علمي خدمات دهه هفت از پس
ايران نوين جراحي بنيانگذار عدليحيي
پروفسور
درگذشت
از تاسف جاي به:جمهوري رئيس
كنيم رارفع كمبودها عقبماندگيهابايد
اظهارات تهرانبه دادگستري رئيس واكنش
قضات انتظامي دادستان اخير
چه والدين ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
بكنند؟ ميتوانند
شد منتشر "تهران"
شيدا يحيي استاد پاسداشت
پايمردي وصبر از تجليل
علمي خدمات دهه هفت از پس
ايران نوين جراحي بنيانگذار عدلپروفسوريحيي
درگذشت
از پس رشته اين مسلم استاد و نوين جراحي پايهگذار عدل يحيي پرفسور:فرهنگي علمي گروه
.شتافت باقي ديار به سالگي سن 95 در ديروز ارزشمند علمي تلاش دهه هفت به قريب
عالم نامآشناي چهره عدل پروفسور سيدفرشي ، جلال دكتر گفته به ما خبرنگار گزارش به
بيمارستان CCU بخش در بستريشدن روز حدود 10 از پس كشورمان علمي مفاخر از يكي و پزشكي
.سپرد جان قلبي شديد عارضه و سن كهولت علت به مهر
فرانسه كشور در را متوسطه تحصيلات و آمد دنيا به تهران شهر در سال 1287 در عدل پروفسور
علمي خدمات انجام منظور به كشور آن در دانشگاهي تحصيلات اتمام از پس و رساند اتمام به
علمي خدمات منشا و پاريس پزشكي دانشكده انترن اولين وي.بازگشت وطن به خود همميهنان به
و كتاب دهها عدل پروفسور از.بود ايراني زبده جراح و صدهامتخصص تربيت جمله از بزرگي
علمي ارزشمند مراجع عنوان كهبه مانده جاي به معتبر علمي مقاله
.ميگيرد قرار متخصصان و محققان استفاده مورد
بهمن چهارشنبه 16 روز صبح ساعت 30/8 راس كشورمان ، نامآور استاد اين پيكر تشييع مراسم
از جمعي و وي دوستداران و دوستان نزديكان ، حضور با مهر بيمارستان مقابل از جاري ماه
.ميشود انجام كشورمان فرهنگي و علمي مقامات
الي ساعت 9 از نيز عدل پروفسور خاطره و ياد بزرگداشت مجلس است ، گفتني
مراسم.شد خواهد داير فاطمي خيابان در واقع نور مسجد در جاري بهمنماه جمعه 18 روز 30/11
از چهارشنبه16بهمن روز دقيقه ساعت 8/30 استاد اين پيكر تشييع
.شود مي برگزار زهرا بهشت سوي به مهر بيمارستان
از تاسف جاي به:جمهوري رئيس
كنيم رارفع كمبودها عقبماندگيهابايد
ساختمان محل در دوشنبه روز خوارزمي بينالمللي جشنواره شانزدهمين:فرهنگي علمي گروه
به آغاز ايران اسلامي جمهوري رئيس خاتمي محمد سيد حضور با كشورهاياسلامي سران اجلاس
.كرد كار
پژوهشگران و محققان علمي تلاشهاي از تجليل و معرفي هدف با همهساله كه جشنواره اين در
مقيم ايرانيان از طرح و 3 خارجي طرح داخلي ، 11 طرح ميشود ، 17 برگزار خارجي و ايراني
.شدند معرفي برگزيده طرحهاي عنوان به كشور از خارج
"واقعي اقتدار پايههاي" عنوان به فناوري و دانش از مراسم اين در جمهوري رئيس
علمو به بايد جهاني عرصه در مطمئن جايگاهي يافتن و حضور براي":گفت و يادكرد
."شويم مجهز فناوري
و كانون ساليانسال كه ايران نظير جوامعي" كه اين از خاتمي سيدمحمد
ابراز ،"شدهاند ركود عقبماندگيو دچار امروز اما بودهاند ، دانش و علم توليدكننده
و كمبودها و آييم خود به بايد عقبماندگيها ، از تاسف جاي به":گفت و كرد تاسف
."كنيم جبران را نقصها
منتقل ديگر نقاط به ايران نظير جوامعي از دانش و علم كانون امروز":گفت خاتمي
".است شده
باهويت سازگار حال عين در و پايدار توسعه به دستيابي و توجه" جمهوري رئيس
مزيتهاي به توجه:گفت و دانست ضروري را "كشور فرهنگي و تاريخي شرايط و ملي
ماندگي ، عقب رنجآور مدار از رهاشدن و كوتاهتر و هزينه كم راههاي انتخاب نسبي ،
.است پايدار توسعه به دستيابي اولويتدار ضرورتهاي از
و عواملموثر عنوان به دانش و علم به دستيابي براي دولت تلاش خاتمي آقاي
و فرهنگ ساختاروزارت در تحول":گفت و شد يادآور را پايدار توسعه در تامينكننده
تمركز باهدف فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت به آن تبديل و عالي آموزش
."بود كشور پژوهش و تحقيق عرصه در نوين سازماندهي و ساماندهي
اظهارات تهرانبه دادگستري رئيس واكنش
قضات انتظامي دادستان اخير
به واكنش در تهران استان دادگستري كل رئيس "عليزاده عباسعلي":اجتماعي گروه
و علمي مناظره يك به را "اسحاق آل" ، قضات انتظامي دادستان اظهاراتاخير
از يكي با گفتگو در قضات انتظامي دادستان "اسحاق آل صادق محمد"كرد حقوقيدعوت
و مواد 12 بهاستناد تهران دادگستري ازسوي "روزنامهها موقت توقيف" خبرگزاريها ،
.بود خوانده "آشكار و بين تخلف و مقررات مخالف" را تاميني قانوناقدامات 13
ايرنا به دوشنبه روز آن از نسخهاي كه اسحاق ، آل به نامهاي در عليزاده
:آوردهاست و كرده اشاره روزنامهها توقيف درباره او گوي و گفت به شد ، نمابر
اسلاميرا انقلاب كه كساني به خوبي عيدي معتقدم و راخواندم شما مصاحبه"
وسعيو كشيده نقشه فقيه ولايت حذف و نظام براندازي جهت در و نداشته قبول
همين ادامه در دادگستري كل رئيس".فرموديد مرحمت دارند ، آن بر وافري تلاش
از كثيري تعداد و انقلاب دوستان مقابل ، در اقدام ، اين با" كه است نوشته موضوع
".ساختيد اندوهگين را قضائي همكاران و دوستان
واين بوده اين بر رسم معمولا"كه است آورده اسحاق آل به خطاب عليزاده
طرفجنبه يك از كه بحثها اينگونه وارد قضات انتظامي دادستان كه است چنين
منظر در فوقالعادهسياسي جنبه فعلي شرايط در مخصوصا ديگر طرف از و حقوقي و علمي
".نشود دارد ، خارجي و داخلي مطبوعات و عامه
است قضاتنوشته انتظامي دادستان به ادامه در تهران استان دادگستري كل رئيس
بنده ، داشتيد خاصي موضوعنظر اين در طرفدارانتان و شما نبوداگر بهتر آيا" كه
".راميفرموديد مطالب و كرده دعوت را همكارانم و
صورتمحرمانه به و مستدلا را خود نظر ، كه نبود بهتر آيا":است كرده اضافه وي
قانوني ، لااقلنظر حقوقي و علمي نظرات از استفاده ضمن تا ميفرستاديد ما براي
"راميدانستيم؟ انتظامي دادسراي
چه هاوالدين كنكوري براي طلايي كليدهاي
بكنند؟ ميتوانند
در ولي هستند ، كنكوري دانشآموزان مطالب اينمجموعه اصلي مخاطب چه اگر:اشاره
.است انكارناپذير نيز والدين تاثير و نقش كنكوريدارند فرزند كه خانوادههايي از بسياري
در مطالب اين است اميد ميدهيم ، اختصاص والدين براي توصيههايي به را اينشماره لذا
.شود واقع موثر كنكور ايام در فرزندشان با منطقي و همراهيمتعادل براي والدين راهنمايي
موفق همشهري ، روزه پنج انتشار عدم از ناشي تحولات تغييرو دليل به گذشته هفته سهشنبه
هم با را هفتم بخش امروز ، لذا.نشديم كنكوريها طلاييبراي كليدهاي بخش هفتمين چاپ به
ادامه كنكور رسيدن فرا تا و هفته هر سهشنبههاي كماكان اينمطالب ، انتشار.ميگيريم پي
.يافت خواهد
از بعضي.ميآورد بوجود را متفاوتي واكنشهاي مختلف خانوادههاي كنكوردر مساله
تسهيل را شرايط و اوضاع بعضيها.ندارند فرزندشان به كاري خيلي ، و والدينبيتفاوتند
موضوع به زيادي حساسيت هم والدين از تعدادي.فراهمميآورند را لازم امكانات و نموده
هم والديني.كنند تقويت نيز فرزندشان در را اينحساسيت ميكنند سعي و ميدهند نشان
فشار اهرمهاي از كنكور ، براي فرزندشان تلاش و نوعفعاليت از رضايت عدم دليل به كه هستند
است؟ كدام مساله اين براي راهكارها بهترين و مناسبترينروش اما.ميكنند استفاده
دارند وجود كنكور در زيادي غيرمنطقي و غيرعلمي جنبههاي حاضر حال در
-واقعگرايي.1
آخرين در فوقالعاده وضعيت اعلام مشكل ، اين
نمونه مشخصترين.هستند هم رايج متاسفانه كه
براي تلاش با متوسطه اول سال همان از ميرود دانشآموزانتوقع از كه حالي در.است فرصت
براي عمل در اما كنند ، تقويت و ايجاد خود در را لازم آمادگيهاي مطالب ، فهم دركو
و خواندنها درس تلاشها ، همه ترتيب اين به.نميشود آخر سال سالي ، هيچ دانشآموزان ،
و عاقلانه روشي را روند اين كه ميكند حكم منطق.ميشود جمع آخر سال در انگيزهها
.پذيرفت را آن بايد كه است واقعيتي اينوضعيت ، خود حال هر در اما ندانيم ، واقعگرايانه
سختي و فشار لذا و ميگذارند تحصيلي سال آخرين به پا روند همين دانشآموزانبا بيشتر
كه كرد توصيه ماقبل پايههاي دانشآموزان به حداقلميتوان.ميشوند متحمل را زيادي
.نسازند موكول آخر سال به را چيز همه و كنند رفتار عاقلانهتر آمادگيكنكور ، براي
خصوص در را خود توقعات آنها اولا كه است اين موردوالدين ، در واقعگرايي از منظور
دانشآموزي از مثلا.كنند تنظيم منطقي عوامل براساس كنكور ، در فرزندشان موفقيت احتمال
قبولي توقع نبايد دارد ، پايهاي ضعف و نكرده كسب را لازم پيشنيازهاي قبل سالهاي در كه
به ورود براي تمايل جمله از دليل هر به كه دانشآموزيرا يا.داشت بالا رشته يك در
.ساخت علاقهمند كنكور به اجبار با نميتوان كنكورندارد ، براي چنداني انگيزه كار ، بازار
و تب و حساسيت گاه كه ديدهميشودكند تبعيت منطقي از بايد والديننيز رفتار ثانيا
وجه هيچ به كه باشيد مراقب بايد.است كنكوريشان فرزند از والدينبيشتر از بعضي تاب
شما حد از بيش حساسيت و تقلا ميدانيد ، فرزندتان كار كنكوررا اگر.نشود جابهجا نقشها
.داد خواهد كاهش را او هاي انگيزه
مثبت تلاشهاي به باشيد خوبي همراه ميخواهيد اگر
-دروني انگيزههاي تقويت.2
تقويت را او دروني هاي انگيزه اصطلاح به و باشيد داشته توجه منفي نكات از بيش فرزندتان
از بعضي عرف اين.داد خواهيد افزايش نيز را او مسئوليتپذيري حس كار ،
اين با.كنيد
تصور چون ;ندارند او كار به كاري ميكند ، را خودش كار فرزندشان كه زماني تا والديناست ،
كمكاري تنبليو نشانه كوچكترين كه اين محض به اما.ميدهد انجام وظيفهاشرا ميكنند
.باشد برعكس بايد قضيه اتفاقا.ميدهند نشان تندي عكسالعمل بلافاصله مشاهدهكردند ، را
متوجه كه دهيد نشان و كنيد توجه او به ميدهد انجام وظيفهاشرا كه زماني براي بايد
استراحت به دارد امكان گاهي كند ، اشتباه است ممكن شما ديگرفرزند طرف از.هستيد او تلاش
واكنش جاي به شما هم اينجا ;بدهد دست از انگيزهاشرا هم زماني شايد و باشد داشته نياز
نه باشيد او مثبت رفتارهاي دنبال باز و سازيد پيشه را تحمل و مدارا كمي بايد تند ،
.منفي نشانههاي
آيا.ندارد مثبتي حركت هيچگونه فرزندشان والدينميگويند گاهي كه است آور تاسف
تصوري چنين اگر.نيست بدبيني حداكثر نشانه اينخود آيا.دارد چيزيامكان چنين واقعا
انسانها همه وگرنه هستيد بدبين حد از بيش شما زياد احتمال به داريد ، موردفرزندتان در
.تندخويي و بدبيني تا ميدهند نشان واكنشمثبتتري مهرباني و ملاطفت به
و برويد نشانه را مثبت رفتارهاي:كه است والدينلازم براي نكته اين يادآوري باز
.نباشيد رفتن در كار زير از و تنبلي اثبات علائم دنبال
بحث و جر و درگيري تنش ، ايجاد از امكان حد تا شماست با حق اگر حتي -تنش از اجتناب.3
ميخواهيم شد شروع مشكل وقتي داريم عادت ما.نماييد اجتناب درشت و ريز مسائل خاطر به
روشهايي از استفاده صورت در مگر ندارد معمولاامكان كنيم ، چيزيكه حل جا همان را مشكل
كنيد باور !بلهدارد را خود خاص زمانهاي دعواهم كه بگيريم ياد بايد !وگو گفت از غير
و منطقي آرام ، فضاي در مشكل يك.كرد تعيين دعوا براي هم را زمانهايي ميتوان
يك در باشيد داشته يقين.استرس و اضطراب از پر محيطي در ميشودتا حل بهتر مسالمتآميز
.شد نخواهد حل منطقي شكل به مشكلي هيچ هيجاني ، غيرمنطقيو فضاي
و دارد قرار آن در كه شرايطي خاطر به فرزندشما;ديگر مهم فوقالعاده نكته يك و
بهانهگيري ، .دهد نشان خود از تنشزا رفتارهاي است ممكن ميشودگاهي وارد او به كه فشاري
نامعقول توقعات كردن ، باز را بحث و جر سر قراري ، بي غيرمودبانه ، و تند رفتار زدن ، نق
داريد قرار متعادلتري شرايط در كه شما باز.هستند تنشزا مواردرفتارهاي ازجمله... و
هم شما اگر.كنيد كمك فرزندتان آرامسازي به هم و اوضاع آرامش به ميتوانيدهم بهتر
.شد خواهد بدتر هست كه آنچه از اوضاع حتم ، طور دهيدبه نشان عكسالعمل بخواهيد
فعاليت ، استمرار دليل به مقاطعي در دانشآموزانكنكوري كه است داده نشان تجربه
مورد در اول نوبت امتحانات از بعد ايام.ميشوند افت دچار محيطي فشارهاي يا و خستگي
جمله از پاياني هفتههاي نزديكيهاي و بعدازايامعيد پيشدانشگاهي ، دانشآموزان
بايد دانشآموزان وهم والدين هم و ميشود ديده زياد آن در روحيه افت كه است مقاطعي
گذرا وضعيت ، اين كه بدانند و نكنند تلقي غيرعادي را مقطعي اينافتهاي كه باشند مراقب
.بمانند غافل دروني انگيزههاي تقويت از نبايد اينمقاطع در والدين.است
در !كنكور در حتي است ، خوب چيز همه در اعتدال قديمگفتهاند از -ميانهروي.4
وضعيت اضطراريو شرايط فرزندشان ، كنكور خاطر به ميشودكه ديده زيادي خانوادههاي
والدين از وبعضي ميگردد ممنوع خانوادگي آمد و نوعرفت هر.ميشود اعلام فوقالعاده
جمع كاملا هم را تلويزيون حتي بعضيها.ميكنند قطع هم عيدرا بازديد و ديد حتي
شرايط كه چرا.ندارد قاطعي جواب دارد ، ضرورت حد چه تا چنينرفتارهايي كه اين.ميكنند
مهم.است خوب چيز همه در اعتدال ميكنيم تكرار هم باز اما.ميكند فرق خانوادهها
در موجود منطق و مهماعتدال نكته نيست ، حساسيتبرانگيز طرفهو يك تند ، رفتارهاي
يك حتي يا فاميلو افراد از يكي ديدن يا رفتن مهماني بار يك است ممكن گاهرفتارهاست
جبران را هفتهاي چند عقبافتادگي حتي كه كند ايجاد فرزندتان انگيزهايدر مختصر ، سفر
اگر حتي نيست ، مقدور كسي هر براي ماه چندين مدت براي يكنواخت و سخت شرايطي تحمل.نمايد
در كه - ميكنيم توصيه آخر ماه براي 2 فقط شرايطيرا چنين مادادهباشد رضايت خودش
.كنكور ايام كل براي نه -شد خواهد اشاره بدان خود جاي
با آنها مقايسه فرزندان ، روي به خانوادهها سنگين لطمات از يكي -مقايسه عدم5
جوي چنين وجود از كنكوري دانشآموزان مشاوره ، جلسات در كه آمده پيش بسيار.است ديگران
فاميل ، افراد دوستان ، با مقايسهكردهاند نارضايتي ابراز شدت به خانواده محيط در
ولي صورتميگيرد انگيزه ايجاد هدف با چه اگر شدهاند ، قبول كه آشناياني فرزندان
تنها دانشآموزاننه بيزاري و تنفر باعث حتي گاه و ميآورد بار به عكس نتيجهاي عملا
نيست انگيزه ايجاد براي خوبي روش مقايسه.ميشود آن با موضوعمرتبط هر بلكه كنكور ، از
.ميكنيم توصيه را دروني تقويتانگيزههاي آن جاي به.نيست ممكن روش تنها حداقل يا و
.كرد خواهيم بيشترصحبت آينده شمارههاي در هم موضوع بارهاين در
عامل نه باشند خوبي ناظر و همراه بايد كنكور ، والدين ايام در -يكم و بيست كليد
.اضطراب ايجاد و حاشيهاي مسائل بروز
شد منتشر "تهران"
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره خبرنامه "تهران نشريه" و 29 ، 28 ، 27 شمارههاي 26
.شد منتشر تهران استان
استان ، در هنري و فرهنگي فضاهاي توسعه مورد در گزارشهايي "تهران" شماره 26 در
داده انعكاس تهران استان شهرستانهاي از ديگر خبر دهها و هنري و فرهنگي نمايشگاههاي
.است شده
در نهجالبلاغه و قرآن انجمن تشكيل مورد در گزارشهايي نيز "تهران" شماره 27 در
كتاب جهاني شبكه افتتاح تهران ، شهر پژوهشي آثار جشنواره ورامين ، و شميرانات شهرستانهاي
كوتاه اخبار و تهران استان عمومي كتابخانههاي مشكلات و بررسي ري ، شهرستان در رايانه
.ميخورد چشم به تهران استان شهرستانهاي در هنري و فرهنگي
در فرهنگي برنامههاي افزايش تهران ، استان در تبليغاتي كانون به 28 مجوز اعطاي
شهرستانهاي در هنري و فرهنگي فعاليتهاي مورد در گزارش و خبر دهها و تهران استان مساجد
مشاور "خواجهنوري مينا" مسئولي مدير به "تهران".است شده منعكس شماره 29 در تهران استان
.ميشود منتشر تهران استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل مدير و وزير
شيدا يحيي استاد پاسداشت
پايمردي وصبر از تجليل
كل فرهنگياداره امور همكاري با و تبريز ادبي انجمن توسط ماه ، بهمن پانزدهم امروز ،
و شاعر ،"يحييشيدا استاد" از تجليل مراسم شرقي ، آذربايجان اسلامي ارشاد و فرهنگ
.ميشود برگزار تبريز هنري و فرهنگي مجتمع تالار محل در تبريزي ، برجسته نويسنده
آذربايجان مطبوعات عرصه در پايمردي و صبر با كه است سال از 61 بيش اكنون شيدا ، يحيي
حسن مرحوم پدرش.آمد دنيا به تبريز در شمسي سال 1303 در شيدا ، .دارد پرثمر حضوري
عرصه وارد متوسطه ، تحصيلات پايان از پس وي ، .بود مشروطه مجاهدان از چرندابي يوزباشي
تركي مطبوعات در آتشينيرا اشعار جواني ، اوج در و جهاني دوم جنگ سالهاي در و شد ادبيات
سال 1337 ، تا شيدا ، .شد مطرح قوي شاعري عنوان به سالها همان از و رساند چاپ به تبريز
دبيري سر سال اين از و داد ادامه خود مطبوعاتي كارهاي به زندگي ، گذران بر علاوه
انقلاب پيروزي از بعد وي ، .پرداخت فعاليت به سالها و شد عهدهدار را"آذرمرد روزنامه"
تلاش آزادي ، مهد و آزادي فروغ محلي روزنامههاي تركي صفحههاي مسئول عنوان به اسلامي ،
آموزش همچنين.دارد ادامه آزادي مهد روزنامه در نيز اكنون كه داد ادامه را خود ادبي
عهدهدار را تركي زبان و ايران هنر و فرهنگ به علاقهمند جوان دهها غيرمستقيم و مستقيم
جوانان از بسياري.كرد ايفا را تاثيرگذاري و فعال نقش تبريز ، شاعران انجمن در و شد
انتشار در شيدا تلاش.بودهاند شيدا شاگرد شكلي به تبريز ، فرهيخته و مطبوعاتي
هزار دو از بيش در "اوجاغي ادبيات" نام به ايران تركسراي شعراي جلدي سه دايرهالمعارف
همچنين.است انقلاب پيروزي از پس وي ماندگار كارهاي از يكي وزين ، شكلي به و حجم صفحه
اودلو وطني ، اودلار ادبيات ، زواياي در متلاطم ، درياي پسرخان ، تاريخ ، تلواسهها ، زواياي
از...و شعرلري ييلماميش معجزينيا علي ميرزا شعرلري ، بيريانين و قولو سوزلر ، سئژيم
.است وي فارسي تركيو آثار ديگر
مهد دوساله و پنجاه روزنامه تحريريه در صبح روز هر سالگي ، سن 78 در اكنون شيدا ، استاد
تنظيم چگونگي روزنامه ، بر تركي صفحه مطالب سازي آماده بر علاوه و ميشود حاضر آزادي
فرهيختگان اقدام و ميكنيم عمر طول آرزوي استاد ، برايميكند نظارت نيز مطالب ساير
.ميستاييم شيدا پايمردي و صبر از تجليل در را تبريزي
مجدفر مرتضي
|