گفت وگو با استاد عبدالله سرور احمدي نوازنده صاحب شيوه دوتار از خراسان
معنويت و عرفان در موسيقي تربت جام
|
|
درآمد: استاد عبدالله سرور احمدي اهل و ساكن تربت جام از برجسته ترين نوازندگان دوتار و آشنايان موسيقي اين منطقه است. معاشرت و تعليم وي نزد استادان بزرگ منطقه از جمله استاد نظر محمد سليماني و استاد يوسف خان تيموري و همچنين پايبندي و وسواس فراوان استاد به حفظ اصالتها و شيوه هاي نوازندگي دو تار، از وي منبع و دايره المعارفي مطمئن درباره موسيقي تربت جام و به خصوص دوتارنوازي آن منطقه ساخته است.
استاد سرور احمدي به دليل ساخت دو تار تربت و تغييري كه در شكل كاسه آن بوجود آورده در بخش مسابقه ساز سازي در جشنواره موسيقي فجر امسال شركت كرده بود. با وي در اين باره گفت وگويي انجام داده ايم كه مي خوانيد:
* استاد! كمي درباره ويژگيهاي دو تار ابداعيتان توضيح دهيد.
- اين دو تار تفاوت چنداني با دوتارهاي معمولي ندارد. شكل كاسه به صورت يك دو قلوي ملايم و ضعيف تراشيده شده و در ضمن مانند ساير دوتارها كاسه آن يك تكه نيست، بلكه به صورت دو تكه ساخته شده است. بدين ترتيب شكل صفحه نيز تغيير كرده و به تبع شكل كاسه تغيير يافته است. در كل شكل ظاهري كاسه اين ساز شبيه به كاسه ساز رباب كه از سازهاي متداول در منطقه افغانستان مي باشد شده است، به همين دليل هم، نام اين نوع ساز را به پيشنهاد يكي از دوستان فقيد مرحوم سيدعباس معارف دو تار كاسه ربابي گذاشتيم.
* صداي اين ساز در مقايسه با دو تارهاي متداول چه تفاوت هايي دارد؟
- تفاوت چنداني ندارد! تنها به دليل تركيب كاسه و تراشهاي داخل كاسه طنين و همچنين رنگ ساز كمي تغيير كرده است.
* چطور است كه شما ساز هم مي سازيد؟
- در منطقه تربت جام نوازندگان و سازندگان دو تار را مي توان به سه دسته تقسيم كرد.
يك دسته نوازندگاني كه با ساختن ساز آشنايي ندارند، دوم سازندگاني كه با نوازندگي دوتار آشنايي ندارند و سوم نوازندگاني كه در ساختن ساز نيز تبحر دارند. به نظر اين جانب آشنايي و مهارت يك نوازنده در ساختن ساز بسيار مهم است. چرا كه نوازنده اي كه با رموز نوازندگي آشنايي دارد به خوبي صداي خوب و بد سازها را مي تواند تشخيص دهد و همچنين صداي مناسب فرهنگ موسيقايي منطقه را نيز به خوبي مي شناسد، لذا زماني كه سازي مي سازد، سعي مي كند تمام اين مسائل را رعايت كند. در واقع او خوب مي داند كه از آن خشك سيم و خشك چوب، چه مي خواهد و نهايتا سعي مي كند به خواسته اش نيز برسد.
* چند سال است كه به ساختن ساز مشغوليد؟
- من حدود ۳۰ سال است كه به ساختن ساز مي پردازم و در حدود ۴۵ سال هم است كه دو تار مي نوازم.
* دو تار را از چه كساني آموختيد؟
- اولين معلم من مرحوم مادرم بود كه به نوازندگي دوتار آشنايي كامل داشت و سبك نوازندگي ايشان بسيار شبيه به سبك مرحوم نظر محمد سليماني بود. اين بود كه من آموزش هايم را نزد مرحوم نظر محمد سليماني و استاد يوسف خان تيموري ادامه دادم.
* جناب سرور احمدي در موسيقي تربت جام گروه نوازي، حتي گروه نوازي دوتار كمتر به چشم مي خورد در حالي كه مثلا تركمنها و كردهاي كرمانشاه دو تار و تنبورشان را به صورت گروهي مي نوازند. آيا اين امر دليل خاصي دارد؟
- البته در منطقه تربت هم گروه نوازي دوتار متداول است،البته همانطور كه گفتيد به صورت گسترده وجود ندارد و معمولا بعضي مقامهاي ساده مانند دل شيدا، مقام سوداي گل، بوي محمد و... به صورت گروهي نواخته مي شوند. اين مقامها تصنيف هايي هستند كه پيچ و خم چنداني ندارند و قابليت نوازندگي گروهي را دارند اما مقامهاي ديگري مثل مقام الله، مقام نوايي، پلستانها و ... كه ظرايف زيادي در نوازندگي دارند به صورت گروهي قابل اجرا نيستند، بعضي از مقامهاي ديگر هم كه مانند غزل سرحدي، ممشيدي و هزارگي مقامهاي آوازي هستند كه به صورت همنوازي با آواز و يا به صورت تكنوازي اجرا مي شوند.
* اشعار مورد استفاده در موسيقي تربت جام از چه شعرايي و داراي چه مضموني هستند.
- اين اشعار از شعراي منطقه و شعراي بزرگ ايران از جمله: مرحوم دادعلي، حاج قاضي جلال ابن فقيهي، مولانا شيخ احمد جامي، مولانا احمد جامي، ديوانه حسن و حافظ، سعدي، مولوي و عطار نيشابوري مي باشند و اغلب حاوي روايت ها و همچنين مضامين عرفاني و حكمي هستند.
* آيا موسيقي تربت جام كاربردهاي عرفاني و طريقتي و خانقاهي نيز دارد؟
- به آن صورت كه شما مي فرماييد خير. يعني اين ساز كه ساز متداول تربت جام است در هيچ حلقه ذكري ديده نشده،البته تاريخ اين را مي گويد. اما در چند ساله اخير در جمع هاي خصوصي و مراسم خاص اهالي طريقت منطقه ديده شده كه در اين مراسم از دوتار نيز استفاده شده است. اما بايد عرض كنم عرفان و مسائل حكمي در بطن مديريتي تربت جام قرار دارد. از فرم و حالت مقامها گرفته تا اشعار انتخابي و نام مقامها همگي حكايت از آميختگي شديد اين موسيقي با عرفان و رموز سلوك دارند. مقام الله، مقام الله هو، مقام يارالله، مقام بوي محمد، مقام علي جان، مقام الله مدد و... همه و همه داراي مضامين عارفانه و عاشقانه اي هستند كه تنها در موسيقي هاي خاص دراويش و اهل طريقت مي توان سراغ گرفت. از نظر شكل و فرم و قالب موسيقي تربت جام، تكرارهاي چندين باره جملات موسيقي به عنوان مثال در مقام الله و يا مقام هزارگي و جمشيدي بسيار شباهت به مراسم آييني و مذهبي متداول در خانقاه و حلقه هاي ذكر دارد. ولي اينكه خاص اين مراسم باشد، خير. چنين چيزي وجود تاريخي و فرهنگي ندارد.
* چطور شد كه در جشنواره امسال اجرايي نداشتيد؟
- من مشكلي براي اجرا نداشتم و فكر هم نمي كردم فقط به خاطر اينكه در مسابقه سازسازي شركت كرده ام ده روز مهمان جشنواره باشم. البته اين اجراهاي صحنه اي هم بيشتر جنبه نمايشي دارد و خود ما نوازنده ها مي دانيم نمي تواند بيانگر اصل موسيقي منطقه باشد. چون قبل از هر چيز اجراي صحنه اي محدوديت زماني دارد و يك نفر مدام از آن پشت مي گويد زود باش و اين است كه اغلب مقامهاي اصلي نيمه كاره و نصفه و نيمه اجرا مي شوند و ما مجبور مي شويم مقامهاي كوتاه و از طرف ديگر تصنيف هايي را اجرا كنيم. در حالي كه بخش عظيمي از موسيقي تربت جام شامل روايتها و داستانسرايي هايي مي باشد كه رفته رفته در حال فراموشي كامل هستند.
حكايت و داستانسرايي ويژگي خاص موسيقي هاي محلي و مراسم آ ييني فرهنگ هاي مختلف ايران بوده كه خوب امروز به خاطر تغيير شرايط اجتماعي رو به فراموشي گذاشته اما اين دليل نمي شود كه ما به طور كلي آنها را فراموش كنيم. آنها به غير از جنبه نمايشي و اجرايي دربرگيرنده ويژگيهاي منحصر به فرد موسيقايي موسيقي تربت جام نيز هستند و كنار گذاشتن و توجه نكردن به آنها باعث از بين رفتن بخشهاي قابل توجهي از موسيقي تربت جام مي شود. مقامهايي مانند مقام صياد، مقام ليلي و مجنون، آهوي دشت، كشتي گرفتن حضرت علي(ع) و... مدتهاست بر روي هيچ صحنه اي اجرا نشده و از هيچ نوار و CD به گوش نمي رسند و در حال فراموشي هستند. شايد براي هزارمين بار اين جمله گفته مي شود كه اينها فرهنگ ما هستند مثل عالي قاپو، منار جنبان، چهل ستون و... اينها بايد حفظ شوند، من نوازنده آنها را از حفظ دارم ولي اگر از خدمتتان مرخص شدم همه آنها را با خود خواهم برد. اين است كه يك نفر بايد باشد اين را از ما تحويل بگيرد، ضبط و حفظ كند.
سال ۷۹ در برلين اجرايي داشتم، مرحوم آنه ماري شيمل نيز حضور داشت. مقام بوي محمد(ص) را اجرا كردم، بعد از اجرا خانم شيمل آنچنان تحت تأثير اين مقام قرار گرفته بود كه از من خواست اشعار آن مقام را برايش بنويسم. خوشبختانه اشعار مقام بوي محمد(ص) ممكن است براي هميشه در موزه خانم شيمل نگهداري شود، ولي بقيه چه؟
گفت وگو: امير تقي نژاد
|