرفت شمار به خطي نسخههاي خطاطي و تذهيب مصورسازي ، بزرگ استاد
در (911873)بايقراء حسين سلطان كتابخانه كتابدار (912875)ميرك
و حمايت تحت نقاش يك عنوان به را بهزاد ايراني شهير هنرمند كه بود كسي او.بود هرات
.بود درآورده خود تشويق
ميان در را كار او.ميگرفت انجام كتابدار راهنمايي و رياست تحت خطي نسخههاي تهيه
در.ميكرد پخش بود ، حاكم معمولا كه مشوق و حامي خواست با مطابق گوناگوني هنرمندان
تماشاي به زيادي شاد ساعتهاي احتمالا حاكم تصويرسازي ، براي موضوع انتخاب هنگام
حاكم و هنرمندان.برگزيند مصورسازي براي را جديدي مورد تا ميداد اختصاص خطي نسخههاي
قديميتر آلبومهاي و خطي نسخههاي احتمالا آنها.داشتند همكاري هم با طرح اين در همه
.ميدادهاند قرار بررسي و جستجو مورد نقاشي موضوع و فكر الهام براي را ، كتابخانه
خطي نسخ تهيه روند
گرفته تصميم خطي نسخه يك شكلگيري يا ايجاد به كه هنگامي كتابآرايي كارگاه هر در
بين در.بود كنندگان تذهيب و خوشنويسان براي لازم عناصر جمعآوري اقدام اولين ميشد ،
نقرهاي و طلايي چون متفاوتي رنگهاي و پاككنها جوهر ، كاغذ ، آنها مهمترين عناصر ، اين
.بود
.گرديد معرفي مسلمانان سرزمين در سال 134 در شد ابداع چين در كه كاغذ ساخت
شده آورده سمرقند به تالاس جنگ از بعد كه چيني زندانيان از را آن ساخت روش مسلمانان
در سرعت به خلاقيت.كرد مسلط تركستان بر را مسلمانان سال ، آن در جنگ.آموختند بودند ،
سال در.بودند فعال هشتم قرن دوم نيمه در آن كارگاههاي در كه شهري.گرفت رونق شهر اين
مديترانهاي كشورهاي در صنعت اين كمكم بعدها سپس شد ، بغداد وارد كاغذسازي صنعت 177
كتان بافتهاي با كاغذ آن در كه شهري.يافت زيادي تكامل خراسان در فن اين.يافت گسترش
ميكرد رنگ مناسب طور به را ارزشمند ورقهايي هنري ، كارگاه كه هنگامي.ميشد ساخته
گرفته تصميم هماهنگي ايجاد منظور به آن تذهيب و متن براي مناسب فضاي مورد در همزمان
اين كه ميشد تعيين پيش از ميبايست نيز شده نوشته سطح و حاشيهها بين ارتباط.ميشد
نخهاي روي مناسب فشار با سطور نوشتن محل بودكه صادق نيز خطوط تعداد و محل درباره موضوع
آشكار برجسته ، خطوط صورت به برگها روي و ميرسيدند مقوايي كاغذ لبههاي به كه ابريشمي
مشخص ميشد آشكار برجسته ، خطوط اين اساس بر را نوشتار نويس خوش و ميگرديد مشخص ميشد
.مينمود كتابت كتاب ظريف برجسته خطوط اين اساس بر را نوشتار خوشنويس و ميگرديد
بود تن چند آنها تعداد اغلب كه نقاشان ميرساند پايان رابه خود كار خطاط كه هنگامي
و تصوير بين مستقيمي هماهنگي تيموريان ، زمان از.مينمودند مينياتورها نقاشي به شروع
مصور هنرمند با مشورت و خطي نسخه مسئول صلاحديد با متن از بخشهايي و داشت وجود متن
.ميگشت
رنگهايي.بودهاند ستايش مورد هميشه رنگهايشان شفافيت خاطر به حقا ايراني نقاشيهاي
قلم نرم برسهاي توسط تصاوير جزئيات.ميشد گرفته كار به كار جزئيات كوچكترين در حتي كه
گاهي.ميآمد وجود به معدني و گياهي و حيواني (گرانقيمت اغلب) مايههاي رنگ و موها
نقطههايي يا نازك خطوط رسم وسيله به نقرهاي و طلايي رنگهاي انعكاس و درخشندگي اوقات
آخرين مييافت ، پايان نقاشي كه هنگامي.مييافت افزايش عاجي سوزني وسيله به آنها روي بر
شاه يك مقابل در نقاشي دادن قرار وسيله به كار اين كه بود تصاوير نمودن لطيف شامل مرحله
.ميپذيرفت انجام كريستال يا عقيق گلوله يك با آن دادن مالش و شده داده صيقل بلوط
.شد انجاممي صحافي عمل ميشد كامل كتاب مراحل همه وقتي
آن بر هندسي گياهي تزيينات كه ميشدند چرمي پوششهاي شامل اسلامي صحافي روش قديميترين
نهم قرن اوايل در.ميشد وصل آن انتهاي شكل مثلثي زباله يك و بود شده بندي نقش و طراحي
با مركزي شكل شمسهبيضي يك از مركب كه آوردند روي جديدي طرح به ايراني صحافان
تزييني تكنيكهاي آن ، از پس و نهم قرون طي دربود (لچك) گوشهاي تكههاي و آويزهها
و شده رنگ كاغذ شده ، داده برش چرم از طراحي.شد پيچيدهتر فزايندهاي طور به صحافان
دست به نفيسي شده مزين كتاب جلدهاي تا مييافت تركيب هم با داخلي پوششهاي روي بر تذهيب
.باشد آنها درون پيچيده تركيب و عالي رنگهاي با تذهيبها و مينياتورها لايق و آيد
نامه معراج خطي نسخه
هنري كارگاه در شده ايجاد شاهكار مطمئنا پاريس ملي كتابخانه در موجود نامه معراج
وسيله به و شده انجام هنرمند چندين توسط احتمالا كار اينباشد مي خراسان پايتخت هرات
يك و شصت بالايي حاشيههاي در.است شده كامل تركي و عربي زبان به حاشيهاي يادداشتهاي
را خطي نسخ كه دارد وجود فارسي زبان نوشتههاييبه شرح از اثراتي ورقهها ، برخي نقاشي
مهمي هنري عناصر بيانگر وضوح طور به ساخت ظريف كيفيت و رنگآميزي و غنا.است كرده مزين
.برميگردد شاهرخ معروف دوست كتاب به كه است
اظهار ميتوان هرات مكتب كاري تذهيب در تيموري سبك مختلف اساسي عناصر از تحليل با
ميشد مسلمان استادان مشخص و هنري خصوصيت ايراني ، هنري سنتي بقاياي شامل عناصر اين داشت
.بود يافته تركيب كاملي جزئيات با كه ميرفت شمار به چيني سبك نفوذ مبين همچنين و
مسرت مناظر و گرفته صورت روشن و سايه با رنگها هماهنگي آن در كه است نقاشياي مينياتور ،
در عملا يافته تركيب زيبا رنگهاي با كه باشكوه ساختمانهاي و افسانهاي بهاري انگيز
عرفاني افسانهاي نامه معراج حقيقت در.دارد تاكيد دنيايي و طبيعي منظره ناديدهگرفتن
معجزهآسا عروجي مراحل كننده مشخص كه را الهامبخشي و شگفتانگيز بينشهاي آن در كه است
.ميدهد شرح ميكند پيدا دست الهي بارگاه به اسلام موسس شب يك آن در كه مرحلهاي در است ،
ثنا":ميفرمايد كه ميگيرد صورت الاسراء سوره آيه اولين از الهام با پيامبر ، عروج
بيت دورافتاده معبد به مكه (مسجدالحرام)مقدس مسجد از شبي در را خود خادم كه اوست مخصوص
توسط پيامبر كه است مرحلهاي در عروج عنوان به شبانه سفر اين ;....فرستاد المقدس
هدايت المقدس دربيت القدس مسجد به مكه در مسجدالحرام از جبرئيل نام به فرشتهاي
ميشود مجاز اسلام بنيانگذار كه جايي هفتم آسمان نقطه دورترين تا آنجا از و ميشود
در مبحث و محتوا اين هجري ، قرون اولين از.شود وارد الهي قدس ساحت در مشتاقانه
در كمكم كه -ادبي يا عرفاني -تئوري تفصيلهاي با آن از پس و مسلمانان عمومي داستانهاي
.شد داده وسعت -داشتند باور رستاخيز به كه مسلماناني مذهبي الهي اعتقادات
در ژانويه 1673/1084 چهاردهم پنجشنبه در هرات ، هنري كارگاه در آمده بوجود شاهكار
.شد خريداري خراسان از آنتونگالانت شب يك و هزار داستانهاي مشهور مترجم قسطنطنيهتوسط
كرده كسب ميانه شرق مردمان ادبيات و رسوم زبان ، از ژرفي آگاهي فرانسوي شرقشناس اين
عربي و تركي فارسي ، خطي نسخ از مجموعهاي تا بود ساخته قادر را او آگاهي و فضل.بود
قسطنطنيه در فرانسه سفير براي آنها بين از را نامه معراج كه كند جمعآوري را ارزشمند
در فرد به منحصر خطي نسخه اين.داد انتقال فرانسه به را آن فرانسه سفير.كرد خريداري
.گرفت جاي Colbert كتابخانه
نيم و قرن يك تقريبا.شد سپرده سلطنتي كتابخانه به خطي نسخه هيجدهم قرن اواسط طي
خارج رمز از را متن بخشهاي از بعضي تا شد موفق رموسات آبل مشهور ، فرهنگشناس يك بعد ،
ميدارد بيان رسيد چاپ به سال1820 در كه "تاتار زبان مطالعات" كتابش گزارش در او.كند
:دارد وجود اويغور خط به شده نوشته رحلي مقطع به خطي نسخه يك سلطنتي كتابخانه در" كه
."ميباشد (ص)محمد حيرتانگيز عروج و معراج داستان شامل كه است مذهبي اثر اين موضوع
داستان.ميشود نگهداري موزه تركي بخش در شماره 190 با ارزش با اثر اين امروزه
داستانگونه روايت اين متن دنبال به.دربردارد را مجلد اين اول صفحه 68(ص)پيامبر معراج
قبلا كه همانطور.است معروف "مقدسين خاطرات" نام به كه آمده اويغور خط به ديگري اثر
نوشته هراتدرسال 1436/840 در متن اين كتاب ، آخر (نامه شناس)نامه كتاب طبق بر شد ذكر
.است شده
آن تصاوير از تعدادي و معراجنامه خطي نسخه از كوتاهي بررسي به مقاله اين در:نتيجه
غناي و اوج كه ميباشد شاهرخ هنري كارگاه يا كتابخانه دستاورد نسخه اينشد پرداخته
دوران هرات مكتب در نگارگري هنر پيشرفت و توسعه نشانگر تصاويرش در رفته كار به هنري
و ادبي تاريخي ، خطي نسخ سازي مصور و تدوين به را دربارش هنرمندان كه ميباشد شاهرخ
دست حقايق و ميبخشيد اهميت مذهبي اصول و حقايق به طريق اين از و ميگماشت مذهبي
عينيت و مينماياند واقعي و ملموس خوانندگان تصوير و ذهن در را ذهن از دور و نيافتني
.ميبخشيد
متفاوتي و دقيق رنگآميزي غناي از تنها نه شاهرخ هنري كارگاه شده مصور معراجنامه
هنر اوج بر است نشانهاي همه پيكرهها تصاوير و تركيببندي نوع بلكه است برخوردار
چه و مادي نظر از چه شاهرخ هنري حمايت اهميت.شاهرخ زمان در تيموريان دربار نگارهگري
اصيل رنگهاي و گرفته كار به طلاي ميزان به توجه با خطي نسخه اين تدوين در معنوي نظر از
از وقت حاكمان حمايت موضع بنابراين نيست ، پوشيده فن اهل بر تصاوير در موجود گرانقيمت و
كه است مواردي و مسائل جمله از خطي نسخ تدوين در آنان معنوي و مادي پشتيباني و هنرمندان
يك خلق لاينفك اجزاء جمله از گفت ميتوان و دانست خطي نسخ بررسي دستاوردهاي از ميتوان
.است كار ابزار و حامي هنرمند ، هنري ، آثار
در بهزاد است ، آشنا و رايج موضوعات از يكي هنرمند و هنري مشوق يا حامي بين رابطه
بايسنقر ، ميرزا دوست خطاط ، بايسنقر.بود مشغول كار به بايقراء حسين سلطان كتابخانه
و هنري مشوق يا حامي بين ارتباط.بود مشغول كار به او كتابخانه در و شاهرخ فرزند
و داشت كافي بخشش و بذل حامي كه هنگامي.است ظريف و تامل قابل موضوعات از يكي هنرمندان
نويس خوش يك توسط شده ارائه كار بود ، هنر دوستدار و علاقهمند شخصا اينكه آن بر افزون
.باشد دربرداشته خوبي نتايج ميتوانست تجربه نقاشبا يك يا و ماهر
ميرفت ، شمار به حكومتها در قدرت مهم شاخصههاي از يكي هنري حمايتگري حقيقت ، در
.بودند متفاوت همديگر با هنر با علاقهشان درجه جهت از گستردهاي صورت به حاميان خود اما
و شاهرخ همانند بودند برخوردار زمينه اين در فراواني استعداد و توانايي از كه حامياني
به و درميآوردند خويش نفوذ تحت را خود قرن فرهنگ و هنر بايقراء ، حسين سلطان و بايسنقر
.بخشيدند رونق آن
مصر هنري آثار :مصري نقاش محمدكاسم ،
است جديد هنر از متاثر
اسلام ، جهان نقاشي بينالمللي سالانه دو دومين در شركتكننده مصري نقاش يك
.دانست "فرهنگها ساير با ارتباط براي مناسبي ابزار" را اسلامي هنر
در كرده ، شركت نقاشي سالانه دوميندو در اثر سه با كه "محمدكاسم"
به ميتوانند اسلامي هنر از الهام با مسلمان كشورهاي هنرمندان":گفت ايرنا با گفتوگو
".بپردازند اسلامي مفاهيم انتقال به خوبي
".نميشود مذهبي آثار و بناها ساخت به محدود فقط اسلامي هنر":گفت حال عين در او
مصر كشور در زندگي و فرهنگ از متفاوتي نمادهاي مصري ساله هنرمند 26 اين اثر سه در
.ميخورد چشم به
از مردم شناخت":گفت و دانست مهم بسيار را اسلامي هنر به پرداختن جوان ، هنرمند اين
".است سطحي بسيار اسلامي هنر
در ارتباطات و فناوريها عصر":گفت و دانست "جديد هنر از متاثر" را مصر هنري آثار او
".ميكند ايفا مهمي نقش كشورها ساير هنر از هنرمندان تاثيرپذيري
:وگفت دانست نقاشي زمينه در هنري فعاليتهاي عطف نقطه را ايران به خود سفر "كاسم"
".نداشتم ايراني هنرمندان و ايران از شناختي هيچ ايران ، به سفر از پيش تا"
هنري دغدغههاي مهمترين از كشورم طبيعت و فرهنگ كشيدن تصوير به":گفت مصري نقاش اين
".كنم پيروي سادهاي سبك از آثارم در ميكنم سعي كه حال عين در.است من
كشور از 36 ارسالي اثر و 681 هزار مجموع از است ، برپا دي تا 18 كه سالانه دو اين در
.دارند حضور سالانه دو بينالمللي بخش در هنرمند از 122 اثر تعداد 253 جهان ،
شده انتخاب هنرمند از 80 اثر تعداد 146 ارسالي ، اثر مجموع 600 از نيز داخلي بخش در
.است
بينالمللي مسابقه فرانسوا لويي مركز
ميكند برگزار تجسمي هنرهاي
با تجسمي هنرهاي بينالمللي مسابقه فرانسه در يونسكو به وابسته فرانسوا لويي مركز
.كرد خواهد برگزار سال 2003 در را" عمل و فكر با همراه:كردن كار دستها با "عنوان
در تنها انسان انديشه و فكر است ، زيرا ابزار و دست انديشه ، رابطه ارائه مسابقه هدف
.درميآيد فعل به قوه از ابزار ابتكاري كاربرد و دستها مهارت پرتو
:است شده اعلام شرح اين به مسابقه در شركت نحوه و شرايط
، تا9 ، 6 تا 5 سني 3 گروههاي به مسابقه *
.دارد اختصاص سال تا 25 و 18 تا 17 ، 14 تا 13 10
با دلخواه اندازه در را خود اثر يك فقط ميتوانند گروهي يا فردي صورت به شركتكنندگان *
براي حكاكي يا و مجسمهسازي عكاسي ، نقاشي ، پاستل ، طراحي ، مختلف شيوههاي از استفاده
.دهند ارائه مسابقه
سني ، گروه فاميل ، نام ، شامل) انگليسي زبان به هنرمند كامل مشخصات با بايد ارسالي آثار *
و مدرسه نشاني و نام منزل ، كامل نشاني و جنسيت ،(ميلادي) تولد تاريخ شهر ، / كشور نام
.شود چسبانده اثر پشت جدا كاغذي روي بر بايد مشخصات اينباشد همراه (نقاشي معلم نام
زير آدرس به پست توسط پاريس در فرانسوا لويي مركز به را خود اثر شخصا بايد داوطلبان *
:دارند ارسال
, rue de la MonteeC2enter pour Iunesco Louis FrancoisHotel du Petit Louvre
PierreذSaint
FRANCEذ TROYES CEDEX F10008-B279.P.
(اسفند 1381 اول) فوريه 2003 تاريخ 20 از پس كه آثاري به پاريس در شده ياد مركز
.داد نخواهد اثر كند ، ترتيب دريافت
يونسكو ملي كميسيون فرهنگ اداره به ميتوانند بيشتر اطلاعات كسب علاقهمندانبراي
رازان) حصاري شهيد خيابان روبهرويمسجدالغدير ، ميرداماد ، خيابان در واقع ايران در
.كنند مراجعه پلاك 17 يكم ، كوچه (جنوبي
آن توسعه شيوههاي و ايران در تئاتر آموزش
ناظرزاده فرهاد دكتر سخنراني عنوان "آن توسعه شيوههاي و ايران در تئاتر آموزش"
.ميگيرد انجام دولتها نقش و هنر توسعه پژوهشي سخنرانيهاي سلسله از كه است كرماني
و فرهنگ وزارت هنري تحقيقات و مطالعات مركز در ساعت 16 راس ديماه چهارم برنامه اين
شماره احمر ، هلال بنبست كالج ، چهارراه از پائينتر حافظ ، خيابان نشاني به اسلامي ارشاد
.ميشود برگزار 8
.تماس6725825 تلفن
|