است قانوني غير تمتع حج زائران اعزام و جذب براي تبليغ
ميكند قضايي حمايت فرهنگيان از پرورش و آموزش
مركزي اروپاي كشورهاي در دستمزدآموزگاران افزايش
مدرسه مديريت رشد انتشار
انساني توسعه مقوله و پرورش و آموزش
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
است قانوني غير تمتع حج زائران اعزام و جذب براي تبليغ
اطلاعيههاي و تبليغات:كرد اعلام تهران استان زيارت و حج مدير:فرهنگي علمي گروه
.ندارد قانوني وجاهت هيچگونه تمتع حج متقاضي اعزام و جذب خصوص در سودجو افراد برخي
انجام گذرنامه ، صدور مورد در بيتاللهالحرام زائرين اجرايي مسائل:افزود ليالي علي
اعزام براي سوجود عدهاي تبليغات و است پاياني مراحل در كاروانها در نام ثبت و ويزا
.ندارد قانوني وجهه زائران
.يابد پايان تمتع حج به زائران اعزام ماه بهمن تا 18 كرد اعلام وي
ميكند قضايي حمايت فرهنگيان از پرورش و آموزش
و تمركززدايي سياست اجراي منظور به پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
را خود كاركنان از قضايي حمايت وزارتخانه ، اين كاركنان به حقوقي خدمات ارائه
.كرد واگذار پرورش و آموزش مناطق و شهرستانها به
و آموزش مديران به پرورش ، و آموزش رئيسان و حقوقي دفتر كل مديران بر علاوه
تشخيص و احراز از پس كه ميشود داده نيزاجازه نواحي و مناطق شهرستانها ، پرورش
واجد حقوقي كارشناس معرفي به نسبت قضايي ، حمايت متقاضي وظايف با دعوي ارتباط
حقوقي كارشناس گزارش ، اين براساس.كنند رسيدگيكنندهاقدام مراجع به شرايط
و قانوني دلايل رعايت ضمن است مكلف دادگستري وكيل يك همانند شده ، معرفي
براي و كرده شركت فعال طور به رسيدگي مراحل كليه در مربوط اجرايي آييننامه
را لازم قانوني اقدامهاي حمايت ، متقاضي قانوني و مشروع حقوق تضييع از جلوگيري
.آورد بعمل
مركزي اروپاي كشورهاي در دستمزدآموزگاران افزايش
در دانشگاه در تحصيل سال پنج از پس كه چك جمهوري در كار تازه آموزگار يك خالص درآمد
اما.است (دلار معادن 232)كرون حدود 7030 ميشود ، كار به مشغول كشور اين آموزشي نظام
دانشآموختگان.باشد داشته درآمد رقم اين برابر سه ميتواند خصوصي بخش در معلم همين
براي دردسر ايجاد باعث امر اين و ميگريزند آموزش نظام در اشتغال از كشور اين در جوان
.كنند استخدام شرايط واجد آموزگاران بايد كه است شده چك مقامات
زمان و شدهاند فراخوانده خدمت به بازنشستگان از شماري آموزگاران ، كمبود جبران براي
اكنون كه سابق شرقي اروپاي كشورهاي در.است شده انداخته تاخير به ديگر گروهي بازنشستگي
خصوصي بخش و دولتي بخش در افرادكارآمد حقوق اختلاف ميكنند ، تجربه را بازار اقتصاد
تكيه با دشواري به پژوهشگران و آموزگاران پزشكان ، صوفيه ، تا ورشو از.است يافته افزايش
كه اقتصادي همكاري و توسعه سازمان گزارش اساس بر.ميكنند معاش امرار دولتي حقوقهاي بر
.است حاد اسلواكي و چك جمهوري در خصوص به مشكل اين است ، جهان ثروتمند كشورهاي گردآورنده
پي در كشورها اين كه است حالي در اين.ميشد ديده مجارستان در هم اواخر همين تا وضع اين
.هستند سال 2004 تا اروپا اتحاديه در عضويت
.است شده مقايسه ملي ثروت با كار سابقه سال داراي 15 افراد دستمزد شده ياد گزارش در
سرانه درصد حدود 135 يافته توسعه كشورهاي در دبيرستان آموزگاران حقوق متوسط طور به
.است درآمد
معلمان به را ملي درآمد سرانه درصد و 71 فقط 65 مجارستان جمهوري سال 2000 ، در
است ، فقيرتر كه مكزيك در يا است ثروتمندتر اندكي كه جنوبي كره در سال همين در.ميپردازد
سابقه با دبير يك حقوقاست ملي درآمد سرانه درصد و 205 درصد ترتيب 248 به ميزان اين
يورو از 290 كمتر وي اسلواكيايي همكار.است ماه در يورو حدود 440 اكنون چك در سال 15
در آموزش براي ناكافي بودجه ميكند اذعان اسلواكي آموزش وزير فرونك مارتينميگيرد
.است جدي مشكل مدت دراز
ابتدا در هستند ، سال 2004 در اروپا اتحاديه به پيوستن درصدد كه كشورهايي كه وجودي با
نخواهد پايدار هميشه امتياز اين هستند ، رقابتي امتياز داراي دستمزدها بودن پايين علت به
نيروي كشورها اين كه است آن مستلزم اروپا اتحاديه عضو كشورهاي در جديد مشاغل كسب.بود
در آموزشي نظام ردهبندي جدول در حال ، اين با.باشند داشته ماهرتري و ديدهتر آموزش كار
در كشورها اين است ، كرده تهيه اقتصادي توسعه و همكاري سازمان كه يافته توسعه كشور 30
.دارند قرار جدول دوم نيمه
سرمايه بهاهميت ناگهان به مركزي اروپاي كشورهاي رهبران گذشته ، ماه چند خلال در
افراد براي را حداقلي حقوق مجارستان ماه ، شهريور اواسط در.پيبردهاند آموزش در گذاري
همين در.است كشور در دستمزد حداقل برابر دو كه است يورو رقم 400 اين.كرد تعيين ماهر
.يافت افزايش درصد متوسط 50 طور به آموزگاران خصوص به دولتي بخش در كاركنان دستمزد حال ،
.است ماه در يورو از 600 بيش كشور اين در دبيرستان دبير يك حقوق اكنون
حال در ملي ناخالص توليد درصد چهار از را آموزش بودجه دارد قصد اسلواكي جديد دولت
به را افراد تسهيلات ، ارائه ميخواهدبا دولت":گفت فرونك.دهد افزايش درصد پنج به حاضر
پترا پراگ در ".ميدهد افزايش را حقوقها منظور همين به و كند تشويق آموزش بخش در كار
آينده 9 سال در را آموزگاران حقوق توانست دارايي وزارت با نبرد با آموزش وزير بوزكوا
است آن وي هدفاست درصد يك كشور اين در تورم ميزان كه است درحالي اين.ببرد بالا درصد
ميانگين درصد به 130 كنوني درصد از 102 چهارسال ظرف را آموزگاران دستمزد ميانگين كه
.برساند كشورها اين در دستمزدها
مدرسه مديريت رشد انتشار
آموزشي كمك انتشارات دفتر سوي از كه "مدرسه مديريت رشد" ماهانه مجله از شماره چهارمين
منتشر آموزشي واحدهاي مربيان و مشاوران معاونان ، مديران ، براي و پرورش و آموزش وزارت
.يافت انتشار تومان قيمت 100 به و صفحه در 32 ميشود ،
با كه است آن دنبال به ميشود ، منتشر نسخهاي هزار شمارگان 130 در كه مجله اين
به و دهد قرار خود مخاطبان اختيار در را مفاهيم اثرگذارترين و بيشترين حجم ، كوتاهترين
مثال عنوان به.هستيم آن در حجم نوشتهايپر يا مقاله انتشار شاهد ندرت به منظور ، همين
رسيده چاپ به...و گفتوگو گزارش ، نوشته ، مقاله ، صفحه ، 22 در 32 مجله ، اين شماره 4 در
علاوه.است شده گرفته نظر در آنان مشغلهكاري و مديران وقت اساس بر ماهنامه حجم.است
مدير.است چشمگير مجله اين نوشتههاي و مقالات تدوين در فرهنگيان و مديران نقش براين ،
آقازاده ، محرم از متشكل سردبيري شوراي و است حاجيانزاده عليرضا مدرسه مديريت رشد مسئول
با.ميكنند اداره را مجدفرآن مرتضي و سركارآراني محمدرضا رئوف ، علي توراني ، حيدر
با ميتوان www.Roshdmag.org اينترنتي نشاني يا و پستي 333115875 صندوق و تلفن 8839178
.كرد برقرار ارتباط مجله اين
انساني توسعه مقوله و پرورش و آموزش
فرهادپور صالح
انساني توسعه شاخص بيشترين ساخت منتشر قبل سال كه گزارشي طي متحد ملل عمران برنامه
رتبه ايران گزارش اين در.كرد اعلام سيرالئون كشور در را آن كمترين و نروژ كشور در را
ارتقاء رتبه سال 1999 ، 5 گزارش به نسبت كه است آورده دست به جهان كشورهاي بين در را 90
جزو 65 را ايران داده ، قرار بررسي مورد را جهان كشور كه 162 سال 2001 گزارش.است يافته
مورد انساني توسعه راه در درستي به را خود درآمد نتوانستهاند كه آورده شمار به كشوري
توسعه در را نقش عمدهترين كشور هر پرورش و آموزش كه اين به توجه بادهند قرار استفاده
به توانستهاند كه كشورهايي كه ميكند نظر جلب موضوع اين دارد ، عهده بر انساني منابع
و آموزش صرف را خود درآمد از ميزان چه به گردند ، نايل انساني توسعه از مطلوبي شاخصهاي
است دستگاههايي جمله از پرورش و آموزش ما كشور در ميدهد نشان بررسيها.كردهاند پرورش
درآمد منابع آن كنار در و مييابد اختصاص آن به كشور عمومي بودجه از توجهي قابل سهم كه
كمبود از وزارتخانه اين مسئولين همواره معهذا ، است ، گرفته قرار آن اختيار در نيز ديگري
اقتصادي ، صحيح نگرشهاي فقدان لحاظ به كه است اين واقعيت.ميگويند سخن اعتبارات و بودجه
شكل به پرورش و آموزش دسترس در منابع و است پايين پرورش و آموزش در بهرهوري ميزان
آخرين در پرورش و آموزش محترم وزير كه اينجاست.نميگيرد قرار استفاده مورد بهينه
اختصاص پرورش و آموزش به را كشور بودجه كل اگر كه كردهاند مطرح طور اين خود اظهارات
اين بر پرورش و آموزش مسائل آگاهان.بود نخواهد رايگان آموزش پاسخگوي هم باز دهند ،
عدم و پرورش و آموزش در موازي اجرايي و تصميمگيري برنامهريزي ، مراكز وجود كه باورند
ظرفيتهاي و امكانات از كامل استفاده براي مدون و جامع استراتژي و برنامه طرح ، وجود
مديران و برنامهريزان نزد در اقتصادي ديدگاههاي فقدان و پرورش و آموزش سيستم داخلي
تخصيص منابع از حتي كه است ساخته فراهم را شرايطي يكديگر ، دست در دست پرورش و آموزش
عمل به كشور انساني توسعه راستاي در را لازم استفاده نتوان پرورش ، و آموزش به يافته
برازنده قطعا كه جهان انساني توسعه شاخصهاي جدول در نازل رتبههاي به نتيجه در و آورد
تربيت و تعليم نظام تصميمگيران از بايد.كرد بسنده نيست ايران مردم و اسلامي جمهوري
بپردازيم؟ عميقتر پرورش و آموزش مسائل به قدري كه است فرانرسيده آن زمان آيا پرسيد كشور
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
ميدانيد؟ را مطالعه اساسي اصول آيا
را نكاتي چه مفيد و موثر مطالعه يك براي داد؟ افزايش را مطالعه بهرهوري ميتوان چگونه
به اينجا در اما برشمرد ، ميتوان را زيادي نكات مطالعه ، اصول در اگرچه كرد؟ رعايت بايد
:ميكنيم اشاره اصليتر و مهمتر نكته چند
جزءجزء را مطالب آنها كه است اين مطالعه در دانشآموزان مهم اشكال يك -كلخواني -1
مطالعه در مهم بسيار اصل يك كلخواني.ميدهند ارتباط هم به را اجزاء اين بعد و خوانده
ابتدا كلي ، موضوع يا كتاب هر مطالعه شروع از قبل كه است اين آن ، از ساده منظور و است
بيشتر ارتباط ايجاد باعث كلخواني.كنيم ايجاد ذهن در آن از كلي طرح يا چهارچوب بايد
كتاب وقتي ميشود توصيه مطالعه در اين بنابر.ميشود ذهني نظم ايجاد همچنين و مطالب بين
چه ببينيد.نماييد تمركز و توجه مطالب فهرست بر ابتدا ميكنيد ، شروع را كلي موضوع يك يا
مطالب كدام و داريد؟ ذهني سابقه موضوعات كدام مورد در دارد؟ وجود مطالب بين ارتباطي
تا ابتدا از را كتاب تامل ، و حوصله با و مناسب زماني فرصت يك در آن ، از بعد هستند؟ جديد
وقت و ساده كار همين باشيد مطمئن.نماييد مرور را آن مطالب مجموعه و بزنيد ورق انتها
برابر چندين را شما مطالعه بازده ميكنيد ، صرف مطالب مرور و فهرست بررسي براي كه اندكي
.داد خواهد افزايش
.كنيد كمك خود ذهني نظم ايجاد و مطالب بين ارتباط به كلخواني اصل رعايت با -چهارم كليد
* * *
سري يك از آن مختلف بخشهاي و كتاب از كلي مطلب هر -سرفصلها و عناوين به توجه -2
فرعي عناوين و سرفصلها همين كه نكنيد باور شايد.است شده تشكيل فرعي عناوين و سرفصلها
جلسه سر كه آمده پيش شما براي.باشند موثر ميتوانند مطلب ، بهتر درك و يادگيري در چقدر
ذهن به هرچه ولي خواندهايد ، را آن جواب حتما ميدانيد كه برخوردهايد سوالي به امتحان
حين در كه است همين امر اين دليل.نميآوريد خاطر به را جواب اين ميآوريد فشار خود
فرعي ، عناوين و برسرفصلها تمركز و توجهخواندهايد كتاب متن مانند را عناوين مطالعه ،
ميگردد باعث بلكه ميشود ، افكار تمركز براي يادآوري يك و هشياري تقويت موجب تنها نه
ارتباطي چه موضوع يك مختلف قسمتهاي بين كه بدانيد و نكنيد گم را مطالب بين ارتباط شما
به هم و اصلي موضوع به هم فصل ، هر آغاز در كه ميكنيم توصيه اين بنابر.دارد وجود
جا دقت رابا مطالب بين ارتباط خود ذهن در كنيد سعي و بينديشيد دقت با فرعي عناوين
.بيندازيد
.كنيد تمركز و تامل فرعي عناوين و سرفصلها روي بر -پنجم كليد
* * *
و قبلي مطالب بين كه است معنيدار وقتي يادگيري روانشناسي ، نظر از -مطالب ارتباط -3
اين شكلگيري عدم باعث مطلب ، فهم و درك جاي به كردن حفظ بر سعي.شود ايجاد ارتباط جديد
در اصولا.است نكته همين رياضي دروس در دانشآموزان ضعف اصلي دليل يك.ميشود ارتباط
پيشرفت باشد ، قويتر ارتباط اين هرچه و دارد وجود مطالب بين پلهاي ارتباط يك دروس اكثر
متوجه خوب را مطلبي شما وقتي اين بنابر.بود خواهد برخوردار بيشتري سرعت از نيز درسي
ارتباط و نميماند باقي نقطه همان در فقط ضعف اين ميرويد ، پيش ضعف اين با و نميشويد
.ميكند متزلزل هم را مطالب ساير بين
يادگيري سطح افزايش نتيجه در و مطالب ارتباط به موضوعات بهتر فهم و درك با -ششم كليد
.كنيد كمك
* * *
فرد ، متراكم شيوه در.فاصلهدار و متراكم دارد ، وجود يادگيري شيوه دو -يادگيري شيوه -4
در خود براي استراحتي و ميرود پيش دارد فرصت كه زماني تا ميكند مطالعه به شروع وقتي
براي نيز زمانهايي و مطالعه براي را زمانهايي فرد فاصلهدار ، شيوه در اما.نميگيرد نظر
يك دقيقهاي مطالعه 7060 هر از بعد دارد وقت ساعت اگر 4 مثلا.ميگيرد نظر در استراحت
فاصلهدار ، يادگيري كه دادهاند نشان پژوهشها.ميدهد خود به دقيقهاي استراحت 10 فرصت
از را زماني هيچ كه تصور اين با عدهاي.دارد متراكم يادگيري از بهتر مراتب به نتايجي
مطمئن اماميدهند ادامه خود كار به و شمرده مغتنم هم را استراحت فرصت ندهند ، دست
تصوري ، غيرقابل حد تا بلكه نيست ، رفته دست از زمان يك تنها نه فرصت اين كه باشيد
.ميدهد افزايش را مطالعه بهرهوري
براي زمانهايي و مطالعه براي زمانهايي به را مطالعه فرصتهاي و ساعات -هفتم كليد
.كنيد تقسيم استراحت
|